Įžvalgos, Diskusija

Koks Valstybės simbolis stovės Lukiškių aikštėje? Kviečiame susipažinti su Arvydo Každailio idėjų eskizais

Tiesos.lt redakcija   2017 m. rugpjūčio 19 d. 23:57

83     

    

Koks Valstybės simbolis stovės Lukiškių aikštėje? Kviečiame susipažinti su Arvydo Každailio idėjų eskizais

Kaip jau ne kartą yra rašyta, Lukiškių aikštės memorialui sukurti buvo skelbta net keli konkursai. Deja, pasibaigę niekuo, dėl vienų ar kitų priežasčių skandalingai nuvylę ir juose dalyvavusius menininkus, ir didelių vilčių turėjusią visuomenę, tad daugel metų atidėliota aikštės rekonstrukcija šiemet buvo pradėta neturint galutinio sprendimo, kaip pasiekti skambiai įvardytą tikslą – paversti Lukiškių aikštę „daugiafunkcine Lietuvos laisvės ir demokratijos erdve“.

Nors ir „paskutinę minutę“ Kultūros ministerija kartu su Šiuolaikinio meno centru ryžosi perimti iš visuomenės iniciatyvą, kad švenčiant Lietuvos valstybės atkūrimo 100-ųjų metinių jubiliejų Lukiškių aikštė būtų ne tik rekonstruota, bet ir suformuota kaip „pagrindinė reprezentacinė Lietuvos valstybės aikštė su Laisvės kovų memorialiniais akcentais“.

Taigi atitinkamuose kabinetuose buvo sumanyta skubos tvarka paskelbti konkursą, kuris atrinktų penkis menininkus ar jų kolektyvus , kad šie savo idėjas, kaip įamžinti kovotojų už Lietuvos laisvę atminimą Lukiškių aikštėje, plėtotų kūrybinėse dirbtuvėse.

Pačiai Laisvės kovų memorialo idėjai buvo suformuluoti trys reikalavimai. Visų pirma, idėjinis – memorialas turi būti skirtas „kovojusiųjų ir žuvusiųjų už Lietuvos laisvę atminimui įamžinti ir pagerbti“. Antrasis – „techninis“: „Memorialo idėja turi būti pritaikyta prie šiuo metu vykdomo Lukiškių aikštės Vilniuje rekonstrukcijos projekto erdvės ir mastelio“. Trečiąjį reikalavimą sąlygiškai būtų galima pavadinti „praktiniu“: „Projekto idėja turi būti realiai įgyvendinama ir jos galutinė sąmata negali viršyti 500 000 eurų, įskaitant honorarus ir memorialo gamybos bei pastatymo išlaidas. Projektą turi būti įmanoma įgyvendinti iki 2018 m. gruodžio 1 d.“

Įvertinti visas kovotojų už Lietuvos laisvę atminimo įamžinimo memorialo idėjas ir atrinkti penkis projektus buvo patikėta ekspertų komisijai iš septynių narių:
Dr. Alfredas Bumblauskas – istorikas, VU Istorijos teorijos ir kultūros istorijos katedros vedėjas, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas;
Dr. Lolita Jablonskienė – dailėtyrininkė, Nacionalinės dailės galerijos vadovė;
Virginija Januškevičiūtė – šiuolaikinio meno kuratorė, komisijos posėdžio pirmininkė;
Dr. Giedrė Mickūnaitė – dailėtyrininkė;
Deimantas Narkevičius – skulptorius ir filmų kūrėjas, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas;
Mindaugas Pakalnis – urbanistas, Vilniaus miesto savivaldybės Miesto plėtros departamento direktorius;
Dr. Ūla Tornau – šiuolaikinio meno kuratorė, architektūros istorikė.

Atrankai buvo pateikta daugiau nei trisdešimt idėjų. Dalyvauti kūrybinėse dirbtuvėse, skirtose Lukiškių aikštės memorialo sukūrimui, liepos 26 dieną komisija pakvietė penkis autorius arba autorių kolektyvus: architektą Gintarą Čaikauską su kolektyvu – skulptoriumi Arūnu Sakalausku ir architektais Linu Naujokaičiu bei Kęstučiu Akelaičiu (šis autorių kolektyvas visuomenei pažįstamas kaip Vyčio paramos fondo kuriamo memorialo projekto autoriai); architektą, humanitarinių mokslų daktarą, architektūros teoretiką Tomą Grunskį su kolektyvu „aexn“; skulptorių ir dizainerį Andrių Labašauską; kraštotyrininką Algimantą Lelešių; fotografą, filmų ir meno instaliacijų kūrėją Darių Žiūrą.

ŠMC pranešime spaudai teigiama, jog „[e]kspertų komisija siekė atrinkti pirmiausia tas idėjas, kurios neprieštarauja reprezentacinei aikštės funkcijai ir šiuo metu įgyvendinamam architektūriniam aikštės piešiniui; taip pat – tas, kurios, komisijos nuomone, geriausiai atsako į užduotį memorialu įamžinti kovotojų už Lietuvos laisvę atminimą. Ne mažiau svarbus kriterijus – idėjų atvirumas šiuolaikiškoms kultūros formoms.“

Pranešime pabrėžiama, jog „kiekvienas atrinktų pasiūlymų išsiskiria savitu atminties įprasminimo sprendimu“. Kadangi atrankai buvo pateiktos idėjos, o ne projektiniai pasiūlymai, be to, joms parengti buvo skirta palyginti nedaug laiko, „organizatoriai susilaiko nuo pateiktos medžiagos skelbimo iki viešo projektų pristatymo šį rudenį“, nebent patys autoriai nuspręstų viešinti anksčiau.

Taigi kol kas apie šiuos penkis sumanymus žinoma tik tiek, kiek rašoma ŠMC pranešime spaudai. Tarkim, apie Dariaus Žiūros pasiūlytą memorialo sumanymą čia sakoma, jog jis įgalintų šiuolaikinėmis technologijomis „kurti nuotolinius saitus ir unikalų įrašų archyvą, skatintų ištisas kartas įsitraukti į atminties kūrimo ir pagerbimo ritualą“, greičiausiai todėl komisija mananti, kad „šis projektas skatina asmeninę pilietinę motyvaciją“. Apie Algimanto Lelešiaus pasiūlytus memorialinius mažosios architektūros akcentus rašoma, jog jie „efektyviai ir įtraukiančiai perteiktų iš bendruomenės kylantį laisvės pasakojimą“, be to, priduriama, kad „šis projektas galėtų būti įgyvendintas remiantis turiningu kultūriniu bendradarbiavimu tarp keleto organizacijų ir iniciatyvų“. Andriaus Labašausko idėja atrinkta „už lakonišką modernaus memorialo viziją ir jos įvietinimą“. O Tomo Grunskio pasiūlytą atminties įamžinimo būdą komisija įvertinusi „už šiuolaikišką ir augimui atvirą formą, kuriamą panaudojant archetipinę Laisvės kovų simboliką“. Apie Gintaro Čaikausko ir jo atstovaujamo kolektyvo siūlymą, visuomenei geriau žinomą kaip Vyčio paramos fondo skelbto konkurso nugalėtoją, ŠMC pranešime spaudai sakoma, jog tai „svarbus bandymas šiuolaikiškai traktuoti tradicinę skulptūrą ir plėtoti valstybinės heraldikos raišką“.

* * *

Belaukdami, kol bus paviešinti valstybinės komisijos atrinkti sumanymai, siūlome prisiminti Broniaus Puzinavičiaus publikaciją „Ar tikrai Lukiškių aikštė formuojama kaip pagrindinė reprezentacinė Lietuvos aikštė su laisvės kovų memorialiniais akcentais?“, kurioje autorius dalijasi savo įspūdžiais iš šių metų liepos 28 d. Šiuolaikinio meno centre surengto idėjų pristatymo (ČIA). Taip pat primename ir aktualumo nepraradusį Liudviko Jakimavičiaus komentarą-diskusiją „Ką mes norime statyti Lukiškių aikštėje: paminklą simboliui ar valstybės simbolį – Vytį?“ (ČIA) bei šios diskusijos tęsinį po Mariaus Kundroto tekstu „Ar eitumėte mirti už vamzdį?“ (ČIA) ir supažindiname su Arvydo Každailio projektu, jo paties žodžiais tariant, „idėjų eskizu“, nepatekusiu tarp minėtų penkių atrinktųjų.

