Visuomenės pokyčių analizė, Propagandos ir ideologijos analizė, Demokratija ir valdymas, Ugdymo politika

Rasa Čepaitienė. Metoo akmenį

Tiesos.lt redakcija   2018 m. vasario 8 d. 13:04

10     

    

Rasa Čepaitienė. Metoo akmenį

Nors iš pradžių į šią kampaniją žiūrėjau palankiai – kaip į realiai egzistuojančių skaudulių atskleidimą, dabar matau, kad tai jau virsta absurdu ir isterija.

Pirmiausia, visiškai išplaunama pati „priekabiavimo“ sąvoka. Nebeaišku kas – vertimas santykiauti naudojantis aukos priklausoma ar pavaldžia padėtimi, nepageidautimi prisilietimai, žodžiai, net žvilgsniai? – tai yra. Antra, jau nekart minėtas teisinis – šių veiksmų įrodomumo ir pačių pareiškėjų atsakomybės už tokius, dažnai anoniminius, kaltinimus – aspektas. Trečia, gluminantys atminties efektai, kai su detaliausiomis smulkmenomis prisimenami įvykiai ir žodžiai, vykę prieš n metų (kodėl tad nėra „šviežių“ #MeToo atvejų išviešinimų?). Ketvirta, bent kol kas ši kampanija paliečia tik žymius ir visuomenei žinomus vyrus. Ar tai reiškia, kad neįžymūs ir visuomenei nežinomi vyrai nepriekabiauja, ar jų priekabiavimo paviešinimas tiesiog neatneš kaltinančiai pusei naudos? (tuomet kokios naudos siekiama – revanšo, keršto, teisingumo, žinomumo?)

Iš esmės esame situacijoje, kai bet kas gali apkaltinti bet ką. Su realiomis reputacinėmis pasekmėmis apkaltintajam. Be jokių pasekmių už sąmoningą melą ir šmeižtą.

Bet čia norėčiau atkreipti dėmesį į kiek gilesnius dalykus – lokalią kultūrinę #MeToo specifiką. Sakyčiau, čia persikloja senasis autoritarinis-patriarchinis modelis, galingam ir įtakingam vyrui leidęs be pasekmių pretenduoti į ir naudotis jam pavaldžių/nuo jo priklausomų merginų ar vyrukų kūnais, su emancipuotu, tradicines visuomenės normas laužančiu seksualinės revoliucijos pagimdytu modeliu, kuriame viską lemia tik neįpareigojantis ir nesusaistantis abiejų potencialių partnerių momentinis troškimas, kartais paverčiantis moters kūną ir kokios nors naudos (pažymio, vaidmens, globos ar pan.) siekio priemone. Su tuo susidūrus juntamas vidinis trikdis, kurį buvus rodytų pasakojimai apie „nenorėjau, bet nedrįsau pasakyti“. Merginos moraliniai stabdžiai, ar bent fizinis pasibjaurėjimas pretendento išvaizda prieš siekį pasirodyti laisva, šiuolaikiška, „putiova“...

Tad mentaliteto požiūriu turime reikalą su kažko panašaus į sovietinės „diedovščinos“ ir vakarietiško „sekso ir miesto“ mišinį, rodantį, kad šiuo atžvilgiu Lietuva vis dar yra tiltas tarp Rytų ir Vakarų – tik ne šalkauskiškąja, geriausius abiejų civilizacijų pradus sutelkusia prasme, bet atvirkščiai.

Dar vienas svarbus (pražiūrėtas) momentas. Priekabiavimas, kaip ir nepagarbus, įžeidžiantis, pavaldinius ar priklausomus asmenis žeminantis elgesys, gali būti ne tik seksualinis. Greičiau, seksualinio kontakto siekis gali tapti kraštutine tokios viršenybės demonstravimo ir kito nuasmeninimo išraiška.

Kadangi lietuviškas #MeToo bent kol kas krečia tik meno pasaulį ir aukštąsias mokyklas, turime reikalą ir su kintančia Mokytojo, Mentoriaus, amato mokančio Meistro samprata. Iš visagalio ir visa sau leidžiančio Autoriteto jis virsta klientą-studentą Aptarnaujančiu personalu, tad juos turi sieti deromantizuoti, formalizuoti ir formalūs komerciniai-kontraktiniai santykiai, o ne amato paslaptis perteikiančio Demiurgo ir Mokinio dažnai formaliuosius bendravimo rėmus peržengianti remantizuota ir net mistifikuota jungtis. Autoriteto savivalė ir prievarta savo nuožiūra „minkyti mokytinio molį“ prieš biurokratinių nuostatų prievartą, a priori įtarinėjančią ir atimančią bet kokią nuoširdesnio ir spontaniškesnio, iš anksto nereglamentuoto dėstytojo-studento, kūrėjo-mokinio bendravimo galimybę?

