Dienos aktualija, Kultūros, kalbos, istorijos politika

Nida Vasiliauskaitė. Išsilavinusių žmonių Lietuvai nereikia

Tiesos.lt siūlo   2020 m. sausio 4 d. 20:53

15     

    

Nida Vasiliauskaitė. Išsilavinusių žmonių Lietuvai nereikia

DELFI.lt

Pavadinimo gale nėra klaustuko: čia ne retorinis klausimas, ne priekaištas, ne „provokacija“, o fakto konstatavimas.

Ne, jų nereikia – reikia kitokių, pavadinkime juos prasilavinusiais. Truputį. Ne per daug. Pakankamai, kad susivoktų, ko iš jų norima ir prisitaikytų, kad taptų orūs ir įžūlūs, kad neribotai niekintų „mases“ ir jaustųsi pašaukti jas „šviesti“, tačiau ne tiek, kad suprastų daugiau ir neklausytų, ne tiek, kad abejotų, gėdintųsi ir kentėtų, ne tiek, kad susirastų kokį kitą užsiėmimą.

Kultūros bendruomenė (jei tokios esama) mano prešingai: reikia! Ir dar kaip reikia! Pvz., Lietuvos muzikos ir teatro akademija (LMTA) protesto akcijoje „Šauksmas“ šį manymą neseniai išrėkė rėkte.

Paprastai kultūros darbuotojai protestų vengdavo: „nekultūringa“. Todėl dabar galbūt sąmoningai pasirinktas pats „nekultūringiausias“ būdas: neverbalizuotas garsas. Kuris, tačiau, turėtų būti iškalbingas: išreikšti nepasitenkinimą valdžios nesugebėjimu spręsti aukštojo mokslo ir visos švietimo sistemos problemų (ar bent taip praneša medijos).

Sakyti čia kaip ir nėra ką: savaime aišku, kad nesugeba, savaime aišku, kad tai – blogai, nes kultūra (žurnalistams teigė aktorius ir režisierius Sakalas Uždavinys) „turėtų būti variklis, kuris vestų visus mus, visą valstybę į priekį“. Ir patikslino: „Mes esame nedidelė šalis ir neturime nei naftos, nei kažko ypatingo. Pagrindinis mūsų resursas turėtų būti, besąlygiškai, žmogus. O žmogus, kaip tas kūrybinis resursas, gali būti tik išsilavinęs.“

Leiskite suabejoti šiais „savaime aišku“ (ir tuo, ką jie numato). Pirmiausia, išsilavinęs žmogus niekuomet nėra „resursas“, o jei yra, tai jis – ne išsilavinęs, o (yra tam senovinis terminus technicus), veikiau, mokytas (mokyta, pvz., būdavo meška, kurią Raseinių jomarke šokdindavo keliaujantys artistai, prieš tai prašokdinę ant įkaitusios skardos).

Kultūra, kuri (išsilavinusius ar nelabai) žmones laiko naftos ar gamtinių dujų pakaitalu ar reklamine skrajute, ir bando įtikinti valstybę TODĖL į juos investuoti, yra kažkas kur kas blogesnio tiek už neinvestuojančią valstybę, tiek net už valstybę, kuri pati taip prabiltų.

Antra, ne, kultūra neturi „vesti valstybės“: jei ji ją veda ar veža, tai ji yra kinkomas arklys arba blogiau, būtent variklis: negyvas mechanizmas, ideologinis aparatas, sukurtas valstybės, tarnaujantis jai ir tik ja pateisinamas. Valstybės variklis yra ne kultūra, o biurokratija, jėga ir propaganda. Kultūra gyvena šalia, ji varikliu nedirba.

Trečia, jei (parafrazuojant tą patį LMTA balsą), valstybė turėtų susiprasti geriau finansuoti kultūrą, NES tik išsilavinusių žmonių dėka Lietuva gali būti sėkminga valstybė ir sėkmingai integruotis pasaulyje, tai šis lakoniškas argumentas numato visai nemažai: „išsilavinusio žmogaus“ politinį apibrėžimą ir individo-valstybės santykio išaiškinimą.