Memorialo idėjos aprašymas

Aikštės pertvarka yra plastinis uždavinys, todėl jos žodinis aprašymas bus trumpas.
Po paminklo Gediminui pastatymo domėjausi Europos paminklais ir aikštėmis. Konkurse nemaniau dalyvauti, tik publikavau daug straipsnių šia tema ir kviečiau diskusijai. Ministerijoje buvau apklaustas, bet niekas su manimi nediskutavo.
Tiek aprašymas, tiek piešiniai yra tik idėjų eskizai.
Man Valstybės aikštės idėja svarbiau nei paminklo pastatymo terminas, nei išlaidos.
Manau, Lietuva pagaliau nusipelno europietiškos VALSTYBĖS AIKŠTĖS, esančios sostinėje – pusiaukelėje tarp Seimo ir Katedros.

1. Išeities taškas yra 1999 metų Seimo nutarimas dėl Lukiškių aikštės funkcijų.
2. Pagal šį nutarimą aikštė turi būti pagrindinė ir reprezentacinė Valstybės aikštė su memorialu už ją žuvusiems. Tuo nusakomas jos sakralumas ir Valstybės reprezentacija, tuo sąlygojama ir jos plastika.
3. Aikštės architektūrinio ansamblio ašis nuo Tauro kalno iki šv. Jokūbo ir Pilypo bažnyčios. Į ansamblį natūraliai patenka Genocido muziejaus pastatas, Aukų gatvės bei 1863 metų sukilėlių paminklai ir kita aikštės apsuptis.
4. Pati aikštė pagal savo prigimtį abipus ašies daugiau mažiau simetriška.
5. Jos erdvė skiriama į dvi dalis: reprezentacinę ir žaliąją. Dėl aukščių skirtumo – tarp jų 3–4 akmens laipteliai.
6. Aikštės paminklinių objektų medžiagos: SIDABRIŠKAS metalas ir RAUDONAS poliruotas granitas. Toks derinys nurodo į Valstybės herbo sudėtį.
7. Abiejų erdvių sankirtoje su ašimi pusės ovalo SAKRALINĖ ERDVĖ su eile stulpų, žyminčių pagrindines kovas.
8. Ovalo centre – ant cokolio su trimis sidabriškais reljefais KOLONA su sidabrišku VALSTYBĖS HERBO stilizuotu simboliu.
9. Prieš koloną ir jos cokolį – horizontali plokštė su įrašu „ŽUVUSIEMS UŽ LIETUVĄ“ ir AMŽINOJI UGNIS.
10. Sakralinėje dalyje numatytos garbės sargybos vietos, jų apsauga nuo lietaus ir vėjo, suformuota reprezentacinė sargybos kuopa ir jos ceremonialas.
11. Reprezentacinei aikštės daliai su nedidelėmis korektyvomis gali būti panaudota šiuo metu jau padengta kieta danga aikštės dalis.
12. Žaliojoje aikštės dalyje nutiesti pėsčiųjų takai veda į centrą, eina perimetru ir koncentriškai.
13. Aikštės perimetro tako išorėje – tradicinės liepos, vidinėje – žemesni želdiniai. Aikštės viduje galimi žemi gėlynai. Tokie želdiniai taikomi visam ansambliui.

Arvydas Každailis ir jo kolegos

 

* * *

 

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+


Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Kol VAMZDININKŲ karta neišmirs       2017-08-18 11:48

tol nieko amžino ir nepastatysim.
Laukime kol pastips kumelė iš Muravjovkos.

Povilas       2017-08-18 11:00

Oho, kokios aistros dėl paminklo ant nuosavo kapo!
(Lietuvos kapo).
Jei tos audringos kalbos virstų nors mikroskopiniu veiksmu, tai gal atsirastų ir mikroskopinis šansas išlikti.
Tik tokią matau šių diskusijų vertę.

Oho,       2017-08-18 9:13

kiek čia agentukų - troliukų suvarė KGB rezervistai, kad lietuviai negalėtų normaliai padiskutuoti ir garbingai pasibarti labai aktualia tema?

prioritetai       2017-08-17 7:37

Kad mūsų vaikams netektų kęst gėdos, šiame reikale KAIP daug svarbiau nei KADA.

šiška       2017-08-17 6:56

buvau.

Virduliui       2017-08-17 1:00

Jei nori sėdėk kur tau patinka. Aš sėdiu po egle.

virdulys > čainykui       2017-08-16 19:51

Senosios blyninės rūsyje, prie trečio staliuko nuo durų sėdžiu ir gurkšnoju čiobrelių arbatą. Daug energijos ir sveika.
Labai pravartu diskutuojant apie menus. Būsi netoliese, užeik.

Ancius Ramanauskui       2017-08-16 19:24

Pasakėt naujieną. Paplėtokit mintį, kaip Skvernelis išbraukė Vytį? Kukiu bors nutarimu, ar dar kaip?  Man, žinot, nelabai suprantama.

dr. Jonas Ramanauskas joramlt@yahoo.com       2017-08-16 16:35

Diskusija dėl Lukiškių aikštės vyksta senai ir labai aktyviai, jei aktyvumą suprasti taip, kaip jį supranta S.Skvernelio vyriausybė išbraukdama VYČIO pastatymą Lukiškių aikštėje iš Vyriausybės planų.Išbraukimas reiškia, VYČIO, kaip Valstybės simbolio PAŽEMINIMĄ. Tai toliau nieko gero negalime tikėtis, nes pažeminant Valstybės simbolį yra pažeminama ir pati VALSTYBĖ. Taigi kam tai naudinga? Valdžia, kuri žemina Valstybę, kažin ar yra Lietuvos valdžia, greičiau tai įtakos agentai.

Liepa       2017-08-15 20:28

Patiko Anciaus komentaras apie apgailėtiną Lietuvos menininkų situaciją. Deja, bet visų profesijų bendruomenės yra klaikiai išteriotos…// Ale, patys irgi prie to prisidėjom- ar esam vieningi, ar esam stiprūs realiem darbam, o ne graudiems padūmojimams valžiagyvių pusėn?//
Juozapai, bičiuli, užuojauta: kai jau sapnuose pati voveruška vaidenasi, tai jau ne kas… wink//
Nesu menininkė, bet Každailio siūlomas variantas man visiškai nepriimtinas: ar autorius lietuvis? Nes parodytame eskize greičiau paminklas Čingischano palikuoniui, nei Lietuvos didingumą atspindintis simbolinis Vytis.//Visuotinis nukvakimas…// Tai jau geriau supilkim, kaip kad Dočys ar Tarabilda siūlė anksčiau, pilkapį, suneškim biliūniškąjį “laimės žiburio” kalnelį,- kas po smiltelę, kas po akmenėlį..//

reikia cementinio šauksmo       2017-08-15 17:34

Žmonės Jūs ar ne Žmonės !!

Bingo       2017-08-15 16:08

Kur panaudot SIERAKAUSKO vestuvinį žiedą?
Kažkokiu būdu jis turi atsirast Lukiškių aikštės simbolyje.
Juk ne veltui jį atidavė Gedimino kalnas?
Gal įlydyt į KRIŠLOLO rutulį ar kažką dar originalesnio sugalvot?

Vamzdininkai laimės        2017-08-15 10:00

nes juos palaiko lyberiai ir meras,bet jų pirstelėjimas bus trumpas ir duslus.

greiti pietūs       2017-08-15 9:38

Užsiciklimai su tuo vamzdžiu. Apžiok vamzdį ir pasisotinsi, o ir normaliems šnekėtis netrukdysi.

Ant greitųjų       2017-08-15 8:40

būtų galima pasiskolint nuo Nėries krantinės “VAZMZDĮ”.
Kol galutinai sudūlės turėsime laiko pasvarstyt ką įkišt į jo vietą.
Ir nė vienas liberalus užsienietis žiūrės išsižiojęs ir nustebęs kaip į magiškąjį ‘KVADRATĄ”.

pipirmėtė       2017-08-15 7:32

Banaliai pramigau. Išgersiu kavos gal tuomet pagalvosiu ir arbatą. Juk kaip ne kaip- Žolinė.

