Dienos aktualija, Propagandos ir ideologijos analizė

Kristina Zamarytė-Sakavičienė. Nebūkime aukos

Tiesos.lt siūlo   2020 m. birželio 26 d. 8:22

9     

    

Kristina Zamarytė-Sakavičienė. Nebūkime aukos

DELFI.lt

Abiejose Atlanto pusėse vykstantys protestai turėjo vienyti skirtingų rasių žmones bei naikinti diskriminaciją, tačiau lėmė atvirkščias pasekmes – dar labiau poliarizavo gyventojus į priešingas, prasivardžiuojančias, susikalbėti negebančias puses. Kuo toliau, tuo mažiau vilties lieka konstruktyviam dialogui, ieškant veiksmingų būdų realių diskriminacijos problemų sprendimui.

Vis didėjančio susiskaldymo priežastimis galima laikyti socialinių tinklų kuriamus informacinius burbulus, priešrinkiminę atmosferą JAV ir kitas daugiau mažiau objektyvias aplinkybes. Tačiau lemiančią įtaką čia turi idėjinis akcijų pagrindas. O gerų intencijų ir blogų idėjų derinys ypač pavojingas – stipri moralinė aistra dėl „švento tikslo“ gali paaukoti daug: savo ir ne savo garbę, nuosavybę, gyvybę.

Protestai skleidžia aukos kultūrą (victimhood culture), kuri pasireiškia tuo, kad pagal vieną ar kitą požymį visuomenėje išskiriamos „aukų grupės“. Šios aukos yra skatinamos kovoti prieš savo engėjus, siekiant „grupinių“ teisių, interesų ir galios pozicijų.

Į „šventas kovas“ įsitraukia pačios aukos, jas ginančios nevyriausybinės organizacijos, jomis manipuliuojantys politikai ir desperatiškai „grupinę kaltę“ siekiantys išpirkti engėjai.

Tai pasakytina ne tik apie kovą prieš juodaodžių diskriminaciją, bet ir apie kitas sakraliu aukos statusu disponuojančias grupines tapatybes: moterys, homoseksualūs asmenys, translyčiai ir kt.

Aukos kultūra moko žmoniją ir jos istoriją matyti per konfliktą tarp engiamos rasės/dominuojančios rasės; engiamos lyties/dominuojančios lyties ir t. t. Toks supaprastintas naratyvas ypač lengvai pagauna idealizmo trokštantį jaunimą, kuris nuoširdžiai siekia gelbėti ir vaduoti iš priespaudos pažemintus ir nuskriaustuosius. Tačiau kartu jis skatina pyktį ir kerštingumą atžvilgiu tų, kurie yra „engėjų“ grupėje. Užuojauta vieniems nejučia perauga į pavydą ir pagiežą kitiems. Tai vis labiau gilina susipriešinimą, vis labiau skaldo visuomenę ir artina prie pilietinio karo ribos.

Galbūt amerikiečiams susigaudyti sunkiau, bet sovietinę okupaciją patyrusioje Lietuvoje lengva atpažinti, kad aukos kultūra remiasi marksistine klasių kovos tarp išnaudotojų ir engiamųjų paradigma.

Naujojoje klasių kovoje proletariatą ir buržua pakeitė aukos ir engėjai, surūšiuoti pagal biologinės lyties, rasės, seksualinės orientacijos ir socialinės lytinės tapatybės požymius.

Lietuvą pasiekia ne tik protestai dėl juodaodžių diskriminacijos, bet ir kitos žmonių grupes viktimizuojančios iniciatyvos. Štai jau daugiau nei dešimtmetį mūsų šalyje siekiama ratifikuoti Stambulo konvenciją. Šios konvencijos preambulėje atvirai parašyta: „Smurtas prieš moteris yra istoriškai susiklosčiusių nelygių vyrų ir moterų galios santykių išraiška, kuri lėmė vyrų dominavimą moterų atžvilgiu bei moterų diskriminavimą ir užkirto kelią visavertei moterų pažangai.“ Tai akivaizdžiai ideologizuotas istorinės praeities vertinimas per kovą dėl galios tarp išnaudotojų (vyrų) ir engiamųjų (moterų).

Ideologizuotos prielaidos lemia ir ideologizuotą turinį. Stambulo konvencija vartoja terminą „smurtas dėl lyties“, kuris reiškia, kad vyras smurtauja prieš moterį dėl to, kad ji yra moteris (lytis, angl. gender, čia suvokiama ne kaip biologinė, bet kaip socialinė tapatybė).

