Dienos aktualija, Visuomenės pokyčių analizė, Istorija, Propagandos ir ideologijos analizė

Vidmantas Valiušaitis. Paminklu gerbti asmenį, kurio parašas padėtas ant politinės išdavystės akto, yra politinis infantilizimas

Tiesos.lt redakcija   2021 m. birželio 2 d. 21:09

67     

    

Vidmantas Valiušaitis. Paminklu gerbti asmenį, kurio parašas padėtas ant politinės išdavystės akto, yra politinis infantilizimas

Vakar kultūros ministras Simonas Kairys aiškino per televiziją kodėl Petro Cvirkos paminklas turėtų būti „nuleistas ant žemės“ ir pastatytas į jam deramą vietą. Mano nuomone, galbūt į Klangius, kur jis gimė, nebūtinai į Grūto parką, demonstratyviai pažeminant ir išjuokiant šiaip ar taip talentingą beletristą.

Vien posakis ko vertas: „Bepigu kiaulei ant svieto gyvent: nei barzdos skust, nei poterių kalbėt…“!

Iš dešimtmečių perspektyvos šiandien jau atlaidžiau vertinamos 1940–1941 ir pokario metais bolševikų paslaugūnų vykdytos veikos, išblukus iš daugelio žmonių atminties tai siaubingai represijų ir persekiojimo atmosferai, kurioje buvo paskandinta to meto Lietuva. Viešas ar slaptas „danosas“ žmonėms tada reiškė, geriausiu atveju, kalėjimą, tremtį, blogesniu – mirtį.

Ne kartą esu pasisakęs dėl to paminklo, kuris buvo pasatytas ne už literatūrinius P. Cvirkos nuopelnus, bet už politinę išdavystę (daugiau skaityti „Vidmantas Valiušaitis. Kurio Lietuvą – Adolfo Ramanausko-Vanago ar Petro Cvirkos – rinksimės kurti?“).

Todėl raginimai „atskirti literatūrą nuo politikos“ būtent ir yra neabejotinas politinių intersų protegavimas prisidengiant literatūra ar žmogaus literatūriniu talentu.

„Nuleidus“ Cvirkos paminklą nuo pjedestalo, jo kūrinių literatūrinė vertė nesumažės, tik bus patrauktas pompastiškai iškeltas politinis stabas. Atsidūręs Klangiuose ir pastatytas „ant žemės“ taptų papildomu traukos objektu aplankyti rašytojo tėviškę. Šiaip ar taip paminklas sukurtas gabaus skultoriaus ir jo kontroversijas kelianti istorija savaime jau yra susidomėjimo dalykas. Žinoma, jeigu patys Klangių gyventojai neprieštarautų garsiausio savo kraštiečio stovylą „turėti prie namų“.

Tuo metu Vilniuje nepriklausomos Lietuvos valstybės išdavystę įkūnijančio politinio stabo glorifikavimui būtų padarytas galas. Sykiu atsilaisvintų erdvė kur kas prasmingesniam simboliui.

Man asmeniškai labai patiktų, jeigu Vilniuje atsirastų paminklas Tadui Kosciuškai. Tiek daug apie jį kalbama, jis tapęs mūsų istorinės sąmonės dalimi, o paminklo ir neturim. Net Amerikoje, Čikagoje, pastatytas jam gražus paminklas (žr. nuotrauką), muziejaus ekspozicijoje pabrėžiama jo lietuviška kilmė. Tai būtų Vilniaus lietuvius, lenkus, baltarusius ir kitus laisvę mylinčius žmones konsoliduojantis simbolis. Nekalbant jau apie tai, kad pritiktų ir prie „konjunktūros“, kai dabar vis pagarbiau minima 1791 m. gegužės 3 d. konstitucija. T. Kosciuškos paminkui vieta čia, mano nuomone, būtų pati ta.

Tuo metu sostinėje paminklu gerbti asmenį, kurio parašas padėtas ant politinės išdavystės akto – 1940 m. liepos 21-osios deklaracijos, nužemintai maldaujančios Stalino paimti nepriklausomą Lietuvą ir jos žmonių likimus diktatoriaus „globon“, kas reiškė šimtų tūkstančių žmonių tragedijas, – yra politinis infantilizimas.

Kai 1940 m. birželio 14 d. ultimatumu Lietuvai Sovietų Sąjunga, greta valstybės kapituliacijos, pareikalavo dar ir vidaus reikalų ministro Kazio Skučo ir saugumo departamento direktoriaus Augustino Povilaičio galvų (abu jie buvo nužudyti), jų pjudymą, vos tik įsibrovus Lietuvon raudonajai armijai, pradėjo būtent P. Cvirka.

Ar šių Lietuvos valstybės vyrų kankinystė ir tragiška žūtis nėra taip pat ir P. Cvirkos moralinės atsakomybės dalis?

GALAS PROVOKACIJAI

(XX) Vakar dienos „L[ietuvos] Ž[inių]“ ekstra laidoj P. Cvirka parašė tokį straipsnį:

Smetonos ir jo klikos prislėgta ir paniekinta lietuvių tauta nebe nuo šiandien reiškė ir reiškia dideliausių simpatijų savo galingajam kaimynui Sovietų Sąjungai. Nebe nuo šiandien lietuvių tauta tas simpatijas nori pagrįsti tikru draugiškumu tarp abiejų tautų. Realiam šių norų įgyvendinimui, Sovietų Sąjunga pirmoji per savo vyriausybę užmezgė su Lietuva glaudžius santykius, pasirašė atatinkamas sutartis ir grąžino Lietuvai jos amžinąją sostinę Vilnių.

Tačiau lietuvių vyriausybės sluoksniai, daugumoje pikčiausi Sovietų Sąjungos ir lietuvių tautos priešai, visais galimais būdais ėmė sabotuoti tarp abiejų valstybių pasirašyto pakto vykdymą. Lietuvių vyriausybėj sėdėjo žmonės, kurie viešai, be atodairos skatino provokacijoms ir diversijoms prieš Lietuvoj esantį Sovietų garnizoną, prieš tą garnizoną, kuris stovėjo SSSR ir lietuvių tautų saugumo sargyboje. Tie atsakingi lietuviškosios plutokratijos stulpai slaptai instruktavo provokatorių, šnipų ir banditų kadrus, kurie („atėjus momentui“, kaip jie tvirtino) turėjo suduoti peilio smūgį į nugarą Lietuvoje esantiems sovietų kariuomenės daliniams. Tų provokatorių, šnipų, kurstytojų šefai buvo ne tik ponai Skučai, Povilaičiai ir kiti Smetonos lizdo „didvyriai”, bet ir daugelis kitų, dar iki šiandien tebesėdinčių atsakomingose vietose.

Tai šie ponai stengėsi visomis galimomis priemonėmis slopinti ir brutaliausiu būdu užgniaužti lietuvių tautoje besireiškiančias simpatijas taikingajai Sovietų Sąjungai ir Lietuvoje esantiems Raudonosios armijos kariams. Tai tie ponai, greta provokacinių aktų, ėmėsi fabrikuoti ciniškiausius anekdotus apie Sovietų Sąjungą, jos vadus, Raudonąją armiją ir tuos visokius anekdotus leido visuomenėn, su tikslu sugriauti lietuvių tautoje pasitikėjimą Sovietų Sąjunga. Tų biaurių istorijų ir anekdotų gaminimo virtuvės buvo – kai kurių ponų ministerių ir ponių ministerienių kabinetai bei salionai.

Tačiau lietuvių tauta nebuvo akla. Ji matė ir tebemato faktus savomis akimis. Lietuvių tauta šiandien pamatė, kad jos tikrieji išnaudotojai, „vadai“ neuzurpatoriai pirma proga su pinigų ir aukso maišais pabėgo į užsienius.

Nuo šiandien lietuvių tauta nori gyventi tikroje draugystėje su galingąja Sovietų Sąjunga. Nuo šiandien turi būti padarytas galas lietuviškosios buržuazijos užmačioms ir provokacijoms prieš Sovietų Sąjungą.

„XX amžius“, 1940 m. birželio 18 d.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

tiek       2021-06-6 5:26

Valiušaiti, tai vietoj paminklo vienam žymiausių lietuviškos meistrų P.Cvirkai belieka tik paminklą kokiam nos Šimašiui atbacint ,nežiūrint visos Lietuvos protesto.

