Demokratija ir valdymas, Aplinkosaugos politika

Ramūnas Aušrotas. Apie struktūrinį lobizmą (TINP atvejis)

Tiesos.lt redakcija   2021 m. gruodžio 7 d. 11:05

2     

    

Ramūnas Aušrotas. Apie struktūrinį lobizmą (TINP atvejis)

Nuo 2020 m. Seimo rinkimų su nerimu stebiu kaip agresyviai, pasinaudojant įgyta politine galia, dabartiniai valdantieji „daro“ politiką, ar tai siekdami propaguoti ir proteguoti tam tikrą invazinę ideologiją, ar patenkinti siaurus tam tikrų asmenų ar jų grupių finansinius interesus. Aš tai vadinu struktūriniu lobizmu, kai pasinaudojant politiniu atstovavimu Seime ar turima įtaka Vyriausybėje ir ministerijose, yra priimami sprendimai, kurie neatitinka bendrojo gėrio reiklavimų,  yra visuomenei ne tik kad nenaudingi, bet ir žalingi.

Šiuos sprendimus valdantieji daro neatsitiktinai: be ideologinio ar finansinio intereso,  taip pat siekiama didinti turimą politinę galią ir užsitikrinti valdžios tęstinumą, ar nacionaliniame, ar savivaldos lygmenyje.

Kad būtų aiškiau, pateiksiu du pavyzdžius, kaip veikia struktūriniai ir instituciniai ryšiai, sąlygojantys struktūrinį lobizmą, kas, mano nuomone, yra ne kas kita kaip piktnaudžiavimo valdžia forma.

Pirmas pavyzdys. Susidorojimo su Trakų istoriniu nacionaliniu parku schema.

Jau dvi kadencijas Trakus valdo liberalai. Jų valdymas – žanro klasika. Vyrauja partokratinė oligarchija, klesti nepotizmas, viešieji pinigai yra skirstomi valdančiai partijai lojaliems ar jai priklausantiems asmenims.  Tai, kad Trakų miestas iki šiol nėra išparduotas, lėmė paprastas faktas, jog miestas patenka į Trakų nacionalinio istorinio parko teritoriją. Jo vadovybė neleido nei vienai valdžioje buvusiai partijai veikti kaip nekilnojamojo turto agentūrai.

Perlaužti stuburą TINP ir jo direktoriui G. Abaravičiui liberalams reikia dėl labai banalios priežasties – kad galėtų laisvai ir nekliudomai Trakuose daryti investicinius projektus. O tai savo ruožtu reikalinga dėl kitų dviejų priežasčių: a) kad išsilaikytų Trakų rajono valdžioje per kitus savivaldos rinkimus kurie jau ne iš kalnų b) kad įsisavintų europinius pinigus, kurie ateina su nauju 2021 – 2027 m. ES struktūrinių fondų finansavimo etapu.

Spalį įvykę papildomi rinkimai į Trakų mero postą, kuriuos liberalai laimėjo tik turimo adminstracinio resurso ir įdėtų didelių pastangų dėka, rodo, kad kituose rinkimuose lengva nebus, jei jie neparodys konkrečių darbų, o ypač Trakuose.

Kol Trakus valdantys liberalai nebuvo nacionalinėje valdžioje, svertų pakeisti Trakuose susiklosčiusią pato situaciją jie neturėjo galimybės. Bet po 2020 m. nacionalinių rinkimų situacija pasikeitė. Jie yra valdančiojoje koalicijoje, jų atstovai (Simonas Kairys ir Simonas Genvilas) valdo Kultūros ir Aplinkos apsaugos ministerijas.

