Intelektualų vaidmuo

Vytautas Sinica: Apie „Pro Patria“, valdžios troškimą ir klasiką (atsakymas B.Gailiui)

Tiesos.lt siūlo   2016 m. sausio 21 d. 5:47

12     

    

Vytautas Sinica: Apie „Pro Patria“, valdžios troškimą ir klasiką (atsakymas B.Gailiui)

15min.lt

Portale 15min.lt praėjusią savaitę pasirodė Bernardo Gailiaus straipsnis „Už Respubliką ir senąsias mūsų laisves“. Sambūrį „Pro Patria“ nustebino tekste mūsų portalui http://www.propatria.lt parodytas dėmesys. Tačiau autorius neapdairiai ar tyčiomis viešai prirašė neteisingų interpretacijų, kurios prašosi ištaisymo.

„Pro Patria“ sambūris vienija patriotinių ir katalikiškų pažiūrų akademinį jaunimą. Atitinkamai sambūrio portalas tokias pažiūras skleidžia ir joms atstovauja.

Nesunku suprasti, kad žvelgiant iš katalikiško ir valstybinio mąstymo perspektyvos, Lietuvos būklė per 25 metus nuo nepriklausomybės atkūrimo daugeliu aspektų ne gerėjo, o blogėjo.

Tai ypač pasakytina apie kiekybiškai nepamatuojamus rodiklius: visuomenės susvetimėjimą, materializmą, socialinę nelygybę (nors ir išmatuota, bet niekam valdžioje nerūpinti), demografiškai pražūtingą visuomenės normų postmodernėjimą. Aiškus to suvokimas, o ne valdžios siekis skatina rašyti gerbiamam B.Gailiui siaubą ir įtarimus keliančias deklaracijas ir kviesti visuomenę telktis visų pirma mentaliniam atsinaujinimui.

Žodžiais galima netikėti, tačiau juos nesunku patikrinti. „Pro Patria“ įstatuose aiškiai nurodoma, kad joks organizacijos narys negali būti partijos arba su ja formaliai susijusios (pvz., jaunimo) organizacijos nariu (13 straipsnis). Ne vieno visais kitais požiūriais puikaus nario atsisakėme nuosekliai laikydamiesi šio principo.

„Pro Patria“ netiki esamomis partijomis ar naujos partijos kūrimu kaip priemonėmis Lietuvos politinei padėčiai iš esmės pakeisti. Būtent todėl ir užsiimame visuomenės politiniu ugdymu, o ne rinkiminėmis kovomis.

Sakyti, kad su sambūriu bendradarbiaujantis prof. Vytautas Radžvilas ar „Pro Patria“ nariai turi rinkiminių tikslų – nesusipratimas. Kiekvienas, bent kiek pažįstantis V.Radžvilą, žino, kad jis ne tik atsisakė daugybės kvietimų dalyvauti politikoje, bet ir nuolatos ragino kitus nepasiduoti Seimo vilionėms, nors šis kvietimas iki šiol nesuprastas.

„Naujojo Židinio–Aidų“ (NŽ–A) redakcija, kuriai priklauso ir tuo didžiuojasi B.Gailius, tikrai žino šiuos nesenos istorijos faktus. Savo ruožtu jaunieji NŽ–A nariai pakankamai neblogai pažįsta „Pro Patria“ jaunimą ir žino pastarojo požiūrį į partijas ir dalyvavimo rinkimuose esamomis sąlygomis beprasmiškumą.

Kam tad tas akivaizdus melas, jei ne skaitytojų klaidinimui ir įtaraus požiūrio į kito judėjimo kuriamą portalą formavimui? Lieka neaišku.

Tenka pripažinti, kad nuoseklus NŽ–A priešiškumas „Pro Patria“ atžvilgiu, nors seniai tapo įprastas, iki šiol sunkiai suprantamas. Reikia tikėtis, kad jis grįstas ne interesais, o pažiūrų skirtumais.

