Visuomenės pokyčių analizė, Demokratija ir valdymas

Rasa Baločkaitė. Tiesa, kuri išlaisvina: kalbėjimo galimybė

Tiesos.lt redakcija   2018 m. lapkričio 3 d. 15:38

7     

    

Rasa Baločkaitė. Tiesa, kuri išlaisvina: kalbėjimo galimybė

Prieš keletą mėnesių Tiesos.lt portale pasirodė mano straipsnis, kilęs iš spontaniško facebook`o įrašo, „Ir draudimas kalbėti apie patirtą prievartą, ir sankcijos prabilusiems yra vienas esminių smurto komponentų“.

Šiandienos tekstu toliau tęsiama tema apie prievartą, smurtą, draudimą kalbėti ir kalbėjimo galimybę.

Neseniai aktorė Kristina Savickytė savo facebook`e pasidalijo skausmingais vaikystės prisiminimais, iliustruotais dramatiška fotografija. Šie jos paatviravimai sulaukė daug palaikymų, bet taip pat iššaukė ir nemažai kritiškų ar net atvirai priešiškų reakcijų. Yra keletas aspektų, dėl kurių tokie paatviravimai yra klaidinantys ir neinformatyvūs. Tai visų pirma ne moraliniai, o būtent psichologiniai, komunikaciniai, intelektualiniai tokių išpažinčių aspektai.

* * *

Smurtas prieš vaikus yra siaubingas dalykas, dar vadinamas tyliuoju Holokaustu – kadangi vaikas, ypač kūdikis, savo santykyje su tėvais yra toks pat bejėgis, kaip belaisvis su prižiūrėtojais. Kol neišmoksta rišliai artikuliuotai kalbėti, jis negali net iškomunikuoti baisios žinios. Kai kalbėti išmoksta, vaiką dažnai kausto baimė, kaltė, gėda ir aplinkinių nepasitikėjimas. Smurtas prieš vaikus tapatinamas su Holokaustu, nes tai nėra atsitiktinis pliaukštelėjimas už piktybinį neklusnumą, kuris savo esme gali būti visiškai ne tik nekenksmingas ir net komiškas, bet nuolatinis teroras, panika, gyvenimas baimėje ir nuolat lydintis nesaugumo jausmas.

 

* * *


Pirmas dalykas šiame ir kituose panašiuose išpažinimuose – nėra aiški ir atpažįstama trauminė patirtis (tiesiog įvardijama „smurtinė vaikystė“), todėl natūralu – dauguma žmonių nesupranta, apie ką kalbama, arba tapatina tai su atsitiktiniu pliaukštelėjimu ar aprėkimu. Trauminis patyrimas – tai autonomijos neturėjimas, galios aplinkai neturėjimas, nesaugumo ir nestabilumo jausmas, kai žmogus negali augti, jaučiasi nesaugus, kasdien, kiekvieną savo gyvenimo akimirką, nežino, kas gerai, kas negerai, tai atsitiktiniai ir nenuspėjami emocinio ir fizinio smurto protrūkiai, devalidacija, baimė, savęs kaltinimas ir nepasitikėjimas savimi, kaltės internalizavimas, susiformavęs trauminis ryšys (trauma bonding), biocheminių reakcijų smegenyse nulemtas potraukis prisirišti prie smurtaujančių žmonių ir atkartoti skausmingą patirtį, tai yra prisiimti ir išmokti klaidingi socialiniai vaidmenys, kurie trukdo normaliai funkcionuoti jau suaugusiam žmogui, ir daugybė kitų dalykų. Tas, kuris pasirenka šnekėti apie smurtą ir apie traumą, privalo išaiškinti, apie ką jis kalba.

