Religija ir filosofija, Geroji Naujiena

Verta prisiminti. Krikščionių Sekminės: sąsajos su žydų tradicija

Tiesos.lt redakcija   2021 m. gegužės 23 d. 7:01

19     

    

Verta prisiminti. Krikščionių Sekminės: sąsajos su žydų tradicija

palendriai.lt

Sekminių dieną Bažnyčios liturgija užsklendžia penkiasdešimt dienų trukusį Velykų laiką ir įveda į Šventosios Dvasios laiką, kaip ir pirmieji apaštalai, kasmet laukdama naujo Šventosios Dvasios išsiliejimo per liturginį šventimą. Šis Dvasios dovanojimas Bažnyčioje tebesitęsia nuo pirmųjų Sekminių vis iš naujo skatindamas ją tapti misijine.

Krikščioniškų Sekminių (gr. Pentēkostē – „penkiasdešimtoji“ diena) prasmė įleidusi šaknis senatestamentinėje Sekminių sampratoje, kuri amžių tėkmėje pakeitė savo pobūdį. Šiame straipsnyje bus siekiama trumpai apžvelgti, kaip Apaštalų Darbų autorių įtakojo anuomentinio judaizmo koncepcijos ir kaip įvyko žydiškų Sekminių sampratos perkeitimas.

palendriai.lt

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+


Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Man tas pats kam taikyta.       2021-05-26 0:27

Panašu, kad nesupranti laisvos diskusijos, kuri nėra nei erezija, nei nuodėmė, bet bandymas samprotauti apie tai, kas įdomu ir nepasiekiama protu. Nuodėmė dažniausiai būna, kada braunamasi į mokytojus, o erezija - kada Bažnyčios viduje griaunami dogmatai.
Taigi laisva diskusija yra samprotavimai apie tai, kas įdomu, be pretenzijos ką nors primesti. Jei vyskupas geros nuotaikos, su juo irgi galima pasamprotauti.
Iš tikrųjų juk daugelis tikrai mano, kad D-vas yra viena iš šioje Visatoje esančių būtybių!
Na gal, galima ir taip pasamprotauti, tik tada neaišku, kodėl Kūrėjas to paties lygmens, kaip ir kūriniai. Pvz., Olimpas tikrai šioje visatoje, o Olimpe ir visi graikų dievai. Richardas Vagneris net mazochistiškai mėgavosi dievų žūtimi Valhaloje. Tuomet ir Nietzsche teisus, neva D-vas (dievas?) miręs. Ne, sakysi, Jis nemirtingas! Bet juk ir graikai kalbėjo tą patį apie savo dievus.
Kaip sau nori, bet man visa tai - painiava dėl pagoniško termino “dievas”. Vis dėlto musulmonai genialiai išsprendė šią problemą!
Suprantama, jei vietoj laukiamo diskutanto atsiranda nesusipratėlis kaltintojas, atsakyti galima bent dėl kitų žmonių, matančių, kad diskusija nepavyksta.
Ate.
PS Dar patariu pamąstyti apie doros lygį, kai anonimas be perstojo kartoja puolamo asmens vardą. Gražu, ar ne?

Letai Palmaiti,       2021-05-25 11:34

terminą ,,tarpvisatinė būtybė” taikiau tik pačiam Letui Palmaičiui. smile

Šiaip kalbėta ne Mato 6:6 atstovams,       2021-05-25 6:40

tačiau Pats esi šaunuolis: tinkamai paraidžiui prikibai dėl netiksliai suformuluoto sakinio, nes
1) visata yra erdvė, bet
a) D-vas - anapus erdvės ir
b) Jis nėra viena iš visatos būtybių,
c) ne tai, kad “nėra visatoje” - yra visur, bet nėra visatos (visatos būtybė).
2) Be to, kurioje visatoje? Visatų gali būti daug!
Trumpai ir aiškiai: D-vas nėra jokia Būtybė. Kitaip bus Dzeusas ar pan. dievas.
Kad darytum skirtumą, nevartok pagoniško termino “dievas”!
Tiek to.
Dabar kartok sau Letas Palmaitis Letas Palmaitis Letas Palmaitis
O Letas Palmaitis pasiryžęs kovoti su pagonimis, kuriems D-vas - viena iš būtybių.
Nori biblijinio vaizdo:
DANGUS SU MIRIADAIS AKIŲ. Baisiau būtų: visa miriadų akių erdvė virš visų visatų.
Todėl ir pasakyta: kas pamatys, mirs.
O jei patenkina paveikslas su trimis dievais: Praamžiumi, Sūnumi ir balandžiu, tai būk sveikas. Tik žinok, kad Bažnyčia draudė vaizduoti Tėvą.
Tačiau toks vaizdavimas geras, kada kitame poliuje vaikai. Būti vaiku irgi gera.
Viena yra bendra diskusija tarp norinčių samprotauti apie tai, kas aukščiau pažinimo. 
Kas kita - ogi pats žinai! Anaiptol nesi durnas.

