Dienos aktualija, Politika, Propagandos ir ideologijos analizė, Žmogaus teisės

Nida Vasiliauskaitė. Apie „bendrąjį gėrį“

Tiesos.lt siūlo   2021 m. liepos 12 d. 19:30

6     

    

Nida Vasiliauskaitė. Apie „bendrąjį gėrį“

DELFI.lt

Vis dažniau girdime apie jį. Vis garsiau ir drąsiau skamba pasiūlymai dėl „bendrojo gėrio“ apriboti arba ir apskritai panaikinti konstitucines individo teises ir laisves – laikinai, o gal ir nelaikinai, nes niekas neturi potencijos būti toks tvarus, kaip laikinumas (pamenate, karantinas įvastas lapkritį mėnesiui, paskui pratęstas ir pratęstas iki pat dabar tik tam, kad galiotų ir toliau, tik vadintųsi nebe „karantinu“, o „ekstremalia padėtimi“, kuri irgi nežada kada nors baigtis). O norėta/bandyta dar daugiau: ne ekstremaliąją, bet nepaprastąją.

Pasak LR nepaprastosios padėties įstatymo naujausios redakcijos (įsigaliojusios 2021-01-02), nepaprastosios padėties įvedimo pagrindas yra toks:
„1. Nepaprastoji padėtis gali būti įvedama, kai dėl valstybėje susidariusios ekstremalios situacijos ar krizės kyla grėsmė Lietuvos Respublikos konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai ir šios grėsmės neįmanoma pašalinti nepanaudojus Konstitucijoje ir šiame Įstatyme nustatytų nepaprastųjų priemonių. 2. Nepaprastoji padėtis gali būti įvesta, kai šio straipsnio 1 dalyje nustatyta grėsmė Lietuvos Respublikos konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai kyla dėl kitose valstybėse susidariusios ekstremalios situacijos ar krizės.“

Nė žodžio apie epidemijas ar pandemijas – nepriklausomai nuo jų realumo, nepaprastosios padėties įvedimo pagrindu jos NĖRA.

Pagrindas – išimtinai politinis: grėsmė santvarkai ir visuomenės rimčiai. Kokia grėsmė? Kas ją kelia? Argi ne virusas? Ne? Tai gal piliečių vengimas skiepytis? Konstitucinei santvarkai? Kuriame Konstitucijos punkte nurodyta nevengti? Kiek žinau, ten tikrai minimi kiti dalykai: II skirsnio 18 straipsnis sako „Žmogaus teisės ir laisvės yra prigimtinės“ (t.y. ne valstybė ir ne valdžia jas panorėjusi suteikia), 20 straipsnis – „Žmogaus laisvė yra neliečiama. [...]“, 21 straipsnis – „Žmogaus asmuo neliečiamas. [...] Su žmogumi, be jo žinios ir laisvo sutikimo, negali būti atliekami moksliniai bandymai ar medicinos eksperimentai“, 22 straipsnis – „Žmogaus privatus gyvenimas neliečiamas. [...] Informacija apie privatų asmens gyvenimą gali būti renkama tik motyvuotu teismo sprendimu ir tik pagal įstatymą.

Įstatymas ir teismas saugo, kad niekas nepatirtų savavališko ar neteisėto kišimosi į jo asmeninį ir šeimyninį gyvenimą, kėsinimosi į jo garbę ir orumą“ ir taip toliau, ir panašiai.

Bet juk „bendrasis gėris“! Kokiu trumparegiu egoistu reikia būti, kad nesutiktum su visu šitu dėl jo, dėl kitų, dėl visuomenės intereso paaukoti! – kelia antakius dangop filosofuojantys liberalai. Liberalai?! Gal juokaujate? Na, jie šiandien taip prisistato. Netgi atsiveda į pagalbą liberalizmo klasiką Johną Stuartą Millį (1806–1873): esą, jis išpažino „maksimalios laimės kiekio makslimaliam žmonių skaičiui“ etinį principą ir su liberalizmu, kaip ir jie, neturėjo visai nieko bendra.

