Įžvalgos

Jonė Dambrauskaitė. Ar refleksija į meno provokaciją yra vandalizmas?

Tiesos.lt redakcija   2017 m. lapkričio 29 d. 8:51

7     

    

Jonė Dambrauskaitė. Ar refleksija į meno provokaciją yra vandalizmas?

Istoriniame Kauno Karo Muziejaus sodelyje stovintis laisvės simbolis šiuo metu apraizgytas statybiniais pastoliais, o Juozo Zikaro Laisvės skulptūra „įkalinta“ pilkoje dėžėje. Daugelis čia apsilankiusiųjų mano, kad vyksta paminklo remontas. Tačiau tai – Kaune daug dėmesio ir prieštaringų vertinimų sulaukusi Kauno bienalės instaliacija, japonų menininko Tatzu Nishi „Laisvė“.

Už eurą galima pakilti sukonstruotais laiptais į paminklo viršų, o ten atsiduri sovietinėje virtuvėje, kur įrengtame kambarėlyje ant virtuvinio stalo stovi Juozo Zikaro „Laisvė“. Nenuostabu, kad tokia instaliacija sukėlė ne tik nemažą susidomėjimą, bet ir daug prieštaringų nuomonių. Vienų manymu, tai galimybė pažvelgti Laisvei tiesiai į akis, perkelti ją į savo kasdienę buitį. Kitiems virtuvėje atsidūrusi Laisvė primena sovietinius laikus, kai apie tikrąją laisvę buvo galima kalbėti tik saugioje aplinkoje – ne kur kitur, o prie virtuvinio stalo, tos pilkos dėžės ribose. Dar kiti į šį Laisvės įkalinimą žiūri kaip į brangaus simbolio išniekinimą, jų ilgai ir skausmingai siektos laisvės išnaudojimą už vieną eurą. Tad ko iš tiesų siekiama šia menine provokacija?

Instaliacijos autorius Tatzi Nishi Kauno bienalės programoje pristatytas kaip menininkas, kurio „tikslas nėra įtikti ir patikti visiems“ ir jo kūriniai „dažnai sukelia kontraversiškas reakcijas ir didelę opoziciją“. „Nishi siekia ne tik sustabdyti žmones prie meno kūrinio pakeliui į parduotuvę ar namo, bet ir pakeisti juos iš pasyvių žiūrovų į aktyvius stebėtojus“.

Vieną lapkričio rytą, Laisvė sulaukė taip laukto aktyvaus žiūrovo. Lapkričio 15-ąją kauniečiai Saulius Dambrauskas ir menininkas-pacifistas Vytenis Jakas, apsirengę baltais chalatais tarsi gydytojai apžiūrinėjo instaliaciją ir ėmėsi kai kurių korekcijų. Ant skulptūrą juosiančių sienų jie baltais dažais užrašė: „LAISVĖ LAISVEI“, „LAŠAS LAISVĖS“. Lyg ir galima būtų pasidžiaugti: japonų menininko instaliacija iš esmės pasiekė savo tikslą. Bet šie „aktyvūs stebėtojai“, kurių teigia taip laukusi Kauno bienalė, sulaukė netikėtos organizatorių reakcijos. Šį meninį performansą bienalės organizatoriai bei „Kauno diena“ suskubo įvardinti chuliganizmu ir vandalizmu, o LAISVĖS užrašai jau kitą dieną buvo uždažyti. Juos mena tik ant dėžėje esančių durų likęs L raidės kraštelis. Dėl šio „vandalizmo“ Kauno bienalės organizatoriai kreipėsi į policiją ir šiuo metu prieš performanso sumanytojus pradėtas ikiteisminis tyrimas „dėl viešosios tvarkos pažeidimo“.

Įdomu tai, kad menininkai dirbo dieną, apsirengę baltais chalatais, pakvietę performansą užfiksuoti ir žiniasklaidos atstovus, ir net erdvėje, kurioje įspėjamai nurodyta: „Jus stebi vaizdo kameros“. Tad kaip galėjo būti, kad šis atsakas buvo taip iškreiptai suprastas ir kur čia galima įžvelgti vandalizmą bei viešosios tvarkos pažeidimą? Baltų chalatų reikšmę S. Dambrauskas ir V. Jakas pristatė ne tik kaip sumanytą pilietinį gydymą, o ir kaip solidarumo išraišką šiuo metu Lietuvoje pilietinį ryžtingumą demonstruojantiems gydytojams bei Kauno darželinukų valgyklų darbuotojams, taip skatindami į šią „Laisvės Laisvei“ akciją pažvelgti daug plačiau – iš pilietinės savimonės gelmių.

