
Politinė partija Nacionalinis susivienijimas
Kreipimasis dėl energetikos sektoriaus atsparumo ekstremalių situacijų atveju ir būtinybės atšaukti elektros tiekimo rinkos liberalizavimą
Lietuvos Respublikos Prezidentui
Lietuvos Respublikos Seimui
Lietuvos Respublikos Vyriausybei
Lietuvos Respublikos Seimo Energetikos ir tvarios plėtros komisijai
Lietuvos Respublikos Energetikos ministerijai
Lietuvos Respublikos Užsienio reikalų ministerijai
2022 m. kovo 21 d., Vilnius
Rusijos agresija Ukrainoje verčia iš naujo įvertinti Lietuvos valstybės kritinės infrastruktūros valdymo modelius ir jų atsparumą Lietuvos užpuolimo ar kitų geopolitinių sukrėtimų sąlygomis.
Energetikos sektorius – gyvybiškai svarbiausia valstybės gyvenimo sritis, turinti tiesioginę įtaką Lietuvos nacionaliniam saugumui. Valstybei svarbu garantuoti ne tik tai, kad šis sektoriaus veiktų patikimai, bet ir turėti galimybę greitai bei efektyviai garantuoti energetinių resursų prieinamumą šalies gyventojams ir verslui kuo mažesnėmis kainomis.
Pastaruoju metu Lietuvos politikai vykdė eksperimentus voliuntaristiškai diegdami laisvosios rinkos mechanizmus uždarose šalies energetikos sistemose. Dar 1997 metais Tėvynės Sąjunga ėmė vykdyti centralizuoto šilumos tiekimo (CŠT) sektoriaus eksperimentą, išnuomodama CŠT privataus kapitalo įmonėms. Šiam eksperimentui pritarė ir jį tęsė kitos Lietuvą valdžiusios politinės jėgos. Kaip parodė praktika, šis eksperimentas davė priešingus rezultatus – laisvosios rinkos mechanizmai energetikos sektoriuje buvo neveiksmingi ar net pavojingi Valstybei. Eksperimento sukelta žala šilumos vartotojams buvo akivaizdi, todėl palaipsniui imta atsisakyti CŠT nuomos sutarčių. Tačiau iki šiol nebuvo kritiškai įvertintos ir sąžiningai pripažintos šio vykdyto eksperimento ydos ir įvardytos padarytų klaidų priežastys.
Dar tebesitęsiant CŠT sistemų nuomai, pradėta rinkos santykius naudoti CŠT šilumos gamyboje. Šių eksperimentų ydos ir padaryta žala visuomenei ypač išryškėjo didžiausioje Lietuvoje Vilniaus miesto CŠT sistemoje. Šilumos kaina Vilniuje padidėjo ir apytikriai tapo dvigubai didesnė negu kituose Lietuvos miestuose, kuriuose CŠT sistemos buvo gerai tvarkomos, kurie nevykdė laisvosios rinkos eksperimentų šilumos tiekimo srityje.
Tapo akivaizdu, kad būtina iš esmės keisti vadinamųjų nepriklausomų šilumos tiekėjų (NŠT) veiklą, taikant jų veiklos reguliavimą ir numatant galimybę išpirkti iš jų šilumos gamybos įrenginius. Tačiau susidariusioje situacijoje dabartinės valdančiosiosios koalicijos politinės partijos šio klausimo nekelia ir net nesvarsto.
Panašūs rinkos mechanizmai yra diegiami ir elektros tiekimo sektoriuje. Dar praėjusiais metais spaudžiant nepalankiomis valstybinio elektros tiekėjo kainomis buvo planuojama priversti smulkius elektros vartotojus pasirinkti nepriklausomą elektros tiekėją (NET). Praeitų metų pabaigoje paaiškėjus, kad NET siūlomos elektros kainos sparčiai auga, valdžia atidėjo rinkos liberalizavimą iki šių metų liepos 1 dienos.
Dėl karo Ukrainoje sparčiai išaugus naftos, dujų ir elektros kainoms, jų stabilumo perspektyva tapo visiškai neaiški. Todėl valdžia ėmė svarstyti galimybę dar kartą atidėti minėtą elektros rinkos liberalizavimą.
