Europa, Ukraina, Rusija

Edvardas Čiuldė. Neapsigaukite, – istorija iš tiesų jau baigėsi

Tiesos.lt redakcija   2022 m. gegužės 5 d. 20:33

12     

    

Edvardas Čiuldė. Neapsigaukite, – istorija iš tiesų jau baigėsi

Tikrai ne be pagrindo atsitokėjus buvo pasijuokta iš Francis Fukujamos, kuris dar 1989 metais pasirodžiusiame straipsnyje iškėlė istorijos pabaigos idėją.

Tarkime, iš pradžių tai buvo hipotetinė idėja, nes straipsnis įvardijamas su klaustuku (The End of History?), o po kelių metų šis amerikiečių kultūrologas ir sociologas jau detaliau išplėtojo savo pirmaprades įžvalgas knygoje apie istorijos pabaigą ir paskutinį žmogų. Jeigu neklystu, dar vėliau pats autorius, įvertinęs prasidėjusias kataklizmas, iš esmė atsitraukė nuo taip suprastos pabaigos idėjos.

Žinia, F.Fukujama istorijos pabaigą susiejo su tariama liberaliosios demokratijos pergale, neva jai galutinai įveikus savo ideologinius oponentus. Sunku atsikratyti įspūdžio, kad istorinio progreso sampratos plėtotėje minėtas istoriosofas nesugebėjo atsikratyti išankstinio užsiangažavimo vienos ideologijos naudai, nejautė pareigos išsižadėti dokrinieriškumo. Kita vertus, pabaiga paprastai yra siejama ne su pergale, o su pralaimėjimu, bent jau žmogaus likimo požiūriu gyvenimo pabaiga yra jo totalinis pralaimėjimas, ar ne?

Tačiau gandas, kad istorija dar nemirė iš tiesų yra truputėlį perdėtas, nors liūdną istorijos pabaigą savo ruožtu liudija truputėlį kiti dalykai nei buvo bandoma prifantazuoti. Trumpai tariant (pasiginčyti galima bus kiek vėliau), istorijos pabaigą arba geriausiu atveju tokios pabaigos kraštutinio priartėjimą duotybę labiausiai iškalbingai paliudija filosofijos kolapsas, o po to ir anosios mirtis mūsų epochoje.

Taip tvirtinti yra pagrindas, nežiūrint atskirų nuomonių apie filosofijos naudą ar žalą, iškalbingu, bet ne svarbiausiu dalyku laikant tai, kad universitetai mūsų dienomis daugiau ar mažiau užmaskuotu pavidalu, o kartais jau visiškai nesislapstant išsižada filosofijos studijų, išstumdami kažkada karaliene laikytą discipliną ir jos prigimtinės vietos, pakeisdami filosofijos studijas lyčių lygybės arba dar labiau karikatūriniais kursais, išimtiniais atvejais toleruodami filosofiją tik kaip antikvarinę vertybę.

Taip tvirtinti yra pagrindas taip pat neatsižvelgiant į šio straipsnelio autoriaus subjektyvias preferencijas ar įkyriai pristojusią rezignaciją, išties toks padėties nušvietimas neturi nieko bendro su žinomu atveju, kai medžio lapui užkritus ant uodegos yra skelbiama pasaulio pabaiga.

Galiausiai mūsų aptariamos temos požiūriu daug svarbiau nei disciplinos rangas ar vienos institucijos likimas yra tai, kad istorija prasideda su filosofinės refleksijos atsivėrimu žmogui, baigtinei, bet neužbaigtai būtybei, dar senovės Graikijoje laikais, o užsibaigia su galutiniu tokiu refleksijos praradimu, su žmogaus kaip baigtinės būtybės atvirumo begalybei užginčijimu mūsų laikais.

Jeigu norite, istorija tikrąją to žodžio reikšme prasideda su brandaus amžiaus Sokrato pasirodymu Atėnų gatvėse, kai žmogus, didesniu ar mažesniu laipsniu prarasdamas uždarojo rato gyvenimo ritmiką, tampa labiau atviru būčiai, kaip pati žmogaus būtis tampa klausiančiąja būtimi.

