Įžvalgos

Povilas Urbšys. Negi mums gėda Vyties?

Tiesos.lt redakcija   2017 m. gruodžio 8 d. 8:44

17     

    

Povilas Urbšys. Negi mums gėda Vyties?

Kovotojų už Lietuvos Laisvę atminimo įamžinimas Lukiškių aikštėje netikėtai atskleidė ne tik skirtingus įsivaizdavimus, kaip turėtų atrodyti pats „įamžinimas“, bet ir kaip iškreiptai gali būti suprastas „šiuolaikiškumas“ ar kas yra valstybė ir jos sostinė.

Besidomintieji istorija galėtų išvardinti mažiausiai 5 senąsias Lietuvos sostines: Voruta, Naugardukas, Kernavė, Trakai, Vilnius. Viduramžiais sostinė būdavo ten, kur gyvendavo valdovas. Nuo XIII amžiaus Vilnius pradeda formuotis kaip Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rezidencija, tuo palaipsniui įgaudamas pastovios Lietuvos valstybės sostinės statusą.

1385 m. Lietuvos didžiajam kunigaikščiui Jogailai dėl Lenkijos karaliaus karūnos sujungus Lietuvą su Lenkija, šių dviejų valstybių darinio sostine dažniau tapdavo Krokuva, o vėliau – Varšuva. Neatsitiktinai Lietuvos didžiųjų kunigaikščių ir Lenkijos karalių panteonas susiformavo ne Vilniuje, o Krokuvoje.

Nors Vilnius irgi stengėsi įtvirtinti sostinei būdingus atributus, deja, istorija jam buvo negailestinga. 1655 m. Vilnių užėmus Rusijos kariuomenei, po 6 metų niokojimo buvo išplėšti, išniekinti ir sunaikinti garbingų valstybei asmenų palaidojimai Vilniaus katedroje, pradanginti Vytauto Didžiojo palaikai, nusiaubti ir sudeginti Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmai, kol galiausiai, XVIII–XIX amžių sandūroje, carinės Rusijos administracijai paskatinus, jie ir nugriauti – kaip sunaikintos Lietuvos valstybės regimas simbolis.

Taigi nuo 1795 metų iki 1990 metų, išskyrus trumpus 1918–1920 metų ir 1939–1940 nepriklausomybės intarpus, Vilnius priklausė įvairaus plauko okupantams. T. y. daugiau nei 190 metų Vilniaus viešųjų erdvių formavimą kontroliavo tie, kurie naikino ir trynė iš mūsų tautos sąmonės Lietuvos nepriklausomybės savivoką. Tačiau Tauta už savo laisvę kovoti nenustojo. Net po mirties šioje kovoje kritę vyrai ir moterys kėlė grėsmę, todėl būdavo slapta užkasami kapinėse arba tiesiog kur nors suverčiami į duobę – toliau nuo žmonių akių. Tad mūsų miestų ir sostinės aikštės taip ir liko paženklintos okupacijų randais – okupantus garbinančiais objektais.

Atrodytų, 27-eri metai po nepriklausomybės atkūrimo – pakankamas laikas atsikvošėti. Ir nuosekliai padirbėti, kad Vilnius taptų visaverte Lietuvos Respublikos sostine, kurioje, kaip ir Vakarų valstybėse, būtų įrengta reprezentacinė aikštė, įamžinanti kritusiųjų už laisvę atminimą.

Deja, kilusios diskusijos dėl kovotojų už Lietuvos Laisvę atminimo įamžinimo Lukiškių aikštėje atskleidė vergystės šimtmečių iškreiptą istorinę savimonę. Dabar jau akivaizdu: susidūrėme su visišku negebėjimu priimti Vilnių kaip Lietuvos valstybės sostinę – valstybės, kuri užuot didžiavusis savo, vienos seniausios Europos tautos, praeitimi ir iš jos sėmusis stiprybės, elgiasi taip tarsi norėtų jos išsižadėti ir taip sumenkinti net tai, kas švenčiausia, – už Laisvę šimtmečiais lietą Tautos kraują.

„Šiuolaikinių“ meninių objektų garbintojui tokia retorika perdėm realistiška ir net atgrasi. Girdi, į praeitį gręžtis, ja remtis – tai romantinė pasaka, jau seniai atgyvenusi ir prieštaraujanti „šiuolaikiškam“ kritiniam mąstymui. Šių laikų žmonės juk jautriasieliai – kam juos gąsdinti militaristiniais, praeities stabus primenančiais monstrais? „Šiuolaikiniam“ pozityvizmui reikia abstrakcijos, kuri niekaip neįpareigotų, atvirkščiai, kurios prasmių laukas rastųsi nuo tą akimirką išgyvenamo jausmo, kad esi laisvas pasirinkti: ar stovėti prie meno objekto kaip prie Raudų sienos, ar džiugiai nusiteikus „išvesti savo šunelį pakakoti“, kaip taikliai šaržavo kunigas Robertas Grigas… Žmogaus ar meno objekto daugiafunkciškumas – „šiuolaikiškos“ pažangos bruožas.