Taip politikai patvirtino, kad jų suplanuotas elektros tiekimo rinkos liberalizavimas nėra tvarus vartotojų aprūpinimo elektra būdas geopolitinių ir kitokių sukrėtimų sąlygomis. Jis nėra naudingas vartotojams, taip pat yra nepateisinamas ekonominiu bei socialiniu požiūriu. Pažymėtina, kad Europos Sąjungos (ES) direktyva, reguliuojanti elektros rinkos liberalizavimą, nenumato papildomų finansinių paskatų vartotojams sudaryti sutartis su NET.
Elektros, dujų ir benzino bei dyzelinio kuro tiekimas protingomis kainomis dėl jo ypatingos svarbos šalies ūkiui, gyventojų gerovei bei nacionaliniam saugumui turi būti apsaugotas nuo rinkos sukrėtimų. To neįmanoma padaryti dėl Europos Sąjungos (ES) nustatytų ribojimų šalims narėms savarankiškai priimti sprendimus taikant PVM ir akcizų mokesčius šioje srityje, dėl draudimo reguliuoti privačius elektros gamintojus, kurie turi neribotas galimybes ekstremalių kainų sąlygomis savanaudiškai didinti parduodamos elektros kainas.
Pažymėtina, kad esant aukštoms elektros energijos kainoms, ES turėtų neleisti dirbtinai didinti elektros kainas, stabdydama prekybą apyvartiniais taršos leidimais (ATL) arba, vykdydama intervencijas į ATL rinką ir taip galėdama sumažinti jos kainas. Tačiau ES net nėra svarstoma galimybė grąžinti šalims narėms teisę savarankiškai tvarkyti jų elektros tiekimo rinkas ir, atsižvelgiant į konkrečias vietos sąlygas bei galimybes, įgyvendinti būtinas priemones elektros kainoms mažinti.
Elgiamasi priešingai. Vadovaujantis ideologine nuostata, kad rinka turi būti viena iš ES nepolitinės valdysenos formų, greta administracinės ir teisminės valdysenos, taip pat siekiant paversti ES vieninga ekonomine erdve eliminuojant nacionalinius šalių ūkius, rinkos mechanizmai prievarta diegiami ir tose valstybių narių ekonominio gyvenimo ir ūkinės veiklos srityse, kuriose šie mechanizmai neveikia ir net daro akivaizdžią žalą nacionaliniam ūkiui bei vartotojams.
Lietuvos valdžiai pradėjus besąlygiškai vykdyti ES direktyvas, netgi savanoriškai griežtinant jų reikalavimus, ir dirbtinai kurti ,,nepriklausomų“ elektros tiekėjų tinklą elektros brangimo išvakarėse, vartotojai pagrįstai kėlė klausimą, kodėl, nesant jokių prielaidų sukurti realią tiekėjų konkurenciją, buvo sudarytos sąlygos niekieno nekontroliuojamiems perpardavinėtojams, iš principo negalintiems prisidėti prie elektros kainų mažinimo, taip pat papildomų intervencijų pagalba apriboti kainų augimą ekstremalių situacijų metu, krautis parazitiškai gaunamus viršpelnius vartotojų sąskaita, dangstantis ,,laisvosios rinkos“ frazeologija.
Prasidėjus karui Ukrainoje, šis klausimas visiškai akivaizdžiai ir galutinai tapo ne tik esminiu iššūkiu šalies ekonominiam ir socialiniam stabilumui, bet ir fundamentalia nacionalinio saugumo problema.
Partija Nacionalinis susivienijimas apie bręstančias problemas energetikos sektoriuje yra išdėsčiusi savo požiūrį dar 2021 m. spalio mėn. Su Nacionalinio susivienijimo pareiškimu galima susipažinti čia.
Vėliau apie šilumos, elektros ir dujų sektorių esmines problemas plačiau yra apžvelgęs Nacionalinio susivienijimo Energetikos komiteto pirmininkas Almantas Stankūnas čia ir čia.
Valdžia šioje grėsmingoje situacijoje nesiima spręsti esminių energetikos sektoriaus problemų. Dėl augančių elektros kainų apsiriboja tik socialinių kompensacijų didinimu labiausiai socialiai pažeidžiamiems gyventojams. Nesiimant ryžtingų žingsnių padėčiai keisti, bus ne tik vykdomas valstybės ekonominę sąrangą deformuojantis mokesčių perskirstymas. Visų mokesčių mokėtojų sąskaita energetikos rinkoje parazitiškai veikiančios privataus kapitalo įmonės toliau susižers nepagrįstus viršpelnius iš skurstančių šalies gyventojų.