Vietoj Petro Cirkos paminklo siulau       2021-06-5 10:45

Pastatyti paminkla Oskarui Milasiui
Lietuviu - Franku poetui mistikui….

isdaviko cvirkos paminklo vietoje siulau       2021-06-5 10:34

Post modernistine skulpturu grupe :
Lietuvos Krive Kirvaitis - Algimantas Bucys aukoja Toma Avinauska
Dievui Perkunui ...sventajai ugniai degant prie svento Azuolo ....
Ir Vadelotes soka aplinkui ...

Durak da ? sutinku       2021-06-5 10:03

Nu tu cia lituvys gera ideja pasiulei..
As dar prdurciau gudu, jotvingiu,galindu,
Prutenu,pamarenu,sudinu , rugiju,latviu
Estu , Kriviu zinomiems asmenybems
Reiketu paminklus pastatyti kad ateities
Vaikai ziuretu ir klausimus sau keltu…

Pasiulymas tautieciams       2021-06-5 9:52

Siulau iskelti paminklus Zalmoksiui ir Gebeleiziui,Ceslovui Gedgaudui
Ir Juratei Statkutei de Rosales, Marijai Gimbutas ir A Greimui taip pat
kalbu mokslininkui Toporovui ...ir pan.
Baltu kulturai nusipelniusiems Zmonems ... aiksciu ir parku pilna Lietuva vietos uzteks visiems did
Vyriams ir Moterims ...ir visiems Lietuvos Kunigystes zinomiems Karaliams/Kunigams ...

Al.       2021-06-5 0:21

Miesto valdžia, manau, pasirodys dideliais patriotais, ir šiek tiek pratempę, leis savo partijos rėmėjams užstatyt aikštę daugiabučiais, kuriuos pavadins generolo Kosciuškos apartamentais.

Vaclovas       2021-06-4 20:02

Dar papildysiu, nes netiksliai pasisakiau. Nėra taip, kad tų laikų bajorai ar dvasininkai, jų ainiai būtų prieš visuomeninį teisingumą, o prastuomenė už teisingumą. Tai būtų itin klaidinantis vaizdas. Būtent didelė dalis prastuomenės, laisvieji valstiečiai, naujieji prasimušėliai ir tapo nacistų parankiniais, baltaraiščiais Lietuvoje. Daug kilmingų, žinoma, bereikalo žiauriai nukankinti tremtyse, kalėjimuose. Tiesiog praeities sąranga buvo be galo ydinga. Klaikiai kentėjo ne tik darbininkai, samdiniai, bet ir bajorų nemylimi vaikai, jaunesnieji sūnūs, dukterys, kurie turėjo sunkiai kovoti už būvį miestuose, nes žemės nepaveldėdavo. Tik po Nepriklausomybės paskelbimo vyriausybė pridovanojo žemių, bet ateityje jaunėliai vis tiek liktų be jos. Kažkuria prasme, žemė tai net vyresnėlių įverginimas, nes tieji kokių nors svajonių profesijų negaus, nes amžinai turės sėdėti ant juos pavergusios žemės. Nemąstykime šiais laikais, kilmingi ar nekilmingi atskyrimais, bandykime suprasti Šventojo Rašto žinią, kurią ankstieji kunigai buvo iš mūsų pavogę (o bendrai tuometė santvarka ir išsilavinimą, dėl ko “aukštiesiems” ir jų išmislystės šiuolaikiniams rėmėjams tik gėdytis telieka).

Nereikia manyti,       2021-06-4 19:32

neva valdžia prieštarautų Cvirkos paminklo pašalinimui:
priešingai, tai bus jai gera proga parodyti, neva ji tarnauja “Lietuvos žmonėms” ir vykdo jų reikalavimus.
O kad tai net ir ne skulptūros ar šiaip meno reikalas, bet daug giliau, jau pasakyta 2021-06-4 17:58.

Žemyna       2021-06-4 18:33

Išklausykime šiandienos ŽR „Dienos temą” -
- ziniuradijas.lt/laidos/dienos-klausimas/kur-nuves-nesutarimai-del-p-cvirkos-paminklo?video=1
Laidoje dalyvauja kultūros ministras Simonas Kairys , Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro departamento direktorė dr. Kristina Burinskaitė , poetas, vertėjas prof. Tomas Venclova , kultūros istorikas dr. Darius Kuolys ir kt.

SIŪLYMAS skirti PAMINKLUS ir SKULPTŪRAS, kaip meno kūrinį, kurios tikslai gali būti įvairūs. - Kaip iliustracija tam tikram istorijos periodui, literatūros kūriniui, net ir karikatūros pobūdžio. Tiesiog pradėkime SAVO erą ir SAVO požiūrį į aikščių ir kt. viešų erdvių apipavidalinimą

Letas Palmaitis jau paskutinį kartą       2021-06-4 17:58

Svarbu ne paminklas, kurs anaiptol ne Mokšvoje ir ne maskolių kurtas, bet pamokantis ir unikalus, stebuklingai išlikęs “Tarybų Lietuvos” fragmetas pačiame centre, tikrai tokios reikšmės vienintelis prieštaringo ir labai garbingo istorinio laiko liudijimas:
Kokie drąsūs ir viduje laisvi, išradingi buvo prievartai nepasiduodantys lietuviai - sumanūs meninikai ir literatai, mokslininkai, sugebėdavę apeiti sovietinius reikalavimus ir KGB sekimą. Būtent tokia tauta anais laikais traukdavo į Lietuvą ir sovietinius disidentus kad ir pas tėvą Stanislovą arba pas tėvą Albertą Talačką.
Čia prieš akis, Vilniaus centre dar tebeturime gyvą to meto fragmentą. Tai laiko liudijimas, joks paminklas menkystai Cvirkai!
Netekti tokios galimybės parodyti vaikams, kas iš tikrųjų buvo “Tarybų Lietuva”, reiškia nemąstant pasirinkti nieko nekainuojantį trivialiausią sprendimą, kuriuo be abejo, bus patenkinta ir dabartinė neva Lietuvos valdžia.
Tuo tarpu prie paminklo siūloma lenta, įvardijanti paties išdaviko “nuopelnus”, kaip sakyta, būtų kur kas didesnis jo pasmerkimas nei bailus pergabenimas į nematomą vietą.
Toks pergabenimas - tik lengviausias neišradingumas, už kurio pasidavimas dabartiniam purvinam pasauliniam pamazgų srautui.

Vaclovas ing Diedas       2021-06-4 13:17

Kažko panašaus tikėjaus, tik gal kiek daugiau “maternumo”, kaip iš tikrųjų lytuvių smile O gal ir dalykiškai pasitarti gebėtumėte?

elfe > Kas yra        2021-06-4 13:14

“normalus zmogus poezijos neraso”! - taip teske savo paauglei dukrai tevas patriotas, primuses ja uz tai, kad gyne “isdavike” Salomeja Neri…
susitikes toki nuolat susiraukusi “teiseja”, lyg visi jam butu skolingi, niekad nezinai kaip elgtis…

jau tada su drauge kelem retorini klausima apie meile Lietuvai ir meile savo vaikam. kas tu,  Lietuva tevyne musu?.. ar tik Dubysos kloniai, miskai ir ezerai, kuriuos mylet lengviau , nei savo vaikus, zmones?.. 
juk siandien, kas nesuparalizuotas, gavo laisve tave palikt!

o va jei tik ryte atsiverti siuolaikines poezijos tomeli su beprasmisku atsitiktiniu zodziu vemalyne… susierzinimas iki vakaro garantuotas…
niekam nebereikia nei tobulu ritmu, nei tobulos poezijos…
lekstos minteles, leksti kurybiniai planeliai… pro kuriuos taip ir sviecia tustybes “saule”... uztekejus neva is “vakaru”...

geriau jau klysk, zmogau, nes didziausia tavo klaida yra klaidos baime!
kas taip pasake?..
manau pats Ponas Dievas, kartu palaimines ir klysti dristancius.
neduota zmogui neklysti…
“neklydo” tik tie, kas vare mus i “liaime” sautuvus ireme…

jei klystu, pataisykit. smile

Diedas Vaclovui       2021-06-4 13:12

Vasia!
Žodis bajoras kilęs ne iš “gėrimo” pavadinimo
“Bojaryšnik”  smilesmile:):)

šiek tiek pataisyčiau       2021-06-4 12:59

Cvirka tai turėtų atsistoti Grūte, o Kosciuškos paminklas, jeigu tokį būtų nuspręsta statyti, galėtų atsirasti prie Lietuvos, Gudijos ir Lenkijos sienų sankirtos taško. Dėl simbolizmo.

