Socialinė politika, Ekonominė politika, Aplinkosaugos politika

Romas Lazutka. Mūsų pasivažinėjimams gamtą tesaugo varguoliai

Tiesos.lt siūlo   2021 m. lapkričio 29 d. 11:21

3     

    

Romas Lazutka. Mūsų pasivažinėjimams gamtą tesaugo varguoliai

lrt.lt

Įstatymo projektas dėl automobilių kasmetinio taršos mokesčio Vyriausybei pritarus nukeliavo į Seimą. Tačiau naujojo mokesčio ryšys su tikslu, dėl kurio jis įvedamas, labai prieštaringas. Teršalai sukuriami, kai automobiliai degina degalus, o apmokestinamas ne jų naudojimas, bet turėjimas.

Žinoma, jei neturėsi automobilio, jis ir neterš. Tačiau atvirkščias priežastingumas, jeigu turi, tai ir terši, tėra logikos klaida. Taigi, šį mokestį taiklu būtų vadinti nebent potencialios taršos mokesčiu. O kaip patiktų, jeigu tektų mokėti mokestį nuo potencialių pajamų ar turto, t. y. kurį jūs galbūt uždirbsite, o gal ir ne?

Juo labiau kad mokestį numatoma diferencijuoti priklausomai nuo automobilio techninių parametrų. Didesnis mokestis dažniausiai senesniems, mažesnis naujesniems, o naujausiųjų savininkai visai nemokės. Žmonės netruko tokį mokestį pavadinti turto mokesčiu skurdžiausiems, kurie nesugeba nusipirkti modernesnių automobilių.

Yra pavojus, kad vargingesnieji, neturintys iš ko pirkti degalų, mažai važinėjantys ir mažai teršiantys, sumokės didžiąją dalį to mokesčio. O iš didelių pajamų naujus automobilius ir daug degalų perkantieji daug važinės jo išvengdami. Jiems keliuose bus dar erdviau, kai dalis kukliai uždirbančiųjų ar iš pensijos gyvenančiųjų nebesipainios net retkarčiais, nes dėl mokesčio automobilių visai atsisakys.

Kai tik stinga loginių argumentų, neretai padeda Europos Sąjungos autoritetas – „ne, ne mes tai sugalvojome, o ES“. O šio mokesčio kritikams ministras dar gali pagrasinti ir šimtamilijoninėmis Europos Komisijos baudomis Lietuvai už nepakankamą taršos mažinimą.

Tačiau vertėtų į ES nežiūrėti kaip į išorinę prievaizdos instituciją, bet pasijusti jos viduje ir kelti klausimą apie teisingesnį taršos mažinimo naštos pasidalijimą ES viduje. Šiuo atveju – naudojimosi automobiliais ribojimą. Žinoma, kad tiesiausias kelias sumažinti taršą yra taršos šaltinio apmokestinimas. Šiuo atveju – deginamus degalus. Tam ir yra akcizo mokestis.

Deja, nors akcizai degalams ES šalyse ir diferencijuoti, degalų kainų skirtumai vis tiek labai menki. Nepalyginami su gyventojų kainų skirtumais. Rytinių ES narių gyventojų mėnesinių pajamų mediana 720 eurų, o vakarinių – 1 840 eurų. O litro benzino kaina tesiskiria 27 centais. Pajamos skiriasi du su puse karto, o benzino kaina tik 20 proc. (1 pav.).

Taigi, ES vakariečiai, kitoms sąlygoms esant lygioms, pajėgia nusipirkti ir sudeginti dukart daugiau degalų nei rytiečiai. Jeigu norima finansinėmis paskatomis paveikti gyventojų elgesį, kad jie mažiau terštų degindami automobilinius degalus, mokesčių dydį reikia sieti su pajėgumu juos mokėti. Rytų europiečiams, taip pat ir lietuviams, degalų kainos yra ir taip didžiulė našta dėl menkų pajamų. Todėl vienintelis klimatui draugiškos raidos kelias būtų ne dar labiau branginti jų mobilumą mokesčių lazda, bet gundyti švaresniu, patogesniu ir pigesniu viešuoju transportu.

