Dienos aktualija

Vygantas Malinauskas. Prie kokios civilizacijos Mindaugas prijungė Lietuvą?

Tiesos.lt redakcija   2019 m. liepos 6 d. 12:35

21     

    

Vygantas Malinauskas. Prie kokios civilizacijos Mindaugas prijungė Lietuvą?

Liepos 6-oji yra proga prisiminti ne tik Karalių Mindaugą, bet ir jo amžininkus. Vienas iš Mindaugo amžininkų – Šv. Tomas Akvinietis.

Apie Karalių Mindaugą ir jo laikus dažniausiai kalbama pasitelkiant populiarųjį „tamsiųjų viduramžių“ stereotipą, pagal kurį pagrindiniai „politiniai ir teisiniai“ veiksniai, lėmę to meto visuomenės politinę savimonę, buvo valdovų valdžios troškimas, savivalė ir prievarta. Anot šio stereotipo, tais laikais viskas buvo sprendžiama jėga ir galvų kapojimu.

Sunku pasakyti, kokia visuomenės, politikos ir teisingumo samprata vyravo mindauginėje Lietuvoje. Galimas daiktas labai panaši į tą, kuri vaizduojama seriale „Vikingai“. Tačiau galime pasakyti, kokia teisingumo ir valdovo valdžios teisėtumo bei ribų samprata vyravo to meto krikščioniškoje Europoje.

Pasak Mindaugo amžininko Tomo Akviniečio, „teisė yra ne kas kita kaip protingas sutvarkymas dalykų, susijusių su bendruoju gėriu“. O tam, kad valdovo įsakymas turėtų įstatymo galią (prigimtį), reikia, kad valdovo valia būtų „atitinkamai proto tvarkoma“. „Būtent šitaip suprantama, kad valdovo valia turi įstatymo galią, antraip valdovo valia būtų veikiau blogis negu įstatymas“ (Summa theologica, 90 kl.).

Žodžiu, Mindaugas, priimdamas krikštą ir karūną, tuo pačiu ir Lietuvą prijungė prie civilizacijos, kurioje valdovo valia ir teisė buvo suvokiama kaip tai, kas subordinuota protui ir bendrajam gėriui.

* * *

Jūsų dėmesiui siūlome ir Žinių radijo laidos „Kas būtų, jei persikeltume į Mindaugo laikus? Ekspertai teigia, kad mus ištiktų rimtas šokas“ išrašą (ČIA).

 

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Al. ah1'ui       2019-07-12 1:02

,,Vokiečiai viso pirmą kartą paminėti ” Nationis Germanicae” 1438m”. O Tacitas apie kokius Germanus rašė 98-tais metais ?

Na,       2019-07-10 7:48

šv.Tomo troškimai ir pamąstymai nebūtinai atspindėjo realybę. Teisinės valstybės iš lėto susiformavo gerokai vėliau.

ah1       2019-07-8 16:41

na o reziume. Vytautas gyveno po Mindaugo. Ir tai kad LDK laikais Vytautas nebuvo karalius ir tik siekė karūnos,kurios taip ir nepasiekė, byloja kad LDK nebuvo karalystė ir nevasalavo, LDK - buvo nepriklausomas juridinis vienetas dėl ko ir gerbtina.

ah1> Dzeikas       2019-07-8 16:13

įsiveskit į googlį “alanai”, pasiskaitykit info lietuvių ir kitomis kalbomis, pasižiūrėkit jų buvimo teritoriją žemėlapyje ir žinosit kas tokie alanai, na o ir atvykimas daug maž sutampa sutampa su tautų kraustymosi laikotarpiu IV a. dėl Romos siautėjimo. Man tai netrukdo alanų atsikėlimas nė kiek.

