Visuomenės pokyčių analizė, Demokratija ir valdymas, Šeimos politika

Eligijus Dzežulskis-Duonys. Šeimos politikos būtinybė

Tiesos.lt redakcija   2018 m. lapkričio 9 d. 5:34

8     

    

Eligijus Dzežulskis-Duonys. Šeimos politikos būtinybė

Lietuvos krikščioniškosios demokratijos partijos pirmininko Eligijaus Dzežulskio-Duonio pranešimą, skaitytą Raudondvaryje pristatant visuomeninį judėjimą „Lietuva yra čia“.

Kodėl šeima tokia svarbi? Kodėl ji svarbiausias ekonominės, socialinės ir kultūrinės valstybės politikos centras?

Pagal ilgaamžę filosofinę ir politinę tradiciją šeima biologine ir dorovine prasme pagrįstai laikoma visuomenės ląstele. Šeimoje gimęs vaikas turi išaugti dora asmenybe ir geru piliečiu, todėl šeima, vaizdžiai tariant,  yra tarsi antrosios, kultūrinės dvasinės įsčios, kuriose per laiką subręsta kiekvienas gimęs žmogus.

Kodėl šiuolaikinėje visuomenėje iškyla šeimos politikos būtinybė?

Moderniojoje industrinėje ir paslaugų visuomenėje šeima nebėra gamybinis vienetas ir tam tikrų pajamų gavėja, bet vien vartotoja, taigi išlaidų turėtoja. Ekonomizmo ir vartojimo ideologijos paveiktoje visuomenėje vaikai apskritai tampa gryna ekonomine našta. Jei viskas skaičiuojama ir verčiama pinigais, tai vaiko auginimas šeimai irgi įgyja grėsmingą piniginę išraišką. Deramai užauginti vaiką iki 18 metų tėvams kainuoja, tarkime, apie 100 tūkstančių Eurų (maistas, drabužiai, lavinimas, gydymas, pramogos ir t. t.). Koks ideologiškai paveikto proto žmogus gali savanoriškai ryžtis tokioms išlaidoms? Vyraujančio instrumentinio racionalumo požiūriu daug racionaliau ir naudingiau įsigyti šuniuką ar dažniau keisti savo automobilį.

Jei nenorime tad girdėti, kad vaikus augina tik turčiai ar asocialūs asmenys, turime vykdyti pamatuotą ir tvarią šeimos politiką. Vis labiau suprantama, jog privalu reikalauti ne vien individualių, bet ir šeimos teisių, kuriančių šeimoms tinkamą teisinę, ekonominę, socialinę, finansinę ir, stebintis dabarties realijomis, tikrai joms saugią aplinką.

Daug kas atrodo paprasta: ES ir Lietuvos biudžeto pinigais labiau remti ne imigrantus ir pabėgėlius (ką irgi reikia daryti), bet atsakingai vaikus auginančias Lietuvos šeimas. Tam reikalinga aiškiai išreikšta politinė valia. Tačiau ne mažiau svarbu valstybėje kurti šeimai palankią emocinę intelektinę atmosferą – tokią, kuri skatintų jaunimą ne tik gyventi, dirbti Lietuvoje, bet ir joje kurti šeimas. Apie šeimą būtina kalbėti palankiai, pristatyti teigiamus šeimyninio gyvenimo pavyzdžius, ramiai aiškinti kylančias problemas ir nesusipratimus, užuot beatodairiškai trimitavus apie šeimose pasitaikantį smurtą arba niekada nesibaigiančius vienišo ir savy užsisklendusio vartotojo malonumus. Kas nuolat daroma skaitomiausiose medijose ir žiniasklaidos priemonėse.