Partija Nacionalinis susivienijimas pareiškia, kad netinkamas energetikos sektorių veiklos reguliavimas kelia nacionalinio saugumo, ekonominiu ir socialiniu požiūriu nepateisinamas kritines grėsmes mūsų valstybei. Todėl reikalaujame:
1. Principingai ir aiškiai įvertinti laisvosios rinkos principų diegimo ydas ir šių principų keliamas grėsmes mūsų valstybės energetikos sektoriui.
2. Nedelsiant įstatymu įteisinti nepriklausomų šilumos tiekėjų veiklos reguliavimą, suteikiant valstybei galimybę nacionalizuoti privačių šilumos gamintojų šilumos gamybos įrenginius.
3. Atšaukti bet kokius planus, taikant spaudimą aukštesnėmis elektros energijos kainomis, priversti individualius elektros vartotojus pasirinkti nepriklausomą elektros tiekėją. Nedelsiant sudaryti galimybę grįžti pas visuomeninį elektros tiekėją verslo įmonėms ir privatiems vartotojams, kurie jau pasirinko nepriklausomą elektros tiekėją.
4. Europos Sąjungos mastu kelti klausimą dėl visų teisių grąžinimo šalims narėms savarankiškai reguliuoti visų savo energetikos ir kuro sektorių veiklą.
Nacionalinio susivienijimo valdyba
Parašyk komentarą
Komentarai
(2021 vasaris, laiško turinys valstybinių įstaigų tarnautojams)
Apie katastrofą
Lietuva – sparčiausiai tuštėjanti valstybė pasaulyje taikos metu. Bemaž, pusė darbininkų išvyko svetur gyventi bei dirbti ir bijo sugrįžti todėl, kad Lietuvoje yra naudojamos mokesčių taisyklės – plėšikiškos. Tai yra akivaizdžiai matoma, paskaičiavus surinkto biudžeto dalį, tenkančią vienam gyventojui (neskaitant ES biudžeto pinigų). Lyginant su Jungtine Karalyste (JK), plėšikiškai surinktas biudžetas Lietuvoje yra perteklinis, bemaž, dviem milijardais eurų. Todėl, Lietuvoje yra galimybė bei gyvybiškai svarbi būtinybė:
1) panaikinti privalomąjį sveikatos draudimą (PSD);
2) panaikinti pridėtinės vertės mokestį (PVM) būtiniausioms maisto prekėms, vaikiškiems drabužiams bei avalynei;
3) panaikinti “sodros įmokų grindis”, taikomas nuo 2018 sausio 1;
4) atsisakyti visokiausių naujų mokesčių prisigalvojimo.
Įspėjimas valstybinių įstaigų tarnautojams
Mokesčių pertvarkymui, finansų ministerija pakvietė susiburti į darbo grupę iš prezidento kanceliarijos, vyriausybės kanceliarijos bei ministerijų ir kitokių įstaigų. Jei ši darbo grupė nepaisys aukščiau išvardintų visų keturių patarimų, prezidente Gitanai Nausėda, premjere Ingrida Šimonyte, finansų ministre Gintare Skaiste, valdančiųjų partijų vadovai ir kiti bendradarbiavusieji būsite apkaltinti įžūliu bei nusikalstamu plėšikavimu ir gyventojų (iš)varymu iš Lietuvos.
Priedai, kad suvokti plėšikišką biudžeto surinkimą Lietuvoje
Numeris 1. Jungtinėje Karalystėje darbininkui:
– tenka į rankas 1432.97€ (iš mažiausios algos dydžio);
– reikia sumokėti 182.45€ mokesčių (nuo mažiausios algos dydžio).
Plėšikų užvaldytoje Lietuvoje, darbininkui:
– tenka į rankas 447.23€ iš MMA dydžio;
– tenka sumokėti 159.77€ mokesčių nuo MMA dydžio.
Jei kitaip, Lietuvoje surenkami karališko dydžio mokesčiai nuo mažiausios algos daugiau nei tris kartus mažesnės už mažiausią algą karališkoje valstybėje. Pridedama vaizdinė medžiaga apie tai.