Dar labiau didinti akcizus degalams turtingose šalyse, kad jų kainos diferencijuotųsi daugmaž pagal šalių gyventojų perkamąją galią, nėra išeitis. Kai degalų rinka bendra, turtingose ir brangiose šalyse būtų vengiama juos pirkti. Kaip papildomai apriboti turtingųjų ES šalių gyventojų naudojimąsi automobiliais, turėtų būti tų šalių vyriausybių ir Europos Komisijos galvos skausmas. O mūsų valdžios – kaip apsaugoti savo nelabai klestinčius gyventojus nuo mobilumo skurdo.


1 pav. Namų ūkių pajamos ir benzino kainos ES regionuose. Komentaro autoriaus pav.

Jei jau nepasiseka mokesčio pagrįsti kaip tiesiogiai mažinančio taršą, jis susisiekimo ministro teikiamas kaip automobilių parką atnaujinantis instrumentas. Ministras tikisi, kad vien dėl pagąsdinimo mokesčiu per porą metų žmonės parduos taršius, nusipirks švarius automobilius ir to nelogiško mokesčio išvengs.

Tikrai? Jei prasidėtų masinis taršiųjų pardavimas, kas juos pirktų ir už kiek, jei pirktų? Ir kas būtų su netaršiųjų kainomis, kai valdžia paragina daugiau pirkti? Taršieji paspartintai pigs, švarieji brangs. Taigi, valdžia vien savo kalbomis kuria automobilių rinkoje padėtį, kuriai esant automobilį pasikeisti kaip tik bus sunkiau.

Automobilių parkui atnaujinti labiausiai tinka rimtas registracijos mokestis, nes jis pabrangina taršesnius automobilius tik tiems, kurie nusprendė pirkti automobilį ir be valdžios raginimo. Tokio mokesčio taikymas skatintų nuoseklų teigiamą automobilių parko struktūros pokytį.

Žinoma, svarbu ne tik mokesčio taikymas, bet ir jo dydis, kuris turėtų poveikį vartotojų elgsenai. Tam reikia tyrimų, deja, visuose siūlymuose mokesčių dydžio skaičiai kabinami nuo lubų. Nenuostabu, kad apie tokių mokesčių poveikį telieka fantazuoti. Ir viešos diskusijos skęsta skirtingose vizijose, kurios tik supriešina visuomenę. Nėra jokių įrodymų, ar mokesčiais siekiamas gyventojų elgsenos pokytis, o tuo pat metu ir taršos pokytis bus.


2 pav. 95-o benzino kiekis, kurį galima nusipirkti už mėnesio pajamas, litrai. Komentaro autoriaus pav.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

sermėginis iš Baisogalos       2021-11-30 17:14

  Ne taršos mokestis , o biedniokų ( ubagų ) mokestis. Ar daug ( riebuilis gedviliukas) ( suskaičiavo , atliko stebėjimų ), regionu bidniokų važineja po Vilnių , Kauną ir panašiai? Pakalbekite su baisogaliečiais apie šią šeiminelę

Skirmantė       2021-11-30 3:21

ką čia besakyt? teroristinės valdžios mokestis baudžaiunininkams. kam mes gyvename? ne sau , žinoma, gyvename tik pono geroveijie galėtų nustoti pūsti arabiškas pasakas apie klimato tausojimą, nes niekas netiki kad autistė paauglė gali vairuoti senius biznierius ir verslininkus pasaulio forumuose. greičau pasaulio forumai sumanė suėsti globalų baudžiauninką, na bagą ir ub agą.

