Įžvalgos

Rasa Čepaitienė. Metoo akmenį

Tiesos.lt redakcija   2018 m. vasario 8 d. 14:04

10     

    

Rasa Čepaitienė. Metoo akmenį

Nors iš pradžių į šią kampaniją žiūrėjau palankiai – kaip į realiai egzistuojančių skaudulių atskleidimą, dabar matau, kad tai jau virsta absurdu ir isterija.

Pirmiausia, visiškai išplaunama pati „priekabiavimo“ sąvoka. Nebeaišku kas – vertimas santykiauti naudojantis aukos priklausoma ar pavaldžia padėtimi, nepageidautimi prisilietimai, žodžiai, net žvilgsniai? – tai yra. Antra, jau nekart minėtas teisinis – šių veiksmų įrodomumo ir pačių pareiškėjų atsakomybės už tokius, dažnai anoniminius, kaltinimus – aspektas. Trečia, gluminantys atminties efektai, kai su detaliausiomis smulkmenomis prisimenami įvykiai ir žodžiai, vykę prieš n metų (kodėl tad nėra „šviežių“ #MeToo atvejų išviešinimų?). Ketvirta, bent kol kas ši kampanija paliečia tik žymius ir visuomenei žinomus vyrus. Ar tai reiškia, kad neįžymūs ir visuomenei nežinomi vyrai nepriekabiauja, ar jų priekabiavimo paviešinimas tiesiog neatneš kaltinančiai pusei naudos? (tuomet kokios naudos siekiama – revanšo, keršto, teisingumo, žinomumo?)

Iš esmės esame situacijoje, kai bet kas gali apkaltinti bet ką. Su realiomis reputacinėmis pasekmėmis apkaltintajam. Be jokių pasekmių už sąmoningą melą ir šmeižtą.

Bet čia norėčiau atkreipti dėmesį į kiek gilesnius dalykus – lokalią kultūrinę #MeToo specifiką. Sakyčiau, čia persikloja senasis autoritarinis-patriarchinis modelis, galingam ir įtakingam vyrui leidęs be pasekmių pretenduoti į ir naudotis jam pavaldžių/nuo jo priklausomų merginų ar vyrukų kūnais, su emancipuotu, tradicines visuomenės normas laužančiu seksualinės revoliucijos pagimdytu modeliu, kuriame viską lemia tik neįpareigojantis ir nesusaistantis abiejų potencialių partnerių momentinis troškimas, kartais paverčiantis moters kūną ir kokios nors naudos (pažymio, vaidmens, globos ar pan.) siekio priemone. Su tuo susidūrus juntamas vidinis trikdis, kurį buvus rodytų pasakojimai apie „nenorėjau, bet nedrįsau pasakyti“. Merginos moraliniai stabdžiai, ar bent fizinis pasibjaurėjimas pretendento išvaizda prieš siekį pasirodyti laisva, šiuolaikiška, „putiova“...

Tad mentaliteto požiūriu turime reikalą su kažko panašaus į sovietinės „diedovščinos“ ir vakarietiško „sekso ir miesto“ mišinį, rodantį, kad šiuo atžvilgiu Lietuva vis dar yra tiltas tarp Rytų ir Vakarų – tik ne šalkauskiškąja, geriausius abiejų civilizacijų pradus sutelkusia prasme, bet atvirkščiai.

Dar vienas svarbus (pražiūrėtas) momentas. Priekabiavimas, kaip ir nepagarbus, įžeidžiantis, pavaldinius ar priklausomus asmenis žeminantis elgesys, gali būti ne tik seksualinis. Greičiau, seksualinio kontakto siekis gali tapti kraštutine tokios viršenybės demonstravimo ir kito nuasmeninimo išraiška.

Kadangi lietuviškas #MeToo bent kol kas krečia tik meno pasaulį ir aukštąsias mokyklas, turime reikalą ir su kintančia Mokytojo, Mentoriaus, amato mokančio Meistro samprata. Iš visagalio ir visa sau leidžiančio Autoriteto jis virsta klientą-studentą Aptarnaujančiu personalu, tad juos turi sieti deromantizuoti, formalizuoti ir formalūs komerciniai-kontraktiniai santykiai, o ne amato paslaptis perteikiančio Demiurgo ir Mokinio dažnai formaliuosius bendravimo rėmus peržengianti remantizuota ir net mistifikuota jungtis. Autoriteto savivalė ir prievarta savo nuožiūra „minkyti mokytinio molį“ prieš biurokratinių nuostatų prievartą, a priori įtarinėjančią ir atimančią bet kokią nuoširdesnio ir spontaniškesnio, iš anksto nereglamentuoto dėstytojo-studento, kūrėjo-mokinio bendravimo galimybę?

