Nerasta rubrikos, Emigracija, imigracija, demografija

Senovinio genetinio kodo tyrimai atskleidė: Baltijos medžiotojai-rinkėjai pradėjo ūkininkauti be imigracijos įtakos

Tiesos.lt redakcija   2017 m. vasario 5 d. 16:42

8     

    

Senovinio genetinio kodo tyrimai atskleidė: Baltijos medžiotojai-rinkėjai pradėjo ūkininkauti be imigracijos įtakos

Nauji moksliniai tyrimai atskleidžia, kad dabartinėse Baltijos šalyse priešistoriniais laikais gyvenusios medžiotojų-rinkėjų bendruomenės nebuvo užtvindytos ateivių iš Artimųjų Rytų, t.y. ankstyvųjų žemdirbių, skirtingai negu likusi Vidurio ir Vakarų Europa. Vietiniai žmonės ūkininkavimo ir keramikos žinių tikriausiai įgydavo perimdami kultūras ir idėjas, bet ne svetimų bendruomenių genus.

Mokslininkams pavyko išgauti senovines DNR iš archeologinių liekanų (žmonių skeletų), surinktų Latvijoje ir Ukrainoje. Jų amžius svyruoja tarp 5000 ir 8000 metų. Šie mėginiai siekia neolitą – žemės ūkio apyaušrį Europoje, kai judrų medžiotojo-rinkėjo gyvenimo būdą keitė sėslusis, pagrįstas maisto gamyba.

Kaip jau žinoma iš ankstesnių tyrimų, pirmųjų ūkininkų iš Artimųjų Rytų įsitvirtinimą Europoje lėmė jų sėkmingos technologinės naujovės, tokios kaip kultūriniai augalai ir keramika. Jos išplito į periferinius Europos regionus dar iki neolito ir galiausiai išstūmė pirmykščių medžiotojų-rinkėjų populiacijas.

Tačiau naujausias tyrimas, šių metų vasario 2-ąją paskelbtas žurnale „Current Biology“, rodo, kad Artimųjų Rytų ūkininkai, kitaip nei Centrinėje ir Vakarų Europoje, neįsiliejo į medžiotojų-rinkėjų bendruomenes prie Baltijos.

Remiantis mokslininkų iš Dublino Trejybės Koledžo, Kembridžo universiteto ir Dublino universiteto koledžo duomenimis, Baltijos medžiotojai-rinkėjai šiuos technologinius įgūdžius gavo bendraudami, per kultūrinius mainus, o ne iš tarp jų apsigyvenusių pašaliečių.

Tokie tyrimo rezultatai leidžia įsitraukti į vykstančias diskusijas apie vadinamąjį „Neolito paketą“ – apie technologijas, tokias kaip prijaukinti gyvuliai, javų auginimas ir keramika, kurios vėlyvojo akmens amžiaus laikais sukėlė žmonių gyvensenos revoliuciją visoje Europoje.

Pasiekta pažanga analizuojant senovinę DNR atskleidė, kad šis „paketas“ plito per Centrinės ir Vakarų Europos migraciją ir žmonių maišymąsi: Artimųjų Rytų, o vėliau ir Anatolijos (Turkijos) žemdirbiai maišėsi su Europos medžiotojais rinkėjais ir galiausiai juos išstūmė.

Tačiau naujasis tyrimas rodo, kad tokia esminė migracija vyko ne visoje Europoje. Baltijos regione, kaip rodo archeologija, „paketo“ technologijos plito, nors ir ne taip sparčiai, bet vietinių populiacijų genetika per visą neolitą išliko tokia pati kaip ankstyvųjų medžiotojų-rinkėjų. 

Andrea Manica iš Kembridžo universiteto, viena iš studijos autorių, sakė: „Beveik visi senovės DNR tyrimai iki šiol teigė, kad technologijos, tokios kaip žemės ūkis, plito per žmonių migraciją ir apsigyvenimą naujuose kraštuose.“

„Tačiau prie Baltijos randame labai skirtingą vaizdą, nes čia nėra Artimųjų Rytų ir Anatolijos ūkininkų genetinių pėdsakų, paskleidusių žemės ūkio technologijas likusioje Europoje.“

„Rezultatai rodo, kad vietiniai medžiotojai-rinkėjai priėmė neolito gyvenimo būdą per prekybą ir kultūrinius mainus, o ne spaudžiami ateivių savo bendruomenėse. Taigi, migracija nėra vienintelis modelis, kuris paaiškina technologijų plėtros Europoje priešistorę“.

Nors palaikuose surastos senovinės genų sekos neparodė Artimųjų Rytų ūkininkų įtakos pėdsakų, vienas iš Latvijos mėginių atskleidė genetinę įtaką iš kito išorės šaltinio. Mokslininkai sako, kad tai gali būti migracija iš Ponto stepės rytuose. Tai dera su ankstesnių tyrimų duomenimis, pagal kuriuos prieš 5000–7000 metų čia buvo atneštos naujos kalbos, tarp jų – baltų bei slavų.