Būtent šios dviejų Simonų valdomos ministerijos spalio viduryje susitarė Trakų istorinį nacionalinį parką įtraukti į bendrą saugomų teritorijų tinklą ir perduoti jo pavaldumą iš Kultūros ministerijos Aplinkos ministerijai. 

https://am.lrv.lt/.../siuloma-traku-istorini-nacionalini…

O jau lapkričio 18 d. LR Seime buvo užregistruotas Saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 27 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, kuriuo siūlomi atitinkami įstatymo pakeitimai.

https://e-seimas.lrs.lt/.../b19ee2c0487b11eca8a1caec3ec4b244

Projektas bus pateiktas Seime jau rytoj, gruodžio 7 d., jį pristatys buvusi Trakų merė E. Rudelienė.

Projektu numatoma istorinių nacionalinių parkų priežiūros ir apsaugos organizavimą perduoti Valstybinei saugomų teritorijų tarnybai prie Aplinkos apsaugos ministerijos. Šios funkcijos vykdymą minėtoji biudžetinė įstaiga perimtų iš istorinių nacionalinių parkų direkcijų.

Kaip žinia, šiuo metu TINP pagal pavaldumą priklauso Kultūros ministerijai, tačiau TINP tvarkosi gana savarankiškai per istorinių nacionalinių parkų direkciją.

Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos apsaugos ministerijos taip pat tvarkytų saugomų teritorijų planavimo dokumentų rengimą, saugomų teritorijų planavimo dokumentų ir projektų sprendinių įgyvendinimą, dalyvautų nagrinėjant ir derinant atitinkamo lygmens teritorijų planavimo dokumentus.

Iki šiol šią funkciją atliko TINP direkcija, vadovaujama G. Abaravičiaus. Priėmus siūlomus pakeitimus būtent ši agentūra „užsakinės muziką“ rengiant TINP planavimo dokumentus,su šia agentūra Trakų savivaldybė turės derinti teritorijų planavimo dokumentus.

Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba yra pavaldi Aplinkos ministerijai. Pagal projektą, ši ministerija periims istorinio nacionalinio parko savininko teises ir pareigas iš Kultūros ministerijos.

Aplinkos ministerijoje viceministro pareigas eina buvęs Trakų savivaldybės administracijos direktorius, liberalas Darius Kvedaravičius, Trakų liberalų skyriaus pirmininkės – Editos Rudelienės – pavaduotojas. Kvedaravičius ministerijoje kuruoja statybos ir teritorijų planavimo klausimus, jo pavaldume ir yra Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos.
Atkreiptinas dėmesys, kad projektą parengė ne Aplinkos ministerijos klerkai, bet pats ministras –  liberalas Simonas Gentvilas. t.y. pasiūlymas yra ne administracinės, o politinės valios išriška. Idėja keisti istorinių nacionalinių parkų pavaldumą ateina ne iš valstybinio strateginio planavimo dokumentų (tiek Nacinaliniame pažangos plane, tiek kituose, jo įgyvendinimui skirtuose dokumentuose reikalvimo keisti TINP pavaldumą neradau), bet yra liberalų karo su TINP išraiška.

Aiškinamąjame įstatymo projekte net neslepiama, kad jo tikslas –  išspręsti Trakų istorinio nacionalinio parko problemą. Projekto reikalingumas motyvuojamas siekiu įgyvendinti aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatas(162.1 p.), o taip pat siekiu geriau užtikrinti gamtos apsaugą. Tačiau žinant, kaip Trakų valdžia saugo miesto medžius, akivaizdu, kad aplinkosauga čia net nekvepia. O paskaičius Vyriausybės programą, darosi aišku, kad noras peržiūrėti saugomų teritorijų sistemos valdymą, susijęs visai ne su siekiu „padaryti jį efektyvesnį, labiau atitinkančiu gamtos ir vietos bendruomenių poreikį“, ar noru leisti „prie gamtosaugos prisidėti visiems“, bet su verslo ir politiniais interesais.