Nemažai Lietuvos menininkų palaikė S. Dambrausko ir V. Jako idėją ir įvardino ją kaip puikaus gyvo meninio dialogo pavyzdį. Tačiau Kauno bienalės rengėjai ir toliau atkakliai laikosi vandalizmo versijos išsižadėdami savo aktyvaus žiūrovo ir bet kokios už kalbos ribų išeinančios refleksijos į pateiktą provokaciją – mat tam nebuvo gauti reikiami leidimai. O juk tai galėjo tapti puikiu gyvo meno pavyzdžiu ir būsimiems miesto projektams, ypač „Europos kultūros sostinės 2022“ kontekste! Tokia reakcija Kaune pagimdė anekdotinį aforizmą: „Jeigu menui reikalingas leidimas, tai jau nebe Menas, o bienalė“.

Absurdiška, kad bet kokie Bienalės Facebook’o puslapyje atsiradę įrašai apie šį incidentą vėliau buvo ištrinti, tarsi nieko nebūtų įvykę, užkertant kelią tęsti diskusiją bent socialinių tinklų erdvėje. Kyla klausimas – kodėl tuomet norėta perkelti meną iš galerijų į miestą, į žmogaus kasdienę aplinką, jei dialogas pasibaigė vos tik į šį dialogą pabandė įsijungti žiūrovai? Ir būtent aktyviai įsijungti, ko taip ir siekia šiuolaikinis menas.

Abu policijos nemalonėje atsidūrę kauniečiai aktyviai dalyvavo ir gindami visuomenės interesą – sustabdė neteisėtus medžių pjovimo darbus Kaune. Dabar, atrodo, Bienalės vardu su jais bandoma susidoroti kaip su nepatogiais piliečiais. Bet kur tuomet šioje istorijoje pradingsta tas deklaruojamas žodis MENAS? Juk T. Nashi, kėsindamasis į Laisvės paminklą, laukė reakcijos – ko mes imsimės dėl šio meninio vandalizmo? Stebėsime? Džiaugsimės? Burnosime? Imsimės kokių nors veiksmų? Ar tai ir nėra meninė diskusija? Juk menininkas uždavė klausimą savo darbais, o ne prie diskusijų stalo. Negi žiūrovas turėtų atsakyti jam ne ta pačia kalba?

Įdomus ir faktas, kad dienraštis „Kauno diena“, paskelbęs straipsnį apie šį „vandalizmo išpuolį“, internetiniame portale buvusį savo žurnalistės straipsnį iškupiūravo!

Spausdintame dienraštyje iš to paties straipsnio, publikuoto internete, dingo nepatogi įžvalga: „Neatmetama, kad toks išsišokimas ant „Laisvės“ paminklo yra nukreiptas ir į medžių pjovimo problemą Kaune, taip siekiama parodyti, kad ne visų nuomonės yra girdimos ir gali laisvai skambėti.“ Ar tai praslydusio „laisvo žodžio“ cenzūra? Gal šiam sakiniui tiesiog pritrūko popieriaus? O gal tai dar viena provokacija, nes norisi tik dar aiškiau ir ryškiau, ir jau ne tik kaip meninį performansą, užrašyti „LAISVĘ LAISVEI!“

Kreipiausi į Tatzi Nashi jam pristatydama įvykusį incidentą. Bienalės organizatoriai skelbėsi patys būtinai apie tai pranešią menininkui, teigdami, kad buvo sugadintas jo kūrinys. Kol kas jokių viešų autoriaus komentarų apie tai nepaskelbta. O vis dėl to būtų labai svarbu išgirsti ir paties menininko nuomonę. Tikiuosi greitu metu sulaukti atsakymo ir būtinai juo pasidalinti. Nors, kaip žinia, teisine prasme šių dviejų kauniečių likimo tai nepakeis. Šie žmonės kai kam nepatogūs. O Bienalė neklysta. LAISVĖ LAISVEI!

O ką apie tai manote Jūs? Kviečiu išreikšti savo nuomonę viešoje erdvėje.