O kad niekam nekiltų abejonių dėl daugiafunkcinio objekto Lukiškių aikštėje kilnios prasmės, jis pavadintas ... partizanų bunkeriu. Tuo netikėtai sukuriant neva „šiuolaikišką“, provokuojantį meninį „pokštą“ ar net atrakciją: buvusioje Lenino aikštėje, priešais buvusius KGB rūmus, lyg niekur nieko „išdygsta“ partizanų bunkeris. Ach, kaip „šiuolaikiška“, ach, kaip „progresyvu“, net „įžūlu“! Nė vienoje Europos sostinės reprezentacinėje aikštėje nepamatysi tokio „originalaus“ kovotojų už Laisvę atminimo įamžinimo. Šį kartą, atrodo, perspjausime ne tik save, bet ir visą likusį pasaulį. 

Būtų juokinga, jeigu nebūtų graudu. Mano manymu, po šia „šiuolaikiškumo“ kauke, giliai pasąmonėje, slepiasi tas pats vergas, kuriam per šimtmečius diegė nevisavertiškumą ir kuris savo valstybės bei tautos istoriją bijo suvokti kaip visumą, nes tada jis turės susidurti su jos didybe ir tuo pačiu pripažinti savo savivokos menkumą. Taigi, atėjūnų skiepyta savinieka savo sostinei, valstybei nepraėjo be pasekmių. Todėl nieko nuostabaus, kad iš Vilniaus Lukiškių aikštės vejamas Vytis kaip amžinos kovos už Lietuvą simbolis.

Galime ginčytis dėl Vyčio meninės išraiškos, bet dėl jo išskirtinės reikšmės mūsų nacionalinei savimonei sunku būtų prieštarauti. Tik vieniems jis – nudvasintas, sudaiktintas ženklas, tetinkantis papuošimams: sienos, stiebo ar pinigo.

Kitiems – tai kovos už Laisvę įkvėpimo šaltinis. Todėl ne atsitiktinai mūsų partizanai ėjo pasitikti mirtį su Vyčio Kryžiaus ženklu – jie norėjo amžiais likti Vyčiais.

O ko verti bus tie, kurie šiandien jo gėdijasi? Ir ko verti būsime mes, susitaikę su tuo?

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Julius       2017-12-10 0:03

Mums tikrai negėda dėl vyties kam gėda tai Urbšio draugeliui Skverneliui. Profesionalui kaip ji vadina misteris Urbšys.
Paėmus bendrai tai nuteisinėjami nakalti žmonės. Teisėjai skaito nuosprendžius drebančiom rankom ir bijodami pažvelgti žmonėms kuriuos nuteisė į akis. Aš kalbu apie Garliavos bylas. O tuo tarpu Urbšys sau šiltai sėdi seime. Karts nuo karto sušukdamas embriooooonai, trys raiiiidės, vyyyytis ir panašiai. Ir toliau sau kaip sedėjas seime. Jau antrą sezoną sėdi seime apsimetelis “profesionalų” draugelis.

aišku, kad gėda       2017-12-8 8:49

bet negėda prieš N.Venckienę balsuoti - negėda, kad pedofilai valdo.

Algimantas       2017-12-8 7:09

Gėda Vyties tebėr, kam tebėr miela LTSR.

Jozuės knyga ir kabala       2017-12-8 0:56

pagal Jozuės knygą - dvylika akmenų - dvylika genčių (Jozuės knyga 4.Dvylikos akmenų paminklas). Aikštėje - priešais dvylika stačiakampių akmenų yra? Nueikit patikrint…
Pagal Jozuės knygą - kraštas padalintas devynioms gentims ir pusei genties - 14.2. Paveldas jiems atiteko burtų keliu, kaip VIEŠPATS buvo įsakęs per Mozę duoti devynioms su puse likusių giminių. Lukiškių  Aikštės žemė į kiek dalių suskirstyta? Į devynias? Tarp betoninių takų trikampis žemės plotas už aikštės - dešimta dalis yra? 
Na ir apie aukurą : Jozuės knyga 22.26.Ne deginamosiosm aukoms. 22.7 bet kaip liudijimą mums ir jums, ir būsimoms kartoms- kad turime teisę tarnauti Adanajui/ JAHVEI/ VIEŠPAČIUI jo Artume savo deginamosiomis atnašomis, aukomis bei bendravimo atnašomis…”
Tai buvo apie kraštą kuriame išnaikinti vietiniai. Ir apie kraštą  kuriame Jūs gyvenate…
Ir pirmiausia kaip visada rašoma programa, koncepcija.
Jūsų teisė tikėti arba netikėti simboliais.

apie simbolius       2017-12-7 22:00

kas paaiškins ką simbolizuoja dvylika stačiakmpių prieš Lukiškių aikštę? Kas per magija?