Taigi ne todėl, kad vyras ir moteris susipyko, ne todėl, kad jie buvo apsvaigę, ne iš pavydo ar dėl kitų socialinių priežasčių, bet tiesiog dėl to, kad vyras prieš save mato moterį. Ši sveikam protui prieštaraujanti nuostata nėra pagrįsta jokiais moksliniais tyrimais, bet vien ideologine prielaida, kad smurtas vyksta tarp lyčių ir dėl lyties.

Kadangi Stambulo konvencijos Lietuvoje niekaip nepavyksta ratifikuoti, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija parengė įstatymo projektą, kuriuo siekia nustatyti išskirtinį kovos su smurtu prieš moteris reguliavimą.

Aišku, įstatymas yra žymiai geriau nei ratifikuota konvencija (pagal pastarosios reikalavimus turėtume adaptuoti visą teisinę sistemą, o jų vykdymas būtų kontroliuojamas transnacionalinio priežiūros mechanizmo). Tačiau ir konvencijos, ir įstatymo projekto nuostatas persmelkusi ta pati ideologija.

Lietuviškame projekte geros intencijos ir blogos idėjos pagimdė kuriozišką terminą: „Smurtą prieš moteris patyrusi moteris.“

Šiuo terminu norima pabrėžti, kad moterys patiria ne bet kokį smurtą, o SMURTĄ PRIEŠ MOTERIS. Projekto rengėjai nepaaiškina, kuo tokia smurto forma pavojingesnė nei smurtas prieš pagyvenusius, neįgalius ar kitus pažeidžiamus asmenis, tačiau aišku, kad tai yra YPATINGA smurto kategorija, todėl įstatymo projektas numato specialius apsaugos mechanizmus būtent smurto prieš moteris atvejais.

Nevienodas moterų ir vyrų patiriamo smurto traktavimas akivaizdžiai pažeidžia Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintą konstitucinį visų asmenų lygybės principą, kurio turi būti laikomasi ir leidžiant įstatymus, ir juos taikant, ir vykdant teisingumą (Konstitucinio Teismo 1996 m. sausio 24 d., 2008 m. gegužės 8 d., 2000 m. gruodžio 6 d. nutarimai).

Nors moterys smurtą patiria dažniau nei vyrai, tai nepaneigia fakto, kad ir vyrai patiria smurtą. Nors dažniau smurtauja vyrai, tai nepaneigia fakto, kad smurtauja ir moterys.

Smurto statistika nėra pakankama priežastis vyrus diskriminuoti, neužtikrinant tokių pat apsaugos ir paramos mechanizmų kaip moterims. Juk ir tie, ir tie pajunta tas pačias neigiamas smurto pasekmes.

Ar mums tikrai tokių nuostatų reikia? Argi kovoje su smurtu padės vyrų diskriminavimas, kaltinimas dominavimu bei kartojimas, kad moterys visada buvo ir yra išskirtinės smurto ir nelygybės aukos? Ar tai nesupriešina abiejų lyčių atstovų, ar nestiprina stereotipų apie „silpnąją“ ir „stipriąją“ lytis?

Veiksminga smurto prevencija turėtų vesti priešinga kryptimi – į vyrų ir moterų tarpusavio pagarbą, sutaikinimą, darnos šeimos santykiuose atstatymą. Jeigu išties visi esame lygūs, tai visiems smurtą patiriantiems žmonėms turi galioti vienodi įstatymai bei taikomos lygiavertės apsaugos ir pagalbos priemonės.

Straipsnio tęsinį skitykite DELFI.lt portale ČIA.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Al.       2020-06-29 1:05

,,Abiejose Atlanto pusėse vykstantys protestai turėjo vienyti skirtingų rasių žmones bei naikinti diskriminaciją” - nieko jie neturėjo, tiesiog, naudodami Adorno-Markuzės taktiką, tęsia bolševikinę revoliuciją. Ir Stambulo konvencija tik tam. Ir ne idealizmo trokšta tas jaunimas, o žemiškos duonos ir žaidimų. Narkomanai, suteneriai ir proto invalidai pasijuto svarbūs.

