Socialinė politika, Ekonominė politika

Povilas Gylys: „Darbo kodekso svarstymas – politinių kaukių nuplėšimo metas“

Tiesos.lt redakcija   2016 m. rugsėjo 20 d. 0:01

12     

    

Povilas Gylys: „Darbo kodekso svarstymas – politinių kaukių nuplėšimo metas“

Po to, kai Seimas atmetė Prezidentės veto Darbo kodeksui (toliau – DK), daug kas pamanė, jog tai – galutinis ir negrįžtamas darbuotojų ir jų teisių gynėjų pralaimėjimas. Tačiau taip nėra. Procesas baigsis paaiškėjus, kaip Seimas pasielgs su DK pataisomis, kurias žada teikti grupė Seimo narių. Tada galutinai paaiškės tikrosios Seimo partijų ir atskirų parlamentarų pažiūros. Bus aišku, ar socialdemokratų frakcijoje yra socialdemokratų, ar TS-LKD frakcijoje yra krikdemų, ar Darbo partijos frakcijoje yra leiboristų, ar teisingumą palaiko Tvarkos ir teisingumo frakcija. Į liberalus vilčių nededu – jie yra darbdavių pusėje.

Geras socialinis modelis būtų svarbi viešoji gėrybė. Tačiau jis toks dar netapo dėl dviejų priežasčių: 1) dėl galių disbalanso – verslo galia nusvėrė darbuotojų galią (turime problemų su profsąjungomis ir žiniasklaida); 2) dėl to, kad jis tapo rinkiminių lošimų objektu. Į šį lošimą įsijungė Prezidentė, garsėjanti savo liberaliomis pažiūromis ir meile konservatoriams, bei politinis elitas. Man susidarė įspūdis, kad liberali Prezidentė nusprendė pažaisti žaidimą, kuris vadinasi „konservatoriai geri, o valdantieji blogi“. Konservatoriai, esą, gina paprastą darbuotoją, bet valdantieji tarnauja buržuazijai.

Kas gali paneigti, kad jos veto ir pasiūlymai buvo geras padavimas, sportine leksika kalbant, konservatoriams.

Valdančioji dauguma šį lošimą kol kas pralaimi. Tačiau dalis jų (tikrai ne visi) mano, kad neprisirišus prie Prezidentės pataisų (o jų koreguoti nebuvo galima) įmanoma pasiekti daugiau.

Prisipažinsiu, nelabai pasitikiu abiem pusėm, bet, manau, yra galimybė dėl Darbo kodekso kokybės pakovoti. Dalis valdančiosios koalicijos žmonių tai tikrai darys teikdami pataisas. Jeigu jas parems ir už vargšus kovojantys konservatoriai bei kiti Seimo nariai (liberalai tikrai nerems), galima gauti geresnį rezultatą nei remiant Prezidentės veto ir jos pataisas. Nes manevro laisvė gerinant Darbo kodeksą šiuo atveju yra didesnė. Ir visa tai įmanoma padaryti dar iki šio Seimo kadencijos pabaigos. Laikas parodys, ar Seime yra pakankamas skaičius darbuotojų interesus ginančių žmonių, kurie suvokia jų elgesio įtaką ne tik ekonomikai, bet ir rinkimų rezultatams. Jeigu tokių žmonių bus mažuma, Darbo kodeksas dabartine nepataisyta jo forma turės daug viešosios blogybės požymių. Tuomet jis didins socialinę atskirtį ir įtampą, spartins emigraciją, depopuliaciją apskritai.

Kad taip neatsitiktų, būtina sutelkti jėgas tam, kad būtų išnaudota galimybė pataisyti, padaryti žmogiškesnį, humaniškesnį Darbo kodeksą dar šios Seimo kadencijos metu.

Tame procese aktyviau turėtų dalyvauti ne tik liberaliam blokui nepritariantys politikai, bet ir profesinės sąjungos, pažangūs žurnalistai, politologai, inteligentai apskritai. Nes deramai nepataisytas kodeksas yra grėsmė nacionaliniam saugumui. Juk šiandien didžiausios grėsmės šaliai, jos ateičiai kyla iš socialinio nesaugumo ir socialinės neteisybės bei didelio žmonių noro emigruoti ir jaunų šeimų susilaikymo nuo vaikų gimdymo.