Dzeikas       2019-07-7 21:12

ah1, tu durnas ar apsimeti,kad klausimo nesupratai?
Apie visokias alanijas, ir apie lietuvius kariavusius su Roma cia ka rukei,kad tokius briedus skleidi? Romenai SLAVU, amziu sanduroje (t.y. apie 1-11 amz. po Kristaus) nezinojo.Buvo laikoma , kad i rytus nuo Reino gyvena Germanai(gentys ), o dar toliau i rytus gyvena sarmatai. O kas tarp ju romenams buvo tamsus miskas.Ju geografinis pazinimas ribojosi Baltijos rytine pakrante.Pietuose Juodosios juros siauriniu krantu, kazkiek Dniepro ir Dono upes. Ir koks apytiksliai atstumas tarp Baltijos ir Juoduosios juros jie turejo labai miglota supratima. Ekspedicija paplesikaut ir paprekiaut (siaip pirma prekiaudavo, po to apiplesdavo) nuo Baltijos iki Juodosios juru renge jau po Romos zlugimo vikingai. Jie gal ta kelia ir zinojo. Romenai - tik itare kad toks gali buti.
Tu gal su ta lituaniste -fantaste(greiciau fantezi zanro atstove) is Venesuelos koki bruda rukai. Paskui abu savo narkotines vizijas cia pasakojate?

Dzeikas       2019-07-7 20:42

O piratu nenaikino? Vidurzemio juros piratai XIX amz pradzioj izuliai plese europieciu laivus? Arba reketuodavo istisas valstybes, nori kad tavo laivai nebutu plesiami - mokek duokle. Visos juru valstybes ta duokle ir mokejo. Piratai bazavosi siaures afrikos pakarntej nuo Marokko iki Egipto. Formaliai ta teritorija priklause Turkijai, o neformaliai siunte jie turku sultona ant velniop.
Pasibaige sokis su kardais kai eme plest amerikieciu laivus. Amerikieciai - jauna nacija, pinigu tada mazai turejo, oenergijos daug.Ir siaip jie duokliu neprate moket. Pasiunte ekspedicini Juru pestininku korpusa.Ir tie juru pestininkai tas irstvas nuosekliai nuo Marokko iki Egipto isdraske.Ant geschefto atbego britai su prancuzais ir kad jankiu isdraskytu arabu piratai vel neatgimtu okupavo tas zemes ir paverte savo kolonijomis.
Kaip su Kryziuociu ordinu buvo? Lenkai pasikviete. Lietuviu “istoriografija” sako is piktumo, kad Lietuvai pakenkt. Na , Lietuvos tada nebuvo.Buvo gentys ir tos gentys ne tik paskui arklio uodega vaiksciojo laukuose. Tiksliau vaiksciojo mazai, o daugiau plese. Jeigu kam nezinoma Lietuva XII amz buvo istisi miskai. Lenkai buvo ne durni, ir kuo pataps tokie “sveciai” kaip Kryzininku ordinas mazdaug numate, bet daryt nebuvo kas - kada uzpuls lietuviu piratai(jeigu taip galima pasakyt) niekad nezinai, o persekioti juos ju miskuose be stiprios kariuomenes, ekspediciju buvo savizudiska akcija. Net Ordinas , nors tai buvo psecializuoti karo veiksmams riteriai vienuoliai sunkiai ten kazka nuvekt galejo. Bet pamazu ir nesustabdomai state lietuvius “durimis i save, langais i miska”.
Minde jei genijus tai tik ta prasme , kad suprato kad dar tuzinas ar du metu ir bus kaip prusams.
Cia jums apie pasakele apie “artojus lietuvius” ,kuriuos nei is sio, nei is to kryziuociai krykstyti atejo. Taks pat briedas, kaip ir apie tai,kad lenkai apgavo lietuvius del susitarimo kartu statyt atomine elektrine XX amz pradzioj. Tiesa ta, kad lenkai, po to kai lietuviai ar ne 10 kartu pakeite sutartus dalykus (vakare sukerta rankom, ryte sako persirokuot reikia)pasiunte Lietuvos delegacija namo. Nera apie kalbetis su p*zdukais. Eikite , sako, Briuseli uz nosies vedziokite.

ah1       2019-07-7 16:19

na o kryžiuočiai buvo pavaldūs popiežiui, kryžiaus žygius skelbė arba laimino popiežius, jų tikslas buvo ekspancija į kitatikių, pagonių kraštus pagal Vikipediją. Gaunasi mus naikino popiežius.