Vaclovas       2021-06-4 12:31

O ir bajorai (nesvarbu, smulkūs, vidutiniai ar stambūs) gyveno taip, kad dabartiniai bedarbiai jiems kaip imperatoriai atrodytų. Eiliniai nuosmaukos. Aš esu bajorų kilmės, tik nesuprantu, kuo didžiuotis ir ko pikdžiugauti dėl vyžotųjų? Na atėjo laikas, vyžuotieji ir darbininkai trenkė per šoną bajorus ir kitus įsijautusius valdytojus - sulaukėme gražių pasiekimų. Tieji atsakė fašistų ir nacistų jėga - vėl versti buvo. Ir tikėkimės, neatsistatys, jei Dievas duos.

Vaclovas ing DD plius DD       2021-06-4 12:11

Lietuvių dauguma buvo vyžoti ir basi. Kodėl šaipotės? Jūsų protėviai buvo netokie? Jei taip, tai bajorai. Tačiau bajorai buvo tiesiogiai kalti dėl apverktinos valstiečių būklės.

DD plius DD       2021-06-4 8:44

Dar pabaigai pridursiu apie vieną jau solidesnį “nėrininkų ir cvirkinikų” argumentą-
“nežiūrint praeities įvykių ir asmenų vertinimo, likusių pėdsakų valyti nedera. Tegul tai lieka ateities kartoms”.
Argumentas solidesnis, bet toli gražu nepakankamas. Nepakankamas, nes kalbama ne apie archyvus, kuriuose privaloma saugoti viską. Kalbama apie gatves ir aikštes, o ne saugyklas. Gerai žinau, kad mano požiūris iššauks kontraversiškas reakcijas. Bet pradanginus pvz. tipines carines cerkves, nesijaudinčiau nei per nago juodymą, nors tai irgi “laikmečio ženklai”. Nesijaudinčiau nei dėl savęs, nei dėl ateities kartų. Tiesiog dėl to, kad mieste tai yra absoliutūs svetimkūniai, kurie kelia estetiniu požiūriu prišiukšlinto miesto įspūdį. Žodžiu- ne bet kokį paveldą saugoti verta.

DD plius DD       2021-06-4 7:56

Apskritai, kalbant apie šiuolaikiškus paminklus bent jau Vilniuje- liūdna, merginos. Toks įspūdis, kad mūsų pasakų miestą kokia bjauri ragana su estetinėmis pretenzijomis užkerėjo.Iki skylių nuplepėto “vamzdžio” neminėsiu. Bet kaip pradėjo nuo Gedimino Katedros aikštėje, užkėlę jį ant akivaizdžiai pernelyg gremėzdiško pjedestalo, taip ir toliau tęsia. Aišku, ne viskas yra tragiška beskonybė. Bent jau paminklu pvz.Basanavičiui nepasišiukšlinta, yra ir daugiau pavykusių. Bet yra tokių, dėl kurių esu sumišęs. Na koks gi dar paminklas Vilniuje F.Zapai? Pačiai kompozicijai priekaištų neturiu. Bet, būdamas nemažu Zapos kūrybos gerbėju, galiu įsivaizduoti ką didysis ironikas uždainuotų apie vilniečių “prikolistų” sumanymą. Išeitų, spėju, maždaug šitaip- “ša, provincialai su smokingais ir vyžom! Nevaidinkit Vilniuje Niujorko ir Paryžiaus….”

DD plius DD- DD plius DD 20.32       2021-06-4 7:08

Kaip mąstantis Lisipo žirgas, atsakyti galėčiau plačiai- nuo kilnaus, visame pasaulyje mylimo ir užjaučiamo Rosinanto iki ne tiek populiaraus Buridano asilo, bet susilaikysiu.
O štai į jūsų argumentus atsakysiu, nes jie skiriasi nuo trafaretinių dėvėtų “nebūkim barbarai, išsaugokim laikmečio artefaktus, nes tai istorija, kuri buvo kokia buvo. Ir kaip mes apie ją sužinosim, jei ne…....”. Lyg iš Cvirkos paminklo įmanoma susidaryti įspūdį apie sovietmečio realijas. Pagaliau niekas netrukdo suformuoti socrealizmo vaizduojamų menų ekspoziciją ir padaryti tą rimčiau, nei Grūto parke.
Bet štai- “Cvirka ir Nėris stalininių saulių nevežiojo”. Žinoma, kad nevežiojo, nes ne vežikai. Bet apdainavo iš peties, kaip tas liberalų “Petys už laisvę...”, tik apdainavo tada, kai kiti verkė kruvinom ašarom. Ar jie išdavikai? Kaip bebūtų, kitaip nei išdavyste jų poelgių vertinti neišeina. Bet aš jiems ne teisėjas, o ir patys nesididžiavo. Amžininkų tvirtinimu Nėris dėl to žiauriai kankinosi. O Cvirka užgėrė ne kaip Lisipo žirgas, o kaip mužiko arklys.
Toliau- “išduoda elitas, generolai ir pan.” Oi, nereikia. Kaip ir dainiai ne visi puolė ditirambus okupantui giedoti, taip ir elite ne visi buvo Vitkauskai.
Ir pabaigai- “valatkos, miliūtės ir tapinai dar blogesni”. Vėlgi argumentas visiškai netinkamas, nes situacijos skirtingos. Galėtumėm lyginti, jei armonaitininkai ir kiti, įvedę diktatūrą pastatytų paminklą A.Tapinui, kaip visokeriopai nusipelniusiam šviesuliui. Tik aš manau, kad ir Tapinas ir kiti spyriotųsi nuo tokios šlovės. Nors ką gali žinoti.

Diedas       2021-06-4 5:41

Tupi skrebas ant mėšlyno
Krapšto utėles iš klyno
Jei kas duonos plutą duotų
Ruskiams šikną išbučiuotų

habilitās       2021-06-4 4:37

Copy paste!
Galima nemėgti režimo, nekęsti valdžioje esančių valdininkų, bet išduoti savo valstybę, parduoti tautą svetimšaliams, mongolų-totorių mankurtų palikuoniams, gali tik tautos išgama, tikras tautos išgama.
Būtent tokiam tautos išgamai, Lietuvos valstybės pardavėjui-degeneratui Petrui Cvirkai mankurtų palikuonys maskoliai ir pastatė paminklą vienoje iš Vilniaus aikščių. Paminklo rašytojui P. Cvirkai niekas nestatė ir nepastatys, nes „cukrinių“ avinėlių senai išnyko, tai kas liko 65000 km² teritorijoje, yra avinų banda, nesugebanti per 30 metų sukurti valstybės ir išmėžti kagėbistinės išmatų duobės.
P.S.
Nesuprantu vieno, kodėl vietoje vienos statulos būtinai reikia piršti kitą ir tuo kelti niekam nereikalingų diskusijų bangą bei palikti reikalą taip ir neišspręstą? Kodėl negalima paprasčiausiai nukelti stovylą ir palikti aikštę. Blogiausiu atveju, pasodinant gražių gėlių ar įrengiant fontanėlį su suoliukais.

durak da?       2021-06-4 4:13

po 30 laisves metu tauta dar nesusiprato ...
kas yra kas ?
gal dar lenino ar stalino paminkla pastatysite ?

durak da       2021-06-4 4:11

Nera ko cia isdavikus garbinti…nors ir mokejo rasyti…
to pat nusipelno ir venclova,neris ir kiti stalino padlaiziai…
geriau karaliui Vyteniui ar Herkui Montei paminkla pastatyti
...

