Visuomenės pokyčių analizė, Demokratija ir valdymas

Gytis Padegimas: „Laisvė“ pirmykščio žmogaus virtuvėje

Tiesos.lt redakcija   2017 m. spalio 3 d. 22:05

11     

    

Gytis Padegimas: „Laisvė“ pirmykščio žmogaus virtuvėje

Na, štai, pagaliau ir aš užsiropščiau į „namelį ant vištos kojelės“...

Ėjau į šį 11-osios Kauno bienalės objektą Karo muziejaus sodelyje tikėdamasis pamatyti jo link plūstančias minias, nes nemažai tikrų Lietuvos patriotų, buvusių bendražygių „Sąjūdyje“ piktinosi šia akcija-atrakcija, o jaunimas, priešingai, džiaugėsi, kad ,,prikolna“ ir skubėjo „Facebooke“ dalintis familiariomis nuotraukomis, kur jie „nusitraukę“ su šia J.Zikaro skulptūra lyg su ,,sava biče“.

Konstrukcijos papėdėje nuo šalto vėjo gūžėsi keli jaunuoliai, kaip paaiškėjo, bijantys aukščio, o iš namelio netrukus nusileido grupelė jų draugų, VDU studentų, kurių dėstytoja mane užtikrino, kad „ten nėra ko lipti, nes nepamatysiąs nieko, ko nematęs“.

Smalsumas vis tik ima viršų – užsiropščiau.

Atsidūriau virtuvėje, įkurdintoje virš nuo vaikystės mylimų ąžuolų viršūnių, kuri jaunam žmogui, įsitikinusiam, kad pasaulis prasidėjo tik su moderniųjų technologijų era, niekuo nesiskiria nuo pirmykščio žmogaus urvo.

Aplinka tikrai niekuo nenustebino ir nesudomino. (Kažin kokia statistika galėtų nustatyti, kiek Lietuvos gyventojų tebesinaudoja tokiomis virtuvėmis neturėdami jokių šansų jas modernizuoti, padaryti jas patogesnes, gražesnes?)


Buvau virtuvėje su ant stalo užkelta „Laisve“ vienui vienas. Pritrenkė jos pažaliavęs veidas ir drabužis. Ir kaip gi čia nepažaliuosi iš pykčio, jei per visus nepriklausomybės metus mūsų laisvę dosniai „šmotais“ dalinę Skandinavijos bankams ir tarptautinėms monopolijoms bei koncernams, „Gazpromui“ ir „Rosatomui“, ir savęs bei savųjų, aišku, nepamiršę, išguję didžiulę dalį tautos nugaros lenkti į svetimus kraštus buvę kompartijos ir komjaunimo skyrių vedėjai, instruktoriai, jų „šlovingosios“ istorijos tyrinėtojos, žodžiu, visa šita „grupė draugų“, kiaulės akis įsidėję, kaip sakydavo mano tėtis dzūkas, net partiniu vėzdu varomi, nesitraukia nuo valdžios lovio?

Kaip čia nepažaliuosi, jei net ant aukštoko postamento stovėdama, kasdien girdi bent apie kelias valdžią turinčių, turėjusių ar turėsiančių aferas, korupcijos skandalus, atvirą piktnaudžiavimą valdžia ir visišką nebaudžiamumą?

Kur čia nepažaliuosi, kai valstybės šimtmečio išvakarėse sugriaunamas Gedimino kalnas – kitas per amžius šventas tautos ir valstybės simbolis, o kaltų, atsakingų dėl tokios nusikalstamos veikos nėra?

Galų gale, kaip čia nepažaliuosi, kai per virtuvės langelį matyti duobė vietoj Vienybės aikštės ir dar tokio gylio, lyg čia ką tik būtų nukritęs Tunguskos meteoritas, o po tą duobę dar giliau rausiasi, matyt, iš didžiųjų amžiaus statybų Sibire parsigabenta technika? Kam rūpi, kad čia – miesto širdis, kad beatodairiškai naikinamas šimtmečiais kaupęsis kultūrinis sluoksnis, kad po tokio sunkiosios technikos pasišvaistymo išnyks didžiausias miesto turtas ir puošmena – šimtamečiai ąžuolai?

Užtat vieninga, nedaloma, išmanioji per amžių amžius Kauno valdžia, susitelkusi apie vienintelį, nepakartojamąjį Merą iš didžiosios raidės, padovanos mums dar vieną negyvą akmeninę dykrą, pritrauks į miesto centrą nevaldomus transporto srautus, o mus, kuriems neva tai ir daroma, išguis iš taršoje ir triukšme paskendusio miesto centro.

