Demokratija ir valdymas

Vincentas Vobolevičius. Katalikai pralaimi dėl pasyvumo viešajame gyvenime

Tiesos.lt siūlo   2016 m. rugsėjo 22 d. 23:07

8     

    

Vincentas Vobolevičius. Katalikai pralaimi dėl pasyvumo viešajame gyvenime

Marija Keršanskienė | Bernardinai.lt

Prezidentės veto Pagalbinio apvaisinimo įstatymui sukėlė tikrą audrą žmonių, kurie atsiminė 2014-aisiais vykusių prezidentinių debatų metu prezidentės išsakytą nuomonę embrionų naikinimo klausimu, gretose. Tačiau faktas, jog prezidentė Dalia Grybauskaitė tąkart prieš visą Lietuvą teigė, kad embrionų naikinimą laikytų „labai neetišku dalyku“, deja, praslydo pro didžiųjų Lietuvos internetinių laikraščių akis. Tą pastebėjo vienintelis Baltijos naujienų centras (BNS), pasidalijęs šia žinia ir socialiniame „Facebook“ tinkle.

Su ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Ekonomikos ir politikos studijų programos vadovu doc. dr. Vincentu Vobolevičiumi kalbame apie ryškią didžiosios sekuliarios Lietuvos žiniasklaidos įtaką Pagalbinio apvaisinimo įstatymo priėmimui, prezidentės nuomonės pasikeitimą ir kodėl dėl šio liberalaus įstatymo, pirmą kartą nepriklausomoje Lietuvoje įstatymų lygmeniu įteisinančiu žmogaus gyvybės naikinimą, katalikai turėtų rimtai susimąstyti ir atitinkamai reaguoti balsuodami artėjančiuose Seimo rinkimuose.

D. Grybauskaitė, dalyvaudama 2014-ųjų Lietuvos prezidento rinkimuose, debatų metu sakė, jog įstatymui, leidžiančiam embrionų naikinimą, nepritartų, nes, jos nuomone, tai labai neetiška. Kaip vertinate kardinalų prezidentės nuomonės pasikeitimą tokiu jautriu klausimu? Ar tai įprasta praktika ir Vakarų valstybėse?

Tokios nuomonių kaitos, kokią pademonstravo prezidentė Dalia Grybauskaitė dėl Pagalbinio apvaisinimo įstatymo, pasitaiko ir Vakaruose. Pavyzdžiui, Jungtinių Amerikos Valstijų prezidentas Barackas Obama, pirmą kartą kandidatuodamas į prezidento postą, sakė, kad remia tik vyro ir moters santuoką, tačiau kai Aukščiausiasis teismas 2015 metų birželio mėnesį įteisino tos pačios lyties santuokas, Baltieji rūmai nusidažė LGBT (inicialai, kuriais apibūdinamos lesbietės, gėjai, biseksualūs ir transeksualūs žmonės, – aut. past.) vėliavos spalvomis, vadinasi, prezidentas B. Obama labai stipriai pakeitė savo nuomonę, jeigu išvis galime sakyti, kad ją pakeitė. Tačiau yra galimybė, kad nei jis, nei Dalia Grybauskaitė nuomonės iš tiesų nepakeitė, tik prisitaikė prie konjunktūros savo pirmosios kadencijos metu, galvodami, kad didesnės visuomenės dalies nuomonė yra nepalanki jų nuoširdžiai remiamoms idėjoms.

Vėliau, iš apklausų, kitų duomenų ir žiniasklaidos susidarę vaizdą, kad žmonių nuomonė konkrečiu klausimu yra palankesnė, nei manė anksčiau, jie garsiai išsakė savo tikrąsias preferencijas. Žinoma, nežinau, kaip yra iš tiesų – gal iš tikrųjų abu šie žmonės pakeitė savo nuomonę, tačiau labiau visgi tikėčiau, kad ta nuomonė ir buvo tokia, kokią išgirdome, nes dabar jie jautėsi laisvesni ją išsakyti.

