Įžvalgos

#tapinizmas ir sveika visuomenė: Raimondo Navicko replika Eglei Samoškaitei

Tiesos.lt redakcija   2017 m. liepos 12 d. 18:57

10     

    

#tapinizmas ir sveika visuomenė: Raimondo Navicko replika Eglei Samoškaitei

Veidaknygė

Eglės Samoškaitės pastebėjimai taiklūs bei aktualūs, kas be ko. Tačiau atlikti žvelgiant iš tam tikro požiūrio kampo.

————————————

Eglė Samoškaitė: „#tapinizmas – tai reiškinys, kai asmuo, užuot pats sprendęs problemą, bėga skųstis pas viešus asmenis ir taip nusiplauna atsakomybę.“

Kokią atsakomybę? Pilietinę?

Tai kad nenusiplauna – jis gi aiškiai suvokia savo galimybių ribas ir todėl siunčia signalą bei perduoda informaciją tam, kas jo supratimu, „turi priėjimą prie valdžios ausies“ ir gali padėti išspręsti problemą.

Atsakomybės nusiplovimu to nepavadinčiau. Priešingai, #tapinizmas yra viena iš aktyvaus pilietiškumo pasireiškimo formų. Tačiau kiek sveika visuomenei yra tokia pilietiškumo forma ir ką apie tos visuomenės būklę byloja jos įsigalėjimas – labai įdomus, bet jau kitas klausimas.

————————————

„[...] Ilgai galvojau, kas blogai su šiuo reiškiniu. Fasadas tarsi ir geras, nes problemą pastebėję žmonės puola ją nutransliuoti didesnę įtaką turinčiam žmogui, bet šio reiškinio vidus purvinas. Širdis jaučia, kad mūsų visuomenei tai turi neigiamos reikšmės, ir ne dėl to, kad tai tarsi skundimas, ne, tiesiog dėl to, kad sustoja žmonių mokymasis patiems spręsti problemas, išsiplauna savos atsakomybės suvokimas.“

Jūsų širdis jaučia teisingai. Tai nėra sveikas reiškinys. Tik ne dėl to, kas Jums pasirodė, o kiek dėl kitų priežasčių.

Pirma, jis labai aiškiai byloja apie kvaziteisingumo sistemos, paralelinės oficialiajai, atsiradimą, kuomet atleidimo iš darbo ir pan. klausimai pradedami spręsti NE teismuose ir NE pagal teisės aktų reikalavimus bei procedūras, bet pagal įtakingų, nors ir neatsakingų veikėjų grupės suformuotą ir valdžiai primestą nuomonę apie konkretų atvejį.

Kaip jau aukščiau pastebėta, tai – savotiškas „viešųjų intelektualų“ arba „visuomenininkų“ Linčo teismo variantas.

Kuomet ministrė, apie esamą ar prasimanytą atvejį Telšių mokykloje žinodama tik iš įtakingos grupės atstovų spaudoje perteiktų pasakojimų, jau leidžia sau skelbti verdiktą: „Tokia mokytoja negali dirbti“ – tai NĖRA teisinės valstybės požymis. Tai vadinasi kitaip.

————————————

„[...] Sveikoje visuomenėje normalu yra norėti, kad kai asmuo pamato nualpusį žmogų, jis ne tik paskambintų greitosios pagalbos telefonu, bet ir prieitų prie nualpusiojo, patrauktų jį į pavėsį, jei karšta, galbūt apšlakstytų jo veidą vandeniu ir sulauktų atvykstant medikų, papasakotų šiems, kas nutiko.

Nenormalu yra pravažiuoti ir paskambinti greitajai pagalbai, bet nė nepažiūrėti, kas žmogui, [...]“

Tokie pamokymai buvo būdingi sovietinio tipo pilietiškumui, bet jie yra neadekvatūs liberalios „draudiminės medicinos“ ir „advokatų pramonės“ visuomenės sąlygomis.

Tipinė situacija, kai kiekvienas, prikišęs bent pirštą prie medicininės pagalbos reikalaujančio žmogaus, jo mirties ar invalidumo atveju gali tapti bendraatsakovu civilinėje byloje dėl netinkamai suteiktos medicininės pagalbos su daugiamilijoniniu ieškiniu, sukuria atitinkamą pilietinės elgsenos normą. Nesi specialistas – rankų nekišk. Kviesk medikus/policija/gaisrinę – tokia yra tavo pareiga ir atsakomybė.

