Visuomenės pokyčių analizė, Istorija

Verta prisiminti. KGB: Žolinės atlaidai Pivašiūnuose kelia grėsmę

Tiesos.lt siūlo   2016 m. rugpjūčio 15 d. 14:33

10     

    

Verta prisiminti. KGB: Žolinės atlaidai Pivašiūnuose kelia grėsmę

Rimantas Varnauskas | Alfa.lt

Pivašiūnuose (Alytaus raj.) vykstantys didieji Marijos Dangun Ėmimo arba Žolinės atlaidai daugelį metų buvo sovietų saugumiečių galvos skausmas – dėl gausaus tikinčiųjų būrio, kurie, nepaisydami buldozerinės ateistinės propagandos, susirinkdavo į atlaidus, dėl pogrindžio leidinių skleidžiamos tiesos apie represijas prieš tikinčiuosius.

Pavojinga piligrimystė

„1982 m. rugpjūčio 15 d. Žolinių atlaiduose Pivašiūnuose dalyvavo naujai paskirtas Kaišiadorių vyskupas Sladkevičius, žinomas kaip reakcionierius ir idėjinis atskirų ekstremistiškai nusiteikusių dvasininkų įkvėpėjas. Atlaiduose dalyvavo ir dešimt aplinkinių parapijų kunigų, – rašoma LSSR KGB Alytaus rajono viršininko pulkininko Albino Gurbininko pažymoje „Apie „ekstremistinės“ dvasininkijos veiklą 1982 m. Alytuje ir Alytaus r.“. – Alytaus vikaras Kazimieras Žilys savo pamoksle šalia religinių temų, kurios susijusios su Žolinėmis, kalbėjo ir apie tai, kad lietuvių tauta išsigimsta, o kad to būtų išvengta, reikia siekti lietuvių santuokų su savos tautybės asmenimis bei nenutolti nuo tikėjimo, nes religija sutvirtina tautą.“ (LYA, F. K-11, ap. 1, b. 226).

Pažymoje rašoma, kad po šio pamokslo vyko eisena, kurioje dalyvavo didelis skaičius, tarp jų ir Pivašiūnų vidurinės mokyklos moksleivių, jaunimo. Atlaidams pasibaigus, vyskupas Vincentas Sladkevičius padėkojo gausiai susirinkusiems tikintiesiems už šiltą priėmimą, apgailestaudamas, kad „25 metus buvo prievarta izoliuotas nuo vyskupijos“. „Daugiau antitarybinių ar ideologiškai kenksmingų svarstymų neleido sau daryti“, – rašo Alytaus KGB vadas.

„Reikia pabrėžti, kad į šią religinę šventę susirinko daug žmonių – apie penkis tūkstančius. Atvykta ne tik individualiu, bet ir valstybiniu transportu“, – apgailestauja A. Gurbininkas. Pažymoje detaliai suregistruoti (su nurodytais valstybiniais numeriais) kolūkių „Dainava“, „Butrimonys“, „Galiūnas“ bei Alytaus gelžbetoninių konstrukcijų gamyklos mikroautobusai, kuriais į atlaidus atvyko tikintieji. Atkreiptas dėmesys ir į tai, kad Pivašiūnų parduotuvėje buvo laisvai parduodami alkoholiniai gėrimai – degtinė ir vynas. Negana to, Daugų kooperatyvo pirmininko pavaduotojas Petras Dzidziavičius alkoholiu prekiavo tiesiog gatvėje iš tarnybinio kooperatyvo automobilio GAZ-51.

Susirūpinimą vietos KGB sukėlė ta aplinkybė, kad tikintieji, vadovaujami vyskupo V. Sladkevičiaus, „vedini fanatizmo bei ruošdamiesi 500-ųjų Šv. Kazimiero paskelbimo šventuoju metinių proga 1984 metais, ketina Pivašiūnus paskelbti šventa ir stebuklinga vieta“. Šių ketinimų įrodymas – procesijoje neštos vėliavos, kuriose auksu siuvinėtomis raidėmis buvo įrašyta – „Šventasis Kazimierai, išgelbėk mūsų tautą“.

„Tai sukeltų masinę piligrimystę į Pivašiūnus, kuri būtų nenaudinga nei ideologiškai, nei politiškai“, – daro išvadą Alytaus KGB vadas.

