Ugdymo politika

Mokytoja ryžosi prabilti: „Jei jūs tik žinotumėte…“

Tiesos.lt siūlo   2016 m. gegužės 19 d. 10:10

17     

    

Mokytoja ryžosi prabilti: „Jei jūs tik žinotumėte…“

Fizikos mokytoja metodininkė | lrytas.lt

Dirbu mokytoja jau trečią dešimtmetį, stengiuosi skaityti viską, kas tik susiję su mokykla. Neaplenkiau savo dėmesiu ir pikto mergaitės laiško, teigiančio, kad mokyklą baigia puskvaišių karta. Turėčiau dabar stoti ginti munduro garbės… Tačiau supratau, kad šį kartą vaiko lūpomis kalba tiesa – turiu pripažinti, jog švietimo kokybė krito taip žemai, kad žemiau kristi vargu ar įmanoma.

Gal ir derėtų barstytis galvą pelenais ir viešai atgailauti, tačiau savo kaltės aš neįžvelgiu. Visada buvau griežta, principinga ir ne pačių mėgstamiausių mokytojų gretose. Man visada buvo svarbiausia įkrėsti mokiniams į galvas nors tą žinių minimumą, kuris vertas minimalaus įvertinimo. Dvejetus vesdavau be jokio gailesčio… Ir kaip jūs manote, ką gavau už savo principingumą?

Niekam nereikalinga mano sukaupta mokymo patirtis ir dalykinės žinios. Jau kelerius metus man atvirai teigiama – nepatinka tai, kas vyksta? Durys plačiai atidarytos, galite keliauti į visas keturias puses, atsiras kitų, norinčių aukotis. Nesvarbi jūsų geidžiama mokymo kokybė, svarbiausia - neįžeisti, nesužaloti paaugliškos sielos griežtesniu žodžiu ar blogesniu pažymiu.

O jau ta paaugliška siela - tokio neapsakomo trapumo, net baisu! Ją žeidžia pastabos (ypač pastabos dėl nenormatyvinės leksikos vartojimo), pastabos dėl deramos aprangos (vieną panelę įžeidė prašymas šiek tiek prisidengti iš po siaurų džinsų kyšančią apatinių kelnaičių gumelę), pastabos dėl elgesio pamokose. Žeidžia bet koks pažymys, mažesnis už dešimtuką.

Tuo tarpu mokytojų nežeidžia niekas. Esu siuntinėta visur ir gana dažnai. Per pastaruosius metus sulaukiau daugybės grasinimų. Buvo grasinama išdaužyti langus, sužaloti mano penkiametę anūkėlę, išdurti akis mano katei ir ją padegti. Apie grasinimus asmeniškai man aš jau nekalbu – pasiūlymai gauti į galvą tokie pat įprasti, kaip rytinės kavos puodelis. Tokie įprasti, kad net lioviausi gerti raminamuosius vaistus. Juk ir šuo kariamas pripranta.

Pripratau klausytis nenutrūkstančio keiksmažodžių ir nepadorybių srauto. Pripratau kaskart, kai klasė palieka kabinetą apeiti visas pasuoles ir aprinkti mokinių paliktas šiukšles. Pripratau prie tokių mokinių, kurie nuo pat septintos klasės ateina ir pareiškia atėję tik „prasėdėti“, nes vis tiek išvesiu teigiamą pažymį. O jie žino – jei noriu iššaugoti savo darbą, jei nenoriu sulaukti nemalonumų, aš jį išvesiu, sukandusi dantis.

„Jūs neturite teisės!“ - tai kone dažniausia frazė, kurią tenka girdėti iš neapsiplunksnavusių akseleratų lūpų. Išgirdusi ją nepuolu ginčytis, išties, teisių aš jau nebeturiu. Jos išnyko kaip ir mokytojo profesijos prestižas.

Paklausite, kodėl apie tai nežino mokyklos vadovybė? Nebūkite naivūs, apie tokius dalykus žino visų mokyklų vadovybės, tačiau vienintelis jų rūpestis, ką padaryti, kaip verstis per galvą, kad tik mokinukai neperbėgtų kur nors pas konkurentus. Apie mokinių elgesį šiukštu negalima kalbėti blogai! Ypač kur nors viešumoje.

Mes, mokytojai, neturime jokios balso teisės ir darbas, kurį kažkada nuoširdžiai mėgau ir buvau pasiruošusi dėl jo galvą paguldyti, dabar mane kelia tik nesuvaldomą kartėlį. Svajoju kaip nors ištempti iki pensijos, kad pagaliau baigtųsi tas pažeminimų ir baimės laikotarpis.