Būtent todėl LR Vyriausybės programoje siūloma iš naujo nustatyti valstybės institucijų (tarp jų – Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos (NŽT), Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (VTPSI), Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos (KPD) tikslus, kad jos „užtikrintų visuomeninę naudą nestabdydamos visuomenei reikalingų privačių iniciatyvų“ (133.1. p) bei inicijuoti, kad žemės naudojimo politika būtų perduota Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai, o Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos funkcijos – savivaldai (157.4. p.).

Kaip mes kalbame apie Trakų istorinį nacionalinį parką, mes turime suvokti, kad pagal savo specifiką jis skiriasi nuo kitų nacionalinių parkų. Nors kiekvienas nacionalinis parkas yra kompleksas, apimantis tiek gamtinius, tiek kultūrinius, tiek rekreacinius išteklius, TINP dominuojančią išteklių dalį sudaro kultūriniai, o ne gamtiniai ištekliai. Kalbant paprastai, istorinių objektų čia daugiau negu saugotinų medžių.

Tai ne šiaip sau saugoma teritorija, kurioje yra kultūros paveldo objektų, bet, pagal Lietuvos Respublikos teritorijos bendrąjį planą, kultūros paveldo vietovė (teritorija, kuri pasižymi istoriškai susiformavusiais ypatumais, visumos darna ir (ar) derme su gamtine aplinka ir kurioje yra kultūros paveldo objektų), kuriai taikomas specifinis teisinis rėžimas.

Naujai patvirtintame LR Bendrajame plane, kultūros paveldas traktuojamas ne tik kaip kraštovaizdžio naudojimo ir apsaugos, bet kaip integrali kompleksinio LR teritorijos planavimo dalis. Ši vietovė pagal LR Bendrojo plano sprendinius yra valstybės istorijai reikšmingo archeologinio ir architektūrinio paveldo arealas ir į įeina į Nacionalinio reikšmingumo paveldo arealų zoną, kuriai galioja kultūros paveldo apsaugos teritoriniai prioritetai.

Siekiant tinkamo susidariusios situacijos sprendimo, siūlytina ne susidoroti su TINP keičiant jos pavaldumą, bet

a) įgyvendinti LR Bendrojo plano rekomendaciją suformuoti skirtingo reikšmingumo ir statuso kultūros paveldo apsaugos principus, o esamus teisės aktus papildyti dalimis, skirtomis stambių kompleksų ir vietovių apsaugai.

b) įgyvendinti LR Aplinkos apsaugos ministerijos patvirtintame Nacionalinio kraštovaizdžio tvarkymo plane pateiktą rekomendaciją patikslinti kultūrinių rezervatų (rezervatų–muziejų), istorinių nacionalinių parkų steigimo kriterijų aprašą, kad jo nuostatos leistų pagrįsti istorinių valstybinių parkų plėtrą, aiškiau diferencijuotų konservacinės apsaugos prioriteto (kultūrinių rezervatų, draustinių) ir kompleksinių saugomų teritorijų (istorinių valstybinių parkų) steigimo kriterijus, numatytų jų valdymo ir veiklos modelius.

O šiap viskas yra paprasta, kai esi valdžioje.

P.S. Atiduodu kreditą: prie schemos padirbėta.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

stasys        2021-12-8 8:26

Tai kad reikia pokyčiu KPD manau niekas neprieštaraus. Ten susisukusi sau gužta sena sovietinė nomenklatūrą dauguma savo sprendimu priima politiniais sumetimais ir su kultūros paveldo išsaugojimu turi tik apstrakčia tema .Traku istorinio nacionalinio parko (TINP) problemos per tiek metu visai nepasistumėjo . Gal autorius čia ir mato problemą .. ir turi poagristu baimiu ateinant naujoms permainoms , bet šaukti gatvėje vadovaujantis tik savo baimėmis manau nėra tinkamas pagrindas . Pas mus daugiau draudimu ir apribojimu nei galimybių puoselėti ta gražų ir turtinga istorija krašta .
Tai kad liberalai lipa ant kulnų tam sisteminiam klanui , kaip man tai gera naujiena .. Kiek Vilniuje jau sulaužyta patriotinių iečiu siekiant nors kiek ta miesta paversti panašų į Lietuvos tautine sostine ?

