Ugdymo politika

Arvydas Juozaitis. Mokytojas - prestižinė profesija?

Tiesos.lt redakcija   2019 m. sausio 18 d. 21:35

2     

    

Arvydas Juozaitis. Mokytojas - prestižinė profesija?

Visos mūsų Vyriausybės deklaravo švietimą kaip prioritetinę sritį. Mokytoją, pedagogą vadino pagrindiniu šios sistemos veikėju. Mokinį vadino pagridiniu sistemos tikslu. Visa tai atrodo natūralu, suprantama, kilnu.

Tačiau metai bėgo ir mokyklos reikšmė, jos autoritetas ėmė smukti. O tai jau nebebuvo natūralu. Švietimo problemų vajus tiek paaštrėjo, kad apie 2010 metus buvo pasiekta „kritinė riba“. Tiesa, tada iš esmės prasidėjo ir demografinis Lietuvos nuosmukis.

Ką daryti?

2018 metų pradžioje pagaliau prabilta apie „mokytojo prestižą“. Surengtas net žiniasklaidos konkursas, o liūdnos atminties švietimo ir mokslo ministrė viešai ir retoriškai paklausė: „Kodėl Lietuvai būtina pedagoginių profesijų prestižo kėlimo programa?“ Ir šou biznį primenanti žiniasklaida trinktelėjo: „Mokytojas – prestižinė profesija iki 2025 metų“.

Šis prestižas baigėsi mokytojų profsąjungų nariams sulipus pro ministerijos langus ir pasiekus, kad ministrė-reformatorė būtų atstatydinta.

Nusitaikyta į Vilniaus edukologijos universitetą

Vilniaus edukologijos universitetas, ši prestižinės profesijos kalvė, prijungtas prie Kauno Vytauto Didžiojo universiteto. Tai bent reforma. Naujo darinio pavadinimas įspūdingas: Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademija. Suglausminta, o realiai sunaikinta švietimo esmė.

Švietimo žinovams aišku: profiliniuose, mažesniuose universitetuose yra geriausios galimybės parengti konkrečios srities specialistus. Tuo tarpu mūsų šalis, atsisakiusi rengti mokytojus specializuotoje aukštojoje mokykloje, dabar nubloškiama į „daktaravimo“ sąlygas, o iš esmės — į trečiojo pasaulio šalių tarpą.

Edukologijos universitetas sudraskytas į skutelius.

Kaip šitai galėjo nutikti? Kokios jėgos to pasiekė?

Pirmu ideologiniu smuiku užgrojo Laisvosios rinkos institutas. O vėliau — ir Pramonininkų konfederacijos šulai. Veikta Lietuvoje įprastu būdu: iš pradžių „paleista“ žiauri žiniasklaidos kampanija. Jos tikslas buvo toks: Vilniaus edukologija ruošia nepakankamai gerus specialistus. Antras veiksmas: Švietimo ir mokslo ministerija apkarpo finansavimą, tad universitetui pritrūko finansų netgi dėstytojų algoms. Žiniasklaidoje purvų drabstymas sutirštėjo, edukologijos analfabetai ėmė mokyti universitetą kaip reikia dirbti. Net Lietuvos Prezidento patarėja pataikavo žiniasklaidai.

Sisteminio požiūrio trūkumas reformuojant šalies švietimą

Edukologijos universiteto giljotinavimas yra ne kas kita, o brutalus, precedento neturintis smūgis mokytojo profesijos prestižui. Liūdniausia, kad visi esminiai pokyčiai vykdomi stichiškai, neatlikus jokios išsamios kokybinės švietimo analizės, prognozių, nematant strategijos. Todėl ir „klasės krepšelis“, ir etatinis apmokėjimas, ir tinklo optimizavimas — visa tai ne moksliniais tyrimais, realiais poreikiais, o biudžeto padėtimi paremtos reformos.

Pemjeras S. Skvernelis viešai pareiškė, kad būtina optimizuoti mokyklų tinklą, nes apie 2000 mokyklų Lietuvai esą per daug. Tuo tarpu statistika skelbia, jog iš 2311 bendrojo lavinimo mokyklų, buvusių 2000-2001 mokslo metais, šiandien likę tik 1125. Taip panašiai improvizuojama ir skaičiuojant mokytojus. Premjeras teigia, kad esama 50 tūkstančių mokytojų. O iš tikrųjų po daugiau nei 20-ies metų reformų Tėvynėje liko tik 28 tūkstančiai mokytojų.

Štai ir gyvena pedagogų bendruomenė nuolatinėje įtampoje ir net baimėje. Švietimo sistema nuosekliai stumiama į netvarką ir chaosą.

Šaliai būtinų specialistų valstybinis užsakymas atrodo jau net nebeįmanomas.

Laimė, pasirodė naujas ir patyręs šios srities ministras Algirdas Monkevičius. Tikėtis sveiko proto? Kas mums belieka.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Gyvenimo aprašymas       2019-01-19 1:27

1983-1985 m. - Akmenės rajono Švietimo skyriaus inspektorius, 1985-1988 m. - Lietuvos komunistų partijos Akmenės rajono komiteto skyriaus vedėjas.

1988-1991 m. buvo Maskvos visuomenės mokslų akademijos Sociologinių tyrimų centro aspirantas. 1991 m. apgynė sociologijos mokslų kandidato (dabar - socialinių mokslų daktaro) disertaciją „Asmenybės sąmonės schematizmai: teorinės analizės ir operacionalizacijos patirtis”.

Vienuoliktosios Vyriausybės (Pakso-Gentvilo) švietimo ir mokslo ministras
Dvyliktosios Vyriausybės (Brazausko) švietimo ir mokslo ministras.

Juozaičio žiniai...       2019-01-18 23:46

Būtent tas pats Monkevičius viename Rytų Lietuvos lietuviškas kaimo mokyklas prieš maždaug 20 metų  kaip dalgiu nušienavo .Kaip Pilsuckio laikais lietuviukai negalėjo mokytis lietuviškose mokyklose,nes be perstojo naikino,taip Nepriklausoma Lietuva
vėl negailestingai susidorojo su lietuviškomis kaimo mokyklomis.Dabr ten kaimai stovi
tušti.Visi kas galėjo išvažiavo.Neliko nei mažų ,nei didelių.Amen.Su mokyklų naikinimu pradėtas Lietuvos tuštinimas.Suslovo priesakai sėkmingai įvykdyti.

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.