
Mūsų pilietinis portalas Tiesos.lt publikacijoje „Pagerbkime drąsą išlikti žmogumi – pažinkime Lietuvos Pasaulio teisuolius“ rašė apie Šiaulių Sąjūdžio pirmeivių klubo iniciatyvą 2019-uosius pavadinti „Lietuvos žydų gelbėtojų metais“. Organizacijos vadovė Irena Vasinauskaitė dokumentą, adresuotą Seimo nariui, istorikui, Valstybės istorinės atminties komisijos pirmininkui Arūnui Gumuliauskui, perskaitė šių metų lapkričio 3 dieną Šiaulių vyskupijos pastoraciniame centre vykusiame susitikime su parlamentaru.
Dokumente „Dėl pasipriešinimo prieš nacių ir sovietų okupantus dalyvių pagerbimo“ siūloma prisiminti „mūsų Tautos – Lietuvos – Pasaulio teisuolius, slogiais nacių okupacijos metais slėpusius mirti pasmerktus žydus“. Žmonės, rizikuodami savo ir šeimų gyvybėmis, gelbėjo bendruomenių narius, okupantų užkariautose Europos valstybėse pasmerktus holokaustui, todėl nuopelnai žmogiškumui nepavaldūs užmarščiai.
Džiugu, kad Šiaulių sąjūdininkų iniciatyvą pagerbti Pasaulio teisuolius pirmieji konkrečiais darbais parėmė ir žemiečiai.
Tiesos.lt redakcija
Šiauliuose nuspręsta pagerbti žydų gelbėtojus
Šiek tiek aprimus Rūtos Vanagaitės sukeltam skandalui, viešojoje erdvėje imta kalbėti apie grėsmę, kad dabar iškils užsislėpęs antisemitizmas. Nors tokia grėsmė vis dar išlieka reali, tačiau tai nereiškia, kad mūsų rankos surištos ir nėra įrankių, kaip dar labiau gerinti vis stiprėjančius santykius tarp Lietuvos žydų bei lietuvių, tarp Izraelio ir Lietuvos. Vienas tokių žingsnių buvo žengtas Šiauliuose – miesto valdžia priėmė sprendimą sukurti žydų gelbėtojų-pasaulio teisuolių parką, taip įprasminti priminimą apie šiauliečius, gebėjusius parodyti gailestingumą didžiausio pavojaus sąlygomis ir gelbėjusius žydus, nors tai grėsė mirtimi ne tik jiems, bet ir jų šeimai.
Svarbiausia, kad blogis nebepasikartotų
Pasaulio teisuolių parkas yra dalis platesnės Šiaulių miesto atminties politikos, kuria siekiama įamžinti atminimą apie holokausto ir masinių žudynių siaubą. Planuojama geriau pažymėti abiejų getų ribas, o tarp jų ir bus įkurtas pats parkas. Visa tai daroma, kad ateities kartos išvengtų praeities klaidų.
„Holokaustas pražudė didelę dalį mūsų krašto šviesuolių. Tarpukario Lietuvos žydų bendruomenė darė didelę įtaką šalies gyvenimui. Šiauliai puikiai tai iliustruoja – net ir šiandien mes didžiuojamės ir grožimės garsiojo fabrikanto Chaimo Frenkelio vila. Bet šios tautos indėlis į mūsų šalies gerovę yra daug didesnis ir, deja, neretai primirštamas. Skirdami parką pasaulio teisuoliams, mes kartu primename ir apie tuos žmones, kurie buvo jų išgelbėti. Vaikus žmonių, kurie buvo gydytojai, sportininkai, verslininkai, garsinę Šiaulius įvairiose srityse. Holokausto metu netekome visų šių dvasinių turtų, šių žmonių, tad norime, kad teisingumas rastų vietą Šiauliuose ir tokie įvykiai nebepasikartotų. Norisi įprasminti atmintį tų, kurie buvo gailestingi ir teisingi nepaisant nepalankių aplinkybių,“ – atkreipia dėmesį Šiaulių miesto meras Artūras Visockas.
Dažnai nutinka taip, kad po tokios didelės traumos, kurią patyrė Lietuva holokausto metu, norima patylėti ir pamiršti. Deja, kaip rodo didelė dalis mokslinių tyrimų, geriausiai žaizdos išgyja tada, kai imamasi žingsnių, kurie primintų, kas įvyko, nes šis priminimas yra tarytum bendruomeninė išpažintis. Vakaruose šie žingsniai apibendrinami pereinamojo teisingumo sąvoka.
