Įžvalgos

Vincentas Vobolevičius. Kovos už laisvę linijos

Tiesos.lt siūlo   2017 m. kovo 20 d. 0:08

16     

    

Vincentas Vobolevičius. Kovos už laisvę linijos

„Artuma“

Dainuojanti Sąjūdžio revoliucija, be daugybės teigiamų padarinių, deja, turėjo ir vieną neigiamą. Dažnam lietuviui romantiška kova už Tėvynės laisvę įtvirtino požiūrį į Lietuvą kaip į motiną, turinčią su teisingumu, jei ne su meile, rūpintis savo vaikais. Metafora graži, bet pavojinga, nes tikrovėje rūpesčio tikimasi ne iš kažkokios transcendentinės Lietuvos, o iš Lietuvos valstybės.

Toks lūkestis yra iš esmės klaidingas, kadangi valstybė yra ne motina, o prievartos mechanizmas. Tikėtis teisingumo iš valstybės yra tas pats, kaip tikėtis teisingumo iš policijos automobilio: ar policijos automobilis (t. y. valstybė) tarnaus teisingumui, priklausys nuo jį vairuojančio policininko (t. y. įtakingų interesų grupių, darančių poveikį įstatymų priėmimui ir įgyvendinimui).

Neturint garantijos, kad politinės galios svertus kontroliuojančios grupės geranoriškai elgsis kitų interesų grupių atžvilgiu, būtina varžyti tiek valdančiuosius, tiek jų instrumentą – valstybę. Varžymo priemonių yra įvairių. Viena jų – teisės viršenybės principas. Jei valstybės mašinerijos sūkius riboja įstatymo raidė, galima tikėtis, kad „motina valstybė“, nors ir nesirūpins savo „vaikais“, bent jau kartais prisidės prie sėkmingo jų bendrabūvio.

Deja, visi valdančiųjų ir valstybės varžymo būdai praranda savo efektyvumą be kritiškos opozicijos, turinčios šaknis gyvybingoje pilietinėje visuomenėje. Ko verta įstatymo viršenybė, jei niekas nestebi, kokie įstatymai priimami, ir neskelbia aliarmo, matydami galimas įstatymų landas, leidžiančias valdantiesiems piktnaudžiauti valstybės prievartos aparato teikiamomis galimybėmis?

Kaip tik dėl to reikia nulenkti galvą prieš nevyriausybines organizacijas, tragiškų įvykių ir iš jų kylančios moralinės panikos akivaizdoje kovojusias prieš neleistinai abstrakčius ir neaiškius smurto apibrėžimus Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme. Tokie apibrėžimai, kokius buvo suformulavę Seimo nariai Dovilė Šakalienė ir Mykolas Majauskas, nebūtų prisidėję prie jau veikiančių ir – pasak Konstitucinio Teismo teisėjų – fizines bausmes bei kitų formų smurtą draudžiančių įstatymų įgyvendinimo, bet atvertų kelią valstybės savivalei prieš padorias šeimas.

Žinoma, jau galiojančios teisės normos nedraudžia siekti dar aiškesnio, smulkesnio reguliavimo. Tačiau ypač jautrioje vaikų ir tėvų santykius reguliuojančioje srityje tai turi būti daroma labai atsakingai. Todėl verta pasidžiaugti, kad pirminiai Šakalienės-Majausko siūlymai buvo iš esmės patobulinti.

Po intensyvių diskusijų vasario 14-ąją Seimo priimtos sąvokos aiškiai apibrėžia keturias smurto formas: fizinį, psichologinį, seksualinį ir nepriežiūrą. Fizinės bausmės dabar aiškiai apibrėžtos ir uždraustos. Seksualinio smurto apibrėžimas atsietas nuo žalos įrodinėjimo, o tai užtikrins reikšmingai didesnę vaikų apsaugą, negu pirminis projektas buvo numatęs.

Pavyzdžiui, pirminiame psichologinio smurto apibrėžime numatytas labai abstraktus vaiko „individualumo nepripažinimas“ konkretizuotas į „teisės į individualumą pažeidinėjimą“; tai yra gerokai aiškesnė formuluotė, nes teisės pažeidimas galimas tik tada, kai ta teisė yra įtvirtinta galiojančiame įstatymo lygmens teisės akte, nustatančiame ir teisės ribas.