Paties B.Gailiaus išdėstytas požiūris į prigimtinę šeimą ir ypač į „valstybės mokymą, kaip gyventi“, ko gero, pateikia aiškiausią atspirties tašką diskusijai apie B.Gailiaus, o ir viso NŽ–A deklaruojamą katalikiškumą. Autorius griežtai atmeta „Laisvos visuomenės instituto“ siūlymą ginti prigimtinę, vyro ir moters santuokos keliu sudaromos, šeimos sampratą.

Atmeta, nors būtent tokios šeimos sampratos gynybai jį, kaip kataliką, nedviprasmiškai įpareigoja 2003 m. vadovaujant Jonui Pauliui II Vatikano Tikėjimo mokslo kongregacijos išleistos „Pastabos dėl homoseksualių asmenų sąjungų teisinio pripažinimo projektų“.

Toks mokymo atmetimas, žinoma, yra nieko nauja. Tiek tarp paprastų piliečių, tiek tarp politikų ir net dvasininkų populiarėja deklaratyvi katalikybė, leidžianti vadintis kataliku, bet Bažnyčios mokymą priimti selektyviai – atmetant asmeniškai nepatinkančias ar nepatogias šio mokymo dalis, dažniausiai susijusias su seksualinės moralės klausimais.

Įdomesnis yra B.Gailiaus pareiškimas: „man nereikia valdžios, kuri siektų įstatymais apibrėžti gerą ir teisingą gyvenimą“. Įdomesnis todėl, kad autorius yra nuolatinis iš dalies su NŽ–A rateliu persidengiančio Klasikų klubo lektorius, supraskime, gal ir pats klasikas.

Klasikų klubas specializuojasi studijuoti ir populiarinti Antikos paveldą, kaip europinės tapatybės pamatą, – skaito paskaitas apie klasikinę mintį, tarp jų – ir politinę. B.Gailiui, kaip klasikui, turėtų būti gerai žinoma, kad būtent tikrieji klasikai, o visų pirma Aristotelis, valstybės tikslu laikė būtent tai, ką B.Gailius atmeta – siekį užtikrinti kuo didesnį visų piliečių dorybių išskleidimą, paprasčiau tariant, dorybingą gyvenimą.

Remiantis objektyvia žmogaus prigimtimi nustatyti, koks elgesys yra geras ir teisingas, ir įstatymais jį skatinti, o priešingą elgesį – sankcionuoti, tiek Platonui, tiek Aristoteliui buvo savaime suprantama valstybės pareiga.

Šis suvokimas būdingas visam klasikiniam mąstymui, taigi ir katalikiškai politinei minčiai. Kadangi katalikybė gyva ir (post)moderniame pasaulyje, būtent jos socialinis mokymas yra aktualiausias ir arčiausiai mūsų šiandien esantis klasikinio politinio mąstymo atspindys.

Vienų laimei ir kitų nusivylimui, būtent Bažnyčia ir šiandien laikosi tos pačios Aristoteliui būdingos pozicijos ir tikėjimo objektyvia moralės tiesa, taigi ir teisingu/neteisingu gyvenimu. Ką tą suprastume, nereikia cituoti viduramžių šaltinių.

Aiškiai šią Bažnyčios poziciją atskleidė, pavyzdžiui, popiežius Jonas XXIII, 1963 metais, enciklikoje Pacem in Terris. Jis rašo: „Bendrasis gėris yra gėris žmogui kaip visumai, tai yra kūno ir sielos poreikiams. Valstybių vadovai turi atsižvelgti į vertybių hierarchiją ir sielos gerovės poreikiais rūpintis ne mažiau nei materialiais kūno poreikiais. Tačiau nemirtingos sielos poreikiai negali būti patenkinti mirtingame gyvenime, todėl bendrojo gėrio siekis reiškia pareigą nesužlugdyti amžinojo išganymo, priešingai, padėti jį pasiekti“.

Trumpai tariant, valstybių vadovų sprendimai (įstatymai) turi kurti sąlygas moraliam ir teisingam – išganymo link vedančiam gyvenimui.

