Dienos aktualija, Žmogaus teisės, Piliečių akcijos ir iniciatyvos

Nida Vasiliauskaitė. Apie institucinį rasizmą

Tiesos.lt siūlo   2020 m. liepos 4 d. 13:10

4     

    

Nida Vasiliauskaitė. Apie institucinį rasizmą

DELFI.lt

Ar galima neremti Black Lives Matter ir nebūti rasistu? Jokiu būdu, – atsako rėmėjai. Tada tu arba meluoji rasistu nesąs, arba, dar blogiau, esi ir nesupranti. Ir vypteli: „Aha, aha, aš – ne rasistas, BET…“ Ir laukia, kol prasitarsi kažką panašaus į „…BET o ko jie visur lenda, užuot sėdėję savo Afrikoje?“ Arba leptelėsi neminėtiną n-žodelį, kuris, be jokios abejonės, išvilks į paviršių juodą tavo tikrųjų niekingų minčių turinį: tada jau nebeišsiginsi!

Į nebuvimą rasistu būtinu būdu įeina parama kiekvienai globaliai ar lokaliai antirasistine prisistatančiai iniciatyvai, kiekvienam jau kažkur panaudotam transparantui, šūkiui, veiksmui ir gestui.

Jei, pvz., kažkas rėkia „F*ck the Police!“ – rėk ir tu, jei plėšia „Starbucks“ – plėšk arba bent morališkai palaikyk plojimais, jei padega atsitiktinį automobilį – nedrįsk piktintis kaip koks kapitalistas, kurio politinį horizontą riboja privati nuosavybė, o white man privilegijos neleidžia išvystyti istorinės sąžinės. Dideli, tektoniniai dalykai dedasi, o tu, rasiste, tesirūpini smulkme po nosimi: tu ir esi problemos dalis – ne tik automobilį padegt tau, bet ir namus (įsigytus kadaise plantacijose vergų lietu prakaitu besinaudojant), o kad maža nepasirodytų – reikėtų tave ir ant žibinto!

Lietuvoje nebuvo nei vergų, nei plantacijų? Na ir kas? Klausyk, provinciale, negi nesupranti, kad dalintis kalte ir atsakomybe už kolonistų darbus – tavo rasinė pareiga? Kaip gali būti toks ribotas, kad manytum esąs niekuo dėtas? Rimtai?

Išsiduodi kaskart, kai ištari „n…“, kaskart, kai neištari, o pagalvoji (mes žinom, kad pagalvoji, nesigink; žinom iš to, kad Lietuvoje institucinio rasizmo nematai), kaskart, kai praeini abejingas (the most violent element in society is ignorance, pasak plakato), kaskart, kai tetos blevyzgojimą giminės baliuje palaikai tik tetos blevyzgojimu giminės baliuje, tik buitiniais niekais, o ne sistemine problema reikalinga politinės kovos, kaskart, kai besukčiaujant įkliuvęs romas tau atrodo tokiu pat sukčiumi kaip ir sukčius lietuvis (neneigiant įtakos socialinių ir kultūrinių faktorių – kurie, tokie ar kitokie, formuoja visus viso pasaulio sukčius), o ne rasizmo auka, kaskart, kai agresyvius anoniminius komentarus internetinėse platybėse vertini ne kaip realų kėslą ir ne kaip visuomenės nuomonės atspindį, o kaip pavienių neadekvačių interneto adiktų (kas kitas rašytų tokius komentarus? juos rašantieji, beje, patys yra balso siekiantis subalternas: kur kairioji užuojauta?) arba trolių veiklą.

Ištyrusi ir, pagal esamus įstatymus, neradusi nusikaltimo sudėties, policija atsisako komentarų autorius perduoti prokuratūrai – ir tau, rasiste, neakivaizdu, kad rasistė yra ir policija? Turėjo gi netirti, motyvų nesiaiškinti, grėsmės realumo lygio nematuoti, t. y. nusikaltimo sudėties neieškoti: stverti tiesiog ir įkalinti, be teismo ir be advokato.

Negali gi būti, kad rasistiniai komentarai atskleistų ką kita nei visuotinį rasizmą – kitų žmonių grupių ar individų juk niekas neplūsta, neįžeidinėja, nekoneveikia, apie baltuosius (ypač vyrus) atsiliepiama tik mandagiai ir pagarbiai. O jei rasinės neapykantos pagrindu nusikaltimų užregistruojama mažai, tai argi vien šitai nėra pakankamas įrodymas, kad jų yra daug? (Ne, nešaržuoju, tokį argumentą galima perskaityti, pvz., ČIA.)