Nepriežiūros apibrėžime įvardyti visi būtini vaiko poreikiai, tačiau ši sąvoka nebeapima, pvz., mados padiktuotų vaiko poreikių netenkinimo. Be to, būtinų poreikių netenkinimas turi būti nuolatinis ir keliantis žalą ar pavojų vaiko gyvybei, sveikatai, raidai. Taigi laisvės pavojingoms interpretacijoms Seimo priimtoje apibrėžimų versijoje liko daug mažiau.

Patobulintų smurto apibrėžimų trumpa apžvalga rodo, kokį naudingą darbą atliko NVO, nepabūgusios moralinės panikos akivaizdoje užtikrinti šio svarbaus teisinio dokumento kokybę.

Beje, visai nesvarbu, ar pirminių smurto apibrėžimų autoriai turėjo blogų ketinimų šeimų atžvilgiu. Net jei jų ketinimai puikiausi, netikslūs apibrėžimai būtų atvėrę landą ateityje galios svertus turėsiantiems politikams ir biurokratams. Kadangi niekada negalime būti ramūs dėl ateities valdančiųjų „kokybės“ (juo labiau – dėl kiekvieno vaiko teisių apsaugos pareigūno kompetencijų ir intencijų), teisinių landų užkamšymas, kurį atliko smurto sąvoką patikslinusios NVO, yra paslauga mūsų demokratijai.

Nesinori kurti konspiracijos teorijų apie aršią kritiką šių NVO adresu, pasigirstančią net iš pavienių katalikų intelektualų. Paaiškinkime ją tiesiog romantišku, bet tikrovės neatitinkančiu požiūriu į valstybę. Tačiau atsiminkime, jog kovõs už laisvę linijos driekiasi ne vien Avdijivkoje, bet ir kiekvieno teisės akto svarstyme ministerijų darbo grupėse, Seimo komitetuose ir plenariniuose posėdžiuose.

„Artuma“

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Dzeikas       2017-03-21 13:32

Na,ponui:
Visada zavejausi geba vienu sakiniu atkartoti traktata.
Jus sutalpinote i viena sakini V.Uljanovo “Valstybe ir revoliucija”.

Na, ponai       2017-03-21 12:52

šį kartą Vaidas puikiai išaiškino, kas lindi po iškaba “Valstybė”.
Demokratija - kai valdo žmonės patys (pasitardami)
Biurokratija - kai valdo “dvylika senatorių, dešimt deputatų, penkiolika patarėjų, meras, jo žmona ir šeši vaikai, keletas ministrų ir visi tie kurie perka, valgo, važiuoja, šildosi, gauna sklypus bei rentas ir netgi kerpasi (kaip tame Vaido palyginime) NEMOKAMAI

VaidasVDS       2017-03-20 14:56

O verslauti galima ir taip:
Pasaka apie kirpėją
Kartą pas kirpėją pasikirpti atėjo gėlininkas. kai atėjo laikas atsilyginti už paslaugą, kirpėjas sako: ‘‘Aš negaliu paimti iš jūsų pinigų.
Šią savaitę kerpu nemokamai’‘.
Gėlininkas padėkojo ir išėjo.
Sekantį rytą, atėjęs atidaryti kirpyklos, kirpėjas prie durų rado padėkos raštelį ir dvylika rožių.
Sekančią dieną apsikirpti atėjo kepėjas, bet kai norėjo užmokėti, kirpėjas jam
pasakė, kad šią savaitę kerpa visuomeniniais pagrindais.
Kepėjas patenkintas išėjo.
Sekantį rytą kirpėjas prie durų rado padėkos raštelį ir dvylika pyragaičių.
Dar sekančią dieną atėjo kirptis senatorius ir kai atėjo laikas mokėti, kirpėjas vėl pasakė, kad kerpa nemokamai.
Senatorius apsidžiaugė ir išėjo.
Sekančią dieną, kai kirpėjas atėjo į darbą, prie durų stovėjo dvylika senatorių, dešimt deputatų, penkiolika patarėjų, meras, jo žmona ir šeši vaikai, keletas ministrų ir visi tikėjosi apsikirpti nemokamai…

Eina sau       2017-03-20 14:41

“valstybė ... prievartos mechanizmas”, skamba klaikiai neromantiškai, tik pagalvokit, myliu savo prievartos mechanizmą. Kuo toliau, tuo gražiau, kuo gilyn, tuo tamsyn. O ar neturėtų žmogus eiti į šviesą ir šilumą tiesiog iš prigimties.