G. Šapoka. Dar kartą apie Tadą Kosciušką        2021-06-4 2:25

Gintautas Šapoka, http://www.alkas.lt 2017 12 23
Tadas Andrius Bonaventura Kosciuška (1746–1817) yra žymus Lietuvos ir Lenkijos patriotas, kovojęs už Lietuvos, Lenkijos ir JAV laisvę, iš dabartinės Baltarusijos kilęs bajoras, laikęs save lietuviu. Apie jo meilę Lietuvai ir norisi tarti keletą žodžių.
1784 m. T. Kosciuška grįžo iš JAV į Lietuvą, pasibaigus ten kovoms dėl nepriklausomybės. Grįžęs negavo tarnybos kariuomenėje ir apsigyveno savo dvare.
1789 m. buvo pakviestas į karo tarnybą ir paskirtas į Lenkijos (kaip jis pats sako, Karūnos) kariuomenę, Vloclaveko prie Vyslos mieste (Wloclawek nad Wislą). Vloclaveko prie Vyslos miestas yra Lenkijos Kujavijos Pamario vaivadijoje. Šis miestas reikšmingas Lenkijos istorijoje tuo, kad prie jo 1920 metais buvo sustabdyta raudonarmiečių kariuomenė, norėjusi užimti Lenkiją. Dėl Kosciuškos sugrįžimo į kariuomenę ATR (Abiejų Tautų Respublikos) seime tarpininkavo į Brastos (Bresto) seimelį išrinkti atstovai.
Kosciuška, laikydamas save lietuviu ir Lietuvos piliečiu, buvo labai nepatenkintas tarnavimu Lenkijos kariuomenėje ir darė žygius, kad būtų pakviestas į Lietuvos kariuomenę, prašė Lietuvos senatorių bei Seimo atstovų užtarimo. Kosciuška taip bodėjosi lenkiška aplinka ir vyraujančia joje netvarka, jog ėmė teigti, kad šis kraštas turėtų priklausyti doriems ir darbštiems lietuviams, o ne nerūpestingiems apsnūdėliams lenkams. Kosciuška toliau galvojo persikelti į Lietuvą.  1790 metų vasario 7 d. jis rašo laišką Lietuvos kariuomenės generolui Juozapui Nesiolauskui (Jozef Niesiolowski), prašydamas jo užtarimo. Tą laiško ištrauką pateikiu:
Generolo Tado Kosciuškos laiškas Lietuvos kariuomenės generolui Nesiolauskui (Niesiolowskiui)
1790 metų  vasario 7 d. generolo Tado Kosciuškos laiškas iš jo tarnybos vietos Karūnos kariuomenėje Vloclaveke prie Vyslos Lietuvos kariuomenės generolui Nesiolauskui.
„Prisiekiu, vardan visko, kas mano gyvenime mieliausio, t.y.  žmonelė ir vaikučiai….
Jūsų Didenybe Geradari panorėkite, mane nieko neturintį, iš taip nemalonios ir daug kainuojančios vietos ištraukti. Dievas mato, kad čia neturiu kam žodžio tarti – o kartu, tai gal ir gerai, nes su jaučiais niekad nekalbėjau. Kas per Gaskonai!  (čia reiškia: pasipūtėliai [vertėjas G. Š.]). Čia, jau pakaks aprašinėti dabartinius mano kraštiečius, bet kartu pasakysiu tik, kad kraštas gražus ir turėtų priklausyti doriems ir darbštiems lietuviams o ne šitiems nerūpestingiems apsnūdėliams. Leiskite man grįžt į Lietuvą: nebent manęs atsisakote, ar manote, kad aš Jums tarnauti netinkamas. Kuo gi aš esu? Argi ne lietuvis, jūsų tautietis, nuo Jūsų išrinktas. Kam aš turiu reikšti savo dėkingumą (už rekomendaciją Brastos (Bresto) seimeliui?), jeigu ne Jums. Ką turiu ginti, jeigu ne Jus ir pats save. Jeigu šiuo Jūsų nesugraudinsiu, kad siūlytumėte Seimui mane sugražinti, tai Dievas mato, galiu kažką blogo sau pasidaryti. Pyktis mane ima, aš iš Lietuvos, o Karūnai turiu tarnauti, kai tuo tarpu Jūs trijų generolų neturite. Gal, kada tampomi už virvės prievartą pajausite, tada atsipeikėsite ir savimi pradėsite rūpintis“.

Dzeikas       2021-06-3 21:27

PS. Cia kazkas minejo a le “kai vokieciai kovoja su nacizmo palikimu” , girdi Leni Riefenstahl per nagus dave ir nukiso ja toli toli uz fireriaus ir nacizmo aplamai paslovinima.
Vel priestaravimas gaunasi, ta kova su nacizmu sukarikaturina pati save iki visiskai priesingo rezultato: Nama Braunau kur gime A. Hitleris rimtai svarstoma nugriauti del “nesveiko aziotazo”.O fiureriaus bendrazygio,, bodygardo ir siaip SS kareivos Josefo Dietricho(“Zeppo”,kiek papiginta vokiska gen. Pattono analogija) kapa Stuttgarte aplamai uzdare viesam priejimui - perdaug geliu nesama.
Reikia turet tai omenyj sprendziant paminklo Cvirkai likima.

Dzeikas       2021-06-3 21:07

Teisingai pastebeta,kad P.Cvirka talentingas rasytojas.Bent jau nebuves JAV jis puikiai aprase Bruklino , kaip pirmosios kartos imigrantu gyvenyma ir atmosfera - liudyju, maciau, ciupinejau, pergyvenau. Todel daug galima atleisti rasytojui jau vien uz “Frank Kruk”. Daug, bet ne isdavyste.
Cia menotyrininkai turetu tart zodi.Paminklai Cvirkai kaip viesajam veikejui turetu buti pasalinti.
Kaip rasytojui, pagerbiant talenta - islaikyti. Ir is mokykliniu programu jis neturetu but salinamas. Yra istorijos vadoveliai, ten reiketu mineti isdavikus pirmoj eilej politikus, antroj eilej viesuosius asmenis. O yra literaturos studijos. Ten Cvirka turetu uzimti derama vieta.
Priestravimas? Pasaulis nera suredytas tik is juodos ir baltos spalvu. Pratinkimes matyti toki koks yra.Nevienareiksmis.

Pone Julijonai,       2021-06-3 20:53

ne Konstitucija, o Ustawa (Ustawa Rządowa). Ir vokiečiai neturi savo Konstitucijos - tik Pagrindinį įstatymą, parašytą Vašingtone (Grundgesetz’ą). Poną Palmaitį, kaip nusipelniusį Lietuvai, privalu gerbti, bet sutikti su tuo, ką jis čia parašė, su jo nuomone šiuo išdavystės ir didelio nusikaltimo klausimu, negalima. Nukelti kepurę prieš intelektualą p.Letą galima, bet kartu ir žinoti reikia, kad talentingų arba genialių žmonių klaidos, paklydimai irgi nemenki, o gana dideli.

Madame Elfe,       2021-06-3 20:41

o kas nedegina knygas, ką? Pseudo demokratai ko gero degina daugiau. Išimamos net iš knygynų ir supleškinamos Vakarų Europoje - ne tik iš spaustuvių ar leidyklų. Pasidomėkite, sužinosi ko nežinojusi apie tai, kas degina daugiau? Europoje įsigalėjo dvejopų standartų manija - liga tokia.

To DD plius DD       2021-06-3 20:32

Paminėjote Rodeną, Praksitelį, o mąstote kaip Lisipo žirgas. Jei skaitėte Cvirką, tai turėtumėte suprasti, kad tokie menininkai, kaip jiS, Salomėja Nėris jokių stalinų saulių nevežioja. Tos saulės užteka tada, kai tautas išduoda prezidentai, kariuomenių vadai, elitas, ir tada jau būna absoliučiai nesvarbu, kas kur kokį parašą padėjo, nes tas parašas nieko nebereiškia. Ar niekam nekyla abejonių dėl to, kad atkakliai peršama viena ideologinė linija - jie parvežė stalino saulę? Matot, kokie gyvuliai…O juk jie buvo dar ir žmonės, piliečiai, kuriems rūpėjo kažkokia tiesa, kažkoks žmogiškas teisingumas? Buvo jis smetoninėje Lietuvoje? Pažiūrėjus iš šių dienų pozicijų, teisingumo nebuvo nei tada, nei dabar. Tada kolaboravo vieni, dabar lygiai taip pat kolaboruoja kiti. Saulė irgi ta pati. Niekas nešlovina tų žmonių už tai, kad jie istorinėmis aplinkybėmis pasielgė taip, kaip pasielgė, bet jeigu žmonių paklaustum, kas jiems padoresnis - Cvirka, Nėris ar valatkos, tapinai, makaraitytės, miliūtės, užkalniai, atsakymas būtų pribloškiantis: šitie šlykštesni. Anie išdavė tautą bijodami, o šitie - už Judošiaus sidabrinius. Skirtumėlis šioks toks…

DD plius DD- Kasyrai 2021-06-3 8:22 postskriptas        2021-06-3 20:11

Jūs dar patarkit į laisvę išėjusiam kaliniui įsidėti grotas, įsirengti gultus ir šitaip architektūriškai užfiksuoti istorinę atmintį.

