Dienos aktualija, Visuomenės pokyčių analizė, Istorija

Vidmantas Valiušaitis. Kai istorikai ima bijoti faktų

Tiesos.lt redakcija   2019 m. rugpjūčio 13 d. 1:18

10     

    

Vidmantas Valiušaitis. Kai istorikai ima bijoti faktų

Vienas istorikas neseniai man paaiškino, kas yra istoriko kvalifikacija: „Istoriko kvalifikacija susijusi visų pirma su šaltinių kritika ir platesnių istorinių, ne tik Lietuvos, kontekstų išmanymu“.

Sutinku. Būtent dėl to – nekritiško požiūrio į šaltinius, užsidarymą vien KGB archyvų narve, įvykių Lietuvoje vertinimo atsietai nuo procesų Europoje – aš ir kritikuoju kai kurių istorikų išvadas bei interpretacijas apie Antrojo pasaulinio karo įvykius Lietuvoje.

Na, tarkime, istorikas Saulius Sužiedėlis* aiškina, kad Lietuvoje naciams neprireikė dujų kamerų dėl to, kad čia buvo „pakankamai žudymo darbo jėgos“. Pasak istoriko, „nebuvo visuotinio pasmerkimo, viešo autoritetų žodžio. Tylėjo ir Bažnyčios hierarchai“.

Tie žodžiai jokiais faktais neparemiami, tiesiog taip sako Sužiedėlis – jis taip mano, jis taip interpretuoja. Juo labiau, kad jis nepaaiškina, kaip jis įsivaizduoja, kad toks „visuotinis pasmerkimas“ tomis sąlygomis galėjo būti įmanomas, ką reiškia tariamas „viešo autoritetų žodžio“ trūkumas?

Neabejoju, kad istorikui žinoma, kas atsitiko prez. K. Griniui ir ministrams M. Krupavičiui bei J. Aleksai, kai jie įteikė A. Rentelnui savo memorandumą. Bet jis irgi tuo laiku niekur nebuvo paskelbtas, nes to padaryti paprasčiausiai buvo neįmanoma. Tai tolygu piktintis, kad 1941 m. birželio trėmimų metu niekas nerengė protestų ir nepadarė viešų pareiškimų.

Na, bet čia argumentas – S. Sužiedėlio autoritetas.

Man asmeniškai toks „argumentas“ nepakankamas. Kartais susidarau įspūdį, kad istorikai tam tikrais atvejais tiesiog bijo faktų. O man įspūdį daro būtent faktai, ne autoritetų nuomonės.

Na, spręskite patys. Padėkime ant svarstyklių šio istorijos autoriteto nuomonę ir liudijimą žmogaus, kuris su specialia slapta misija surinkti informacijos apie įvykdytus karo nusikaltimus buvo pasiųstas į Lenkiją anuo metu. Jis aiškinosi ir apie žydų likimą Lietuvoje, Latvijoje bei Ukrainoje. Ne dabar, kaip tai darė Vanagaitė, važinėdama po Lietuvą su Zurofu, ir atitrauktai svarstinėdama apie tai praėjus dešimtmečiams, bet būtent tada.

Publikacijoje, kuri čia pateikiama, yra tvirtinimai, kuriuos mažų mažiausia reikia labai rimtai ir įdėmiai nagrinėti. Sakysim, S. Sužiedėlio teiginys, kad Lietuvos Katalikų Bažnyčios hierarchai „tylėjo“, vargu ar yra labai tikslus. Čia švelniai pasakius.

Vysk. V. Brizgys savo knygoje „Katalikų Bažnyčia Lietuvoje 1940–1944 metais“ pateikia daug šiam teiginiui prieštaraujančių faktų. O žemiau pateikiamas straipsnis tai tik patvirtina. Pasirodo, būta vyriausiojo Lietuvos rabino padėkos Kauno arkivyskupui už pagalbą žydams, nekalbant apie Lietuvos vyskupų pareiškimus, intervencijas pas vokiečių pareigūnus.