Keiptauno universitete dėstantis teisės mokslų profesorius Jeremy Sarkin pabrėžia: „Tokio pobūdžio politika visuomenei yra labai reikalinga. Ji – lyg operacija, kurios metu išoperuojama nesveika oda, dailiai susiuvama ir po kiek laiko žmogus tampa sveikas. Labai vertinu ir sveikinu kiekvieną tokio pobūdžio pastangą.“
Profesoriaus įžvalgoms pritaria ir Šiaulių miesto tarybos narys Gintaras Karalevičius. Jis tvirtina, kad svarbiausias tikslas yra apsaugoti ateities kartas nuo praeityje įvykusių klaidų bei paskatinti kritinę akimirką rinktis dorą ir teisingą sprendimą: „Manau, kad toks parkas yra labai reikalingas, nes prasminga padaryti viską, kad tokių klaidų būta išvengta ateityje. Svarbu ir tai, kad dalis žmonių holokausto metu gebėjo rasti stiprybės ir valios apginti silpnesnįjį. Neretas žydų tautos vaikas išgyveno dėl lietuvių drąsos.“
Žydų bendruomenė nori profesionalaus įprasminimo, o ne pompastikos
Kalbant apie tai, kaip turėtų ir galėtų atrodyti pasaulio teisuolių parkas, išryškėja gana panaši nuomonė – pagrindinis balsas turi būti architektų. Būtent jie turėtų pasiūlyti sprendimus, kurių geriausias galiausiai taptų Šiaulių miesto dalimi.
„Manau, kad pompastika yra nereikalinga. Svarbiausia, kad vieta būtų patraukli, trauktų žmones ir būtų gyvybinga. Žinoma, reikalingas akcentas, kuris pagerbtų teisuolius, bet pagrindines mintis ir idėjas turėtų pristatyti architektai. Labiausiai norime išgirsti architektų balsą,“ – tvirtina Šiaulių apskrities žydų bendruomenės pirmininkas bei idėjos autorius Sania Kerbelis.
Bendruomenės lyderiui pritaria ir kitas prie projekto ženkliai prisidėjęs šiaulietis – Šiaulių universiteto profesorius Vaidotas Janulis.
„Svarbiausias žodis turėtų priklausyti architektams. Profesionalai teiks pasiūlymus ir bus ieškoma geriausios idėjos. Mano galva, toks kelias būtų teisingiausias,“ – pabrėžia akademikas.
Kiek tikslesnį norą yra išreiškęs buvęs Šiaulių apskrities žydų bendruomenės pirmininkas Josifas Beršteinas. Jo įsitikinimu, turėtų būti statoma skulptūra, kuri pabrėžtų žydų gelbėjimą.
„Galbūt tai turėtų būti skulptūra, kuri parodytų žmogų, gelbėjantį vaiką, paslėptą maiše, ar panašiai. Būta visokių istorijų, kurios galėtų būti perteiktos. Svarbiausia, kad būtų skulptūra – paminklas,“ – pasidalino mintimis Josifas Beršteinas.
Vietoje išvadų
Šiaulių miestas pasirinko moralų – teisuolių pagerbimo – kelią, bet pats pagerbimas turi vykti pagal taisykles. Tai pabrėžia vyriausioji Šiaulių miesto savivaldybės architektė Rasa Budrytė: „Skelbsime konkursą ir ieškosime geriausios idėjos. Malonu, kad noriai jungiasi ir mūsų miesto žydų bendruomenė. Pastebėjau jų nuoširdų norą padėti ir įsiklausyti į ekspertų įžvalgas. Ši pozicija yra labai gerbtina,“ – apibendrino Rasa Budrytė.
Šiaulių miesto savivaldybės informacija
P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.
Parašyk komentarą
Komentarai
Teisuolių jieškotojai gal pajieškokit teisuolių kurie gelbėjo čigonus arba lietuvius ...matomai tokie žmogęliai neatitinka teisuolio formulės.
Sarah Gensburger.The Creation of the Title of Righteous Among the Nations
1953-1963:
The expression of “Righteous among the Nations” is nowadays frequently referred to even by historians or social scientists1. But this current use has not been put into perspective. There has been no study or analysis of the creation of the expression which refers to the institutional title. Rather than sustained studies, there have predominantly been opinions on the matter2. In his study of the “American Experience of the Holocaust”, the one main author to attempt analysis, Peter Novick, denounces what he calls the “institutional use of the commemoration of Righteous Gentiles” which aims to stigmatize the “unrighteous majority” and more largely the non-Jews as a whole.
https://bcrfj.revues.org/262
Proporcingai gyventojų skaičiui, Lietuvą lenkia tik Olandija, bet Lietuvos teisuolius ėmė skaičiuoti labai vėlai, tik išsivadavus iš rusų.