Nereik       2017-12-7 20:57

kaltinti kitų,lenkų ar dar ko,jei mes,lietuviai,negebam atstovėti už savo simbolius už neikainuojamas vertybes,paliktas per kartas,mums saugoti ir puoselėti.Tapome išglebę,neatsakingi ir silpstam be savo simbolių be istoriškai mus tvirtinančių ir mus jungiančių vertybių.Lukiškių aikštėje Vytis,Kaune Vytis,tegul mus stiprina ir vienija.
Gerb.Urbšys teisus.

Man gdzeda       2017-12-7 20:26

kad šūdvamzdžio pseudokūrėjas visur kiša savo pseudovytį.

Švarkelis viduje gėdijasi Vyčio...       2017-12-7 19:02

Dabar jis už sukląstotą konkursą...Skvrn.- liberastiškai policajiškas vilkas, maskavimuisi užsimetęs valstietišką ėriuko kailį....  Neduok Dieve, tokio veidmainio į prezidentus už nomenklatūros pinigus,,,Tas liberastas, pagal vidų, tiek Vyčio, tiek nacionalinio orumo ir kalbos priešas,,Varšuvos,oligarchų ir nomenklatūros klerkas su viena apvalia vagele smegenyse,,.Žinote visi, nuo ko ji atsiranda…:)

Skaitykite daugiau: .delfi premjeras-istatymai-neturi-reguliuoti-k

O man regis       2017-12-7 18:53

O man atrodo, kad pamažu valstybės sostinės valdžią perduodame Kaunui, va lenkai jau pastovų lėktuvų reisą paleido Varšuva-Kaunas; geležinkelio linijas tiesia irgi iki Kauno, , va ir Valstybės simbolį kauniečiai pasišokinėdami pasistatys Kaune; juk lenkai kiek žinau nepripažino 1918m Nepriklausomos Lietuvos su sostine Vilnium.Pasimaivykim dar nepriimdami Vyčio ,kaip Lietuvos simbolio ir liksim kaip prie suskylusios geldos jau be sostinės atributų.

aha       2017-12-7 18:44

tai tik senovinė G raidė,  reiškianti tiek vardo Gedimono, Gyzos (piramidės) pirmą raidę, tiek žodžio “ginties” pirmą raidę ir atitinka vaizdinį “fašiną”/apsaugą.Kalbą tėvelis vadindavo “ambrijimu”, ženklą naudojo apsaugai. Internete senojoje ambri kalboje G atitinka tokį pat ženklą...Visa kas paminėta info galite rasti internete…Beje Egipto raštuose “Egipto kryžius” yra ne “kryžius” o “raktas”, veikiantis akmeninę spyną atvirkštiniu principu.

Suprantama...       2017-12-7 18:38

Nieko nuostabaus. Liberalmarksistai (ypač Vilniaus) bijo besikaunančio su Lietuvos priešais lietuvio – Vyčio, todėl neleidžia tokios statulos pastatyti Lukiškių aikštėje. Liberalmarksistams labai patinka Lietuvos partizanai, tyliai tūnantys žeminėje, todėl jie ir nusprendė Lukiškių aikštėje įrengti tokią „žeminę“.

Simbolio statybai nereikia kultūrininkų nuomonės       2017-12-7 17:39

Paimt 100 m. senumo ZIKARO Vytį ir pastatyt.
Ar daug reikia tam kultūrinio išsilavinimo turėt?

Danutė       2017-12-7 16:34

Ko verta tokia komisija priėmusi šitokį sprendimą? Kokia jų kompetencija? Ar tikrai kultūros ministeriją pervadinsime Chaltūros ministerija?

TIK       2017-12-7 16:23

mankurtai ir gėdijasi Vyčio, jie gal net bijo jo..Jų tikslas - valdžia ir “ne mažiau penki tūkstančiai” algos. Darosi gėda ir baisu dėl Lietuvos…...