Nes medikai yra apdrausti nuo tokių civilinių ieškinių, o pilietis iš gatvės – ne. Jei kas negerai – liksi basas ir plikas. Ir dar nemažai skolingas to, kam paskubėjai padėti, įpėdiniams.

————————————

„Sveikoje, brandžioje visuomenėje, kaip aš ją įsivaizduoju, mokiniai, susidūrę su nesąmones apie homoseksualus dėstančia tikybos mokytoja, tiesiai jai pasako, kad ji dėsto nesąmones, taip pat tai pasako tėvams ir mokyklos vadovybei. Suranda ir atneša jos teiginių nepagrįstumą įrodančią medžiagą, straipsnius bei pasako, kad pas tokią mokytoją nė neketina mokytis.“

Sveikoje visuomenėje mokinukai dar neturi pakankamo kompetencijos lygio, kad savarankiškai galėtu tiksliai nustatyti, jog mokytoja dėsto nesąmones. Jeigu jiems taip pasirodo, jie turi kreiptis į atsakingus asmenis ir instancijas bei pasitikėti jų sprendimais. Lygiagrečiai gali būti atliktas ir nepatinkančios mokymo medžiagos viešinimas.

Tai galioja tiek nepatenkintiems tikybos pamokomis, tiek ir tiems, kas yra ar dar bus nepatenkintas lytinio auklėjimo ar genderizmo-homoseksualizmo plėtros būsimu dėstymu mokyklose.

Diskusijos pamokose gali būti, jeigu tai numatyta mokymo planuose – beje, Telšių mokytoja aktyviai taikė ir skatino tokį mokymo metodą savo pamokose, juk tam ir buvo skirta ta medžiaga. Tačiau mokykla nėra diskusijų klubas, kaip universitetas. Jos paskirtis kita – diegti mokiniams į galvas valstybės nustatytą turinį ir juos socializuoti.

————————————

„Brandžių žmonių būryje kiekvieną kartą, kai Rasa Juknevičienė išsisako, jog juodaodžiai baisiai laimingi bū[d]ami benamiai, jos partijos kolegos jai pasakytų: Rasa, odos spalva ir benamystė neturi nieko bendra, paaiškintų, kas yra išmoktas skurdas, socialinė ir pajamų nelygybė, kuo tai išvirsta per kartas.“

Brandžioje visuomenėje dauguma žmonių tame būryje iškart pastebėtų, jog R.Juknevičienė nieko panašaus ir neišsakė.

Ir duotų pastabą kritikui, kad derėtų prieš puolant kritikuoti politiką už jo viešus, bet itin lakoniškus pasisakymus vis dėlto pasitikslinti: ką jis norėjo tuo pasakyti? Kokį turinį jis pats sudėjo į tuos žodžius, o ne pulti fantazuoti apie tai, ką tie žodžiai GALĖTŲ reikšti, kritikuojant ne Juknevičienės teiginius, bet savo vaizduotės vaisius.

————————————

„[...] tas viešas gėdinimas neturi prasmės, net jei gėdinamieji to ir nusipelnė. Problemas turi spręsti žmonės, kurie su tuo susidūrė, nes, priešingu atveju, mes liksim sumauta bailių šalis, kur niekas nenori prisiimti atsakomybės už šalia matomas bėdas….“

Priešingai – būtent viešas gėdinimas ir obstrukcija, atitinkantys dvi sąlygas:

a) yra pagrįsti faktais, o ne prasimanymais;

b) gėdinama dėl veiksmų, žodžių, pozicijos, neveikimo ir pan., kurie pažeidžia visuomenės daugumos palaikomas dorovines-etines nuostatas ar valstybės/tautos daugumos interesus.

– ir yra galingiausias pilietinės visuomenės ginklas.

