Demokratija ir valdymas

Povilas Gylys. Mūsų Maidanas – rinkimai

Tiesos.lt siūlo   2016 m. balandžio 28 d. 22:08

18     

    

Povilas Gylys. Mūsų Maidanas – rinkimai

„Vakaro žinios“

Esu evoliucionierius, kuris skeptiškai žiūri į revoliucijas ir revoliucionierius. Kaip rodo istorinė patirtis, revoliucijos retai veda prie jų metu keliamų idealų įgyvendinimo. Greičiau priešingai. Prisiminkime kad ir 1917 metų bolševikų revoliuciją. Ar ji sumažino neteisybę, panaikino skriaudas?

Tačiau revoliucijos vis tiek kyla. Paprastai dėl to, kad šalyje susiformuoja didžiuliai disbalansai, kad dominuojanti ideologija ir kartu praktika vis labiau neatitinka tikrovės. Taip buvo ir tarybinės sistemos žlugimo išvakarėse. Tą žlugimą galima laikyti revoliucija. Tuometinė revoliucija buvo bandymas išeiti iš sisteminės krizinės situacijos, kurioje buvo atsidūrusi ana visuomenė.

Giliai įkvėpęs drįstu teigti, kad Lietuvoje šiuo metu turime kritinę situaciją, kurią liudija sparčiai prastėjanti demografinė situacija, akis badanti nelygybė, skurdas, socialinė atskirtis, taip pat ryškėjantys autoritarizmo, teisėsaugos degradavimo požymiai, augantis plačiai suprantamo, ne tik juridinio, teisingumo stygius.

Viena pagrindinių šios krizinės situacijos priežasčių yra tai, kad mūsų šalis, kaip ir daugelis potarybinių kraštų, yra „kreivos“ ideologijos nelaisvėje. Ta ideologija – individualizmas. Moksliškai jis vadinamas metodologiniu individualizmu. Lietuvoje jį išpažįsta liberalai.

Ši kraštutinį, bolševikinį kolektyvizmą pakeitusi ideologija yra pagrįsta prielaida, kad vienintelė visuomeninė tikrovė gali būti suvesta į atskiro, egoistiško ir asmeninių malonumų siekiančio individo mąstyseną ir elgseną.

Vaizdžiai kalbant, individualizmas yra bolševizmas atvirkščiai. Bolševikai absoliutizavo kolektyviškumą, o liberalūs individualistai visiškai jį neigia ir į aukštumas kelia autonomišką, egoistišką individą. Šioje mąstysenoje beveik nelieka vietos šeimai, bendruomenei, tautai ir kitiems grupiniams, kuopiniams dariniams. Tai, kad šis teiginys nėra išsigalvotas, galima įsitikinti skaitant kad ir Liudvigo fon Mizeso (Ludwig von Mises) veikalus, Lietuvos laisvosios rinkos instituto rašinius bei liberalų partinius pareiškimus.

Ši individualistinė paradigma šiandien yra užvaldžiusi didžiąją dalį (gerai, kad dar ne visą) Vakarų civilizacijos. Taip pat ir Lietuvą. Iš jos kyla rinkos fundamentalizmas, ekonomikos tapatinimas su verslu, viešojo sektoriaus „reformos“ pagal rinkos principus, tautos, bendruomenės, šeimos ir kitų grupinių darinių nuvertinimas.

Individualizmo ideologijos sklaida, žmonių formavimas egoizmo bei hedonizmo, vien malonumų siekimo dvasia veda prie „amputuoto“ mentaliteto plitimo ir vienpusiškų, nesisteminių veiksmų. Arba kitaip prie sisteminės krizės, kurią galima apibūdinti šūkiu: „Kiekvienas už save, kiekvienas prieš kiekvieną.“ Ši ideologija į aukštumas iškelia konkurenciją ir nuvertina solidarumą. Tai ir reiškia mąstymo bei veiksmo, taip pat ir politinio amputavimą. Po amputavimo solidarumo žmonių galvose, institucijų planuose, jų praktiniuose veiksmuose lieka nedaug. Todėl normaliu reiškiniu laikomas beatodairiškas siekis įgyvendinti individualius, dalinius, taip pat ir partinius interesus aukštesnių interesų sąskaita. Toks „normalumas“ griauna tradicinės moralės, kuri reguliuoja santykį tarp bendrų ir dalinių interesų, pamatus, nes bendrieji interesai nustumiami į paraštes. Tokiu atveju nėra amoralu ar neteisinga nepaisyti bendrųjų, tarkim, Tautos, interesų, nes jų lyg ir nėra.

