Dienos aktualija, Geroji Naujiena

Verta prisiminti. Clive S. Lewis. „Skaitytojams patariu nepamiršti, kad velnias yra melagis“

Tiesos.lt redakcija   2020 m. balandžio 26 d. 16:39

19     

    

Verta prisiminti. Clive S. Lewis. „Skaitytojams patariu nepamiršti, kad velnias yra melagis“

Siūlome prisiminti žinomo anglų rašytojo ir religinio mąstytojo Clive Staples Lewis (1898–1963) alegoriją „Kipšo laiškai“, tapusią krikščioniškosios literatūros klasika.

Martinas Lutheris yra pasakęs: „Išvaryti velnią, jei jis nepasiduoda Šventajam Raštui, geriausia jį išjuokiant ir iš jo tyčiojantis, nes jis nepakelia paniekos.“ Labai gerai suprasdamas šią velnio silpnybę, britų rašytojas C. S. Lewis savo esė knygoje aptaria esminius kiekvienam žmogui kylančius klausimus apie meilę ir bendrystę, darbą ir pramogą, socialinį gyvenimą ir karą, maldą ir malonumą – su pasaulio, kūno ir velnio pagundomis bei būdais joms įveikti skaitytojas supažindinamas ir šmaikščiai, ir teologiškai tiksliai.

Pratarmė

Neketinu aiškinti, kaip į mano rankas pakliuvo korespondencija, kurią dabar pateikiu visuomenės dėmesiui.

Yra dvi tolygios, bet priešingos klaidos, kurias žmonės linkę daryti spręsdami apie velnius. Pirmoji yra netikėti jų egzistavimu. Antroji – tikėti ir perdėtai, liguistai jais domėtis. Patiems velniams vienodai mielos yra abi klaidos, ir jie su tokiu pat džiaugsmu sveikina ir materialistą, ir tą, kuris užsiima magija. Tokio pobūdžio tekstų, kokiais paremta ši knyga, nesunku gauti bent kiek įgudus, tačiau linkę į blogį ir jaudrūs žmonės, kurie galėtų panaudoti juos piktam, neišmoks to iš manęs.

Skaitytojams patariu nepamiršti, kad velnias yra melagis. Ne viską, ką sako Paralius, reikia laikyti tiesa net žiūrint iš jo varpinės. Nesistengiau nustatyti nė vieno laiškuose minimo žmogaus asmenybės, bet nemanau, kad, tarkim, tėvo Spyglio ar globotinio motinos portretai yra visiškai tikslūs. Pragare, kaip ir Žemėje, geidžiami dalykai daž¬nai laikomi jau esamais.

Baigdamas turiu paaiškinti, kad nė nemėginau gilintis į laiškų chronologiją. XVII laiškas, regis, parašytas tada, kai žmonijai dar nerūpėjo tausoti išteklius, bet apskritai velniškas datavimo metodas atrodo niekaip nesusijęs su žemiškuoju laiku, ir aš nebandžiau jo atkurti. Europos karo istorija, išskyrus pavienius atvejus, kai būdavo braunamasi į žmogaus dvasios būseną, Paraliaus aiškiai nedomino.

* * *


Mano mielasis Nelabuk!

Matau, jog tu atidžiai seki, ką skaito tavo globotinis, ir rūpiniesi, kad jis kuo daugiau bendrautų su savo draugais materialistais. Bet ar nesi truputį naivokas? Rašai taip, tarsi tikėtum, jog diskusija gali padėti tau išplėšti jį iš Priešo nagų. Taip galėtų būti, jeigu jis būti gyvenęs prieš kelis šimtmečius. Anais laikais žmonės gerai mokėjo skirti įrodytus dalykus nuo neįrodytų, ir jei kas būdavo įrodyta, – jie tuo tikėdavo. Mąstymą jie dar tebesiedavo su veiksmu ir buvo pasirengę keisti savo gyvenimą, remdamiesi loginiais išprotavimais. Bet mums beveik iki galo pavyko tai ištaisyti pasitelkus savaitraščius ir kitus panašius ginklus.

