Visuomenės pokyčių analizė, Propagandos ir ideologijos analizė, Socialinė politika, Šeimos politika

Eligijus Dzežulskis-Duonys. Kam kliudo šeima?

Tiesos.lt redakcija, Algirdas Patackas   2018 m. lapkričio 30 d. 7:20

2     

    

Eligijus Dzežulskis-Duonys. Kam kliudo šeima?

Kodėl šeima šiuolaikinėje kultūroje neretai tampa masinio puolimo taikiniu Nr.1? Kam ir kodėl taip norisi išklibinti visuomenės sąrangos ir natūralaus sambūvio pamatus?

Pirmiausia dabarties ekonomizmo formuojamo pasaulio raidą lemia ne klausimas: kas gera žmogui?, bet klausimas: kas naudinga dabar funkcionuojančiai ekonominei ir socialinei sistemai?, kas dar labiau ją skatina bei stimulioja?

Kadangi nūdienos sistemą labiausiai skatina vis augantis vartojimas, tai tie, kurie siekia susikrauti kuo didesnį pelną iš vis labiau plintančios vartotojiškos gyvensenos, į šeimą žvelgia kaip bene į paskutinę kliūtį jų siūlomame ir, rodos, pergalingai įtvirtinamame kelyje į vartojimu grįstą rojų.

Kai ekonomika savivalės būdu yra išlaisvinta iš moralės normų, kai šalis tėra tik didesnės reikšmės nebeturinti lokali teritorija verslui plėtoti, kai bendruomenės, klubai ar profesiniai susivienijimai išardyti, kai darbo vieta dažnai didesniu greičiu nei pajėgia žmogus klajoja po visą pasaulį; žodžiu, kai viskas taip trapu, laikina ir nepatikima, - vieninteliai šeiminiai ryšiai geba būti tvarūs ir pasižymi bent jau principiniu tvirtumu bei pastovumu. Jie lyg koks apsauginis bangolaužis sergi žmogų nuo vartotojiškos kultūros bangų keliamos grėsmės būti nuplautiems nuo paviršiaus žemės, kurioje žmogus stengiasi įsišaknyti. Tačiau rimtas klausimas, ar palikti be valstybės globos šeiminiai ryšiai dar ilgai pajėgs amortizuoti šį tolydžio vis stiprinamą spaudimą?

Juk vyraujanti ideologija tiesiogine ar netiesiogine prievarta, manipuliacijomis ir žaviu įtikinėjimu propaguoja individą – nedalomą, nuo bet kokių žmogiškų ryšių išlaisvintą ir su kitais nesusijusį žmogišką vienetą. Visa ko šis vienetas trokšta ir geidžia, tėra savęs absoliutinimas ir savęs patenkinimas. Visa, kas jį supa – daiktai, aplinkybės ir net žmonės – tėra priemonės jo įgeidžiams tenkinti. Kitus individas turi laikyti tik jam skirtos prekės ar paslaugos įgijimo varžovais arba potencialiais konkurentais, besikėsinančiais į specialiai jam paruoštą darbo vietą arba į jo jau užimtą veiklos nišą. Savo sėkmę jis išimtinai regi vis augančioje vartojimo apimtyje, kurią lemia vis didesnės generuojamos pajamos ir vis didesnės vartojimo galimybės.

Trumpai tariant, vartojimas pateikiamas kaip kone vienintelė ir universali individo prievolė, taipogi kaip ir vienintelė universali jo teisė. Pirk, mėgaukis ir išmesk, kad vėl galėtum naujai pirkti, mėgautis ir išmesti, etc. – tai viskas ko reikia. Visaip skatinamas ir peršamas vartotojiškas individo gyvenimo būdas primetamas kaip vienintelis būdas būti šiuolaikiniu žmogumi ir yra tarsi nerašyta narystės šiuolaikinėje visuomenėje sąlyga. Vartotojo pasirinkimai visada yra ir privalo būti individualūs, niekaip nesusiję ir neatsižvelgiantys į kitus, kad ir pačius artimiausius žmones. Antraip individui gali tekti atidėti nepakartojamą malonumą kažką įsigyti, pasimėgauti ir išmesti,  o sistema gali patirti nelauktų trikdžių, nes (kaip kad išskirtiniuose pasiūlymuose ar draudimo sutartyse) atsiranda papildomų sąlygų, apribojimų bei „perteklinių“ įsipareigojimų.