(2020 kovo skaičiai)
Numeris 2. Jungtinėje Karalystėje:
– PVM yra 20%;
– PVM = 0 būtiniausioms maisto prekėms (nedarant biznio iš maisto prekybos);
– PVM = 0 vaikiškiems drabužiams, avalynei (nedarant biznio iš tėvų, auginančių vaikus).
Numeris 3 (apibendrinimas). Tai ko nėra JK, Lietuvoje nežmogišku būdu surenkami tokie pertekliniai mokesčiai bei įmokos:
1) 2018 metais, buvo plėšikiškai surinktas PSD iš dirbančių ir net iš nedirbančiųjų – 1264013917€ (duomenų šaltinis – lietuvosfinansai.lt);
2) plėšikiškai surenkamas PVM kai gyventojai perka maistą, kai perka vaikams drabužius bei avalynę;
3) nuo 2018 sausio 1, iš mažesnio nei MMA dydžio plėšikiškai surenkamos padidintos įmokos – taip vadinamosios „sodros įmokų grindys” (lukašenkiškas dykaduonių mokestis), kai reikia mokėti įmokas nuo MMA dydžio net ir tada kai alga mažesnė nei MMA.
Kodėl daromi palyginimai su JK? Todėl, kad daugiausia Lietuvos skurstančiųjų gyventojų pasirinko išgyvenimą toje buvusioje ES karalystėje, palygindami bei svarstydami gyvenimo ir veiklos sąlygas. JK ir pas mus, maisto bei daiktų kainos panašios.
Manau nėra saugumo, jeigu nėra opozicijos - kritikos į blogus valstybei sprendimus. “kritika-vilties ir meilės aktas” Švento Tėvo Bergolio citata,pasakyta prieš susitinkant su žurnalistais.
Pasirašau.
Tai ne elektros energijos tiekėjo pasirinkimas, o tarpininko, kuris niekam nieko netieks, o tik sąskaitas išrašinės ir už tai nulups savo kaušą nuo kiekvieno elektros energijos vartotojo.
Tai pats pelningiausias verslas, nes nieko gaminti ir jokios pridėtinės vertės kurti nereikia, o tik gauti valdžios leidimą rinkti iš gyventojų pinigus. Tai valstybės valdymo korumpizavimas, o ne liberalizavimas, nes pinigus rinkti sugebėtų ne tik kokia nors Olifėjos loterija, bet ir liaudies ansamblis „Eržvilko bandonija“. Juk statė Lietuvoje atominę elektrinę UAB „Vilniaus prekyba“ ir kompensaciją gavo toks LEO LT, kai „gigantiškos“ statybos patyrė fiasko.
Nepriklausomo elektros tiekėjo pasirinkimas yra visiška nesąmonė. Vartotojas pastatomas prieš faktą, kurio įtakoti jis niekaip negali. Visi “tiekėjai” nustato tokią kainą, kokia jiems patinka ir numetama vartotojui, kaip šuniui plikas kaulas. Didžioji vartotojų dauguma neišgali ir neturi sąlygų nusipirkti generatorių ir įsirengti savo elektrinę. Tas liberalizavimas yra valdžios palaiminta afera ir nieko kito. Panašiai kaip Rusijoje - oligarchų veisykla…
Esu už tai kad elektrą tiektų loterija Perlas! Kuo daugiau tarpininkų - tuo geriau, leiskite ir spekuliatams užsidirbti! Gi mokesčius moka. Noriu įdidarbinti tarpininkų kontoroje, kad ir atsovu ryšiams su visuomene, negi pavydyt? Kuo blogiau - tuo geriau! Kitaip gi lietuviai nesupras.
Atsiprašau ,bet ar Ten Viršuje kas nors NS pareiškimus skaito?
Papildymas, išsiųstas premjerei Ingridai Šimonytei
(citata)
“Skundas
Lietuvoje, žiauriai padidėjo kainos malkoms ir pasidarė sunku net gauti, kai malkos išvežamos net fūromis iš Lietuvos į Vokietiją ir kitur svetur. Apgailėtina betvarkė.
Prašymas
Prašau sustabdyti malkinės ir visokios kitokios medienos išvežimą iš Lietuvos, nedelsiant.
Įspėjimas
Jei nebus nedelsiant sustabdytas visokios medienos išvežimas iš Lietuvos, Ingrida Šimonyte, būsite apkaltinta apsileidimu svetimšalių naudai.”