Nerasta rubrikos

Liudvikas Jakimavičius. Balaganas

Tiesos.lt redakcija   2015 m. liepos 11 d. 21:50

27     

    

Liudvikas Jakimavičius. Balaganas

Pliažinis sezonas – toks jau laikas, kai rimtesnės mintys rečiau mūsų galvas aplanko. Bet neskubėkim jo vienu brūkšniu nuvertinti. Tas laiko tarpsnis kaip joks kitas yra tikęs per metus priplėkusią mąstyklėlę pravėdinti, plačiau atverti šėputės dureles ir leisti vėjams pasiautėti. 

Paklausau tyčia, apie ką žmonės gatvėje ar užstalėj šnekasi. Pagrindinė tema – apie orą. Visai kaip kokie anglai. Jei karščiai – apie karščius, jei kaupiasi debesys – apie praūžusį ar artėjantį škvalą, kur koks medis ant kelio užgriuvo, kam soduose vaismedžius išlaužė, gėles vazonuose išvartė. Koks nors surūgęs sociologas pasakytų – empirinis mąstymas. O man tas nerimtumas patinka. Kažkuo panašus į free džiazą. Laisvesnis, lakesnis minčių tekėjimas. Lengvesni sakiniai – trumpesni periodai. Ritasi be aiškios tvarkos vos sukibusios viena su kita asociacijos, nieko nereikia įrodyti, nieko paneigti. Užsimiršta pokalbių pradžios, stabtelima ties kokiu netikėtai išnirusiu nereikšmingu niekniekiu, žodžiu ar fraze. Graži, jauki minčių betvarkė, tiesiog balaganėlis.

O kas tas balaganėlis yra? Žodis lyg ir ne mūsiškas, gal net neteiktinas, kalbos komisijos gal vartoti uždraustas. Sakytum lietuviškai „betvarkė“, bet dingtų daugybė subtilių prasminių niuansų. Išsitraukiu iš lentynos tarptautinių žodžių žodyną.

Bingo:

„balagãnas [rus. balagan < persų k. balachane — viršutinis kambarys, balkonas]: 1. laikinas pastatas, pastogė, pašiūrė teatro, cirko vaidinimams ar koncertams rengti, prekiauti; 2. pjesė ar vaidinimas, grindžiamas komiškomis scenomis, cirko numeriais; 3*. netvarka, prastas vaidinimas, maivymasis, kas nerimta.“
Žodynininkai gal kiek ir persistengė su savo vertinimais „prasta“, „nerimta“. Tai kas iš pirmo žvilgsnio nerimta, kartais pasirodo rimčiau negu rimta. Be to „nerimta“, kažin ar žmogus išgyventų, neišeitų iš proto.

Buvo Rusijoj toks rimtas dėdė Michailas Bachtinas, kuris praeitam šimtmety ėmė narstyti tarytum nerimtus dalykus – Viduramžių ir ankstyvojo Renesanso laikų karnavalinę kultūrą (balaganą, kuris man dabar ant liežuvio galo). Knaisiojo net keiksmų gydomąją, atnaujinančią, terapinę galią. Patyrinėjo tuos „nereikšmingus“ dalykėlius ir sugriovė ateizmo gidų mūsų galvosna įkaltus stereotipus apie juodžiausius ir tamsybiškus Viduramžius, kai bažnyčia „siautėjo“ nelyg koks KGB monstras. Gaudė netikėlius ir ant laužų degino, o mąstė vien scholastinėm schemom. Netelpa galvoje, kaip Stalinas su Berija tą Bachtiną pražiūrėjo ir laiku nesušaudė. Gal nepaskaitė, nesusigaudė, kokią bombą jis pakišo po ateizmo mokslo pamatais.