Lietuvoje, nepaisant didžiosios dalies žiniasklaidos bandymų eskaluoti neva Bažnyčia pas mus viską nori kontroliuoti, šis mitas po truputėlį griūva. Tą liudija ir tai, jog katalikai nėra visiškai homogeniškas blokas, bent jau taip atrodo, nes jie išsibarstę per kelias partijas. O rinkėjai balsuoja už tam tikras partijas pirmiausia remdamiesi ne socialiniais, o ekonominiais, nacionalinio saugumo klausimais, galų gale, remdamiesi tradicinio prieraišumo, pavyzdžiui, konservatoriams, pagrindu. Atsižvelgiant į tai, politikams, kurie nesilaiko Bažnyčios mokymo tam tikrais klausimais, yra saugu nuoširdžiai išreikšti savo nuomonę, nes Bažnyčia tikrai nėra tas veiksnys, kuris nulemtų blogą jų politinės karjeros baigtį ar komplikacijas. Žinoma, tai yra tam tikras lošimas, nes iš tiesų juk negali žinoti, kokia bus reakcija, ir nors pati Bažnyčia neturi jų sprendimams jokios įtakos, nes kunigai formaliai negali kištis į politiką, nežinia, kiek pati tikinčiųjų bendruomenė yra mobilizuota – kiek yra organizacijų, pajėgių komunikuoti apie tokius politikų nuomonės keitimus? Galų gale, kiek yra organizacijų, pajėgių organizuoti kažkokį koordinuotą atsaką į tokį politikų elgesį prieš rinkimus? Tai mums nėra žinoma.

Tačiau Lietuvoje atsiranda vis daugiau tokių organizacijų, pavyzdžiui, „Šeimos institutas“, „Laisvos visuomenės institutas“, o po truputėlį buriasi ir anksčiau aktyviai veikusios, dėl to yra rizika – ką gali žinoti, gal tų šešių Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos Seime narių išėjimas iš salės prieš pat balsavimą dėl Pagalbinio apvaisinimo įstatymo artėjant rinkimams padarys ne tik laikiną poveikį jų karjerai? Tad manau, jog pavojus savo pažadų rinkėjams nesilaikantiems politikams tikrai yra ir jį remia ne kažkoks Bažnyčios „juodaskvernių“ sąmokslas, o praktikuojančių katalikų mobilizacija ar mobilizavimas.

Nebuvo sudėtinga pastebėti, kad didieji Lietuvos naujienų portalai Pagalbinio apvaisinimo klausimą pristatė gana šališkai. Pavyzdžiui, iš 31 straipsnio, publikuoto viename didžiausių portalų, liberalųjį įstatymo variantą akivaizdžiai rėmė 28 straipsniai, 2 – vertino neigiamai, o vienas straipsnis buvo neutralus („Laisvos visuomenės instituto“ tyrimo duomenys). Ką tokia situacija atskleidžia?

Iš tiesų buvo galima matyti didžiulį disbalansą, nes kritiška mintis straipsniuose dažnai buvo pagrįsta vien morališkos paniekos žinia: „Bažnyčia puola“, „nurodinėja“, „kišasi į politiką“, „bandoma Lietuvą užrakinti XVIII amžiuje“ ir t. t. Ir ši žinia, pristatant konservatyvesnio įstatymo varianto rėmėjus, akivaizdžiai dominavo. Straipsnių, remiančių liberalųjį įstatymo variantą, buvo dešimt kartų daugiau nei remiančių konservatyvesnį, siekiantį apsaugoti gyvybę nuo jos prasidėjimo. Tokia situacija rodo, kad įstatymas tikrai svarbus, nes buvo skirta daug dėmesio, pajėgų ir pinigų, kad tas įstatymas būtų priimtas toks, kokį priėmė Seimo nariai.

Ar galime sakyti, kad buvo žaidžiama nelygiomis teisėmis, ar vis dėlto konservatyvųjį įstatymo variantą remiantys politikai ir palaikantys žmonės patys kalti, kad neskyrė tam pakankamai dėmesio ir jėgų?