Kitaip tariant, šiame kontekste nerasistu galima išlikti tik visur randant rasizmą, tačiau ne bet kokį, ne buitinį (kuris išties pasitaiko, bet taip pasakyti lygu nesuprasti sisteminio rasizmo pobūdžio ir nelaikyti jo politine problema, vadinasi, būti rasistu), o institucinį: nesvarbu, kad nei Lietuvos, nei JAV institucijos kaip tik ir nėra (JAV jau nėra, Lietuvos niekada ir nebuvo) rasistinės (niekam nemokamas mažesnis atlyginimas, nedraudžiama ir nesudaroma formalių kliūčių siekti to ar ano odos spalvos pagrindu, o analogiškas nusikaltimas prieš bet kurį asmenį laikomas vienodu nusikaltimu: jeigu Alabamos prisiekusieji teisme juodaodžio atžvilgiu nusiteikia nepalankiau – tai būtent buitinis, o ne institucinis rasizmas), o rasistai – tik privatūs asmenys.

Lietuvą būtina vadinti rasistine, nes, matote, čia gyvena romai, ir jie gyvena izoliuotai, romiškai. Vaikšto jie ramiausiai po gatves, parkus, parduotuves, poliklinikas, municipalitetą, turi visas konstitucines teises (nebent neturi paso, bet neturi ne todėl, kad pareigūnas pažiūrėjo į veidą ir nedavė – neturi dėl kitų priežasčių) – nei policija kimba, nei praeiviai.

Jokie įstatymai jų nelaiko blogesniais ar antrarūšiais. Bet argi čia – argumentas institucinio rasizmo hipotezės nenaudai?

Ne, apie institucinio rasizmo buvimą sprendžiame apklausę kokį šimtą piliečių: ar norėtų jie gyventi šalia romų? Dauguma atsako neigiamai – nes teigiamas atsakymas numatytų aktyvų norą, troškimą (šalia ko čia man gyventi? Gal šalia jūros? Gal šalia miško? Ne, jau žinau, noriu noriu noriu šalia romų!). Štai jums ir pagrindas paskelbti visus rasistais.

Visą straipsnį skaitykite DELFI.lt portale ČIA.

 

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Al.       2020-07-8 1:46

Nida pasako tai, kas šiaip ir ežiui aišku.Bet nuogo karaliaus padlaižių šūdmalystę parodo geležinės logikos šviesoje.

Lyg psichiatrijos vadoveli skaitytum       2020-07-6 21:44

Buna, kazkas raso tiesa, tu zinai konkrecius faktus, tai patvirtinancius.Buna, del tos pacios priezasties matai mela ar klaida.
Jos tekstu neimanoma kritikuoti ar jiems pritarti, nes yra visiskai inkoherentiski. Tiesiog puikus autentiskas uzpildas delfiui ir pan, atimamas skaitytojo laikas ir pastangos, tuom atitraukiant nuo tikroves. Siuskite ta delfine greiciau is cia.

Šiaip tai       2020-07-5 10:59

Imi stebėtis žmogus, Gal jau Lietuva tapo kažkelintąja ten JAV valstija? Kas tie, kurie į mūsų šalį perkėlinėja amerikonų problemas (nusikaltėlio pavertimo šventuoju mitingus), nacionalines šventes (jų Nepriklausomybės dienos minėjimus, su mūsų seimo nariais, plėšiančiais JAV himną)?