Teigiamą šeimos vaizdinį ypač svarbu matyti (ir girdėti) jauniems žmonėms, besirengiantiems kurti šeimą ir neretai pasiduodantiems abejonėms dėl santuokai ir šeimai priešingos ir jos esmę iškreipiančios propagandos žiniasklaidoje. Būtent pastarieji dalykai neretai sukelia ilagalaikių ir tvarių įsipareigojimų baimę bei skatina pasiduoti trumpalaikiams troškimams bei aplinkybėms, kaip ir nuolat ieškoti vis naujų, vien individui pasiekiamų ir momentinę laimę žadančių galimybių. O juk širdies gelmėje kiekvienas mūsų nori mylėti, būti mylimas ir drauge su mylimu žmogumi pasenti nugyvenus ilgą ir prasmingą gyvenimą, kuriam vaikai teikia tikrąjį (papildomą) džiaugsmą ir laimę. Tai nepalyginti svarbiau nei turėti kuo daugiau daiktų ar įgyti kuo daugiau kad ir labai išskirtinių paslaugų, kaip ir nepaliaujamai mėgautis vienais ar kitais dalykais. Deja, žmogus dažniausiai yra „protingas po laiko“.  Nenorėdami visada būti protingais po laiko, viltingai gęžiamės į šeimos politiką.

Pirmaeiliai tad šiandienės šeimos politikos uždaviniai / siekiniai yra šie:

• šeimai kaip vienetui, o ne konkrečiam dirbančiam individui (jei jis šeimos narys) skirta darbo užmokesčio ir iš jo išskaičiuojamų mokesčių sistema;

• orų pragyvenimą teikiantis motinystės ar tėvystės atostogų išmokų dydis, nepriklausomai nuo turimo darbo stažo, socialinio draudimo, etc.;

• išmokos už vaikus iki pilnametystės, skatinančios tikrą demografinį atsigavimą, ir lygiagrečiai vykdoma abortų mažinimo programa;

• lankstesnis ir galbūt trumpesnis, įstatymais įteisintas tėvų, auginančių mažamečius vaikus, darbo grafikas;

• reali finansinė parama savarankiškam būstui įsigyti – būstui, kuris yra tinkamas šeimos gyvenimui, nes yra proporcingas šeimos nariui skaičiui - juk šeima ir namai yra vienas nuo kito neatsiejami dalykai.

Dabartinėje Lietuvoje turime vieną ar kitą, daugiau ar mažiau vykusį šeimos politikos fragmentą, bet neturime tvarios ir sistemiškos, nuosekliai plėtojamos visumos. Dėl jos trūkumo šeimos neretai išgyvena sunkumų ar net suyra. Suirusios šeimos reiškia šaknų netekę vaikai, likimo valiai palikti garbaus amžiaus asmenys, elgesio gairių stokojantys paaugliai ir jaunuoliai. Tuomet visų jų tarpusavio santykius grindžia apmaudas ir neapykanta, kurie visuomenėje prasiveržia smurtu ir agresija, kas valstybei grįžta didžiuliais teisėsaugos, sveikatos apsaugos ir socialinės rūpybos kaštais.

Šeima yra tokia natūrali ir savaiminė, kad bet kokie bandymai išardyti šeimą naikina tarsi ir patį gyvenimą. Todėl Genderizmo ideologijos bei atitinkamų konvencijų (Stambulo) brukimas yra nepriimtinas. Jų peršamas nuo biologiškumo atsietos ir nuo individo pasirinkimo priklausomos socialinės tapatybės konstravimas, kaip ir translytiškumo propagavimas nepaiso sveiko proto argumentų.

Tačiau tiek krikščionišku, tiek sveiko proto požiūriu, šeimos institutą būtina ginti ne vien dėl jo natūralumo. Gindami tradicinę šeimą, giname pačią visuomenę ir kiekvieno asmens laisvę. Juk jei valdžia savo teisės aktais gali nustatyti naujas šeimos sampratas ir priversti jų laikytis, tai ji iš principo gali koreguoti, o tai reiškia – sugriauti bet kurį laisvos ir organiškos visuomenės santykių tipą: ji gali bandyti perkeisti tėvų ir vaikų, mokytojų ir mokinių, gydytojų ir pacientų, pardavėjų ir pirkėjų, etc. santykius.