ah1>Dzeikui       2019-07-7 15:12

šaltiniai nurodyti : “Lietuvos istorija”, Vilnius, 1989. ”,  Vikapedija, Jei moki googliu naudotis įsivesk Inocentas IV, Mindaugas,  imperatoriaus titulas, vokietijos istorija, pasižiūrėk kur Nevėžis.Beje imperatoriaus titulas aukštesnis nei karaliaus,pagal Vikapediją, o tai kad o vainiką “pasiuntė per Heidenreichą( arba Henriką),Armakano, o vėliau Kulmo vyskupą; šis su Rygos arkivyskupu lauke peie Naugarduko (mat Naugarduke nebuvo pakankamai erdvių bažnyčių) vainikavo naująjį karalių kartu su šešiais šimtais didžiūnų apiplovę jį švento šaltinio vandeniu. Šventuoju Lietuvos ganytoju buvo paskirtas Vitas,šv. Dominykono ordino, vadovaujamo šv. Hiacinto, regulos dievobaimingas, pasekėjas.” rašoma pusl. 103” Lietuvos istorija” Vilnius 1989.

Dzeikas       2019-07-7 10:22

ah1, arba pateik saltinius, arba isgerk vaistukus.
Minde gal ir prijunge formaliai Lietuva prie Vakaru civilizacijos, bet kaip buvo budulis, taip ir liko.
Nes tik budulis galejo paaukoti valstybinius interesus asmeniniams.Panorejau Daumanto zmonos - turiu.
Politiskai Lietuva(n) kankina chroniska kepenu ceroze(organas atsakingas uz nuodu filtravima ir nusodinima organizme) - kaip valdovas, taip paslemekas: Minde Zagintojas, Smetona,Voldemaras, Gryb.
Del Voldemaro tai man soka sukele kai tas pasikesinimo metu Kauno Muzikinio teatro sodelyj slepesi nuo zudiko uz savo vaiku. Keista ,kad rusai savo propogandoj tos temos nepedaluodavo. Gal,kad Voldemaras jiems po 1940m buvo “mieloc puzataja”...

ah1 >al       2019-07-7 9:48

“vokiečiais” dangstoma Šventoji Romos imperija su Romos katalikų bažnyčios Popiežium. Vokiečiai viso pirmą kartą paminėti ” Nationis Germanicae” 1438m. , oficialus titulas -1486; ir tik nuo 1485 - oficialiai vadinama Šventąją vokiečių tautos Romos imperija iki 1806m., pagal Vikipediją.

ah1       2019-07-7 8:27

Jei Inocentas IV buvo Šventosios Romos Imperijos Romos katalikų bažnyčios Popiežius, tai suteikdamas Mindaugui karaliaus titulą ir Mindaugą karūnuodamas, Lietuvą popiežius Inocentas IV įjungė į Šventosios Romos Imperijos sudėtį, o ne Mindaugas. Mindaugas buvo tik karliaus titulo/pavergijos prašytojas ir karaliaus titulo pirkėjas už “Jotvingijos, Žemaitijos, Kuršo ir Veižių  kraštus” ir Romos katalikų bažnyčios vergijos atnešėjas su privalomais mokesčiais duokle bažnyčiai, šiuolaikiškai būtų Šventosios Romos Imperijos Romos katalikų bažnyčios verslas.

Al.       2019-07-7 2:49

Jei vokiečių dokumentai nesuklastoti, tai Mindaugas atidavė Mergelės Marijos brolijai ne tik Sūduvą,Žemaitiją ir Kuršą, bet ir Prūsiją - po karūnavimo vokiečiai puolė ir užėmė Sembą su visų baltų dvasiniu centru Tvankstėj. O mainais, kilniadvasiškai leido grobti stačiatikių žemes. Tai tokia ta tuometinė Vakarų krikščioniška civilizacija. Tai tokia bendrojo gėrio praktika Kryžiuočiai net Konstantinopolį parklupdė, tai tikrai mums nebuvo padorumo ir teisėtumo pavyzdys.