Kronika Nr. 69

Panašu, kad į šias „analitines“ pastabas buvo atsižvelgta visu rimtumu, nes po trejų metų pogrindinėje „Lietuvos katalikų bažnyčios kronikoje“ aprašyta situacija toli gražu nepriminė pakilios ir džiaugsmingos šventės. Štai kas buvo rašoma „Kronikos“ 69-ame numeryje: „Pivašiūnai (Alytaus raj.) – 1985 m. rugpjūčio 11 d. į Pivašiūnų Žolinės atlaidus bevažiuojančius maldininkus pasitikdavo milicija – tą dieną įvažiuoti į miestelį neleido – automašinas nukreipdavo važiuoti į laukus. Gatvėse ir šventoriuje saugumiečiai lediniais žvilgsniais varstė kiekvieną einantį į bažnyčią. Maldininkų buvo pilna bažnyčia ir šventorius. Į atlaidus atvyko ir J. E. vyskupas Vincentas Sladkevičius. Vyskupas kartu su svečiais kunigais koncelebravo šv. Mišias ir pasakė pamokslą, kurio metu iškėlė Marijos reikšmę mūsų gyvenime, jos Motinišką globą, ragino visose situacijose beatodairiškai pasitikėti ja. „Gera mums čia būti su savo Motina…“ – kalbėjo Vyskupas. Pamoksle palietė stebuklingojo Pivašiūnų Marijos paveikslo garsą, žinomą net plačiame pasaulyje, nes šv. Tėvas, kalbėdamas apie Lietuvą, ir jį paminėjęs.

Nors tiesiogiai saugumiečiai maldininkams netrukdė, tačiau šventoriuje tvyrojo įtempta nuotaika – nebuvo galima nusipirkti jokių devocionalijų (devocionalijos – smulkūs religinio kulto daiktai, pvz.: rožančiai, paveikslėliai, medalionai).

Straipsnio tęsinį skaitykite ČIA.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

nuu       2016-08-16 1:04

>Antanas-Gal     2016-08-15 21:56, man tai panašu kad žodis kristus yra nuo žodžio kristi,jei Jėzus su Jonu prausėsi upelyje krisdami į vandenį, jei Jėzui ant galvos buvo išpiltas aliejus, kuris taip pat pilamas krito ant Jėzaus galvos. O čia dar ir jūsų versija “Ogi todėl, kad Judas Iskariojtas buvo lietuvis nuo Karijotiškių.”  Ir dar tas mįslingas Sauliaus naudojimasis spalyvardžiu Paulius. Kokiu tiklsu?

Antanas-Gal       2016-08-15 21:56

Ten kur kas galėjo būti ir tikėki. Abchazijoje prie uolos įeinant į olą yra prikalta lentelė, kad ten palaidotas Apštalas Simonas Kananietis. Jei pažymėta, tai gal tikėtina. Kiti sako, kodėl buvo išduotas J. Kristus okupantams Romėnams? Ogi todėl. kad Judas Iskariojtas buvo lietuvis nuo Karijotiškių. Kad išdavė, tai gal ir tikėčiau tokios akcijos iš lietuvio nuo Karijotiškių? Rimti VII a. istoriniai dokumentai liudija, kad Jeruzalėje buvo išsaugotas ir demonstruojamas Marijos karstas. Mat viską  pačiupinėti po tiek metų  sunku.

Untanui nuo Gal       2016-08-15 21:08

teko pabūvoti Efese, tai ten yra toks namelis,  kuriam lyg ir ta pati p.Marija leido savo paskutines dieneles. Ten vietiniai sakė, jog net ir kai kurie popiežiai šiai versijai neprieštaravo ir jie ( t.y. popiežiai ) net aplankė , su visa pagarba, ta namelį . Tai kuo gi tikėti ?

Antanas - GAL       2016-08-15 20:57

Kad ramiai užmigtumėte, šiek tiek istorijos. Padavimai pasakoja, kad švč. M.Marija mirė Jaruzalėje. Čia prieš jos mirtį iš viso pasaulio susirinko apaštalai, kad atsisveikintų  su Išganytojo Motina. Po laidotuvių  apaštalai budėjo prie jos kapo. Apšviestas Dievo, apaštalas Petras pamanė, kad Marija prisikėlė, todėl pasiūlė patikrinti jos karstą. Visi su tuo sutiko. Atidarę Marijos kūno neberado. karstas buvo pilnas nuostabių gėlių. Tad tokią istoriją savo raštuose mini šv. Jonas Damaskietis miręs 780 m. Tad ir žolynai šventinami sietini su gėlėmis Marijos karste.