Ar tik tokias alternatyvas teturime? Ar savęs neapgauna aukštųjų mokyklų biurokratai, taip staiga „susirūpinę“ studentų saugumu ir puolę dar aršiau kontroliuoti ir reglamentuoti dėstytojų ir studentų santykius? Argi jie nesupranta, kad patys atveria kelią dar didesniam isterikavimui ir tuo pačiu universitetų bei akademijų auditorijų tuštėjimui? Juk koks savo vaikais nuoširdžiai besirūpinantis tėvas ar mama norės leisti juos studijuoti ten, kur už kiekvieno kampo tyko potencialus dėstytojas-gašlūnas?

Kodėl tačiau net nesvarstomos kitokios pedagogikos – orientuotos ne į laužymą bei traumavimą, o į subtilų talentų ir gebėjimų atskleidimą per abipusiai pagarbų ir pasitikintį santykį – galimybė?

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Skirmantė       2018-02-10 1:59
Komentaras nusiųstas pas nykštukus.
Tiesos.lt pasilieka teisę siųsti pas nykštukus su straipsnio tema nesusijusius, užgaulius, necenzūrinius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.
agentui mozgajobui "Sikrmantėsui"       2018-02-10 0:54
Komentaras nusiųstas pas nykštukus.
Tiesos.lt pasilieka teisę siųsti pas nykštukus su straipsnio tema nesusijusius, užgaulius, necenzūrinius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.
Skirmantė       2018-02-9 23:50

To Darosi. Kažkaip priekabiautojai gali priekabiauti ir klestėti: jie turi pozicijas,  vadovaujamą darbą, algą, valstybės ordinus, lengvatines studijas ir vieną kitą dešimtinę valstybės tūkstančių (paprastai valstybės finansuojami), pasirinktą mergužėlę ar kelias… GĖDA TAI TURĖTŲ BŪTI MERGUŽĖLĖMS, O PRIEKABIAUTOJAI, KAIP ASAI, VISADA IŠLIPA SAUSI ir išskleidžia sparnus.  TIK DĖL TOKIO POŽIŪRIO TAIP IR VYKSTA.Ponai ir ponios, mielieji, netempkit mūsų supratimo į Akmens amžių. Visada oponuoti vyraujančiai nuomonei nereikia, nes tai gali nulemti nulines pozicijas.

Darosi       2018-02-9 16:51

aišku, kad šiuolaikinės"emancipuotos"merginos net nėra girdėję kas tai yra gėda ir savigarba. Tokiu atveju kudakavimas MeToo tėra to pripažinimas ir patvirtinimas.

Skirmantė       2018-02-9 5:20

Ir vėl nesąmonės. Kokie dar gerieji RYTŲ CIVILIZACIJOS PRADAI, kuriuos turėtume pasiimti? Rusija sunaikino 12 civilių neseniai.  Koks tiltas tarp rytų vakarų? Civilizacija yra tik viena -VAKARIETIŠKA, europietiška. na yra dar senosios civilizacijos (Mesopotamijos, sen Egipto ir pan.), o visa kita - totalitarizmo ir korupcijos išrūgos ir rudimentai. Liūdna skaityt tokias “pasakas”, kurios labai blogai nuteikia… Jūs turėtumėt prusint žmones, o ne tempt į komunistinių fantomų išrūgas.

to Lapo metodas 14.49       2018-02-8 22:01

  Siam giliaminciam komentarui reikia skirti Nobelio premija .

Juozas       2018-02-8 17:48

Greitai prieisime akligatvį, kai taip rūpinasi teisėmis ir laisvėmis tie, kuriems tai visai nerūpi- kova už kažkieno (visai nesvarbu- gyvūno, pedofilo, kalinio…) laisves ir teises yra gera priemonė gauti pajamų ir žinomumą. Jau atėjo laikai, kai kalinys paprasčiausiai gali atsisakyti vykti į teismą dėl kalėjime padaryto nusikaltimo- jam per sunku… Dabar MeToo skandalai- gal tikri, gal ir išgalvoti- juk nėra taip, kad visi vyrai gašlūnai, panelės gi- visos vos ne šventos mergelės.
O aš noriu normalios žmoniškos laisvės. Kad galėčiau pakibinti patinkančią moterį ir sulaukti palaikančios ir skatinančios šypsenos, griežto NE arba skambaus antausio… Tai yra tikrasis gyvenimas. Jei dar norime išlikti kaip žmonių rasė.

Tos šliun dros       2018-02-8 17:03

už bambalį įskūs bet ką.

SENAMADIŠKA       2018-02-8 16:58

niekaip nesuprantų tų “nukentėjusių ” panelių, besielgiančių kaip ....., o po dešimtmečio garsiai sriūbaujančių ...
Kaip neįmanoma suprasti ir Garliavoje dalyvavusių žmonių kaltės ir tylos į Žmogaus klausimą..

Apuokiukas       2018-02-8 16:56

Kiekviena mergina ar moteris turi tris galingus ginklus:
1)labai griežtas reikalavimas liautis;
2)antausis;
3)nagais - per veidą.
Dabar pradedu suvokti, kad menas visiškai neturi nieko bendro su kultūra. Menas - tai piešti paveikslus, rašyti eilėraščius, statyti spektaklius ir pan. Kultūra - kaip žmogus elgiasi su kitu žmogumi.