Ne, neišpažino – tas principas Jeremy‘o Benthamo (1748–1832), išties neliberalo. Millį kur kas labiau domino laimės kokybė, o ne kiekybė, ir individo, o ne visuomenės gėris.

Ne iš egoizmo: iš meilės laisvei, ir dar todėl, kad egzistuoja ne visuomenė, o individai, asmenys, tad „bendras gėris“ prasmingas tik kaip individų gėrių suma; visuomenė, kurioje individas nėra laisvas, irgi nėra nei laisva, nei gera. Kad būtų laisva ir gera, ji privalo netrukdyti individui pačiam rinktis „gėrį“ pagal savą supratimą – ir keliauti nors ir (kitų vertinimu) į pragarą, užuot „jo paties labui“ puolusi gelbėti. Nes pragaras – būti ganomu galviju, prarasti žmogaus atributus, tarp kurių laisvė – esminis, ir joks „laimės“ nei „pasitenkinimo“ kiekis jos nekompensuos:

It is better to be a human being dissatisfied than a pig satisfied; better to be Socrates dissatisfied than a fool satisfied. And if the fool, or the pig, are of a different opinion, it is because they only know their own side of the question. The other party to the comparison knows both sides ( liet. Geriau būti nepatenkintu žmogum, nei patenkinta kiaule; geriau nepatenkintu Sokratu, nei patenkintu kvailiu. Ir jei kvailys, ar kiaulė, laikosi kitokios nuomonės, tai tik todėl, kad jie žvelgia tik iš savos pozicijos, kai kita šalis žino abi). Tad palikite ramybėje Millį: jis nuoširdžiai šlykštisi jumis iš Anapus.

Pakalbėkime apie „bendrąjį gėrį“ čia ir dabar, be jo. Jei sutinkame, kad dėl jo individo laisvės prireikus suspenduotinos ar eliminuotinos, tai ne tik nutylime, kokiu būdu žinome jo turinį (kas konkrečiai sudaro „bendrąjį gėrį“? kieno neapskundžiamu balsavimu ar sprendimu? kam jis geras, jeigu piliečiai vienas per kitą sako „ne man“? kam bendras, jei didelę, jeigu ne didžiąją, dalį piliečių ignoruoja ir išstumia?), bet ir įsipareigojame sutikti su bet kuo, kas tik pasirodys tikrai ar tariamai „visuomenei geriau“.

Pvz., kodėl neeutanazavus pensininkų? [...]

Straipsnio tęsinį skaitykite DELFI.lt portale ČIA.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

štaziui       2021-07-13 18:32

stazele… trumpiau tariant: du vazelino bidonai į abi rankas ir bėgte šeimininkų tenkinti. Klaviatūros nebeliesk.

Ką rado tas Mažylis,       2021-07-13 10:51

kai niekas nebuvo pamesta, nežinot? Tai buvo piaras runkelynui, o tai, kas, atseit, ten rasta buvo jau seniai žinoma ir aprašyta. Mažyliui tik reikėjo į ES parlamentą patekti ir pagerinti sau asmeninį gyvenimą, ir konservatoriams, žinoma. Istorikų Lietuvoje beveik nėr. Tai ne istorikai, o karo nugalėtojų sukurptų įvairių pseudo versijų propagandistai ir agitatoriai už geras babkes. Tie apsišaukėliai Kapsukės istorikai tėra dezi propagandistai - Raudonosios oligarchijos dvaro trubadūrai, ne daugiau, dalyvaujantys žmonių pamažinimo akcijoje.

;tiek       2021-07-13 10:02

nesutinku. Visuotinas gėris yra konkreti civilizuotos visuomenės vertybė. O individo laisvė VISADA privalo “tilpti” į visuotino gėrio siekio ribas. VISADA. Nes Tamsta tiesiog manipuliuoji “laisvės” sąvoka jos nesukonkretindama. Mano nuomonę pilnai pagrindžia aksioma : asmens laisvė baigiasi ten ,kur ...

