Dienos aktualija, Politika, Propagandos ir ideologijos analizė, Žmogaus teisės

Nida Vasiliauskaitė. Apie „bendrąjį gėrį“

Tiesos.lt siūlo   2021 m. liepos 12 d. 19:30

6     

    

Nida Vasiliauskaitė. Apie „bendrąjį gėrį“

DELFI.lt

Vis dažniau girdime apie jį. Vis garsiau ir drąsiau skamba pasiūlymai dėl „bendrojo gėrio“ apriboti arba ir apskritai panaikinti konstitucines individo teises ir laisves – laikinai, o gal ir nelaikinai, nes niekas neturi potencijos būti toks tvarus, kaip laikinumas (pamenate, karantinas įvastas lapkritį mėnesiui, paskui pratęstas ir pratęstas iki pat dabar tik tam, kad galiotų ir toliau, tik vadintųsi nebe „karantinu“, o „ekstremalia padėtimi“, kuri irgi nežada kada nors baigtis). O norėta/bandyta dar daugiau: ne ekstremaliąją, bet nepaprastąją.

Pasak LR nepaprastosios padėties įstatymo naujausios redakcijos (įsigaliojusios 2021-01-02), nepaprastosios padėties įvedimo pagrindas yra toks:
„1. Nepaprastoji padėtis gali būti įvedama, kai dėl valstybėje susidariusios ekstremalios situacijos ar krizės kyla grėsmė Lietuvos Respublikos konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai ir šios grėsmės neįmanoma pašalinti nepanaudojus Konstitucijoje ir šiame Įstatyme nustatytų nepaprastųjų priemonių. 2. Nepaprastoji padėtis gali būti įvesta, kai šio straipsnio 1 dalyje nustatyta grėsmė Lietuvos Respublikos konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai kyla dėl kitose valstybėse susidariusios ekstremalios situacijos ar krizės.“

Nė žodžio apie epidemijas ar pandemijas – nepriklausomai nuo jų realumo, nepaprastosios padėties įvedimo pagrindu jos NĖRA.

Pagrindas – išimtinai politinis: grėsmė santvarkai ir visuomenės rimčiai. Kokia grėsmė? Kas ją kelia? Argi ne virusas? Ne? Tai gal piliečių vengimas skiepytis? Konstitucinei santvarkai? Kuriame Konstitucijos punkte nurodyta nevengti? Kiek žinau, ten tikrai minimi kiti dalykai: II skirsnio 18 straipsnis sako „Žmogaus teisės ir laisvės yra prigimtinės“ (t.y. ne valstybė ir ne valdžia jas panorėjusi suteikia), 20 straipsnis – „Žmogaus laisvė yra neliečiama. [...]“, 21 straipsnis – „Žmogaus asmuo neliečiamas. [...] Su žmogumi, be jo žinios ir laisvo sutikimo, negali būti atliekami moksliniai bandymai ar medicinos eksperimentai“, 22 straipsnis – „Žmogaus privatus gyvenimas neliečiamas. [...] Informacija apie privatų asmens gyvenimą gali būti renkama tik motyvuotu teismo sprendimu ir tik pagal įstatymą.

Įstatymas ir teismas saugo, kad niekas nepatirtų savavališko ar neteisėto kišimosi į jo asmeninį ir šeimyninį gyvenimą, kėsinimosi į jo garbę ir orumą“ ir taip toliau, ir panašiai.

Bet juk „bendrasis gėris“! Kokiu trumparegiu egoistu reikia būti, kad nesutiktum su visu šitu dėl jo, dėl kitų, dėl visuomenės intereso paaukoti! – kelia antakius dangop filosofuojantys liberalai. Liberalai?! Gal juokaujate? Na, jie šiandien taip prisistato. Netgi atsiveda į pagalbą liberalizmo klasiką Johną Stuartą Millį (1806–1873): esą, jis išpažino „maksimalios laimės kiekio makslimaliam žmonių skaičiui“ etinį principą ir su liberalizmu, kaip ir jie, neturėjo visai nieko bendra.

Ne, neišpažino – tas principas Jeremy‘o Benthamo (1748–1832), išties neliberalo. Millį kur kas labiau domino laimės kokybė, o ne kiekybė, ir individo, o ne visuomenės gėris.

Ne iš egoizmo: iš meilės laisvei, ir dar todėl, kad egzistuoja ne visuomenė, o individai, asmenys, tad „bendras gėris“ prasmingas tik kaip individų gėrių suma; visuomenė, kurioje individas nėra laisvas, irgi nėra nei laisva, nei gera. Kad būtų laisva ir gera, ji privalo netrukdyti individui pačiam rinktis „gėrį“ pagal savą supratimą – ir keliauti nors ir (kitų vertinimu) į pragarą, užuot „jo paties labui“ puolusi gelbėti. Nes pragaras – būti ganomu galviju, prarasti žmogaus atributus, tarp kurių laisvė – esminis, ir joks „laimės“ nei „pasitenkinimo“ kiekis jos nekompensuos:

It is better to be a human being dissatisfied than a pig satisfied; better to be Socrates dissatisfied than a fool satisfied. And if the fool, or the pig, are of a different opinion, it is because they only know their own side of the question. The other party to the comparison knows both sides ( liet. Geriau būti nepatenkintu žmogum, nei patenkinta kiaule; geriau nepatenkintu Sokratu, nei patenkintu kvailiu. Ir jei kvailys, ar kiaulė, laikosi kitokios nuomonės, tai tik todėl, kad jie žvelgia tik iš savos pozicijos, kai kita šalis žino abi). Tad palikite ramybėje Millį: jis nuoširdžiai šlykštisi jumis iš Anapus.