Individualistai šnairomis žiūri į visa tai, kas susiję su bendruoju gėriu, su solidarumu. Todėl, jiems, individualistams, laimint, degraduoja mūsų viešojo, solidaraus gyvenimo režimai, kurių paskirtis ir yra kurti bendrąjį gėrį, pavyzdžiui, teisingumą.

Bendrasis gėris yra tai, ko dažniausiai negalime sukurti pavieniui ir kuo mes naudojamės kartu – nuo kelių iki oro prognozių ir įstatymų. Kitaip tas gėris vadinamas viešuoju gėriu, o jo, to gėrio, dalys viešosiomis gėrybėmis.

Bendrąjį gėrį kuria solidariai veikiančios žmonių grupės: šeimos, bendruomenės, tautos. Valstybė atsirado tik todėl, kad visuomenei sudėtingėjant žmonėms reikia vis daugiau viešųjų gėrybių, kurių pavienės bendruomenės sukurti negali. Valstybė, pagal holistinį jos apibrėžimą, turi būti bendrojo gėrio kūrėja. Deja, valstybė dažnai ne tik kuria bendrąjį gėrį, bet ir prisideda prie viešojo blogio atsiradimo. Valstybinės institucijos yra efektyvios, kai žmonės suvokia bendrojo, sisteminio, infrastruktūrinio gėrio reikšmę ir kai jie, kaip piliečiai, investuoja savo pinigus (mokesčius) ar kitus savo išteklius (gabumus, laiką) į bendrojo gėrio, viešųjų gėrybių kūrimą.

Jeigu žmonės nesuvokia, kas yra bendrasis gėris, jei jie nesupranta, kam egzistuoja valstybė, ir atitinkamai jeigu deramai neinvestuoja į viešųjų gėrybių kūrimą, pastarųjų ima stigti arba jų kokybė yra prasta. Dėl to ir atskiras individas, ir šeima, ir tauta patiria bendrąją žalą, kurios prigimties daugelis žmonių nesuvokia. Nes vadovaujasi individualistine pasaulėžiūra. O ja remiantis tos prigimties įžiūrėti neįmanoma.

Tomis bendrojo gėrio deficito sąlygomis ima prastai veikti ne tik mokyklos, ligoninės, universitetai bei teatrai, bet ir šeimos. Taip pat ir verslas. Mat visi šie subjektai negauna to, kas būtina visiems jiems funkcionuoti. Turiu galvoje gerus, normalius įstatymus, poįstatyminius aktus, apskritai valdžios sprendimus, adekvatų įvairių viešojo sektoriaus šakų finansavimą ir pan. Prie to paties priskirčiau teisingą, subalansuotą mokesčių sistemą ir t.t. Visa tai priklauso bendrojo gėrio sričiai.

Jeigu įstatymai, valstybės ekonominė politika ir pan. yra iškreipti, neprotingi, viešojo gyvenimo finansavimas iš biudžeto yra nepakankamas, tuomet visuomenę užtvindo viešasis blogis. Jeigu jo susikaupia kritiškai daug, gali paralyžiuoti visą visuomenės gyvenimą. Esant bendrojo gėrio stygiui ir stiprėjant viešojo blogio pradui visuomenė ima gyventi bendrybių tragedijos (The tragedy of the commons) sąlygomis.

Tai gali įvykti tuomet, jeigu galią turintys – ne tik politikai, bet ir žurnalistai, teisėsaugos atstovai – tinkamai nevykdo savo funkcijų dėl nesupratimo arba dėl piktos valios.