ah1       2019-07-6 21:01

iki Mindaugo/Mendelio : “Alanai nuo savo valdovo vardo vadinami lietuviais” - 47 pusl. “Lietuvos istorija”, Vilnius, 1989. ” ...iš pradžių pavadintos Alanija, o vėlesniais metais - Litalanija ir Litvanija, nuo jų kunigaikščio Litalano, arba Litvano, Jauniasniojo”; ” Tvarkoma prūsų ir alūnų valstybė”,” Vaidevutis…buvo paskelbtas pirmuoju prūsų ir alanų (kurie vėliau buvo pavadinti lietuviais) valdovu. pusl. 51;  Litvanas arba Litalanas, Jauniasnysis pirmasis lietuvių valdovas"pusl. 53.”; alanai Prūsijon papuolė/buvo priglausti prūsų po alanų pralaimėjimo…, apie 366 metus pusl. 47… Tai va, “Lietuvos Istorija” Vilnius, 1989, byloja kad dar iki Mindaugo buvo “Tvarkoma prūsų ir alanų valstybė”. 924m. alanai arba lietuviai gyveno į rytus nuo Nevėžio pusl. 60 “Lietuvos istorija” Vilnius, 1989.

ah1       2019-07-6 20:33

Apie Mindaugą/ Mendelį; ” tad pasiuntinybės akivizdoje jis( Mindaugas), viešai priėmė šventąją krikščionybę ir raštu pripažino amžiams dovanojęs Jotvingijos, Žemaitijos, Kuršo ir Veižių  kraštus”. Po to buvo pasiūsti į Romą pasiuntiniai kurie savo valdovo vardu turėjo deramai pagerbti aukščiausiąjį krikščionių ganytoją ir paprašyti karaliaus titulo bei v a i n i k o. Su didele pagarba priėmė pasiuntinius Inocentas IV, o vainiką, pasiuntė per Heidenreichą...;...lauke prie Naugarduko (mat Naugarduke nebuvo pakankamai erdvių bažnyčių  pagal įprastas apeigas v a i n i k a v o naująjį karalių...” pusl. 102-103 ” Lietuvos istorija” Vilnius 1989. Tai va,  Mindaugas buvo vainikuotas o ne karūnuotas, o karaliaus titulas gautas už žemes “Jotvingijos, Žemaitijos, Kuršo ir Veižių  kraštus”, lietuviai radosi už Nevėžio,Mindaugas priklausė Palemono šeimai, Palemonas atvyko iš Italijos 908 m., pagal “Lietuvos istoriją” Vilnius 1989, pusl.59, 94… iš ko seka kad karaliavimas tai vasalavimas - nepriklausomybės praradimas. Jei švenčiamas nepriklausomybės praradimas tai jau ... nėra žodžių.

V.Malinausko alternatyva liberaliajai demokratijai       2019-07-6 17:22

Tai bendrojo gėrio demokratija. Siūlomu atveju valstybė nebūtų neutrali,
būtų skatinamas dorybių ugdymas, tai leistų išsivaduoti iš praktinio individualizmo, kuris tik naudojasi ankstesnių kartų sukauptais moraliniais, socialiniais, kultūriniais, ekonominiais resursais, bet prie jų neprisideda.
“Jei Lietuvoje pavyktų sukurti bendrojo gėrio demokratiją,
galėtume prisiminti, ką rašė Gilbertas K. Chestertonas:
“Romėnai mylėjo Romą ne todėl, kad ji buvo puiki,
ji tapo puiki, nes romėnai ją mylėjo.”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Valstybės dienos proga iš neišsenkančios versmės - meilės - Prisikėlimo ir Romos turėto puikumo (bendrojo gėrio demokratijos) linkiu ir mums, Lietuvai. NK