DD plius DD       2021-06-3 19:59

Ir kodėl aš nenustebęs? Čia, kaip įprasta, tuoj pat apsireiškė graudentojai dėl “историёс, культурос, мьяно ир павиялдо”...Tas pats buvo Prahoje, kai miesto valdžia nusprendė maršalo Konevo paminklą perkelti. Ką čia šnekėti- tas pats vyksta visada, kai bandoma imperijos žvėries valdžios ženklus “patraukti nuo vaizdo”. Ir kaip visada vyksta paprasčiausias šulerių triukas- mikli sąvokų ir reikšmių manipuliacija. Niekas gi neragina to paminklo išvežti į metalo laužą. Kalbama viso labo apie “išpaminklinimą”. Yra labai ir labai didelis skirtumas. Tai nėra vandalizmo aktas. Tai viso labo ženklas, kad dar liko pas mus savigarbos. Tik tiek. O tiksliau- netgi tiek- na nenoriu bent jau aš kiaulės ant altoriaus.
P.S. “Cvirkos liudytojai”  labai mėgsta prikaišioti vos ne vandalizmą- girdi, nekariaukim su paminklais. Labai mėgsta, bet labai patogiai pamiršę, kad šiuo atveju tai visų pirma anaiptol ne paminklas. Čia viso labo imperijos žvėris pažymėjo savo teritoriją. Menas, kultūra, istorija ir paveldas čia trečioje vietoje nuo galo. Kalbant apie meną, jiems galėčiau priminti pasaulinio kalibro menininkės L.Riefenštal pavyzdį. Kinematografijai savo “Olimpija” ir “Valios triumfu” ji padarė maždaug tokią įtaką, kaip Verneris fon Braunas raketų technologijose. Bet kadangi savo talentu pasitarnavo nežmoniškam režimui, galiausiai susilaukė liūdnų pasekmių.
O Cvirkos paminklas nei iš tolo netinka į nors kiek reikšmingesnius kūrinius- sakykit ką norit, bet tai ne Praksitelis ir ne Rodenas ir netgi ne Mikėno kregždės. Taigi lieka pirminė ir tikroji tos skulptūros paskirtis- parodyti kas čia šeimininkas.
Nu parodėt, nu gerai - ačiū mes jums paskambinsim. Bandykit dar kartą.
Štai ir visa mano pozicija šiuo atveju glaustai.

nuslėpti tikrieji istoriniai faktai       2021-06-3 19:52

Mus glušina tiesiog klaikiai:

sunaikinta-tiesa.jimdofree.com/blog

T0mas J.       2021-06-3 19:42

Kaip giliai degradavusi vistik yra mūsų tauta, kad vyksta diskusijos dėl paminklo valstybės išdavikui, kad tebestovi paminklas jam sostinėje. Apie pusė visuomenės apspangę..

Kasyrai 2021-06-3 8:22 postskriptas       2021-06-3 18:54

Dar verta paminėti apkvailintųjų “Black Lives Matter” kovą su paminklais, tarsi su gyvais priešais, JAV ir kitur.
Bet kuri gyvybė turi reikšmę, tačiau tai nereiškia, kad dėl to būtina griauti architektūroje užfiksuotą istorinę atmintį.

Kasyrai 2021-06-3 8:22        2021-06-3 18:43

Nesu joks Cvirkos gerbėjas, net kaip rašytojo. Gerbiu tiesą, o lietuvių švytavimas nuolatinis, bet ne vienkartinis, būtent šį faktą ir matome šiandien labai gerai. Ar dabar kiekviena politinė valdžia preparuos istorinę Lietuvą pagal ideologinį momentą?
Naujos kartos vaikai pažįsta LDK iš autentiškų statybos kompleksų ir pavyzdžių, kaip Trakai, Valdovų rūmai, Kauno rotušė, Kauno pilis. “Cvirkos skveras” su paminklu yra unikali “Tarybų Lietuvos” salelė - vien pažvelgę seniai puikiai ją prisimena kartu atsimindami, kas be ko, ir šlovingą rezistenciją. Tokį tiesiog stebuklingai išlikusį vaizdinį praeities liudijimą būtina išlaikyti, kaip neginčijamą būtent savo tautos dalį. Cvirka rodo, kad pasipriešinti reikėjo ne vien okupantams, bet ir saviems, ir svarbu: kad priešintis saviems reikėdavo visą laiką, nes tebereikia ir šiandien.
Sakau, jei kiekviena valdžia ims lyginti istoriją pagal momentą, liks plynas laukas, “idealus”, kad jame tam karui tiktų ką nors trumpam pagarbinti, bet tik ne įvertinti.
Kam nepatinka, kad prie paminklo būtų lenta su Cvirkos “nuopelnais”? Tai daug skaudesnis pasmerkimas, nei pašalinti, kas nesupranta?
O apie vokiečių “švytavimą” nekalbėkit. Ten paminklų hitleriams nugriovimas anaiptol nelygu nuolatiniam švytavimui vis tarp Rytų ir Vakarų, o be to, Cvirka - joks hitleris, joks fenomenas, bet tipiškas Lietuvos istorijos produktas, kurių būta (ir tebėra, kas SVARBIAUSIA!) tūkstančiai.
Suprantu ir tai, kad už paminklo išsaugojimą pasisako ir promokšviška agentūra. Tai jų nešvarus reikalas, su kuriuo neverta skaitytis. Lietuviai turi suvokti save ir pasimokyti pagaliau.
Išlaikykite unikalų klasikinį “Tarybų Lietuvos” gabalą, ne Cvirką! Išlaikykite ten, kur jis yra, visoje istorinėje “LTSR” architektūros aplinkoje!
Pasirašasu: L. Palmaitis, buvęs “tiesos”.lt gerbėjas ir autorius.

jei jau       2021-06-3 18:30

Vilniuje nėra vietos A.Smetonai, tai gal kosciuškai? ar toli tas metas, kai išsipildys garsi pranašystė - Lietuva bus, bet be lietuvių?

elfe > Julijonui        2021-06-3 18:16

siaip tokius straipsnius paprastai uzsako Gruto parko biznierius Malinauskas, siekdamas papildyt savo parka eksponatais.
bilietas i ta parka rods apie 10 euru. o uzsienieciu ekskursijos masiskai vezamos parodyt ta gigantiska socrealizma, kurio pavyzdziu Vilniaus gidai jau neturi kaip parodyt net mokinukams nemokamai.
Terlecko “Lietuvos zinios” po 30 tokiu “istoriku” straipsniu per metus spausdino pries nerkeliant i Gruto parka skulpturas nuo Zaliojo tilto…
griaut mokejo, o ka pastate vietoj ju?..

visiskai pritariu Palmaiciui. ismintingas komentaras.
komunistinej Kinijoj Mao “kulturine revoliucija” nuslave praeiti, degino net Konfucijaus, Daoizmo knygas.
naciai degino knygas, antifa JAV vercia patriotu paminklus, draudzia Sekspyra mokyklose… “Venecijos pirklys” neva “amtisemitine” knyga.

o kuo skiriames mes?.. nemokam paaiskint nykaus laikotarpio?.. uzkabint tinkama lentele?..juk tai musu tautos biografijos dalis - su klaidom ar be.
nepripazine klaidu, nepasimokysim… kartosim tas pacias…ir kai vel kas ners kilpa ant kalo ir sakys, kad tai LAISVE, atsiras, kas patikes..

tiesa sakant, nieko naujo po saule.
jau Egipte, pasikeitus faraonui, ankstesni buvo bandoma istrint is istorijos… tik netycia archeologai aptiko buvus ir toki Tutanchamona…
gigantomanijos ir ten buvo. gal del to piramidziu niekas nesugebejo nuverst, o siandien pasaulis plaukia ziuret ir stebisi… ach, kokia istorija!?
ISTORIJA!