Niujorke leistas lietuvių savaitraštis „Darbininkas“ 1945 m. gegužės 15 d. laidoje cituoja kitko Niujorke leisto laikraščio NASZA TRYBUNA (jį leido iš Lenkijos kilę žydai) svarbų liudijimą.

Taigi, publikacijoje, paskelbtoje praėjus vos savaitei po Antrojo pasaulinio karo pabaigos, rašoma štai kas.

PANEIGIA LIETUVIŲ ROLĘ ŽYDŲ SKERDYNĖSE

New York (LAIC). – Žurnale LITHUANIAN JEW (New York, kovo mėnesio laidoje) tilpęs p. Pesach Marcus straipsnis netiesiogiai leidžia darytis išvadą, būk „daugelis buvusių gerųjų kaimynų“ lietuvių neva padėję vokiečiams skersti savo brolius, Lietuvos žydus.

Jau nekalbant apie seniau iškeltą Lietuvos gyventojų akciją gelbstint žydams, k. a., Lietuvos vyskupų pareiškimai ir intervencija pas vokiškąjį okupantą, vyriausiojo Lietuvos rabino padėka Kauno arkivyskupui, daugelio žydų prieglauda ir išslapstymas per 3 metus lietuvių ūkininkų šeimose, ir Lietuvos partizanų nuopelnai išvaduojant žydus Kaune, Kretingoje ir kitur, – čia pravartu paminėti eksperto nuomonė šiuo klausimu.

Dr. Jozef Rettinger, buv. Lenkijos premjero gen. Sikorskio politinis sekretorius, 1944 m. pradžioje buvo parašiutu nuleistas slaptai misijai atlikti Lenkijoje. 57 metų amžiaus parašiutininkas išgyveno Lenkijoje keturis mėnesius ir lankėsi įvairiuose miestuose, kaip tiktai tuo momentu, kai lenkų propagandos organai buvo pasimoję skleisti gandus apie tariamąjį lietuvių, latvių ir ukrainiečių dalyvavimą vokiečių organizuojamose žydų skerdynėse. Sugrįžęs iš kelionės, Dr. Rettinger turėjo pasikalbėjimą Londone su ONA agentūros korespondentu. Lenkiškų žydų organas NASZA TRYBUNA, New York’e 1944 m, rugp. 30 d. laidoje (Nr. 8-60, psl. 5), dėjo šį pasikalbėjimą. Dr. Rettinger pareiškė sekamai:

„Nuo karo pradžios, komunistų įtakingumas Lenkijoje sumažėjo. Prieškarinė komunistų partija Lenkijoje turėjo 5,000 narių, gi dabar turi tiktai apie 2,000 narių. Lenkai tėvynėje galvoja kitokiomis kategorijomis apie daugelį politinių ir visuomeninių problemų, negu lenkai emigracijoje.

„Kiek liečia žinias apie vokiečių žiaurumus, turėjau galimybės patikrinti, kad žinios atitinka tikrovei. Betgi informacijos apie lietuvių, latvių ir ukrainiečių dalyvavimą lenkų ir žydų persekiojimo akcijoje yra žymiai perdėtos. Buvo tiktai keli tų tautybių dalyvavimo vokiškuose persekiojimuose nuotykiai. (Jednak informacje o udziale Litwinow, Lotyszow i Ukraincow w akcji przesladowanįa Polakow į Žydow są znacznie przesadzone. Byly tylko nieliczne wypadki udzialu tych narodowosci w przesladowaniach niemieckich)“.

Šio eksperto nuomonė tikrai yra autoritetinga.