Ši situacija šiek tiek atspindi konservatyviosios, katalikiškosios pusės silpnumą, o tai natūraliai reiškia, kad jei šita pusė būtų skyrusi tiek pajėgų ir pinigų straipsniams, galbūt santykis nebūtų vienas ir dešimt, nors ir nemanau, kad jėgos būtų lygios, nes žiniasklaidos priemonės vis tiek turi savo redakcinę politiką ir akivaizdu, jog „Bernardinai.lt“ politika labai akivaizdžiai skiriasi nuo tos, kurią matome „Delfi.lt“ ar kituose didžiuosiuose portaluose. Kadangi Lietuvoje tokių portalų kaip „Bernardinai.lt“ daugiau nėra, o sekuliarių žiniasklaidos priemonių su sava redakcijos politika yra daugiau, deja, jei mėgintume piešti bendrą vaizdą, galime sakyti, kad vienos nuomonės straipsnių buvo dešimt, kitos – vienas. Tad tokia situacija siunčia aiškią žinią politikams, kad ta pusė, kuri Pagalbinio apvaisinimo klausimu labai vangiai reiškė savo nuomonę, yra silpna, nepajėgi mobilizuoti visuomenės, vadinasi, dėl to galima palaikyti tą, kuri, atrodo, yra stipresnė, ir prie jos prisitaikyti.

Vadinasi, tokio įstatymo priėmimas yra pralaimėjimas ir akmuo į tikinčiųjų bei žmonių, remiančių gyvybės idėją nuo pat jos užsimezgimo, daržą?

Taip ir tikrai gėda, kad per dvidešimt penkerius metus laisvo veikimo sąlygų, katalikų žiniasklaida yra arba kažkokia marginali, arba, geriausiu atveju, sėkmingai gyvuojantys leidiniai veikia mobilizuodami tikinčiuosius tik religinėmis temomis, pavyzdžiui, „Magnificat“, o kiti, nukreipti į politinę areną ar skirti labiau neapsisprendusiam rinkėjui, pavyzdžiui, kaip „Bernardinai.lt“, yra tarsi balsas tyruose ir jei ne paraštėse, tai tikrai tiesiog tam tikroje nišoje, tam tikros intelektualių žmonių auditorijos balsas. O realiai politikoje reikia pajudinti mases – jas judina „Delfi.lt“, „Lrytas.lt“, „15min.lt“, ir čia nė iš tolo nematome bent šiek tiek kitokio atitikmens, kuris turėtų kitokią redakcinę politiką.

Kaip manote, ar žmonių protestai, viešos akcijos, mitingai, reaguojantys į politikų žodžio nesilaikymą, tam tikrus priimtus sprendimus ar kad ir nuomonės pakeitimą svarbiu klausimu, sukurtų tam tikrą spaudimą politikams ir įrodymą, kad yra ir kitaip mananti visuomenės pusė, kuri stebi jų sprendimus ir darbus?

Be abejonės. Dabar vyksta eksperimentas, kurio teorija, kad katalikiškas rinkėjas arba neegzistuoja, arba balsuodamas nesivadovauja šitais, o pirmiausia ekonominiais ir saugumo klausimais, subrendo per kelerius metus, dėl to politikams atrodo, jog galima socialinėje politikoje nustoti paisyti ilgą laiką bijoto rinkėjo nuomonės. Tai yra tik teorija ir ji empiriškai yra tikrinama būtent dabar, prieš šiuos Seimo rinkimus, po balsavimo dėl Pagalbinio apvaisinimo, po keistų TS-LKD partijos lyderio Gabrieliaus Landsbergio pasisakymų, kad sieks įteisinti homoseksualių asmenų partnerystes, nors taip sakant bandoma žaisti saugiai, bet de facto, jeigu šalyje įteisinama skirtingų ar tos pačios lyties partnerystė, tuomet, greičiausiai, kaip galime matyti iš kitų šalių pavyzdžių, Europos Žmogaus Teisių Teismas pateiks savo išvadą, kad tai yra diskriminacija, jei partnerystė neapima santuokai ekvivalentiškų požymių.