V. Malinauskas: kas yra bendrasis gėris (pgl. KBK)       2019-07-6 16:44

„Tai visuomeninio gyvenimo santykių visuma, leidžianti tiek grupėms,
tiek pavieniams nariams geriau ir lengviau pasiekti tobulumą, tai pagarba asmeniui, socialinės gerovės siekimas kiekvienam visuomenės nariui, teisinga tvarka,
saugumas ir tvarumas.“
Kita vertus, bendrasis gėris apima ir sunkiai apčiuopiamus dalykus
(Roberto Kennedžio mintis galėtų juos iliustruoti):
„Mūsų BVP daugiau kaip 8OO mlrd. per metus, tačiau į jį neįskaičiuojamas mūsų poezijos grožis ar santuokos tikrumas, viešųjų debatų išmintis ar pareigūnų sąžiningumas, jis nematuoja nei narsos, nei išminties bei išsilavinimo,
nei mūsų atjautos, nei atsidavimo savo šaliai.
BVP skaičiuoja viską, išskyrus tai, kas gyvenimą padaro vertingą.“

J. Marcinkevičius apie dingstį poemai „Mindaugas“       2019-07-6 15:27

„Mindaugą“ parašiau 1968 metų vasario mėnesį per 12 dienų. Buvau jaunas ir įkvėpimo pagautas. Atvažiavau į „Dainavos“ sanatoriją Druskininkuose, užsidariau, niekas man netrukdė. Tiesa, neskyriau nakties nuo dienos.
Baigęs „Mindaugą“, raktą nuo sanatorijos kambario perdaviau Jonui Avyžiui – jis atvažiavo rašyti romano „Sodybų tuštėjimo metas“.
1967 metų pabaigoje prancūzų rašytojų asociacijos pakviestas lankiausi Prancūzijoje. Susitikau su garsiais to meto rašytojais – su „naujojo romano“ kūrėja ir teoretike Nathalie Sarraute, su poetu Jacques’u Prevert’u (net du kartus), su filosofu ir rašytoju Jeanu-Pauliu Sartre’u ir kitais. Buvau sukrėstas – niekas nieko nežinojo apie Lietuvą. Nei apie mūsų praeitį, nei apie tuometinę mūsų situaciją. Supratau, kad skęstančiųjų gelbėjimas yra pačių skęstančiųjų reikalas. Supratau, kad reikia kalbėti, rašyti apie Lietuvą, rašyti Lietuvai, jos žmonėms, reikia neleisti jos užmiršti, reikia aktualizuoti (kiek įmanoma) jos istoriją. Jau prieš tai buvau galvojęs apie istorinę dramą ar poemą. Grįžęs ir puoliau prie jos.

J. Marcinkevičius, Mindaugo karūnavimo 750-ieji       2019-07-6 15:20

Mindaugas – reflektuojantis, kenčiantis, gilus žmogus, sugebantis vertinti savo poelgius, ieškantis pasiteisinimo, atgailaujantis, keikiantis savo lemtį, regintis, suvokiantis istorinę prievartą. Būdamas karalius, Mindaugas išlieka žmogumi, kuris turi ir savo dievą – Lietuvą. Ir jam tarnauja. Ne vien tik valdžios ar turtų siekimas veda ir iškelia Mindaugą – iškelia jį jo dievas, jo Lietuva.
[...] Mindaugas pakankamai stiprus, kad ir pats apsigintų,
jo pusėje ir pagrindinis argumentas – Lietuva ir jos 750 metų.

E951       2019-07-6 15:17

dar gerai, kad kariavom su raštingais kryžiuočiais, o ne su kokiais laukiniais, tai remiantis ordino metraščiais ir apie savo praeitį galim kažką sužinot.

čypas.       2019-07-6 14:58

nieko nežino,bet vistiek kalba lyg tai žinotų.

Kvailas protas - pats savęs laiku nesukvailinęs       2019-07-6 14:48

Perskaičiau ir ką „Žinių radijuje“ Raigardui Musnickui apie Mindaugo Lietuvą kalbėjo politikos apžvalgininkas Mečys Laurinkus, istorikas, žurnalistas Vidmantas Valiušaitis ir kultūros istorikas Aurimas Švedas:
dėliodami daugiau mažiau atsitiktinius žodžius apie karalių Mindaugą pašnekovai ne tiek apie Lietuvos paradigminio virsmo Valdovą (ir anuometinę valstybę) ką nors tikro pasakė, kiek apie save pačius, apie savo, bet, matyt, ir bendražmogišką skurdą nusikelti į gyvybe ir didybe alsavusius Viduramžius, istorinės būtybės skurdą atpažinti protėvių jausmus, viltis, talentus, jų auką.
Jeigu šnekėtojai tai suvokia - pagarba, jei ne - užuojauta.


