Šeimos politika, Teisėkūros iniciatyvos, Socialinės inžinerijos eksperimentai

Seimas: bendrą namų ūkį vedančių asmenų teises siūloma užtikrinti „susitarimu dėl bendro gyvenimo“

Tiesos.lt redakcija   2017 m. gegužės 24 d. 20:34

6     

    

Seimas: bendrą namų ūkį vedančių asmenų teises siūloma užtikrinti „susitarimu dėl bendro gyvenimo“

Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos atstovai kartu su kitais Seimo nariais įregistravo Civilinio kodekso pakeitimo projektą (Nr. XIIIP-750), kuris numato atskirą sutarties rūšį – susitarimą dėl bendro gyvenimo, skelbiama lrs.lt svetainėje.

Projektu siekiama sureguliuoti visų kartu gyvenančių ir bendrą namų ūkį vedančių asmenų teisinius santykius, dėl kurių kylančios praktinės problemos (paveldėjimas, informacija ligos atveju ir pan.) yra dažnai minimos žiniasklaidoje ir iki šiol nesulaukė įstatymų leidėjų dėmesio.

Asmenys, kurie kartu gyvena, bet nedeklaruoja siekio sukurti šeimos santykių (nesituokia) ir neturi bendrų vaikų, negali būti per prievartą laikomi šeima. Kita vertus, mažėjantis santuokų skaičius bei tendencija rinktis gyvenimą kartu nesusituokus atskleidžia poreikį instituto, kuris apsaugotų ne šeimoje kartu gyvenančių asmenų interesus.

„Iki šiol Lietuvos teisinėje sistemoje nebuvo aiškiai numatytos galimybės sudaryti susitarimą dėl bendro gyvenimo, nekuriant šeimos. Pagal Lietuvos Aukščiausiojo Teismo praktiką bylose, kuriose sprendžiami sugyventinių turto atidalijimo klausimai, vadovaujamasi Civilinio kodekso šeštoje knygoje įtvirtintu jungtinės veiklos institutu. Tačiau dabartinis jungtinės veiklos reguliavimas nėra pakankamas, kad sudarytų prielaidas bendrai gyvenantiems asmenims efektyviai pasinaudoti savo teisėmis ir apsaugoti turtinius interesus. Mūsų registruotas projektas, kuriuo jungtinės veiklos institutas papildomas susitarimu dėl bendro gyvenimo, veiksmingai prisidės prie teisinio aiškumo, sureguliuos turtinius ir kai kuriuos neturtinius santykius tarp bendrai gyvenančių asmenų, taip pat padės išvengti neigiamų padarinių, nutraukus bendrą gyvenimą“, – teigė projektą pasirašęs parlamentaras Povilas Urbšys.

Pagal projektą, šio susitarimo šalimis gali būti veiksnūs pilnamečiai asmenys. Daugiau reikalavimų sutarties šalims projektas nenumato, todėl juo pasinaudoti galėtų visi asmenys, kurie gyvena kartu, bet nenori ar negali sukurti šeimos (skirtingų lyčių ar tos pačios lyties asmenys, giminaičiai ir kt.). Numatoma, kad tokia sutartis gali būti žodinė ar numanoma iš asmenų veiksmų (bendro gyvenimo, bendro ūkio vedimo), tačiau gali būti sudaroma ir raštu, o norint panaudoti ją prieš trečiuosius asmenis, privaloma notarinė forma.

Projektą pasirašė Seimo Pirmininko pirmoji pavaduotoja vicepirmininkė Rima Baškienė, Seimo LVŽS frakcijos seniūnas Ramūnas Karbauskis, Seimo komitetų pirmininkai Povilas Urbšys ir Agnė Širinskienė, frakcijos nariai Arūnas Gumuliauskas, Aušrinė Norkienė, Asta Kubilienė, Laimutė Matkevičienė, Guoda Burokienė, Vida Ačienė ir konservatoriai Laurynas Kasčiūnas bei Rimantas Jonas Dagys. Projekto iniciatoriai kviečia prisijungti ir projektą savo parašais paremti visų frakcijų narius, gerbiančius žmogaus teises.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