Peršasi nedrąsi išvada, jog B.Gailiaus ir jo kolegų iš NŽ–A nuolatos skelbiami įsitikinimai yra nesuderinami nei su klasikiniu, nei su katalikišku politiniu mąstymu. Mat klasikinis ir katalikiškas politinis mąstymas kaip tik ir reikalauja „valdžios, kuri siektų įstatymais apibrėžti gerą ir teisingą gyvenimą“ pagal žmogaus prigimties ir Bažnyčios mokymo reikalavimus. Ką jau kalbėti apie prigimtinę šeimos sampratą.

Tačiau B.Gailius, dėstydamas savo argumentus, nėra vienišas ar originalus. LSDP Vyriausybės programoje 2012 m. buvo rašoma: „neskirstysime šeimų į tradicines ir netradicines“, „nemokysime šeimų, kaip joms gyventi“, o „valstybės tikslas bus ne nurodyti, kokį bendro šeimos gyvenimo modelį asmenims pasirinkti“.

Girdėta? Tuos pačius teiginius ne vienoje konferencijoje yra garsiai kartojusi ir LSDP aktyvi narė Marija Aušrinė Pavilionienė, dažnai nepamiršdama pridurti, jog šių siūlymų neįgyvendinus, Lietuva visada liks atsilikusia nuo Vakarų pasaulio „pažangos“.

Kyla natūralus klausimas – kuo dešiniaisiais moderniais katalikais save vadinančio NŽ–A sambūrio, kuriam priklauso ir B.Gailius, pasaulėžiūra skiriasi nuo marksistuojančių kairiųjų LSDP deklaruojamų pažiūrų?

„Pro Patria“ skelbia siekį „gaivinti, plėtoti ir viešojoje erdvėje skleisti pamatinius Vakarų – antikinės ir krikščioniškos – civilizacijos tradiciją grindžiančius dvasinius, metafizinius, dorovinius ir politinius principus“.

Šie principai dažnai svetimi ir virsta atvira kliūtimi liberalios, pliuralistinės, tolerantiškos, atviros, multikultūrinės ir kitokios „naujos visuomenės“ ir „naujo žmogaus“ kūrimu užsiėmusiems politikams ir apžvalgininkams. Populiaru tai ar ne, šio tikslo laikomės.

Tad gal natūralu, jog taip labai nepatinkame autoriui ir redakcijai, kurie, nevengdami aliuzijų į katalikybę, nuosekliai skelbia visiškai priešingą klasikiniam mąstymui ir katalikybei pliuralistinę pasaulėžiūrą. Pliuralizmas veikia daug geriau, kai viešosios erdvės autoriai apsieina be melo.

15min.lt

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

to: hmm..        2016-01-21 20:40

pavilionio gerbejas girdi tai, ko kiti neisgirsta. Buv. ambasadar. taip troksta patapti JE, kad visokiais budais stengiasi itikti ir per savo gizelius save garbinti.