Viduriniaisiais amžiais to balagano pasirodo būta, ir daug smagesnio už šiandieninę mūsų demokratijos kuriamą ir po kilimu šluojamą tikrąją betvarkę. Ar galėtume įsivaizduoti, kad aukščiausiose mūsų pačių sukurtose institucijose: Europarlamente, valstybių Prezidentūrose, parlamentuose ar vyriausybėse būtų įsteigti kvailio etatai? Kvailių ten aišku per akis, todėl ir neįsteigs tokios pareigybės. O nuožmiaisiais Viduramžiais buvo, ir kvailio personažas buvo didžiai gerbiamas. Kaip rašo Viduramžių žodynas: „Kvailys priklausydavo rūmų palydai. Rūmų kvailys buvo valdovų patikėtinis ir patarėjas pas Anglijos Normanų karalių. Prancūzijoje nuo Karolio V (XIV a. vidurio) tai buvo rūmų pareigybė.“

Nuo pasaulietinės valdžios neatsiliko ir bažnyčia. Per Tris Karalius dvasininkai ir mokiniai galėdavo naudotis nepaprastomis laisvėmis, persirengti kvailiais, dalyvauti kvailių šventėse. Kai kurie Viduramžių šventieji, kad ir Pranciškus Asyžietis, sąmoningai prisiėmė „kvailių dėl Kristaus“ pažeminimus.

Prancūzijoje nuo XII a. būdavo aukojamos „kvailių mišios“. Žemesnieji dvasininkai susėsdavo katedros chore į kanauninkų vietas ir aukodavo „kvailių mišias“. Atsivesdavo į bažnyčią asilą ir rinkdavo kvailių vyskupą. Mūsų broliukai šelmiai pranciškonai, gal tą tradiciją prisiminę, per šv. Kalėdas Bernardinų bažnyčios prieangyje įrengia tvartelį ožiams ir asilams. Šventeivoms nosį gniaužia mėšlo kvapelis bažnyčioje (nutyli, kad galvoj sukasi mintis apie bažnyčios išniekinimą ir šventvagystę). O man tas tvarto kvapas mielas. Balaganėlis atrodo labai prasmingas ir revoliucingas. Tiesiog pridurmu pamokantis, gydantis nuo suvaidinto rimtumo ir susireikšminimo. Tik atsigręžk, žmogau, į valdžios pašiūres, visur sutiksi naująjį mūsų dienų personažą – mužiką, įspraudusį savo lašinius į Armani kostiumą, pasirišusį po kaklu nederantį „šlipsą“ ir juodais smailais štiblietais avintį. Nesvarbu, kad kojas trina ir skauda pritrintą „mazolį“ – vardan svarbumo juk viską iškęsti galima.

Va, nuo balaganėlio pradėję, iki kokios pavojingos politikos laisvosiomis vasaros asociacijos atsiritome. To balaganėlio mums reikia kaip oro visose mūsų gyvenimo zonose. Betvarkė perkuria tvarką, atnaujina ją, padeda naikinti pelėsį.

Bet betvarkė betvarkei nelygu – viena varo į neviltį, kita – balagananėlis, kūrybiškai diegiamas, pralinksmina, atnaujina ir pravėdina priplėkusias gyvenimo daržines. Kada, jei ne vasarą ilsintis, tokios mintys į galvą lendą. Įsikinkius į rutininius darbus joms nelieka nei laiko, nei vietos.

„Mažoji studija“

P.S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Autoriui       2015-07-16 17:23

Be varlyciu,be skaryciu
Liudvikas eis pas jaunu mamyciu
o tada,gal ikvepimas atelis ir parasys kzka idomaus
Sekmes!

Rebusas LS eilinei       2015-07-14 1:48

Matai eiline, tie septyni ar aštuoni nykščiais žemyn po Jūsų komentaru ir yra tie mulkiai, apie kuriuos jums kalbėjau, kurie pasistengė, kad laisvas žmogus apsispręstų nebeturėti su tokia partija nieko bendro. Jūsų prisipažinimas, kad gerbiate ir mylite Liudviką  reiškia tik tiek, kad išgyvenate, nes viešai nepasipriešinote tiems išgamoms, kurie padorų žmogų išujo, nes jis sakė tiesą į akis neslapukaudamas.

Labai įdomu       2015-07-14 1:07

Iš kur staiga per minutę atsirado tokie šeši, kurie negerbia autoriaus ir visų tų, kurie autorių gerbia. Ar nebus tik kontoros kompiuterių centras pabudęs padirbėti. O gal ir vienas toks “nekentėjas”, instaliavęsis IP keičiančią programėlę į savo programinę įrangą. Niekšas esi, ir tai labai rimta tavo problema.

Rebusai,       2015-07-13 22:11

nera LS mulkiu,kurie nesuprastu.Liudvikas laisvas zmogus,norejo ir pasitrauke.Nors rasytojas jau ne partijos narys as eiline partijoa nare ji labai gerbiu ir myliu.