@ s.m. 2017-05-25 11:03       2017-05-25 18:01

Nereikia gyventi susimetus ir tokių problemų niekam nebekils. O dabar štai valdžia kiša savo pagalbos trigrašį, atseit: “sanguliaukite sau į sveikatą, o jeigu ateityje DĖL TO iškils kuriam nors iš jūsų kokios tai problemos, tam mes pasiruošę padėti. Taigi, visi žiūrėkite DRĄSIAU Į GYVENIMĄ SUSIMETUS!”. Argi tai ne paskatinimas sanguliauti?!

Pikc       2017-05-25 16:07

-> s.m.: “Pabrėžiu, - kalbu ne apie nuokrypas, kurie, kaip taisylė, vengia legitimuoti savo bet kokius santykius.” Argi? Gi jie kaip tik reikalauja savo “santuokų” - pvz.: http://www.propatria.lt/2017/05/partnerystes-iteisinimo-lietuvoje.html
Šiaip, aš į šitą projektą žiūrėjau gana skeptiškai kaip į perteklinį ir galimai - kaip pirmą žingsnį link visokių homo/pedo/zoo etc. “partnerysčių” ir vėliau - “santuokų”. Antra vertus, iškrypėliškos ideologijos apologetų putos iš nasrų (žr. ankstesnę nuorodą bei šį smagų Zeppelinus pateiktą paveiksliuką: https://lh3.googleusercontent.com/-N-pk_jjOHrU/WSXD4ZZJB7I/AAAAAAAAKv0/PNHa_F74Wx8kWUig-vqRd_zh9qL8zsViQCJoC/s530-p-rw/fb_hm_bendro_gyvenimo_sutartis.png) rodo, kad gal ir klydau. Be to, pasak purvasklaidos, “Seimas taip pat yra pradėjęs nagrinėti grupės parlamentarų siūlymą iš Civilinio kodekso iš viso braukti partnerystės galimybę.” (http://kauno.diena.lt/naujienos/lietuva/politika/vietoj-partnerystes-valstieciai-siulo-sutartis-del-bendro-gyvenimo-813067).