to nesupratau       2016-01-21 17:49

kaip pastebejote Sinica pacitavo popiezius, o Bernardas pasinaudojo vienintele, bet itin gilia “Dinamikos” citata. “Troskimai issipildys man visi”.
Padejusia jam prieiti itin toli ir placiai siekianciu isvadu ir apkaltinti tarnavimu Putleriui, tradiciniu katalikisku ir tautisku paziuru zmones. 
O del geju jus teisus. Visiskai sutinku, kad reikia teisiskai reglamentuoti geju civiline partneryste, aiskiai apibreziant ribas ir sudedant saugiklius be visokiu dviprasmybiu.
Sutinku, kad gejai privalo tureti teise auginti savo vaikus, kai jie gimsta del santykiu su priesinga lytimi.
Toks krepsininkas K.Farried, gime tradicinej seimoj, bet veliau jo motina nusprende neslept orientacijos, sumete skudurus su kita moteriske ir uzaugino sunu kaip sunu. Tas uzdirba milijonus NBA, uzsitarnavo pravarde “Manimal”(del to kad lipa per galvas kaip gyvulys), laimejo olimpiada 2012ais su Jav rinktine.
Visa laika palaikysiu pozicija, kad esant normalioms salygoms ir santykiams vaikai turi augti su bent jau vienu is tevu, pirmenybe aisku motinai, nepaisant ju lytines orientacijos.
Bet esu grieztai pries teise gejams isivaikinti, naudoti surogatines motinas, ar dirbtini apvaisinima.
Taip gamtoje buna nukrypimu, kazkiek homoseksualu buvo, yra ir bus. Bet du gulbinai niekaip kiausiniu nepades, tai kam dabar gamta prievartauti. 
Ir tarp geju ir tarp tradiciniu yra ir geru, ir blogu zmoniu. Manau gejai yra nelaimingi, gamtos nuskriausti zmones. Lyg vienas is Dievo mums siustu isbandymu.
Per visa savo gyvenima esu sutikes ir bendraves su dviem gejais. Dviem diedukais Norvegijoje. Tipiski seni niurgzliai, jauciasi, kad neviskas saldu jiems buvo gyvenime. Girdejau, kaip tolerantiskieji norvegai vis dar nepiktai, uz akiu, juos pasiepia.
Zodziu, visai jie man buvo nepanasus i tuos kelis chamus, megstancius besireiksti Lietuvos viesoje erdveje.
Na, bet gal uzteks apie gejus. Kam cia apsimetineti, kad tamstai, kaip beje ir Gailiui kazkokie gejai rupi.
Juk atejote cia darbo dirbti. Skalbti savo prisidirbusi propagandona, pirsti mistinius 10 procentu geju visuomeneje, suvelti, uztusuoti diskusija.
Jus net neisivaizduojat, koki prasminga darba dirbate. Kaip jusu pastangos kasdien vis labiau atveria zmoniu akis.
Nuosirdus jums aciu ir telaimina jus Dievas

ruta       2016-01-21 15:33

Stai tokie jaunuoliai ,kaip Gerb Sinica turetu atstovauti Lietuvos Tauta ir EP ir Prezedento poste ir Seime ir Vyriausybeje !Bet dabar matau tik partinius UAB , kure atstovauja atskiru grupiu interesams ir giliai i Briuselio pasturgali ilindusiu Seimo , Vyriausybes ir Prezedenturos subjektus ..

hmm..        2016-01-21 14:46

visgi mane maloniai nustebino Žygimanto Pavilonio pažiūros per Miliūtės laidą “Teisė žinoti”.Nejau obolys taip toli nuo obels nuriedėjo? Ryškiai jis išsiskyrė savų minčių produktyvumu nuo   pačios Miliūtės ir LRytas žurnalisto Bruverio aiškiai neoliberalios sorsosistinės žiniasklaidos suformuotų pažiūrų. Toks minčių laisvumas, idėjų produktyvumas yra gero lyderio bruožas.
Pagyvensim - pamatysim.

hmm..        2016-01-21 14:11

Povilonienė priklauso moterų socialinternacional kartu su Šauliene ir Birute Vėsaite. Nacionalinės vertybės internacionaliam kosmopolitizmui priešas Nr1. Nacionalinės valstybės pagrindas - šeima, kuri išauga į giminę, į tautą. Tauta savo interesus gina susibūrus į valstybę. Norint sugriauti tautą, reikia sugriauti šeimą, norint sugriauti šeimą, reikia meilę pakeisti seksu. Kriksčionybė - meilės religija, todėl ir ji tapo taikiniu sorosistinių Open society idėjų skleidėjų akiratyje. Gėjais naudojamasi, nors jie tik prastų šeiminių santykių aukos. Todėl ne bet kokia šeima yra vertybė. Vertybė svaika šeima.
O internacionalius kosmopolitus reiktų siųst į kosmosą, o ne rinkti juos į savo dar vis nacionalinės valstybės valdžią, tos valstybės sunaikinimui.

