
Nors nesu skambių STT ikiteisminių tyrimų šalininkas bei visuomet pabrėžiu nekaltumo prezumpcijos svarbą, kaip teisinės ir demokratiškai valdomos valstybės būtiną elementą, tačiau eilę metų viešai besitęsianti vieno privataus namo valstybinėje žemėje statybų istorija yra išskirtinė tuo, kad atskleidžia mūsų teisėsaugos ir kitų valstybinių institucijų bejėgiškumą kovojant su kai kuriose Lietuvos savivaldybėse įsivyravusiu politinio lygmens banditizmu, kuomet viena ar kita politinė grupuotė savo teritorijoje iš esmės valdo visas svarbiausias gyvenimo sferas – nuo eilinės mokyklos sargo priėmimo į darbą klausimo iki visiškos vietos žiniasklaidos kontrolės.
Dabartinės tendencijos vietos savivaldoje aiškiai signalizuoja apie didelius iššūkius demokratijai bei oligarchinių tendencijų vystymąsi Lietuvos miestuose. Remiantis Vyriausios rinkimų komisijos duomenimis, po 2019 metais įvykusių savivaldos rinkimų net septyniolikoje savivaldybių (iš šešiasdešimties) absoliučią daugumą tarybose užsitikrino viena politinė jėga, kas išryškina tarybos mažumos teisių bei nuomonių pliuralizmo savivaldybėse užtikrinimo svarbą, tuo pačiu identifikuoja kitą labai svarbų – sveikos politinės konkurencijos trūkumo regionuose aspektą.
Itin prasta bei selektyvi, politiniais argumentais grįsta savivaldybių administracinė priežiūra (įstatymo viršenybės principo nesilaikymas), svertų-atsvarų mechanizmo savivaldos lygmenyje nebuvimas, vietos valdžios administracinių resursų naudojimas tiek asmeniniams, tiek grupiniams politiniams interesams tenkinti, kitaminčių oponentų persekiojimas, bendruomenės įbauginimas, teisinis nihilizmas ir aibė kitų priežasčių sąlygoja Konstitucijoje teritoriniams administraciniams vienetams laiduojamos savivaldos teisės išsigimimą, kuris – reikia pažymėti – ir toliau sparčiai vystosi.
Esant tokioms aplinkybėms vietos savivaldos stiprinimo nereikėtų tapatinti su savivaldos galių didinimu ir platesnių teisių savivaldai suteikimu. Užvaldytose savivaldybėse tai būtų tolygu vietininkių „cariukų“ galių didinimui. Jau dabar yra tokių pavyzdžių, kuomet savivaldybė kėsinasi net į valstybės konstitucinės santvarkos stabilumą. Lietuvos Konstitucijoje yra numatyta, kad teisingumą Lietuvos Respublikoje vykdo tik teismai, o valdžių padalijimas yra vienas svarbiausių demokratinės valstybės konstitucinių principų, kuris daro įtaką valstybės valdžios organizacijai, jos funkcionavimui ir garantuoja žmogaus teises bei laisves.
Tos pačios garsiosios vadinamojo Vijūnėlės dvaro statybos tapo rimtu išbandymu ne tik teisėsaugos institucijoms, bet ir jaunai Lietuvos demokratijai. Prisiminkime, iki kokios pavojingos ribos buvo prieita, kai dėl vieno neteisėtai pastatyto privataus namo visos savivaldybės tarybos daugumos balsais buvo kreiptasi į Respublikos Vyriausybę su prašymu ieškoti būdų, kaip būtų galima nevykdyti Lietuvos Aukščiausio Teismo neskundžiamų ir įsiteisėjusių sprendimų.
Centrinės valdžios partijos, it Ribentropo-Molotovo paktą, braižydamos įtakos sferų žemėlapį Lietuvos savivaldybėse, privalo suprasti, kad esama situacija yra itin grėsminga ne tik lokaliu – vietos demokratijos ar kriminogeniniu požiūriais, tačiau ir visos valstybės saugumo prasme. Tam tikruose Lietuvos regionuose vietos oligarchai ne tik kad jaučiasi visiškai nebaudžiami, bet ir turi daugiau negu reikalinga administracinius resursus daryti tiesioginę įtaką rinkimams, viešajai nuomonei, o vėliau – ir jų apygardose išrinktiems Seimo nariams, todėl nepakankamas bei lengvabūdiškas dėmesys savivaldybių užvaldymui, ateityje gali sąlygoti labai sunkiai sprendžiamas pasekmes visos valstybės mastu. Šioje vietoje pilietinė visuomenė paprasčiausiai negali likti abejinga.
Straipsnyje yra pateikiama autoriaus – Druskininkų m. savivaldybės tarybos nario, teisės mokslų doktoranto –nuomonė.
P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.
Parašyk komentarą
Komentarai
Ar dabar jau, užuot prieš rašinio pavadinimą parašę autoriaus vardą, rašysit, kad ,,Straipsnyje yra pateikiama autoriaus – Druskininkų m. savivaldybės tarybos nario, teisės mokslų doktoranto – nuomonė”?