Ne neteisėti/pusiau teisėti atleidimai iš darbo ar pan., o būtent gėdinimas ir paniekinantis visuomenės požiūris.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

dėdės komunistai įsako Tapinui       2017-07-13 8:42

skųsti krikščionis.
nes krikščioniška moralė nesuderinama su komunistine morale: bausti, vogti, prievartauti.
——
ir Tapinas gauna kovotojo už teisybę (komunistinę) etiketę - galės būti prezidentu.
(analogas yra - korupcijos rėmėja grybauskaitė rusų spec.tarnybų buvo paskelbta kovotoja su oligarchais)

>kas per... 2017-07-12 19:52       2017-07-12 23:18

Pvz., tikras dzūkas Bronys Savukynas (1930–2008),
kalbininkas, vertėjas, ilgametis „Kultūros barai“ vyriausias redaktorius,
su kuriuo ir prie vyno taurės tekę bendrauti.
Audronė Girdzijauskaitė apie Bronį Savukyną:
“Bronys, kartais meiliai vadintas Savuku, buvo pats „Neringos“ branduolio branduoliukas.
[...] Ir išore, ir vidumi Bronys atrodė žmogus be amžiaus, visados jaunyvas. Jis taip pat lengvai bendravo ir su „Neringos“ senąja gvardija, ir su gerokai jaunesniais už save. Jaunystėje buvo rimtas, bet ir linksmas, kaip anuomet sakyta – „polėkingas“. Nors gyveno gan bohemiškai, vis dėlto nebuvo nė kiek lengvabūdiškas, gebėjo save kontroliuoti, išlaikyti tiesų stuburą („fason trzymać“, – pasakytų lenkas). Protavo aštriai, mėgo sarkastišką humorą, mokėjo kandžiai pasišaipyti, paironizuoti. Pakliūti jam ant liežuvio – menkas malonumas. Nors Broniui Dievo buvo pašykštėta ūgio, jis atrodė vyriškas, tiesus, harmoningai sudėtas mėlynakis blondinas – tikras smėlynų dzūkas. O jam patiko aukštos, dailios moterys, kurioms mokėjo pareikšti savo simpatijas, nors žinojo, kad vargu ar patirs sėkmę. Todėl kavinė Broniui, prisimenant Marinos Cvetajevos eiles, buvo tikroji priebėga, savotiški namai, kaip ir kiekvienam vienišiui.
Jaunystėje, kaip ir daugelis iš mūsų, Bronys nebuvo nei turtingas, nei pasiturintis, bet visada atrodė elegantiškas – tvarkingas, apsikirpęs, nusiskutęs, kad ir kaip būtų praleidęs naktį. Žiemą dėvėjo kostiumą su liemene ir visuomet švarius šviesius marškinius.”

Al.       2017-07-12 22:15

Žiurkėnai, žiurkės ir kiti graužikai kilo į bendrą kovą už šventą Partijos reikalą. Daugybė tarsi atsitiktinių mikrojudesių, atliekamų pagal iš anksto suderintą ir gerai koordinuojamą planą.

kas per py...       2017-07-12 19:52

Ar yra Lietuvoje bent vienas normalus žmogus su pavarde “Savukynas”?
Nes kol kas motom ir girdim vien padugnes.

