Visuomenės pokyčių analizė, Propagandos ir ideologijos analizė, Demokratija ir valdymas, Žiniasklaida

Vidmantas Valiušaitis. „Tai kelias į dvasinį totalitarizmą“

Tiesos.lt redakcija   2018 m. vasario 9 d. 22:30

15     

    

Vidmantas Valiušaitis. „Tai kelias į dvasinį totalitarizmą“

Kadaise dienraščio „Süddeutsche Zeitung“ vyriausiasis redaktorius Herbertas Riehl-Heyse kaip apie blogą sapną rašė, kad „kada nors joks skaitytojas nebegebės suprasti, ar naujos atominės jėgainės statybą koks nors žurnalistas laiko būtina todėl, kad jis šią išvadą padarė pats, sunkiai triūsęs atlikdamas išsamius tyrimus ir niekieno nepapirktas, ar jis nuolat važinėja su pranešimais kaip atominės jėgainės lobistas ir už tai susižeria didelius honorarus“.

Jis tai vadino „košmariška perspektyva“, nors mes Lietuvoje jau seniai žinome, kad tai joks „košmaras“ (iš tiesų tai košmaras), o tiesiog šiandienos žurnalistikos „standartas“. Pas mus jau seniai niekas šitaip nebetriūsia, juo labiau – sunkiai, ir tyrimų neatlikinėja. Stinga ne tik profesionalų, kurie pajėgtų kompetentingai rašyti ar kalbėti atominės energetikos, bankininkystės, aukštojo mokslo ir studijų ar tarptautinės politikos klausimais, bet netgi kvalifikuotai, su gerai žurnalistikai būdingu nešališkumu ir aptariamų klausimų išmanymu vesti paprastas pokalbių laidas televizijose.

Bet panašu, kad to dar negana. Esama „gylio“ leistis žemiau. Tą rodo vis nauji gražių merginų ir moterų atviravimai socialiniuose tinkluose. Neneigiu problemos ir nesiimu teisėjauti, kas ten teisus. Tačiau mane domina šiuo atveju vien žurnalistinis požiūris kaip ta tema visuomenei pristatoma. Ir tenka pripažinti, kad žurnalistikai vietos čia jau nebėra.

„Pagarba tiesai ir visuomenės teisei į tiesą yra svarbiausioji žurnalisto pareiga“, nurodo pirmasis Tarptautinės žurnalistų federacijos deklaracijos „Dėl žurnalistų elgesio principų“ punktas.

Pagarba tiesai, kuri pagrindžiama atitinkamais įrodymais ir argumentais. Kam dabar rūpi tiesa?

Tiesa niekam nerūpi. Bet koks nusišnekėjimas ant FB sienos yra laikoma „tiesa“: tas ir tas taip sakė! Ir kas? Daug žmonės visko prišneka, bet ne viskas dedama į laikraštį. O štai FB siena – jau kas kita, ten „tiesa“ guli jau stačiai „nuoga“. Ne pati tiesa yra svarbu, bet svarbu tik tai, ką dauguma mano esant tiesa.

Todėl užtenka kam nors išsilieti socialiniuose tinkluose, kai žinių sklaidos organizacijos visa tai tučtuojau tiražuoja toliau. Nesivargindamos nei užduoti dalykiškų klausimų tiems patiems tekstų, ne vienu atveju – infantilių, autoriams, nei suteikti tribūną jų paliestiems žmonėms. Tokia „žurnalistika“ slepiasi už permatomos tariamo neutralumo širmos: tegul skaitytojas pats „atsirenka“, kur yra tiesa. Tik čia nėra joks „neutralumas“, o tiesiog profesionalumo ir atsakomybės stoka.

Kadangi pasekmių toks „neutralumas“ neišvengiamai turi: paliestieji žmonės atiduodami faktiškai minios moraliniam linčui. Negana to: minios spaudimas daro poveikį politikams ir valdininkams. Norėdami įsiteikti miniai, t.y. žvairakiuodami į rinkėjus ir pataikaudami daugumai, jie daro pareiškimus, smerkia moralinio linčo aukas, vadovaudamiesi ne pagrįstais, objektyviais duomenimis, bet įspūdžiu, sukeltu minios nuotaikos. Taip darė ir Pontijus Pilotas, nusiplovęs rankas. Bet miniai jis patiko.