Eppie Jones iš Dublino Trejybės koledžo ir Kembridžo universiteto, pagrindinė studijos autorė, teigė: „Yra dvi pagrindinės teorijos apie indoeuropiečių kalbų plitimą. Viena sako, kad jos atėjo iš Anatolijos su žemdirbiais, kita – kad buvo paskleistos iš stepių bronzos amžiaus pradžioje“.

„Taigi matome, kad ankstyvi žemdirbiai čia nepaliko savo genetinio indėlio, tačiau mes radome stepių gyventojų pėdsakų. Panašu, kad bent jau baltų-slavų kalbos iš indoeuropiečių kalbų šeimos yra kilusios rytų stepėse ir jas atnešė vėliau vykusi bronzos amžiaus raitelių migracija“.

Mokslininkai nurodo, kad Baltijos archeologijos laiko skalės taip pat labai skiriasi nuo likusios Europos. Perimti neolito technologijas čia užtruko ilgiau, bet buvo perimtas toli gražu ne visas „paketas“, kuris į Europą atneštas su tikra migracijos audra.

Andrea Manica pridūrė: „Atrodo, kad medžiotojai-rinkėjai prie Baltijos įsigijo neolito paketo fragmentus – lėtai per tam tikrą laiką. Tai vyko per kultūrinę difuziją, komunikacijos ir prekybos būdu, bet ne per migracijos ir maišymosi bangas“.

„Baltijos medžiotojo-rinkėjo genomas išliko stebėtinai nepaliestas iki pat didžiųjų bronzos amžiaus migracijų“.

Parengta pagal Trinity College Dublin pranešimą spaudai (2017 02 02)

Mokslinio darbo nuoroda:
Daniel G. Bradley et al. „The Neolithic Transition in the Baltic Was Not Driven by Admixture with Early European Farmers“. Current Biology, February 2017; DOI: 10.1016/j.cub.2016.12.060

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Nepasirašysiu       2017-02-6 20:17

Marginalas, Besarmatis atstovauja seniai patikrintoms ir mainstream mokslinėms teorijoms, tad vargu ar su jumis puls ginčytis.
Vienas is “kembridzo” mokslininkų yra rumunas ir gali tiek būti teisus, tiek klysti. Kaip matome, diskusija, nors ir vyksta vakaru universitetuose, nes anie turi lesu jas remti, yra būtent tarp buvusios Sarmatijos palikuoniu. Jeigu jums ir mano komentaras atrodytų ne-mainstream-inis, siūlyčiau pagooglinti, kokios tautybės buvo Mircea Eliade, Greimas ir Oskaras Milašius.
Kolonizuoti protai šiame regione paprastai yra arba buve komjaunuoliai, arba dideli katalikai. Kazkaip po nepriklausomybės atgavimo jie nesunkiai rado bendra kalba - siaip ar taip, Maskva trečioji Roma smile

Marginalui, Besarmačiui ir kt.       2017-02-6 19:16

Žmonės, o tai kodėl nenorėtumėte apšviesti tuos Dublino ir Kembridžo mokslininkus? Mus tai čia šviečiat, bet mes ir taip žinome, kad esame seniausi, nepakartojaimi ir pan. O va tie nesigaudantys vakariečiai… Taigi yra pavardės, telefonai elektroniniai paštai randami- ir pirmyn.

Marginalas       2017-02-6 15:57

Prieš 5000–7000 metų būta slavų kalbų? Cha-cha-cha!
Kad atėjo indoeuropiečių proklabės tarmių nešėjai, tai suprantama. Galima tikėti ir tuo, kad archajiškas prokalbės branduolys, mažiausiai pakitęs, išliko baltų prokalbės pavidalu. O tokie baltistai, kaip Vytautas Mažiulis, Vladimiras Toporovas, laiko slavų kalbas dukterinėmis baltų atžvilgiu. Žinios apie slavus apskritai - viso labo tik pirmieji Kristaus eros amžiai.

aivar       2017-02-6 13:39

Panašiai tą patį yra išdėstęs Aivaras L.: ” Aivaras L Sarmatija II dalis. Visa tiesa apie mūsų praeitį”, “Aivaras L Sarmatija III dalis. Visa tiesa apie mūsų praeitį”
Straipsnyje nėra nurodyta kokios karujo haplogrupės nustatyta. Atsižvelgiant į informaciją apie tarp lietuvių turimą N haplogrupę, ar nederėtų vystyti paraleliai versiją apie N haplogrupės atsiradimą Lietuvos teritorijoje, bendrą N ir C haplogrupių protėvį.