Tu gi, Laisve, jei nenuvirsi kartu su paskutiniais ąžuolais pasikasus po Tavo postamentu, toje taršoje visiškai oksiduosiesi ir pavirsi į dulkes…

Bet apie ką aš čia? Tiesa, buvau paprašytas pakomentuoti mums visiems svarbaus simbolio J. Zikaro „Laisvės“ įkurdinimą sovietinėje virtuvėje. Manau, kad jeigu „Laisvė“ atlaikė įkalinimą sovietiniuose rūsiuose ir užmaršties kalėjimuose, tai į šį „virtuvinį“ įkalinimą jai tik nusispjaut.


Nors, tiesą sakant, neįsivaizduoju jos vyresniosios sesers niujorkiškės „Liberty“, aplipdytos kokiais nors buitiniais priedais. Neįsivaizduoju ir kurios nors Tekančios saulės šalies senosios sostinės Kioto šventyklos ar jos dalies, talentingosios lietuvių menininkės P.K.Pukytės vadovaujamų lietuvių menininkų desanto įtupdomos į kokią nors tupyklą. Bet man greičiausia trūksta vaizduotės, o gal tiesiog nesu nuosekliai susipažinęs su postmodernaus ir postpostmodernaus meno raida?

P.S. Labai praktiškai ūkiškai – kol „Laisvė“ pasiekiama, būtų nuostabu, kad restauratoriai nuplautų nuo jos tą skenduolišką žalėsį.

P.P.S. Ar mes valstybės 100-čio proga sugebėsime tai padaryti ir su mūsų visų Laisve, tai jau kitas klausimas.

Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Niujorko "Liberty"       2017-10-4 19:36

sukūrė išrinktoji tauta, žodžius į lūpas įdėjo irgi ta pati, tad ir likimas tos kitoks.

Dar Antanas        2017-10-4 11:42

Norėtųsi, kad mūsų komentarai būtų rimtesni, geriau apgalvoti ir sąžiningesni. Juk čia keliamas rimtas klausimas: kaip žiūrėti į istorinius lietuvių kultūros sumbolius? Ar tikrai jau jie mums nieko nereiškia? O mes skelbiamės kažkokiais vienos valandos ar nuotaikos dievais? Mes - viskas, o mirusieji - niekas? Su kokiu nusimanymu, ketinimais ir atsakomybe čia rašomi komentarai, lengviausia galima spręsti iš asmens, kuris pasislėpęs po DREAM STALKER kauke, visą gyvenimą teatrui pašventusį režisierių Gytį Padegimą paskelbė “tarybiniu filosofu”. Tik tiek? Kodėl ne šnipu, kagėbistu, ne CK sekretoriumi?

Antanas       2017-10-4 11:14

Su kokiu nusimanymu, ketinimais ir atsakomybe,čia rašomi komentarai, lengviausia galima spręsti iš asmens, kuris pasislėpęs po DREAM STALKER kauke, visą gyvenimą teatrui pašventusį režisierių Gytį Padegimą paskelbė “tarybiniu filosofu”. Nesunku suprasti, kas įvyksta, kai tokie žmonės tampa šeimos galvomis, virsta pedagogais ar gauna valdžią.

Kaip matom - dar nepagijom.       2017-10-3 18:11

Sveikoje visuomenėje būtų kam ateiti ir nuversti šitą šlamštą šalin.

kame problema ?        2017-10-3 17:54

“Ąžuolai žaliuos, žemėj Lietuvos… “

Ačiū autoriui       2017-10-3 14:21

Labai patiko, o ypač P.S. - “P.S. Labai praktiškai ūkiškai – kol „Laisvė“ pasiekiama, būtų nuostabu, kad restauratoriai nuplautų nuo jos tą skenduolišką žalėsį”.

kaunietė       2017-10-3 9:20

Ką aš pastaruoju metu pastebiu: Kauno kai kurie inteligentai labai nepatenkinti mieste vykstančiais atsinaujinimo darbais, juos pradėjo nervinti miesto gatvių tvarkymas, miesto renovacija - viskas, kas nebuvo daroma per ketvirtį amžiaus, kol Kaune šeimininkavo konservatoriai. Jiems tada neužkliuvo duobėtos gatvės, išardyti šaligatviai, šiukšlėti pakraščiai dėl ko buvo didžiulė gėda ne tik prieš miesto svečius, bet buvo nemalonu mums, kauniečiams. Dabar atsirado toks inteligentų “choras”, prieštaraujantis miesto savivaldybės darbams. Vakar laidoje “Nes man tai rūpi” žurnalistei skundėsi žinomas Kauno architektas A. Karalius, jam bandė pritarti kompozitorius G. Kuprevičius. Jie bijo, kad bus iškirstas Ąžuolynas, kad bus išpjauti visi medžiai, kad miestas virs dykra… Ar neperdeda kartais šie ponai? Nemanau, kad Kauno savivaldybės žmonės būtų tokie piktavaliai, tyčiniais veiksmais niokotų savo gimtą miestą?