Rekomenduojame

Vidmantas Valiušaitis. „Nagi, išgirskite, pagaliau, žmonių balsą, pone mere!..“

Sąjunga „Vardan šeimos“ kviečia į protesto akciją „STOP Barnevernet ideologijai, STOP Lietuvos VTAĮT savivalei“

Tomas Baranauskas pokštauja. Nekonfliktiška istorija

Vygandas Trainys. Jono Noreikos-Generolo Vėtros ir jo atminimo lentos istorija trumpai

Mitingas „Laisvės kovų atminties trynimui ir šliaužiančiai okupacijai – NE!“ (vaizdo įrašas)

Rasa Čepaitienė. Naktinės istorijos politikos rezultatas: savivaldybė jokių pretenzijų reikšti negali

Algimantas Rusteika. Amžinai tyčiotis iš visų neįmanoma

Vytautas Sinica. Ir teisėta, ir solidu

Rūta Visocnik. Ginti? Saugoti? Padėti?

Rasa Čepaitienė. Privalome pareikalauti, kad valstybė pagaliau imtųsi kurti savą istorijos politiką, kad atkakliai ir garbingai gintų istorinę tiesą

Advokatas Saulius Dambrauskas: Aš kaltinu teismus, arba Kas naujo miškų fronte

Ramūnas Aušrotas. Kokią žinią neša naujųjų kardinolų paskyrimas?

Vilius Kavaliauskas. Štai kaip į Vilniaus „vamzdį“ atsakė baltarusių Slonimas

Ekonomistas prof. Povilas Gylys „Iš savo varpinės“ laidoje paneigia krizių neišvengiamumo mitą

Šiandien 18 val. visi į mitingą Simono Daukanto aikštėje: „Laisvės kovų atminties trynimui ir šliaužiančiai okupacijai ištarkime NE!“

Andrius Švarplys. New Brave World, arba Štai kaip atrodo technototalitarizmas

Nuo bačkos. Finansų ministras Vilius Šapoka: mokėti mokesčius tapo madinga

Linas Kojala. Svarbūs regioniniai rinkimai Vokietijoje

Paskirtasis kardinolas Sigitas Tamkevičius: „Tai ne tik mano, bet ir visų už Lietuvos laisvę kovojusių žmonių pastangų įvertinimas“. Sveikinimai!!!

Į paskutinę kelionę palydėtas menininkas Antanas Kmieliauskas

Vytautas Sinica klausia: kur buvo didieji Rozovos kritikai prieš keletą metų? Kiek metų jiems prireiks, kol „pastebės“ ir šeštąją koloną?

Algis Avižienis ir Vitalijus Balkus „Iš savo varpinės“: 1939-ųjų Lenkijos katastrofa ir „visiško nekaltumo“ mitas

Cenzūros skandalas Vilniuje: „JCDecaux“ atsisako platinti plakatus su Jono Noreikos atvaizdu

In memoriam: Antanas Kmieliauskas (papildyta)

Vidmantas Valiušaitis apie R. Vanagaitės emocinį šantažą ir dvi visiškai skirtingas reakcijas į jį

Geroji Naujiena. Palaimintas tas, kurio atlygis laukia teisiųjų prisikėlime

Liudvikas Jakimavičius. Lietuvos informacinio lauko nuodai ir priešnuodžiai: kas ryšis?

Vytautas Radžvilas. Jie jau čia: LRT vėl užgrobta!

Povilas Gylys. Nacionaliniai rinkimų į Seimą ypatumai

Balys Tulevičius. Monikos Garbačiauskaitės-Budrienės vadovaujama LTV pradėjo Rūtos Vanagaitės reabilitacijos kampaniją

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.