Manau, pagrindinė priežastis ta, kad mes jau ne mokytojai, o mokiniai daugiau nėra mokiniais. Dabar mes esame „paslaugos pardavėjai“, o jie „paslaugos pirkėjai“. Tai, kas kažkada buvo įvardijama kaip kone šventas santykis tarp suaugusiųjų ir vaikų, tarp ugdytinių ir ugdančiųjų (visais laikais mokytojas buvo pagarbos vertas vardas) virto turgaus lygio santykiais „perku parduodu“ .

Mokiniai ir jų tėvai dabar yra klientai, o mes - ta pusė, kuri privalo demonstruoti paslaugos patrauklumą. Kaip seniai žinoma, pirkėjas visada teisus. Pirkėjas nenori imti nepatraukliai supakuotos, negražios, nekvapios, neestetiškos prekės. Tad kiekviena mokykla stengiasi įsivynioti į tiek blizgančių popieriukų, kiek tik pajėgia. Visos blogybės ir konfliktai yra slepiami po devyniais užraktais. Visi, kad ir menki laimėjimai, išpučiami dešimtgubai ir viešai išreklamuojami. Jei tik jūs žinotumėte, kiek purvo intrigų ir neteisybės tarpsta po tais žėrinčiais, naujai išremontuotų mokyklų fasadais…

Tačiau nesužinosite, nes jums svarbu pirkti, o mokykloms parsiduoti. Taip taip, būtent parsiduoti. Ir kol šis išsigimęs santykis nepasikeis, nesitikėkite jokių teigiamų poslinkių. Jų tiesiog nebus.

lrytas.lt

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Jurgis       2016-05-24 6:33

Ačiū, mokytoja, už tiesą. Lenkiu savo žilą galvą prieš Jus.

VIlitis       2016-05-22 21:55

gerb.Mokytoja,
skaudu, bet tokios patirties turime ne vienas mokytojas. (Apie tokią situaciją jau rašė ir Vilniaus Licėjaus Direktorius.) Tiesa, dar yra ir kitokia - maloni ir diuginanti.
Šiuo noriu patikslinti vieną Jūsų mintį: “paslaugos pirkėjas” yra valstybė. Mokslas mokinisms nekainuoja, o Tėvams - tiek, kad nejuntama.

Julius Puras i s.m.       2016-05-22 16:03

Tai s.m. ką tokio blogo padarė vaikai idant jie turi sėdėti daug metų uždaryti? Kitas klausimas kodėl pas mus tiek daug patyčiu? Kaip jų nebus jaigu mokytojai jau pradedant nuo mokyklos su juodu sarkazmu tyčiojasi iš vaikų. Taip kaip jūs s.m. tyčiojatės. Jus to mokykloje ir te išmokino ir tai yra visa jūsų gauto mokslo vertė.

dvi medalio pusės       2016-05-21 10:49

Rašydamas neminėjau “atsilikėlių” klasių,kurios mūsų laikais būdavo žymimos paskesnėmis abėcėlės raidėmis,pavyzdžiui,“E” ir net “F”.Ten viskas buvo paprasta ir lengva,mokytojai kentėdavo tik dėl drausmės ir tų raidžių klasės egzistuodavo tik iki 9 klasės,vėliau jų tiesiog nelikdavo.Rašiau apie įprastas klases.Beje,su kai kuriais mokytojais iki šiol nesisveikinu,nors jau daug vandens nutekėjo.

dvi medalio pusės       2016-05-21 10:42

Blogai,kai mokiniai terorizuoja mokytojus,tačiau ne ką geriau,kai mokytojai terorizuoja mokinius,ką tekę patirti pačiam.Kas mokėsi iškart po Nepriklausomybės atkūrimo,pamena,kaip buvome verčiami kompiuteriais,nes perskaityti ir suvirškinti tokio kiekio pasaulinės literatūros klasikos knygų per savaitę yra neįmanoma.Kur gauti laiko pasiruošti kitiems dalykams? Apie kuprinių svorį(jos plyšdavo nuo svorio!) tada niekas sau galvos nesukdavo.O kas yra iš rusų į vokiečių kalbą persikvalifikavusios mokytojos fenomenas,geriau daug kam ir nežinoti.Mokytojai,kaip kokie valdžiažmogiai,į mokinių ir tėvų priekaištus dėl beprotiškų krūvių tik skėsčiodavo rankomis-tokie Švietimo ministerijos nurodymai.Dabar didelio blaivybės gynėjo Verygos vadovaujamas Vilniaus licėjus tais laikais garsėjo kaip gabių alkoholikų ir narkomanų mokykla.Ten krūviai buvo dar beprotiškesni,vyresnių klasių mokiniai gerdavo,nes psichika neišlaikydavo tokių krūvių!Kiek gabių jaunuolių “perdegė” tada,į univeritetus įstodavo tik zubrintojai,kurie ir uždavė liūdną dabartinių universitetų tradiciją.Dabartinių problemų šaknys glūdi tame laikotarpyje,užaugo karta,kuri buvo priversta suktis,nes normaliai išgyventi buvo neįmanoma.Jų vaikai dabar eina į mokyklą...Atsakomybės jausmo nebuvimas ir neatsižvelgimas į pasekmes sukūrė liūdną dabartinę padėtį.
Jeigu jau aštriai iškilo drausmės mokykloje problema,gal vis tik grąžinkime uniformas,statykime kameras,diekime priemones,įgalinančias mokiniams parodyti priežasties ir pasekmės ryšį,bet svarbiausia-apskritai gerinkime psichologinį klimatą.Ir ne vien mokykloje.