Komentarai aiškiai pasiskirstė į dvi dalis. Venoje - žmonės, kurie primena, kad tik vienos tautybės išskyrimas nėra sąžininga, kad tie išgelbėtieji nė velnio jokio dėkingumo nerodo ir lietuvių tautos bei valstybės šmeižimo net nebando stabdyti (o dar reiktų pridėti, kad apie LIETUVIUS gelbėjusius žydus kažkaip neteko girdėti - nors jiems, skirtingai, negu lietuviams, dėl to mirtis nebūtų grėsusi). Na, o antroje - tradiciškai putomis apsipylę akis išvertę padarai, žviegiantys apie “seurapročius”, “antysemytus”, “budulius” bei raginantys kurti “Osvencimą nepraustaburniams”. Ir, be abejo, būtent pirmieji, o ne antrieji yra “pilni neapykantos”. :D
“Paveiksliukas”, sakyčiau, gana aiškus.
Žiūrėdami į veidrodį etiketes man bandote klijuoti?
Ar slopinamas fantazijas taip išlaisvinate? 
Nu, tai rejkia čiupti pagaliuką ir dubasinant blogiečius, prie to paties pritvoti ir “raupsuotuosius”.
Tuo pačiu praeinant dar į bažnyčią užeik su beisbolo lazda- nudauši Nazarietį nuo kryžiaus. Juk ir tas tikras Žydas. Ir Jo Motina- Žydė!
Ką darysi per Kalėdas? Negi švęsi žyduko gimimą?
Nešvęsk. Dar raupais apsikrėsi:)
Visokių žydų teko pažinti. Bet padorūs žydai šiuo klausimu turi raupsuotųjų reputaciją tautiečių tarpe.
O ką pasiūlysi industrijoje nesidarbuojantiems ir su meile apie gelbėtojus ir Lietuvą kalbantiems žydams, jų vaikams? Turbūt tiki jog tokių nėra?
Nepažįsti? Kada paskutinį kartą savo iniciatyva buvai nuėjęs pasidomėti, pakalbėti, susipažinti? Žydų istorija, kultūros paveldu domiesi? Ne?
Na, tai ko burbuliuoji- tu irgi toks nelabai kam įdomus. Nebent į save panašiems. Siaurapročiams.
Geriausias memorialas teisuoliams būtų išgelbėtųjų palikuonių viešas kreipimasis į Pasaulio visuomenę, o ypač į Holokausto industrijoje besidarbuojančius tautiečius, raginantis nustoti šmeižti Lietuvių Tautą ir Lietuvių Tautos Didvyrius.
Ne tam adresuojate klausimus. Klauskite pelenais galvos barstymosi entuziastams šiuos klausimus. Aš Osvencimą siūlau statyti tiems atgailos bestuburiams entuziastams, kurie oponentus nepraustaburniais vadina.
Kokią machorką trauki? Aušvice yra pakeista informacija ir aukų skaičius sumažintas, berods, trimis milijonais, nors sodina už šešis - liuosiai gali gauti iki 12 metelių. Tuos tris milijonus reiks surasti Lietuvoje, be jokios abejonės ar kaip?
O gal reiktų kurti Osvencinmą paliegėliams ir bestuburiams?
Nes jūs kuriate dar juodesnę aurą ir nevilties atmosferą.
Bereikalinga veikla ir neteisingas formatas. Reikėtų užjausti bepročius, kurie tada šoko prieš dideliu greičiu atskriejantį traukinį, kai iš po traukinio išgelbėtųjų palikuoniai nesiteikia net nusispjauti prieš vėją vardan jų protėvius išgelbėjusių.
Kai kitą kartą žydai sau prisišauks katastrofą (o jie tikrai prisišauks), aš visiškai ramia sąžine stovėsiu po medžiu, nes kartais ir kvailiai pasimoko iš svetimų klaidų.
evangelijoje-parašyta kad jei gavai per žandą tai atsuk kitą,ojei gavai ir per kitą,tai toliau ką daryti -neparašyta.Reiškia kiekvienas gali nuspręsti pats, kaip laisva asmenybė.Man pvz.kiltų noras priešintis.Aš pagal tamstą turbūt paniekinu tikėjimą ir esu baisus nusidėjėlis.Atleiskit.