Tavo globotinis dar berniukas būdamas priprato nešiotis galvoje jaukiai sugyvenančias nesuderinamas pasaulėžiūras. Mokymus jis skirsto ne į „teisingus“ ar „neteisingus“, bet į „akademiškus“ arba „praktiškus“, „atgyvenusius“ arba „šiuolaikinius“, „tradicinius“ arba „negailestingus“. Idant išlaikytum jį atokiai nuo Bažnyčios, savo sąjungininku kvieskis ne diskusiją, o tuščius plepalus. Negaišk laiko įtikinėdamas jį, jog materializmas yra tiesa! Įteik jam, kad materializmas yra stiprus arba rūstus, arba drąsus, – kad tai ateities filosofija. Kaip tik tokie dalykai jam ir rūpi.

Diskusijos bėda yra ta, kad ji visą kovą perkelia į Priešo teritoriją. Jis irgi moka diskutuoti, nors mano tau siūloma tikrai praktiška propaganda ilgus amžius sugebėjo parodyti Jį silpnesnį už Mūsų Tėvą, kurs yra Apačioje. Diskusija pati savaime pažadina globotinio protą, ir kas gali pasakyti, kur jis tada mus nuves? Net jeigu kartais minčių eigą pavyktų iškreipus pasukti savo naudai, tu pamatysi, kad šitaip skatini globotinio įgimtą įprotį domėtis visuotiniais dalykais ir atitraukti jį nuo betarpiškos jausminės patirties. Tavo uždavinys – prikaustyti jį prie jos. Išmokyk jį vadinti tai „tikru gyvenimu“ ir neleisk susimąstyti, ką galėtų reikšti „tikras“.

Atmink, kad Jis, priešingai tau, nėra gryna dvasia. Niekada nebuvęs žmogumi (ak, tas bjaurus mūsų Priešo pranašumas!), tu nesuvoki, kaip smarkiai juos yra pavergusi šiokiadienybė. Sykį turėjau globotinį, tvirtą ateistą, kuris buvo įpratęs leisti laiką prie knygų Britų muziejuje. Vieną dieną jam šitaip sėdint ir skaitant, aš pajutau, kad mintys jo galvoje pasuko negera linkme. Suprantama, jo pašonėje akimoju išdygo Priešas. Dar nespėjęs susigaudyti, aš pamačiau, kaip ima griūti mano dvidešimties metų darbas. Jeigu pametęs galvą būčiau pabandęs gintis diskusija, būčiau buvęs sutriuškintas. Iškart kirtau į tą vietą, kurią geriausiai buvau užvaldęs, ir pakišau mintį, jog jau pats metas papietauti. Matyt, Priešo atsakomasis smūgis (juk žinai, kad niekada negali gerai nugirsti, ką Jis jiems sako?) buvo mintis, jog tie apmąstymai yra svarbesni už pietus. Bent jau aš taip manau, nes kai aš jam tariau: „Žinoma. Pernelyg svarbūs, kad imtumeis jų tuščiu skrandžiu“, globotinis gerokai pralinksmėjo, o kai dar pridūriau: „Kur kas geriau ateiti pavalgius ir vėl to imtis praskaidrėjusia galva“, – Jis jau buvo pusiaukelėje link durų. Kai jis atsidūrė gatvėje, mūšis buvo laimėtas. Aš parodžiau jam laikraščių pardavėją berniūkštį, kuris šūkaliojo popietinio numerio naujienas, ir pro šalį važiuojantį 73-ią autobusą, ir dar nespėjus jam nulipti laiptais, įkaliau jam tvirtą įsitikinimą: kad ir kokios keistos mintys užplūstų galvą žmogaus, kiurksančio prie knygų, geras gurkšnis „tikro gyvenimo“ (jam tai buvo berniūkštis ir autobusas) įtikina, jog visi tie dalykai paprasčiausiai negali būti teisingi. Jis žinojo, kad vos ne vos išsisuko, ir vėlesniais metais mielai šnekėdavo apie „nenusakomą tikrovės pojūtį, kuris galų gale mus ir apsaugo nuo loginio mąstymo sukeliamo proto aptemimo“. Dabar jis saugus Mūsų Tėvo namuose.