Jonė Dambrauskaitė, aktorė

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Pikc       2017-11-30 9:59

Perskaičiau šitą Vitkienės pareiškimą - ir net smalsu patapo: ar “progresyvai” patys tokie infantilūs, ar tikisi, kad normalūs žmonės tokie kvaili ir tą idiotišką “paaiškinimą” priims už gryną pinigą? smile
Beje, prisimenate, kaip sakiau, kad šitai faunai tas pats, ar normalus menas, ar tarkim, išsituštinimas ant gatvės iš keltuvo? Nes moralė jiems nieko nereiškia. Todėl linberastiniai degradai gali dergti iškilių žmonių ir tautos didvyrių atminimą ar tyčiotis iš normaliems žmonėms brangių simbolių ir po to pareikšti, kad “Mūsų visų Laisvė yra verta kiekvienos nuomonės – tai brangiausia, ką turime.” Ciniška? be abejo - bet net nesu tikras, ar ta fauna tai supranta.
P.S. Mano NUOMONĖ, kad jie yra liberastiniai degradai, yra LYGIAI TIEK PAT verta, kiek jų pačių įsivaizdavimas, kad jie yra “didūs progresyvūs mianinykai” - nes juk “[m]ūsų visų Laisvė yra verta kiekvienos nuomonės”. wink

Pikc       2017-11-29 19:32

Tiesą sakant, visų menininkų tikslas yra iššaukti žiūrovų reakciją - tik NORMALŪS menininkai siekia žiūrovą sudominti, sužavėti, priversti susimąstyti. Bet tam reikia TALENTO.“Progresyviū mianinykū” šutvė nieko panašaus į talentą neturi - užtat anie ir paskelbė, kad “mianas ira bilekas”, o tikslas - sukelti BET KOKIĄ reakciją. Ir kuo stipresnė, tuo geriau. Kitaip tariant, ne kokybė, o kiekis. Suprantama, lengviausias, mažiausiai pastangų reikalaujantis būdas - įžeisti, papiktinti, pasityčioti. Paprastas palyginimas: normalus menininkas, norėdamas nustebinti ir sukelti reakciją, nutapys paveikslą ar sukurs skulptūrą, o “progresyvas” - išsituštins viešoj vietoj, pavadindamas tai “performansu”. Abiem atvejais reakcija bus iššaukta - bet normalūs žmonės matys aiškų skirtumą, o “progresyvai” ir jų liberastinis “fanklubas” - ne. Na, o kad pirmiausia puolama tai, kas žmonėms brangu ar net šventa (Laisvės paminklas ar Jėzaus paveikslas Kastelučio “spektaklyje”) - irgi logiška, nes gi kuo brangesnį simbolį apdergsi, tuo audringesnė bus reakcija.Ir dar - svarbu, kad ta reakcija būtų BEJĖGIŠKA - taip DAUG smagiau (tiek patiems “mianinykams” tiek (ypač) jų liberastiniams gerbėjams. Užtat tie “progresyvai” pirmiau ir pasirūpina “stogu” (dažniausiai - iš valdžios), kad jeigu ką, “retrogradus” (t.y. normalius žmones) sutramdytų ir jokios asmeninės atsakomybės prisiimti nereikėtų. Na, čia maždaug panašiai, kaip koks nors snarglius iš už mamos sijono kitus vaikus erzintų, pagautas nebaudžiamumo ekstazės. Tik tam “snargliui” atleistina, nes dar nesupranta ką daro - šitiems gi degradams atleidimui pagrindo nėra.

Marginalas       2017-11-29 18:14

Niekas to japono nepapirko - davė idėją ir tiek. Idėja pati iš savęs nei bloga, nei gera: įgyvendinti galėjo vienai savaitei ir būtų per akis užtekę. Deja, tikras tikslas - neleisti kariams padėti gėlių per kariuomenės dieną, tuo aiškiai parodant, kad kariuomenė privalo ginti bet kurių valdančių banditų interesus pagal jų komandą, tik ne savo šalies laisvę.
Jei šitaip būtų pasielgta kad ir JAV, patys kariai per porą valandų išardytų patyčias, dar aplink sustatę ginkluotą apsaugą, kad mentai nesumanytų trukdyti (užtektų vienos automato serijos virš galvų, kad brudai išlakstytų padarę į kelnes). Deja, buratinai sugeba tik rašyti peticijas savo vergvaldžiams. Taigi kokie buratinai, tokia ir vis siaurėjanti laisvė dėžėje, viskas tvarkoje, valio!