Tokį procesą galima vadinti korupcijos įsigaliojimu, korupciją suvokiant kaip gedimą, puvimą pačia plačiausia prasme, nesuvedant jos vien į kyšininkavimą.

respublika.lt

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

stasys       2016-05-1 9:36

Gylys aiškiai pasimetęs ..tarp tu paprastu savoku kas tai yra bolševizmas ir kas tai yra liberalizmas ..viska apjungus gauname būtent ta “bilibirda” kurios pilna internete. Na bent dabar aišku kas autorius tu kliedesiu .Taip jau nutinka kad kai iš bolševiko perdarai į socialistą,.. o dar vėliau pasimaišo Venskienė su savo pedofilais ..žmogus praranda aplinkos pojūčio balansą ..i kuria puse pasiduoti kad nors trupučiu savimi likti ..Gyliui vizgi siūlyčiau rinktis frontininkus..jie arčiausiai to kas jo viduje .

Dėl teokratijos       2016-04-30 11:36

Kaži ar Šalčininkuose tebevaldo Jėzus Kristus?

:-( to 19:39       2016-04-30 0:35

Ne snargliams mokinti L.P.

Gerb. P. Gyly atsakykite       2016-04-30 0:20

Ar tai - viešasis gėris,ar viešasis blogis :

Prokurorai atskleidė, už kiek partija „Tvarka ir teisingumas“ iš R.Skaisgirio pirko dramblį
http://www.15min.lt/naujiena/aktualu/lietuva/prokurorai-atskleide-uz-kiek-partija-tvarka-ir-teisingumas-is-r-skaisgirio-pirko-drambli-56-474774

19:39-tam       2016-04-29 21:02

pasitikrink ar neturi išbėrimų.
meningitas labai pavojingas susirgimas.

Letui Palmaiciui       2016-04-29 20:39

be reikalo puoli tu ta Putina.Pasidomek Rusijos konstitucija yra kolojinine ir rinkimai tikrai komedija galima pasidometi,o Putinas ,kaip tik nori issivaduoti ir isvaduoti Rusija nuo to kosmaro.

aulas       2016-04-29 19:24

aha, bėkit balsuot už gelbėtoją skvernelį.
gal po rinkimų gerai jums klynus automatų buožėmis atidaužys.
šūdas tie rinkimai aplamai.
okupacijos salygomis rinkimai yra visiškas nioekalas.
o okupacija egzostuoja de facto, nes kraštas yra užvaldytas politkriminalinių gaujų.
valstybę okupavo neokomunistinė/kegebistinė chuta, todėl vaikščioti į rinkimus, balsuoti yra Tautos ir Tėvynės išdavystė.
kas balsuoja pagal chuntos taisykles, tas yra toks pats išdavikas kaip ior okupantai.
eini įchuntos rinkimus- reiškia esi kolaborantas!
ir nesvarbu, kad teisiniesi jog “ne užsisteminius” balsuosji.
pas mus ir “nesisteminiai” yra sisteminiai, jie tik apgaulės triukas , pakiša, mąsalas idiotams.
lietuvi susimąstyk- ar tu idiotas, ar kolabarantas?

Veidų rinkiminis Maidanas?       2016-04-29 18:47

Iš to Maidano ukrainiečių tautai nieko gero: vieną totaliai korumpuotą valdžią, siekiančią Ukrainos nepriklausomybę paaukoti Rusijai, pakeitė kita totaliai korumpuota valdžia, siekiančia paaukoti Ukrainos nepriklausomybę Gayropos Sąjungai.
Kas mums iš to lietuviško rinkiminio Maidano, jeigu Lietuvoje nėra nei vienos tikros tautinės partijos; kai “politikų” tikslas praktiškai yra tik vienas - asmeninis praturtėjimas, priėjus prie prabangių valdžios aruodų?

Letas teisus       2016-04-29 16:22

Taip, rinkimai yra tik cirkas lengvatikiams.
Mulkių džiaugsmas.