Ar tik tokias alternatyvas teturime? Ar savęs neapgauna aukštųjų mokyklų biurokratai, taip staiga „susirūpinę“ studentų saugumu ir puolę dar aršiau kontroliuoti ir reglamentuoti dėstytojų ir studentų santykius? Argi jie nesupranta, kad patys atveria kelią dar didesniam isterikavimui ir tuo pačiu universitetų bei akademijų auditorijų tuštėjimui? Juk koks savo vaikais nuoširdžiai besirūpinantis tėvas ar mama norės leisti juos studijuoti ten, kur už kiekvieno kampo tyko potencialus dėstytojas-gašlūnas?

Kodėl tačiau net nesvarstomos kitokios pedagogikos – orientuotos ne į laužymą bei traumavimą, o į subtilų talentų ir gebėjimų atskleidimą per abipusiai pagarbų ir pasitikintį santykį – galimybė?

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Skirmantė       2018-02-10 0:59
Komentaras nusiųstas pas nykštukus.
Tiesos.lt pasilieka teisę siųsti pas nykštukus su straipsnio tema nesusijusius, užgaulius, necenzūrinius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.
agentui mozgajobui "Sikrmantėsui"       2018-02-9 23:54
Komentaras nusiųstas pas nykštukus.
Tiesos.lt pasilieka teisę siųsti pas nykštukus su straipsnio tema nesusijusius, užgaulius, necenzūrinius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.
Skirmantė       2018-02-9 22:50

To Darosi. Kažkaip priekabiautojai gali priekabiauti ir klestėti: jie turi pozicijas,  vadovaujamą darbą, algą, valstybės ordinus, lengvatines studijas ir vieną kitą dešimtinę valstybės tūkstančių (paprastai valstybės finansuojami), pasirinktą mergužėlę ar kelias… GĖDA TAI TURĖTŲ BŪTI MERGUŽĖLĖMS, O PRIEKABIAUTOJAI, KAIP ASAI, VISADA IŠLIPA SAUSI ir išskleidžia sparnus.  TIK DĖL TOKIO POŽIŪRIO TAIP IR VYKSTA.Ponai ir ponios, mielieji, netempkit mūsų supratimo į Akmens amžių. Visada oponuoti vyraujančiai nuomonei nereikia, nes tai gali nulemti nulines pozicijas.

Darosi       2018-02-9 15:51

aišku, kad šiuolaikinės"emancipuotos"merginos net nėra girdėję kas tai yra gėda ir savigarba. Tokiu atveju kudakavimas MeToo tėra to pripažinimas ir patvirtinimas.

Skirmantė       2018-02-9 4:20

Ir vėl nesąmonės. Kokie dar gerieji RYTŲ CIVILIZACIJOS PRADAI, kuriuos turėtume pasiimti? Rusija sunaikino 12 civilių neseniai.  Koks tiltas tarp rytų vakarų? Civilizacija yra tik viena -VAKARIETIŠKA, europietiška. na yra dar senosios civilizacijos (Mesopotamijos, sen Egipto ir pan.), o visa kita - totalitarizmo ir korupcijos išrūgos ir rudimentai. Liūdna skaityt tokias “pasakas”, kurios labai blogai nuteikia… Jūs turėtumėt prusint žmones, o ne tempt į komunistinių fantomų išrūgas.

to Lapo metodas 14.49       2018-02-8 21:01

  Siam giliaminciam komentarui reikia skirti Nobelio premija .

Juozas       2018-02-8 16:48

Greitai prieisime akligatvį, kai taip rūpinasi teisėmis ir laisvėmis tie, kuriems tai visai nerūpi- kova už kažkieno (visai nesvarbu- gyvūno, pedofilo, kalinio…) laisves ir teises yra gera priemonė gauti pajamų ir žinomumą. Jau atėjo laikai, kai kalinys paprasčiausiai gali atsisakyti vykti į teismą dėl kalėjime padaryto nusikaltimo- jam per sunku… Dabar MeToo skandalai- gal tikri, gal ir išgalvoti- juk nėra taip, kad visi vyrai gašlūnai, panelės gi- visos vos ne šventos mergelės.
O aš noriu normalios žmoniškos laisvės. Kad galėčiau pakibinti patinkančią moterį ir sulaukti palaikančios ir skatinančios šypsenos, griežto NE arba skambaus antausio… Tai yra tikrasis gyvenimas. Jei dar norime išlikti kaip žmonių rasė.

Tos šliun dros       2018-02-8 16:03

už bambalį įskūs bet ką.

SENAMADIŠKA       2018-02-8 15:58

niekaip nesuprantų tų “nukentėjusių ” panelių, besielgiančių kaip ....., o po dešimtmečio garsiai sriūbaujančių ...
Kaip neįmanoma suprasti ir Garliavoje dalyvavusių žmonių kaltės ir tylos į Žmogaus klausimą..