Misteris       2018-02-8 16:01

Mąsčiau apie Vaitkaus sexsualinį tipą.
Ar jis galėjo taip elgtis?
Atsakau:gal ir galėjo,bet tada kai dar norėjo ir galėjo.
Bet kam reikėjo tai merginai eiti pas direktorių į namus ?-atsakykit man .Kas dėjosi tos merginos smegenyse tada,kai ji viena jo bute laukė grįžtančio senio svetimuose namuose?

Lapo metodas       2018-02-8 14:49

“Jei aš būčiau š...., o tu būtum lapas, aš tave užkločiau, kad taip neitų kvapas”. Garliavos istoriją žino visas pasaulis. Jokiais samdytų mergų ar žurnalistų pliurpalais ir akių vartymais jos nebepridengsit. Liko savaitė.  Melo burbulą pučiant jis sprogsta. Tada pasimato, kieno burnoje šiaudelis.

Komentarai, nusiųsti pas nykštukus

Skirmantė       2018-02-10 1:59

Jei visur vaidenasi agentai, išgerkit valerijonų... Ir kuo aš jums “suku” smegenis?

agentui mozgajobui "Sikrmantėsui"       2018-02-10 0:54

Kašpirovskio laurai užmigti neleidžia?


Rekomenduojame

Garliavos šturmo šeštosios metinės: reportažas iš gegužės 17-osios piliečių akcijos „Ar dar gyva Deimantė Kedytė?“

Piliečiai nesitraukia: toliau teiraujasi apie valstybės paslaptimi paversto vaiko likimą

Pasirodo, Vyriausybė laukia mūsų pasiūlymų opiausioms šalies problemoms spręsti

„Alternatyva Švedijai“ elgetautojus ragina įsikurti Siodermalmėje – kartu su tais, kurie elgetavimui pritaria

Donaldas Trumpas ragina Angelą Merkel atsisakyti bendradarbiavimo su Rusija

Algimantas Rusteika. Patyčių Lietuva

Vytautas Matulevičius JAV institucijoms dėl N. Venckienės: apginkite ją nuo nepagrįsto persekiojimo

Žino, ką kalba. Gintautas Babravičius: Reikia versijos, kad nors kažkiek geriau atrodytum

Politinė Garliavos šturmo liudytojų byla: galutinį žodį tars Aukščiausiasis teismas?

Gegužės 18 dieną junkis į piketų bangą UŽ MEDŽIUS, išsakyk savo pilietinę poziciją – GYVO ŽALIO ar BETONO?

Ataskaita Europos Parlamentui: Europai gresia demografinė savižudybė

Vytautas Sinica. „Marksistai suprato: norint perkurti visuomenę reikia atsisakyti vyro ir moters šeimos“

Garliavos šturmo šeštosioms metinėms. Vinco Kubiliaus žvilgsnis į „Tie-SOS!“ akciją – pastangas priminti Deimantės Kedytės pagrobimą ir pradanginimą

Gegužės 17-ąją S. Daukanto aikštėje bus paminėtos Deimantės Kedytės smurtinio pagrobimo ir pradanginimo šeštosios metinės

Andrius Švarplys. Apie žiniasklaidą, metančią iššūkį Vakarų konstitucinėms teisėms ir laisvei

Verta prisiminti. Lietuvos disidentų kreipimasis „Dėl politinio Neringos Venckienės persekiojimo (lietuvių, anglų kalbomis)“

A. Navickas. Medaus šaukštu deguto statinės nepagadinsi

Vytautas Radžvilas. Esame mulkinami, išnaudojami ir apgaudinėjami, o mes ginčijamės dėl techninių smulkmenų

Laisvūnas Šopauskas. Ką „pamiršo“ viešasis intelektualas Kęstutis Girnius

Stasio Šalkauskio išminties šventė. Debatai „Europos Sąjunga – krikščionybės išlikimui palankus ar žalingas projektas?“

Vytautas Radžvilas: Šliaužiantis totalitarizmas

Ričardas Kalytis. O jei rinktumės „žmogų ir partiją viename“?

Kastytis Braziulis. Kada rasis valia įstatymų spragoms užkamšyti

Darius Kuolys. Bėk, Tomai, bėk!

Stasio Šalkauskio išminties šventė: prof.Albino Plėšnio paskaita „Prigimtinė teisė ir pilietinė laisvė“

Vytautas Sinica. „Turime teisę nemėgti ir tą pasakyti“

Algimantas Rusteika. Tas prakeiktas nuolankumas

Alvydas Jokubaitis: „Šalkauskio knygos ir straipsniai laukia kitos Lietuvos“

ES šalių gyventojai sutaria – imigracija yra didžiausia problema

Vytautas Radžvilas: matomas Europos nukrikščioninimas

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.