Tiesa tokia.       2020-06-27 19:26

Jeigu tavo sąmonė nelabai aukštai tepakilusi nuo gyvulio sąmonės, tai tu jausiesi arba grobuonimi, arba auka. Vieni kitiems gyvybiškai reikalingi, vieni be kitų negalėtų egzistuoti. Bet jeigu tu jau turi Žmogaus sąmonę, tai tokios zoologinės būsenos tau tiesiog nesuprantamos, nes tu jų nepatiri.

Kis       2020-06-27 10:44

Punktas vienas-ivardinti garsiai per pasauli kas yra kas.Kodel vyksta tokie procesai,kai vaikinukas ar merguzele be papyciu,nemaciusi gyvo negro ir absoliuciai nezino ju paprociu,kulturos ir gyvensenos ima ir sedi su uzraseliu ne lietuviams skirtiems,anglosaksams,kurie dydziojai,kad Lukiskese uzraso anglu,o ne lietuviu kalba,nes ju dievaitis(euru kapsas)nemoka lietuviu kalbos?
  Blogis yra gaujusmjis kaip puliuojanti zaizda,negydant uzpuliuos ir su laiku taps nepagydoma?Isvada viena,ne neigti,o uzuomazguoje “gydyti”,cia jau profesionalu reikalas.Pradziai;ispeti ,antra karta nubausti admin,o trecias kartas (lai baubia oziais)bausti,nes tai parazituojanti mase ,kuri dar nera pasiekusi kritines mases.

Dzeikas       2020-06-27 10:00

Nueinanciam:
Pas mane lygiai toks pat ispudis. Panele issisake.

Dzeikas       2020-06-27 9:57

Straipsnis propoguoja seksizma per paneigima:-)))
Aplamai smurtas pries moteris turejo aktualuma gal pries 100 metu , gal kokiose ruandose ar bangladesuose turi ir dabar. Ne del fizinio (ne vien) vyro pranasumo, bet socialines sanklodos, kai moteris neisgaledavo pragyvent viena. Beje, salyse kur vyrauja jegos kultas ir panieka istatymui moteris neisgyvena viena taip pat.
Todel emansipacijos procesa skatinti dirbtinai nereikia. Reikia stiprinti istatymo primata ir lavinti socialini gyvenyma,kad rastusi sriciu, kur moteris gali konkuruoti darbo rinkoje.
Tai leistu paciai moteriai pasirinkt: ar buti vyru pagal socialine role(nesakau ,kad tai gerai. Bet jeigu zmogus nori…kam jam ragus lauzyti. Tegul pats sau lauzo), ar buti moterimi ir saugoti namu zydini.
O tuos kurie istatymo galia nori tai vykdyti…A. Hitleris gerai issisake siuo klausimu:
“Dailininkas vaizduojas dangu zaliai, o zole zydrai turi buti sterlizuojamas”

Nueinantis       2020-06-27 9:31

Madingai ir mandriai surašyta. Tik visiškai paviršutiniškai. Ką matau, apie tai ir dainuoju? Bet tikro, giluminio supratimo, apie tai, kas vyksta Pasaulyje - nėra.

Koks skirtumas?       2020-06-26 18:12

Viename gyvenime gimei moterimi, kitame gyvenime gimsi vyru. Taigi kova neturi absoliučiai jokios prasmės.

Prašalietis       2020-06-26 11:10

Kristina Zamarytė-Sakavičienė savo “Nebūkime aukos” pademonstruoja, kad ji yra"skaičiusi” Markso, Engelso, Lenino knygas apie visuomenės klases ir jų tarpusavio kovą, yra “gerai pastudijavusi” sociologinius ir psichologinius dalykus apie šeimą, vyro ir moters santykius, lyčių lygybę.... yra “pažangiai supratusi”, kad šiuolaikinės “sumaniusios pakonfliktuoti klasės gali visuomeniškai susiskyrstyti” pagal lytį, lytinę orietaciją, užpakalio dydį ir t.t., todėl autorė “gerai supranta abejose Atlanto pusėse šiandiena vykstančius procesus”. Iš autorės straipsnelio matosi, “kad viskas pasaulyje yra psichologiškai, psichiškai, lytiškai susiję”, todėl belieka pritarti straipsnelio autorei ir pakomentavusiam Laurynui- “dvasinis smurtas dvasine prasme kartais gali būti net skaudesnis už fizinį smurtą” ir belieka pridurti, kad nuo “dvasinio smurto dvasine prasme ” visame pasaulyje labiausiai “kenčia” psichiniai ligoniai , nes jie save laiko neeilinio proto žmonėmis. Nuo dvasinio skurdo pasaulyje labiausiai pasaulyje kenčia besicivilizuojančių pseudo valstybinių darinių “intelektualai”, kurie kalba apie tai, apie ką neturi supratimo. Lietuvai šiandieniai JAV įvykiai negresia, nes ji tai pergyveno “šauniaisiais” 1989-1995, o ir viską matantys vietiniai šiandieniniai “intelektualai"visiems kompetentingai parašo"kas yra kas”. Todėl “klestinčioje” eurosojūze, “ginamoje” NATO ir JAV Lietuvoje “politinis” ir kitokis"elitas” sutarė, sutaria ir sutars ateityje su skurde gyvenačių “runkelių, kurdupelių, šunaujos"mase ir vienu kitu užsilikusiu ar naujai atsiradusiu tautiniu vatnyku ir eurovatnyku….