VaidasVDS       2017-03-20 14:34

Džeikai,
na ir kuris už mūsų už nelabąjį kalba?
Išsisukinėji nuo klausimų (atsakydamas galėtum remtis ir Biblija). Ir du kartus už nelabąjį kalbi. Nebijai, kad tavimi egzorcistai susidomės? Ai, tiesa, šiais laikais jau nei inkvizicijos nėra, nei ant laužų kas degina, bet egzorcistai vis tiek egzistuoja…
O ką kabinti ant vinies, kiekvienas turi teisę spręsti individualiai.
Šiek tiek išminties iš to “baisaus” Apreiškimo:
“Pastangos ne visada sukelia džiaugsmą, bet be išmintingų pastangų laimės nebūna.”
“Besivystanti siela nepaverčiama dieviška tuo, ką ji daro, bet tuo, ką ji stengiasi daryti.”
“Pažanga reikalauja individualybės vystymosi; vidutinybė stengiasi įsisprausti į standartą.”
——
Ar labai baisu?

Dzeikas       2017-03-20 13:33

Vaidai, jeigu apeliuojate i krikscionybe remkites tik Biblija, o “apreiskima” pakabinkite ant vinies.
Nelabojo “tiesu” as nediskutuoju.

VaidasVDS       2017-03-20 13:18

Melagiui liberalui Džeikui
rašai:
“liberalai pazeidineja Dievo istatymus.Reikia juos priversti laikytis krikcioniskos pasauleziuros.Paimk pagali, prilupk ji ir atimk is jo nuosavybe, nes ji ne is Dievo.”
——
Na ir kur taip, melagėli, perskaitei?
Ar jau pats į velnio rolę įsijautei, rašydamas:
“Nelabasis gi randa gudrucius ir pasnibzda: liberali pasauleziura leidzia NEsidalinti su artimu.”
——
Liberali pasaulėžiūra leidžia dirbti ne dėl pasidalinimo, ypač teisingo, bet dėl pelno. Pasidalinimas dažniausiai priklauso nuo to, koks godumo lygis yra pas liberalios pasaulėžiūros veikėją, žemas ar didelis. Didelis goduolis vers dirbti už grašius, nedidelis goduolis dalinsis daugiau, čia priklausomai nuo goduolio moralės lygio.
Dvasininkai bizniu įprastai neužsiiminėja, bet dvasingi žmonės gali užsiimti ir bizniu, tuomet jie automatiškai sprendžia dilemą, ar peržengiama godumo riba, ar ne. Galėčiau iš Apreiškimo pateikti citatą, kaip tas ribas siūlė nustatyti Jėzus, kai bendravo su turtingu vyru dar tuo metu, kai oficialiai nevykdė savo misijos.
Bet citata užimtų labai daug vietos, be to visi čia, įskaitant Džeiką, labai bijo to Apreiškimo, tad pasakysiu tik puslapius, kuriuose galima tai rasti 1462 - 1465.

mano tarnas ar ponas?       2017-03-20 11:12

demokratinėse šalyse valstybė man tarnauja.
totalitarinėse - mane valdo, mano ponas.
esame rusijos gubernija “Litva” su sava totalitarine valstybe - kur “valstybininkai” yra ponai - visi kiti baudžiauninkai.

Kas yra liberalas       2017-03-20 11:09

Į tokį radijo žurnalistės klausimą bandė atsakyti Šimašius. Lietuvos “liberalų” vadas visai Lietuvai pliurpė nei šį nei tą. Nieko nuostabaus, į politiką jį KOMANDIRAVO oligarchų išlaikomas Laisvos rinkos institutas, kuris turėtų vadintis Laisvo elgesio institutu. Ką toji įstaiga ugdo? Ogi “laisvo elgesio” ekspertus seimui, vyriausybei ir prezidentūrai.

