Dienos aktualija, Visuomenės pokyčių analizė, Propagandos ir ideologijos analizė, Demokratija ir valdymas, Sveikatos apsaugos politika

Ramūnas Aušrotas. Lazda visada turi du galus

Tiesos.lt redakcija   2021 m. liepos 24 d. 17:01

4     

    

Ramūnas Aušrotas. Lazda visada turi du galus

Lazda visada turi du galus.

Kaip pamačiau masinių protestų Paryžiuje prieš sanitarinį pasą nuotraukas, akis užkliuvo už vieno plakato, kuriame buvo parašyta: „Mano kūnas, mano pasirinkimas, mano laisvė!“

Lygiai tokia pati frazė, tik lenkų kalba, galėjo būti užrašyta ant plakato per protestus Varšuvoje šią žiemą, kurie kilo Lenkijoje po to, kai Konstitucinis Tribunolas nusprendė, kad nėštumo nutraukimas dėl vaisiaus apsigimimo prieštarauja Konstitucijai.

Jei valstybė neturi teisės jokiais būdais ir dėl jokios priežasties riboti žmogaus teisių, kai eina kalba apie LGBT ar abortus, tai kokią ji turi teisę bent kokiu, kad ir mažiausiu būdu, riboti saviraiškos, susirinkimų, laisvo judėjimo teises, kai eina kalba apie Covid-19 pandemijos valdymą?

Kyla klausimas: kodėl valstybė gali riboti kūno neliečiamumo teisę imunoprofilaktikos srityje, jei neturi teisės jos riboti seksualumo ir reprodukcinėje srityse?

Ir tuo, ir tuo atveju žmogaus teisės ribojamos tokiais pat pagrindais: visuomenės saugumo, viešosios tvarkos, sveikatos ir moralės ar siekiant apsaugoti kitų asmenų teises ir laisves.

Iš esmės tai šizofrenija, kurią lemia liberali politinė filosofija.

Man, kaip teisininkui, geriausia tai paaiškinti per teisės funkcionavimą valstybėje. Valstybės teisė apima dvi sritis: viešąją teisę, kuri reguliuoja piliečių ir valstybės santykius, ir privatinę teisę, kuri reguliuoja individų santykius. Pasirinkta politinė filosofija lemia jų santykį. Pagal liberalios politinės filosofijos modelį, viešoji teisė privalo aptarnauti privatinę teisę, bet ne atvirkščiai, nes šiam modeliui svarbiausia yra individų laisvė. Kaip pareiškė Ispanijos vicepremjerė, komentuodama protestus dėl gėjų santuokų ir jų teisės įvaikinti: „Teisė neįpareigoja nė vieno daryti ką nors, ko jis nenori daryti.“

Ši citata išreiškia liberalų požiūrį į žmogaus teises ir valstybės misiją jas saugant: žmogus iš prigimties yra laisvas rinktis, kaip jam gyventi, ir niekas negali jam kliudyti.

Susidūrus su pandemija paaiškėjo šio liberalaus požiūrio nepritaikomumas. Pandemijos situacija realiai reikalauja nustatyti tam tikrus apribojimus, reikalingus visuomenės sveikatai ir žmogaus gyvybei apsaugoti (klausimas apie jų protingumą ir proporcingumą – ne šio įrašo objektas), tačiau pagal liberalią koncepcija to negalima daryti.  Dar daugiau – liberalaus požiūrio į žmogaus teises ir jų tenkinimą išlepintas jaunuolis ar jaunuolė (lapjaunimas), negali priimti jokio protingo apribojimo, kurį dėl bendrojo gėrio nustato valstybė, net jei tai nėra susiję su tradiciniais ideologiniais karais. Iš esmės dėl to bet koks valstybės apribojimas virsta represija, o bet koks atsakas į ją tampa ideologinis, kuriame tiek vakseris, tiek antivakseris gali būti vienoje fronto pusėje (kita nuotrauka iš Prancūzijos protestų).

Tokią žmogaus teisės sampratą lemia tam tikra žmogaus antropologija. Antonio Lopezas ją vadina „theomorfine“ (turinčia Dievo bruožų).  Jos požiūriu reikalaujama, kad „žmogus pats save kurtų“ ir „žiūrint fundamentaliai, žmogus yra abstraktus , kuriam jo santykiai su kitais (tėvais, sutuoktiniu, vaikais, draugais, Dievu) yra visiškai antraeilis dalykas“ (Lopez, 2014).

Bet žmogus nėra sala vandenyne. Tiek aborto, eutanazijos ar lyties keitimo atveju, tiek ir Covido situacijoje susiduriama ne su abstrakčiu , bet su konkrečia asmens, esančio santykyje su skitais asmenimis (negimusiu kūdikiu, mediku, tėvais, aplinkiniais žmonėmis) situacija.

Liberalus modelis buvo paremtas valstybės neutralumo principu, pagal kurį valstybės uždavinys buvo užtikrinti jos pačios neutralumą žmonių apsisprendimų atžvilgiu. Pagal jį, viešoji teisė (valstybės sprendimai) privalo būti atvira visoms moralinėms normoms.