>Kontekstas: E.S. - LSDP infocentro vadovė        2017-07-12 19:14

Taip, “tapinizmo tema jai nėra atsitiktinė. Artėja prezidento rinkimai…”:
Ričardas Savukynas (Rokiškis Rabinovičius), bloguose ir kur tik gali “besiskiepijantis” trolis “Žiurkėnas” sureagavo iškart:
“Egle (Samoškaite), ant žmonių kalbėjimo apie bėdas tu užklijuoji etiketę. Kažkas kalba apie problemas - vadinasi, kad tai tapinizmas.
“Ai, čia tapinizmas, nekreipkit dėmesio, kad kažkur korupcija. Ai, čia tapinizmas, nekreipkit dėmesio, kad kažkur valdininkai kliedesius daro. Kažkoks politikas suka savo makles? Tai čia nieko tokio, tapinizmas.”
Žmonės elgiasi teisingai, išdrįsdami pasakyti apie problemas. Problemų neįmanoma spręsti, jų neįvardinant.
Tu rašai: “šio reiškinio vidus purvinas [...] išsiplauna savo pačių atsakomybės suvokimas”. O paskui papasakoji išgalvotą pasakojimą pie tai, kaip kažkas paskambina į greitąją ir nueina kažkur. Ir kad nepadeda nukentėjusiam.
Žmonės visgi išdrįsta kreiptis į žiniasklaidą, kad bent kažką pakeistų. O tu apkaltini tuos žmones, kurie yra terorizuojamos aukos.
Tai yra aukų kaltinimas. Tai yra vienas iš baisiausių dalykų, kuriuos galima daryti - kaltinti aukas, kad čia jos kaltos.
Tu netgi mokinius sugebi apkaltinti tuo, kad jie pranešė apie kliedesius dėstančią mokytoją. Mokytoja pasakoja apie gėjus-kanibalus. Tu nepagalvoji, kas turi vykti mokykloje, kad ten galėtų būti tokie kliedesiai?”
Su šiuo cinišku tipu (“Rokiškiu Rabinovičiumi”) galite susipažinti, pvz., čia:
http://rokiskis.popo.lt/2017/04/29/kodel-marginalai-nekencia-andriaus-tapino/
http://protokolai.com/2015/07/20/rokiskis-rabinovicius-ziurkenas-radijo-laidoje/

Kontekstas: E.S. - LSDP infocentro vadovė       2017-07-12 17:33

Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) komunikacijai nuo liepos 1 d. vadovauja buvusi portalo delfi.lt žurnalistė Eglė Samoškaitė.
Todėl ir tapinizmo tema jai nėra atsitiktinė. Artėja prezidento rinkimai…

Dabartinis       2017-07-12 17:29

neosovietinis, nomenklatūrinis jaunimėlis panoro sugrąžinti mus į brežnevizmo laikus, kai dėl karjeros, dėl buto ar paskiros Zaz’ui, ar paklodėms, ar dėl talonų cukrui kaimynas kaimyną stukalindavo, studentas studentą kaltindavo antisovietizmu ir kontrrevoliucija kaip dabar anti pseudo liberalizmu, antisemitizmu ir kažko ten neigimu, ir pan., ir taip per kitų galvas kaip tos mergužėlės einama pirmyn į praeitį.

Tadas Saulėnas dėl medikų apdraustumo       2017-07-12 17:19

Lietuvoje medikai nėra apdrausti kaip kitose normaliose šalyse. Pas mus medikai laisvalaikiu vaikšto į teismus ir įrodinėja, kad nepadarė žalos, kurią turėtų atlyginti iš savo kišenės. Patikėkite, teismų būna ne vienas ir ne du, nors tai priklauso kažkiek ir nuo specialybės. Beje, Kaune gydytojai laukia koridoriuje kartu su sunkiausiais nusikaltėliais. Ir tai veda prie dar vienos problemos. Ligos istorijoms ir kitiems popieriams bei elektroninėse sistemose viską teisingai supildyti tampa daug svarbiau net lyginant su tuo pačiu gydymo procesu. Teisme reikės popierių.

Dėl GMP. Kiekvienas žmogus turėtų pasiteirauti, kaip tas žmogus jaučiasi. Už paklausimą niekas negali nuteisti. Niekas nereikalauja gydyti, nebent žmogus neatsiliepia, nekvėpuoja ir kakle nečiuopiate pulso - skambutis 033 ir krūtinės paspaudimai (įpūtimų daryti nebūtina, nes tai kelia pavojų jūsų sveikatai, bet paspaudimai labai svarbūs, nes kitaip dėl nepakankamos kraujotakos per 3 min mirs smegenys ir vėliau visos medikų pastangos bus bevaisės: iškart mirtis arba daržovė.) GMP dispečeris pasako, kaip taisyklingai atlikti veiksmus.

Nemažai būna atvejų, kai iškviečiama GMP dėl girto žmogaus gulinčio po krūmu, kuris vėliau pabėga. Na, išties reiktų gerbti medikų darbą ir nepatingėti ne tik paskambinti, bet ir pasikalbėti su tuo žmogumi.

"Tapinizmas" nėra nekalta -       2017-07-12 17:09

tai užgimstančios (-usios?) totalitarinės visuomenės sindromas.
Tėvai valgė rūgščias vynuoges, vaikams dantys atšipo?