Dzeikas       2016-04-29 16:01

“Kaip rodo istorinė patirtis, revoliucijos retai veda prie jų metu keliamų idealų įgyvendinimo.”
Ir taip ir ne.Tiesa ta,kad kinieciai ar ne nuo antikos laiku turi “palinkejima” priesams: “Kad tu gyventum pokyciu(revoliucijos) metu”.Ir tiesa ta,kad geriau prapulti negu gyvem suputi.O butent tai, - gyva puva,- daro Lietuva.
Svarbiausia, kad tai kas bresta Lietuvoje net ne revoliucija,o feodaline kontr-revoliucija, nes liberalioji demokratija atmetama is principo.
Maidanas rinkimu keliu? Monkes biznis.TSRS veike neigiama atranka.Taciau turedama nepalyginamai daugiau valstybingumo patirties ir nepalyginama intelektualini potenciala Rusija visdelto samoningai palaike atsvaru ir nishu sistema kur galejo vegetuoti nesisteminiai kadrai.Ydant esant pokyciams butu kur ieskoti ir semti kitokio suredimo zmoniu.
Lietuva gi tapusi nepriklausoma(laisva ji netapo.Vietoj pono sau ant sprando uzsikele pono cholopa is savuju) eme toleruoti tik viena zmogaus tipa su dominuojanciais izulumo,padlaiziavimo,karingo kvailumo ir neprofesionalumo bruozais.Ir be jokiu “bet”.Iki ES laikotarpio kitokie buvo minami i socialini dugna,po to - emigracijon.
Tai dabar as neisivaizduoju,kur Gylys siulo iskasti tokiu zmoniu??? Juk budamas profesoriumi turetu zinoti sociologijos aksioma:
- Pakeitus taisykles(istatymus) ir palikus senus kadrus PAKITIMU NEVYKSTA.
Ka daryti,kaip isgydyti si politikos sifili 4-je stadijoje,kurio antibiotikai jau nebeveikia?
Jeigu pratesime analogija su medicina,tai pacienta tokiu atveju galima isgydyti tik uzkretus maru.Si liga sukelia temperatura iki 42 C.Sifilio sukelejai stafilokokai zusta dienos-dvieju begyje,po to gydomas maras.
Savaime aisku,jeigu paciento sirdis islaiko toki kruvi.

nera kam       2016-04-29 15:05

paleisti partiju, paskelbti jas nusikalstamomis strukturomis

tautieciai       2016-04-29 14:42

Sutinkam, Taip Rinkimai!!!!!

Rinkimai rinkimai,       2016-04-29 13:17

O Maidanas vistiek geriau. Argi jūs nematot kiek niekšų priviso visose iš eilės struktūrose pradedant nuo ptrezidentūros iki mažiausio valdininkėlio. Maidanas greitai atsijotų niekšelius nuo protingų, sąžiningų darbščių (ne užpakalių trynimo atstovų) ir dirbančių visuomenei. O jeigu vienas kitas niekšelis papultų tai jį greitai galima būtų surasti. Po maidano visose struktūrose nesėdėtų nė vienas konservatnikas ar libderastikas. Šios dvi gaujos ir gadina visą kas šventa.

Letas Palmaitis       2016-04-29 11:07

Kas yra “liberalai”? Liberalų būna ir klasikinių dešiniųjų, ir anarchistinių kairiųjų.
Sakyti “Jūsų maidanas - rinkimai” tegu sako savo vergams putkinas. Nes jo rinkimai “reguliuojamieji”. Sakyti tą patį Lietuvoje su jau mongoliška laisvės tradicija - pataikauti LTSR-2 administracijai, sudarytai iš “buvusiųjų”, kurie suinteresuoti, kad kuo daugiau būtų rodoma demokratinio cirko. Sakyti tai Vakaruose - dalyvauti tame pačiame demokratiniame cirke renkant “savo” atstovus iš medijų propaguojamų “rimtų” (nupirktų) “partijų” marionečių. Suprantama, cirkas numato, kad vardan vaizdo visada būtų išrinktas ir vienas kitas “nevykėlis” iš “neteisingos” partijos, kad paskui būtų galima rodyti, kad tokios partijos nieko nesugeba.
Maidanas yra rizika aktyviai pasipriešinant sistemai. Rinkiminis “maidanas” - jokia rizika bailiams, prisitaikėliams ir kvailiams, t.y. joks maidanas.
Arba Autorius tikrai nesusigaudo įstrigęs užvakar dienoje, arba sąmoningai mulkina žmones.
“O ką jūs siūlote?” - retoriškai paklaus prisitaikėlis demagogas. Ką? - velniop masonų demokratiją su pederastų “balsų dauguma”, atgal į (tikrą) teokratiją!