Juozas       2017-11-29 17:49

Įdomu, kas ir kiek sumokėjo japonui už tą nesąmonę. Galima išsidirbinėti savo (“menininkų”)aplinkoje, o į viešumą gal geriau nelįsti su tokiomis idėjomis. Panašu, kad jis vadovaujasi šūkiu- kuo kvailiau- tuo man geriau.
Jau geriau į tokią virtuvę patalpinti Dalios, Sauliaus ir Viktoro biustus- tegul pasikalba su žmonėmis.

nepasiduokime       2017-11-29 11:54

Šiandien gyvename, tarsi, kokiame beprotnamyje. Ypač tai ryškiai jaučia gyvenantys Vilniuje(turiu mintyje incidentus su Lukiškių aikštės paminklų “konkursais”, su Gedimino kalno “tvarkymu”). Liūdna, kad sostinės “ligos” pradeda plisti ir kituose Lietuvos miestuose, neišskiriant ir Kauno. Norėtųsi tikėtis ir palinkėti Kaunui, kad šis miestas, kuris visada, net gūdžiu sovietmečiu, išsiskyrė savo originalumu, savo tvirta kaunietiška dvasia, nepasiduotų ir šiandien.
O mielam Sauliui D. - laikykis, broliuk.

ruta       2017-11-29 9:59

..tokius mianininkus , kaip sis japonas reikia vyti su sudina sluota ..Stebina iki ko nusiryto politikai ,  valdininkai , kurie ir vairuoja tokiom meslinom atrakcijom ..Kodel tokiu degeneratu ir neuzdarius i deze su uzrasu -  fekaliju kruva ..bet , manau ir tada atsirastu liberastai besmegeniai , kuriems ir tai butu mianas ..

Laisvė- Laisvei       2017-11-29 9:06

Esu iš tų pasipiktinusių japono instaliacija. Śaunuoliai S. Dambrauskas ir V. Jakas. LAISVĘ -LAISVEI.


Rekomenduojame

Samuelis Greggas. Teisingi pinigai

Teismas patenkino LLKS skundą: prokuratūra iš naujo spręs, ar iškelti Rūtai Vanagaitei bylą dėl partizanų vadą juodinusių teiginių

Vyriausybė ketina parengti kompleksinę programą, aprėpiančią visą pokario Laisvės kovų įamžinimą

Vidmantas Valiušaitis. J. Pilsudskio „genijus“

Algimantas Rusteika. „Ar pajutot, kaip narsiąją žiniasklaidą apėmė baimė?“

Verta prisiminti. Aistros dėl Lukiškių aikštės statuso virė ir anksčiau

Liutauras Stoškus: „Gražus kalnelis gali būti bet kur“

Vidmantas Valiušaitis. Dėl Škirpos – tiesa yra kita, pone mere

Vytautas Kabaila. Vyriausioji rinkimų komisija – nesąžiningų politikų ugdytoja, globėja ir užtarėja?

Politinis teismų procesas baigiasi? Kauno apygardos teismas skelbs nuosprendį Garliavos šturmo liudytojų byloje

Algimantas Rusteika apie Lietuvos žiniasklaidą: „Ką TAI turi bendro su gyvenimu?“

Romualdas Povilaitis. Sisteminė korupcija egzistuoja ir aukštajame moksle, nors apie tai tylima

„Talka kalbai ir tautai“ prašo Seimo Lukiškių aikštės konkursą pripažinti niekiniu

Vytautas Rubavičius: Antanas Smetona turi sugrįžti namo

Marius Kundrotas. Demokratija serga. Pribaigti ar gydyti?

830 tūkst. lenkų pasisako už abortų vaisiaus ligos ar negalios pagrindu draudimą

Švedijos Bažnyčioje vengiama Dievo lytį nurodančių įvardžių

Prof. Laima Kalėdienė. Vyriausybė siūlo atimti iš lietuvių kalbos jos valstybinį statusą

Algimantas Rusteika. Mano tvirtybės šaltinis

Vilniaus forumas: neteisėtas ir neskaidrus Lukiškių aikštės konkursas turi būti anuliuotas

Geroji Advento Naujiena: „Budėkite!“

Vytautas Landsbergis partijos kolegoms: „Galėjome išsišokti su „Lietšitu“...“

Liudvikas Jakimavičius. Laiminga diena

Algimantas Rusteika. Bunkerio Lietuva

Stratforo kūrėjas: ES yra žlugusi. Vytautas Radžvilas: Kodėl apsimetinėjame, kad nieko nevyksta?

Estijos siūlymas: jokia šalis neturėtų būti verčiama priimti pabėgėlių

Vygantas Malinauskas. Dvi pasaulėžiūros – du požiūriai į simbolius

Seime rengiama konferencija „Ko reikia, kad išliktume dar šimtą metų?“

Eimuntas Nekrošius: „Ateitis man kelia nerimą“

Kun. Robertas Grigas. „Kad Lietuva nebūtų išstūminėjama iš Vilniaus, o Vytis iškiltų ten, kur jam ir priklauso būti, – reprezentacinėje aikštėje“

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.