Apuokiukas       2018-02-8 15:56

Kiekviena mergina ar moteris turi tris galingus ginklus:
1)labai griežtas reikalavimas liautis;
2)antausis;
3)nagais - per veidą.
Dabar pradedu suvokti, kad menas visiškai neturi nieko bendro su kultūra. Menas - tai piešti paveikslus, rašyti eilėraščius, statyti spektaklius ir pan. Kultūra - kaip žmogus elgiasi su kitu žmogumi.

Misteris       2018-02-8 15:01

Mąsčiau apie Vaitkaus sexsualinį tipą.
Ar jis galėjo taip elgtis?
Atsakau:gal ir galėjo,bet tada kai dar norėjo ir galėjo.
Bet kam reikėjo tai merginai eiti pas direktorių į namus ?-atsakykit man .Kas dėjosi tos merginos smegenyse tada,kai ji viena jo bute laukė grįžtančio senio svetimuose namuose?

Lapo metodas       2018-02-8 13:49

“Jei aš būčiau š...., o tu būtum lapas, aš tave užkločiau, kad taip neitų kvapas”. Garliavos istoriją žino visas pasaulis. Jokiais samdytų mergų ar žurnalistų pliurpalais ir akių vartymais jos nebepridengsit. Liko savaitė.  Melo burbulą pučiant jis sprogsta. Tada pasimato, kieno burnoje šiaudelis.

Komentarai, nusiųsti pas nykštukus

Skirmantė       2018-02-10 0:59

Jei visur vaidenasi agentai, išgerkit valerijonų... Ir kuo aš jums “suku” smegenis?

agentui mozgajobui "Sikrmantėsui"       2018-02-9 23:54

Kašpirovskio laurai užmigti neleidžia?


Rekomenduojame

Prof. Gediminas Merkys: „Pasaulėžiūros GESTAPO beldžiasi į Lietuvą. Mielieji, turėtume kažkaip tam doroviniam marazmui priešintis, reaguoti“

Sustabdykime barbarus – NE tyčiniam paukščių naikinimui jų pačių lizduose

Irena Vasinauskaitė. Šiaulių Apygardos teisme paskelbtas nuosprendis pilietiškiems Garliavos mergaitės gynėjams: kas jį surašė? [1]

Paskutinis Dalios Grybauskaitės metinis pranešimas: epochinės įžvalgos ar ... atgaila?

Simonas Jazavita. Lietuva ir D-Diena – ką byloja dokumentai iš Berlyno

Nijolė Oželytė. „Aš daugiau niekada nepranešiu apie girtą vairutoją“

Vytautas Rubavičius. LGBT+ – naujasis pažangusis pasaulinis proletariatas?

Prezidentė skaitys dešimtąjį metinį pranešimą

Algimantas Rusteika. Apie leidimus ir uždraudimus

Rimantas Rubavičius. „Baltic Pride“ Švento Rašto šviesoje

Geroji Naujiena: Tiesos Dvasios įkvėpti skelbkime ir mes įstabius Dievo darbus

Miesto grimasos: Vitalijaus Balkaus „Iš savo varpinės“ laida apie gatvę-vaiduoklį

Tautos forumas: Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba pademonstravo panieką šalies Konstitucijai ir visuomenei

Padėkime Tėvynei grįžti prie Dievo: visus geros valios žmones kviečiame šiandien, birželio 8-ąją, į Atsilyginimo maldą prie Vilniaus Katedros varpinės

Raimondas Navickas. Iš kur toji prokurorų ir teisėjų mielaširdystė vaikus prievartavusiam šiauliečiui ir apie šio nusikaltimus tylėjusiems bendrams?

Adolfo Damušio politinių studijų dienos: susitinkame birželio 14–15 d. Nacionalinėje bibliotekoje

Robertas Grigas. Ir vėl ideologijos importas

Algimantas Rusteika. Apie laisvę

Europos Komisija: Lietuvoje socialinė nelygybė viena didžiausių ES

Liudvikas Jakimavičius. Skambino Dočys!

Gediminas Merkys. Prezidento vizitas yra labai stiprus ir subtilus signalas teisėsaugai

Ar visuomeniniai teisėjai paskatins teismus dirbti geriau, skaidriau, teisingiau? Povilo Urbšio komentaras

Darius Kuolys. Kas nutylima, kai garsiai šaukiama apie žmogaus teisių būklę šių dienų Lietuvoje

Popiežius pakeliui iš Rumunijos: šiuo metu Europą bombarduoja ne patrankos ir bombos, o ideologijos

Diskusijų ciklas „Iš naujausios Lietuvos istorijos“ apie Lietuvos kelią į Nepriklausomybę

Rimantas Dagys. Ar jau nuolat „linksminsimės“ gėjų eitynėse?

Kun. Juan-Carlos Iscara. Humanistinis pacifizmas

Roberto de Mattei. EP rinkimai „didžiojo pakeitimo“ strategijos šviesoje

Gediminas Merkys. Apie rezonansinį įvykį, arba Kas nutiko mūsų prokurorams?

Kęstutis Girnius. Gabrielius Landsbergis turi atsistatydinti

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.