kitas - tegyvuoja        2016-01-21 13:28

čia jūs gal apie Marijos radijo UABą, valdomą dešrų fabriko Nematekas savininkų? smile

nesupratau,        2016-01-21 13:21

abu vaikinai jauni, aktyvūs, protingi, nesuprantu, ko nepasidalina? Požiūriai gėjų klausimu nesutampa? Sinica pacitavo ankstesnius popiežius, bet pamiršo dabartinį, kuris sakė: kas aš toks, kad teisčiau. Išmest gėjus už įstatymo ribų, tai marginalizuot kokius 10 procentų piliečių. Ar ne geriau jiems įteisint partnerystę ir įstatymu prižiūrėt šių žmonių santykius, kad nebūtų ten prievartos ir kitokių negerų dalykų? O jei lesbės kartu augina savo vaikus, tai gal tai nėra taip jau blogiau, nei augintų viena. Klausimai diskutuotini.

to tegyvuoja       2016-01-21 12:37

buk palaimintas kukariekuotojau. Smagu matyt, kaip eilini karta savo propagandonu kastos bukuma demonstruoji. Ir dar su susierzinimo pedsakais. Kazkaip neadekvaciai ponai liberastai, etikeciu klijuotojai, smeizikai ir siaip padugnes pastaruoju metu elgiates. Kazkoks negerumas viduriuose? Ar ne nuo seimininko uzsikretet?

tegyvuoja       2016-01-21 11:45

liberali, pliuralistinė, tolerantiška, multikultūrinė, deklaratyvi katalikybė ir jos klasikinis, metafizinis, modernus, deklaratyvus, socialinis, politinis mokymas garantuojantis klasikinį, antikinį, modernųjį, selektyvųjį, mentalinį, hierarchinį amžinąjį išganymą. Kad suprastumėt iš pradžių turite lavintis, mokytis, studijuoti tačiau ne bet kaip, o katalikiškai. Įkvėpiat ir pradedat: Sveika Marija, malonių pilnoji ... iki galo. Šią, o ne kokią kitą privalot kartoti kaskart po 32 kartus: ryte, prieš pietus, po pietų, vakare, prieš miegą ir miegant. Nepamirškit pervesti savo 2 proc. akademinės minties kūrimo, vystymo, plėtojimo ir skelbimo draugijai adresu Pro Patrija. Nesupratot? Kaip tai nesupratot? Skaitykit dar kartą tik jau balsu ir į diktofoną. O tada paleiskit. Pradžioje vidutiniu garsu. Jei negelbės, pagarsinkit. Jei Jums pasiseks, kada nors suprasit, ar bent pajusit tą neapsakomai išganingą akademinės minties didybę kurią Pro Patria spinduliuoja ir spinduliuos per amžių amžius.

pagailo net Gailiaus vargselio       2016-01-21 11:13

taip kepurem uzmetyto. Idomu, ar susitures nutylejes, ar bandys “diskutuoti” dar labiau afisuodamas savo neigaluma.
Desiniuoju smegenu pusrutuliu mastantis(suprask priklausantis sajudzio stuburui) klasiku klubo lektorius, numyletos grupes “Dinamika” citata, lyg fakyras apnuogina ir triumfuodamas irodo oponentu (ProPatria) “valdzios troskima”. Ikveptas savo izvalgumo toliaregis patriotas griebiasi kur kas svarbesniu uzdaviniu ir akimirksniu demaskuoja kremliaus agentu tinkla, Putlerio uzsakymu Lietuvoje sejanti antigejiska(suprask antieuropietiska) propaganda. Gal kas paaiskinkit Bernardukui, kad vadovaujantis jo logika, gaunasi kad 94 nuosimciai Lietuvos pilieciu yra tevynes isdavikai, o paskutinis bastionas, siaip taip dar besulaikantis prieso tankus, yra Simonko chebra ir ju balsu viesoje erdveje kukariekuojantys patriotai(kaip ir dera tikriem patriotam kukariekuoja ne todel kad gaidziai yra, o todel kad taip seiminikas liepia ir dar visai padoriai sumoka).
Tai va mielieji, paskaitau tokius Gaidziaus opusus, nuostabiai diskredituojancius   patriotmarksistu absurdo teatrus, palyginu su tuo ka blaiviai mastantis jaunimas desto ir geriau ant dusios pasidaro, net oras ikvepiant kazikodel devyniasdesimtuosius primena. Prisimenat ta ora?  Pavasario ir Laisves.