Pakalbėkime apie „bendrąjį gėrį“ čia ir dabar, be jo. Jei sutinkame, kad dėl jo individo laisvės prireikus suspenduotinos ar eliminuotinos, tai ne tik nutylime, kokiu būdu žinome jo turinį (kas konkrečiai sudaro „bendrąjį gėrį“? kieno neapskundžiamu balsavimu ar sprendimu? kam jis geras, jeigu piliečiai vienas per kitą sako „ne man“? kam bendras, jei didelę, jeigu ne didžiąją, dalį piliečių ignoruoja ir išstumia?), bet ir įsipareigojame sutikti su bet kuo, kas tik pasirodys tikrai ar tariamai „visuomenei geriau“.

Pvz., kodėl neeutanazavus pensininkų? [...]

Straipsnio tęsinį skaitykite DELFI.lt portale ČIA.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

štaziui       2021-07-13 18:32

stazele… trumpiau tariant: du vazelino bidonai į abi rankas ir bėgte šeimininkų tenkinti. Klaviatūros nebeliesk.

Ką rado tas Mažylis,       2021-07-13 10:51

kai niekas nebuvo pamesta, nežinot? Tai buvo piaras runkelynui, o tai, kas, atseit, ten rasta buvo jau seniai žinoma ir aprašyta. Mažyliui tik reikėjo į ES parlamentą patekti ir pagerinti sau asmeninį gyvenimą, ir konservatoriams, žinoma. Istorikų Lietuvoje beveik nėr. Tai ne istorikai, o karo nugalėtojų sukurptų įvairių pseudo versijų propagandistai ir agitatoriai už geras babkes. Tie apsišaukėliai Kapsukės istorikai tėra dezi propagandistai - Raudonosios oligarchijos dvaro trubadūrai, ne daugiau, dalyvaujantys žmonių pamažinimo akcijoje.

;tiek       2021-07-13 10:02

nesutinku. Visuotinas gėris yra konkreti civilizuotos visuomenės vertybė. O individo laisvė VISADA privalo “tilpti” į visuotino gėrio siekio ribas. VISADA. Nes Tamsta tiesiog manipuliuoji “laisvės” sąvoka jos nesukonkretindama. Mano nuomonę pilnai pagrindžia aksioma : asmens laisvė baigiasi ten ,kur ...

Smalsučio prašymas Redakcijai !       2021-07-13 9:39

Reikėtų įdėti „tuščią“ straipsnelį, kur būtų skirta erdvė ‘apvalaus stalo’ diskusijai tarp skaitytojų, išskirtinai žydiškai temai plačiaja prasme (žydai ir chazarai…). Kadangi tema labai plati ir dėl to matomai tęsis ilgai, ‘avalaus stalo’ „straipsniams*“ reikėtų suteikti numerius (kad mažiau klaidžioti…).
Kiek galima šitą temą „marinuoti“. Diskutantų nebus daug, bet skaitytojų tikrai susilauks.
Maždaug prieš 30 metų V. Landsbergis sakė: „jiems patinka drumsti vandenį, nes drumstame vandenyje lengviau gaudyti žuvį.“ (Citata iš atminties). Kas tie ‘jie’? Hmm.
Labai liūdna ir pikta, kad ne profesionalūs istorikai ir politikai, o ‘eiliniai’ žmonės tokią temą (tokias temas) aplinkybių verčiami turi gvildenti pagal savo išgales! Nei lietuviai, nei žydai šiuo reikalu nerodo entuziazmo. Beje, apie lietuvių istorikus. Kai L. Mažylis rado „Amžiaus radinį“, priremti lietuvių (?!) istorikai teisinosi, girdi jiems niekas neliepė. (Pypt…)
——
Kol Redakcija apsvarstys (jeigu svarstys), ir atvers (jeigu atvers) ‘apvalaus stalo’ erdvę, aš pradedu pirmą temą.
Žydų tautos pradžia?! Ne religija, ne Judaizmas kaip religija, o tauta ir žydų tautos pradžių pradžia.
Lietuviai kildinami nuo ledynmečio pabaigos (maždaug 11.000 metų)...
Pirmiesiems Britanijos gyventojams (ne britams?!) apie 30.000 metų.
Jeigu ledynas nebūtų nustūmęs paviršinio žemės sluoksnio nuo Lietuvos teritorijos, gal ir Lietuva galėtų didžiuotis kur kas senesniais savo gyventojais nei dabar.
O nuo kada prasideda žydų tauta? Nuo Adomo, Nojaus, Abraomo ar Mozės? Ar patiems žydams moksliniai pasiekimai genetikos srityje, ir genominiai faktai lyginant su Bibliniais tekstais, istoriniais (archeologiniais) faktais sudaro kokią nors koreliaciją, sąsajas…
Vienintelis tikras istorinis faktas apie žydus, tai Kairo muziejuje (Egiptas) akmeninė plokštė su apačioje iškaltais hetoglifais „Израиль опустошен“. Lietuviškai, Izraelis ištuštintas gal ištuštėjęs ar tiesiog sunaikintas.
Pagarbiai
(Tegu būsiu) Smalsutis (nuo žodžio ‘smalsus’, ‘žingeidus’).