Taigi tai yra eksperimentas, tikrinantis teoriją, kad katalikiškasis konservatyvusis elementas yra mažas arba tiesiog nemobilizuotas. Jeigu tokia šios teorijos hipotezė atmetama, tuomet galima tikėtis atsargesnio politikų elgesio ateityje.

Bernardinai.lt

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Catholic Family (C-fam)       2016-09-28 15:15

Dear Friend of the Friday Fax,

I cannot tell you how proud I am of the C-Fam staff who work tirelessly and diligently to bring you news of what actually happens on life and family matters at the UN.

If not for C-Fam’s dedicated staff you would likely never know that “sexual and reproductive health” is in the process of acceptance. Everyone knows that sexual and reproductive health are used to promote abortion, indeed used by UN radicals to impose abortion on the peoples of the world.

If not for our team, you would never have known that rape during war-time is being used as a vehicle to impose abortion even on countries where it is against the law.

Without us you would not know that “sexual orientation and gender identity” is poised to become a part of international law so that every country in the world would be pressured to accept gay “marriage” and gay adoption and much else from the far frontiers of the sexual revolution.

Without the Friday Fax there might not be a global movement of pro-lifers steeped in UN matters and working in concert to stop the global abortion juggernaut.

We are in our 19th year of publishing the weekly Friday Fax and have only ever missed one week, the week the US was attacked on September 11, 2001.

The Friday Fax is remarkably expensive to produce. I estimate it costs roughly $200,000 a year to produce. That includes small salaries for C-Fam staff,  very expensive office space in New York (near the UN), and in Washington DC (not far from the US Capitol). It includes hugely expensive costs for printing and mailing the snail-mail edition of the Friday Fax, for those who want to receive it that way. It includes almost $2,000 a month for email services (when you send 20 million emails a year). This $200,000 a year means we need to raise almost $17,000 every single month.

This is where you come in. If you believe the Friday Fax is as amazing as I do. If you believe the Friday Fax is an indispensable tool for the global pro-life movement. If you believe the global movement would be harmed if the Friday Fax simply went away. Even if you simply like it that the Friday Fax is a stick in the eye to the UN radicals . . . then, please consider a sizable donation to keep it going.

When you go to http://www.c-fam.org/donate you will find a number of ways to give. You can use our totally secure server which is connected right to our bank. You can send a snail-mail check to us at:

C-Fam
1730 Rhode Island Avenue NW
Suite 212
Washington DC 20036

Please say a little prayer and then go to http://www.c-fam.org/donate and give as much as you can.

My pledge to you is we will never stop. We will never stand down. We will never compromise.

Yours sincerely,

Austin Ruse
President/C-Fam
Publisher/Friday Fax

 

 

 

 

 

 

 

 

man neaišku       2016-09-25 21:09

katalikų kunigai yra katalikai ir jie daugumoje šiandien yra pasyvūs, nes juos labai dažnai aplanko socdemas premjeras ir juos taip užkoduoja? Tai būdinga Suvalkijai.  Ką daryti?

Katalikai pasyvus?       2016-09-24 14:29

Gal but, bet to apie kataliku Baznycia niekaip nepasakysi! Religija atskirta nuo valstybes ( LT Konstitucija) , bet… Laikas, skirtas mokyklose vaikus mokyti, yra isnaudojamas jiems “paluti smegenis"apie tikejima. kataliku . Skaiciau, kad Seimo nariai itakojami vieno ar kito istatymo priemimo klausimu. Baznycia nemoka mokesciu! Taciau gauna is valstybes subsidija bei laisvas dienoas nuo darbo RELIGINIU svenciu metu ( ne valstybiniu, o religiniu, kai religija atskirta nuo valstybes). Taigi, autorius savo pavadinimu tik blefuoja ( mano nuomone).