25 metai libetrastijos - dabar žaliuojam       2016-08-15 19:21

Kieme kamuolį varinējančių paauglių paklausus kokia šiandien diena, vienas padakė jog…pirmadienis. Kitas patikslino- šiandien tēvams nereikia į darbą.
Kodėl? Eeeeee, aaaaaam, eeeee- gal kažkokia šventė??...
Žolinės. Ž....??? Hmmmmm?
Kas yra Žolinės, kokia tai šventė? Mmmmmmm…... Eeeeeee….
-O! !!! Gal čia yra tarptautinė “žolės” legalizavimo judėjimo diena? !!! ? !!!
-Nu, sukanka data kokia tai tipo,kada olandai pirmi legalizavo “žolę”,
Nu, yai dabar visame pasaulyje kovojama, kad tipo ir visur, tipo legalizuotų...
Po kitų 25 “sodomodemonokratijos” metų- kas bus?...

Gal       2016-08-15 19:09

kas gali įnešti man aiškumą - ar p.Marija pasimirė ir po to iškart nukeliavo į Dangų, ar ją dar ir gyvą ir sveiką (aišku, sveiką  pagal savo kaip ir ne labai aišku   amžių ) paėmė į Dangų ?

Pikasas       2016-08-15 17:58

Sovietinės imperijos okupuotoje Lietuvoje, vadinamoje LTSR ar “severo zapadnym krajem” tikru galvos skausmu tapdavo katalikams, kai jie norėdavo turėti namuose papuoštą kalėdinę eglutę per Šv.Kūčias. Jas buvo galima įsigyti nemažai rizikuojant būti sučiuptam su įkalčiu. Privačių automobilių tada buvo daug kartų mažiau, o milicija budėjo prie visų didesnių miestų bei tikrindavo automobilius keliuose. Tad daug kas rinkdavosi “dviejų kojų nešamąją galią”, Su ja buvo netgi lengviau per pusnynus pabėgti, jei ką… Žaislų pasirinkimas eglutės puošybai buvo gan menkas. Stikliniai burbulai pasirodė kiek vėliau. Papuošimui pagrindinis akcentas buvo vata, kurios netrūko ir tikros žvakutės. Bet koks vaiko ar suaugusio neatsargumas baigdavosi didesniu ar mažesniu gaisru. Žaisliukus darydavosi patys, kaip kas išmanydavo panaudojant žirkles ir klijus. Tarp kitko tai būdavo savotiškas jausmingas šeimos bendravimas. Iš spalvoto bei blizgančio popieriaus, šiaudų lazdelių būdavo parodoma tokia išmonė, kad ir šiandien galėtų daug ką nustebinti. Atsiradusios kiek vėliau lempučių girliandos buvo dažno, varganiau gyvenančio svajonė.

Ateistai prieš šv. Kalėdas ypač suaktyvėdavo. Net ir Šv. Kūčių vakare būdavo rengiamos ateistinės paskaitos, skirtos ateizmo sktyvistams. Vienas toks rezistentas A.T. palikęs šeimą po tokios paskaitos iki vėlyvų išnaktų bendravo su paskaitininku. Gal pamiršo, kad religinga šeima jo namuose laukė. Daug darbo prieš Šv.Kalėdas turėdavo NKVD “bildukai”. Slampinėdavo jie po langais , besistengdami pamatyti, kuriuose namuose eglė puošiama prieš valdžios nurodytą terminą – gruožio 26 dieną. Jei ta, “per anksti” papuošta kalėdinė eglutė būdavo eilinio tautiečio namuose, tai “bilduko” atžymėjimas pliusiuku didesnių skaudžių pasekmių neatnešdavo. Tačiau, jei tą išdrįstavo padaryti koks pedagogas, valdininkas ar net “hegemono” partijos atstovas – mažai nebūdavo… Tokie netgi būdavo išmetami iš pareigų su “vilko bilietu”. Žinoma, prieš tai absoliučiai vieningai pasmerkus darbo kolektyvuose. AMBrazauskas prisimena, kad jis su tėvais švęsdavo kūčias. prieš tai gerai uždangstę langus. Kad koks “komsomolkės” laikraščio ateistinio skyrelio vadovas R.Valatka mažiau darbo turėtų.