Kartoju: neteisėjauju šiose bylose. Galimas daiktas, kad tiesos esama ir tų moterų ar merginų pasakojimuose. Čia kalbu tik apie būdą, kuriuo ta tikra ar tariama tiesa yra pristatoma. Tas būdas yra ne tik netinkamas, bet ir labai pavojingas.

Pavojingas ta prasme, kad jeigu šitoks „tiesos“ atskleidimas taps norma ir visuomenė jį priims kaip „savaime suprantamą“, ilgainiui tai taps žudančiu (morališkai) ginklu. Prieš bet kokį asmenį (net ir tuos, kurie šiandien tą įrankį naudoja patys), jeigu kas nors kur nors nuspręs esant reikalingą jį „pašalinti“. Melagingu pretekstu. Svarbu tik, kad daugumai atrodytų, jog tai panašu į tiesą. Kadangi argumentų tiesai įrodyti nebereikės. Pakaks kam nors tik „atsiverti“ socialiniuose tinkluose. O išteklių apmokėti maurui ir samdinių „pabūdi mauru“ visada atsiras.

Tai kelias į dvasinį totalitarizmą. O nuo dvasinio iki fizinio – vienas žingsnis.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Arvydas       2018-02-12 22:06

Labai geras straipsnis. Pagarba autoriui. Tik bijau, kad tai ne kelias į dvasinį totalitarizmą. Tai jau esama plati totalitarizmo magistralė. Bijau, jog nebeišardoma.

Me too too...       2018-02-12 10:06

Bet nei viena nekalba apie prievartavimą, tik: “buvau girta, buvau jo namuose, nusirengiau pati”... Nesuprantu kas čia kaltas? Kur pačių mergelių moralė, atsargumas? Gal jiems, tiems vyrams, atrodė nemoralu atsisakyti siūlomos prekės? Jos atsimena kas buvo prieš 20 metų? O ar per tą laiką nebuvo nieko daugiau, kad tas atvejis iki šiol kaitina kraują?

dr. Jeronimas Reikalauskas @ jerioma.yomayo       2018-02-11 21:53

Reikalauju daktariškos dešros! Dauk ir niamokamaj!

Julius       2018-02-10 16:40

Sumaišytos sąvokos žurnalistika su šališka informatika. Aš nesu labai geras prancūzų kalbos žinovas bet man regis kad žodis žurnalistika reiškia atradimą o žurnalistas atradėjas kuris dalinasi savo atradimu su visuomene. Informatika gali būti šališka, neutrali, tiksli, klaidinanti ir t.t. Toje šviesoje aš žurnalistų Lietuvoje nematau. Vieni informatika ir dar daugiau propagandistai savo idėjų, norų, įsitikinimų ir dar daugiau apmokami propagandistai formuoti visuomenės nuomonę.

Manyciau       2018-02-10 15:00

kad visi tie paviesinimai spaudoje buvo pornografijos platinimas,o juk ir nepilnameciai skaito.Kas ten vyko-buvo biauru,bet merginos tada pasirinko kaip elgtis-galejo trenkti i dantis ir begti.Cia tiesiog vajus kaip viskas dabar.Tais dalykais galejo uzsiimti policija tada,o ne dabar po 10 metu rasineti.Aplamai-ka matom toj spaudoj-pornografija liejasi laisvai.Dvigubi standartai.

Bronius       2018-02-10 12:37

Labiausiai patiko šis komentaras,,Gerbiamasis, apie kokią čia dar kalbi žurnalistiką? Lietuvoje jos nerasi nė su žiburiu. Tekstai didžiojoje žiniasklaidoje su žurnalizmu neturi nieko bendra. Tai kažkoks visai kitas žanras - chaltūros atmaina’‘. Žurnalistika, beveik visa žiniasklaida, televizija paversta banalių sensacijų vaikymosi, patyčių, politinio ir psichologinio susidorojimo, gandų, horoskopų, vulgarybių ir banalybių, jaunimo tvirkinimo ir t. t. priemone. Ir dar sakoma, kad tai spaudos laisvės, demokratijos išraiška. Tik susigūžti, užsisklęsti, bėgti, kažkur pasislėpti norisi nuo tokios spaudos, televizijos, laisvės ir demokratijos, nes nugalėti šitą devyngalvį slibiną, atrodo, nėra šansų.