Antikos paveldas,kaip       2016-01-21 7:47

Europos tapatybės objektas…Viskas skęsta ūkuose…Juk ES deklaravo savo tapatybę su krikščionybe?Ir galim nedžiūgauti,kad Rusijos režimas grius,žinoma,kad taip bus.Daug didesnį nerimą kelia ES ateitis.Tokia ES,kaip dabar, taip pat grius ir laba norėtųsi tikėti,kad sugrįš prie savo deklaruotos tapatybės su krikščionybe.Negali būti teisinga,kad 1 proc.pasaulio,tame tarpe ir Europos, žmonių valdytų pusę pasaulio turtų...“eik ir išdalink…”.Neteisinga tvarka.Kokia turi būti,parašyta Evangelijose.Ten visi atsakymai.

rename       2016-01-21 7:36

tokie kaip gailius yra tiesiog moralinis mailius


Rekomenduojame

Agnė Širinskienė. #MeloKojosTrumpos

Andrius Švarplys. Apie rinkimų rezultatus trumpai

Audrius Bačiulis. Geras švogeris ir už giminę geresnis

Vytautas Sinica. Apie neva politizuotą Genocido ir rezistencijos tyrimų centro darbą

Andrius Švarplys. Žlunga kitas didelis mitas: kad islamas nekelia didelių problemų

Irena Vasinauskaitė. Rinkimai ar pilietinės visuomenės koma?

Ramūnas Aušrotas. Išgyvenom dar vieną dieną?

Rasa Čepaitienė. Kelios pastabos apie rinkimus ir NS pasirodymą juose

Almantas Stankūnas. Liberalusis mitas apie laisvę

Svainio džiaugsmai: „Sveiki atvykę į naują Lietuvą“, arba „Pagaliau galime tikėtis vienalyčių santuokų įteisinimo, pasipriešinimo išmokoms ir paša…“

Robertas Grigas. Ir taip dabar 4 metus?! Kaip iškęsti…

Vytautas. Radžvilas. Ir vis dėlto mes gimėme ir subręsime Laisvei ir Lietuvai!

Andrius Švarplys. Draudimas agituoti neatitinka Konstitucijos

Algimantas Rusteika. Jau galiu kalbėti

Tomas Viluckas. Kokių žingsnių vertėtų imtis, kad iškiltų NS pagrindu jėga, kuri 2024 m. peržengtų 5 proc. barjerą?

Nida Vasiliauskaitė. Už ką balsuoji, o kas iš to išeina, arba Kas vadinama „laisvai demokratiškai išrinktos valdžios legitimumu“?

Vytautas Sinica. Mintys po rinkimų

Vytautas Radžvilas. Porinkiminė Nacionalinio susivienijimo spaudos konferencija Valdovų rūmuose: kodėl vertėjo?

Rinkimų rezultatai ir porinkiminės replikos: Ramūnas Aušrotas, Audrius Bačiulis (papildyta)

Algimantas Rusteika. Tai buvo tiesioginė provaldiška agitacija už valdžios partijas

„XXI amžiaus“ klausimai kardinolui Sigitui Tamkevičiui apie artėjančius Seimo rinkimus

Geroji Naujiena: Ir mes visa galime Tame, kuris mus stiprina

Tariasi peliukai prieš rinkimus…

Liudvikas Jakimavičius. Rinkimų sufleriai

Vytautas Radžvilas. Susigrąžinkime savo Lietuvą!

Audrius Bačiulis. Vytautai – Patirtis ir Energija, arba Už ką aš balsuosiu

Smulkieji verslininkai ir Nacionalinis susivienijimas pasirašė visuomeninį susitarimą

Liudvikas Jakimavičius. Balsuokim protingai

Andrius Švarplys. Užvis svarbiausia – stabdyti valstybę, kad ši nesikištų į privačią žmogaus sferą

Vytautas Sinica. Išmesto balso mitologija

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.