Geriau būdavo provoslavams,kurių religinė šventė buvo pagal kitą kalendorių dviem savaitėm vėliau. Jie galėdavo gan pigiai ir oficialiai po 26 dienos įsigyti eglutes, kurios būdavo papuoštos per Naujus Metus ir tikriausiai sulaukdavo provoslaviškų Šv. Kalėdų. Jei kas pamatydavo gatvėje po Šv. Kalėdų tempiančią eglaitę, galėdavo užtikrintai atspėti, kad tai arba provoslavas, sentikis ar pan., arba tai “hegemono” partijos ar jos ištikomojo “komsomolo aktyvo” aplinkos atstovas.

Antanas       2016-08-15 16:07

1987 m. rugpjūčio mitinge prie paminklo iš vakaro miške buvo susitartas kas kalbės pirmas. Turėjo kalbėti P.C. Per naktį iš susitarusiųjų jau buvo KGB žinoma. Atėjęs kalbėti sutartu laiku P.C. jau rado kalbančią. Ir dabar vietoje kas turėtų kalbėti, matosi kalba kiti.

Antanas       2016-08-15 14:48

Pritariu, vienam iš PIKASO komentarui, kad tada dvasininkija daugumoje buvo nepalaužti, tik vienetai dirbantys jų naudai.Tad ką padarė “perestroikos” metu 1987 - 1990 m? Žinodami  kad bažnyčia su tikinčiaisiais kietas riešutas, tad prieš “prochvostą” (taip kulto įgaliotinis sutiko su tokiais žodžiais įšventintą į vyskupus be valdžios malonės, kun.V. Sladkevičių, pabrėždamas, kad su tokiais “svoločiais ” mes susitvarkysime.25 metai tremties Nemunėlio Radviliškyje, be vyskupijos) dabar jau Lietuvos kardinolą, V.Sladkevičių ėmėsi ne represinių priemonių, bet melo ir šantažo ne tik prieš jį, bet ir prieš jo palaikomus uolioje sielovadoje dvasininkus, kad tik neduok Dieve jo auklėtiniai netaptų vyskupais, (jie netapo, tapo jų sistemos vyskupai )jo įpėdiniais. Viskas buvo patvarkyta, kad netgi žmonių santaupas išsvaisčiusio koncerno “prezidentas,” Brazausko Vatikane Šv.Tėvui ( iš išlikusių reklaminių plakato nuotraukų )buvo pristatytas kaip būsimas Lietuvos prezidentas. O vyskupai ir naujas ambasadorius prie Šv. Tėvo -tylėjo. Šv.Tėvas kilęs iš komunistinės Lenkijos ir gerai pažinojo komunistus. Neišdegė. Ką nepajėgia padaryti velnias, pasiunčia moterį.Pavyko.Iškilų dvasininką mon. A.Svarinską jau laidojo ne bažnyčia savo scenariumi, bet buvę komunistai. Kam kalbėti prie kapo, taip pat paskiria komunistai.Partizanų parke paminėjimą skirtą mon. A.Svarinskui, organizavo politikai. Jų veiklą pagyrė jų pasirinktas vyskupas,nes kitas būtų išvaikęs prekiautojus, šlovinančius buvusius komunistus. Kovų draugui kanaunikui V.Š pasakyti atminties žodį neleido jų parinktas vyskupas.Žolinės atlaidus rodo jų cenzūruojamos laidos, jau žinant, kad tas dvasininikas, kuris pasakytų uždegantį tikinčiuosius pamokslą -tokiam nebus leidžiama. .... maža dali postkomunistinės cenzūros kuri manau pakeitė represinę KGB