Jules       2018-02-10 12:18

Melo epochoje tiesos nereikia. Tiesa verta BK straipsnių. Pasakei tiesą ir sėdi cypėn arba nusišauni. Vokietijoje vienas parašė “Finis Germania”, išleido knygą, per žioplumą Špygelis pristatė, o autorius - nusišovė, kad vokiškos draugės Armonaitės netampytų po liberastijų teismus.

Ekspertas       2018-02-10 11:35

Norite tiesos ten kur jos nėra ir būti negali. Esminė tokių “tiesos” ieškotojų problema - kad jie ieško tiesos faktuose arba intepretacijose apie buvusius ar nebuvusius faktus. Ieškotojai visada emociškai vertina situaciją ir apvainikuoja ją tikėjimu (ne žinojimu). Tikėjimas kaip fenomenas yra skirtas taupyti energiją, nes smegenys galvodamos naudoja labai daug energijos.Kada staiga “faktai” pradeda prieštarauti vieni kitiems “tikėtojas” pradeda nervintis kad niekas jam neduoda tikrosios tiesos - opiumo smegenims. Nepajėgūs mąstyti - dažnai nusispjauna į viską. O pajėgūs - vis ieško faktų ir vis apsigauna. O dar kiti tiesiog tiki ką kažkada įtikėjo ir niekaip jau tikėjimas nesikeičia nes taip “taupomi” smegenys.
O tiesa vis dėl to yra, ir ne faktuose, o dėsniuose, metoduose, sistemose ir modeliuose. Kai suprasite kaip funkciuonuoje sistemos, jums faktai nebus tokie svarbūs.
Kad ir Garliavos istorija. Ar trūksta ten faktų? smile

Ale       2018-02-10 8:43

„Tiesa niekam nerūpi. Bet koks nusišnekėjimas ant FB sienos yra laikoma „tiesa“... Gandinė (viena boba sakė - VBS)žiniasklaida; labai nusibodo.

Agnė       2018-02-10 8:11

FB cituojamas ir LRT, su “pasižvengimais” (juokeliais, nes būtina juoktis). Pagrindinis valstybės kanalas geriausiu dienos laiku Nejaugi dieną nerandama dienos įvykių, paprastų gerų darbų Lietuvoje?

Dviem baksam       2018-02-10 1:57

Gerbiamasis, apie kokią čia dar kalbi žurnalistiką? Lietuvoje jos nerasi nė su žiburiu. Tekstai didžiojoje žiniasklaidoje su žurnalizmu neturi nieko bendra. Tai kažkoks visai kitas žanras - chaltūros atmaina.

kaip ir nieko stebėtino       2018-02-10 1:38

Apie 2009-2010 m. toje pačioje “žiniasklaidoje” per patį krizės įkarštį klestėjo “barakudų” kultas. Tuomet dar snarglės prisiskaitė ir pagalvojo, kad tai norma. Viskas buvo gerai, kol neišgirdo apie “me too”, tik tada nelaimingosios suprato, kad purvinos vyriškos kiaulės jomis pasinaudojo. smile Pasižiūrėkite kaip Rusijoje “me too” pasireiškė. Tik beveik po 2 dviejų metų nekalta mergina iš Baltarusijos provincijos suprato, kad ja niekšiškai pasinaudojo dvi įtakingos kiaulės ir apskritai visas jachtos vyriškos personalas, nors tuo metu jachtoje buvo ir daugiau drovingų gražuolių. smile Sako, dvasinius skausmus apmalšintų tik tai, jei turtingiausia iš buvusių jachtoje vyriškų kiaulių ją vestų. štai toks tas Nastya Rybka #metoo smile

O šiaip tai gerai pamenu kas darėsi meninio pobūdžio mokyklose po Nepriklausomybės atkūrimo, tokiose kaip Čiurlionio gimnazija ir pan. Plaukai pasišiauštų vyresniems nuo mokinių tarpe tvyrojusios seksualinės ir kitokios laisvės. Todėl visai nesistebiu, kad ir aukštesnės pakopos to pobūdžio mokymo įstaigose dedasi tokie dalykai. Tiesa, gyvenimas viską į savo vietas sustato. Panašu, kad palaidos mergužėlės jokių aukštumų taip ir nepasiekė. Bent kiek matosi viešojoje erdvėje, tai jų ten nėra. O kažko pasiekusios ir žinomos dabar, bent jau mano žiniomis, kekšėmis tikrai nebuvo.