Ir dar       2017-02-6 2:08

“Ponto stepė atitinka senovinius Sarmatijos ir Skitijos regionus. Manoma, kad čia anksčiausiai domestikuoti arkliai. Priešistoriniais laikais čia gyveno Srednyj Stogo, duobinių kapų, katakombų, Srubnos, Novočerkasko kultūros. Vėliau čia įsivyravo stiprios, gerai ginkluotos, raitųjų klajoklių ordos – indoiranėnai (XX–XIV a. pr. m. e.), kimerai (VIII–VII a. pr. m. e.), skitai, sarmatai, gotai, bolgarai, hunai, alanai, avarai, gioktiurkai, onogurai, sabirai, chazarai, pečenegai, kipčiakai, kumanai, totoriai, kazokai, nogajai.”

Sarmatija besarmačiui       2017-02-6 1:59

Vikipedija lietuvių kalba apie “Ponto stepę” sako:
“Senovės graikai pietines regiono teritorijas vadino Skitija, o vėliau - Sarmatija, pagal Juodosios jūros pakrantėse vyravusias gentis.
Vėliau stepės šiaurinių kaimynų slavų šaltiniuose dažniausiai naudojamas regiono pavadinimas yra Polovcų stepė.”
Tad nėra ta Vikipedija tokia jau kvaila smile

Besarmatis       2017-02-5 19:01

Kadangi mūsų genetikai su istorikais nei tyrimuose, nei žinių populiarinime nedalyvauja, tai bent vertėjai turėtų kruopščiau įsiskaityti ir pridėti paaiškinimus, kaip lietuviškai vadinamos “Ponto” stepės ar kaip straipsnio autoriai supranta vėl reanimuojamą stūmtraukį “balto-slavus” su prieš 5000–7000 metų čia atneštomis slavų kalbomis.

Sarmatija       2017-02-5 17:31

Europinė ir Azijinė


Rekomenduojame

Popiežiaus interviu italų dienraščiui: Europa, migracija, ekologija

Povilas Urbšys. Tai – elementarus vaivorykštinis fašizmas

Vykintas Vaitkevičius. Iš miego pakilusi Gedimino pilies kalno kariuomenė

Vidmantas Valiušaitis. Nėra to blogo, kas neišeitų į gera

Į laisvę“ studijų savaitgalis „Quo vadis, Lietuva?“

Robertas Grigas. Ar esame gėlininkų tauta?

Dalius Stancikas. Kaip išnarplioti Šimašiaus mazgą

Reportažas iš 5-ųjų Monsinjoro Alfonso Svarinsko mirties metinių paminėjimo Partizanų parke

Tomas Baranauskas. Manote, kad bent A. Ramanauską-Vanagą jau paliko ramybėje? Manykite iš naujo…

Tiesos.lt žinia skaitytojams, kuriems šiuo metu esame nepasiekiami: mes veikiame, kliūtis žadame įveikti, lauksime Jūsų sugrįžtant

Algimantas Rusteika. Laisvės dykai niekas nedalina

Dar vienas reportažas iš mitingo „Apginkime Lietuvos Didvyrius!“ (Šarūno Valentinavičiaus vaizdo įrašas)

Prof. Alfonsas Vaišvila. Nuo „tautos suvereniteto“ praktikoje slaptai pereinama prie valdžios suvereniteto

Nuo bačkos. Aplinkos ministerija: „Nevykdant pagrindinių miškų kirtimų, miškai prarastų tvarumą“

Nuo bačkos. Nerijus Mačiulis: Naujausia skurdo statistika neleidžia abejoti – Lietuvoje jau sėkmingai kuriame gerovės valstybę

Lietuvos žydų bendruomenių viešas pareiškimas dėl LŽB pirmininkės Fainos Kukliansky veiksmų

Raimondas Navickas. Įspūdžiai iš mitingo

Mitingas „Apginkime Lietuvos Didvyrius!“ (Juozo Valiušaičio vaizdo įrašas)

Arūnas Gumuliauskas: „Istorinės atminties politikoje negalima įsivelti į „paminklų mainus“

Valdas Vasiliauskas. Žvelkite giliau ir plačiau

Protesto koncertas „In memoriam Jonui Noreikai-Generolui Vėtrai“

Prof. Alfonsas Vaišvila. Visuomenės perkeitimas: daiktus vadinti netikrais vardais, dezorientuojant ir demoralizuojant ją

Andrejus Gaidamavičius. Punios šilas – padėkite gelbėti!

Gintautas Kniukšta. Ne, prezidente, jūs Lietuvos miškų neparduosite

Rasa Čepaitienė. Apie marginalus

Valdas Vasiliauskas. Amžinas nepriklausomybės ir demokratijos susikirtimo taškas. Neįmanomybės istorija: nuo Vasario 16-osios iki Kovo 11-osios

NOKT kreipimasis Dėl R. Šimašiaus ir kitų atsakingų asmenų neteisėtų veiksmų

Robertas Grigas. Sovietai ir tarybos

Arkivysk. Sigito Tamkevičiaus homilija per Šv. Mišias tremtinių šventėje Ariogaloje „Su Lietuva širdy“

Nuo antitarybinių eilėraščių iki „Lietuvos Katalikų bažnyčios kronikos“. Petro Plumpos istorija

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.