* DELFI.lt: „Saulius Sužiedėlis paaiškino, kodėl Lietuvoje naciams neprireikė dujų kamerų

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Sigitui       2019-08-14 17:20

Savo laiku ir jūsų išvardintieji konformistai lies graudžias krokodilo ašaras, kad esą jie nieko blogo nenorėjo, apeliuos į tai, kad negalima jų viso gyvenimo vertinti tik pro konformistinių patogumų siekimo prizmę. smile

Sigiitas       2019-08-14 16:47

Gerbiu gerb.Vidmantą ir vertinu jo pastangas atskleisti istorinius faktus kurių daug kas nežino arba nenori žinoti…Tačiau nesutinku su jo vertinimu, kad istorikai bijo faktų, tokie “istorikai” kaip Sužiedėlis, Bumblauskas, Nikžentaitis ir daugybė kitų yra visai ne istorikai , o žmonės kurie banglentininkų terminų gaudo “bangą”, kurią pagavus “babkės"garantuotos…tai reiškia kad pasikeitus dabartinei “bangai"niekinti ir tyčiotis iš Lietuvos didvyrių, į kokią nors kitą, šitie “istorikai"giedos kitaip…juk dabar prasidėjo savotiškos lentkynės, kas “kiečiau” pasityčios ar sumenkins praeities istoriją ir jos didvyrius ar simbolius…Lenktynes pradėjo Vanagaitė, vėliau atsirado pasekėjų, tokių kaip Šimašius, Gailius ir kiti, tačiau be jokios abejonės “kiečiausias"Ivaškevičius,kurio kaip neginčijamo nugalėtojo nuopelnus valdžia įvertino nacionaline premija ( nekyla ranka rašyti iš didžiosios raidės…)
Labai keistas šaulių sąjungos elgesys, sėdi lyg niekur nieko, tiesa gal aš klystu ir Šimašius jau nebe šaulys?arba gal kažką praleidau?Jeigu mes nesivienysime ir neduosime atkirčio ...finalas aiškus ir tikrai ne už kalnų, bet greičiausiai ne toks kokio dauguma tikisi…Sausio 13 -ą stovėdamas prie Seimo ir girdėdams sovietų tankų šūvius prie TV bokšto, kaip ir turbūt visi ten buvę net baisiausiame sapne negalėjom susapnuoti, kad praėjus beveik 30 metų dėsis dar baisesni dalykai nei tada…
TV bokšto

dar tikintiems holokausto kliedesiais       2019-08-13 17:48

Visa oficiali žmonijos “istorija”-atviras žydaujos melas:


sunaikinta-tiesa.jimdo.com/blog

@ o bet tačiau        2019-08-13 17:11

Kaip ir dera tikriems ėntėlėktualams, apart Impulevičiaus nieko daugiau ir nežinote. smile

tokie ir istorikai       2019-08-13 17:09

O tie “istorikai” apskritai turi suformulavę vizija apie žydų gyvenimą nacių okupuotuose kraštuose? Kaip ten turėjo būti? Demokratija ir pilietinės teisės ar įkaušusio gestapininko taikinys, keršto objektas vidury baltos dienos kur nors gatvėje?
Iš savo senelių žinau istoriją iš vieno mažo Šiaurės Lietuvos miestelio, kuriame žydų žudynėse dalyvavusio vokiečių dalinio smogikai nutvėrė išoriškai į žydą labai panašų lietuvį gydytoją. Sako “Jude” ir veda jį jau šaudyti vietoje, nors tuo miestelyje nevyko prieš žydus nukreipta operacija. Subėgo pusė miestelio ir puolė įrodinėti vokiečiams, kad tas gydytojas lietuvis, o ne žydas. Tai vokiečiai užtaisė ginklus ir nukreipė į žmonės. Ir tai tęsėsi gerą laiko tarpą, kol nebuvo sunešti visi reikiami dokumentai vokiečiams ir kol nepasiniojo geras Vermachto karininkas, kuris liepė smogikams tučtuojau liautis. Viskas baigėsi tuo, kad smogikai atlyžo ir gydytoją paleido. Tik liepė nusiskusti barzdą, nes “kitą kartą gali taip nepasisekti…” Vėliau tie patys smogikai netoliese apsivertė su sunkvežimiu ir susižalojo, o jų taip ir nesušaudytas gydytojas turėjo jiems suteikti pirmąją pagalbą. Smogikams tik beliko džiaugtis, kad nesušaudė daktarėlio.
Kas nors iš tų visų “istorikų” supranta, kaip sunku buvo išgelbėti kiekvieną žydą ir koks būtų buvęs žydų likimas, jeigu jų nebūtų uždarę getuose? Valiušaičiui ir visiems kitiems padoriems būtina akcentuoti žydų uždarymo getuose ir Vanzės konferencijos 1942m. sausio 20d. chronologiją! Niekas iki Vanzės konferencijos išvadų tarnybinės korespondencijos išsiuntimo nežinojo koks likimas laukia getuose uždarytų žydų. Būta ir optimistinių, ir pesimistinių prognozių.