Galima tarti, kad individas yra pirminis: yra žmonės – reikia jiems sudarančio sąlygas protingais, išsilavinusiais, gerais ir sveikais tapti, saugančio juos ir ginančio politinio projekto, nes jie – savitiksliai, o štai politinis projektas – ne, jo funkcija – instrumentinė. Jeigu projektas šios funkcijos neatlieka – jis blogas ir lojalumo nevertas.

O galima tarti atvirkščiai, taip, kaip LMTA: būtent projektas (valstybė) yra savitikslis, dar tiksliau, netgi ne jis pats, o jo atrodymas tarptautinėje arenoje. Tai prekinis ženklas, jo marketingo sėkmei („integracijai į pasaulį“: tarsi kas nors – akimirkai apsimeskime nesuprantą šios naujakalbės – galėtų egzistuoti pasaulyje nebūdamas jo dalimi, t. y. nebūdamas „integruotas“) ir reikia išsilavinusių žmonių – būtina juos pagaminti.

Išsilavinę žmonės – statybinė medžiaga jam sukurti, ir skrajutės jam reklamuoti. Tokiu atveju, būtent išsilavinę ir laisvi turėtų tokį politinį projektą apleisti kuo greičiau, jei jiems brangi nuosava laisvė ar, dar senoviškiau tariant, siela.

Straipsnio tęsinį skaitykite DELFI.lt portale ČIA.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Bonbon       2020-01-6 21:16

Butis nulemia samone.Ir didziajai daliai tautieciu kultura tai antraeilis dalykas.Duonos ir zaislu -stai siandienos sukis.Valdziai issimoksline ir protingi nereikalingi - jie yra problema,nes jie viska nori zinoti.suprasti…

Mažai kas       2020-01-5 17:27

gali, pavyzdžiui, Maldeikienės išsilavinimui čia, Lietuvoje, prilygti. Jis aukščiausios prabos - lenininis, kurį ir patvirtino žirmūniškiai ir jis toks jiems labai patinka.

Maironiečiui       2020-01-5 16:24

Nei romantikai, nei neoromantikai šiandien nebemadingi. Užtat kaip klesti smegenų kempinlige sergantys ahai - šiandieninės ,,kultūros” ir šiandieninio ,,mokslo” simbolis.

ah1       2020-01-5 12:47

kultūra tai kelias doros/ doros kelias suduviška pagoniška/nežydiška-nehebrajiška prasme,  kelio doros šaknys “Haldėjos Ure”, būtent iš Haldėjos Uro buvo išvaryti nedorėliai, nesilaikę kelio doros ir tapo svieto perėjūnais iš visur vejamais. Nebereikalo suduva/vedantoje Upanišadoje rašoma liepiant skaityk šventraščius

Dzeikas       2020-01-5 12:42

Maironiniui:
O koks skirtumas kokio zamieso cholopai bus: ant lietuvybes, ant zydiskumo ar panslavizmo?
Kaip lieps - tokie bus. Galima ir ant lietuvybes.Del skonio nesigincyjama.

Maironietis       2020-01-5 11:32

Nida Vasiliauskaitė: „Antra, ne, kultūra neturi „vesti valstybės“: jei ji ją veda ar veža, tai ji yra kinkomas arklys arba blogiau, būtent variklis: negyvas mechanizmas, ideologinis aparatas, sukurtas valstybės, tarnaujantis jai ir tik ja pateisinamas. Valstybės variklis yra ne kultūra, o biurokratija, jėga ir propaganda. Kultūra gyvena šalia, ji varikliu nedirba.“
Yra apmaudu, kai šiandien kultūros kūrėjai dirba tik sau, bet ne Lietuvai ir lietuvių tautai, kai kultūrininkai nemato jokio reikalo savo veikla gaivinti Lietuvai šiandien gyvybiškai reikalingą tautinį patriotizmą. Neabejoju, kad tokiai kultūros ir meno kūrimo nuostatai gali pritarti tik globalistai bei kosmopolitai: juk, išmetus iš kultūros ir meno kūrinių patriotizmo bei tautiškumo skatinimą, ir Lietuva, kaip valstybė, praktiškai praranda savo prasmę. Argi ne todėl šiandien daugelis negali atsakyti į klausimą, kodėl mums – lietuviams - yra reikalinga valstybė?! Argi 1918-ais metais būtų buvusi atkurta nepriklausoma Lietuvos valstybė, jeigu lietuvybė nebūtų buvusi Nepriklausomybės atkūrimo pagrindu?

ah1       2020-01-5 10:32

dašuto

stasys        2020-01-5 7:47

..panašu kad Juozapui pradėjo skrandis dirbti po švenčiu , sakyčiau tai geros žinios .