* * *

Antras dalykas, kuris galimai asmeniškai žeidžia daugelį žmonių, – tai nuoseklus tvirtinamas, kad žmonės, susidūrę su smurtu, patys tampa smurtautojais ar smurtaujančiais tėvais. Dauguma su smurtu susidūrusių žmonių tampa tuo, kas vadinama „gelbėtoju“ – psichologais, socialiniais darbuotojais, arba ko-priklausomais (co-dependent) sutuoktiniais – t.y. susiranda tėvų pakaitalą, emociškai neprieinamą, disfunkcinį subjektą. Smurtautojais pakankamai dažnai tampa ne tie, kurie kentė smurtą, bet išlepinti narcizai – prisimenu vieno psichoterapeuto pateiktą pavyzdį apie tai, kaip išlepintas, tėvų dievinamas, populiariausias klasės vaikinas išprievartavo merginą, o pasiteisindamas pasakė, esą ta mergina yra tik pilka pelytė ir čia jai buvo vienintelis šansas „permiegoti“ su tokiu šauniu asmeniu kaip jis pats.

 

* * *

Galiausiai, visi pasakojimai ir visos išpažintys apie seksualinę prievartą, Holokaustą, Vietnamą ar Afganistaną, kurios mane bent kiek paveikė, iš kurių kažką sužinojau ir išmokau – „išmokau“ netinkamas žodis, reikėtų sakyti „supratau“ – visi tie pasakojimai buvo beasmeniai. Dėl savo beasmeniškumo, tie pasakojimai turėjo ypatingą galią. Visų pirma, niekam nešovė į galvą įtarinėti tų žmonių „sąskaitų suvedinėjimu“ ar „dėmesio troškimu“. Antra, tie pasakojimai liudijo trauminės patirties universalumą – tai nebuvo pasakojimai apie save, nei apie kažkokį kitą asmenį, tai pasakojimai buvo apie trauminę patirtį ir apie nepakeliamą siaubą. Juose nebuvo veikėjų įžymybių, nebuvo dramatiškų foto portretų – buvo tik didžiulis skausmas, na, o veidas – veidas galėjo būti bet kieno.

 

* * *

Ir paskutinis dalykas, ką norėjau pasakyti – dauguma žmonių, išgyvenę traumuojančias, smurtines aplinkybes, yra nuostabūs. Tiesą sakant, visi nuostabūs žmonės, kuriuos sutikau gyvenime, yra vienaip ar kitaip susidūrę su traumuojančiomis aplinkybėmis ir smurtu, tremtimis, našlaityste, karu, mirtina liga arba tiesiog siaubingu kasdieniniu smurtu. Atpažįstu juos iš karto – taip, kaip du kalėję, bet niekada nesusitikę asmenys vienas kitą atpažįsta akimirksniu, jei atitiktinai vienas skambina į kokį nors biurą, o kitas ten atsitiktinai atsiliepia telefonu. Tokie žmonės nemėgsta postringauti apie vertybes, garbytę ar vardelį, bet nuo pirmos akimirkos žinai, kad su jais galėtum eiti į žvalgybą. Jautiesi taip, lyg būtum sutikęs kažką, kas supranta daugiau nei aplinkiniai, kažką iš aukštesnio lygio, iš aukštesnės klasės.

 

* * *

Kartais, siaubingi dalykai nutikę tavo gyvenime, atveria visai kitas suvokimo perspektyvas. Tai vadinama potrauminiu augimu (post traumatic growth).

 

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Piktam       2018-11-4 19:12

Palikite Pavliką Morozovą ramybėje. Jis NESKUNDĖ savo tėvo - tai tik eilinis tarybinis mitas. Pasidomėkite.

Oho, na ir mergužėlė,       2018-11-4 10:29

kuri nepajėgi Tiesos sakymui, todėl pasitiki Velniu. Nesuvokia smurto sąvokos.