Raigerdas        2016-05-20 22:23

Mokyklose šiandien pagrindinė problema yra direktorius. Aš nekalbu apie Švietimo ministeriją, nes ten nėra geros kvalifikacijos specialistų. Skundžiasi mokykla tėvai ir mokytojai. Būna, kad ir protingesni vaikai neištveria tokios atmosferos mokykloje. Tačiau, kur tas mokyklos BOSAS? Kodėl jūs nieko negirdite apie direktorius? Jeigu kas nors atliktų apklausą, tai paaiškėtų, kad dabartiniai direktoriai yra visiškai netikę administratoriai. Vieni bijo mokytojų, kiti bijo savo valdžios iš Švietimo skyriaus, treti manevruoja ir žaidžia “demokratiją” su mokiniais, nes taip “liepė” Švietimo ministerija, ketvirti net administratoriaus duonos nėra uostę, bet dirba šį darbą, kad patenkinti savo norą susireikšminti arba būti svarbiai personai mokykloje, kuriai, neva, visi paklūsta, ir t.t. Taigi, tas BOSAS tyli apie tai, kas vyksta jo vadovaujamoje mokykloje. Jis vadovauja taip, kad seni mokytojai jam įsakinėja, ką reikia daryti; kitas bijo mokytojų apkalbų, nes mėgstančios išgerti mokytojos dažnai skleidžia mokykloje įvairius gandus, kartais netgi labai piktus ir t.t. Niekas nereikalauja iš direktorių, kad jie bent jau po keletos metų patvirtintų savo kvalikaciją. Nemažai iš jų atėjo dirbti “per pažįstamus” ir “gerus santykius” su Švietimo skyriumi ir t.t., nes Švietimo skyriui taip pat reikia turėti “savų žmonių” mokyklose. Dažnai direktorių intelekto koeficientas būna žemesnis nei mokytojų. Vienu žodžiu, keisti dalykai dedasi tose mokyklose. Ar žinote iš kur buvo pamėgdžiota perdirbant ankstesnes lietuviškas mokyklas? Iš Vokietijos. Vokietijoje mokyklos evoliucionavo kartu su vokiečių kultūra. Lietuvai tai nelabai tinka. Aiškaus mokyklos modelio lietuviai neturi, nors dabartiniu metu yra pakankamai pažangių mokymo sistemų su labai gera tvarka, kuri yra organizuota mokyklose. Bet mūsų Švietimo sistemoje toks apsnūdimas, kad niekam nerūpi, o svarbiausia nėra aiškaus supratimo, kaip turi būti tas vaikas mokomas ir ko jam reikia, kad jis mokykloje galėtų parodyti savo augančius gabumus, kurie džiugintų ir mokytojus ir tėvus. O tokios mokyklos pasaulyje egzistuoja, bet tai daugiau privataus charakterio mokyklos. Jos yra daugiau sėkmingesnės, bent jau užsienio šalyse.

Al.       2016-05-20 15:50

Mokslas turi būti laisvas,taigi - neprivalomas.
Mokytojų garbę turiginti įstatymas.
Mokiniai,pažeidžiantys mokinio taisykles,šalinami iš mokyklos.
Mokiniai,tėvų sutikimu,laisvai gali pasirinkti mokyklą - jei turi pakankamą pasirengimo lygį.
Mokytojais ir, ypač, direktoriais reikia stengtis paskirti garbingus žmones. Direktorių skyrimas turi būti viešas.