O vietinis feodalizmas gyvuoja net tokioj stiprioj demokratijoj, kaip Amerikos. Ką su tuo daryt? Turi atsirasti jėga, kuri nusikaltusius valdininkus sodintų. O tam reikia laisvos spaudos.
Česlova Zukulienė > Tamstos mintys daro gėda demokratinei bendruomenei. Negalima iš neteisėtos veiklos padariniu pastatyti moralės bažnyčia ir vaizduoti jog čia viskas gerai . Tamsta elementariai nesupranta jog tokiu atveju valstybė pripažįsta jog tas statinys, su tam tikromis išimtimis, gali būti naudojamas-funkcionuoti todėl kompensuoti sąnaudas statybos nacionalizavus savininkams yra privaloma , jau ne pagal Lietuviškus įstatymus o žmogaus teisių konvencija ..( nuosavybė žmogaus yra neliečiama ) ir jokia kita institucija , ale ‘supistas‘ Seimas, negali jo ratavoti kaip sau tinkamas .
cit. ” Konstitucijoje yra numatyta, kad teisingumą Lietuvos Respublikoje vykdo tik teismai, o valdžių padalijimas yra vienas svarbiausių demokratinės valstybės konstitucinių principų, kuris daro įtaką valstybės valdžios organizacijai, jos funkcionavimui ir garantuoja žmogaus teises bei laisves. ” Kaip manote ar Lukiškiu a. istatymą priimant R.Karbauskiu buvo atsižvelgta jog tik teismai gali nuspresti ir panaikinti savo pačiu priimtus sprendimus tuo konkrečiu klausimu?? Deja nereikia peikti savyvaldos ‘vadukų’ , jie tokiais nebūtu jei ju daromas blogis demokratijai nebūtu atsveriamas materialiais dalykais bendruomenėje . Ir dar, Seime visi tokie .. jei tik duosi neribotą valdžia antroje kadencijoje visas grožis ir pareiga visuomenei jų taps kompromisais su savo sąžine vardan kažko dsidesnio .
Korupcija is valstybes prieziuru,,pabego i savivalda,kodel?Ogi vokti galima be baimes,nes meras ar koks uzslaptintas KGB-istas leis ir tyles.Lauzikas(zinoma persona eina i teisma ir pareikalauja,kadnagrinetu slaptai-kodel?Uspaskichas atgavp nuimtas babkes ir rodo spygas link Vilniaus,nes komanda atejo is Maskvos.Kur matyta,tokiu suvirintoju-tik Lietuvoje,O Pasilis-generalinis prokuroras reikalauja pinigu,bet juk jo pareiga isaiskinti ir nubausti ir ne tik gyvsidabrio trucinikus,bet i8r pedikus?ir tas vyksta be jokiu KT (Zalimas eik anas velniop-debilu debilas,nors jis mano kad jam vbiskas leidziama.Jis net parlamento komisijai nurodineja?)O ar zinote kodel TS lakste ,kaip paduke po seimo sale ypac anukasoreikejo nepamesti virveliu,kurias tampomos jau trys desimtmeciai ir kas tai daro?Negi Karbauskas ?Ne,tai daro Landzbergis ,kuris nemoka skaityti ka raso apie jo praeiti bei dabarti bendrazygiai,nors ten uzslaptintu aibe,kad ir toks Stankevicus,“Gintaro “viesbucio direktorius.Nesuprantu,kodel musu isrinkta valdzia negali pastatyti i vieta LRTV (turiu omenyje,kad viena karta pasodinti uz valtybiniu lesu tratinima<o apie deza paskiaus,bet niekam ne valia,juk pas mus yra visazinantis gesefto specialistas “dedule” Landzbergis.Gal uzbaikime su ta sovietine smarve?
Rašote, kad tai autoriaus nuomonė. Nesutinku. Tai ne nuomonė, o faktiškos padėties konstatavimas. Domiuosi Lietuvos politika ir jau kuris laikas vis iškyla klausimai, kodėl nėra priežiūros instituto suvaldyti savivaldybių “karaliukus”. Pagaliau sulaukta. Ačiū autoriui. Reikia tikėtis kad tai ne vienintelė nuomonė. Turint omenyje, kad Lietuvos visuomenė yra pasyvi, vilčių laukti iniciatyvų iš jos nėra.
Problema KONSTITUCIJOJE.Čia eliminuota nepriklausoma teisėtumo priežiūros institucija valstybėje.Kodėl"eliminuota?“Laikinajame Pagrindiniame įstatyme tokia institucija figūravo kaip ir regiono valstybių Estijos ,Suomijos konstitucijose.Už viską turime dėkoti Konstitucijos tėvams - sovietiniams teisininkams ir jų bendrininkams.
Tai vėžys, ėdantis Lietuvos žmonių viltį gyventi laisvai, laisvoje valstybėje.