Ačiū už pavyzdinę analizę ir išvadas       2017-07-12 16:28

Raimondo Navicko atlikta Eglės Samoškaitės P a s t e b ė j i m ų geranoriška ir vadovaujantis klasikinėmis dorovės normomis analizė parodo, kad mokėjimas ir emocingai, ir sklandžiai rašyti savaime nepadaro teksto vertingu (brandžiu) minties ir pilietinės pozicijos požiūriu. Jei žurnalistė garbingas ir išmintingas žmogus, turėtų Raimondui už atliktą darbą nuoširdžiai padėkoti.


Rekomenduojame

Nigelas Farage’as Europos Komisijos pirmininkui J.-C. Junckeriui: „Jūs nieko nepasimokėte!“

J.-Cl. Junckeris: „Pernai teturėjom dvi galimybes: drauge parengti konstruktyvią Europos darbotvarkę arba išsiskirstyti. Aš pasirinkau vienybę“

Vengrijos vyskupas: popiežius yra neteisus dėl pabėgėlių, tai invazija

Scott Yenor. Biologinė ir socialinė lytis bei kultūrinių karų kilmė (I dalis)

Vytautas Sinica. Traukis, Radžvilai!

Algimantas Rusteika. Iš struktūrinių frontų

Skandalas. Norvegijos tarnybos „Barnevernet“ užkulisiai: pelnas didesnis net už naftos įmonių

Jonas Grigas. Akademinė „skelbk arba žūk“ kultūra vertina tik mokslo publikacijas

Kęstutis Navakas. Ąžuolyną pavers disneilendu?

„NE Stambulo konvencijai!“: paraginkime laišku Europos Parlamento narius ryžtingai atmesti Stambulo konvenciją

Naujienos iš propagandos frontų: manevrai „Rinkimai“ prasideda. Pirmieji Algimanto Rusteikos komentarai iš užfrontės

Kodėl tauta negali atleisti Vytautui Landsbergiui „už kolūkius“?

Vytautas Sinica. Apie politikų dviveidystę, arba „Kieno gyvybė brangesnė“?

Romas Lazutka apie tuščias kalbas be faktų: „Jei sovietmetis yra lygiava, Lietuvą tektų pripažinti labiausiai sovietine“

Algimantas Zolubas. LR Seimo kėslas Lietuvoje statyti babelio bokštą

Audrius Bačiulis. Kaip gaminamos Fake News: „Deutsche Welle“ ir „Redaktionsnetzwerk Deutschland“ atvejis

Geroji Naujiena: „Kur du ar trys susirinkę mano vardu …“, arba Kaip nepralaimėti brolio

Norvegiškasis vaiko teisių apsaugos modelis Lietuvoje jau pareikalavo pirmos aukos – kas dabar prisiims atsakomybę?

Pigių dujų mitas

Algimantas Rusteika. Kalno „darkytojų“ melas ekspertų akimis

Politinis teismų procesas tęsiasi: Kauno apygardos teismas toliau tirs Garliavos šturmo liudytojų bylos įrodymus

Kūdikių kūno dalių pardavimą užfiksavęs aktyvistas laimėjo kovą teisme

Lietuvos vyskupai kviečia melstis už taiką: „Su pasitikėjimu ir viltimi kreipkimės į mūsų Motiną, Lietuvos Globėją ir Taikos Karalienę“

Marius Markuckas. Radžviliada, arba Kas liko iš politikos mokslų Lietuvoje?

Ąžuolyno rododendrizacija (2). Danguolė Liagienė: Dendrologinė klaida būtų fatališka

Ąžuolyno „kraštovaizdiniai kirtimai“: Kauno savivaldybė keičia taktiką?

JK premjerė Theresa May raginama atskleisti nuslėptą tiesą apie imigracijos poveikį atlyginimams

Vengrija: „ES „žagina“ savo pačios įstatymus ir vertybes“

Tomas Baranauskas. Gedimino kalno papėdėje įvykdytas baisus nusikaltimas

Vytautas Vyšniauskas. Vilniaus universiteto naujovės iš filosofijos studijų perspektyvos

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.