Visų partijų liberalai formaliai pripažįsta tas grėsmes, nes jos nepaneigiamos, bet savo veiksmais, sprendimais blokuoja adekvačių priemonių taikymą. Viena iš tokių priemonių – verslo ir darbuotojų, jų šeimų interesų subalansavimas, neužmirštant ir nacionalinių interesų. Dabartiniame variante DK yra nesubalansuotas, nes jame dominuoja verslininkų interesai darbuotojų, jų šeimų ir nacionalinių interesų sąskaita. Išgyvenimo problemų patiria ne vien verslininkai, kurie yra stiprioji besiderančioji pusė. Jos pusėje ne tik teisė priimti ar atleisti darbuotoją bedarbystės sąlygomis (ir esant nestiprioms profsąjungoms), bet ir finansinio, dažnai nematomo poveikio per žiniasklaidą galimybės.

Likęs iki rinkimų laikas parodys, kiek socialdemokratų partijoje yra socialdemokratų, kiek Darbo partijoje yra leiboristų, kiek krikščionių yra tarp krikščionių demokratų. Pamatysime, ar netušti buvo socdemų pažadai gerinti DK kokybę ne per Prezidentės veto palaikymą, o teikiant naujas pataisas ir jas priimant. Bus proga įsitikinti, ar konservatorių noras pasirodyti darbuotojų teisių gynėjais Prezidentės veto svarstymo metu buvo nuoširdus ar apsimestinis. Pamatysime ir tikrąjį darbiečių bei tvarkiečių veidą.

Svarstant pataisas paaiškės, ar konservatoriai yra nuoširdūs ir nuoseklūs silpnesniosios pusės darbo santykiuose (tai Prezidentės teiginys) interesų gynėjai. Paaiškės ir tai, ar per DK svarstymą kalbėję socialdemokratai mums sakė tiesą teigdami, jog jie pasiryžę šį įstatymą tobulinti geriau subalansuojant darbo ir kapitalo interesus. Darbo partijai taip pat teks įrodyti, jog jie yra tikri leiboristai, o „Tvarkai ir teisingumui“, kad jie – teisingi. Jeigu visi jie balsuos prieš interesų balansą gerinančias pataisas, galima bus drąsiai teigti – Lietuvą valdo atviri ir kaukėti (užsidėję kitų partijų kaukes) liberalai.  Arba kitaip, žmonės, kurie yra jautrūs tik kapitalo atžvilgiu, tačiau jiems faktiškai nerūpi paprastų žmonių, šeimų ekonomika, vadinasi, ir šalies ekonomika kaip visuma. Tada mes žinosime, ar verta balsuoti už A.Butkevičių, G.Landsbergį, K.Daukšį ar R. Žemaitaitį. Dėl E.Masiulio ir E.Gentvilo partijos viskas aišku – jiems socialinis teisingumas niekad nerūpėjo. Jie visada eina paskui pinigus.
Piliečių visuomenės tikslas būtų spausti politikus – rinkimų metu tam palankus metas – ir plėšti nuo besibalotiruojančiųjų politines kaukes parodant, kas už tų kaukių yra pasislėpę, kokie yra tikri politikų veidai.

Per rinkimus paprastai visi politikai tampa socialistais. Tačiau Lietuva yra unikali šalis. Šių rinkimų metu gali paaiškėti, kad beveik visos partijos yra iš tiesų kapitalą remiančios.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Dzeikas       2016-09-21 7:51