Valstybių ir vyriausybių sprendimai ir nesėkmės covido grėsmės akivaizdoje rodo, kaip byra ši iliuzija ir kaip sklaidosi suvokimas,  jog galima patenkinti visų interesus. Ši situacija yra galimybė ieškoti naujo visuomenės pagrindo, paremto ne vartotojišku „visų norus patenkinsime“, bet tvarumą duodančiu moraliniu minimumu.

Beje, toli ieškoti nereikia. Popiežius Benediktas XVI, Europos parlamente susitikęs su Europos liaudies partijos frakcja, kalbėjo jiems apie gėrius, dėl kurių visuomenei nevalia derėtis.  T.y. apie tą moralinį minimumą, kurį turi priimti ir pripažinti visuomenė, jei nori išlikti, o ne sudužti į tūkstančius individualių norų šukių.

Apie tai rašiau straipsnyje „Gėriai, dėl kurių nevalia derėtis“.

Beje, joje yra vietos visiems. Skirtingai nuo politinio liberalizmo vizijos, kuri visus mus paliks benamiais.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

O gal       2021-07-26 13:02

čia ne lazda, o Pimpalas, kuris turi tik vieną galą.

Al.       2021-07-25 11:43

Teorija išdėstyta teisingai. Bet tikrovėje medicininiai ir net doroviniai reikalai yra antriniai. Pagrindinis dabar sprendžiamas reikalas yra valdžios perėmimas. Tam, kad žmonija būtų paversta gyvulių ūkiu. Filosofai, teisininkai ir politikai neriasi iš kailio, kad to nepastebėtų.

Skiepai čia       2021-07-24 21:22

tik pretekstas įvesti diktatorišką kontrolę.Jei rimtai kovoti,tai kovoti už galimybę,teisę gydytis,už prieinamą mediciną.O dar plačiau,už orų gyvenimą.Skiepai ar LGBT klausimas yra tik dvi to pačio prievartos ideologijos   medžio šakos.

Mūsų sveikata ir       2021-07-24 20:21

covidas valdžiai visai nerūpi.Jiems rūpi tik jų lobistų medikų patogumas.

Rekomenduojame

Kastytis Braziulis. Keli pastebėjimai dėl Erdogano ir putino susitikimo Sočyje

Ar iš tiesų esame laisvi daryti ką norime?

Kastytis Braziulis. Amnesty International metė šešėlį visai Ukrainos kariuomenei ir jos prezidentui

Karas Ukrainoje. Šimtas šešiasdešimt ketvirtoji (rugpjūčio 6 diena)

Nesant poreikio operacijai kiekvienas vokietis galės keisti savo lytį kartą metuose

Kilni donorystė ar išmėsinėjimo įstatymas

Almantas Stankūnas. Na ką, Perlas Energija iššovė sau į koją?!

Dominykas Vanhara. Elektros „tiekėjų“ verslo planas labai paprastas

Ligitas Kernagis. Įspėjimas tėvams

Arūnas Dulkys įteisino medikamentinį lyties keitimą

Mokslininkai kelia ieškinį dėl JAV valdžios vykdomos soc. žiniasklaidos cenzūros

Valstybės auditas: Lietuvos miškais rūpinamasi nepakankamai

Baltarusijos protektoratas

Karas Ukrainoje. Šimtas šešiasdešimt trečioji (rugpjūčio 5 diena)

Almantas Stankūnas. Elektros kaina Lietuvoje yra didesnė net 100 kartų!!!

Edvardas Čiuldė. Kukurūzų vaikai iš 2050 metų Lietuvos viešbučio

Žmogaus teisių gynėjai ragina pašalinti Rusiją iš JT žmogaus teises ginančios ir visų kitų JT struktūrinių padalinių

Dominykas Vanhara. Visas šis blogis yra gyvas ir šiandien

Čekijos prezidentas su grupe parlamentarų siekia Konstitucijoje įtvirtinti vyro ir moters santuoką

Lenkijoje po Konstitucinio tribunolo sprendimo smarkiai sumažėjo abortų skaičius

Karas Ukrainoje. Šimtas šešiasdešimt pirmoji (rugpjūčio 3 diena)

Švedijoje „keisti lytį“ bus dar lengviau

Išėjo Liudvikas Jakimavičius

Almantas Stankūnas. Pavojingiausias yra Blogis, kuris ateina tyliai, minkštomis šlepėtėmis ir prisidengdamas geromis idėjomis

„Už Balos”. Kinija-Rusija-Iranas-Hunteris

Apklausa: gyventojai homoseksualių šeimų klausimą nori spręsti referendumu, tam pritaria net ir valdančiųjų elektoratas

Ar šie žmonės negeba sugalvoti jokio naujo argumento?

Dominykas Vanhara. Labai geras pavyzdys, kaip žiniasklaida atlieka ne informavimo, bet nuomonės formavimo funkciją

Vladimiras Laučius. Kaip „idealistai“ atitrūko nuo idėjų, o „realistai“ – nuo realybės

Karas Ukrainoje. Šimtas šešiasdešimtoji (rugpjūčio 2 diena)

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.