Ancius AL.-ui       2017-08-15 2:06

Šviesiai vertini. Tokios ir yra mūsų galios. Tik gal ne šimtas, aš manau, kad mūsų jėgoms kokį 20 rimtų žmonių gal ir pavyktų suburti. Reikia pasistengt.

Al.       2017-08-15 1:58

Deja, turbūt visi šie svarstymai ir pasiūlymai po laiko. Ir tai tik kelių žmonių mintys. Jei valdžia nepaisė 300 000 žmonių reikalavimo, tai nepaisys ir šitų. Bet jeigu sąjūdietiškai sugebėtume suburti visuomeninę alternatyvią komisiją iš geriausių menininkų, filosofų ir poetų ? Šimtą žmonių. Jie pateiktų atskirąją nuomonę. Ir nepriklausomai nuo galutinio sprendimo, turėtume šimtmečio paminėjimą.

Ancius       2017-08-14 23:53

Juozapai, neužgožkime savo kakarynėmis pigaus eterio laiko. Prieš miegą gal mėtų arbatos.

J---Anciui       2017-08-14 23:39

Sutinku. Blaivus ir išmintingas žvilgsnis iš neutralios pusės būt gerai.
Vienok nors tenka bendrauti su nemažu ratu žmonių, tačiau pažìstamų tarpe nelabai rasčiau tokių kuriems rūpėtų każką konkrečiai daryti. Tokių visur dauguma. Nei aš poetas nei filosofas, o duonai užsidirbu eiline paprasto pisuoklio pagal Zitą Kelmickaitę proza. Vieną kitą galima sakyti mudviejų bendramintį šiaip jau rasčiau iš gebančių tikrai giliai pakapstyti. Ale vat- vienas dabar pakeliui ì Kiniją, kits rengiasi svarbiai konfetencijai, trečio šeimynykštę sunki trauma ištiko- tie kas gali yra užimti savais reikalais, tad neprisišauksiu. Bet gal Tamsta turi tokių bičiulių kurie ir į žvalgybą kartu nueiti patikimi, ir galvas ne vien kepurei dėvėti ant pečių nešioja.
O aš nors ir nesibruku į solidžią kompaniją, bet jeigu reikia pagal savo kuklų statusą jeigu bút prasmės ėgi naudos, prisidėčiau. Jeigu rimtuose darbuose yra vietos juozapavimams.
Savo darbe, sau kartais leidžiu pajuozapauti. Kai rimtą dalyką sprendžiant kakta įsiremi į akligatvį. Tokiu atveju “juozapas” nors ir ganėtinas šmikis, bet tas švancas visai neblogai pravalo užkalkėjusias smegenų kraujagysles.
O šiaip, rimti dalykai yra rimtų žmonių darbas.

Ancius       2017-08-14 23:05

Na taip, reziumuoti kažkaip šį karštą mūsų disputo tarpinį etapą būtų prasminga, bet tai turėtų daryti kažkas iš šalies, nes mes čia pwe daug prišnekėję, ir dar aistringai.

J---Ansui       2017-08-14 22:51

Visiškai pritariu idėjai dėl visuomeninės kultūrininkų komisijos.
Kažkaip būtų neblogai pagalvoti ir apie tokios komisijos formavimo principus bei pasitikėjimo mandato legitimumo klausimą.
Bet vargu ar būtų naudinga apie tai burgzti čia ir prikaišioti pagalių diskusijai tarp stebulių.
Gal vėliau.
Misliju, jog yra aktualu išlaikyti skaitytojų dėmesio fokusą diskusijoje kol nebus paviešintas “penketukas”.
Penketukinikų darbelių prezentaciją laikau naudingu dalyku diskusijoje, nes gausime medžiagos svarstymams ir neabejoju apregěsime dar visą kupetą problemų o gal ir absurdo elementų kokie net neatėjo mums į galvas, (O bet tačiau gi Lietuva stebuklų kraštas!).  Tuo pačiu gali atsirasti peno gimti netikėtoms idėjoms kurias gali būti verta vystyti.
Tad jeigu redakcijai pakaks išminties nenukanalizuoti diskusijos į paraštes ir bent keletą dienų gadpadoriai susitvardys nekėlę į stalo paviršių devynesdešimtkelinto aktualumo “naujienų”, misliju jog galime nuveikti šį bei tą.
Tuo pačiu, Tamsta kaip neabejotinai raštingesnis žmogus nei tamstos prelegentas ” j”, galvodamas apie tolimesnę Reikalo eigą, gal galėtum pradėti guldyti puslapiuose diskusijoje išvartytus vertingus aspektus, egi kada prisirps reikalas šnekai su protingom galvomis, kad nenueit vien su žodžiu kišenėje.
Geras juodraštukas/konspektėlis po ranka visada pravartu turėti. Paskiepina nuo mikčiojimo. O toks komfúzas gali ištikti bet ką bet kada.
Be to, rašant yra proga ir nauda dar kartą pasverti diskusijoje išnarstytus dalykus ir švariau apvalyti nuo pelų.
Nei čia prašymas nei patarimas. Laikyk, jog eilinis juozapavimas.
Bet gal nelabai įkyrauju? smile

Ancius       2017-08-14 22:26

Ačiū Juozapai už komentarą ir supratimą. Rimta diskusija tik prasideda. Mes dar nematome tų penkių projektų, kuriuos kol kas slepia, bet vertins jau paskirta komisija. Galėtų ten prie jos būti ir kokia nors visuomeninė prisiekusiųjų komisija. O mes čia ramiai diskutuodami (nepastebėjau, kad kur nors kitur vyktų aktyvesnė diskusija aikštės ir monumento klausimu), jei pavyktų išplėsti profesionalių diskutantų ratą, galėtume įgauti bent šiokį tokį balsą tarp tų prisiekusiųjų. O ir kiti, įsiskaitę į mūsų ieškojimus (korupciškai niekaip nesuinteresuotus) gal pradės matyti ne tik pro dvimatį lešį, o visą paletę sprendinių, į kuriuos įsiklausytų ir tie, kam bus lemta tą kūrinį kurti.
Prasmė mūsų diskusijoje tikrai yra, nors ir per siūles subraška.

Juozapas pribuvėjui       2017-08-14 21:43

Norint kažką išgimdyti, pima reik pirma apturėt nėštumą ir vaiką pilnai išnešiot.
O jeigu be šposų, mano misija buvo užaštrinti diskusiją ir atverti problemų sopulius, tuo pačiu į Vietą ir jos Prasmės bei Vertės įpaminklinimo klausimą raginant spręsti atidžiai, o ne dėl užgaidų ar paukščiuko biurokrato kalendoriuje. Tačiau problemą spręsti turi atsakingi bei talentingi profesionalai. Ne interneto personažas juozapas. “Juozapo” autorius neatsisakytų prisidėti svarstymuose ar idėjų fragmentų paieškose, jeigu būtų kūrybinė grupė kuri matytų tam poreikį.
Tokio Projekto kūrimas reikalauja laiko normaliam įsigilinimui į istorinę medžiagą bei urbanistinį kontekstą, daug specialių żinių ir įgūdžių. Todėl visuomenė turi įsiklausyti į situaciją ir susivokti, jog ta tryda ir kvailas spaudimas žūtbūt kažką pakepti vidury aikštės “nes artėja jubiliejinė data” yra neetiškas, neskanus ir
tokiems šiknalupiams trizniams nedaro garbės. Jeigu leisime kad įvyktų nesąmonė, ta gėda šlykščia dėme kris ant kiekvieno, nesvarbu kas buvo už ar prieš. Nes likusiam pasauliui bus dzin kieno autorystei priskirti balvoną.
Monumentas nacionalinis, tad nesekmės atveju, atsakysime lietuvio vardu kiekvienas. Sakalauskas and Co niekam nerūpės. Pasaulis sakys - lietuviai mulkiai, o Lietuva mulkių kraštas. Visi totaliai.
Kad projekto nėra aišku net kažkokiam kaimo “juozapui”. Tai ką apie tuos niekalus turi galvoti ir gali pasakyti išmanantys žmonės.
Nesvarbu kaip, nesvarbu ar itin taikliai, manau šioje diskusijoje pavyko parodyti jog
a) Problema tikrai egzistuoja
b) Kad neišnaudotas Temos potencialas
c) Kad originalioms Temos vystymo idėjoms erdvės dar tikrai daug
d) ir kad švonderiai turi užsiimti unitazų valymu, o ne stumti savo degeneratiško “skonio” (tfu!) buldozerį sprendžiant Valstyběs ir Tautos Garbės reikalą.
Taip, aš kalbu įžūliai, kartais petžengiu ribas. Bet tai tik personažo formatas.
Gi šio komentaro autorius įdėmiai, o neretai netgi labai pagarbiai skaito išmintingų žmonių pasisakymus.
Ir mokosi.
Ta proga dėkoju už puikų netiesioginî bendradarbiavimą kolegai “Ansui” , kuris tikiuosi suprato juozapiniû provokacijų taktiką ir tikslą šioje diskusijoje, todėl tikiuosi jog gerb. Kolega buscatlaidus dėl tam tikr7 perversijų.
Grıžtant prie pradžių, noriu padakyti, jog svajočiau kad Monumentą kurtų visa Tauta, kaip kad garbingieji islandai rašė savo naują Konstituciją.
Tačiau mieli ponai, nors mūsų dešimtkart daugiau nei islandų, tačiau ikibislandû kaip Tautos brandos mums toliau nei pėsčiomis iki Galaktikos pakrasčio.
Todėl pasidėkime savo pasčiokiškus honorus giliai palėpėn ir mokinkimės, siekme išprusimo bei išminties, na o kam to kol kas labai stokoja, lai tegul nelenda ne į savo daržus su “realistiniais natüralizmais” bei idiotiškais prakeiksmais modernizmui kurio gal bút gyvenime nėra matę.
Linkėjimai!
J.