Ar tau kas nors aiškėja? Dėka variklio, kurį paleidome juose prieš daugelį šimtmečių, jie dabar nieku gyvu nenori patikėti nesuprantamais dalykais tol, kol jiems prieš akis stovi suprantami. Be paliovos kimšk jam į galvą daiktų ir reiškinių „kasdieniškumą“. Svarbiausia – nebandyk naudotis mokslu (turiu galvoje tikruosius mokslus) kaip ginklu kovai su Krikščionybe. Tie mokslai paskatins jį galvoti apie reiškinius, kurių jis negali paliesti ir pamatyti. Jau būta liūdnų atvejų su šiuolaikiniais fizikais. Jeigu jam jau lemta kapanotis moksluose, pririšk jį prie ekonomikos ir sociologijos, neleisk nutolti nuo neįkainojamo „tikro gyvenimo“. Tačiau geriausia yra išvis neprileisti jo prie mokslo knygų, įpiršti didžią nuomonę, kad jis viską jau seniai žino ir kad tai, ką jis atsitiktinai išgirsta ar perskaito, tėra „šiuolaikinių tyrimų rezultatas“. Atmink, jog tu esi tam, kad apsuktum jam galvą. O pasiklausius kai kurių jaunųjų nelabųjų kalbų, galėtum pamanyti, jog vienintelis mūsų darbas yra mokyti!

Tave mylintis dėdė Paralius

 

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

> 2020-04-27 18:55       2020-04-28 8:50

pasitaiko, brolau, Paštas-profesinalas ir tas sumaišo adresus. Kitas šio tikro, neskolinto fraziologizmo vatrotojas, bent jau šiame portale, yra Juozapas (buratinu „draugas”), kuris pastaruoju metu visiškai dingo iš akiračio. Tai tiek, tų stiliaus studijų.

nematomas       2020-04-27 21:56

Žymus egzorcistas fr Ripperger kalba apie tai,kad piktosios dvasios būna ,kaip įrankis mūsų šventėjimo kelyje.Panašiai ,kaip paprasta juoda anglis yra stipriai slegiama žemės purvo ir virsta gražiausiu spindinčiu deimantu .Deimantas yra kilęs iš graikiško žodžio (adamas )– nenugalimasis.
Taigi kiekvienas tikintysis demonų  yra išbandomas per pagundas,atsilaikę kovoje mes augame dorybėse, vis gražėja ir skaistėja mūsų dvasia ir mes labiau pasipuošiame Dievo pašvenčiamaja malone
Levels of Spiritual Warfare ~ Fr Ripperger/youtube
https://youtu.be/sARgOXfd54s

Na...>>>19:16       2020-04-27 20:33

Straipsnelyje apie tai aiškiai pasakyta: “Yra dvi tolygios, bet priešingos klaidos, kurias žmonės linkę daryti spręsdami apie velnius. Pirmoji yra netikėti jų egzistavimu. Antroji – tikėti ir perdėtai, liguistai jais domėtis. Patiems velniams vienodai mielos yra abi klaidos, ir jie su tokiu pat džiaugsmu sveikina ir materialistą, ir tą, kuris užsiima magija. “

Viena durna mintis       2020-04-27 19:16

Kažin, kodėl mūsų seneliai vengė vartoti velnio vardą ir prigalvojo visokių eufemizmų? Jie kiekvieną dieną sakė ,,Padėk, Dieve”, ,,Sudiev”, ,,Saugok, Dieve” ir pan., o va nelabąjį vengė net minėti. Išskyrus tuos žmogelius, kurių du trečdalius kalbos sudaro keiksmažodžiai. Dabar, beje, panašiai, tik keiksmažodžiai pasidarė dar išradingesni. Yra apie ką pagalvoti, ar ne?

Už pasirinkimo laisvę -        2020-04-27 19:02

ačiū. Pagaliau susitarėme.

> 17:17       2020-04-27 18:55

Apsirinki, brolau. Julius Milaitis čia dar, atrodo, nesilankė smile . Jis būtų ką nors parašęs apie banderlogus arba apie kapsukės docentus. Mokykis atskirti stilių.

Pasirinkimo laisvė       2020-04-27 18:47

Aš skaičiau jo knygas ir labai, labai likau patenkintas. Pasiklausykite Katalikų teologijos fakulteto dekano, Religijos studijų katedros docento Beno Ulevičiaus paskaitų. Jis taip pat yra Lewiso fanas. Čia pateikta tik ištraukėlė, tad vaizdo susidaryti sunku. Bet kaip sakiau - pasirinkimo laisvė.