Pikc       2016-05-20 10:57

Problema, mano galva, čia dvipusė: iš vienos pusės, teisi mokytoja, kalbėdama apie liberastinės ideologijos daromą žalą - ir tai pasireiškia ne tik mokyklose. Jau ne vieną kartą teko iš aukštai sėdinčių universitetų atstovų girdėti pasakymą “studentai - mūsų darbdaviai”. Nieko nuostabaus, kad, esant tokiam požiūriui, koks nors susireikšminęs snarglys gali “šokdinti” žilagalvį profesorių dėl savo “teisių”, o pastarasis nuolankiai linguoja galvą ir žada pasitaisyti - nes juk su darbdaviu šneka.
Iš kitos - teisus Julius Puras, sakydamas, kad mokiniams mokykloje irgi nėra saldu. Pritariu, remdamasis asmenine patirtimi. Visiška orientacija į kiekį, spjaunant į kokybę - reikia visko kuo daugiau per kuo trumpesnį laiką. Rezultatas, suprantama, atvirkščias - kenčia ir žinių kokybė, ir kiekis, nes “greituoju būdu” sukišta informacija sunkiai išlieka. Užtat nėra ko stebėtis, kad mokinių žinių lygis smunka, o universitetai jau rimtai kalba apie “kartelės nuleidimą”, nes juk “krepšelių” reikia (“studentai - mūsų darbdaviai”), tad priimam visus, kiek telpa, suk devynios tą žinių lygį. Štai ir turim “masinį aukštąjį mokslą”, kurio diplomas vertas vis mažiau (čia kaip su pinigų vertės mažėjimu infliacijos sąlygomis).
Trumpai tariant, kai ideologija pradeda kištis ten, kur jai ne vieta - ar tai būtų medicina (pvz. psichinių ligonių (t.v. “trasseksualų”) “gydymas” kastruojant dabar laikomas ne tik “progresyviu beigi moderniu”, bet ir “žmogaus teise”), ar švietimas, ar bet kuri kita sritis. Iš esmės, situacija nelabai skiriasi nuo sovietinės.

s.m. Juliui personaliai       2016-05-20 8:42

matosi, kad ir esi toks tik prasėdėjęs mokykloje. Nepamiršk ne vietoj rašyt “idant” ir dėti nosines ant “o”...

s.m.       2016-05-20 8:41

nuoširdžiai užjaučiu Mokytoją.
Mano šviesios atminties mama irgi buvo mokytoja. Nuo ištisinių nervų (principingumo ir reiklumo) visą gyvenimą galavosi skrandžio skausmais, kurie liovėsi tik išėjus į pensiją.
Tik skirtumas nuo šiandieninės turginės LSSR-2, ko gero, buvo.
Neretai nustebdavau, kai vaikas ar jau paauglys būdamas susidurdavau su tokiu
vaizdeliu, - einava su mama kur mieste, kai staiga koks banditiškos išvaizdos maladoj čilaviek (mama po mokslų bagimo kurį laikė dėstė rusų mokykloje)
vos ne į glėbį stveria buvusią mokytoją iš tolo šaukdamas “zdrassssste, Marja Ivanovna (šiaipjau senelis Jonas buvo…).
O dabar, kaip matome, snargliai mokytojui jo teises aiškina arba į galvą siūlo… Ir kaip po to netikėti, kad realus milijardmenkystų planas numankurtinti kažkada didžią vastybę, didžiausią viduramčių Europos imperiją, EGZISTUOJA.
Tiesa, vienąkart, kai jaunesnės dukters mokytoja buvo neteisi aiškindama nevykusiai priekabiavusio prie mergaitės klasioko susilaužytos rankos situaciją, ne mokytojai puoliau aiškinti jos teises, bet išaiškinau dukrai jos konstitucinę teisę į asmens neliečiamumą ir paprašiau auklėtojai perduoti tėvo žodžius - bet kuriam grabaliotojui vožk į tarpuakį taip-, kad nugriūtų.
Mokytoja tąkart situaciją suprato be įtampos didinimo. O šiaipjau, jeigu vaikas ima zyzti skųsdamas mokytoją, pirmiausiai išklausau paauglišką versiją, o po to sakau, - jeigu viską pasakei, tai dabar skyk teisybę, ką padarei, kad susilaukei tokios mokytojo reakcijos.
Ant rankų reikia mokytojus nešioti. Nes jie paskutiniai vaikus ugdantys šviesuomenės likučiai nuturgėjusioje nubanalėjusioje gaujų atkatologinius ir lovio karus kasdien už dyką vėpsančioje Lietuvėlėje.