Ancius       2017-08-14 21:33

Diskutuodami, dauguma mūsų (neturim juk kitos savesnės nišos savo mintims ir emocijoms reikšti) kartais taip įsijaučiame, kad pasitaškome ir į kairę, ir į dešinę. Kai kurie, ir aš tokių gretoje - ypatingai, esame ūmesnio būdo, kartais nesulaikome ir liežiuvio už dantų kolegų komentatorių adresu. Mus stebi daugybė žmonių ir vengia jungtis diskusijon vien tik dėl to, kad mes įsikarščiavę daromės per daug kategoriški ir įtarūs. Asmeniškai aš atsiprašau, jei ką nors esu neužtarnautai įžeidęs. Stengsiuosi su savo ūmumu ir kategoriškumu kovoti.
Kaip suprantu portalas nėra stebėtojams skirta televizoriaus programa a la Siaurovizija. Mes patys tą programą kuriame ir režisuojame bei atliekame kažkokius vaidmenis. Įkeltos publikacijos nėra tai, kas sudarytų portalo turinį. Jo turinį labiau kuriame mes, skaitytojai ir diskutuotojai. Na, kad ir šioje diskusijoje būtų visiems naudingiau, kad įsijungtų platesnis ratas reikalą suprantančių žmonių. Ir ne šiaip iš susitvenkusio pykčio pasispjaudyti, bet ieškoti bendro sutarimo dęl dalykų, dėl kurių visiems skauda.

Juozapui       2017-08-14 20:07

Jei pradėjai stenėt kompoziciją tai pasistangink dar kaip reikiant ir išgimdyk pilną vaizdą netrupindamas po atkarpą.

Anciui       2017-08-14 19:49

Ne, “aukštų natų” ėmimo nebuvo. Tai viso labo diskusijos terpės pakedenimas, pro plyšį parodant jog savokos gražu/negražu nėra plokščios ar du taškai tiesėje, kaip mano dauguma vartotojų.
Nes menas nevartojamas. T.y. tam tikra prasme galima vartoti, bet be tam tikrų intelektualinių/metafizinių fermentų  tūlas vartotojas neįgalus suvirškinti turinio.  Be abejo, meno esmės tiesas lai aiškina profesionalai ar turintys Dievo dovaną aiškeregystei. Bet kad yra problemėlė - budulius už primityvumą ir nemokšiškumą peikiant, reikėtų kažkiek jiems ir paaiškinti. “Aukštų natų” partitūra viso labo tik provokacija, kad tamsta ar panašūs, t.y. gebantys paaiškinti mažumėlę papasakotų bėdžiams kas yra kaip ir kodėl “natūralistinis” Sakalausko lipdinys nėra nei natūralus nei gražus nei vertingas. Antraip anie manys jog tą sakalauskinį skurduką peikiam vien dėl fanaberijos.

Ancius       2017-08-14 19:29

Aprimkite, gerbiamasis. Niekas čia nėra “acilikęs”, kaip ir jūs. Jus paprasčiausiai užmetinėja ant posūkių, kai mėginate imti aukštas natas.

acilikęs valkata teoretikas> pažangiam Žinovui       2017-08-14 18:58

Gerai kad paprotijot mus acilikėlius. Būsim pažangūs-  vilksimės paskui mianininko Sakalausko šyvį!
Gal dar ir savo modernius pavalkus paskolinsite? Bet tik kad būtų natūralūūūs! Be interpretacijų, bet su barkodu.

pūtikui       2017-08-14 18:45

Jeigu nežinai kaip įpūsti žirgui dvasią, paklausk bet kurio čigono. Panižė išvaražys reikalą paprastai -stipriai priglausk lūpas ir papūsk arkliui po uodega. Vienok tai daryk saikingai, nes dažnai púsčiojant gali pasigaut pūslelinę. O ir arkliui nesveika per didelis slėgis pilve- paskiau labai perdžia. Geriausia įsukt ventilį.
Su švilpuku.

Nesupratęs supratusiam       2017-08-14 18:41

Gal nepradėkit. Meno teorija seniai jau tokiomis sąvokomis nebeoperuoja, ką jūs čia mėginote parašyti. Todėl kad ne meno teorijos kuria šedevrus, o menininkai. Teoretikai gi velkasi iš paskos, nes labai dažnu atveju tai yra nevykėlių gaujos, tsknt, “neįvykusių” menininkų dėl talento stygiaus.

Nesupratusiam       2017-08-14 18:32

Kai nesupranti, tuomet reika ... lavintis, mokytis ir t.t.
Atraip gręsia likti nesupratėliu.
O “masturbacija” gaunasi tuomet kai bandoma “kurti” “kūrinio” lygį nuleisti iki nesupratėlių lygio.
“Nuleidus”, po “O-o-o-hhhhhhh”, supratimo nepadaugėja,  bet mėšlo pagaminama sočiai.
Kam ko reikia, kam ko reikia…
Mėšlamusěms orgazmui pakanka vien mēšlo gausos…

Gražiam negražiam       2017-08-14 18:15

Nesupratau. Tai Munko Šauksmas gražu ar negražu? Picasso Gaernika gražu ar ne, Dali masturbatorius irgi negražu, bet šedevrai.