ateistinis stalinizmas laimi       2016-04-29 8:25

draugo putino ir draugo stalino idėjos ir mintys labai sėkmingai įdiegtos Lietuvoje.
viską prižiūri nebe KGB, bet jos auklėtiniai teisėtvarka: komisarai, teisėjai, prokurorai, anstoliai.
net rinkimai tie patys, kaip prie Stalino: į butaforinį seimą (Aukščiausią Tarybą) pateks Partijos atrinkti.

tikrai tiesai       2016-04-29 7:40

bet slaptasis blogis dar neisigalėjęs, tai nieko baisaus.

tikra tiesa,       2016-04-29 3:48

tik viesasis blogis jau isigalejes…

tikra tiesa,       2016-04-29 3:47

tik kova su isigalejusiu viesuoju blogiu vis sunkesne ir sunkesne.


Rekomenduojame

Algimantas Rusteika. Dinozauro prisiminimai apie ateitį

Vidmanto Valiušaičio replika apie Tomo Venclovos logiką ·

Vyskupas Jonas Kauneckas: Matoma neteisybė padarė kovotoju

Geroji Žolinės Naujiena: Palaiminta įtikėjusi!

Andrius Švarplys. Šiame techno-totalitariniame pasaulyje arba esi kritiškas, arba esi vergas

Vytautas Radžvilas apie Jono Noreikos atminimo lentos sunaikinimą

Vytautas Sinica. Miliūtės „Teisės žinoti“ apžvalga

Petras Plumpa. Laisvė ieško gyvenimo tikslo

Šiaulių valdininkų patyčios iš miestelėnų: iškirs ne 108, o 103 liepas ir pavadins tai „komp­ro­mi­su“

Liudvikas Jakimavičius. Patogus ir saugus diskursas

Gitanas Nausėda: sprendimus dėl istorinių asmenybių įamžinimo turi priimti ne merai

Iš propagandos frontų. Marius Ivaškevičius: „Aš asmeniškai renkuosi Tiesą“

Vladimiras Laučius. Sušimašinta Lietuva

Vytautas Radžvilas. Apie vienašališkas „dekonstrukcijas“ ir keistas Eurasia Daily bei lrt.lt sąsajas

Valdas Vasiliauskas. Ar Lietuva turi sostinę?

Linas V. Medelis. Sąmokslo teorija: kaip skęsta Lietuva

Vidmantas Valiušaitis. Kai istorikai ima bijoti faktų

Vitalijus Karakorskis: „Tai yra valstybės šantažas“

Rasa Čepaitienė. Pasaka apie vieną mažą raidelę

Robertas Grigas: „Quo vadis, Lietuva?“

Simonas Jazavita. Apie Prezidentus ir Antano Smetonos paminklą Vilniuje

Darius Alekna. Tai kas ten sakė, kad ne vieta buvo pagrindinis LEU sunaikinimo motyvas?

Andrius Švarplys. Politinis sentimentalumas yra amoralus ir antidemokratinis – jis išreiškia ne užuojautą, o politinį interesą

Geroji Naujiena. Palaiminti, kurie Jam sugrįžtant budės

Popiežiaus interviu italų dienraščiui: Europa, migracija, ekologija

Povilas Urbšys. Tai – elementarus vaivorykštinis fašizmas

Vykintas Vaitkevičius. Iš miego pakilusi Gedimino pilies kalno kariuomenė

Vidmantas Valiušaitis. Nėra to blogo, kas neišeitų į gera

Į laisvę“ studijų savaitgalis „Quo vadis, Lietuva?“

Robertas Grigas. Ar esame gėlininkų tauta?

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.