Tai ką gi mes čia darome?        2021-06-3 17:17

O gi riešutaujame su sadomitais! Liksime ir be riešutų ir be maišo! Šiandienos valdžiai tik vienas klausimas - kada atsistatydinate?
Susigrąžinkime valstybę!

Su paminklais kovoti lengviau nei su gyvais KGB       2021-06-3 17:15

Gyvus KGB -tus įslaptinam 75 metams, kad gerai gyventų ir mus valdytų, o paminklus, kurie nieko mums jau blogo nebepadarys -griaukime. Negi dėl gyvųjų aiškinsies ir juos smerksi.

taip,       2021-06-3 17:01

kas be nuodemes - pirmas svieskit i Cvirka akmeni!
po to i S.Neri, Mickeviciu, R.Granauska…

ae siandien geriau uz Cvirka gaudotes, kas vyksta politikoj, geriau zinot kas musu draugas, o kas priesas?..
anuo mwry, kai naciai uzgrobe Klaipeda, kai sirdi skaudejo del Vilniaus, lenkai grasino ultimatumais, kas galejo patiket kad Rusija taip apmulkins?..
o kai suprato apgaule, Neris susirgo is savigrauzos… atgailaudama parase eiliu cikla “Lietuva man nedovanos!’. Cvirka, sako, taip pat ne savo mirtim mire…

 

to Ponui Valiušaičiui       2021-06-3 16:09

Esi dvejopų standartų maniakeris, ane?

Ponui Valiušaičiui norisi pasakyti:       2021-06-3 15:41

nei Tamista pats tą paminklą statei, nei kas prašo Tamstą jį gerbti. Petrą Cvirką skaitė ir gerbia labai daug žmonių, o jo paminklą matė nebent paveikslėlyje ir nesuka dėl to galvų. Žinau pono Valiušaičio pažiūras ir darbus, todėl esu linkęs manyti, kad jeigu ne kaip iš Dangaus prieš tris dešimtmečius nukritusi Nepriklausomybė, jis šiandien nebūtų Terleckas ar Sadūnaitė, būtų ko gero pats tikrasis bolševikas, apie kurio ašaras taip vaizdingai rašė Majakovskis. Leninai, stalinai nuversti, ir teisingai, o savų iškilių žmonių geriau neliesti, ypač nešvariomis rankomis. Dabar žmonės išsilavinę, patys susigaudo kas ir kaip. Jeigu Valiušaičiui reikia šlovės, tai kodėl jam neužsisakius savo biusto kokiam nors menininkui, svaidančiam mėšlu į Dievo atvaizdą? Tada galėtų vaikščioti aukštai iškelta galva, didžiuodamasis, kad Grūto parke tikrai nebus vienišas…

DD plius DD Cvirkos balsu       2021-06-3 13:40

Nesisielokit, broliai ir sesės. Pakeiskit mano paminklo lytį iš Cvirkos į Cvirkę ir pamatysit, kaip viskas stos į savo vietas…

to G A N A       2021-06-3 12:54

Taikai dvejopus standartus? Vienus eksbolševikams ir kitus eiliniams piliečiams, nekolaboravusiems su okupantu. Jei Vokietijoje buvo denacifikacija - tai Lietuvoje turi būti deinternacifikacija, kitaip tauta neturi padorios ateities. Visi tie interiai yra ne kas kita, kaip didžiavalstybiniai šovinistai, nežinai?

>>> 11:56       2021-06-3 12:10

O kada ir kur Cvirka garsino tą lietuvių kalbą? Kažkaip neteko girdėti. Čia jau tamstos visiškai naujas atradimas. Deja, be faktų ir argumentų.

G A N A       2021-06-3 11:56

Ideologinis ar politinis kai kurių asmenų požiūris nėra argumentas priimant sprendimus dėl valstybės istorijos ir kultūros paveldo apsaugos ar tokios apsaugos atsisakymo.Lietuvi , saugok lietuvybę,saugok nuo pastovių saldžiakalbių kėsinimosi į valstybinį lietuvių kalbos statusą , į mūsų raštą . Politikuojančių karjeristų šišas parodyt koks jis šaunus ir svarbus nesiskaitant su priemonėmis yrac visiškai nepriimtinas.Šalin purvinas rankas nuo pamiklo žymiam lietuvių kalbos garsintojui Petrui Cvirkai. Gėda griovimo šišo užpultiems ,užtenka nevykusios Žaliojo tilto skulptūrų šimašinės epopėjos.

o kam paminklas?       2021-06-3 11:05

Kam stovi paminklai?Poetei Salomėjai,rašytojui Petrui?Ar politikams,važiavusiems “Saulės Parvežti”?

to Žodžio laisvė...        2021-06-3 11:05

Žinot, būsimos mamos dabar dumia ieškot geresnių tėvų savo vaikams į Afriką, Arabiją ar į Vakarų Europą, kur vyrai turtingesni ir stipresni, pajėgesni. Taigi geriau statykit paminklą turtingam vyrui iš šitų šalių, nes jie pratęs mūsų giminę, nesvarbu, kad ji jau bus pusinė - pusiau lietuviška.

Jules       2021-06-3 11:01

Tai tiesiog nusikaltimas ir Tėvynės išdavimas.

Žodžio laisvė...       2021-06-3 10:27

Vilniaus miesto centre nusipelno būti paminklas “Lietuvei Motinai”.Lietuvos Motinos patyrė didžiules kančias prarasdamos savo Tėvynę Lietuvą,savo vaikus,savo gimtąją
Žemę.Kodėl niekas neprisimena Lietuvių Motinų ašarų ir didvyriškų  jų išgyvenimų apraudant netektis savo vaikų ???Lietuvi,ar gerbi savo Mamą?Ar dažnai ją prisimeni?
Ar supranti jos sopulius?Vietoj paminklo Lietuvos išdavikui - Paminklas Lietuvei
Motinai ! ! !

Kas yra 8:22       2021-06-3 9:41

Komentaruose niekas neprieštarauja Cvirkos paminklo perkėlimui ar pan. Komentaruose stebimasi Valiušaičio politiniu infantiliznu: rusifikaciją keisti į polonizaciją ir garbinti gegužės 3 d. Konstituciją. Ir nėra taip lengva oriai išlaikyti savo lietuvybę, kai net tokie istorikai ima giedoti Bumblausko arijas. Dar savo vaikus varykim dulkes valyti nuo pan pilsudskij granitinės lentos.

Diedas       2021-06-3 9:29

Sujudo sukruto komunistinės kiaulės ir rusiškų atkojų uostytojai. Jų stabo stovylai iškilo pavojus.
Kaip gera guost save, kad štai va, Cvirka pardavinėjo Lietuvą maskoliams, siuntė žmones į pražūtį, bet jam paminklas stovi.
Nebebus tuoj rublinės stovylos, nebeliks niekšeliams guodžiančio šešėlio.