gražu / negražu       2017-08-14 17:56

Grožis kaip sąvoka yra dvejopas: natūralus ir sukurtas.
Natūralaus grožio Autorius yra tik Vienas Vienintelis- Viešpatis Kūrėjas. Amen.
Žmogaus sukurtas grožis yra tas Tikras, kurį Viešpaties duotą Kūrybos dovaną turininti Asmenybė kuria nuo savęs, iš savęs, padedant dieviškam Įkvėpimui, o ne bando perpiešti per kalkę nuo Viešpaties originalų.
Duodamas žmogui protą ir minties kūrybines galias, Pasaulio Kūrėjas davė žmogui Laisvę ir Pareigą patirti atradimo laimę sukuriant tai ko nebuvo ir tuo atliekant priedermę nešvaistyti niekams veltui dieviškosios Dovanos.
Tuo būdu tai kas sukurta žmogaus tikrai gražu, jeigu tai yra savita, originalu. Į naujo Atradimo sąvoką įeina ir originali esamos Viešpaties kūrinijos ar civilizacinių reiškinių Interpretacija. Natiurmortas, peizažas, jeigu tai nėra per kalkę perpieštos nuotraukos- tai yra interpretacijos, t.y. individualaus menininko požiūrio į esamus dalykus netikėtu minties rakursu originalios išraiškos realizacijos. Kuomet tas požiūris originalus, kuomet kūrinys yra ne tik harmoningas, bet ir konceptualiai šviežias, brandus intelektualiai, tuomet ir gražu.
Natūralizmas negali prilygti Natūralumui, nes Viešpačiui Kūrėjui konkurencija neįmanoma.
Kita vertus- koks natūralizmo kaip reiškinio atsiradimo šaltinis? Iki atsirandant fotografijai, žmonės neturėjo priemonių fiksuoti atvaizdus atminčiai ar informacijai. Logiška, kad iki XIX a. vidurio užsakius pas piešėją portretą, buvo tikimasi gauti atvaizdą kuo artimesnį realybei. Nes nebuvo kito pasirinkimo.
Technologinių atradimų era vaizdų, o dabar ir formų fiksavimą, kopijavimą padarė pigų bei prieinamą net mažiems vaikams. Elementariu mobiliaku nuotrauką dabar gali padaryti vaikščioti ir kalbėti dar negalintis pyplys.
D spausdintuvais jau spausdina daiktus penktokai. Na ir?
Ar viskas ką padarome padpaudę klavišą “Enter” yra šedevrai? Ne? Bet juk atrodo kaip tikra!
Nuobodu?
Taip. Nes nėra nieko originalaus. Būtent originalumas yra pirmasis Grožio dėmuo.
Bet originalumas pats iš savęs vertybės nesukuria, nes…
Tikras grožis tai lyg elektra- turi būti bent dvi fazės.
O antrasis dėmuo yra Minties gylis, daugiasluoksniškumas, metaforų ir semantikos interpretacijų gausa apjungta per vientisos Idėjos Harmoniją. Tik tuomet kai turime šiuos komponentus, tik tada priartėjame prie Grožio kaip Kúrybos Akto slenksčio. Ir tik tada realiai galima bandyti pradėti aiškintis ar TAI gražu ir vertinga.

Žirgo dvasia       2017-08-14 17:54

Kaip ją įpūst į stiklą?
Vo,čia tai klausimas šamanams.
Reiktų išliet stiklinį rutulį su Vyčio tuštuma viduje ir ten apgyvendint Vėlę.
Bet ar yra tokių meistrų mūsų Tėvynėje?

turėjau omenyje LED :)       2017-08-14 17:48

ir prašyčiau, be rusiškų balalaikų

Ancius Šiuolaikinėms technologijoms       2017-08-14 14:38

Ne viskas, kas šiuolaikiška yra blogai. Pvz. monumento apšvietimas ir apskritai šviesų koncepcija aikštėje. gal tamista manai, kad tą žaliuojančią bronzą apšviesi Iljyčiaus lemputėmis? Viskam yra saikas ir viskam savas laikas, bet šiuolaikines technologijas, vien dėl to, kad jos šiuolaikinės, mesti šiukšlynan gali tik užkietėjęs tugadūmas.

Šiuolaikinės technologijos?       2017-08-14 14:12

Jos taip greitai keičiasi, kad nespėjus Vyčio bronzai pažaliuoti jau taps beviltiškai nusenę.

REX       2017-08-14 13:53

Vytis su kalaviju rankoje būtų prasmingas tik jeigu būtų įvykdyta liustracija. Dabar, kai Vyčio antspaudu pridengta ir įteisinta tiek niekšybių ir vagysčių, paminklo melui kardo ašmenyse turėtų būti išgraviruota:
“Vsio zakonno!”

Naša Kvaiša       2017-08-14 13:43

Jokiūūū vitražū!
Kas če per bažnytininkū tamsybininkū išmislai Pažangos laikais?
Dar ko.
Jeigu jau statyt, tai tik Geležinę Kumelę.
Noriu įamżinti savo valdymo Epochą,
todėl pozuosiu AŠ.
Pati!

J---Anciui       2017-08-14 12:54

Puikus konceptualaus požiūrio pavyzdys.
Taip- o kodėl ir ne vitražas?
Turime ilgametės tradicijos vitražistų mokyklą, puikių vitražo meistrų.
Visiškai realu. Tik nereikia, varyti arklių ir daryti “k znamenatelnoj date”.
Gerą dalyką sukurti iki Vasario 16tos jau nerealu.
Na, o dėl ” technologijų”...
Tai ką minėjau yra tik galimybių išplėtimo bonusas.
Gali būti, gali nebūti.
Vienok smagu jog irgi matai Vėliavos koncepto variantą kaip vertingą ir galimą išsamiau diskutuoti.
Tačiau manau jog galima ir toliau ieškoti dar kitų principinių konceptų.
Nepamaišys, o padėti užsikabinti gali.

Ancius       2017-08-14 11:57

Beja, o kodėl mes užsiciklinome ties viena raiška - skulptūra? Ar todėl, kad ji vos ne per prievartą brukama, nes reikalas dega iki 2018 vasario 16. Prasikrapštykime akis, kam jis iš tikro dega? Kas mus skubina. Ogi valdžia, kuri išsigando, kas bus,  ką žmonės pasakys, jei 2018 vasario 16 aikštėje nestovės net Užupio “Kiaušinis”.
Prisimindamas vieną iš Juozapo sapnų su moderniom medžiagom ir moderniom technologijom, kurios gal ir išraiškingos, bet pažymėtos laikinumo žyme, mėginčiau pratęsti minį. Gražiai atrodytų siena su Vyties vitražu. Saulė ir apšvietimai iš to kūrinio darytų neįtikėtinus stebuklus.

Ancius ko gerui       2017-08-14 11:46

Mintis teisinga, bet kai iš plokštuminio atvaizdo mėginama daryti trimatį (nesvarbu, stilizuotą ar realistinį), atsiranda labai rimtų problemėlių. O dar, kiekviena stilizacija neišvengiamai tolsta nuo heraldikos kanono, o šito plebsas niekados netoleruos.

ko gero       2017-08-14 11:35

geriau yra geras stilizuotas Vytis, nei tas balvonas ant paso ar kituose vyčio projektuotse, kuriuose šarvai iš holivudo filmų. Dėl čia pateikto vyčio susilaikyčiau, nors geriau, nei neseniai pastatytas.

Dočys Juozapui       2017-08-14 11:25

Labai geras konceptualus sapnas.

Bebras       2017-08-14 11:18

Puiki būtų iškaba alubariui arba lietuviškų džinsų guziko dekoracija.

Juozapas---M       2017-08-14 10:58

Kails, Bičiuli.
Dėkui.

Juozapas       2017-08-14 10:51

Aš kartais kaip ir Dočys, susapnuoju.
Sapnavau jog kalbu su Naša Kvaiša.
Ta man sako:
- nors labai nenoriu to Vyčio, bet jeigu taip reikalaujate- tebúnie.
Viena sąlyga- Vytis turi atspindėti Mūsų Politiką:
Vytis turi būti ....vėtrungė, “jojantis” pavėjui, prisitaikantis prie to iš kur vėjas pučia.

MUKINNEWIS J--i       2017-08-14 10:46

Kails,
atsiprašau, kad ne į temą.
Paaiškėjo, kodėl Pats radai ne tą žodyną: jau daugiau kaip metai yra pasikeitęs eksperimentinio šešiakalbio žodyno adresas puslapyje New Prussian. Iki vakar dienos ten tebebuvo senas, kuris neatsidarydavo. Tai mano kaltė. Dabar viskas veikia, reikia spausti Dictionary: http://donelaitis.vdu.lt/prussian/newprus.htm
Arba paprasčiau:
naujo žodyno adresas yra http://prusaspira.org/wirdeins
Sėkmės!

Ancius       2017-08-14 10:42

Voveruškos nuopelnai ypatingi, diegiant euromėšlą. Pamenat tikriausiai, kai nuo pagrindinės Kalėdų eglės dingo Kalėdų žvaigždė ir atsirado skraidanti lėkštė.  Aš apie tą šventvagystę mėginau kalbėti kunigams, bet jie tylėjo raukus suglaudę. Mol, smulkmenos, nereikia erzint valdžios. Tą patį sakiau ir dėl Valdovų rūmų, kad jie negali būti aukštesni už Dievo šventovę. Už tokias šventvagystes susilauksim atpildo, - sakiau. Reakcija - tyla. Va ir susilaukėm.
Dabar lieka tik konstatuoti, kad valdžioms pataikavusi Lietuvos bažnyčia neišlaikė egzistencinio egzamino, ir, valstybei ir jos moralei galutinai žlungant, nesikelia, neatsitiesia. Ir neatsiprašo tikinčiųjų.