Laurynas       2020-06-26 9:50

Stambulo konvencijoje pasireiškia bukas mąstymas, kai ten smurtas suprantamas tik fizine prasme, o smurtas dvasine prasme – tiesiog ignoruojamas: juk dvasinis smurtas dvasine prasme kartais gali būti net skaudesnis už fizinį smurtą. Na, o apie gender „lytis“ net neverta kalbėti: tai grynas absurdas.


Rekomenduojame

Ramūnas Aušrotas. LRT iškraipė tekstą – popiežius Pranciškus pasakė: „Jie turi teisę būti šeimos dalimi“

Giedrė Barčkutė. Ar konservatoriams pavyks laimėti katalikų rinkėjų balsus?

Vytautas Radžvilas. Netikėjimo kaina: juk ir mes tai galėtume

Romas Lazutka. Nebus gerovės, kol vieni kitus laikysime kvailiais (apie 13 pensiją ir ne tik)

Audrius Bačiulis. Naujienos iš Karabacho fronto

JT piktnaudžiavimas žmogaus teisėmis (I)

Vytautas Sinica. Švedija: multikultūralizmo grimasos

Algimantas Rusteika. Didvyriai ir nesuprasti genijai opozicijoje, o niekšai, kvailiai – valdžioje

Agnė Širinskienė. Kas būna, kai prišneki apie svainio partiją

Popiežius Pranciškus apie neoliberalizmą

Algimantas Rusteika. Didvyriai ir nesuprasti genijai opozicijoje, o niekšai ir kvailiai – valdžioje

Švedija keičia kursą – jungiasi prie rytų europiečių: policija prabilo apie „grėsmę sistemai“, griežtinti įstatymus reikalauja net buvęs ABBA narys

Eidamas 101-uosius metus mirė partizanas Jonas Svilainis-Liūtas

Liudvikas Jakimavičius. Papolitikuokim

Tikėjimo mokymo kongregacija: Tikintieji turi žinoti – ant kortos statoma moralinės tvarkos esmė, susijusi su visapusiška žmogaus gerove

Geroji Naujiena: būti Jo

Andrius Martinkus. 1/10, arba Mintys po rinkimų

Nacionalinis susivienijimas: dėl kandidatų parėmimo antrajame Seimo rinkimų ture

Vytautas Radžvilas. Apie valdomą ir tikrąjį antisistemiškumą

Algimantas Rusteika. Praradom balsą

Agnė Širinskienė. #MeloKojosTrumpos

Andrius Švarplys. Apie rinkimų rezultatus trumpai

Audrius Bačiulis. Geras švogeris ir už giminę geresnis

Vytautas Sinica. Apie neva politizuotą Genocido ir rezistencijos tyrimų centro darbą

Andrius Švarplys. Žlunga kitas didelis mitas: kad islamas nekelia didelių problemų

Irena Vasinauskaitė. Rinkimai ar pilietinės visuomenės koma?

Ramūnas Aušrotas. Išgyvenom dar vieną dieną?

Rasa Čepaitienė. Kelios pastabos apie rinkimus ir NS pasirodymą juose

Almantas Stankūnas. Liberalusis mitas apie laisvę

Svainio džiaugsmai: „Sveiki atvykę į naują Lietuvą“, arba „Pagaliau galime tikėtis vienalyčių santuokų įteisinimo, pasipriešinimo išmokoms ir paša…“

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.