Akivaizdu,       2021-05-24 12:20

kad Letas Palmaitis pasiklydo tarp dviejų pušų. Tai jam Dievo nėra Visatoje, tai jau gal ir yra. Kadangi Letas Palmaitis nėra tarpvisatinė būtybė (tokiu atveju ir pats būtų dievas), tai jis negali tvirtinti, kad viską žino ir viską supranta. Jei Letas Palmaitis tvirtina, kad Dievo Visatoje nėra, tai tuo pačiu jis sako, kad ir jo paties (L.P.) šioje Visatoje nėra. Nes kas gi jį patį būtų sukūręs? Tas, kurio nėra? Panašiai tvirtina ateistai ir turbūt tariamieji pagonys. Bet tai primena labai seną anekdotą:
Prieš šimtą metų Karlas Marksas:
- Dievo nėra!
Po šimto metų Dievas:
- Karlo Markso jau nebėra.
Jeigu tu, žmogeli, sėdi Dievo ,,pilve” ir kukuoji, kad jo nėra, tai tik liudija žemą tavo sąmoningumą. Tu juk esi miniatiūrinė Jo ląstelė, nors gal ir vėžinė. Žmogaus organizme vėžinės ląstelės juk irgi ignoruoja būtinybę paklusti šeimininko organizmo dėsniams. Vadinasi, nepripažįsta. Taip atsitinka ir su žmogelio sąmone. Jeigu šios Visatos Kūrėjo nėra Jo sukurtoje Visatoje, tai kur Jis yra ir kaip daro jai poveikį? Negi kaip tas žilabarzdis senukas iš naivių senovinių paveikslų sėdi puošniame krėsle ir stebi, kaip žaidžia neprotingi vaikučiai, pats nieko neveikdamas ir niekur nesikišdamas? Jis juk yra visaapimanti begalinė Sąmonė ir begalinė Kūryba, nuolatinė Kaita. Ir kiekviena Jo ląstelė privalo dalyvauti toje Kūryboje ir nuolatiniame tobulėjime, kuris vyksta milijardus metų. Jei atkakliai nepaklusi, gali būti net ir pašalintas nelyginant ta vėžinė ląstelė. Tai tavo valia ir tavo pasirinkimas, bet kam to reikia? Kam dėl ,,mandrapypkiškos” puikybės rizikuoti Amžinybe? Ir ne apsimestinio garbinimo reikia, bet pripažinimo ir paklusimo Jo valiai. Tapti bendrakūrėju. Tai ,,atsiperka”, todėl net žydo sąmonei turėtų būti priimtina.

Dar PS       2021-05-24 10:30

Sakyti “nors ir sukurta, bet nėra D-vo tąsa” tikybiškai yra rizikinga dėl pagarbos Paslapčiai, o logiškai klaidinga: Vienas, Kuris nėra Vienas. Tai žmogaus pažinimo riba, kaip ir kiekvieno gyvo kūrinio, turinčio savo pažinimą. Toliau tik intuicija ir daugybės žmonių dvasinė patirtis.

Letas Palmaitis Letaipalmaičiui       2021-05-24 2:10

Jei egzistencija turi pamatą savyje, viskas yra D-vas, o mes - Jo dalelės.
Jei egzisterncija turi pamatą anapus savęs, D-vo nėra būtent Visatoje, Jis, kad ir veikdamas (“būdamas”) Visatoje, kaip visa ko pamatas, yra anapus jos.
Vartojant žodį “dievas”, kuris istorijoje vartotas pagonių religijose, Kūrėjas pasirodo viename lygmenyje su Dzeusu. Tada ir supratimas darosi pagoniškas.
Filosofiškai tai monizmo klausimas su dviem atsakymais:
arba kreacinis teistinis (nors ir sukurta, bet nėra D-vo tąsa),
arba nekreacinis panteistinis (viskas yra D-vas).
Kardinaliai pasielgė islamas, neleidžiantis versti Al-h kitų kalbų žodžiais, reiškiančiais dievą.
D-vas nėra dievas, todėl Jis NE VISATOS D-VAS.
Brūkšnelis (reikalingas pagarbiai apsaugai nuo išniekinimo) maždaug atsveria musulmonų pranašumą pasirinkus neverčiamą Al-h.

ah1       2021-05-23 23:41

kam tos sekmines kai yra Mildos diena po kurios ką pasėji per kelias dienas sudygsta viskas ir piktžoles nepuola?  Dzin tos sekminės.