VaidasVDS       2017-08-14 10:26

Dzeikai,
baigiant diskusiją ne į temą,
pamėgink kam nors nukirsti ausį su aštriu kalaviju ir nesužaloti kitų žmogaus kūno dalių. Tik anot Luko Jėzus ausį pagydė, bet kad būtų gydęs kitas kūno dalis Lukas neužsiminė. Tikėti reikia Dievu, o ne žmonių koreguotais raštais…

Juozapas       2017-08-14 10:26

Pritariu Dzeikui ir jį puikiai papildžiusiam Anciui.
Labai teisingai pasakyta.
Labai!

.......       2017-08-14 10:22

Voveruška

Realistas       2017-08-14 10:16

Ne visiškai, bet pusiau “vamzdinė” skulptūra…

Dzeikas       2017-08-14 10:13

Vaidai: buvo taip, kaip parasyta Biblijoje.

Ancius       2017-08-14 10:03

Dzeikas iš dalies teisus, tik neužbaigia sakinio. Per 27 Nepriklausomybės metus valdžios sunaikino menininkus, “sukūrė” tokias liberalias egzistencijai sąlygas, kad menininkams nieko neliko kito, kaip užsiimti chaltūromis, antkapinių paminklų gamyba. Dabartės, kai valdžiukei prireikė save pateisinti , skambant šimtmečio fanfaroms ėmė karščiuoti: “Menininkai, kur jūs? Duokit mums didingą monumentą”.
O špygutės taukuotos nenorėtumėt pauostyti, - galėtų atsakyti menininkai valdžiukei. “Pasidaryk pats”, - tokiais atvejais visiems yra labai geras pasiūlymas.
Menininkas, kad ir labai talentingas, pusę gyvenimo kūręs chaltūras, staiga paprašius, nesukurs šedevro. Iki tokios dvasios įtampos ir būsenos neprišokama kaip virtuvėje prie svylančių blynų keptuvės ir reikalas vienas du nesutvarkomas, nors ir kokius didelius pinigus žadėtų.
Visos valdžios visų pirma turėtų atsiprašyti menininkų ir suprasti savo garbingą tarno, o ne viršininko vietą.
Ilga šneka, bet menininkus ūdijančiam plebsui laikas susigaudyti, kokią niekšybę valstybei yra padariusios mūsų valdžios, naikinusios su savo projektine filosofija ir idiotiškomis gairėmis bei ekspertų teroru prieš meną ir menininkus.
Atsiprašymas yra būtina sąlyga.

J---Anciui       2017-08-14 9:52

Archyvą peržiūrėti galima, bet tai jau tik griebimasis už šiaudo. Eskizuose autoriai retai kada suformuluoja baigtinę idėją. Net turint baigtą modelî, abejoju ar atsirastų skulptorius galinti realizuoti Kuzmos kūrinį mąstelyje . Pats žinai kaip nutinka mechaniškai didinant. Jau turime nevykusį Košubos mini skulptūrėlės mechaninio išdidinimo variantą Katedros aikštėje. Dar ketinama tokį pat absurdą padaryti su Basanavičiaus paminklu.
Tik autorius gali pritaikyti idėją architektūrinei erdvei, nes tik autorius gali pakoreguoti pagal situaciją. Kiti to nepadarys. Vienžo, nelabai matau perspektyvos. Idėjos reikia ieškoti šviežiai. Pirmiausiai turėtų padirbėti mąstytojai, filosofai, poetai. Tuomet kai bus ibrėžta Konceptuali mintis, tada galima kalbėtis su skulptoriais ir architektais. Toks kelias būtų logiškas ir praktiškas, padėtų išvengti grubių klaidų bei nesąmonių.
Na ir, be abejo, reikia eleminuoti iš proceso politikus, politikanus, valdininkus bei rėksmingą liumpenų plebsą.
Tai galima padaryti tik inteligentijos, intelektuaų bendruomenės ryžtingais veiksmais. Ne plepalais ir ne peticijomis, žinoma.

VaidasVDS       2017-08-14 9:46

Dzeikai,
panašu, kad šįryt nevalei burnos.
Patikslinsiu tave, kad Petras tik norėjo smogti kalaviju kunigo asmens sargybiniui Malkui ir jokios ausies jam nenukirto. Jėzus visada sugebėdavo užbėgti už akių bet kokiam smurtui (negi abejoji Jėzaus sugebėjimais), todėl joks rimtesnis incidentas neįvyko. Bet vėliau kai kam labai norėjosi, kad incidentas būtų įvykęs, tad ir buvo padaryta taip, kad koks nors Dzeikas ateityje galėtų taip papostringauti, kaip ką tik papostringavo, ir kad būtų galima pateisinti kalavijų kilnojimus. Pacitavau labai aiškiai suvokiamą ir neiškraipytą NT vietą - jei Petras būtų panaudojęs kalaviją, būtų greičiausiai kritęs nuo kalavijo ir krikščionybė kiek per anksti būtų praradusi vieną iš savo apaštalų, o gal ir dar daugiau, jei būtų užviręs mūšis…

Dzeikas       2017-08-14 9:25

Juozapui:
Tai zenklas, kad tokiam paminklui, tokiai aikstei dar ne laikas. Kai net profas daro elementarias klaidas ir krinta reikalas is ranku, lygioje vietoje , nesuprasi kodel - pozymis , kad nereikia sito projekto imtis. Kai valdzioj chamai tai tokio pobudzio ansambli kurt spjuvys dorai ir bendrajam geriui.

Dzeikas       2017-08-14 9:19

Vaidui:
Kai vienas apastalu nukirto ausi vienam atejusiu Jezu suimti, Jezus liepe grazinti kalavija i makstis.Atkreipk demesi: ne ismesti kalavija, ar kitaip sunaikinti, o ATIDETI.Juo labiau toleravo apastalus nesioti ginklus ir pats vaiksciojo su zmonemis kurie nesiojo ginklus.
Todel savo urantiskas interpretacijas palik urantistu bendruomenems nedulkindamas doriems krikscionims proto.

Ancius       2017-08-14 9:14

Užuomina ne apie apie stiliaus kopijavimą, o apie archyvo peržiūrėjimą, ką Stanislovas palikęs eskizais.

J---Anciui       2017-08-14 9:03

Taip. Apie S.Kuzmą esu sakęs dar pirmojoje diskusijoje šia tema seniau. Deja, antro Stanislovo neturim, o kopijuoti stilių nepakanka. Nes ne stilius svarbiausia, o talento įžvalga.

Ancius Užuomina       2017-08-14 8:40

“„Jis dažnai buvo kviečiamas kaip galutinis variantas, paskutinė išeitis. Tada, kai niekas negalėdavo išpildyti meninės užduoties, būdavo kviečiamas Stanislovas Kuzma“, – apie skulptorių S. Kuzmą sako fotomenininkas Arūnas Baltėnas. IQ jis pasakojo apie daug prisiminimų palikusias keliones po Lietuvą kartu su skulptoriumi, fotografuojant jo kūrinius būsimam albumui.”

VaidasVDS       2017-08-14 8:40

“visi, kurie griebiasi kalavijo, nuo kalavijo ir žus.” Mt 26, 52
——
Tad gal nereikėtų paminklo su kalaviju.
Pasiūlysiu idėją, kuri šiandien, deja, beveik neturi kokių nors perspektyvų.
Trijų kryžių fone lietuvaitė (vidutinio amžiaus) tautiškais rūbais su meile apkabinusi jaunus besišypsančius vyrą (vaikiną) ir moterį (merginą) eina kartu į kitokią ateitį. Prasmė: Lietuva, auginanti vaikus su meile ir tikėjimu geresnei ateičiai…

Nu BLI...N       2017-08-14 7:41

Tai bent Lietuvos menininkai. Vaikai darželyje ir tai gražiau pavaizduotų. O čia pazornikai.