Smalsučio prašymas Redakcijai !       2021-07-13 9:39

Reikėtų įdėti „tuščią“ straipsnelį, kur būtų skirta erdvė ‘apvalaus stalo’ diskusijai tarp skaitytojų, išskirtinai žydiškai temai plačiaja prasme (žydai ir chazarai…). Kadangi tema labai plati ir dėl to matomai tęsis ilgai, ‘avalaus stalo’ „straipsniams*“ reikėtų suteikti numerius (kad mažiau klaidžioti…).
Kiek galima šitą temą „marinuoti“. Diskutantų nebus daug, bet skaitytojų tikrai susilauks.
Maždaug prieš 30 metų V. Landsbergis sakė: „jiems patinka drumsti vandenį, nes drumstame vandenyje lengviau gaudyti žuvį.“ (Citata iš atminties). Kas tie ‘jie’? Hmm.
Labai liūdna ir pikta, kad ne profesionalūs istorikai ir politikai, o ‘eiliniai’ žmonės tokią temą (tokias temas) aplinkybių verčiami turi gvildenti pagal savo išgales! Nei lietuviai, nei žydai šiuo reikalu nerodo entuziazmo. Beje, apie lietuvių istorikus. Kai L. Mažylis rado „Amžiaus radinį“, priremti lietuvių (?!) istorikai teisinosi, girdi jiems niekas neliepė. (Pypt…)
——
Kol Redakcija apsvarstys (jeigu svarstys), ir atvers (jeigu atvers) ‘apvalaus stalo’ erdvę, aš pradedu pirmą temą.
Žydų tautos pradžia?! Ne religija, ne Judaizmas kaip religija, o tauta ir žydų tautos pradžių pradžia.
Lietuviai kildinami nuo ledynmečio pabaigos (maždaug 11.000 metų)...
Pirmiesiems Britanijos gyventojams (ne britams?!) apie 30.000 metų.
Jeigu ledynas nebūtų nustūmęs paviršinio žemės sluoksnio nuo Lietuvos teritorijos, gal ir Lietuva galėtų didžiuotis kur kas senesniais savo gyventojais nei dabar.
O nuo kada prasideda žydų tauta? Nuo Adomo, Nojaus, Abraomo ar Mozės? Ar patiems žydams moksliniai pasiekimai genetikos srityje, ir genominiai faktai lyginant su Bibliniais tekstais, istoriniais (archeologiniais) faktais sudaro kokią nors koreliaciją, sąsajas…
Vienintelis tikras istorinis faktas apie žydus, tai Kairo muziejuje (Egiptas) akmeninė plokštė su apačioje iškaltais hetoglifais „Израиль опустошен“. Lietuviškai, Izraelis ištuštintas gal ištuštėjęs ar tiesiog sunaikintas.
Pagarbiai
(Tegu būsiu) Smalsutis (nuo žodžio ‘smalsus’, ‘žingeidus’).

Nuoroda       2021-07-13 8:29

nuveda į Strakevičuūtės straipsnį.

stasys       2021-07-13 6:56

Bendro gėrio paieškos temos visada užveda . Na autorė juk irgi savotiškai ta tema manipuliuoja kaip visi politikai . Sakaliene pakraupusi dėl Lietuvos elgesio statant vielos siena nuo Baltarusijos , juk per ją lenda ir nėščios su vaikais moterys ..ar tame galima rasti moralinių sau priekaištų ? bet ji visomis rankomis už prievarta skiepuose mūsų visuomenei . Ką autorė mano apie pabėgėlių problema ? ir kaip jos manimu čia dera mūsų Konstitucija su visomis nepaprastos padėties šalyje teksto interpretacijomis ..? Pagal mane tai tik šeštadienis turgus kuriame visi rekauja girdami savo prekę -paslauga..mes kaip pirkėjai privalome rinktis patys .. kam pritarti o kam ne.