Pikasas       2016-08-15 14:48

Net ir aršūs sovietinių laikų kagėbistai ir ateistai turėjo pripažinti, kad Romos Katalikų bažnyčios dvasininkai patys niekaip nepasidavė imperijos spaudimui ir ragino kitus saugoti meilę Dievui ir savo Tautai. Visi religiniai renginiai bei tokio pobūdžio šventės kėlė nerimą okupacinei sistemai visą okupacijos laikmetį. Stalinas nespėjo visų lietuvių išgabenti į Sibiro platybes bei tolimas ledo žemes. Kaip , beje, panašiai padarė Krymo totoriams. Giliai tikintys rezistentai buvo patys atkakliausiai besipriešinantys okupantų prievartai ir jų skleidžiamiems marazmams. Kaip dabar jau žinoma, net ir garsų 1987 m. Rugpjūčio mitingą nuo sukompromitavimo išgelbėjo atkaklūs katalikai kurie drąsiai prabilo apie Molotovo - Ribentropo paktą it lietuvių tautos laisvės siekį. Pirmoji tai padarė Nijolė Sadūnaitė ir kiti katalikai. KGB generolų bandymas mitingo išvakarėse už tildyti galimus kalbėtojus pavyko tik iš dalies. Nors prie kalbėjusius mitingo dalyvius buvo imtasi smurto, tačiau tsis metais žmonių taip gausiai, kaip anksčiau, jau nežudė. Kagėbistų sudaužytas teatro dailininkas Jančiauskas neužilgo mirė nuo patirto prieš jį smurto. Pamenu, kaip buvo persekiojami ir šv.Vėlinių dalyviai, vykstantys į Šiluvos atlaidus asmenys ir tie, kurie slapta spausdino maldaknyges. Buldozerinis ateizmas nepajėgė palaužti mūsų Tautos, o katalikų dvasiškiai su iškiliais savo lyderiais buvo ir išlieka šviesulys Lietuvos laisvės kovų istorijoje/

Rekomenduojame

Kanados įstatymo projektas C-11, kenkiantis nepriklausomiems interneto turinio kūrėjams, ką tik buvo patvirtintas Bendruomenių rūmuose

Dėl vakcinos nuo koronaviruso gauta dešimt kartų daugiau pranešimų apie pašalinius poveikius

NATO planas: leisti Rusijai ištrinti Estiją iš žemėlapio

2021 metais 20% kūdikių, gimusių Prancūzijoje, buvo duoti musulmoniški vardai

Jonas Jasaitis. Aktyvistai – kolaborantai – šių dienų lyderiai

Briuselyje milžiniška demonstracija prieš dideles pragyvenimo išlaidas

Karas Ukrainoje. Šimtas dvidešimt penktoji (birželio 28 diena)

Pierre Manent. „Santuoka visiems“

Edvardas Čiuldė. Lietuvos homoseksualizacija kaip tautos idėjos ir valstybės pagrindų demontažo sambrūzdis

Briuselio direktyvomis Lietuvos valdžia tik prisidengia?

Vidmantas Valiušaitis. Daugiau ir giliau tyrinėti laikotarpį, kalbėti faktais

Kardinolas Mulleris: J. Martino LGBT propaganda yra erezija

Karas Ukrainoje. Šimtas dvidešimtoji (birželio 23 diena)

Vokietijos migracijos ministrė daro spaudimą, kad migrantai gautų pilietybę greičiau, kviečia keisti pilietybės įstatymą

Karas Ukrainoje. Šimtas devynioliktoji (birželio 22 diena)

Vytautas Sinica. Patyčių iš žmonių maratonas tęsiasi

Paulius Markevičius. Strateginės bylos prieš visuomenės dalyvavimą pasaulyje ir Lietuvoje ( II )

Edvardas Čiuldė. Smulkioji karo tautosaka: aforizmai, barbarizmai, lyrizmai (IV)

Stokholme dviračių takai atspindės lyčių lygybę

Per Lamanšą atvykę migrantai bus sužymimi ir patraukti baudžiamojon atsakomybėn

Vidas Rachlevičius. Generolas Patrickas Sandersas: esame karta, kuri turi parengti kariuomenę vėl kariauti Europoje

Japonijos teismas: tos pačios lyties asmenų santuokų draudimas atitinka konstituciją

COVID-19 metu pertrauką turėję virusai sugrįžo – ir elgiasi netikėtai

„KyivPride“ pareikalavo atleisti Arestovičių dėl pareiškimų apie LGBT asmenis, o jis atsakė

Kazimieras Garšva. Šalčininkų ir Vilniaus rajonuose diskriminuojami lietuviškų gimnazijų mokiniai

Karas Ukrainoje. Šimtas aštuonioliktoji (birželio 21 diena)

Vytautas Radžvilas. Kada atsitiesime? – Kai sugrįžime į savo istoriją

Dominykas Vanhara. Nekilnojamojo turto mokesčio logika vis dėlto egzistuoja

Edvardas Čiuldė. Ar Putinas bus pakartas po mirties?

Ramūnas Aušrotas. Schema „pagalba mainais į ideologiją“

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.