Propagandos ir ideologijos analizė

Propaganda: melo anatomija

Tiesos.lt siūlo   2017 m. vasario 21 d. 17:11

2     

    

Propaganda: melo anatomija

Gustavas Štrimas | „Kardas“

„Vabalo dėžutėje“ fenomenas iliustruoja, kaip gali būti iškraipoma realybė.

„Vabalas dėžutėje“

Austrų filosofas, Kembridžo universiteto profesorius L. Vitgenšteinas yra aprašęs įdomų teorinį eksperimentą. Tarkime, yra grupė žmonių, kurių kiekvienas turi po dėžutę. Kiekvienoje dėžutėje yra uždaryta po vabalą. Tačiau niekas negali pažiūrėti į svetimą dėžutę: žmogus gali matyti tik tai, kas yra jo nuosavoje dėžutėje, ir turi pasikliauti tik kitų tvirtinimu, kad vabalai yra ir kitose dėžutėse.

Tokiu būdu sąvoka „vabalas“ po truputį praranda prasmę. Galiausiai „vabalu“ tampa bet kas, esantis dėžutėje.

Beje, L. Vitgenšteinas tik struktūriškiau pažvelgė į seną problemą. Dar budizmo filosofijos klasikai pastebėjo atotrūkį tarp mus supančios aplinkos ir bandymo ją pavaizduoti. Netgi paprastas šuns lojimas užrašius neatkartoja jo tikroviškumo, tai ką kalbėti apie bandymus atvaizduoti sudėtingesnius reiškinius ar sąvokas?

Bet ar panašus reiškinys nevyksta čia ir dabar?

Anot L. Vitgenšteino, „pasaulio veidrodis“ yra kalba: visi mes pažįstame pasaulį tik todėl, kad pagrindinė žmonių bendravimo priemonė – kalba – savo logine struktūra turėtų atspindėti aplinką. Deja, kalba labai tolima tokiam idealui. Dėl savo netobulumo – išraiškų neapibrėžtumo, jų daugiareikšmiškumo – ji yra daugelio painiavų šaltinis.

Kryžkelė: du požiūriai į realybę

Taigi, tarp objektyvios tikrovės ir bandymo ją atvaizduoti visada yra tam tikra praraja. Ir ši praraja tarp realumo ir virtualumo didėja, jei atsiranda šališkas, angažuotas vertinimo poreikis, siekiant tam tikrų tikslų. Ypač jei reikalo imasi propagandistai.

Čia reikėtų truputį nukrypti nuo temos ir sąlygiškai išskirti du požiūrius į tiesą. Pirmasis požiūris – mokslinis. Mokslo žmogus supranta, kad norint teisingai pažinti mus supantį pasaulį, būtina labai griežtai susitarti dėl sąvokų reikšmės, laikytis loginių ryšių, vadovautis aiškiomis metodikomis. Kitaip tariant, akademinio proto žmogus suinteresuotas pagrįstai įrodyti, kad „vabalas“ iš tikro yra vabalas, o ne „kažkas, esantis dėžutėje“.

Propagandisto tikslas – iš esmės visiškai kitoks. Jo užduotis – vadinti daiktus ne savais vardais, nutylėti, kas neparanku, ir sukurti visiškai nepagrįstus priežastinius ryšius, įtikinant aplinkinius, kad tai ir yra tikroji realybė.

Propagandinis melas atsiranda, kai sąvokos yra izoliuojamos ir pašalinamos visos nenaudingos konteksto detalės. Kitaip tariant, propagandistas visada suinteresuotas, kad būtų kuo mažiau tikimybės pamatyti „dėžučių“ turinį. Tai teikia puikias galimybes manipuliuoti sąvokomis ir kreipti auditorijos suvokimą norima linkme. Pavyzdžiui, įteigti: „Mano vabalas pats geriausias“. Arba: „kKai kas iš čia esančiųjų meluoja – jokių vabalų jų dėžutėse nėra ir niekada nebuvo!“ Svarbiausia kalbėti garsiai, vaizdžiai ir apeliacijų nepakenčiančiu tonu. Tai ypač pasiteisina, jei kaltintojas jokio vabalo pats neturi.

Žinoma, tai labai paprasti pavyzdžiai. Bet ar jums jie nieko neprimena?

Kodėl meluojama?

Atsakymas, ko gero, vienas: nes tai naudinga tiems, kas meluoja. Ir tam yra priežastis. Labai dažnai propagandinis melas yra daug efektyvesnė priemonė už prievartą. Juk užtenka įtikinti „gražiuoju“, netaikant grubių poveikio priemonių, kad užsibrėžtas tikslas būtų pasiektas. Atrodo, telefoninis sukčius skiriasi nuo tarpuvartėje peiliu grasinančio plėšiko savo metodais, tačiau jų tikslas yra vienas – kad jūs atiduotumėte jiems savo pinigus.

Dažniausiai nusikalstamos interesų grupės ir režimai (ypač totalitariniai) veikia „rimbo ir meduolio“ principu – propaganda ir smurtas veikia išvien, vienas kitą dubliuodami ir papildydami. Kaip rašė A. Solženicynas, „prievarta negali remtis niekuo kitu, išskyrus melą, o melas negali gyvuoti, jei jis neįtvirtinamas prievarta. Kiekvienas, kas paskelbė prievartą savu metodu, melą turi pasirinkti savo principu.“

Dėl šio ryšio propagandą galima laikyti „alternatyviu smurtu“, o jos tikslingą pavartojimą – „virtualia agresija“. Tai nėra perdėta. Informacinė agresija savo esme niekuo nesiskiria nuo realios agresijos – abiejų paskirtis yra primesti valią savo oponentui, priverčiant jį veikti pagal norimus elgesio modelius.