Letai Palmaiti,       2021-05-23 21:37

iš didelio rašto išėjai iš krašto. ,,Dievo nėra Visatoje”?!?! Dar tokio finto neteko girdėti. smile Toliau neskaičiau - laiko gaila.

Letas Palmaitis Nesiriekitei       2021-05-23 20:55

Tiesos aiškinimas nėra riejimasis.
D-vo NĖRA Visatoje, nes Jis nėra Visatos Būtybė.
D-VAS NĖRA JOKIA BŪTYBĖ!
JIS YRA BE KO PAČIOS VISATOS NEBŪTŲ!
Visatoje yra Jo kūriniai, Jis yra anapus Visatos, anapus laiko ir erdvės, ir, teisingai, skirtingai nuo mūsų, YRA, tuo tarpu mes visada ESAME BUVĘ iki neapčiuopiamo akimirksnio, kada buvę susiduria su GALIMYBE BUS.
Suprantama, kad D-vas yra virš visų tradicijų (net juokinga apie tai kalbėti),
tačiau BŪDAMAS VIRŠASMENYBE
Jis pažįsta kiekvieną asmenį (mums - neva mirusi, gyvenanti ar gimsianti), kiekvieną vorą, skruzdėlę, atomą ar galaktiką, be laiko ir erdvės gali būti vienu metu keliose galaktikose arba pasivaikščioti atomo paviršiumi.
Todėl Jis ne tik pažįsta, bet ir myli kiekvieną ir rūpinasi kiekvieno amžinybe, o ar mes pagonys, ar musulmonai, ar tradiciniai judėjai, ar mesijiniai judėjai - JAM NE TAS PATS!
Suprantama, Jis yra teisingas, todėl Jo Teismas baisus savo tiesa, kuri gali sunaikinti tai, kas Jo ir sukurta.
Todėl žmogaus pareiga ieškoti Jo tiesos ir Karalystės.
Šlovinkite VIEŠPATĮ jo šventovėje, šlovinkite Jį dangaus skliauto galybėje! Šlovinkite Jį už Jo didžius darbus, šlovinkite Jį dėl Jo iškilios didybės! Šlovinkite Jį ragų gaudesiu, šlovinkite Jį arfa ir lyra! Šlovinkite Jį būgnelio žvangučiais ir šokiu, šlovinkite Jį stygomis ir dūdomis! Šlovinkite Jį skambiais cimbolais, šlovinkite Jį žvangančiais cimbolais! Visa kas gyva, tešlovina VIEŠPATĮ! (Ps 150)
Amen Amen Amen

kiek galima       2021-05-23 20:55

ieškoti sąsajų su žydais?

Nesiriekite,       2021-05-23 17:21

nesantaikos vaikai. Nėra jumyse Dievo dvasios. Dievas yra vienas - visoje Visatoje ir per visus laikus. Tai tik žemiškoji sąmonė vis vėluoja, vis šlubuoja iš paskos dieviškajai Tiesai. Dievui nėra ,,svetimų tradicijų”, nėra nei ,,vakar”, nei ,,rytoj”, yra tik amžinasis ,,dabar”. Dievas nepaklūsta ,,šių dienų reikalavimams ir skoniui” - tai tik jūsų pačių problemėlės. Dievas yra virš visų ortodoksų, katalikų ar mesijinio judaizmo tradicijų. Jam neesminės ir įvairių kalendorių įvairios tradicijos - jos reikalingos tik žmonėms. Tiesa labai paprasta: Dievas sukūrė žmogų - žmogus sukūrė religijas. Nes vis bando suprasti Visatą, jos Kūrėją ir save patį. Ir savąjį pašaukimą. Tik tai Dievui ir yra svarbu - kad tas, kuris sukurtas pagal Jo paveikslą ir panašumą, vis artėtų prie Jo tobulybės ir dalyvautų amžinojoje Jo kūryboje. Tie, kas kupini puikybės, pykčio, priešiškumo, ne dieviškojoje kūryboje dalyvauja, bet Jam priešiškų jėgų veikloje. Tos jėgos irgi yra ne kas kita, kaip sankaupa žmonių netobulų minčių, netobulų jausmų ir netobulų veiksmų. ,,Neteiskite, ir nebūsite teisiami”. Nes neturite Tiesos monopolio.