Rebusas       2015-07-13 21:01

Nežinau, kaip LS išsilaižys Liudviko pasitraukimą iš partijos. Kokie ten turėtų būti mulkiai, kad nesuprato, ko tas žmogus vertas.

Pagarba autoriui       2015-07-13 15:33

...!

Liudvikas       2015-07-12 21:02

atsitiesia.Tik savi čia “prie ko”?Kad taip skaudžiai?Geras straipsnis,bet kas iš to?

Vae       2015-07-12 19:49

      Aciu uz straipsni, jis man labai patiko, ir as galvuoju jeigu dabar per RINKIMUS nes tinksime , tik ASMENYBES, ir nei vieno buvusio, tai ta BETVARKE, ir pasibaigs, uz tai dabar reikia kalbeti su ZMONEMS ir juos ITIKINTI, kad kitaip jau balsuoti negalima. Cia mano nuomone

Visko lygybė - gyvenimo beprasmybė       2015-07-12 13:21

Balaganas, tiksliau betvarkė, atsiranda žmogaus galvoje, kai jis atsisako prigimtinių vertybių, tokių kaip Dievo, tautinės kultūros ir valstybės.

Būtų gerai,       2015-07-12 11:41

kad tiesos.lt pateiktų iš Vakaro žinių laikraščio straipsnį “Graikija - Lietuvos graiko akimis”. Čia apie “balaganą” ne tik Graikijoje bet ir LIetuvoje.
O laikraštyje už 50 jevro centikų gali paskaityti kiekvienas.

Verdiktas       2015-07-12 9:58

Kai karaliai tampa jokeriais,jokeriai -lieka be darbo.

Klausimas Jūzapui       2015-07-12 9:56

Kodėl Tamsta nenorėjote prisipažinusių KGBešnykų išviešinimo?
Norėčiau papunkčiui…

to Jakimaviciui       2015-07-12 9:52

Nuotraukoje atrodai pailsejas,atsigaves-matosi,kad ruosiaisi LS suvaziavimui.

Juozapas       2015-07-12 8:49

Sveiki.
Tikrai, labai geras Liudviko tekstas.
Mėgstu tokius tekstus kurie suteikia peno interpretacijoms.
Skaitydamas šį esė kažkodėl mintyse ėmiau sklaidyti L.Caroll ” Alisos stebuklų šalyje” puslapius”.
“Arbatos gėrimo ceremonija” tikriausiai vienas tobuliausiai aprašytų “balaganų”, kuriame nemirtingas Autorius įsriegė sakyčiau, tobulą “balagano” metafizinės prasmės algoritmą.
Balaganas yra tarsi slaptas Enigmos šifro raktas kuriuo kiekvienas iš mūsų gali dešifruoti save. Balaganas- tai Veidrodžių karalystė.
Gerai, jeigu balagane tavyje nuolat sukirba kirminas,idant koks Meėlynas vikšras klausdamas - “Who You are?”.
Kuomet nuolat nepaliauji savęs klausti kas esi, Quo vadis, tai reiškia jog esi gyvas, kad turi vilties.
Mūsų valdžia, režimo šulai ir aptarnaujantys šuleriai - jie yra įsitikiņę gavę galutinį atsakymą kuo esą.
Jie mano esą baigtiniai,tobuli todėl nepakeičiami.
Dabartinių Lietuvos “valdovų rúmuose” nėra vietos balaganui.
Ponai save nori matyti respektabiliais. Gausiuose paauksuotuose vedrodžiuose valdovai didybės rimtyje netrikdomi gėrisi savimi.
Nesvarbu, kad visi veidrodžiai menėse yra kreivi, svarbiausia kad transliuojamas atvazdas atrodo nepriekaištingai.
Kreivo paviršiaus bangos stebuklingai ištiesina visus kvazimodų išorės defektus atspindyje.
Prabangi mirusiųjų viešpatijos puota. Mirusiųjų diktatūra gyviesiems.
Kur mes nusiritome, kur link ritamės jeigu sakome jog tai jau Dugnas?
Ar mes mes patys dar gyvi?
-Who You are?
-Kas Tu esi?
Šis klausimas sau šiandieną aktualesnis už amžinus ” Kas kaltas?” ir ” Ką daryti?”
Neatsakius į pirmąjį Klausimą nėra prasmės ieškoti atsakymų į kitus.
Nes tik žinant kas Esi galėsi suprasti ką daryti su atsakymais į kitus klausimus.
Be Atsakymo į egzistencijos Klausimą, visus “atsakymus” iš šulerių gaunantis tūlas yra tik bezdžionė su granata.
...
Balaganas yra visuomenės sveikatos veidrodis. Nėra balagano?
Nėra veidrodžio?
O gal ir mūsų nėra ?
Juk jeigu būtume- argi leistume vykti tokį bardaką?