Kas yra       2021-06-3 8:22

tie Cvirkos paminklo gerbėjai? Nesunku atpažinti kad ir iš komentarų po šiuo straipsniu.
Pirma - dėl šimtamečių karų su Lenkija. Taip, Žečpospolitos laikai lietuvybei nieko nedavė, o valstybės išlikimui (laikinam) - kas ten dabar žino. Tačiau LDK po Lenkijos karūna atsirado ne ją okupavus, bet pačių lietuvių valia, bent jau tuometės valdžios valia. Ir savarankiškumą prarado tik todėl, kad ir anuometinė aukštuomenė elgėsi lygiai taip pat, kaip ir šiandieninė mūsų ,,aukštuomenė” - t.y. lindo be muilo ne dėl valstybės, bet dėl savo asmeninės gerovės. O 1920 metai, manau, nepasikartos, jei elgsimės oriai ir nepataikausim visokiomis trimis raidėmis ir t.t. Dabar gi visokioms imperinėms nuotaikoms patys duodam peno. Tai ar lenkai čia kalti, ar mes patys? Ne su praeitimi reikia kovoti, bet aiškiai matyti šiandieną.
Antra, dėl rašytojo talento, o ypač dėl begalinio jo ,,lietuviškumo”. K. Kubilinskas irgi be galo talentingas, tačiau kodėl jam nestovi paminklai? Visi pasakys: nes išdavikas. Bet Kubilinsko išdavystė buvo vienkartinė, o Cvirkos daugkartinė. Man nauja buvo sužinoti apie Skučo ir Povilaičio pasmerkimą, tačiau aš žinau apie daugelio rašytojų kalėjimus, tremtis, net žūtis. Tai lėmė didžia dalimi Cvirkos veikla pokariu Rašytojų sąjungoje. Rusai juk nežinojo, kas čia didelis ,,liaudies priešas”, kas mažas, kas iš viso parašė tik vieną humoristinį ketureilį. O Cvirkai priešai buvo visi, kam tik pasitaikė proga įkąsti. Ar taip jis kovojo už vietą po saule, kaip jaunasis Kubilinskas? Anaiptol ne! Tą vietą jis jau seniai turėjo, ir pokarinė jo kūryba anaiptol nėra tokia reikšminga kaip prieškarinė. O dėl Cvirkos kaip ,,lietuviškumo” bastiono… Kurgi ne! ,,NESISIELOKIT, BROLIAI! MUS PRIGLAUS MOTINA RUSIJA”.
Man netrukdytų tas paminklas, nes gyvenu ne Vilniuje. Ir vis dėlto paminklai turėtų stovėti jei ne moraliniams autoritetams, tai bent moraliai neutraliems žmonėms - tokiems kaip daugelis. Šiuo atveju taip nėra. Tai ko mokote savo vaikus, kai vedate prie šio paminklo? O jei nevedate, tai kam jis jums?

nuomonė       2021-06-3 8:06

Mano nuomone,džiaugtis Abiejų tautų respublika ir jos gegužės trečiosios Konstitucija galbūt irgi yra politinis infantilizmas-ta valstybė pasaulyje iš esmės buvo sutapatinama su Lenkija. O šis skveras Vilniuje, manau, yra puiki vieta Lietuvos prezidento,Nepriklausomybės akto signataro, Didžiojo Vilniaus Seimo prezidiumo nario Antano Smetonos paminklui.

Julijonas       2021-06-3 8:05

Ar nepanašu į tai ..., kad Valiušaičio laukia diplomatinis postas… ėmėsi prastuminėti gegužės 3 d. Konstituciją? Sunku, net patikėti, kad tai rašo jis…šuo čia tikrai pakastas… Siaubas, kaip sugadino nuotaiką iš pačio ryto. (Pranašauju, kas jam bepažadėta, nieko negaus, bus apgautas.)

Lietuvių nuosmukis       2021-06-3 7:43

tauta, kuri paminjklus keičia kaip pirštines negyvybinga. Geguės 3-osios Ustawa Rządowa (Valdžios įstatymas) deklaravo UNITARINĖS LENKIJOS SUKŪRIMĄ, kurioje greta dviejų Lenkijos provincijų Didžiosios Lenkijos ir Mažosios Lenkijos, buvo dar ir Lietuvos provincija. Lenkai tik taip ir mini šį dokumentą, faktą ir įvykį. Ir juos galima suprasti, nes jie 1791 05 03 įkūrė pagaliau savo imperiją. Bet kuo čia džiaudtis lietuviams, kurie gavo nulį politinį (spalio susitarrimas buvo tik dėl privilegijų išlaikymo, o NE DĖL TAUTOS AR VALSTYBĖS TAPATUMO)... Valiušaiti, Skaityk dokumentus ir nestumk mėšlo.  Visur susimauni. 1940 ,Liaudies seimą” siūlai iškeisti į 1791 Ustawa Rzdąwa… Tai patyčios iš istorijos ir Lietuvos.

VALIUŠAITI,       2021-06-3 7:11

neįtikėtina, kad Vališaitis imasi propoguoti gegužės 3 d. Konstituciją, kuriai lietuviai priešinosi ir iš kurios išnyko Lietuvos vardas. Atrodo Valiušaitis puikiai žino sovietmečio istoriją, bet nežino Lietuvos-Lenkijos bendros valstybės istorijos, t.y. tų šimtmečių, kai lietuvių tauta, kultūra, kalba buvo niekinama. Dar dabar turim to laikotarpio tiksinčią bombą - Vilniaus kraštą. Vališaiti, nejaugi tokia istorinių žinių spraga ar jau kažkas palaužė stuburą kaip tam Cvirkai?

DD plius DD       2021-06-3 7:06

Galima padaryti ir kitaip. Tas monumentas, galima sakyti, yra bolševikinė, ideologinias tikslais sulipdyta “rūpintojėlio” interpretacija. Atsitiesusio rūpintojėlio. Kuris į tautą žvelgia supratingai, atlaidžiai, mąsliai iš globėjiškos teisybės aukštumų. Bet nuo didingo ir gražaus iki juokingo ir bjauraus, žinia, vienas žingsnis. Ir jokio vargo šią iškilmingą didybę nuvainikuoti, paverčiant ją į juodo, brutalaus humoro karikatūrą. Užtektų monumento papėdę papildyti tikro rūpintojėlio figūra. Kraujuojančio, supančioto grandinėmis, su į pakaušį įremtu čekisto naganu.
Kaži ką tada užgiedotų Cvirkos liudytojų pulkas?
Sakyčiau, kad geriausia išeitis - be didelių kalbų nukelti nuo pjedestalo. Nukėlė gi Šimašius nuo Žaliojo tilto imperijos žvėries ženklus. Ir ką? Ogi nieko. Liko tiesiog švariau. Tuo labiau, kad dešinysis Neries krantas iki to buvo ir taip kraute perkrautas ir vargino akis.

Al.       2021-06-3 1:05

Vokiečiai irgi švytavo nuo Bacho iki Drang nach Osten, bet nacių kolaborantų paminklus nusigriovė. Žinoma, tautos klystkelių nereikia slėpti. Tegul tauta iš to mokosi. Bet surandant tinkamesnę formą. Ir jei nuimam Cvirką, tai kodėl tada paliekam šalimais jo draugą Venclovą?
Dėl Tado Kostiuškos/Tadeušo Kosciuškos. Aišku, kad jį verta pagerbti. Bet ar šitoj vietoj, nežinau. Ta vieta, man atrodo, turi būti susijus su tuo asmeniu. Gal arčiau Pilies (kaip ir jo vardo gatvė), nes tai valstybės masto žmogus, o ne miesto.

>> tiekui       2021-06-3 0:30

Tai turbūt Muravjovas Korikas lietuvybei dar labiau nusipelnęs ir dar labiau vertas paminklo? Ką jau ten kokio Kazio Jakubėno ar kokio kito ,,nusikaltusio” gyvybė... Svarbu, kad SKAITYTI turime ką. Daugiau juk nieko nė nebėra. Ar ne?

O kaip       2021-06-3 0:17

del gyvu KGB istu valdančiu lt))))

> Palmaičiui       2021-06-3 0:06

Tai paraginkite vokiečius pastatyti paminklą tikram, autentiškam (kam ten tokiam: austrui ar vokiečiui?) Adolfui Hitleriui.

Palmaičio trigrašis 2       2021-06-3 0:02

Beje, kadaise esu užsiminęs, kad prie paminklo Cvirkai istorinėje dabartinėje jo vietoje būtina paaiškinamoji lenta, tiksliai įvardijanti Cvirkos išdavystę. Tai ir bus geriausias nesutarimų sprendimas.
Ir dar:
šis paminklas tikriems autentiškiems LIETUVIAMS, kokie buvo ir tebėra! Todėl jis neturi nieko bendro su sovietinės okupacijos simboliais, kurių taip ilgai delsta pašalinti nuo Žaliojo tilto.