Susėskime        2017-12-7 15:23

ratu ir mūs įvyks svajonė...” yra tokia pasakėčia. Apie neva menininkus.
Manote mūsų “menininkai” supranta, kokią galią turi SIMBOLIA? Kuris iš jų žino, kokį virusą slepia žodžiai: Valstybė, Valdovo postas, Valdovo sostas, Valdovo sostinė? Sąmonę “žodžiai-simboliai” vos paliečia tačiau jie AMŽINAI įsitvirtina pasąmonėje. Dvasingi (duchovnyje) žmonės nevalingai ilgisi tvirtos rankos - valdovo, kuris viską spręstų ir nuspręstų. Tik tokie NUO AMŽIŲ valdo rytų šalis, nuo Š.Korėjos iki rytinės Lietuvos sienos.   

Lietuvą valdo....       2017-12-7 13:10

Lietuvą valdo žemo intelekto ir mažai knygelių perskaitę subjektai,nežinantys savos Tėvynės istorijos ir nesusivokiantys kas ir kaip,ne taip seniai, jiems ant lėkštutės padėjo Lietuvos valstybės NEPRIKLAUSOMYBĘ.
Noriu paklausti mūsų universitetų:
-Tai Jūs tokias vidutinybes išleidžiate į gyvenimus?

Vyčio paminklo statybos blokavimas atskleidė       2017-12-7 12:48

kas Lietuvą tebevaldo išvažiavusių Rusijos tankų TANKISTAI.


Rekomenduojame

Samuelis Greggas. Teisingi pinigai

Teismas patenkino LLKS skundą: prokuratūra iš naujo spręs, ar iškelti Rūtai Vanagaitei bylą dėl partizanų vadą juodinusių teiginių

Vyriausybė ketina parengti kompleksinę programą, aprėpiančią visą pokario Laisvės kovų įamžinimą

Vidmantas Valiušaitis. J. Pilsudskio „genijus“

Algimantas Rusteika. „Ar pajutot, kaip narsiąją žiniasklaidą apėmė baimė?“

Verta prisiminti. Aistros dėl Lukiškių aikštės statuso virė ir anksčiau

Liutauras Stoškus: „Gražus kalnelis gali būti bet kur“

Vidmantas Valiušaitis. Dėl Škirpos – tiesa yra kita, pone mere

Vytautas Kabaila. Vyriausioji rinkimų komisija – nesąžiningų politikų ugdytoja, globėja ir užtarėja?

Politinis teismų procesas baigiasi? Kauno apygardos teismas skelbs nuosprendį Garliavos šturmo liudytojų byloje

Algimantas Rusteika apie Lietuvos žiniasklaidą: „Ką TAI turi bendro su gyvenimu?“

Romualdas Povilaitis. Sisteminė korupcija egzistuoja ir aukštajame moksle, nors apie tai tylima

„Talka kalbai ir tautai“ prašo Seimo Lukiškių aikštės konkursą pripažinti niekiniu

Vytautas Rubavičius: Antanas Smetona turi sugrįžti namo

Marius Kundrotas. Demokratija serga. Pribaigti ar gydyti?

830 tūkst. lenkų pasisako už abortų vaisiaus ligos ar negalios pagrindu draudimą

Švedijos Bažnyčioje vengiama Dievo lytį nurodančių įvardžių

Prof. Laima Kalėdienė. Vyriausybė siūlo atimti iš lietuvių kalbos jos valstybinį statusą

Algimantas Rusteika. Mano tvirtybės šaltinis

Vilniaus forumas: neteisėtas ir neskaidrus Lukiškių aikštės konkursas turi būti anuliuotas

Geroji Advento Naujiena: „Budėkite!“

Vytautas Landsbergis partijos kolegoms: „Galėjome išsišokti su „Lietšitu“...“

Liudvikas Jakimavičius. Laiminga diena

Algimantas Rusteika. Bunkerio Lietuva

Stratforo kūrėjas: ES yra žlugusi. Vytautas Radžvilas: Kodėl apsimetinėjame, kad nieko nevyksta?

Estijos siūlymas: jokia šalis neturėtų būti verčiama priimti pabėgėlių

Vygantas Malinauskas. Dvi pasaulėžiūros – du požiūriai į simbolius

Seime rengiama konferencija „Ko reikia, kad išliktume dar šimtą metų?“

Eimuntas Nekrošius: „Ateitis man kelia nerimą“

Kun. Robertas Grigas. „Kad Lietuva nebūtų išstūminėjama iš Vilniaus, o Vytis iškiltų ten, kur jam ir priklauso būti, – reprezentacinėje aikštėje“

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.