Žodžio laisvė...       2021-11-29 13:47

Valdiškos struktūros pučiasi kaip tešla šiltoje vietoje.Kaip jai patogiai gyventi.O gi sugalvoja įvairius mokesčius.Amžinoji žemė,namai miestuose ir kaimuose,automobi-
liai…Ką dar sugalvos apmokestinti ?Orą,lietų,vėją.O dar vėliau -kelnių mokestį
ar plaukų mokestį???Už tai ir veržiasi pavadovauti valstybei vidutinybės,kad pagyventi patogiai ir sočiai.Dabar jau šiukšlės tapo auksinėmis,net bakužė kaime
su savo kvadratais mafijoms neša pelnus,nors bakužėje gyvena senutė ir kelios pelės su katinu.O kvadratai tikri ar tariami ,net priemenės su gonkomis naudingi plėšikams.
Kreivų veidrodžių karalystėje bujoja melas ir apgaulė,nepažabotas siekis norui
gyventi kitų sąskaita.Visagalė apgaulė... Ir visi Dievui tiki,nebijo jo bausmės.
Kodėl?

Rekomenduojame

Arnas Simutis. Lietuva yra šaltojo pilietinio karo būklėje

Dovilas Petkus. Mažosios Lietuvos diena – nacionalistinė šventė

Mindaugas Karalius. Lietuvių kalbos naikintojai bus įamžinti knygoje

Tautvydas Galinis. Svetimvardžiai asmens dokumentuose, arba apie projektą atšaukti valstybinę lietuvių kalbą

Daugiau nei pusė Airijos katalikų dėl pandemijos pasirinko neiti į šv. Mišias

Vytautas Radžvilas. Žodis Laisvės gynėjų dieną

Vytautas Radžvilas. Autonomininkų svajonės tampa tikrove

Kuriamas precedentas: Kvebeko teisėjas apribojo neskiepyto tėvo teisę lankyti vaiką

Asta Katutė. Ideologinė politika: nuo asmenvardžių keitimo iki vėl grąžintos Stambulo konvencijos

Papunkčiui su Vytautu Sinica. Naujametinės valdžios dovanėlės Lietuvai

Vytautas Sinica. Su Matu Maldeikiu diskutavome apie valdančiųjų vertybinę užsienio politiką

Dovilas Petkus. Pasipiktinę tautos pasipiktinimu?

Aleksandras Nemunaitis. Dalinuosi profesorės A. Ramonaitės išmintingomis įžvalgomis apie demonizaciją, etikečių klijavimą, demokratiją ir tautos taiką

Linas Karpavičius. Siūlau valdančiajai daugumai idėją!!!!!!

Jolanta Miškinytė. Puiki žinia Lenkijos kovotojams su sanitarine diktatūra, žmogaus teisių pažeidinėjimu ir Konstitucijos mindymu

Pragariška Džo Baideno savaitė

V.Pranckietis privalo trauktis iš užimamų pareigų, jei vadovaudamas Seimo Kaimo reikalų komitetui neatstovauja kaimo daugumai

Abortai vėl tapo pagrindine mirties priežastimi pasaulyje

Ispanija Covidą priskiria įprastam gripui – ragina likusias ES šalis sekti šiuo pavyzdžiu

Linas Karpavičius. Šiandien, kaip niekad mums iškyla Sausio 13-osios aukų įprasminimo iššūkis

Kun. R. Grigas V. Landsbergiui: Profesoriau, galėtumėte būti dėkingesnis

Laisvės gynėjų dienai skirtas minėjimas Lukiškių aikštėje

Šalies visuomenės veikėjai sutaria – valdžia pati išprovokavo žmonių reakciją

Ramūnas Aušrotas.  Atėjo laikas vėl kovoti už laisvę

Sausio 13-ąją – Laisvės dieną piliečiai nušvilpė minėjime pasisakančius valdančiuosius, plojo tik Prezidentui

Dominykas Vanhara. Bet žinot, kas šiandien geriausia?

Lietuvių kalbai – gedulo varpai?

Dominykas Vanhara. Vyriausybė nutraukinės sutartį tarp Lietuvos geležinkelių ir Belaruskali

Aleksandras Nemunaitis. „Vilniaus viešojo transporto“ direktorius miega namie ir sapnuoja 1 mln. eurų pelną, darbuotojai miega prie jo kabineto

JAV mokykloje patvirtintas pradinių klasių moksleivių šėtono klubas po pamokų

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.