> 2020-04-27 12:25       2020-04-27 17:17

tau šūdas, juliau Milaiti, tikintiems – bruknės.

aš tai       2020-04-27 16:12

nuoširdžiai patarčiau pradžiai Lewiso autobiografinę knygelę perskaityti “Apstulbintas džiaugsmo” (“Surprised By Joy”), puikiai Rasos Drazdauskienės išverstą.
Paskui galima visa kita, tai absoliučiai unikalus autorius ir autentiškas intelektualas. Tiek to, atsiprašau: nenoriu jėga primesti savo mylimų autorių.

> Cha 14:32       2020-04-27 15:51

O aš maniau, kad čia pateikėte tai, ką iš to rašytojo radote geriausio… Nesisiųsiu. Net ir pačioms geriausioms knygoms perskaityti gyvenimas per trumpas. O čia, kalbėkim atvirai, tik vidutinybė. Primityvoka didaktika. Norėtųsi daugiau sužinoti apie Dievą, o ne apie velnią. Nes, sako, kam skiri dėmesį, tą ir maitini. O blogis nemaitinamas pats numiršta, nes dieviškosios energijos negauna. Dauguma žmonių nėra tokie kvailiai ir skiria pelus nuo grūdų, o blogį renkasi ne dėl neišmanymo, bet sąmoningai. Jiems tokios knygos nepadės. Tuo labiau tikintiesiems, kuriems reikia visai ne to, ką čia siūlote.

>> Cha       2020-04-27 15:12

Ar galėtų piktasis pavergti žmogų, jeigu jis klausytų Žodžio? Kas ko klauso, tas tą ir pavergia. Ir kas čia per apokaliptinė mintis: ,,nėra galimybės išsivaduoti”? Jeigu jau nėra, tai kokia jūsų pašaukimo prasmė? Tik verslas? O aš jums sakau: su Dievu viskas įmanoma, nes Dievas yra viskas. Ir jūs nepasiklyskite ,,savęs sureikšminime”, nes jokio pozityvo kol kas nepasiūlėte. Ne tokia ta piktoji dvasia galinga, kaip jums atrodo. Tiesiog per menkas jūsų tikėjimas, ir labai jau paviršutiniškas.

Cha       2020-04-27 14:32

Siūlau parsisiųsti visus Clive S. Lewis parašytas knygas, ne tik “Kipšo Laiškai” Jų yra nemažai išversta. Tai nuostabios, išmintingai ir labai sumaniai perteiktos žinios apie tai, kas galima ir ko reikia vengti, kaip nepasiklysti savęs sureikšminime ir taip pasidarius daug žalos. Piktais, juk ne snaudžia, jis veikia ir labaigreitai žmogų  įpainioja į vis didesnę nuodėmę. Pasakykite, kodėl tiek daug savižudybių, narkomanų, alkoholikų, kodėl toks didelis nukrypimas į visokių rūšių sekso vergystes, kodėl senatvė, o ir jaunų, tokia vieniša? O aš jums pasakysiu, todėl, kad žmogus piktosios dvasios yra pavergiamas ir taip “uždaromas”, kad nebėra jokios galimybės išsivaduoti. O kas svarbiausia, kaip čia ir rašoma, žmogus viso šito nepastebi ir nesuvokia, kaip to to nesuvokė ir Judas Iskarijotas, o galiausiai buvo jam pasiūlyta išeitis nusižudyti. Štai, taip.

Na,        2020-04-27 14:25

iš klasikos buvo galima parinkti ir meniškesnį kūrinį. 19 a. ir ,,Šventųjų žyvatai” buvo labai populiarūs, o kas juos dabar leidžia ar skaito? Kiekvienam laikmečiui savos aktualijos. Norėtųsi gilumos.

> Tam >Kis       2020-04-27 12:47

Jokių proto galių čia įtempti nereikia. Aiškiau negu aišku, netgi šiek tiek primityvu. Bet vidutiniam mokykliniam amžiui - kaip tik. Tik ką tokios ,,demonologijos studijos” gali duoti žmogaus sielai? Apskritai tai nieko čia ypatingo - nei per daug gero, nei per daug blogo. Yra tokių liaudies pasakų apie velnius, yra ir literatūrinių. Bet jei tai ,,krikščioniškosios literatūros klasika”... Liūdnoka su ta krikščioniškąja literatūra. Bet dėl skonio, sakoma, nesiginčijama…

Kaip literatūros kūrinys -        2020-04-27 12:25

visai nieko. Kaip teologija - š... su bruknėm.