Aha       2015-07-12 8:07

Pagalvojau,kad BALAGANAS dabar rūmuose,o pas liumpenus-ramybė ir išmintis.

Na, prie ko čia balaganas?       2015-07-12 6:40

Jeigu per šv. Kalėdas Bernardinų bažnyčios prieangyje įrengia tvartelį ožiams ir asilams, tai Lietuvoje toks , jau ne tvartelis, o, sakyčiau, įrengtas didelis tvartas, kuris pavadintas seimu ir sutalpina kokį šimta tokių asilų ir ožių. Kada šie asilai end ožiai priima kokį sau naudingą įstatymą visa Lietuva su visais rūnkeliais taip suką nosis nuo tos jų priimtos smarvės ne tik per šv, Kalėdas bet per visus metus ir ne vienus. Tai kas tuos asilus ir ožius suveda į tą tvartą-seimą, va kur didelis klaustukas? Na čia rūnkeliams pamastymui.

užuojauta pedofilams       2015-07-12 6:15

susireikšminę pedofilai ir jų raudoni šuniukai tikrai nesupranta, ką Liudvikas norėjo pasakyti tuom straipsniu.
Kad suprasti tą straipsnį, reikia pradžiai suprasti Jėzaus pamokslą nuo kalno.
Bet jei supras Jėzaus pamokslą - nebenorės būti komunistais - pedofilais - tada neteks finansavimo ir valdžios.
Vienu žodžiu - galima tik užjausti nabagėlius komunistus - pedofilus smile

Tikrai , Liepa       2015-07-12 1:11

Uždavė Liudvikas mums savišvietos darbo savaitgaliui:) Na taip, viduramžinę  represyvią oficialiąją kasdienybę ir griežtą hierarchiją griovė visuotinė aikštės karnavalų laisvamanybė, o tikrovė buvo tikrinama kvailiu. Deja, tik veidrodiniame atspindyje atrasim šiuolaikinės tikrovės vaizdą. Dabar gi kitaip: atviras, visuotinis ir niekuo nevaržomas oficiozų  debošas, o bet kokie aikščių ritualai filmuojami, dalyviai persekiojami, teisiami, tad aikštės grėmingai tuštėja. Iš neblogai apmokamų  rūmų kvailių, dabar pasivadinusių „mąstymo tankais“ ne tiesos reikalaujama, o įtaigos, kad galima dar didesnį balaganą įteisinti ir nepaliaujamai puotauti maro metu, badmiriaujančius pasiuntus toli svetur arba į kilpą. Tai gal tiesiog ne ta Apšvietos kryptis, ir rolės sukeistos? Gal, sakau, kaip tik ne balagano, o darnos ir sveiko proto paieškas apačioje pradėti laikas? Gal to lengvumo aplink tiek daug, kad visi tuoj išsicenftrifūguosim, o mums gi paskutinės sekundės tiksi užčiuopti savo nematomą juodąją materiją, suklijuojančią į darinį ir suteikiančią jam svorį ir stabilumą.

Išminčius       2015-07-12 1:02

Pažiūrėsim kas bus po 100 metų - 2115-siais, balaganas ar tvarka. Tada ir pakalbėsim, padiskutuosim.

pagyra Liudvikui       2015-07-11 23:30

vienas iš geriausių straipsnių Liudviko šiais metais.
net Liudviko proteguojami žydukai pavydi.

pensininkas       2015-07-11 23:10

Tokios mintys apie balaganą ir panašios dažniausia kyla kai gerai neišsipagirioji po švenčių.

Geros mintys.       2015-07-11 22:16

kartais betvarkė padeda išlikti,kai betvarkės apimtose senose sodybose išlieka senovinės rožės,užuot patekusios labai tvarkingam į rankas,- jau seniai šis paveldas būtų išrautas.Pagarba balaganui.