$+$       2018-02-9 23:41

Apie “žurnalisto pareiga“ reikėjo kalbėti (šaukti) kai buvo draskomas vaikas Garliavoje valstybės vardu. Tai kas vyksta dabar, tėra priedangos akcija N. Sadūnaitės klausimui nuskandinti. Nepasiduokite provokatoriams, nebus problemos.

Juozapas       2018-02-9 23:35

Metas pasakyti tiesiai šviesiai- režimas vykdo tikrą karą prieš piliečius.
O kare kaip kare- arba priešiniesi, arba būsi sunaikintas.

seniena tai       2018-02-9 23:33

jau senai tai daro - dar nuo stalino laikų.
prieš sudorojant žmogelį apipilama purvais.
mūsų laikais tai ypač meistriški kgbistėliai (darbo partija) bei valdžiažmogių sluoksnis. pvz: norima likviduoti nepalankų žmogelį: ekonomiškai, teisiškai, morališkai: tai pagal komandą pilamas purvas iš etatinių politrukų.
——-
ir: kiek daug sudirbta net seimo narių - tai tapo norma.
Skaudžiausia, aišku, N.Venckienės sudirbimas.


Rekomenduojame

Valdas Vasiliauskas. „Mūsiškių“ premjera: nei bravo, nei švilpimo. Nieko

Vygintas Gontis Statistikos departamentui: kaip susidaro tie 0,6% BVP, kuriuos neva skiriame mokslui ir studijoms? Ir kodėl jų niekas daugiau nemato?

Liudvikas Jakimavičius. Ir pasklido kvapas

Rasa Čepaitienė. Baubinimas

Vokietija įveda sienų kontrolę: Europos be sienų svajonė žlugo negrįžtamai?

Vytautas Radžvilas. Ne rinkiminio turgaus prekeivių, bet kovojanti partija!

Advokatas Jonas Ivoška. Ar Lietuva yra teisinė valstybė? (II dalis)

Pirmą kartą paskelbtas žydų žudikų Paneriuose sąrašas

Jie labai myli kultūrą

Algimantas Rusteika. Kodėl aš negaliu jos pamiršti?

Vytautas Sinica. Drakoniška? Absoliučiai. Proporcinga? Ne. Ar tai atgrasytų nuo atitinkamų pažeidimų ateityje? Neabejoju

Kun. Grégoire Celier FSSPX. Imigracija – principai, teisės, praktika (II)

Advokatas Jonas Ivoška. Ar Lietuva tebėra yra teisinė valstybė?

Geroji Naujiena: Mūsų Viešpats Jėzus Kristus – Visatos Valdovas

Kodėl signatarui sopa širdį dėl Lietuvos?

Liudvikas Jakimavičius. Kultūrininkai ar „kultūrininkai“?

Rolandas Kačinskas. Susipažinkime: Graikijos garbės pilietis Zygmantas Mineika – sukilėlis, kuriam motina antrąkart padovanojo gyvenimą

Vladas Vilimas. Klausiate: ar pasitikime teismais? Bet apie kokius teismus kalbate, p. Šedbarai?

Arkivysk. Gintaras Grušas: Žinia, kurią mums skelbia prieš dvejus metus atrasti sukilėlių palaikai

G. Nausėda: „Jų keltos pilietinių teisių, tikėjimo, sąžinės ir žodžio laisvių, socialinio teisingumo idėjos žymėjo mūsų tautų atsivėrimą modernybei“

Iškilmingai palydėti amžinojo poilsio Rasų kapinėse atgulė Lietuvos žemės didžiavyriai – 1863–1864 m. sukilimo vadai ir dalyviai

Algimantas Rusteika. Prisiminimai apie ateitį

Ramūnas Aušrotas. Apie Laisvės partijos atstovų iniciatyvas, siekiant varžyti laisvę šeimose

Vytautas Matulevičius. Iš JAV galime prašyti tik kareivių ir tankų, bet ne teisėjų. O gaila

Kun. Grégoire Celier FSSPX. Imigracija – principai, teisės, praktika (I)

Kviečiame į konferenciją–diskusiją apie gender ideologiją!

Mindaugas Buika. Tikėjimo sklaida statistikos veidrodyje

Vytautas Radžvilas. Netikros tikrovės ištakos. Pilietinė ir politinė visuomenė

Diana Nausėdienė: Kodėl mes išskiriame moteris? Pakalbėkime, ką patiria vyrai

Apie 1863–1864 m. sukilimo vadų ir dalyvių gyvenimą ir mirtį, arba Lietuvos žemė grąžina savo didžiavyrius

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.