Nor Kūnas Pikc'ui       2018-11-3 21:08

Delfis ir kita “pažangi” žiniasklaida jau prieš metus, o gal ir dar seniau,
kvietė skambinti 112 pamačius mėlynę ant vaiko veido ir pan.
O gal atvirkščiai, “mobiliosioms komandoms” pirmiausiai derėtų gatvėse, kiemuose atsitiktinumo tvarka vaikus paimti, autobusiukuose išrengti,
o tuos, pas kuriuos n e a t r a s t ų nė vienos mėlynės ar įbrėžimo,
nacionalizuoti kaip auginamus n e n a t ū r a l i o s e sąlygose,
kaip neturinčius vaikystei privalomų atributų (nevalidžius individus),
kaip tėvų nerengiamus suaugusiųjų gyvenimui?!
*******************************************************************************
Angelai pavydi žmogui mėlynių privilegijos. Pamąstykime apie tai ir, atvirkščiai, apie tuos, kurie imasi teroro nuodėmingoje žemėje steigiamo Rojaus vardu.

Stiprus lietuviškas žodis "smurtas"        2018-11-3 19:46

skirtas naudoti tik ribinėse situacijose, įvardyti nirtulingam elgesiui, veiksmams iš įsiūčio. “Smurto” terminą naudoti bet kokiam valios ar jėgos naudojimui (nepagrįstai išplečiant jo turinį), kaip tai daro šiuolaikinės karingos kairuoliškos ir neoliberalios ideologijos, yra ir elementari dalykinė klaida, ir politiškai motyvuota diversija (taip pridengiama tironijos ekspansija kovos su tironija vardu, - tai, ką šiandien turime progą stebėti akivaizdžiai).
Šio pasaulio kunigaikštis, nors ir nugalėtas, vis dar jaučiasi galingas ir nudievėjusiose visuomenėse per nuodėmės struktūras (per prieigas asmenyse, per jų ydas) galintis smurtauti iki valios. Esame laisvi, todėl kalti, bet ir silpni.
******************************************************************************
Nusiųskite visas turimas “vaikų teisių” “mobiliąsias komandas” pas šį Smurto Tėvą, sučiupkite jį ir nuteiskite, nusiųskite jį į “pozityviosios tėvystės” perauklėjimo kursus. Jaučiatės bejėgiai? Skeltanagis iš pasitenkinimo tirta ir kvatojasi?
- Tuomet atsiverskite ir kreipkitės į Tą Vienintelį, kuris nugalėjo nyčišką “valios galiai” tikrąjį įkvėpėją ir “smurtautoją”. Seniai žinoma, kad tik bendradarbiaudami su Kalno pamokslo autoriumi atkursime taiką (“Palaiminti taikdariai” vs “smurtautojai”) šeimose ir bendruomenėse. Vaduokimės iš froidistinės, bihevioristinės, humanistinės ir į jas panašių materialistinių psichologijos versijų. Neapsigaudinėkime ir neapgaudinėkime kitų. NK

>Grumstui...       2018-11-3 19:20

Jūs teisus ! ! !

Jo, šviesus komunizmo        2018-11-3 19:15

rytojus irgi reikalavo aukų, daug aukų ir kuo baigėsi? O juk vardan tos šviesios ateities paklota virš 66 milijonų piliečių ir tokia sistema tapo pagrindine vakarų liberal-dimokratų sąjungininke. Geras, ane? Ant tėvų nelaimės vaikų laimės nesukursite. Subyrės ta banksterių kuriama Pasaulinė Vyriausybė ant tėvų nelaimių.

grumstas       2018-11-3 18:17

Čia kaip pateisinamoji - išteisinamoji kalba ir pagalba institucijoms( ir tokių institucijų gerbėjams) , kurios grobia vaikus iš tėvų pagal anoniminius skambučius atlikdami dėl “atvejo”  mažamečio vaiko apklausą po įskundimo, be tėvų ar globėjų dalyvavimo toje apklausoje?
Dabar matysime kaip grybų po lietaus visokių straipsnių, pateisinimų ir pasiteisinimų tokiems šėtoniškiems veiksmams- vaikų atėmimą iš tėvų , dangstant pastaruosius kilniu humanistiniu tikslu : apsaugoti vaikus nuo tėvų smurto. Nevykęs seimo pagimdytas įstatymas visus tėvus daro nusikaltėliais - visa tėvų visuomenė potencialūs smurtautojai prieš savo vaikus, ir tos institucijos geriau žino , ko reikia jūsų vaikams. Kažkur girdėta: partija žino geriau , ko reikia liaudžiai… 


Rekomenduojame

Vytautas Sinica. Ar Genocido centro direktorių vertę politikai gali įsipareigoti, kad 1941 m. rezistencijos istorija nebus perrašoma? jos bus mokoma?