KAS TAI PASAKĖ ?        2017-03-20 9:53

Liberali pasaulėžiūra veda į lietuvių tautos nykimą. Dzeikai, Liberali pasauleziura skirta ne protingiems zmonems, o durniams. Ir nereikia čia lia lia.

Dzeikas       2017-03-20 9:30

Liberali pasauleziura isejusi is krikscioniskos pasauleziuros: “nesmerk savo artimo, palik Man teisma”. Liberali pasauleziura ragina dalintis su artimu, taciau NEVERCIA to daryti. Krikscioniska pasauleziura liepia ta daryti Dievo sunums, taciau NEVERCIA tapti Dievo sunumis, o palieka pasirinkimo laisve.“Mano karalyste ne sio pasaulio”.
Nelabasis gi randa gudrucius ir pasnibzda: liberali pasauleziura leidzia NEsidalinti su artimu.
Po to randa durneli ir siam pasnibzda: liberalai pazeidineja Dievo istatymus.Reikia juos priversti laikytis krikcioniskos pasauleziuros.Paimk pagali, prilupk ji ir atimk is jo nuosavybe, nes ji ne is Dievo.

Pirma reikia       2017-03-20 8:26

nepažeidinėti Dievo įstatymų,o paskui savaime nepažeisi ir kitų žmonių teisių.Čia krikščioniškos ir liberalios pasaulėžiūrų skirtumas.Čia Dzeiko komentarui.

Dzeikas       2017-03-20 8:20

Liberali pasauleziura skirta protingiems zmonems: Tau leidziama elgtis kaip nori su salyga , jeigu nepazeidi kitu zmoniu teisiu ir laisves. Taciau tau geriau, jeigu nepamirstum apie pareigas ir teises panaudotum geresniam pareigu vykdymui. Jeigu tu protingas - taip ir elgsies ir busi ponu.
Jeigu kvailys - tu neverciamas nedirbsi ir musi dinderi.Nuskursi ir tapsi kumeciu tam , kuris turedamas laisve pasirinkt, pasirinko laisve vykdyti savo pareigas.
Izulus kumeciai ir tinginiai paragave laisves ir nuskurde , ima kaltinti pacia laisve del savo skurdo ir tampa gudriu vagiu aukomis(tinka rusu banditu slengas “zertvomis”)  uzsiundyti ant laisves.

Dzeikas       2017-03-20 8:12

kataliko tekstui:
pilietis gina ne prievartos aparata, o ta kuris vairuoja TA prievartos aparata.
Jeigu prievartos aparato vairuotuojas isgama , tai pilietis stoja ji puolusio kito prievartos aparato vairuotuojo pusen, jeigu tas nera isgama, o bent jau normalus.
Panasiai atsitiko JAV-Meksikos karo metu 1846-48mm.Vietiniai(Texaso ir Naujosios Meksikos fermeriai) ispanakalbiai greit pamate skirtuma tarp “savos” ir JAV valdzios: “Savi” apiplesdavo iki paskutinio siulo, amerikieciai (kariuomene) neplesikavo. Teritoriju (t.y. silpnai kolonizuotos zemes , be valstijos statuso) mokesciais neapkraudavo, leisdavo tvarkytis patiems pagal ismanyma.
JAV meksikietis ir aborigenas-meksikietis skiriasi kaip diena ir naktis.Ir tie , ir anie rengiasi tautiskais meksikieciu rubais(vyrai sombrero nesioja, moetrys ryskius, spalvotus, placius sijonus).Tik pirmieji geros kokybes, brangius drabuzius, o Meksikos aborigenai - driskiai.Ir antrieji kumeciauja pirmiesiems.