Šiaulių valdžios ketinimas sukurti ką nors pozityvaus sulaukia tiek negatyvių komentarų, kad šie suponuoja tokią juodą aurą, nors imk ir kurk ne Pagarbos ir Atminimo parką, o Osvencimą nepraustaburniams.
Valio - kurkite Šiauliuose memorialą subombarduotiems vokiečiams pagerbti.
Kame problemos?
patikslinu, kad turėjau omenyje Vokietijos civilius gyventojus, ar supratote?
OK pone - kurkite iniciatyvinę grupę ir organizuokite visų laikų visų tautų pasaulio karų aukų pagerbimo grandiozinį parką.
Aš gal pabūsiu kuklesniu ir pasitenkinsiu siekiu pagerbti kilnius didžiadvasius lietuvius.
O tamsta ieškokite sau į sveikatą napalmu supleškintų vietnamiečių pagerbimo memorialui lietuvoje rėmėjų.
Sėkmės tamstai.
Tiesa yra napalmas su fosforu ant vaikučių galvų, nežinai, apsimetėli? Reikia gerbti visas karo aukas - ne tik Dievo kariuomenės aukas. Visas aukas.
Sveikinu p. Ireną - puiki iniciatyva.
Tik būtų gerai nelėkti prima traukinio ir išvengti idėjos nužudymo kaip nutiko su Lukiškių aikštės atveju.
Reikia neskubant gerai viską apgalvoti.
Nuoširdžiai to ir linkiu.
Tuo pačiu vienareikšmiškai atmetu žemiau komentaruose pasipylusias insinuacijas.
Iniciatyvos autoriai bei žydų bendruomenė aiškiai sako jog tai turi būti ne eilinis valdiškas holokausto konjuktūros projektėlis.
Tai lietuvių, katalikų, žmonių atlikusių Viešpaties nurodytą priedermę mylėti savo artimą kaip pačius save, Atminimo įprasminimas.
Nes gelbėtojai vykdė Viešpaties priesaką ir savo bei artimųjų rizikos gyvasčiai kaina gelbėjo mirti pasmerktuosius.
“Kas padarys gera mažiausiam iš jūsų, Man padarys”, taip moko mus Viešpatis.
Tyčiotis, lieti pagiežą šiuo atveju yra Tikėjimo paniekinimas.
Žmonės kurie tamsiausią žmonijos naktį vykdė krikščionišką Pareigą, ne tik verti šlovės. Tie lietuviai įvykdė Atpirkimo aktą už mus visus.
Kaip partizanai savo krauju nuplovė 1940 birželio 15-ios gėdą, taip žydų gelbėtojai atpirko tautą nuo žydšaudystės prakeikimo.
Tik pagerbdami Teisuolių žygdarbius, galime laikyti save teisiais prieš zurofus ir maitvanagaites.
Teisuolių atminimo parko reikia ne žydams.
To parko reikia mums, lietuviams.
Vargas to nesuvokiantiems.
Reikia pirma patiems save gerbti, tuomet bus mažiau problemų dėl pagarbos iš kitų.
Spaudinėdami po mano komentaru minusiukus, jūs niekaip nepaneigsite to kas yra tiesa.
Aš negaliu uždrausti žmonėms būti buduliais.
Vienok laikau pareiga raginti buduliais nebūti.
...ir kodel , manau , kad vietoje drasiu lietuviu iamzinimo , pamatysime eilini holokausto industrijos projekta ?p.s. Kodel neiamzinus visus tautiecius sunaikintus raudono maro ir to raudono maro vykdytoju , ‘zymiu ’ zydu pavardes ?
Bent pasiguglinkite, kas įsteigė tą Pasaulio teisuolio nominaciją.
Jeigu išgelbėjai vokietį ar mažą vokietaitę Rytų Prūsijoje ar Berlyne nuo kuopos karių išprievartavimo, ar Dresden’e, ar lietuvaitę, tremiamą į Sibirą gyvulių vagone, ar net tą patį vargšą ruskelį nuo drg.I.D.Berg dušegubkės Pamaskvy, teisuoliu tikrai, vargu bau, ar tapsi? Ką manote? Jeigu sugavai nors vieną bombačką su fosforu ar napalmu, krentančią ant vaikų galvų pagal draugo Frederick Alexander Lindemann, 1st Viscount Cherwell, projektą(planą) ir Hariuko įsakymą irgi teisuoliu, manau, netapsi, taigi.
O jei gelbėjai lietuvius, tai neteisus?
O pasaulio teisuoliais tapo tik tie, kurie gelbėjo tik žydus,jei pavz. čigoną išgelbėjai tai tuo teisuoliu netapsi? Kaip ten yra ištikrųjų?