ah.ą       2021-12-7 17:05

telegram/MindaugasPuidokas/202
apie Ursula Von Der Leyen ir jos vyrą Heiko Von Der Leyen.
Tai kas Lietuvoje konkrečiai užsakinėjo uždarame pasėdyje 14, 6 milijonų dozių kai mūsų tik 2.4 milijono, kieno konkrečiai parašai ant 14,6 milijonų dozių užsakymo?
Nagi žurnalistai,išsiaiškinkit ir informuokit tautą - kieno “nuopelnu” mes badomi ir būsim badomi ir kieno nuopelnu 11 tūkstančių perteklinių mirčių/ galimai 11 tūkstančių žmogžudysčių?

Rekomenduojame

Almantas Stankūnas. Didinate piktų ir valstybei nelojalių piliečių skaičių

Ondrej Šmigol. Prasidėjo kontrrevoliucija prieš translytiškumą

Marek Jurek. Metas sudaryti tarptautinę konvenciją dėl šeimos teisių, kaip alternatyvą Stambulo konvencijai

Susipažinkite su paroda, kurią rengia Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras

Karas Ukrainoje. Šimtas šešiasdešimt septintoji (rugpjūčio 9 diena)

Vienos iš Vokietijos žemių vyriausybė steigia centrus, kuriuose bus galima apskųsti „anti – queer ir rasistinius incidentus“

Vytautas Radžvilas. Nacionalinio susivienijimo pozicija: 1940 m. klaida nebus kartojama

Almantas Stankūnas. Šeimų sąjūdis: nenumaldomas V. Putino ilgesys?

Almantas Stankūnas. „PIŠ“ apie Perlą – kulkosvaidžiu į kojas valdantiesiems

Vytautas Sinica. Už Perlo veiksmus dar baisesnė Šimonytės reakcija

Algis Vyšniūnas. Sąmoninga tautos amnezija

Karas Ukrainoje. Šimtas šešiasdešimt šeštoji (rugpjūčio 8 diena)

Kardinolas S. Tamkevičius SJ. Tikėjimo išbandymai – XIX eilinis sekmadienis

Nesitikėkite, kad sveikatos apsaugos valdininkai rekomenduos susilaikymą, idant sulėtintų beždžionių raupų plitimą

Vytautas Sinica. Persona, vadovaujanti organizacijai Amnesty International

Kastytis Braziulis. Keli pastebėjimai dėl Erdogano ir putino susitikimo Sočyje

Ar iš tiesų esame laisvi daryti ką norime?

Kastytis Braziulis. Amnesty International metė šešėlį visai Ukrainos kariuomenei ir jos prezidentui

Karas Ukrainoje. Šimtas šešiasdešimt ketvirtoji (rugpjūčio 6 diena)

Nesant poreikio operacijai kiekvienas vokietis galės keisti savo lytį kartą metuose

Kilni donorystė ar išmėsinėjimo įstatymas

Almantas Stankūnas. Na ką, Perlas Energija iššovė sau į koją?!

Dominykas Vanhara. Elektros „tiekėjų“ verslo planas labai paprastas

Ligitas Kernagis. Įspėjimas tėvams

Arūnas Dulkys įteisino medikamentinį lyties keitimą

Mokslininkai kelia ieškinį dėl JAV valdžios vykdomos soc. žiniasklaidos cenzūros

Valstybės auditas: Lietuvos miškais rūpinamasi nepakankamai

Baltarusijos protektoratas

Karas Ukrainoje. Šimtas šešiasdešimt trečioji (rugpjūčio 5 diena)

Almantas Stankūnas. Elektros kaina Lietuvoje yra didesnė net 100 kartų!!!

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.