Life Site News        2016-09-24 11:16
Life Site News       2016-09-24 10:55
To klystat       2016-09-23 12:27

Ir jūs žinot, kieno?

Klystat       2016-09-23 10:33

“Tiesos” nėra katalikų.

mūsiškiai vs katalikai       2016-09-23 6:42

mūsiškiai stipresni
mes, t.y. mūsiškiai, NEI VIENO kataliko nepraleisime į seimą.
——
o kad mūsiškiai pilnai kontroliuoja visą žiniasklaidą - tai kiekvienam aišku.
(liko katalikams dar toks smulkus tiesos.lt, bet čia laiko klausimas…)


Rekomenduojame

„Pagaminta Lietuvoje“: savaitės politinių įvykių apžvalga trumpai

Verta prisiminti. Naktis, sukrėtusi ne tik Lietuvą, bet ir visą pasaulį: pirmieji žiniasklaidos balsai

Ramūnas Aušrotas. Ateina naujos ideologinės kolonizacijos laikas – apsiginsime?

Vygantas Malinauskas. Kodėl Bažnyčiai iš viso reikalingos Šv. Mišios

OpTV: išskirtinis „Kranto“ interviu su pirmuoju krašto apsaugos ministru Audriumi Butkevičiumi – apie Ameriką ir Trumpą, Sąjūdį ir Sausio 13-ąją

Aleksandras Nemunaitis. Kaip man nebuvo leista sudalyvauti viešame Vilniaus savivaldybės Ekonomikos komiteto posėdyje

Ramūnas Aušrotas. Įdomu, ką čia Žmogaus teisių komitetas sugalvojo?

Algimantas Rusteika. Mes laimėjom

Raimondas Navickas: Mes jų nepamiršome. Papasakokime apie juos savo vaikams ir anūkams

„Iš savo varpinės“: Ar vyksta socialinių tinklų revoliucija?

Vytautas Radžvilas: Laisvės kova niekada nebaigta

OpTV: Mantas Varaška meta iššūkį iš nelaimės parazituojančiai žiniasklaidai ir kolegoms: žmonių kantrybė senka!

Laima Malinauskaitė. Sausio 13-ąją prisimenant

Moderna padvigubino savo vakcinos nuo Covid-19 kainą

Vytautas Sinica. Interneto cenzūros režimas

Ramutė Ruškytė. Valstybės ir bažnyčios santykis karantino metu

Audrys Karalius. Sausio 13-osios randas

Vaidotas A. Vaičaitis. Kas apgins Konstituciją, arba Kaip paskirti Konstitucinio Teismo teisėjus?

Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras kviečia į virtualią parodą „1991 m. sausis Lietuvos nepriklausomybės gynėjų liudijimuose“

„Neredaguota“ pokalbis apie tautinę politiką su Liutauru Stoškumi ir Tomu Aleknavičiumi

Algimantas Rusteika: „Tai ne šiaip ženkliukas. Tai pozicija šiuolaikiniame kare už žmogiškumą“

Kunigas Robertas Grigas: Tada buvome barikadų broliai

Vytautas Radžvilas. Postdemokratija ir postAmerika

Mindaugas Sėjūnas. Mokslai 1991-ųjų sausį: egzaminai riedant tankams

Vytautas Sinica. Nepaprastosios padėties grėsmė

„Nacionalinio susivienijimo“ pareiškimas dėl Laisvės gynėjų dienos

Arūnas Dulkys raportuoja: vertinsime ir įvertinsime, sudarysime sąlygas nemokamai skambinti (skųsti?), reguliariai tikrinsime ir kontroliuosime…

Jūratės Laučiūtės replika Vytautui Landsbergiui: Ar verta nužeminti dvasinę stiprybę ir vienybę prilyginant jas „mūšiui“?

Vidas Rachlevičius apie „kiškių narsuolių kariauną“: „Apima svetimos gėdos jausmas“

Vitalijus Balkus „Iš savo varpinės“: Šeškinės ozui paskelbtas nuosprendis?

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.