Nuoroda       2021-07-13 8:29

nuveda į Strakevičuūtės straipsnį.

stasys       2021-07-13 6:56

Bendro gėrio paieškos temos visada užveda . Na autorė juk irgi savotiškai ta tema manipuliuoja kaip visi politikai . Sakaliene pakraupusi dėl Lietuvos elgesio statant vielos siena nuo Baltarusijos , juk per ją lenda ir nėščios su vaikais moterys ..ar tame galima rasti moralinių sau priekaištų ? bet ji visomis rankomis už prievarta skiepuose mūsų visuomenei . Ką autorė mano apie pabėgėlių problema ? ir kaip jos manimu čia dera mūsų Konstitucija su visomis nepaprastos padėties šalyje teksto interpretacijomis ..? Pagal mane tai tik šeštadienis turgus kuriame visi rekauja girdami savo prekę -paslauga..mes kaip pirkėjai privalome rinktis patys .. kam pritarti o kam ne.


Rekomenduojame

Nida Vasiliauskaitė. Apie „tikėjimą“, kad „valdžia tik gelbėja gyvybes“ ir kad, jei sutiksi, tai pagaliau ramiai gyvensi

Krescencijus Stoškus. Atsakyti už savo likimą teks net ir tiems, kurie leido savivaliauti tik šia diena gyvenantiems pareigūnams

Vytautas Rubavičius. Nepaprasti užsienio politikos „laimėjimai“ – Lietuva žeminama

Andrius Macas. Kalbėtis, kol gali. Reikia susitarti

Rasa Čepaitienė. Vertėtų pritarti Prezidento idėjai kviesti į visuotinę sienos statybos talką

Andrius Švarplys. „Tai buvo gerai organizuota ataka prieš Lietuvos valstybę...“?

Krescencijus Stoškus. Šiandien jis triumfuoja

Lietuvos Šeimų Sąjūdžio organizacijos kūrimo ir veiklos principai: projektas

Rasa Čepaitienė. Kodėl liko neįgyvendintas planas užtverti sieną su Baltarusija iki 2020 m.?

„NeRedaguota“ pokalbis su politologu Valentinu Beržiūnu: Prezidento pozicija

Vitalijus Balkus „Iš savo varpinės“: Rūdninkų „riaušininkų“ apsuptyje

OpTV: Pasienio krizė: kam ji virsta eurais? Konservatoriai perka dar vieną ‘Independence’

LŽTA pareiškimas dėl jėgos panaudojimo prieš taikius gyventojus

Vytautas Sinica. „Daugiau jėgos Lietuvai“ Rūdninkų fone

Vidas Rachlevičius. Kaip nelegalių migrantų krizės kontekste veikia mūsų neomarksistų-globalistų smegenys?

Kun. Arnoldo Valkausko interviu JAV lietuvių laikraščiui „Draugas“

Česlovas Iškauskas. Ar verta tapti danajais?

Jolanta Blažytė. Naujienos iš pasauline vakcinų bandymų laboratorija tapusio Izraelio

Vytautas Sinica apie Dieveniškių dovaną Lietuvai

Lietuvos šeimų sąjūdžio pareiškimas dėl įvykių Rūdninkuose

Vitalijus Balkus „Iš savo varpinės“ klausia: „Ar valdžia išdrįs „paauklėti“ dieveniškiečius?“

Kaip TV3 žurnalistai buvo išprašyti iš Dieveniškių

Rasa Čepaitienė. Tai satrapo, ne suvereno mentalitetas

Algimantas Rusteika. Apie apsimelavusį „Lietuvos rytą“ ir jo „žurnalistą“, provokavusį neramumus

Andrius Švarplys. Vyriausybė nesilaiko Lietuvos įstatymų, vietoj jų primeta valstybei ir visuomenei savo ideologinę pasaulėžiūrą

Viktoras Orbanas dėkoja Nacionaliniam susivienijimui už palaikymą

Vasariški pokalbiai su Dovilu Petkumi. Jurga Lago: aš nesu nuomonių formuotoja

Ramūnas Karbauskis. Valdžia vis dažniau ima grasinti Lietuvos žmonėms

Nida Vasiliauskaitė: kas, oficialiu požiūriu, dabar turi teisę viešai kalbėti apie esamą padėtį?

Geroji Naujiena: uoliai sergėkime Dvasios vienybę taikos ryšiais

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.