Negaliu apkaltinti Gylio, kad jis pardave savo balsa kapitalo lobistams - neturiu irodymu.Todel sakykim jo argumentai nuosirdus ir jis is tikruju gina ,kaip pats sako, darbo interesus.
Taciau iseinant is jo argumentacijos atiduoti balsa “uz” taip pat buvo klaida.
Kodel taip manau:
Lietuvai reikejo nauju darbo istatymu kurie skatintu tiek darba,tiek kapitala pazangiau (prima) ir lanksciau (secunda) saveikauti.Keitimo iniciatoriai buvo kapitalo lobistai. Laikantis nuostatos,kad avizos pas arkli nevaiksto, Gyliui tereikejo iskelt mano minetas pataisas DK projekte(turbut tai ne visos salygos, taciau vien tai priverstu kapitala PAZANGIAU organizuoti darba.Nes kaip rodo sekmingas emigrantu integravimasis kitose salyse probleme kapitale, ne darbo jegoj) kapitalo lobistams ir balsas “uz” ju kiseneje.Kaip pasakytu diplomatai: visa sirdimi uz jeigu padarysite nedidelius pakitimus
O priemus Vergo kodeksa ji redaguos…jeigu kapitalo lobby issukinejo rankas balsuoti “uz” nenorejusius to daryti seimunus , tai dar lengviau jie blokuos bet kokius pakitimus jame.
Ir problema ne tik tame,kad zmones begs is salies.Paciam kapitalui pragaistingas toks kodeksas.Del jo tvirkinancio poveikio (zu zmonem gali elgtis kaip su vergais) ir su kvalifikuoto darbo trukumo didejimo.Elementaru,kad save gerbiantis specialistas tokiom salygomis nedirbs.
Jeigu tas aisku vidutiniokui, kaip to nesupranta profesorius ir ex URM vadovas? Itarineti pardavus savo balsa negaliu ,del irodymu nebuvimo, tad belieka konstatuoti Gylio nesuvokima.

wwww       2016-09-20 13:56

Vietoje šitos demagogijos parašyk kiek kainavo tavo “už”

Nereikia priešinti darbdavių ir darbuotojų.       2016-09-20 12:29

Tai primena liaudies priešų  ieškotojų laikus ir tikrai ,neradus,kompromiso gerai nebus.Vakaruose nėra jokių Darbo kodeksų ir ten visi bėga.

Pikasas       2016-09-20 11:59

Prieš balsuojant išreiškiau savo nuostabą, kad toks žalias Darbo kodekso projektas buvo pateiktas prezidentei ir kad netgi ruošiamasi atmesti prezidentės veto. Mano išsakyta logika buvo labai paprasta. Seimas privalo tvirtinti tik gerai subalansuotus įstatymus. Kartais kokiame Didžiosios Britanijos parlamente dėl visai smulkios pataisos rungiamasi valandų valandas, t. y. tol kol surandamas kompromisas ar paaiškėja, kad tokio surasti nepavyks. Tada lemia parlamento dauguma. Labai keistai atrodė, kai netgi ruošiantis atmesti prezidentės veto iš Seimo tribūnos visos pusės aiškino, kad įstatymas turi daug spragų ir kad iš karto po priėmimo jas reiks taisyti. Kaip suprantu tokią nuomonę turėjo ir P.Gylys. Kur pasislėpė jo logika ir politinė išmintis? - nežinau. Jei kalbėti atvirai, tai dabartinė kairioji dauguma “šovė sau į koją” labai netinkamu sau momentu - prieš Seimo rinkimus. Na, o P.Gylio spėlionės apie dešinės pozicijas koreguojant kodeksą yra tik tuščio puodo barškinimas. Manau, kad tie garsai skirti rinkiminiam populizmui, kuris dažnai išsilieja apie tai, kad “prezidentė myli konservatorius”. Nesunku suprasti kokioje terpėje autorius reitinginių taškų tikisi. Lietuvos prezidentės nekenčia ne tik Rytų imperijos režimo lyderiai, bet ir jo pėdsakais bandantys minti Lietuvoje.

DVV > Dzeikas       2016-09-20 11:06

labai geras jusu komentaras.

DVV       2016-09-20 11:01

bet ponas gylys balsavo uz Prezidentes veto atmetima, tai ka cia jis toliau sneka neverta net skaityti, nereiktu siu svarstymu ir persvarstymu, jei veto butu neatmestas. Kam sitas gudravimas. Megau si politika, bet dabar nusivyliau.

