Geroji Naujiena, Bažnyčios socialinis mokymas

Popiežius Pranciškus apie galią ir gailestingumą

Tiesos.lt siūlo   2016 m. vasario 27 d. 17:00

1     

    

Popiežius Pranciškus apie galią ir gailestingumą

Vatikano radijas

Trečiadienio bendrojoje audiencijoje popiežius Pranciškus sveikino tūkstančius maldininkų, o po to skaitė Gailestingumo metų katechezę, šį kartą skirtą „galios ir gailestingumo“ temai, komentuodamas biblinį epizodą iš pirmosios Karalių knygos, 21 skyriaus, apie Naboto vynuogyną.

Įvairiose Šventojo Rašto vietose yra kalbama apie galinguosius, karalius, „aukštus“ žmones, taip pat apie jų piktnaudžiavimus ir aroganciją. Turtai ir galia yra tikrovė, kuri gali būti gera ir naudinga bendrajam gėriui, jei tarnauja vargšams ir visiems – teisingai ir gailestingai. Bet jei, kaip pernelyg dažnai atsitinka, yra išgyvenami kaip privilegija, egoistiškai ir valdingai, tampa sugedimo ir mirties instrumentais. Tai ir atsitinka pasakojime apie Naboto vynuogyną.

Izraelio karalius Ahabas, pasakojama tekste, nori įsigyti vieno žmogaus, vardu Nabotas, vynuogyną, kuris ribojasi su karališkaisiais rūmais. Karaliaus pasiūlymas atrodo teisėtas, netgi dosnus. Tačiau Izraelyje žemės nuosavybė buvo beveik neatimama, suvokiama kaip šventa, kaip Viešpaties dovana ir palaima, perduodama iš kartos į kartą kaip palaiminimo ženklas ir orumo garantas. Tad suprantamas Naboto atsakymas: „Saugok Dieve! VIEŠPATS draudžia man duoti tau protėvių paveldą“.

Ahabo reakcija yra karti, pikta. Jis jaučiasi įžeistas – juk jis yra karalius, galingasis, o čia jo, valdovo, galia buvo sumenkinta, jo troškimas turėti frustruotas. Matydama jį tokį prislėgtą jo žmona Jezabelė, karalienė pagonė, žudžiusi Dievo pranašus (1 Kar 18,4), nusprendžia įsikišti. Už jos žodžių slypi piktumas: „tau metas pasirodyti Izraelio karaliumi. Kelkis, ko nors pavalgyk ir būk linksmas. Aš tau duosiu Naboto Jezrėeliečio vynuogyną“.

„Ji pabrėžia, – sakė Pranciškus, – karaliaus prestižą ir galią, kurią, jos akimis, Naboto atsisakymas parduoti vynuogyną pamynė. Jai karaliaus galia yra absoliuti, jo troškimas turi tapti įsakymu. Šventasis Ambraziejus parašė nedidelę knygutę apie šį epizodą, Vadinasi „Nabotas“. Būtų naudinga ją perskaityti Gavėnios laiku. Labai graži ir konkreti.“ 

Jėzus, anot popiežiaus Pranciškaus, prisimindamas šiuos dalykus savo mokiniams pasakė: „Jūs žinote, kad tautų valdovai engia tautas ir didžiūnai rodo joms savo galią. Tarp jūsų to nebus. Jei kas norėtų tapti didžiausias iš jūsų, tebūnie jūsų tarnas, ir kas panorėtų būti pirmas tarp jūsų, tebūnie jūsų vergas“ (Mt 20, 25–27).

Jei prarandamas tarnavimo matmuo, galia tampa arogancija, dominavimu ir slopinimu. Būtent taip, kaip nutiko Naboto vynuogyno istorijoje. Jezabelė nusprendžia begėdiškai atsikratyti Nabotu, parengia planą ir pasinaudoja iškreipto teisingumo melu: išsiunčia karaliaus vardu laiškus miesto vyresniesiems ir didikams nurodydama, kad du melagingi liudytojai turi apkaltinti Nabotą keikus Dievą ir karalių – už tai jis būtų nubaustas mirtimi. Tam įvykus karalius galės pasiimti jo vynuogyną.

„Ir tai nėra, – pasakė popiežius, – anų laikų istorija, tai ir šiandienos istorija: galingųjų, norinčių turėti dar daugiau, vargšų išnaudojimo, prekybos žmonėmis, vergoviško darbo, nelegalaus darbo istorija. Tai korumpuotų politikų, kurie nori dar ir dar, istorija. Štai kur veda galios panaudojimas be pagarbos gyvybei, be teisingumo, be gailestingumo. Štai, kur atveda galios troškimas: tampa godumu, kuris nori visko.“

Pranciškus pacitavo itin taiklius pranašo Izaijo žodžius apie turtingųjų godumą: „Vargas jums, kurie namus prie namų statote, kurie lauką su lauku jungiate, kol vietos telieka tik jums vieniems gyventi žemėje!“ (Iz 5,8). 