Aišku, toks veikėjas – žmogus be jokių žmogiškų saitų, organiškai jį siejančių su kitais – yra rinkos filosofijos kūrinys ir kapitalo valdomos vartotojiškos visuomenės idealas.  Aišku ir tai, kad jis neegzistuoja. Jis plaukioja kažkur virtualiuose padebesiuose… ir yra labai savimi patenkintas tol, kol su siaubu neaptinka, jog, taip elgdamasis, jis realiai rizikuoja atsidurti žmogiškų santykių tuštumoje, vienui vienas, be jokių kitų. Patiriamas tuštumos ir vienatvės siaubas tikrai nėra tai, ko trokšta iš atgyvenusio ir pavergiančio santykių bei priklausomybių tinklo iš-laisvinamas individas.

Taigi nors šis vienišas vartotojas yra fikcija, realiai neegzistuojantis žmogus, bet kaip idealus siekinys jis yra nepamainomas vyraujančio ekonomizmo palydovas, jo plėtros galimybės teorinis pagrindas. Šeima (ar tikėjimo bendruomenė) turbūt vienintelė geba įžeminti šį virtualiose individualių sandorių bei siekių erdvėse plevenantį tipažą. Būdama pirmoji kiekvieno asmens žmogiškų santykių ugdymo (gyvenimo) mokykla, ji, priešingai individualaus vartojimo paradigmai, moko mylėti, tarnauti, aukotis, atleisti ir dalintis. Kitais žodžiais, ji moko būti su kitais ir gyventi dėl kitų.

Šeimoje vienas kitam nesame ir niekada nebūsime konkurentai ir varžovai, bet pagalbininkai, solidariai besidalijantys meile, atjauta ir – kas šiame kontekste ypač svarbu – pagamintomis gėrybėmis. Šeimos neretai priverstos susilaikyti net nuo būtiniausių pirkinių, nes atsakingai planuoja išlaidas ir stengiasi atsižvelgti į kiekvieno poreikius, pirmenybę neretai teikdamos silpniausiajam savo nariui. Jau nekalbant apie tai, kad daiktai yra tausojami, o tokios gėrybės kaip drabužiai ar žaislai, užuot vis perkami ir išmetami, dažnai iš vieno vaiko keliauja pas kitą. Būtent tokia gyvensena ir iš jos išauganti mąstysena neleidžia tapti besipučiančiu vienišu vartojimo monstru, taigi akivaizdžiai kertasi su uoliai pumpuojama individualios gerovės srove.

Išvada aiški – šeima kaip individualų vartojimą ir vartotojišką gyvenseną stabdanti (atsilikusi) institucija turi būti pašalinta iš vartojimo pažadu grįsto rojaus žemėje. Štai vienas paprastas atsakymas, kodėl šiuolaikinėje modernioje visuomenėje dažnai stokojama šeimai palankių sąlygų ir jas įtvirtinančių įstatymų. Veikiausiai tik paskui reikšmingas tampa konkrečios šalies ekonominis pajėgumas teikti šeimai paramą ar konkrečių tos šalies politikų pajėgumas suprasti tokios paramos būtinybę.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Eliza       2018-12-1 11:05

Pritariu straipsnio autoriui. O ir pati sunkiai išgyvenu dėl tokio brutalaus policininkų vaidmens atimant iš šeimų vaikus, jie be jokio gailesčio siaubingai elgiasi su žmonėmis. Dėl išplėšiamų vaikų klyksmo, motinos nebeištveria ir nusižudo, kaip kad atsitiko mūsų Lietuvoje. Pokario metais taip nesugyvulėjo žmonės, kaip dabar socialiniai darbuotojai be pasigailėjimo grobia vaikus. Lietuva yra sukaustyta baimės, grubiai ardomos šeimos. Pirmaujame Europoje savižudybių skaičiumi, nuo konservatorių valdymo, Lietuva buvo nuskurdinta, išgrobstyta.