Liberali mąstysena sėja       2017-03-20 8:10

atsipalaidavimo kultūrą.Kuri priešinasi pareigos arba bent jau pusiausvyros tarp pareigos ir “noriu” mentalitetui.Kovos linija eina ir tarp šių polių.Kuris vyraus,tiek ir būsime saugūs.O valstybė jau darosi nebeįdomi,neįdomios TV laidos.Kažkada sovietmčiu išgyvenome tą stadiją,kai viskas per TV ir LRT buvo neįdomu,nes buvo propaganda.Baigėsi tai griuvimu.

Geras liberalaus kataliko tekstas       2017-03-20 0:57

Klasikinis liberalus požiūris į valstybę. Labai jau radikali alternatyva: valstybė - motina vs valstybė - prievartos aparatas. Jei karys gina savo valstybę, jis gina prievartos aparatą? Nuo kito prievartos aparato agresijos. Tada tikriausiai jau kitaip: valstybė - agresorius lieka prievartos aparatu, o ginamas prievartos aparatas tampa motina tėvyne, ar kaip?


Rekomenduojame

Vytautas Sinica. Aukos ant populizmo altoriaus

Kova su korupcija. Algimantas Rusteika: kam griauti, jei galima nacionalizuoti?

Kurioje šalyje mokytojai uždirba 11 820 EUR per mėn.?

Vygantas Malinauskas. Galimybė laisvai praktikuoti savo tikėjimą Lietuvoje yra naikintina privilegija?

VU TSPMI baigęs Lietuvos diplomatas V. Radžvilą išplūdo necenzūriniais žodžiais

#tapinizmas ir sveika visuomenė: Raimondo Navicko replika Eglei Samoškaitei

Irena Vasinauskaitė. Ant rezonansinių bylų „siuvimo“ konvejerio – Garliavos byla

Irena Vasinauskaitė. Premjere, ar Jūsų komanda dirba PRIEŠ Jus?

Mokytojos kritika lietuvių kalbos egzaminui: nesuprantu, kodėl žmogus turi baigti mokyklą nubaustas

LVŽS frakcija apie savo inicijuotą Seimo narių teisių, pareigų ir veiklos garantijų įstatymą: „Mažiau privilegijų, daugiau atsakomybės“

Dalia Grybauskaitė: Lietuvoje kova su korupcija įsibėgėja ir jau duoda konkrečių rezultatų

Vytautas Rubavičius. Civilizacinės savipratos svarba šių dienų geopolitikoje

Eurostatas: iš visų ES šalių būtent Lietuva praėjusiais metais neteko daugiausia gyventojų

Prezidentūra: Dalios Grybauskaitės darbai – Lietuvai stiprinti

VU politikos mokslų institute: kova su prof. V. Radžvilo „reakcingomis pažiūromis“

Vygaudas Ušackas: iš diplomatinės tarnybos traukiuosi, ar dalyvausiu prezidento rinkimuose 2019 m., dar nenusprendžiau

Geroji Naujiena: „Imkite ant savo pečių mano jungą ir mokykitės iš manęs, nes aš romus ir nuolankios širdies“

Raimondas Navickas. FAKE NEWS jau ir Lietuvoje

Kaip kurti teisingesnes, broliškesnes ir taikesnes visuomenes? Popiežiaus Pranciškaus laiškas G20 susitikimui Hamburge

Liudvikas Jakimavičius: Ar tokios ir yra naujosios ES vertybės?

Algimantas Rusteika. Konservatoriai be priešų – konservatoriai be ateities

Linas Kojala apie Donaldo Trumpo kalbą Varšuvoje

Kęstutis Girnius. Kada išnyks lietuvių tauta?

Laisvūnas Šopauskas. Liberalmarksistinio revoliucinio teroro pradžia Lietuvoje (II)

Jūratė Sofija Laučiūtė. Kokią valstybę kuriame?

Vidmantas Valiušaitis. Ką rašė spauda 1940 m. liepos 6 d.?

Ramutė Bingelienė. Lietuva kryžkelėje, arba Apie kelis trupinius nuo sprendėjų stalo

Pilių direkcija Trijų Kryžių kalno medžių gynėjus išvadino kaimiečiais

Povilas Urbšys. Premjero medžioklė su varovais prasidėjo

Algimantas Zolubas. Diagnozė: sutrikęs protas, pasiligojusi valia?

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.