>Kis        2020-04-27 9:54

O jei tiesiog pabandžius perskaityti dar kartą? Ir dar, jei reikia? ir atidžiau, įtempus proto galias ( na, yra tokios žmogui duotos, turbūt girdėjote…) smile
o šiaip prasti mūsų popieriai, jei sunku suprasti itin racionalius, geležine logika išsiskiriančius C.S. Lewiso tekstus šiuo atveju – meistriškai atmieštus menine išmone   ir sarkastišku humoru).

Lewis apie Tiesos.lt kontorinius trolius       2020-04-26 22:12

„Savo sąjungininku kvieskis ne diskusiją, o tuščius plepalus.”

matai, koks niekšelis       2020-04-26 20:13

gerai, kad komunistai niekad nemelavo, nemeluoja ir nemeluos.
(jie šventi žmonės - eis į dangų)

Kis       2020-04-26 19:00

panasiai raso,kaip musu Landzbergis,skaitai ir nieko nesupranti?


Rekomenduojame

JAV spauda apie Lietuvos teismo sprendimą ir suėjus senaties terminui tęsti Neringos Venckienės bylą

Algimantas Rusteika. Auksinės valandos

Andrius Švarplys. Reikia grąžinti vaiko teisių apsaugą prie Konstitucijos standartų

Kritusiųjų slėniui grasina socialistai

Antanas Žemietis. Ar tikrai nereikia ginti lietuvių kalbos?

Algimantas Matulevičius. Ar pagalba žmonėms ir verslui nėra žlugdoma tyčia?

Vytautas Radžvilas. LRT-Ostankino epocha turi baigtis

Vladimiras Laučius. TS-LRT: interesų grupė tapšnoja Lietuvą

JAV kongresmeno Kriso Smito pranešimas spaudai dėl teisėjos Neringos Venckienės bylos

Vytautas Sinica. „Kraupu, kuo virsta viešoji erdvė“

Verta prisiminti. Aurelijos Stancikienės istorinė kalba 2014 m.: „Tai yra prie­sai­kos ir Kon­sti­tu­ci­jos su­lau­žy­mas“

Algimantas Rusteika. „Tai, sakot, socialinė distancija – du metrai?“

Tomas Dapkus. Vyteni Andriukaiti, laikas visų atsiprašyti

Raimondas Navickas. „Gyveni sau žmogus ir net neįtari, kad tave bandoma įkišti į kalėjimą!“

Audrys Karalius. Nacionalinis stadionas Vilniuje 1984–2020: trumpa Ligos istorija

Neringa Venckienė: „Su Deimante dabar kažkas ne taip…“

Tomas Bikelis. VU fizikas KTU „mokslininkui“ apie 5G: pagrįstos abejonės ir miglota ateitis (autoriaus atnaujinta)

Geroji Naujiena: Jis yra čia ir dabar, Jis yra su mumis per visas dienas iki pasaulio pabaigos

Vitalijaus Balkaus replika „Iš savo varpinės“: Maistininkai grasina supūdyti produkciją, arba Kodėl „nematoma rinkos ranka“ taip ir lieka nematoma?

Justas Stankevičius. Ar Sorošas šeimininkauja Lietuvoje?

Neringa Venckienė: „Jie mano, kad mane žemina. Bet manęs jie nepažemins…“

Iš Tiesos.lt pašto: Edmundas Paškauskas. Pandemijos ir rizika vyresnio amžiaus žmonėms, arba Kada bus išrasti skiepai nuo nužmogėjimo? (II)

Verta paminėti. Julijonas Būtėnas: žurnalistas ir laisvės kovotojas

Algimantas Rusteika. Kai suprasit, kad turim ką turim, turėsit gerą laiką

Atmintinos datos: operacija „pavasaris“ – 1948 m. gegužės 22–24 d. iš Lietuvos ištremta apie 40 tūkst. žmonių

Nacionalinis susivienijimas reikalauja nutraukti vyresnio amžiaus asmenų diskriminaciją

Dovilas Petkus. Įtakingi veikėjai susirūpino savo tamsia praeitimi

Robertas Grigas. Šv. Jono Pauliaus II šimtmečiui

Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka pristato: knyga „Lietuvos partizanų valstybė“

Andrius Švarplys. Legenda

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.