s.m.       2017-05-25 12:03

turbūt ne visi komentatoriai suprato, kas norėta pasakyti.
Nebūtinai apie ištvirkavimo skatinimą.
Sugyventinystės (vyro ir moters, apie kitoniškus atskira kalba) santykių nesureguliuotumas neretai lemia rimtas turtines problemas žmogiukams,
taip ir neprinokusiems santykių įteisinimui civilinėje metrikacijoje ir/arba gaunant santuokos sakramentą. Kuriamas bendras turtas, auga bendri vaikai, tik teisės ir pareigos daugeliu atveju yra kitokios, negu sutuoktinių. Pėvėzė tūla ZosėMarija uždirba daugiau negu 400 pinigų, o jos mylimasis ir vaikų tėvas Petrajonis net darbo biržos pašalpas reguliariai investuoja “į save” kaimo kromelyje. Kai dieną X moteriškė neapsikentusi išgrūda traną lauk, prasideda durnos dainos “ir mano čia turto yra, ir aš vaikus auginau, ir iš mano kapeikų namelis statytas”... Tai anaiptol ne jungtinė veikla, kaip klaidingai po kitu straipsniu bandė aiškinti vienas komentatorius. Tai specifiniai santykiai tarsi šeimos. Betgi ne šeimos. Todėl, kad nėra santuokos.
Kitas atvejis, - dažnai jauni žmonės tikrai ne iš nusiteikimo visą gyvenimą sugyventyniauti nutaria iki santuokos metus-du pagyventi kartu, apsišlifuoti, įsitikinti ar su tokiu žmogumi galima susirišti iki grabo bažnytine priesaika “ir džiaugsme, ir varge…” Tarkime gudrus jaunikaitis turi motinos vardu registruotą sklypą didmiesčio priemiestyje ir diena dienon pasakoja “sužadėtinei-stažuotojai” kaip jie pasistatys didelį namą, kaip gimdys vaikus, kaip ilgai laimingai gyvens. Būsima jaunamartė (nemūtinai blondinė), susvaigusi nuo tokių kasdienių palaimos dainų parduoda per anksti mirusių tėvelių ūkį ir hektarus prie Aukštaitijos ežerų, savo brangiausiajam rutiniškai duoda kasdien išimtų iš sąskaitos, kiek dienos išėmimo limitas leidžia, tūkstančių pinigų geodezijoms, pamatų duobėms kasti, skiediniui pirkti, statybininkams samdyti… Ir taip ištisus metus sąsiuvinyje mergelė žymisi tūkstančius su datomis, duotus brangiausiajam (pamiršdama ar nedrįsdama paprašyti pakvituoti parašu), kol išauga didelis namas… Staiga nutyla jaunikio pasakos apie vaikų gimdymą ir ilgą laimingą gyvenimą, staiga mylimoji pasidaro per stora, per plona, per durna, per linksma, per…per…per… Kol vieną dieną su krepšeliu išeina kur akys veda, už paskutines kapeikas iš sąskaitos išsinuomoja butą, sumokėdama už tris mėnesius į priekį... Kai dieną X išdrįs paduoti į teismą savo didžiąją meilę, kai pradės teisėjui panosėj mojuoti savo pačios kruopščiai darytais įrašais sąsiuvinyje ir banko sąskaitos išklotinėmis, teisėjas susigūš suprasdamas, kas dedasi, bet niekuo negalėdamas padėti… O gal pati paišei fantazijas tame savo sąsiuvinyje… O gal kasdien išiminėtus tūkstančius sušėrei kokiam kitam alfonsiukui… Buvęs “didžioji meilė”, klastingai pasinaudojęs naivia mergele, su savo advokatų brigada teismo posėdyje į akis išsijuoks nabagei.
Štai kam reikalingas “bendro gyvenimo kartu” (partnerystės) institutas. Pabrėžiu, - kalbu ne apie nuokrypas, kurie, kaip taisylė, vengia legitimuoti savo bet kokius santykius.
Sudarė vaikis ir mergelė “stažavimosi iki vedybų sutartį”, - ok, tavo indėlis toks, mano indėlis toks, bendru turtu gali būti koks nors ten akvariumas su gupiais, dvi taburetės, spinta, dvi kuprinės ir miegmaišis iškyloms, bet ne koks nors rimtas turtas. Arba, jei piemenaudami imate žaisti suaugusius, ir statytis namus, - tada griežta sąlyga sutartyje - viskas, kas bendrai sukurta iki santuokos iš savų uždirbtų pinigų (ar su tėvų pagalba porai, bet ne kožni savam vaikui), - dalinė asmeninė nuosavybė pusiau ir niekaip ne kitaip. Nors tėvų palikimų ir dovanų klausimais viskas jau dabar yra pakankamai aiškiai sureguliuota, dviračio išradinėti nėra ko. Tiesą sakant, vyro-moters partnerystės santykiams pritaikius reguliavimą, artimą sutuoktinių santykių reguliavimui, mano galva daugelį porų paskatintų liautis piktnaudživus -iolika metų trunkančiomis “stažuotėmis iki šliūbo”, o kita vertus gerokai praretintų ponaičių alfonsijų ir panelių barakudų socialinį tarpsluoksnį.

Ką pasakytų       2017-05-25 7:51

bažnyčia?Apie 10 Dievo Įsakymų?Ar bažnyčia jau abejinga?Žinoma,viską palieka Dievo teismui.Gal ir gerai.Bet turim nereaguoti į galybę tragiškų įvykių,kurie kyla dėl moralės ignoravimo.Visi tapsim abejingi,nes jie taip pasirinko…Labai daug nusikaltimų tarp sugyventinių.Bet pinigai pirma visko?

Bomba po šeimos       2017-05-25 7:48

pamatais.Ištvirkimo skatinimas,įvairių belyčių būtybių veisimas.