Al.       2020-01-5 2:44

Taip, noras brangiau parsiduoti nėra aukštoji kultūra. Bet visuomenė gyva ne vien aukštąja kultūra. Kilnūs žmonės dėl to ir yra žemės druska, kad jų nedaug. Ir nereikia kolaborantų luomo, sudarančio mūsų valdžią, vadinti Lietuva. Tas pats būtų sakyti, kad pasauliui nereikia laisvų žmonių ar šalių.

Intelekt na lico       2020-01-5 2:02

Va, ir Juozapas perskaitė. Ir atsirūgo.

maximavyčius       2020-01-4 23:16

Mūm žmoniū ir nerejke- mūm rejke vergū.
Kuo pigeu tuo gereu.

stasys        2020-01-4 23:15

Nida kaip tik rašo apie tai kad vidutiniokai mokytojai tepliojantis viešas erdves guašu nepajėgus sukurti plačiai mastančio individo . Tokie individai gimsta gatvėse ir ten kur jie neturėtu atsirasti , taip kaip esamas aukštasis ir paprastasis švietimo mokslas yra nenutraukiama saviugdos jaunam žmogui grandinė kuri po tiekos politiniu reformų tapo sulopyta daugelyje vietų ..todėl jo vientisumas (ugdymo procesu) yra gana abejotinas . Iš kitos pusės autorė visiškai išleidžia tą faktą kad provincijos regionai ir yra tas kritinis rodiklis rodantis kaip nuskurdo visuomenė tais plačiai mastančiais išsilavinusiais žmonėmis . Lavintis žmogus privalo iki pat savo gyvenimo pabaigos ir tos žinios kurios jam suteikiamos aukštojo mokslo tėra tik pradinis indėlis į tai kuo Jis galėtu tapti . Priežastis vis dar slypi klausime ,..kas nutinka kad valstybės išleistos lėšos aukštajam mokslui taip prastai panaudojamos visuomenėje , didinti ju kiekį reikštu ignoruoti problema ..ir toliau .

Dzeikas       2020-01-4 23:10

Zodzio laisvei:
Matai, okupantai zinojo kieno grietine suede.Tai kaip tai kuklinosi “bezprediela” daryti. Ir senukai Kremliaus politbiure, palauzius partizanu pasipriesinima,  prilaikydavo vietinius kvislingus-griskevicius: tvarka laikykit, bet zinokite saika, yra gi tam tikras socialistinis teisetumas. Nepateisinamus ekscesus laikysime tarybu valdzios autoriteto diskreditacija tarptautines visuomenes akyse. Tai reiske,kad uz “bezprediela” i lageri nevaziuosi, taciau i koki rajoninio pavaldumo miesta su atatinkamom privelegijom, kelti z.u. gali buti iskomandiruotas laisvai.
Sitie gyvena “laisvoje Lietuvoje”, laisve dusinti net daugiau negu “prie okupanto”. Tiesa Briuslis netoleruos “mokruchos”, na bet cia toks Vakaru zakidonas. Visi ju turi.
Visa kita musu reikalas.

Žodžio laisvė...       2020-01-4 22:42

Nida,tik dabar pamatei,kad Lietuvoje beveik neliko jaunų,su protingom galvom,plataus akiračio ir darbščių.Jie jau seniai Vakaruose.Daro sau karjeras,statosi namus,gimdo ten vaikus.Jų daug ten.Todėl šiandien įvairios ” karinos ” suareštuoja mokytoją su Lietuvos Trispalve,nuveža kaip kokią didelę nusikaltėlę į Policiją,surašo (kažin ar
be klaidų)popieriuką,pasukioja “nusikaltėlei"ranką ir Greitoji pagalba nuveža ją į
ligoninę.Nida,gal ir tau derėtų Kazio Škirpos alėjoje pastovėti su vėliava ir draugus pasikviesti dėl drąsos.Ar pamiršote ką sakė Jonas Paulius II?-Nebijokite,nebijokite.
Na,tai ir nebijokite savoje ,be okupanto,Tėvynėje Lietuvoje.