Tačiau Dievas yra didesnis už žmonių žiaurumą ir nešvarius žaidimus. Savo gailestingume siunčia pranašą Eliją, kad padėtų Ahabui atsiversti. Dievas mato nusikaltimą ir beldžia į Ahabo širdį. O karalius, pastatytas prieš savąją nuodėmę, supranta, nusižemina ir paprašo atleidimo. Kaip būtų gražu, jei galingi išnaudotojai šiandien padarytų tą patį. Viešpats priima jo atgailą, tačiau nekaltasis buvo nužudytas ir padaryta kaltė turės neišvengiamų pasekmių. Padarytas blogis palieka skausmingus pėdsakus, žaizdas žmonių istorijoje.

„Gailestingumas ir šiuo atveju rodo, kokiu pagrindiniu keliu reikia eiti. Gailestingumas gali išgydyti sužeidimus ir keisti istoriją. Atverk širdį gailestingumui. Gailestingumas didesnis už žmonių nuodėmes. Yra stipresnis, šiuo atveju, už Ahabą. Žinome jo galią, atsimindami Nekalto Dievo Sūnaus, tapusio žmogumi, atėjimą, kad savuoju atleidimu sunaikintų blogį. Kristus yra tikrasis karalius, tačiau jo galia skirtinga. Jo sostas yra kryžius. Jis nėra karalius, kuris žudo, bet, priešingai, teikia gyvenimą. Jis eina pas visus, ypač silpnuosius, įveikia vienatvę ir mirtį, kurios link veda nuodėmė. Jėzus Kristus savo artumu ir švelnumu veda nusidėjėlius malonės ir atleidimo link. Toks yra Dievo gailestingumas“, – baigdamas katechezę pasakė popiežius.

Vatikano radijas

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

tai kodėl ne JAHVĖ?       2016-02-29 17:33

VIEŠPATS yra JAHVĖ pagal Šventą raštą, Jėzus yra Jahvės tarnas pagal Šventą raštą. Tai kodėl popiežius vietoj JAHVĖS naudoja žodį VIEŠPATĮ? Intelektualiai klastojamas Senasis Tesamentas/ penkiaknygė/ Tora?


Rekomenduojame

Iš skaitytojų pašto. Pranas Kaladė apie Laisvę ir „laisvę“

Paulas Stametsas: Išgydo net vėžį – nepažintas grybų pasaulis

Kardinolas S. Tamkevičius palaiko „Šeimų maršo“ idėją: „Ginant principines vertybes Bažnyčia stovės mūru“. Kunigų R. Grigo ir A. Valkausko pozicija

Andrius Švarplys. Į ką lyties ir diskriminacijos nęsamonės perdaro Ameriką: gimsta naujoji CŽV

Herta Burbė apie „galimybes“: vasarą paplūdimyje

Vytautas Sinica. Bažnyčia draudžia katalikams balsuoti už partnerystę (ir A. Navickas tą žino)

Brolio Arūno Peškaičio žinia: Pranciškonų ordinas draudžia broliui Pauliui Vaineikiui dalyvauti Šeimų gynimo marše (papildyta)

Nuo bačkos. Andrius Navickas: Taip, aš palaikau Partnerystės įstatymo priėmimą

Kastytis Braziulis. Ar pritariu šeimų maršui? Taip, be abejo, nes…

Nida Vasiliauskaitė. Klausiate, ką daryti? Paklauskite piliečių

Jarūnė Rimavičė. Atsakymai į klausimą, nuo ko ginama tradicinė šeima Lietuvoje

Andrius Švarplys. Pagaliau yra alternatyva „Dviračio Žynioms“

Romualdas Žekas. Lavono gaivinimas

Jolanta Blažytė. Aūūū, Greta!!! Kur tavo „How dare you?“

Nida Vasiliauskaitė. Dabar išties pabūsiu – pirmą kartą – radikalu

Papunkčiui. Vytautas Sinica apie elitizmą

Vidas Rachlevičius. Dvi šalys nesitaiksto su Kinijos užmačiomis Pietų Kinijos jūroje – koks bus šios atsakas?

Vytautas Radžvilas. Klausimai maršo išvakarėse

„Neredaguota“ pokalbis su Adu Jakubausku apie istoriją ir politiką

Kunigas Arnoldas Valkauskas: pilietinių iniciatyvų reikia, kad valdžia neužmigtų

Gerovės valstybė? Antanas Buračas palygino

Filmuota medžiaga atskleidžia: demonstracijoje Stokholme prieš karantino suvaržymus dalyvavo mažiausiai tūkstantis žmonių

Br. Paulius Vaineikis: „Kaip senais gerais Sąjūdžio prabudimo laikais…“

Laikas pradėti kalbėti ir apie politiką (2). Vytautas Radžvilas: ar išnyks politika?

Kun. Robertas Skrinskas. Ar dar švęsime kitais metais Motinos dieną?

Audrius Globys: maldos skydas „Santuokos sakramentas – regimasis meilės ženklas“

Tik faktai. Skelbiami išankstiniai duomenys apie 2020 m. mirusių Lietuvos gyventojų mirties priežastis

Algimantas Rusteika. Taip gyventi neverta

Vyskupo Jono Kaunecko kreipimasis į Tautą: laiminu Didįjį Šeimos gynimo maršą

Liudvikas Jakimavičius. Šiukšlių amžius

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.