Liepa       2015-07-11 21:26

Apsišviečiau apie"balaganą”.Dėkui.Liudviko vietoj būčiau atsargesnė su tokiom žiniom:kas bus jei visgi ims valdžiažmogiai ir užsimanys kvailių etatų?Įves mokestį už orą,kad tuos etatus apmokėtume.//

Nesisielokit        2015-07-11 20:19

taip labai dėl tų 75 metų.  Pasikeis sudėtis, svarstys iš naujo, gal net priims kitą sprendimą - paviešinti nedelsiant. Nieko nėra amžino. Ypač mūsuose, kur palopyti įstatymai vos kadenciją ištempia. Paskui buldozeriu išlygina ir naujus kuolus sukala. Papuvusius iš karto - tik tam kartui,  kad lengva būtų ištraukti ar patys pagriūtų. Svarbu, kad matytųsi, jog padirbėta iš peties, ir rastųsi pagrindas algoms pasikelti.

KGB Lietuvoje dar puotaus       2015-07-11 19:30

75 metus! Jie patys saves tikrai niekada nebaus,neteis ir neisduos.

jo...       2015-07-11 19:28

Kai zmogus kalba viena,elgiasi antraip,daro treciaip,tai kitaip ir negali buti kaip balaganas.

Na va       2015-07-11 19:24

Liudvikas suprato kokiais instrumentais reikia pradėti mėžto prishiktas valstybės saugomas KGB arklides.


Rekomenduojame

Edita Sūdžiūtė apie Šiaulių bulvaro liepas ir valdininkų makles: „Buvo oficialiai meluojama ir klaidinama“

Antonio-Carlosas Pereira Menautas: „Viešpatie, grąžink senus gerus pagonis“

Algimantas Rusteika. Demokratija triumfuoja – pagaliau žmonės ims kontroliuoti savo valdžią

Rasa Čepaitienė. Apie pažiūras

Audrius Bačiulis. Konservatoriai ir visuomenės apklausos: kam klausinėti, jei pats žinai dar geriau

Nuo bačkos. Ekonomistas Nerijus Mačiulis: gyvename geriau negu estai

Liepos 13 dieną kviečiame į Lietuvos laisvės kovotojų atminimo šventę, kur bus paminėtos ir 5-tosios mons. Alfonso Svarinsko mirties metinės

Krescencijus Stoškus. Dvasinė terapija, arba „Šokis su likimu”

Wesley J. Smith. Apie religijos laisvę Kanadoje

Aras Lukšas. Pasirinkęs audras

Irena Vasinauskaitė. Garliavos epopėja tęsiasi [4]

Geroji Naujiena: Ramybė šiems namams!

Kamilė Šeraitė. Škirpos alėjos pavadinimo keitimas – skubota iniciatyva

lrytas.lt: Italiją supurtė vaikų pardavimo skandalas: sukūrę įspūdingą schemą pildėsi kišenes

Algimantas Rusteika. Žmonių mažėja, biudžetas didėja, o pinigų vis labiau trūksta

Rasa Čepaitienė. Mindaugo kodas

Vaizdo įrašas iš akcijos Šiau­lių bul­va­ro lie­poms iš­sau­go­ti

Vygantas Malinauskas. Prie kokios civilizacijos Mindaugas prijungė Lietuvą?

Kviečiame savo parašu prisidėti prie tarptautinės bendruomenės pastangų išsaugoti Vincento Lamberto gyvybę

Saulius Dambrauskas. Kova už miškų išsaugojimą tęsiasi

Linas V. Medelis. Tiesus kelias į Orvelo pasaulį

Valdas Vasiliauskas. Ačiū partijai ir vyriausybei!

Benediktas XVI. Apie principus, kuriais privalu vadovautis viešajai valdžiai

Robertas Grigas. Apie skundimo paveldą

Raimondas Navickas. Kodėl vėl bandomas griauti lietuvių-žydų konsensusas dėl praeities didvyrių vertinimo?

Liutauras Stoškus. Kalnų parko projekto pristatymas

In memoriam. Jonas Juškaitis

Raimondas Navickas. Šakalienei pasiruošt

Ar suteikti Senovės baltų religinei bendrijai „Romuva“ valstybinį pripažinimą? Povilo Urbšio abejonės (atnaujinta ir papildyta)

Geroji Naujiena: Rinkimės tikrąjį Gyvenimą – čia ir dabar

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.