Kis       2020-01-4 21:39

kiek reikia ideti euru i ta “elita”,kad jis kazka nuveiktu zmonems,kiek beduosi,kaip i kiaura maisa.Be pinigo skaityk nei kulturos ,nei proto.reikejo ne trankytis be tikslo,o paprasciausiai uzdirbti,juk taip madinga toji naujoji ekonomika.Kada visi pajuto vejo svilpesi kisenes ir zmoniu terbose -sukruto,gal kartais pramiegojote kazkur,net sventasis Landzbergis kalba lyg is Marso atskrides,nors Austeja sugeba isplesti is visur ,kur tik imanoma.Gal reiketu Skvernui,mentui pakviesti kazka panasaus i Austeja ar net pacia,paziuretume kokiu klipatu ismokintu,butu kazkas panasaus i jugendus.


Rekomenduojame

Michaelas Cookas. Bijote koronaviruso? Džiaukitės, kad negimėte prieš 400 metų

Povilas Gylys. Dalia Grybauskaitė: asmeninės savybės

Liudijimas. Gydytojas iš Lombardijos: „Džiaugiuosi, kad grįžau prie Dievo, kai mus supa kančia ir mirtis“

Rasa Čepaitienė. Palaikykime SAM ministrą Aurelijų Verygą

Verta prisiminti. J. Tumo-Vaižganto laiškas apie „karantino sąlygas“ Kauno potvynio metu 1926-aisiais

Aurelijus Veryga. #veido_kaukės

Jurga Lago. Štai kaip gerai „tvarkosi kitos šalys“, arba Apie europinius standartus

Neringa Venckienė dalijasi prisiminimais: „Kas išliejo, nutašė, suformavo… mus tokius?“

Rasa Čepaitienė.  Karantinas (II): kinų pavasaris

Mindaugas Skrupskelis iš Kinijos: kovo 24-osios įrašas apie pasaulio atsaką į CoVid-19 iššūkį

Vladimiras Laučius. Koronavirusas rodo tikrąjį mūsų veidą

Ar tikslinga dėvėti namuose pasiūtą kaukę? Užkrečiamų ligų ir AIDS centro informacija

Roberto de Mattei. Nauji scenarijai koronaviruso eroje

Pasaulio sveikatos organizacija: Kas yra COVID-19 ir kaip TU turėtum elgtis (video)

Vytautas Sinica. Tikrai rimtų iššūkių akivaizdoje turime tik save – savo valstybę ir jos galimybes

Dvaro medikas skėlė iš peties. Audriaus Bačiulio ir Vytauto Sinicos komentarai

Nacionalinio susivienijimo pareiškimas „Dėl būtinybės krizės sąlygomis vadovautis konstitucine valdžios ir demokratinio valdymo samprata“

Liudvikas Jakimavičius. Progresas ir jo rogutės

Geroji Naujiena: Akli mes ar kalti? arba Jo Teismo belaukiant

Junkimės į bendrą maldą stebėdami šv. Mišių transliaciją per televiziją, radiją ar internetu

Andrius Švarplys. 4 klausimai

Visuotiniai ypatingi atlaidai tikintiesiems

Tomas Pueyo. Koronavirusas: Kodėl turime veikti žaibiškai?

Vytautas Rubavičius. Civilizacinis Karūnuotojo veidrodis

Verta pamatyti ir ... pasigrožėti: pandeminė Roma

Rimantas Rubavičius. Apie virusus ir Žemaitiją

Nida Vasiliauskaitė. Penketas su COVID-19 susijusių faktų. Išvada?

Algimantas Rusteika. Dramblių dalybos prasidėjo

Andrius Švarplys. Kas ir kaip išduoda demokratiją?

Patrick Deneen. Kaip universitetai tapo globalizuoto elito kadrų „kalykla“

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.