>Dzeikas 2016-09-20 10:12 Siaip’ui:.       2016-09-20 10:57

Tamstos išvedžiojimai man patiko, bet tokie išvedžiojimai galimi tik po dvidešimto penkmečio, nes seime sėdi gaujos.

Dzeikas       2016-09-20 10:12

Siaip’ui:
Jo, jeigu tavo darbuotuojai gautu atlygi uz valanda ir ne kapeikas , o nors 10 euru, jeigu virsvalandziu mokejimas(+50% prie valandinio tarifo) butu neisvengiamas kaip saulelydis ir sauletekis, jeigu d.laikas butu fiksuojamas tachometru - tu uz minute pavelavimo baigti darba jau kumsciais meistrui po nosim mojuotum,kad nemoka darbo organizuoti.Ir meistras ne svogeris butu ar draugelis - o savo darbo profas, mokantis ta darba organizuot, kad zmones dyki nesedetu arba nedirbtu begte.

Šiaip,tai mes turim įmonę ir       2016-09-20 8:51

esam kategoriškai prieš viršvalandžius,darbą išeiginėmis dienomis.Bet kartais darbuotojai to nori,bet mes ne.Viena,kad norisi pailsėti,pabūti su šeima,išvažiuoti,pamatyti,kita kad ir darbas tomis dienomis jau ne tas.Šiaip,tai mes ,kaip vadinamieji darbdaviai,kartais sau paskutiniai algas išsimokam,o naująjį kodeksą vertyinam taip.Kad lankstumas labai reikalingas visiems,net ir darbuotojams.O algas,kiek išgalim,keliam kiekvienais metais.Bet verslui irgi sunku,nes biurikratai labai persekioja.

Dzeikas       2016-09-20 7:40

Sutinku,kad DK reikejo keisti.Sutinku,kad liberalizuoti.
Tai kodel ziuriu labai neigiamai i nauja DK ir sutinku su Gylio apibrezimu “bendrasis blogis”.
Todel,kad liberalus naujasis DK tik kapitalui, o ne darbui.Nieko pries neturiu,kad darbuotuoja galima atleisti per 1 d.Taciau noreciau,kad visrvalandziai taip pat butu skaiciuojami uz 1d. ir atlyginimo isieskojimas (uzdelsus ismoketi nors 1 d.) butu paprastas kaip JAV - pasikvieti policininka,isdestai skunda, tas, nerades algalapio su tavo parasu, uzanspauduoja imone ir sustabdo jos veikla iki tesimo sprendimo.Patikekite veikia nuostabiai.Darbdaviai ,istikus bedai ko ne ant keliu krenta pries darbuotuojus - palaukite iki antradienio.Paprastai, jei santykiai normalus, be vargo susitariama.
Darbuotuojas irgi turi tureti teise palikt darbdavi ispejes 1 diena pries.
—————————————————————————————————
Antra, idomu buvo paskaityt Gylio paaiskinimus, mat buvau nustebes jo balsavimu “uz” si Vergo kodeksa(be ironijos).Jis iseina is mazesnio blogio pozicijos, kad taisyti nauja DK mazesnis blogis negu taisyti senaji.
Ka gi, profesoriaus pozicija supratau.Jis ir pats pripazista ,kad tai ejimas va bank.Taciau jo argumentai ,kad DK bus pataisytas veliau ir balsavimas del pataisu pades isryskinti politikus veidmainius man pasirode silpnoki Lietuvos realiju salygomis.
———————————————————————————————————-
Trecia, del partiju: neturiu nieko pries liberalus, jie nors neveidmainiauja ,kad gina kapitalo interesus.Tik tokiu atveju reiktu pakeisti partijos pavadinima ir nemulkinti doru zmoniu.Nes liberalizmas suponuoja laisvuma, nesuvarzyma ne tik kapitalui,taciau ir darbui.Vienpusiskai supranta kazkaip tie kapitalo(vogto dazniausiai) gynejai liberaluma.