Vietoje pauzěs       2017-08-14 0:48

Na, kadangi aistros kiek aprimo, tad nemanau jog labai pasikěsinsiu uzurpuoti komentarų erdvę- vis tiek pora valandų kaip niekas nevyksta. Noriu padidalinti tam tktu požiūriu apie galimybes kuriant Monumentą.
Metas vėlyvas, tad nejudinsiu aukštų idėjiniû materijų. Kalbėsiu apie išraiškos formą.
Kiekviena epocha monumentalius kūrinius pateikia jeigu ne viršijant savo galimybių ribas, tai bent nesivelkant uodegose. Šiandieną medžiagų įvairovė bei technologinės galimybės menininko galimybių ribas praplečia iki kvapą gniaužiančių horizontų. Todėl klausiu-
kodėl, kokia proga save ribojame vien tarp metalo ir akmens? O ir tą skurdų arsenalą naudojame nykiai provincialiai? Juk naratyvą kuria ir medžiaga. Tūlas paganinis gebėjo koncertą sugroti viena smuiko styga. Valio!
Bet prisiekiu, tas smuiko virtuozas to specialiai nedarė- taip pasielgė tik verčiamas force major aplinkybių.
Kas mums liepia groti viena ar dviem stygomis? Kur tai parašyta? Šventame Rašte nėra nurodymo paminklus lieti tik iš bronzos, o postamentus mūryti iš akmenų.
Be abejo, dirbtinai , mandrumas dėl mandrumo nereikalingas. Iš piršto laužtas manierizmas yra tiesiog pižonizmas.
O jeigu ne iš piršto?
Jeigu egzistuoja variantų ai, kuomet platesnis medžiagų naudojimas pagrîstas Idėjos argumentais, a?
Kurlink suku?
Paaiškinsiu.
Kai Lukiškių aikštėje atsirado LDK vėliava, kartą pagalvojau- o juk nebloga idėja. Vėliava!
Vėliava yra be galo senas žodis. Nešdami mūšin Vėliavą, mūsû protėviai toje Vėliavoje su savim nešėsi vėlių stiprybę. Ir tai stiprino karių dvasią. Vėliava yra tai kas veda pirmyn. Vėliava tai Garbė, Vėliava yra Priesaika.
Tūrinė Vėliava!
Vėliavoje Vytis yra savo vietoje! Bet kuris semiotikos specialistas pasakys jog Simbolis veringas kol jis nepraranda simbolio aureolės. Nubuitindami Vyties Simbolį iki ant šyvo kumelio sėdinčio diedo, mes nužemintume Istorijos Legendą iki statistikos faktologijos įvykių suvestinėse.
Kuriant Vyties Vělayos monumentą, įsakralintume aištěs erdvę Vėliava pagerbdami už Lietuvą žuvusių vėles.
Nebereikėtų operetinių XXI-mam amžiui “amžinų” ugnių ir garběs sargybose stovėti įkalintų kareivukų ritualų parodijos.
Nes Vėliava virš vėlių yra aukščiausias ir orus Pagarbos Aktas.
Tuo pačiu, išsispręstų didelės problemos Vyčio įtūrinime. Konkrečiai- daug estetiškiau galima būtų surasti Vyties projekcijų iš priekio, o ypač iš nugaros, sprendinius. Pvz. Každailio eskizuose iš šių rakursų vaizdas beveik komiškas. Panaši padėtis ir kituose projektuose.
Ar tai reiškia jog Vytis turi būti plokščias siluetas?
Tikrai ne.
Tiesiog Vėliava “skrostû figūrinę kompiziciją, kas mano manymu turi gilių metaforų.
Kad ir Viešpaties mums siųstus Likimo išbandymus. Nesiplėsiu, tegul tai daro poetai, čia jų duona.
Tai va, manau jog Lietuva yra senas tradicijas ir stiprias meninio stiklo apdirbimo meistrus turinti šalis.
Vėliava galėtų búti grūdinto stiklo!
Ar ìsivaizduojate, koks reginys atsivertų anksi ryte arba saulėlydžio metu, kuomet lūžtanti horizontali šviesa liepsnomis uždegtų rubino raudonį? O kokios galimybės kurti šviesų misterijas stikle naktį?
Nekalbu apie tai jog esame pasaulio lazerių sostinė. Ar pagaunat mintį kokios galimybės sukurti įspūdingą Monumentą atsiveria kai tame pačiame stikle naratyvo posmus dar įrašinėja lazeris.
O juk dar yra tokie reiškiniai, kaip šviesos poliarizacija, šviesos spektro skaidymas. O kur dar nano technologijų galimybės keičiant medžiagų prigimtî ir įveiklinant netikėčiausius fizikos procesus.
Manau, jog tai galėtų būti saliamonißkas sprendimas, nes originali mintis moderniame sprendime išvaduotų Vytį kaip Simbolį nuo realistinio Vyties nuogo banalumo. Vėliavoje Vytis gali būti net ir realistinis! ( aišku, ne toks komißkas kaip Sakalausko kumelě). Bet tai jau tik trečiaeilės detalės.
Be abejo tokią idėją realizuoti reikia profesionalumo, inteligencijos ir takto.
Nes chaltūrškkas gali apšikti bet kokią idėją.
Kaip ir vulgari publika.
.
J.

 

Juozapas--- A       2017-08-13 21:45

Dėl to ar verta čia diskutuoti - manau jog verta. Ir reikia! Nes, statistiškai
iš šimto skaitančių tik 2-3 rašo komentarų skiltyje.
Tarp protingų skaitytojų nuošimtis toks pats.
O tai reiškia jog rašome skaitantiems.
O kad ir labai protingi ateina čia paskaityti, neabejoju.
Tiesiog monikučių delpiai savo pagudnine ideologija yra taip sukompromitavę komentarus kaip reiškinį, jog bendros menkinančios opinijos spaudimui neatsilaiko daugelis ir vengia dalyvavimo komentarû skiltyse.
Būtent siekdama savo purviniems tikslams pajungti masių stereotipus, kontora ir nuolat siunčia čionai trolius kurie tyčia rašo briedus. Apmaudu jog portalo gaspadoriai niekaip nesuvokia šių procesų ir žaidžia tolerastiškus demokratijų žaidimus. Ir tik tuomet, kai troliai jau atvirai pradeda viską užpylinėti spamo srutomis bei provokacijomis, tik tuomet Stumk-Trauk administravimas sureaguoja.
O bet tačiau, kol yra kaip yra, kaip sako ir kariamas šuo pripranta. Duodi sobakai snukin ir toliau diskutuoji.
Nieko nepadarysi.
Kita vertus, foninis triukßmas grúdina, karštos emocijos treniruoja protą dirbti blaiviai, o kartais kokio šunėko skalijimas netgi inspiruoja netikėtų idėjų ir mus nčių posūkių.
O tai yra gerai.
Bet abejo, diskusijąvreikia perkelti į normalią kultūriné erdvę, bet prieš susikviečiant šnekai protingas galvas, visai pravartu pasitreniruoti, pasiruošti atsakyti į tam tikrus klausimus bei patiems nueiti ne tuščiom rankom.
Pvz, man diskutuojant su Tamsta kyla daug įdomių minčių, sutik, jog nors kartais ir erzinu kitokio ka!po rakursiniu matymu, bet juk prisipažink- vriedno juozapo rašinėjimai kartais irgi tamstai duoda peno smegenims.
Tai vadinama minčių šturmu/breinstormingu. Technika nenauja, bet aukšto efektyvumo.
Misliju jog diskusija vyksta naudingai.

Ancius... J,,,       2017-08-13 20:43

Abejoju, ar iš komentatorių publikos atsirastų kompetentingų svarstyti paminklo detales ir jų prasmę, kai net neaišku, kas ten bus statoma, o jūs jau kalbate į kurią pusč turi būti nukreiptas kalavijas. Ne ta čia vieta, kur detales ir jų prasmę galėtume diskutuoti.
Ėia vyksta kitokio pobūdžio politinės insinuacijos. Pvz atsitanda komentatorius - Sigitas-Žinot, kuris pridurmu kiša lenkų temą, neva ji būtų kažkuo susieta su diskutuojamu klausimu. Įpainioja čia net Pilsudskį, tris raides, kad tik inspiruotų ir aktyvuotų plebso buitinę ir zoologinę neapykantą lenkams ir Lenkijai. Gerai užslėpta provokacija ir už krūmų tupintis bevardis provokatorius žiū ir čia. Čia čia čia, bet mes su tamsta nešoksim.