Biblijos puslapiuose.       2020-07-4 21:21

Skaičiau kadaise šią super knygą. Patiko apie Nojų parašytos eilutės. Kai jo laivas po visų nuotykių nuslūgus vandeniui pasiliko ant Ararato kalno,Nojus nieko nelaukęs pasodino vynuogių daigus. Sulaukęs derliaus, pasigamino vyno ir pasigėrė. Vienas jo sūnų CHamas aptiko palapinėje gulintį nuogą savo tėvą. Pasikvietęs savo brolius CHamas parodė palapinėje gulinti neblaivų, nuogą savo ir brolių tėvą. To meto kultūroje tai buvo didžiausia nepagarba tėvui. Vienas sūnų, Setas pridengė tėvo gėdą apsiaustu prisiartinęs atbulas, kad nematytų tėvo gėdos. Kitą dieną Setas papasakojo tėvui apie tą įvykį. Nojus įpykęs už tokį CHamo elgesį jį prakeikė ir jo visą ateities giminę. Prakeikimas, kuris buvo pelnytas, išsipildė. Manoma, kad nuo to laiko CHamo giminė gyveno prakeikime, o ženklas toks, kad jų oda tapo juoda. Manau, kad čia nėra jokio rasizmo ir kaltė yra tik vieno žmogaus, CHamo. O jo giminės žmonės nėra kalti, tai tik jų protėvio padarytos nuodėmės pasekmė. Nors juodaodžiai ir dauguma yra šventi, bet pasekmė už nuodėmę išliko iki šių dienų.


Rekomenduojame

Kas mes? Vytautas Sinica apie Nacionalinį susivienijimą

Rasa Čepaitienė. Gyvename totalinio freimingo laikais

Skaitiniai. Andrius Švarplys rekomenduoja: Tiems, kam rūpi akademinė laisvė ir universiteto likimas ‘Black Lives Matter’ epochoje

Vytautas Radžvilas. Laisvė, arba Kodėl NACIONALINIS SUSIVIENIJIMAS dalyvauja rinkimuose?

Andrius Švarplys. Parklupdyti Vakarai nesugeba apginti net savęs, tai kaip mes galime iš jų tikėtis pagalbos?..

Ramūnas Aušrotas. Ar Prancūzijos parlamentas paseks Lietuvos pavyzdžiu ir pasmerks surogaciją kaip prieštaraujančią moterų ir vaikų orumui?

Trakų salos pilyje bus pristatyta Daliaus Stanciko knyga „Kūju per Lietuvos istoriją“

Raimondas Navickas. Nanto katedrą padegė keršydamas Prancūzijos valdžiai

Agnė Širinskienė. Apie neliečiamuosius

Audrius Bačiulis.Beprotybės kronikos: Leftistinių propagandistų miniai nepavyko parklupdyti didžiausio JAV verslo dienraščio „The Wall Street Journal“

Raimondas Navickas. Panašu, kad antisemitizmo ir etninės nesantaikos kurstytojai Lietuvoje išties kelia galvą

Andrius Švarplys. Vyksta didžiulė, giluminė, fundamentali demoralizacija

Geroji Naujiena: Kad ieškotume Jo Karalystės ir Jo teisumo

Vytautas Sinica. Kas yra leftizmas?

Vygandas Trainys. Partizanų ir kitų Lietuvai pasiaukojusių žmonių juodintojai nusipelno platesnio komentaro

Raimondas Navickas. Rinkimų naujienos iš ateities

Vitalijus Karakorskis. Atviras laiškas advokatei Fainai Kukliansky

Karolis Venckus demaskuoja: vaikų prievartautojas, ištvirkinęs pasaulio elitą. Lietuvoje to nėra?

Algimantas Rusteika. Dar kartą apie idiotus ir idiotizmą

Neringa Venckienė. Nušautas pedofilo Džefrio Epšteino ir DEUTSCHE BANK bylą nagrinėjusios teisėjos sūnus

Arvydas Anušauskas. Prašau pagalbos – tai gali sustabdyti insinuacijomis ir iš piršto laužtais teiginiais grįstą šmeižto kampaniją

Bronius Puzinavičius. Ar sprendimą dėl Lukiškių aikštės monumento turėtų priimti tik menininkai?

Vytautas Sinica. Užsienio „gerąją patirtį“ reikia įvertinti iš anksto

Rinkimai Lenkijoje – kova ir pramoga

Verta prisiminti. Arvydas Šliogeris. Pamatinė žmogaus dorybė yra drąsa

Vytautas Radžvilas. Remti Bideną – tiesti kelią Merkel-Putino paktui

Jolanta Miškinytė. Dar viena šeima prašosi oficialaus prieglobsčio Lenkijoje

Algimantas Rusteika. Pabaigos pradžia

240 000 žmonių pasirašė Baltųjų rūmų peticiją raginančią paskelbti George’ą Sorosą teroristu

Vytautas Radžvilas. Laisvė – tai ne teisė voliotis smėlio dėžėje ant didvyrių kaulų…

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.