Vadinasi, kaip lygiavertes įteisinti homoseklualias ar kitokias santuokas bei šeimas reiškia ardyti natūralų socialinį audinį ir griauti patį laisvės pamatą. Dar daugiau, tai reiškia bandyti perkurti žmogišką tikrovę. O iš čia vienas žingsnis į visišką žmogaus prigimties neigimą ir, pasitelkus valstybės galią, į bandymą naujai tą prigimtį apibrėžti. Kitais žodžiais, tai akivaizdus mėginimas perdaryti žmogų pagal kažkieno valią, viziją arba interesą. Čia pat visu savo svoriu ima alsuoti totalitarinė diktatūra, kurios žiaurumą ir tragizmą  jau esame išgyvenę.  Štai kodėl gyvybiškai svarbu saugoti ir ginti šeimą, gyvybę ir asmens orumą – tai politiškai susiorganizuojančios bendruomenės pamatai, jos laisvės pagrindas.

Pagaliau nei skyrium paimtas švietimas, nei teisingumo siekis, nei kultūros plėtojimas, nei kalbos ir Tėvynės meilės puoselėjimas, nei aplinkos tausojimo ar sveikos gyvensenos paskata nebus vaisinga, jei nebus stiprios ir darnios, lietuviškai kalbančios, pirminę žmogaus mokyklą formuojančios, kultūrą ir tradicijas perteikiančios, sveikai gyvenančios, saikingai vartojančios ir teisingumą ugdančios šeimos. Taigi šeimos gerovė yra esminis dalykas Lietuvos ateičiai. Stipri ir darni šeima reiškia stipri ir darni Lietuva.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

rūpestingumo naujienos       2018-11-9 21:26

2018 sausio-spalio mėnesiais, iš Lietuvos isvyko daugiau brangiųjų žmoniu nei gyvena pvz., marijampoleje.
kaip atsispindės emigracijos/evakuacijos rodikliuose bernevernetiškas rūpestis šeimomis, papų portalai kol kas nepraneša.

Švarkelis       2018-11-9 20:31

Kuo jūs nepatenkinti? Taigi darom. Visas dėmesys būtent šeimai!
Stambulo konvencija, pidarų lygų rėmimas, bernavsrnetas- viskas skirta šeimos naikinimui. Nes mes, naikintojai, esame stribų padermės.
Istribiteliai!

Tėvai       2018-11-9 18:21

vaikus augino po 6,7 gausiose šeimose.Nereikėjo,Šakalienių ir jos metodikų,Žiobienių su kabinetine priežiūra.Vaikai buvo auklėjami tėvų autoritetu ir pavyzdžiu.Pinigai turėtų būti skirti šeimoms,vaikus gelbėti nuo skurdo ir padėti joms užtikrinti vaikų ugdymą,išsilavinimą.Kai tai vyks nuoširdžiai, o to reikia ,nes jaunimas kuria šeimas ir augę vaikų namuose ir pijokų šeimose,tada ir bus jaučiamas teigiamas rezultatas.Reikalinga nuoširdus darbas ne pinigai kosminiai.Nutraukti tas tęstinumo grandines,kad ir jų vaikai nepakliūtų į valdiškus namus dėl neišugdytos pareigos šeimai.Tokia pagalba ir investavimas į šeimas reikalingas.Ne kam kitam.

Kukuraitis minėjo,       2018-11-9 16:54

kad vaikų atiminėjimo reformai reikia 300000000 mil.eurų.Pasiūlymas: tuos pinigus padalinti vaikus auginančioms šeimoms,o ne globėjams.Nors po 400 eurų.Tai moterims dar ir stažas galėtų eiti.

Savalaikė       2018-11-9 13:17

medicinos pagalba šeimai,o ypač moteriai ir vaikui.Viskas prasideda nuo moters.