Aušra       2017-05-24 21:23

“Kita vertus, mažėjantis santuokų skaičius bei tendencija rinktis gyvenimą kartu nesusituokus atskleidžia poreikį instituto, kuris apsaugotų ne šeimoje kartu gyvenančių asmenų interesus.”
Gaunasi, kad valdžia teiks patarnavimus ištvirkaujančioms poroms. Tokiu atveju tikrai nebloga paskata ištvirkauti.
P.S. Dorovė - pastovi, kaip ir pastovūs gamtos dėsniai. Kas su tuo nesutinka, tas jau nesupranta, kas yra dorovė. Kokia tikroji (ir pastovioji) dorovė? Paskaitykite Evangelijų Pamokymus - ten viskas surašyta.


Rekomenduojame

Simonas Jazavita. Apie Prezidentus ir Antano Smetonos paminklą Vilniuje

Darius Alekna. Tai kas ten sakė, kad ne vieta buvo pagrindinis LEU sunaikinimo motyvas?

Andrius Švarplys. Politinis sentimentalumas yra amoralus ir antidemokratinis – jis išreiškia ne užuojautą, o politinį interesą

Geroji Naujiena. Palaiminti, kurie Jam sugrįžtant budės

Popiežiaus interviu italų dienraščiui: Europa, migracija, ekologija

Povilas Urbšys. Tai – elementarus vaivorykštinis fašizmas

Vykintas Vaitkevičius. Iš miego pakilusi Gedimino pilies kalno kariuomenė

Vidmantas Valiušaitis. Nėra to blogo, kas neišeitų į gera

Į laisvę“ studijų savaitgalis „Quo vadis, Lietuva?“

Robertas Grigas. Ar esame gėlininkų tauta?

Dalius Stancikas. Kaip išnarplioti Šimašiaus mazgą

Reportažas iš 5-ųjų Monsinjoro Alfonso Svarinsko mirties metinių paminėjimo Partizanų parke

Tomas Baranauskas. Manote, kad bent A. Ramanauską-Vanagą jau paliko ramybėje? Manykite iš naujo…

Tiesos.lt žinia skaitytojams, kuriems šiuo metu esame nepasiekiami: mes veikiame, kliūtis žadame įveikti, lauksime Jūsų sugrįžtant

Algimantas Rusteika. Laisvės dykai niekas nedalina

Dar vienas reportažas iš mitingo „Apginkime Lietuvos Didvyrius!“ (Šarūno Valentinavičiaus vaizdo įrašas)

Prof. Alfonsas Vaišvila. Nuo „tautos suvereniteto“ praktikoje slaptai pereinama prie valdžios suvereniteto

Nuo bačkos. Aplinkos ministerija: „Nevykdant pagrindinių miškų kirtimų, miškai prarastų tvarumą“

Nuo bačkos. Nerijus Mačiulis: Naujausia skurdo statistika neleidžia abejoti – Lietuvoje jau sėkmingai kuriame gerovės valstybę

Lietuvos žydų bendruomenių viešas pareiškimas dėl LŽB pirmininkės Fainos Kukliansky veiksmų

Raimondas Navickas. Įspūdžiai iš mitingo

Mitingas „Apginkime Lietuvos Didvyrius!“ (Juozo Valiušaičio vaizdo įrašas)

Arūnas Gumuliauskas: „Istorinės atminties politikoje negalima įsivelti į „paminklų mainus“

Valdas Vasiliauskas. Žvelkite giliau ir plačiau

Protesto koncertas „In memoriam Jonui Noreikai-Generolui Vėtrai“

Prof. Alfonsas Vaišvila. Visuomenės perkeitimas: daiktus vadinti netikrais vardais, dezorientuojant ir demoralizuojant ją

Andrejus Gaidamavičius. Punios šilas – padėkite gelbėti!

Gintautas Kniukšta. Ne, prezidente, jūs Lietuvos miškų neparduosite

Rasa Čepaitienė. Apie marginalus

Valdas Vasiliauskas. Amžinas nepriklausomybės ir demokratijos susikirtimo taškas. Neįmanomybės istorija: nuo Vasario 16-osios iki Kovo 11-osios

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.