o bet tačiau       2019-08-13 15:43

Ar šis straipsnis gali paneigti Impulevičiaus vyrų žygius?

stasys        2019-08-13 12:26

Saulius Sužiedėlis tuo str. pasisakė praeitais metais ..kai tos diskusijos tik užgimė, bet argumentai kuriais tas istorikas –emeritas bando paaiškinti to meto holokausto priežastis Lietuvoje gana vienpusiškos ir atsako tik į klausimą kur čia kaltė lietuviu, bet nepaaiškina kuo čia dėti lenkai vengrai kitos rytu ir vidurio Europos tautos kuriuose kaip ir Lietuvoje tas smerktinas holokaustas sutapo su šalies nacionaliniais interesais atgauti Nepriklausomybe. S.Sužiedėlis bando netgi paaiškinti kodėl Lietuvoje nereikėjo duju kamerų ..ir tas atsakymas tiesa sakant šiurpina ..istorikas net nepabandė paklausti ar tam buvo Lietuvoje reikalingos infrastruktūrinės sąlygos .. ?  jau nekalbant apie kitką, ..  rytu Europoje buvo viskas užkasama į žeme ?  ar ne todėl kad toms tautoms butu amžiams primesta kaltės žymą. ? Tai juk vergo ženklas ...!!  Lietuva nėra išimtis tu įvykiu kad ja galima būtu trypti ir tuo pačiu slopinti bet koki to laikotarpio tautos istorinį naratyvą  primetant kaltės ir nepilnavertiškumo jausmą . Lietuvoje šiandiena nežygiuoja naciai ir Lietuva neturi problemų su joje gyvenančiais žydais piliečiais , gal tik kai kurios asmenybės vis dar negali užkasti karo kirviu ir paduoti ranka šalia stovinčiam . Sauliaus Sužiedėlio teorijos gal ir atrodo patrauklios tolimoje Amerikoje ..bet jos nepaaiškina svarbiu smulkmenų kodėl rytu ir vidurio Europoje taip lengva buvo sukelti smurto banga .. prieš žydus ir ne tik prieš juos . Kas vėliau nutiko Lietuvoje rodo kad ta priežastis taip ir liko neįvardinta . Smurtas gimdo smurtą ir nora prisiteisti teisinga atpildą ..ar žydu bendruomenė Lietuvoje vis dar jaučia skolą ir kokio didžio ji .. šiandiena . ???  Kada kaltė tampa gyvenimo akmeniu po kaklu lipti į kalną.. Istorijoje svarbus tik faktai kurie savo prigimtimi yra bejausmiai ..tai kas užveda kalbas apie holokausta tėra provokatoriai .. Lietuvos žemė tam liudininkė ..Niekas nepamiršta .

o mūsų istorikai       2019-08-13 10:21

TSKP istorija - tai mūsų istorikų biblija
——-
(viskas, kas prieštarauja TSKP istorijai bei lenino ir stalino raštams - privaloma paneigti ir asmenis, nepriklausančius istorikų klanui išvadinti fašistais)

Algimantas Zolubas       2019-08-13 9:55

Paradoksas: Sužiedėlis akivaizdžiai nekenčia savo tautos, o pretenduoja būti jos istoriku. Blogas tas paukštis, kuris savo lizdą teršia.