Palmaičio trigrašis       2021-06-2 23:48

Pirmiausia, “draugiškumas” Rytams dar maišėsi su istoriniu Lietuvos “švytavimu” tarp Rytų ir Vakarų, nes Algirdo Lietuvai vis dėlto nepavyko įveikti geopolitinio lūžio ir sukurti imperijos nuo Baltijos iki Volchovo ir Okos: Jogaila patraukė į Vakarus, Vytautas tebelaikė rytines ir pietrytines valdas, o Ordos valdų giliau nelietė. O ten subrendo naujas Mokšvos-“Rusios”=Rusijos navikas, grėsęs jau ne vien LDK, bet vis stipriau patiems Vakarams iki Atlanto jau naujais laikais. Iš senų galimybių liko tas nelemtas Lietuvos “švytavimas” tarp Rytų ir Vakarų , todėl politinio išdaviko Cvirkos žodžiai šiaip nebuvo tuščias reveransas bolševizmui, bet ir ankstesnių “draugysčių”-pralaimėjimų iki pat caro “globos” atspindys. Tada lietuviai, dar neparagavę kailiu, negalėjo suvokti visos raudonojo fažizmo esmės ir regėjo tik iš seno pažįstamą rusiškumą, dar neįžvelgę mirties. Todėl net ir Salomėja nesusilaikė norom nenorom nuo “saulės” paminėjimo.
Bet dėl PAMINKLO ne tai svarbu.
LABAI SVARBU, kad paminklas išdavikui Cvirkai vidury Vilniaus išliktų būtent savo istorinėje vietoje! Jis PRIVALO išlikti, kaip paminklas autentiškam laikotarpiui: tikro lietuvių skilimo ir, deja, nemenkos lietuvių dalies nupuolimo tarnaujant raudonajam fašismui (paskaitykite Šeiniaus “Raudonąjį tvaną”, kaip buvęs Smetonos ministras įskųsdavo lietuvius bolševikų okupantams, kur toliau!).
Jei ištrinsite šią TIESĄ iš Vilniaus istorinio centro, tai bus bandymas atbuline tvarka perrašinėti lietuvių išdavysčių istoriją nuo šviesuolių (Vincas Krėvė!), patekusių į “Liaudies Seimą” iki pat lietuviškiausio lietuvio Brazausko, kuris puikiai žinojo, kaip prisigerinti LIETUVOS NAUDAI prie Mokšvos. Brazauskas unikalus reiškinys, daug unikalesnis ir lietuviškesnis nei jo anuometinis oponentas Landsbergis. Jis tikrai pasuko nuo Rusijos, kai jau pamatė metą, nes pamatė, kad pančiai nebevaržo ir jau galima tapti bajoru šeimininku, medžiojančiu gimtuose Lietuvos miškuose. Taip Brazauskas, ne Landsbergis, atkūrė LDK valdžios simbolį - Vilniaus pilies muliažą. Taip simboliškai iš Cvirkos nupuolimo prasidėjo atsikėlimas, kurį dabar nubraukia švytuoklės ėjimo į Vakarų antikristą (pavadinkime jį kad ir “Nelsonu”), susidraugavusį su “vaduotojais” raudonarmiečiais Šmiliais metas.
Išlaikyti Cvirką Vilniaus mieste yra BŪTINA, kad lietuviai matytų save veidrodyje ir nebandytų mistifikuoti savo istorijos: ŠITOKIA BUVO IR DAR VIS TEBĖRA TIKRA LIETUVA, bent ŽYMI ir tikra Lietuvos dalis, ne vien Kazys Škirpa ir žaibiškai laiku spėtas organizuoti sukilimas bei valstybingumo atstatymas, neleidęs iš nuostabos nemaloniai prasižiojusiems naciams be pėdsako jį ištrinti!
Naikinti antrąją tikrą, autentišką Lietuvos pusę reiškia išbraukti iš atminties ir pamiršti savo jau, deja, įgimtą švytavimą, tarytum jo nebūta ir nebėra. YRA IR TEBĖRA ŠIANDIEN, tik apsivertusiu pavidalu!
Paminklas Cvirkai Vilniaus centre sako:
LIETUVIAI, BŪKITE BUDRŪS SAU PATIEMS!

>> 22:49       2021-06-2 23:38

Na jau… Neilgai trauktume su tokia ,,lietuvybe”. Rašytojas jis buvo talentingas, bet šunsnukis kokių reta. Autorius paminėjo tik vieną epizodą iš daugelio. Pasidomėkite. Medžiagos netrūksta. Nesaugojo jis net savo plunksnos brolių gyvybių. O to daryti juk niekas nevertė. Net Baltušis su Venclova būdavo kur kas diplomatiškesni, kai ,,reikėdavo” ką nors nuteisti ir pasmerkti.

tiek       2021-06-2 22:49

Vidmantai ,pats tampi šių dienų šunsnukių tiesiančių rankas į lietuvybę ,grasinačių jos valstybinei kalbai draugeliu /kolaborantu. O P. Cvirka - tau tikrai nėra pigus “beletristas” ,verčiau pažiūrėk ko vertas pats. Vilniuj ir taip nelieka lietuvybės nei kvapo tokių kolaborantų pastangomis , net Vyčiui buvo užkirstas kelias į pagrindinę šalies aikštę ,paverstą ....na visi žinom kuo. O tokio lietuviško žodžio meistro kaip P.Cvirka reikia dar paieškot,jo kūrinius skaitom ir perskaitom . Siūlau išpirkt savo netaktą (kol kas P.Cvirkos vietoj ) ir pajudint iš mirties taško Vilniaus okupacijos vyriausio vado Pilsudskio liekanų atsikratymo iš Rasų kapinių reikalą. Lenkai nepripažįsta iki šiol ,kad buvo okupavę mūsų sostinę , vėl kėsinasi į mūsų kalbos valstybinį statusą,šimašius kiša savivaldybės pinigus to niekšo atliekų tvarkymui Rasose. Apgailėtina.

štazis       2021-06-2 22:26

Vystyk, Piatras Cvyrka būvó giaras rašitojias. Tiagūl pamynkla pałieką ramibējia. Niariajke greuty.


Rekomenduojame

Ramūnas Karbauskis. Valdžia vis dažniau ima grasinti Lietuvos žmonėms

Nida Vasiliauskaitė: kas, oficialiu požiūriu, dabar turi teisę viešai kalbėti apie esamą padėtį?

Geroji Naujiena: uoliai sergėkime Dvasios vienybę taikos ryšiais

Algimantas Rusteika. Dabar yra tada, tada yra dabar

Nida Vasiliauskaitė ir jos lapių medžioklė: ar įvedę prievartą prieš piliečius kovos su pandemija pretekstu, politikai sustos?

Algimantas Rusteika. Dabar yra tada, tada yra dabar

Kam netinka pilietinė pozicija? Artūras Orlauskas „Neredaguota“ tinklalaidėje

Ramūnas Aušrotas. Bendruomeninio solidarumo ir atsakingos kaimynystės pavyzdys

Vytautas Sinica. Negi į dieveniškiečius vandens patrankas arba gumines kulkas atsuks pirmiau nei į nelegalus prie sienos? Man tai makabriška

Nida Vasiliauskaitė. „Dirbu UAB „PR“, gavom užsakymą parduoti „visuomenei“ plytą“

Audrius Bačiulis. „Tai – ne Lietuvos Vyriausybė, tai – okupacinė administracija“

Andrius Švarplys. Čia gali būti du variantai

Lietuvos Šeimų Sąjūdžio pareiškimas: kviečiame Lietuvos žmones palaikyti Dieveniškių gyventojų protestą

Vytautas Sinica. Šiandien jie lengvai būtų apšaukti laisvės priešais

Rasa Čepaitienė. Kuris neapsvaigtų?

Ramūnas Aušrotas. Lazda visada turi du galus

Trakų istorinio nacionalinio parko pašonėje – plynas kirtimas

Audrius Bačiulis. Sakiniai, turintys išvartyti ministrą iš šlapio viščiuko

Liudvikas Jakimavičius. Lietuvos konservų fabriko „Brolių kapai“

Vytautas Sinica apie Gabrielio Landsbergio fiasko

Žinios iš Dieveniškių – tai, ko „Panorama“ šį vakarą nerodė

Lidžita Kolosauskaitė. Antivakserės laiškas Sveikatos apsaugos ministrui

Algimantas Rusteika. Susiliejam su gamta

Ramūnas Karbauskis. Sužvėrėję, godūs ir pikti

Vitalijus Balkus „Iš savo varpinės“ apie demografinę Afrikos bombą

Vinco Kubiliaus reportažas iš Lietuvos laisvės kovotojų atminimo šventės vyskupams Julijonui Steponavičiui ir Vincentui Borisevičiui pagerbti

Roberto de Mattei. Pranciškus pradėjo karą, kuris baigsis Tradicijos triumfu

Nida Vasiliauskaitė. Proga kai ką sužinoti apie protingųjų protą

Vidmantas Valiušaitis. Išdavystės dienos

Ramūnas Karbauskis. Prievartos maniakai

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.