Julius Puras       2016-05-19 18:28

Nėra žmogiškumo Lietuvos mokyklose. I mokinius žiūrima kaip į robotus. Blogos programos ir dar daugiau vaikai apkraunami nereikalingais dalykais. Mokykla tapo daugeliui vaikų prasedėjimo vieta. Ka jie tokio blogo padarė kad turi sėdėti?

bukam Būkitimui       2016-05-19 18:16

Idiote tu idiote…

Jules       2016-05-19 12:53

Lietuvos elitas nusprendė per vaikus sužlugdyti mūsų šalį kartu su dominantais(načalnykais) - taip ir bus. Svarbu, kad gaus gerų babkių už šitą Gerą darbą. Bankas Trockis, įtariu, jau yra išmokėjęs avansą oligarchijos “šustriakams”. Vienas jau neseniai pasiėmė iš dezi MG Baltic. Antrasis pasaulinis karas irgi kai kur vadinamas Geruoju karu(A Good War). O čia bus A Good Job - viskas bus čiki piki, bet mūsų tai neliks, tiesa? Norėčiau klysti.

Sistema kalta.       2016-05-19 12:31

Mokyklos uždarinėjamos,sėjama baimė.

AAA       2016-05-19 11:37

Padėkokime už tai Steponavičiui su taip populiariais ir tokiais garbingais liberalais:(

Tai yra       2016-05-19 11:23

užprogramuota Lietuvos pražutis.Juk tai mūsų jaunoji karta.

Būkit       2016-05-19 10:40

Būkit prakeikti mokytojai


Rekomenduojame

Svainio džiaugsmai: „Sveiki atvykę į naują Lietuvą“, arba „Pagaliau galime tikėtis vienalyčių santuokų įteisinimo, pasipriešinimo išmokoms ir paša…“

Robertas Grigas. Ir taip dabar 4 metus?! Kaip iškęsti…

Vytautas. Radžvilas. Ir vis dėlto mes gimėme ir subręsime Laisvei ir Lietuvai!

Andrius Švarplys. Draudimas agituoti neatitinka Konstitucijos

Algimantas Rusteika. Jau galiu kalbėti

Tomas Viluckas. Kokių žingsnių vertėtų imtis, kad iškiltų NS pagrindu jėga, kuri 2024 m. peržengtų 5 proc. barjerą?

Nida Vasiliauskaitė. Už ką balsuoji, o kas iš to išeina, arba Kas vadinama „laisvai demokratiškai išrinktos valdžios legitimumu“?

Vytautas Sinica. Mintys po rinkimų

Vytautas Radžvilas. Porinkiminė Nacionalinio susivienijimo spaudos konferencija Valdovų rūmuose: kodėl vertėjo?

Rinkimų rezultatai ir porinkiminės replikos: Ramūnas Aušrotas, Audrius Bačiulis (papildyta)

Algimantas Rusteika. Tai buvo tiesioginė provaldiška agitacija už valdžios partijas

„XXI amžiaus“ klausimai kardinolui Sigitui Tamkevičiui apie artėjančius Seimo rinkimus

Geroji Naujiena: Ir mes visa galime Tame, kuris mus stiprina

Tariasi peliukai prieš rinkimus…

Liudvikas Jakimavičius. Rinkimų sufleriai

Vytautas Radžvilas. Susigrąžinkime savo Lietuvą!

Audrius Bačiulis. Vytautai – Patirtis ir Energija, arba Už ką aš balsuosiu

Smulkieji verslininkai ir Nacionalinis susivienijimas pasirašė visuomeninį susitarimą

Liudvikas Jakimavičius. Balsuokim protingai

Andrius Švarplys. Užvis svarbiausia – stabdyti valstybę, kad ši nesikištų į privačią žmogaus sferą

Vytautas Sinica. Išmesto balso mitologija

Ramūnas Aušrotas. Partijų programinės nuostatos ir iniciatyvos, prieštaraujančios krikščioniškai pasaulėžiūrai

Augminas Petronis. Tokia mąstysena – ‘viskas, ką jūs apie save žinot, yra tapatybės’ – tikėjimui naikinančiai žalinga

Aleksandras Nemunaitis. Esame už žodžio laisvę ir prieš politkorektiškumą

Algimantas Rusteika. Konservatoriai nutarė reklamuotis pas savus?

Katalikiški balsavimo principai

Liudvikas Jakimavičius apie žiniasklaidą

Seimo narių balsavimų gyvybės ir šeimos klausimais apžvalga

Ar egzistuoja laisva valia? Vytauto Sinicos atsakymas

Algimantas Rusteika. Jei balsuosi už mažus, „tavo balsas prapuls“

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.