Papa Borgia       2019-08-13 6:17

Tai ne istorikai, o šarlatanai. VU parengti šuleriai su moksliniais laipsniais, varantys vėžį paprastiems žmonėms ir Laisvės kovotojams bei okupacinio režimo buvusiems oponentams. Lietuvoje iki Gorbio nebuvo Istorijos mokslo, o po Gorbio vėl grįžo į senas dezi propagandistų ir mitomaniakų vėžes. Lietuvoje pavojingai daug mūsų egzistencijai pseudo mokslininkų ir pseudo mokslo. Tai ne istorikai, o Blogio imperijos sąjungininkų samdiniai, už babkes pasirengę bet kokiam deziukui.


Rekomenduojame

Irena Vasinauskaitė. Puiki bendruomeninė rudens šventė Šiauliuose

Algis Avižienis „Iš savo varpinės“: Vietnamo pelkėse nuskendo amerikiečių iliuzijos

Žino, ką sako. Masiulis: jeigu kas iš senos partijos vadovybės galvoja, kad byloje bus galima visus šunis sukarti ant Masiulio, tai taip nebus

Irena Vasinauskaitė. Meras Artūras Visockas – žmogus, pasmerkęs Šiaulių liepas myriop?

Algimantas Rusteika. Juos atpažinsite iš jų vaisių

Atviras laiškas LR Prezidentui: Skubiai stabdykite masines miesto medžių žudynes (signataro A.Sėjūno spaudos konferencijos vaizdo įrašas)

Vytautas Radžvilas. Lietuvos politikos atnaujinimo klausimu

Kas čia pas mus tikrų tikriausi „vatnikai“?

Vytautas Sinica. Telkianti istorinės atminties politika

Geroji Naujiena: Jei tik turėtume tikėjimą...

Lietuvos švietimo darbuotojų profesinė sąjunga: švietimo problemos ne tik kad nebuvo išspręstos, bet dar ir pagilėjo

Valdas Vižinis. Lietuvos valdžios elito karas prieš visuomenę tęsiasi

Verta prisiminti. Kun. Marius Talutis. Daugiau negu sutapimai…

Kaip nusišalinant nenusišalinti? Rūtos Visocnik replika apie Kauno miesto „vieningųjų“ diegiamą savivaldos modelį

Ką popiežius Pranciškus sveikindamas pasakė kardinolui Sigitui?

Andrius Navickas: siūlau Švietimo ministeriją iškelti į Estiją

Rūta Visocnik. Ar gali „vaiko teisės“ kviesti tėvus į posėdžius nenurodydamos aiškios priežasties?

Vidmanto Valiušaičio knygos „Istorikai nenaudoja dalies šaltinių“ pristatymas (video)

Algimantas Rusteika. Jei direktoriumi būčiau aš

Vitalijus Balkus „Iš savo varpinės“: pasakyk bankui „sudie“

Nuo bačkos. Bernardas Gailius. Patriotizmas trukdo valstybei augti

Jurga Lago: Mes iš Lietuvos

Lietuvoje nutylėta Europos Parlamento istorinė rezoliucija „Dėl europinės atminties svarbos Europos ateičiai“ –  dar vienas smūgis R. Šimašiui

Vytautas Sinica. Apie ministro Kukuraičio kovą su skurdu ir socialine atskirtimi

Eurofederalistai kviečia į diskusiją: „Kalbėkime apie klimatą“

Vytautas Radžvilas. Lukiškių aikštėje – paneuropinio konflikto aidas

Kviečiame į konferenciją Kaune spalio 5 dieną!

Vytautas Sinica. Pasikartojanti klaida diskusijose apie tautiškumą

Marijus Kaukėnas‎: Apie turą po Labanoro girios kirtavietes, arba Ir vėl apie teisėtumą, prasilenkiantį su teisingumu

Susipažinkite: Labanoro dykros

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.