Lukiškių aikštė turi tapt ŠVENTOVE       2017-08-13 20:38

po atviru dangumi.
Kičui ten ne vieta.
Ne veltui MĖŠLAS nuslinko nuo GEDIMINO kalno ir to pasekoje Sierakausko kūnas buvo išlaisvintas iš pančių.
Nedrįskit sumenkint kovotojų kraujo nes Karma jūsų giminės tada nepagailės.

Žinot,       2017-08-13 20:11

visgi centre turėtų figūruoti konservatorių išmislas - Trijų lenkiškų raidelių kompozicija su Kubiliaus biustu ir auksu išgraviruotomis Gegužės trečiosios konstitucijos išvada, kad panaikinama Lietuvos valstybė ir įkuriama Žečpospolita Lietuvos širdy, amen.

Juozapas--Anciui       2017-08-13 19:30

Sutinku- vertybinis Pamatas privalo Monumente būti nestai yra kompozicijos idėjinis stuburas. Aš tik norėjau pastebėti, jog šiuo atveju autorius pats tą stuburą apkamšė meno istorijos atliekomis, plius konceptualią visumą sudarkė stilių eklektika. Archajiška piktograminio senojo pagoniško Vyčio majestotika yra vertinga, vienok ant iki vytautinio Vyčio klijuoti dvigubą vyskupų kryžių yra karvės balnojimas. Nelabai suprantu autoriaus tikslo susiaurinant semantinį lauką ir krikščioniškam valstybingumo dėmeniui paliekant tik dekoratyvinę funkciją.
Manau derėtų ieškoti universalesnės, platesnės istorinio diskurso aprėpties. Kita bėda- Každailio eskizuose nematau jokių Vyčio kaip simbolio korelecijų su dabartimi, o juo labiau neįžvelgiu meninės idėjos projekcijų į ateitį.
Esu jau minėjęs, jog labai svarbu yra monumentu pademonstruoti Nacijos kūrybines galias, nes nekurianti tauta nekuria Valstybės, todėl meniniu atžvilgiu jokios naujos meninės idėjos neturintis dalykas negailestingai demadkuos mus kaip Tautą ir išstatys mus tiek pajuokai prieš kitas tautas, o taip pat gědą ainių akyse.
Aleksandrijos švyturys, Tadž Mahalas, Laisvės statula Niujorke, Van Gogo Arlio laukai, Malevičiaus Kvadratas ar Pikaso Gernika- tai buvo ryškūs ir konceptualiai nauji, originalūs kūriniai, kurie darė įtaką civilizacijos raidai.
Jų autoriai ir tautos pagimdžiusios tuos kūrėjus tapo nemirtingi.
O Každailio, ar kitų konkursantų darbai yra nesibaigiantis dežavū- “kur aš tai jau mačiau?”
Skirtumas tik tas, kad Každailis bent galvojo apie pamatinius dalykus, o kiti ko gero to net nesapnavo.
Bet,
- vistiek de facto rezultatas kol kas apgailėtinas.
Reikia dar labai daug diskutuoti ir dirbti, ieškoti.
Kad vėliau nebūtų sarmata.

Ir čia vadinasi menas       2017-08-13 18:48

O dar tas Bambaliauskas. Iš jo istorikas kaip iš manes kunigas.

Pasakykite       2017-08-13 18:44

Kuo nepatinka ARKA ant Neries kranto? Perneškit tą VAMZDEC ir bus OK.

Kokia komisija       2017-08-13 18:33

-toks ir kūrinys-š... krūva su bruknėmis.

nauja idėja       2017-08-13 18:05

paminklo viršuje raidės
Q W X Y Й
———
viduryje
Ж O П A
———
apačioje (ant grindinio, kur kojomis galima trypti) smulkiomis raidėmis
ąčęėįšųūž
————
tokiai idėjai pritartų VISI politikai

Sigitas       2017-08-13 17:34

Užtenka pažiūrėti komisijos sudėtį....daugelio žmonių aš nežinau tačiau kad komisijoje “KORIFĖFUS” patyręs vilkas gavęs ne vieną Lenkijos valstybinį apdovanojimą drg. Bumblauskas ir ŠMC teikia ne tik vilties bet bukvaliai garantuoja paminklas tikrai stovės….tik klausimas koks, gal šį kartą vamzdis iš “neržaveikos” kurį bando atsukti Pilsudskis…..patiktų ir lenkams…

Pone Anciau,       2017-08-13 14:59

o kodėl ne Gedimino stulpų arka, o prieš ją ir Vytis, ir Amžinoji ugnis ir Nežinomojo kapas, ką manai? Negi pačiam tik Peterburgo gražuolės nuolat vaidenasi? Nemanai, kad būtina mūsų intelektualų desovietizacija ir derusifikacija? Norit perkelti sotinę iš Maskvos į Petrapilį, tik nežinote kaip maskoliams tai įpiršti?

Ancius Juozapui       2017-08-13 14:13

Neskubėčiau taip kategoriškai vertinti kaip tamsta ir nurašinėti idėjos, vien dėl to, kad ji primena Ermitažo aikštės koloną. Ten ji yra savo vietoje ir ne sovietai ją kūrė, nesvarbu, kad Peterburgas buvo imperijos sostinė.
Aišku, galingos valstybės ilgesys ir nostalgija yra lietuviškojo mentaliteto sudėtinė dalis. Net jei komunistas ir niekšas, naikinanęs Lietuvą gerai perkratytų iš ko susideda jo mentalas, jis surastų rudimentus, ateinančius iš genetikos, kad jis vis dėlto yra lietuvis, nes nieku kitu juk jis negali pasidaryti lydekai paliepus ir man panorėjus.
Každailio meninė raiška gali patikti, gali nepatikti, bet jis savo idėją yra pastatęs ant teisingai formuluojamo pamato, kad simbolis yra simbolis o ne koks nors pačiupinėjamas arklys su pautais arba be jų. Šioje paradigmoje jau įmanoma rimta kalba, kaip jis turėtų išrodyti, bet minties poslinkis į suvokimą yra tikrai pozityvus.

Juozapas       2017-08-13 13:47

Tik apie šį projektą:
Taip, gerb. Každailis yra tikrai daug gero kultūrai ir istorijos įprasminimui nuveikusi asmenybė. Pateiktų eskizų autorius tikrai yra iš tų kurie suvokia vietos svarbą bei geba formuluoti idėjos naratyvą.
Deja, šį kartą p. Každailį kaip menininką ištiko visiška nesekmė.
Kompozicija yra primityvoka ir akis bado deržavinių rusiškų memorialinių ansamblių replicizmu.
Paminklas sukilėlių nužudymo aikštėje a la Muravjovo laikų “pametnykas” Matuškos užkariavimams pagerbti?
Vos ne prie Peterburgu Ermitažo stovinčios kolonos kopija ir dar tos pusiau petrapiliškos, pusiau tarpukario kaunietiško moderno hibridinės kolonados….
“Marsovo pole-LT”.
Kalbant apie pačią Vyčio skulptūrą...
Autorius užsižaidė estetizmu ir betobulindamas tobulas formas taip išgrynino formas, kad gavosi kastruotas bedvadis daiktas. Dekoratyvinė heraldinė replika be sielos, forma kurioje nebeliko vietos emocijai.
Suvenyras.
Sumažinus šimtus kartų būtų gražus prizas rajono sportakidos nugalėtojams.

Lyberis       2017-08-13 13:19

Uj,as nohriu modehrnaus VAMZDŽIO iš plonos skahrdos.

Kur Gedimino stulpai?       2017-08-13 13:17

Vartai į aikštę turi būti Gedimino stulpų arka.
Ant pjedestalo turi stovėt ŠV.KAZIMIERAS ant balto žirgo.Kazimieras turi būti su sparnais.
Žirgas turi stovėt ant Lietuvos laukų akmenų krūvos,suneštos Tautos rankomis.
Va,už tokį kūrinį ne vienas eitų gyvybę aukot.

Neosovietijos kilmė       2017-08-13 12:35

Mes žinome, kad Lukiškių aikštės memorialui sukurti buvo skelbta net keli konkursai ir išsidalintos babkės. Nesuprantame tik, kodėl jiems išmokėtos tos babkės, o Jūs? Už ką?

Pikc       2017-08-13 12:32

O, “šiuolaikinis mianas” ir bumblowskis - tiesiog idealus derinys Lietuvos istoriniam memorialui! :D

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.