Ponas Gylys turi eiti į seimą,       2016-09-20 7:00

tai viena,o antra,kada nors jūs leiskit išsakyti savo nuomonę ir darbdaviams.Jų yra visokių,jeigu ką,ne tik siurbėlių.Ypač vargsta smulkus verslas.

komuniagos...       2016-09-20 6:25

skersai lietuviai žiūrėjo į valdančius komunistus net tarybiniais metais.
nes į partiją stojo tik dėl karjeros, nebaudžiamumo vagiant, blato (korupcijos) ir t.t.
kaip taisyklė, tai buvo padugnių mentaliteto žmogystos - žinojo, kad dėl geresnio kąsnio stoja tarnauti okupantui ir prieš Lietuvą.
tie “mūsiškiai” valdė ir vogė ir tarybiniais metais, tą patį daro ir dabar.
taip kad nieko naujo.


Rekomenduojame

Nida Vasiliauskaitė. Ko bijote? Jų?

Algimantas Rusteika. Gal pabandom niekur nebebėgti?

Vygantas Malinauskas. Iš tėvų valdžios išlaisvinto vaiko interesas

Vytautas Radžvilas. Nesibaigianti tremties Golgota

Vytautas Sinica. Kas priešina visuomenę?

Kristina Zamarytė-Sakavičienė. Visiškas teisinis nihilizmas

Lietuvos šeimų sąjūdžio pareiškimas: Vienykimės!

Lietuvos Šeimų Sąjūdis: pranešimas dėl birželio 15–16–17 dienomis įvyksiančių protesto akcijų

Ramūnas Aušrotas. Ką reiškia SAM paskelbtas vaikų nuo 12 metų skiepijimo vajus ir manipuliacijos įstatymo tekstu?

Ką šiandien žinome apie tremtis? Dovilo Petkaus pokalbis su prof. Rasa Čepaitiene

Krescencijus Stoškus. Maršas, apnuoginęs realybės absurdą

1941 m. Birželio sukilimo 80-metį pasitinkant. Valdas Vasiliauskas: Idėjinė A. Sniečkaus klaida

Kviečiame į parodą „Pirmasis masinis trėmimas 1941 m. birželio 14–19 d.“

Vidas Rachlevičius. Aš su siaubu laukiu naujų rinkimų

Vaidotas A.Vaičaitis. Šeima, partnerystė ir Civilinis Kodeksas

Vidmantas Valiušaitis. Pasiuntinys, kurio neatpažino. In memoriam Stasys Lozoraitis (1924–1994)

In memoriam Marcelei Kubiliūtei (1898–1963): ar atsirastų Vilniuje paminklas pačiai iškiliausiai Lietuvos Moteriai, Tautos sukilimo dalyvei?

Zigmas Tamakauskas. Atminties išsaugojimo paminklas

Robert P. George. Drąsa, meilė ir pasiaukojimas kovoje už šeimą

Lietuvos advokatūros pergalė prieš STT: slaptų pažymų eros pabaiga?

Pristatome „Šeimų Sąjūdžio“ nuotolinę vaizdo konferenciją apie protesto akciją birželio 15–17 dienomis

Geroji Naujiena: Broliai, seserys, gyvenkime ir mes tikėjimu, ne regėjimu

Rasa Čepaitienė. Jie sako „NE“

Nacionalinis susivienijimas kviečia paminėti Birželio sukilimo 80-metį

Kastytis Braziulis apie jėgos naudojimą prieš parlamentarą: incidentas gali tapti precedentu

Nida Vasiliauskaitė. Kokia būtų TS-LKD ir medijų reakcija, jei tai būtų nutikę Baltarusijoje ar Rusijoje?

„Neredaguota“ pokalbis su istoriku Valdu Rakučiu apie tarpukario Lietuvą iki perversmo

Andrius Švarplys informacinėje laidoje „Proto balsas“: kur dingo tikroji TS-LKD partija ir „konservatizmas“ Lietuvoje?

Kas Nidą Vasiliauskaitę stebina labiau nei žvaigždėtas dangus, kėlęs nuostabą Kantui

Vidmantas Valiušaitis apie Lukašenkos vertą „šventę“

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.