Valdo Vasiliausko replika. Šventos ateistinės Velykos?

Kardinolas Sigitas Tamkevičius: bijau, kad Bažnyčia liks vienintele institucija, kuri gins demokratiją

Geroji Naujiena: Kristus tikrai prisikėlė! Sveikiname sulaukus Šventų Velykų

Ado Jakubausko spaudos konferencija: Buvau atleistas, nes atsisakiau pasiduoti politiniam spaudimui iš anksto pasmerkti Birželio sukilimo dalyvius

Nida Vasiliauskaitė. Sako, į mūsų tolimus ramius kraštus atėjo maras. Laimei, bus naujų Mokslo dovanų

Šv. Augustino homilija apie Kristaus prisikėlimą

Didžiojo Šeštadienio Geroji Naujiena. Tuščio kapo žinia

Andrejus Gaidamavičius kviečia jungtis prie Nacionalinio miškų susitarimo: Nestovėk po medžiu – stok už medį!

Rasa Čepaitienė. Velykos 2021

Vitalijus Balkus „Iš savo varpinės“: DELFI panikuoja – propaganda jau neveikia

Nuo bačkos. Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Arvydas Anušauskas: paaiškinimas partiečiams, kodėl susidorota su prof. Adu Jakubausku

Mini serialas „Tiesa apie vakcinas“: pirmosios serijos pirmoji dalis

Nuo bačkos. Kubilius Rachlevičiui: konservatoriai kaip „ėjo į Vakarus“, taip ir toliau eis

Didžiojo Penktadienio Geroji Naujiena: „Atlikta!“ (Jn 19, 30)

Šv. Juozapo vyrų judėjimas kviečia šį šeštadienį rinktis Aušros Vartuose melstis rožinį vyrų intencijomis: Už Kristų, už šeimas, už Lietuvą!

Seimo sprendimas neturi analogų Lietuvoje, o galbūt ir visame pasaulyje. Visa Ado Jakubausko kalba Seimo tribūnoje

Vinco Kubiliaus reportažas iš mitingo, surengto šalia parlamento prof. Adui Jakubauskui palaikyti

TAUTŲ KIEMO diskusijų erdvė: Klestinčią valstybę kurti ant dorybės pamato: misija (ne)įmanoma?

Nida Vasiliauskaitė. Uždažyti vėliavą

Geroji Didžiojo Ketvirtadienio Naujiena: Jis parodė mums savo meilę iki galo

Nuo bačkos. Aušra Maldeikienė: „Na, šiaip jau mes Lietuvai neturėtume dirbti. Mes dirbam Europai“

Povilas Girdenis: Sveikinu su naujosios vargo mokyklos metinėmis!

Prof. Ado Jakubausko atsakymai į jam mestus melagingus kaltinimus

Andrius Macas. Krikščionio laikysena Didžiąją savaitę gydytojo akimis

Vidas Rachlevičius. Politinis bankrotas per 100 dienų

Vytautas Radžvilas. Pastaba apie Vytautą Landsbergį-Žemkalnį, arba Kas mūsų laukia

Liudvikas Jakimavičius. Šimonytė ir Bilotaitė nelabai suvokia, ką šneka…

Lietuvos mokslininkų sąjunga Seimui: itin teigiamai vertiname prof. Ado Jakubausko vertybines nuostatas ir veiklą

Česlovas Iškauskas. Kaip suprantame laisvę?

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.