Taip, pritariu       2018-11-30 8:58

visu 100%. Vartotojiškumas skatina mus užsidaryti vienišume, arba, jis mus uždaro. Kompiuteriai, televizija, mobiliakai, feisbukai ir t.t. taip pat skaldo šeimą, nes mes atiduodame savo laiką jiems. Turime patys susivokti kas ir kaip ir pradėti nuo savęs, t.y. kaip aš gyvenu, kam atiduodu prioritetus. Jei šito nepadarysime žlugs mūsų šeima, galiausiai ir pats degraduosiu, kaip asmuo. Senatvėje vegetuosiu ir numirsiu, kaip krenta gyvuliai, nesupratę kodėl gyvenau.


Rekomenduojame

Peticijų komisija pritarė A. Juozaičio ir G. Songailos peticijai dėl Vaiko teisių pagrindų įstatymo

Gegužės 12 d. vyks privalomasis referendumas dėl Seimo narių skaičiaus mažinimo

Kaip Europos Sąjunga, kovojanti už lygias galimybes ir mažumų teises, diskriminuoja mažas tautas

Viešųjų pirkimų tarnyba paskelbė sprendimą: Reformatų skvero rangos darbų konkursas vykdytas neskaidriai

Dovilas Petkus. Būti Zdebskiu. Būti Svarinsku

Vytautas Sinica. Blogiausia savaitės naujiena: klausimų daugiau negu atsakymų

Laisvos visuomenės institutas. Įvertinkime, kiek pavyko pasiekti

Raimondas Navickas. Skambinkite Šakalienei ir Žiobienei: tegul važiuoja gelbėti sužaloto vaiko!

Povilas Gylys. G.Sorošas sako: Europos Sąjunga panašioje padėtyje, kaip Tarybų sąjunga prieš subyrėjimą

Romas Lazutka. Į ką investuoja pensijų fondai ir kodėl jie kainuoja 7–9 kartus brangiau nei analogiški fondai JAV?

Letas Palmaitis. Vienas iš galimų ateities pasaulinio kataklizmo rezultatų

Valdas Vasiliauskas. O kas reitinguoja pačius reitingus?

Algimantas Rusteika. Ar rasi geresnį specialistą už lobistą?

Esame kviečiami išsakyti savo nuomonę, kaip Lietuvą... pristatyti pasauliui. Įdomu, kelintą kartą?

Eimantas Pranauskas: Europos Sąjunga nesilaiko Lietuvos stojimo į ES sutartyje prisiimtų įsipareigojimų

Bronislovo Genzelio spaudos konferencijos Seime dėl KT piktnaudžiavimo savo teise „aiškinti“ Konstituciją (vaizdo įrašas)

Arvydas Juozaitis ragina vienytis rinkimams į Europos Parlamentą

Sąjunga „Vardan šeimos“: vaikų teisių įstatymo pataisos nieko iš esmės nekeičia

Bronius Genzelis: „Kai kurie Konstitucinio Teismo 2019 m. sausio 11 d. nutarimo teiginiai galimai prieštarauja Konstitucijai“(tiesioginė transliacija)

Eligijus Dzežulskis-Duonys. Kodėl nacionalinė premija gerbiamam dramaturgui neturėtų būti skirta?

Dr. Laimonas Kairiūkštis. Ir „pataisytas“ įstatymas neatitiks Lietuvos šeimų lūkesčių ir Konstitucijoje numatytų įstatymų normų

Rasos Juknevičienės šmeižtai papiktino Vokietijos Bundestago AFD frakciją

Nemokama rinkiminė reklama. „Susipažinkime: mes pirmą kartą ryžomės kandidatuoti savivaldybių tarybų rinkimuose…

Klausimas ES institucijoms: ar LRT vadovės teiginiai, nukreipti prieš Lietuvą, nėra hibridinio karo dalis?

Povilas Gylys. Skelbiu LRT pilietinį boikotą ir kviečiu prisijungti visus vertinančius bendrąjį gėrį

Geroji Naujiena: Viešpaties pagauti

Linas V. Medelis. Kaip mylėti vaikus, kai to moko nemylintys ir nemylimi

Algirdas Endriukaitis. Iš nepriklausomos Lietuvos teismų verdiktų: koloborantai, persekioję „Kronikos“ leidėjus, teisūs, visuomeninkai –  ne

Algimantas Rusteika. Sveikinu visus brangius Lietuvos žmones atvykus į 1939-uosius! (papildyta)

Vidmantas Valiušaitis. Apie Škirpą „visko“ M. A. Haroldas nežino

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.