moralas: neverti laisvės lietuviai       2017-10-3 7:18

ir ypač kauniečiai
——-
(turintys bent lašą savigarbos tikrai neleistų tokio pasityčiojimo. Gal čia Garliavos sindromas: okupantams viskas galima, nes jeigu net vaikus žudo…)

Agnė       2017-10-3 6:08

Pagaliau supratau! bienalės spindesį. Tikrai, gal bent nupraus, vėliau

Dream stalker        2017-10-3 5:01

Deja, deja. Eiliniai tarybinio filosofo snargliai apie globalizacijos problemas. Ir nieko naujo.

deja, deja,       2017-10-2 23:29

tikra tiesa…


Rekomenduojame

Audrius Bačiulis. #Sorososus_vulgaris

Vinco Kubiliaus reportažas iš Simono Daukanto aikštėje vykusios tradicinės „Tie-SOS!“ akcijos

Vytautas Sinica. „Politikai, kurie tokiam diktatui nusileistų, laikytini nebent vasalais, bet ne tautos atstovais demokratinėje valstybėje“

Vytautas Radžvilas. Valstybė prieš Albiną Kentrą

Pagerbta pirmoji sovietų okupacijos auka

Andrius Švarplys apie Tėvynės Sąjungos programą: „Čia ne konservatizmas, čia yra grynasis liberalizmas“

Vincentas Vobolevičius. Kaip vertinti politikų apklausas? – partijų atsakymų „Artumai“ apžvalga

Vytautas Sinica. Fasadinė demokratija Lietuvoje: rinkimai tik tiems, kas jau Parlamente

Gintaras Furmanavičius.· STT nerimsta

Ramūnas Aušrotas. Viskas, ką jūs turite žinoti apie Laisvės partiją

Andriaus Švarplio replika: Tuomet buvo šūkis „Visa valdžia Taryboms!“ O dabar…

Algimantas Rusteika. Garsėjantis kompų šnaresys ir klaviatūrų barškėjimas, negęsta ilgai langai redakcijose

D.Stancikas: „Lietuvos istoriją pasauliui privalome rodyti ne žydo, ruso ar amerikiečio, bet lietuvio žvilgsniu, nes niekas kitas už mus to nepadarys“

Nuo bačkos. Virginijus Sinkevičius: Europa bus pavyzdys pasauliui

Andrius Švarplys. Partijos: tarp progreso ir tradicijos – partijų atsakymų „Artumai“ apžvalga

Povilas Urbšys. „Seimo sesijos pradžia su dviveidiškumo kauke“

Robertas Grigas. Smirsteli kažkuo netikru. Net jei ten yra tiesos

Nida Vasiliauskaitė. Tu ką, [mulki,] humoro nesupranti?!

Ramūnas Aušrotas. Darbuotojas yra nei vyriška, nei moteriška sąvoka. Tėtis ar mama – yra

Gintaras Furmanavičius. Ar čia tik aš vienas toks nesupratęs ir nesusipratęs?

Audrius Bačiulis. Kaip manot, į kurią šalį IT darbuotojai ketina emigruoti nuo prakeiktos Lukašenkos diktatūros?

Prof. Kęstutis Skrupskelis: kaltę privalu įrodyti

Geroji Naujiena: Kad ir mums būtų atleista

Vytautas Radžvilas. Apie „sociologinę demokratiją“, arba TS-LKD – mūsų epochos protas, garbė ir sąžinė?

Ramūnas Aušrotas. Kas yra ir ko nėra paskutinėje rudens sesijos Seimo programoje?

Audriaus Bačiulio replika: O dabar įsivaizduokime…

Nuomonė: Neringa Venckienė. Lietuva nesiskiria nuo Rusijos

Algimantas Rusteika. Jie pralaimėjo, tik dar nei jie, nei mes to nesupratom. Supraskim

Vytautas Radžvilas. „Pagal šiandien teisiančius rezistentus, turime tapti mankurtais“

Laimonas Kairiūkštis. Olimpo dievai akli: lietuviškas švietimas

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.