Pastebėjimas       2018-11-9 13:14

Kuo daugiau sekso, tuo mažiau vaikų. Kuo daugiau rūpinamasi mušamais vaikais, tuo daugiau suluošintų. Kuo daugiau rūpinamės “mažumomis”, tuo daugiau jų žudosi. Kad nebūtų, kad kuo daugiau rūpinamės šeima, tuo daugiau pederastų. Ne duok Die, Šakalienė pripuls pasirūpinti šeima. O kas tame seime beliko be jos ir Majausko.

Labai nekrikščioniška       2018-11-9 8:51

ši Matuko reforma.krikščionybės esmė samarietiškumas,o ne smurtinis vaikų atiminėjimas.

Vakar       2018-11-9 8:18

buvo viena gera žinia,kad Lietuvių kalbos komisija nors nerekomenduoja,bet nebaus už buityje naudojamus liaudiškus žodius-biskį,fortkė ir pan…Tai nevaržo kūrybiškumo.Linkėjimai Lietuvių kalbos komisijos pavyzdžiu sekti ir vaikų politikoje.


Rekomenduojame

„XXI amžiaus“ klausimai kardinolui Sigitui Tamkevičiui apie artėjančius Seimo rinkimus

Geroji Naujiena: Ir mes visa galime Tame, kuris mus stiprina

Tariasi peliukai prieš rinkimus…

Liudvikas Jakimavičius. Rinkimų sufleriai

Vytautas Radžvilas. Susigrąžinkime savo Lietuvą!

Audrius Bačiulis. Vytautai – Patirtis ir Energija, arba Už ką aš balsuosiu

Smulkieji verslininkai ir Nacionalinis susivienijimas pasirašė visuomeninį susitarimą

Liudvikas Jakimavičius. Balsuokim protingai

Andrius Švarplys. Užvis svarbiausia – stabdyti valstybę, kad ši nesikištų į privačią žmogaus sferą

Vytautas Sinica. Išmesto balso mitologija

Ramūnas Aušrotas. Partijų programinės nuostatos ir iniciatyvos, prieštaraujančios krikščioniškai pasaulėžiūrai

Augminas Petronis. Tokia mąstysena – ‘viskas, ką jūs apie save žinot, yra tapatybės’ – tikėjimui naikinančiai žalinga

Aleksandras Nemunaitis. Esame už žodžio laisvę ir prieš politkorektiškumą

Algimantas Rusteika. Konservatoriai nutarė reklamuotis pas savus?

Katalikiški balsavimo principai

Liudvikas Jakimavičius apie žiniasklaidą

Seimo narių balsavimų gyvybės ir šeimos klausimais apžvalga

Ar egzistuoja laisva valia? Vytauto Sinicos atsakymas

Algimantas Rusteika. Jei balsuosi už mažus, „tavo balsas prapuls“

Liudvikas Jakimavičius. Gražus rudenėlis ir rinkimų aritmetika

Ramūnas Aušrotas. Istorinės savimonės pabaiga

Neredaguota.lt. Vytautas Sinica: Kova dėl istorijos

Vytautas Radžvilas. Baltarusija: į laisvę ir demokratiją Putino glėbyje?

JT Orhuso konvencijos priežiūros komitetas pripažino: Lietuvos Respublika pažeidė Orhuso konvenciją

Mokytojai iš Kvetkų, Pandėlio, Papilio premjerui Sauliui Skverneliui: Pagal galimybes ištaisykite padarinius savo didžiosios klaidos

Spalio 6 dieną bus atidengtas antkapinis paminklas Adolfui Ramanauskui-Vanagui

Vygantas Malinauskas. Krikščioniškas pasirinkimas

Geroji Naujiena: Kad ir mes duotume vaisių

Andrius Švarplys. Cukrus, Linai

Algimantas Rusteika. Susipažinkime – naujoji, modernioji, nuostabioji, jaunoji LSDP karta

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.