Ačiū       2021-05-23 16:33

Buvo įdomu.

Letas Palmaitis       2021-05-23 13:40

Autorius ignoruoja ortodoksų tradiciją, kuria Švč. Trejybės šventė švenčiama 50-dešimtą dieną po Paschos, sekmadienį - nieko bendro su vėlesniais katalikų šventimais. Samprotavimai apie esenus ir Kumraną gerokai paseno. Be to, pats judaizmas švenčia Šavu‘ot skirtingai:
Visada pirmąją savaitės dieną (mūsų “sekmadienį”) švenčia karaimai, galbūt sutinkamai su senoviniu sadukėjišku šventimu. Tradicinis farisiejų judaizmas kitaip supranta Įstatymo nurodymą skaičiuoti omerą (pirmojo javų pėdo dienas), priklausomai nuo Šabato ir Pesacho savaitės dienų skirtumo, bet karaimai skaičiuoja 50 dienų tiksliai nuo Šabato, visada pataikydami į “sekmadienį”.
Be abejo, toks skaičiavimas yra vienintelis tinkamas mesijiniam judaizmui, nes sutampa su Pirmąja savaitės diena - Kristaus Prisikėlimu ir tuo parodo Kristaus Prisikėlimo derlių: Eklesijos (Bažnyčios) gimimą: Kristus prisikelia jau Visame Savo Kūne - Eklesijoje (Bažnyčioje).
Todėl mesijiniams, kurie iš esmės neturi kitokios Kristaus Prisikėlimo šventės, nes daugelis aklai seka talmudine tradicija ir švenčia nisano 14/15 iš esmės NUKRYŽIAVIMĄ (o tai irgi ne gedulas, bet tikra šventė, nes yra žmonijos ATPIRKIMAS), bet niekad nešvenčia nisano 16 d., kada būta Prisikėlimo (šitaip blaškydamiesi mesijiniai kartais sveikinasi per nežydų tradicinį Prisikėlimo sekmadienį).
Čia kažkas pacitavo senus Marginalo komentarus, į kuriuos (dabar?) atsiliepė Jota. Man ne 70, bet beveik 80 metų. Kad kartą pavadinau ją “popieže”, galbūt tuo metu buvo sąmojinga. Žinau tik iš viso jos buvusio aktyvumo (gerbiant antisemitus ir net vadinant šlykštynės Rasputino nužudymą “ritualiniu”), kad nepaisant pastangų ir lotynų kalbos mokėjimo, dėstė (o gal ir tebedėsto) tamsiausio rytinio gaivalo “samprotavimus”. Patarčiau bent paskaityti Felikso Jusupovo atsiminimus (apie “šventą” “starecą” - Pirmosios knygos 21-24 skyriai): https://www.e-reading.life/book.php?book=67922

Jota Marginalui       2018-05-26 7:36

Jums jau turbūt per septyniasdešimt, o dar tebesipravardžiuojate kaip paauglys. Jei manęs negerbiate, tai bent save gerbkit. Nejau tiek metų sulaukęs dar neišmokot valdytis?

Jota       2018-05-24 20:13

Žodis “modernus” apibrėžiamas kaip “atitinkantis šių dienų reikalavimus ir skonį, naujoviškas”. Žinant šių dienų “reikalavimus ir skonį”, nepadėti minusiuko būtų nuodėmė. O ką, jūs prieštaraujate?

Marginalas       2018-05-23 11:43

Popiežė deda minusiukus moderniausiai kalendorinių datų skaičiuoklei?

Marginalas       2018-05-22 14:48

Tiksliai apie tai, taip pat apie galimybę tiksliai nustatyti Kristaus Nukryžiavimo / Prisikėlimo metus, sk. čia:
http://messianic.lt/startL.htm -
nauja informacija pačioje apačioje!

Krikščionis       2018-05-21 20:55

Pirmiausia - aš matau tik apie pusę puslapio… Prašau administratoriaus pateikti visą tekstą. O dėl temos, tai įvairių sąsajų tarp Testamentų netrūksta. Tik kodėl būtent dabar viena iš jų tampa reikšminga?

Nepasirašysiu        2018-05-21 18:19

Sąsajos su kultūriškai svetimomis tradicijomis - nieko gera, juo labiau su tradicijomis, kurios prie nieko gera neveda.

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.