Rekomenduojame

Viktoras Jašinskas. Juodasis pirmadienis

Kun. Robertas Grigas primena: ne tvoros ir ne tanketės apsaugo parlamentus…

Nida Vasiliauskaitė ir jos „Lapių medžioklės“. Išvarymo instrukcijos: sugauti, išvyti, dezinfekuoti

Ramūnas Aušrotas. Apie sprendimų „greitumą“

Geroji Naujiena: Sekime Jėzų ir nebūsime sugėdyti

„Teisingumo registras“: ar esate pasiruošę gyventi be pilietinių teisių?

„Neredaguota“ pokalbis su Aurelijumi Veryga apie pandemija ir politiką

Lietuvos šeimų sąjūdžio tarptautinė konferencija po mitingo: „Valstybių ateitis diktatūros šešėlyje“ (vaizdo įrašas)

Algimantas Rusteika. Kas bandė organizuoti riaušes?

Liudviko Jakimavičiaus pastebėjimas: ant ko tada visas bėdas vers?

Rugsėjo 10 d. mitingo Katedros aikštėje rezoliucija

Mero rinkimai Trakuose. Ramūno Aušroto programa: kaip išspręsti įsisenėjusias Trakų komunalinio ūkio problemas?

Nidos Vasiliauskaitės kalba rugsėjo 10 dienos mitinge Katedros aikštėje (vaizdo įrašas): „Mes nesiderame!“

Rugsėjo 10 dienos mitingo Katedros aikštėje vaizdo įrašas

Vasariški pokalbiai su Dovilu Petkumi. Arkivyskupas ir nuncijus Ukrainai Visvaldas Kulbokas: Šv. Sostas gali būti tarpininku siekiant taikos

Algis Avižienis „Iš savo varpinės“: Globalistinė Lietuvos užsienio politika

Vygantas Malinauskas. Kodėl Lietuvai taip nesiseka suvaldyti pandemijos? Palyginimas su kaimynais ir ... Indija

Nida Vasiliauskaitė. Nebijokime. Tai jie tegu bijo

William H. McRaven kalba Techaso universiteto studentams: kaip įveikti pasaulį

Iš propagandos frontų. Andrius Kubilius ir Rasa Juknevičienė – net jei sau prieštarauja, vis tiek teisūs, arba Liežuvis – pikčiausias jų priešas

„Neredaguota“ pokalbis su advokatu prof. dr. Ignu Vėgėle. Valstybė ir teisė

Nidos Vasiliauskaitės replika apie netrukus įsigaliosiančius draudimus

Linas V. Medelis. Uždrausti valdantiesiems giedoti himną – Tautišką giesmę

Pandemiją galima valdyti ir kitaip: pranešimų ištraukos ir reportažai iš STI konferencijos „Demokratija karantine. Susikalbėjimo galimybės“

Šiandien legendinio partizano J. Lukšos-Daumanto atminimą istorikai įprasmins tarptautine konferencija apie ginkluotą antisovietinį pasipriešinimą

Justas Sakavičius. Dėl ko verta sunerimti VISIEMS

Vesti visuomenę prie Jėzaus: kun. N. Pipiro mintys ir bendražygio dr. D. Stakišaičio prisiminimai minint s. Ados-Benvenutos Urbonaitės šimtmetį

Advokatai J. Sakavičius ir A. Mozeris: nei tarnautojai, nei mokyklų administracijos neturi teisės skatinti mokinius skiepytis be tėvų žinios

Prof. Alvydas Jokubaitis: jei katalikai reikalautų to paties kaip homoseksualai, kiltų skandalas

LRT: Lietuva kalba. Ką daryti su tūkstančiais Lietuvoje esančių migrantų – integruoti ar išsiųsti? V. Sinicos atsakymas, kurio jis nespėjo pagarsinti

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.