Liūdna, bet žmones labiau vienija ne tiesa, o melas. Jei lyginsime praeitame skyriuje minėtus požiūrius – mokslinį ir propagandinį, pastebėsime esminius skirtumus. Mokslininkas, ieškodamas tiesos, abejoja, tiria, eksperimentuoja ir gilinasi į esmę. Propagandos paveiktas žmogus yra fanatiškas, nepripažįsta kompromisų ir neatsižvelgia į kitokią nei jo nuomonę. Maža to, jis stengiasi paversti savo nuomonę vienintele, net jeigu dėl to reikėtų meluoti ar žudyti.

Tai ir yra esminis skirtumas. Niekas nežuvo ir nebuvo nužudytas dėl formulės E = mc2, bet istorijos eigoje daugelis žmonių žudė ir buvo žudomi, kad būtų įrodyta, „kieno dievas tikras“.

Straipsnio tęsinį skaitykite portale lzinios.lt ČIA.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Jėzusas       2017-02-22 23:12

Dėja, dėja… Dėl formulės E=mc2 buvo prižudyta pakankamai, nes priešingai - tokiomis nesamonėmis niekas netikėtų.

Dabar vyksta didysis       2017-02-22 15:26

puolimas prieš Trumpą.Jaučiasi didelis propagandistų sumišimas.O kadangi tarp jų yra ir nepatologinių asmenybių,kurios jaučia diskomfortą ironizuodamos teisingus faktus,tai tiesa tampa sumišusi su propagandos purvu.Šiek tiek galima atsirinkti.


Rekomenduojame

Popiežiaus interviu italų dienraščiui: Europa, migracija, ekologija

Povilas Urbšys. Tai – elementarus vaivorykštinis fašizmas

Vykintas Vaitkevičius. Iš miego pakilusi Gedimino pilies kalno kariuomenė

Vidmantas Valiušaitis. Nėra to blogo, kas neišeitų į gera

Į laisvę“ studijų savaitgalis „Quo vadis, Lietuva?“

Robertas Grigas. Ar esame gėlininkų tauta?

Dalius Stancikas. Kaip išnarplioti Šimašiaus mazgą

Reportažas iš 5-ųjų Monsinjoro Alfonso Svarinsko mirties metinių paminėjimo Partizanų parke

Tomas Baranauskas. Manote, kad bent A. Ramanauską-Vanagą jau paliko ramybėje? Manykite iš naujo…

Tiesos.lt žinia skaitytojams, kuriems šiuo metu esame nepasiekiami: mes veikiame, kliūtis žadame įveikti, lauksime Jūsų sugrįžtant

Algimantas Rusteika. Laisvės dykai niekas nedalina

Dar vienas reportažas iš mitingo „Apginkime Lietuvos Didvyrius!“ (Šarūno Valentinavičiaus vaizdo įrašas)

Prof. Alfonsas Vaišvila. Nuo „tautos suvereniteto“ praktikoje slaptai pereinama prie valdžios suvereniteto

Nuo bačkos. Aplinkos ministerija: „Nevykdant pagrindinių miškų kirtimų, miškai prarastų tvarumą“

Nuo bačkos. Nerijus Mačiulis: Naujausia skurdo statistika neleidžia abejoti – Lietuvoje jau sėkmingai kuriame gerovės valstybę

Lietuvos žydų bendruomenių viešas pareiškimas dėl LŽB pirmininkės Fainos Kukliansky veiksmų

Raimondas Navickas. Įspūdžiai iš mitingo

Mitingas „Apginkime Lietuvos Didvyrius!“ (Juozo Valiušaičio vaizdo įrašas)

Arūnas Gumuliauskas: „Istorinės atminties politikoje negalima įsivelti į „paminklų mainus“

Valdas Vasiliauskas. Žvelkite giliau ir plačiau

Protesto koncertas „In memoriam Jonui Noreikai-Generolui Vėtrai“

Prof. Alfonsas Vaišvila. Visuomenės perkeitimas: daiktus vadinti netikrais vardais, dezorientuojant ir demoralizuojant ją

Andrejus Gaidamavičius. Punios šilas – padėkite gelbėti!

Gintautas Kniukšta. Ne, prezidente, jūs Lietuvos miškų neparduosite

Rasa Čepaitienė. Apie marginalus

Valdas Vasiliauskas. Amžinas nepriklausomybės ir demokratijos susikirtimo taškas. Neįmanomybės istorija: nuo Vasario 16-osios iki Kovo 11-osios

NOKT kreipimasis Dėl R. Šimašiaus ir kitų atsakingų asmenų neteisėtų veiksmų

Robertas Grigas. Sovietai ir tarybos

Arkivysk. Sigito Tamkevičiaus homilija per Šv. Mišias tremtinių šventėje Ariogaloje „Su Lietuva širdy“

Nuo antitarybinių eilėraščių iki „Lietuvos Katalikų bažnyčios kronikos“. Petro Plumpos istorija

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.