Tik laisvas ir, be visa ko kito, įveikiantis fiziologinių poreikių uždarumą žmogus turi istoriją, – šių eilučių autorius toli gražu nėra pirmasis iš tų, kurie tvirtina, kad karinės rytų despotijos su mechanine sienų persistumdymo dinamika, kur laisvės idėją pakeičia uždarų rūmų intrigos, neturi istorijos.

Užgimęs laisvei Graikijos polio žmogus, filosofas pagal prigimtį tolesnėje Vakarų istorijoje ne kartą praranda laisvę, tačiau net ir didžiausių sutemų laikais neišsižada laisvės idėjos.

Vakarų istorijoje ne kartą buvo taip, kad diena užtemdavo ir stodavo tamsi naktis, net ir tokiu atveju, tačiau, puoselėjant viltį, kad didžiausia tamsa būna prieš aušra. Savo ruožtu filosofijos mirties akivaizdoje mūsų drumzlinais kaip žuvies akis laikais diena nesugeba nei iki galo išsidienoti, nei galiausiai sutemti, prieš akis plaukiojant buvusių laikų atsitiktinėms liekanoms, kartu su prasiveržusiais į realybę iškreivinto fantasmagorinio pasaulio fenomenų-fantomų reliktais. Tai yra ne kas kita, o laikų griūtis!

Tik sapno laikais per pasaulį gali keliauti persirengėlių gėjų karavanas, o teisė kruštis yra įtvirtinama su tokiu pertekliniu užmoju, jog drauge yra nustelbiamas, visiškai nualinamas visas žmogaus teisių koncepto reljefas, su tokiu užsiangažavimu, tarsi kažkokia išskirtinė, ypatingai forsuojama teisė kruštis išties būtų kažkas neteisėta klausiančios būties atvirume.

Ukrainos pergalė kare atvertų Vakarų civilizacijos sugrįžimo į istoriją galimybės horizontus, kitaip nepasakysi. Gal iš tiesų postmodernizmas yra tik kryžkelė su skirtingų kelių perspektyvomis, a?

Viltį puoselėti, be visa ko kito, leidžia dar ir tai, kad šalia ES mikronų mūsų baisiais laikais atsiranda tokios sokratiško tipo asmenybės kaip V.Zelenskis ar Didžiosios Britanijos premjeras B. Džonsonas, kaupiasi kritinis naujų kelių numatymo fonas. Taigi, kalbant apie didžiąją pergalę, būtina pastebėti, kad tai drauge turėtų būti mūsų radikalaus atsinaujinimo pergalė, kai vadinamieji Vakarai jau imami pradėti suprasti ne tik kaip moderniausių ginklų pompa, bet ir kaip kolektyvinis Sokrato atvirumo būčiai pavyzdžio įkūnijimas.

*****

Istorija jau buvo pasibaigusi tačiau gamta lygi ir tapati tik sau dar tęsėsi su amžinybę pavaizduojančiu vienodu monotonišku ritmu.
Taip pat kaip visados žaliavo medžiai rudenį į šaltą rūką krito lapai po to ant išverstų kamienų užsimiršęs dribo šviežias sniegas
Tada kai šaldavo o po sniegu rūdijo pamirštas kadaise medkirčio plieninis kirvis čia būdavo nežmogiškai gražu
Dabar jau buvo išaiškėję jog grožis yra tiktai ramybę iliuzoriškai išspinduliuojantis paviršius
Kažin ar tai kam nors svarbu dabar
Taip vėl pūga užlipdžiusi visas dreves praskrieja abejingai virš išsikišusios iš sniego kankorėžio galvutės
Ir vis dėlto čia viskas palenkta kaip jau sakyta nuobodžiam pasikartojimui
Tad kartais netikėtai vėl atšyla suledijusios negyvos šakos sualma pamiškės upeliai ir pievose chaotiškai pasklinda kažkiek net kvepiančios purienos
Išties dabar ne tiek svarbu ar tiek gelsvi žiedai dėl išdidėjusio radioaktyvumo teisėtai gali būti pavadinami net mikrosaulėm daug juokingiau jog jau prabudusio pavasario saulėtekį prie miško pakraščio iš naujo pasitinka apžėlę samanom kelmai nelyg kokie pavargę ir pajuodę žmonės iš filosofijos eono

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Al.       2022-05-8 11:48

,,Taigi, kalbant apie didžiąją pergalę, būtina pastebėti, kad tai drauge turėtų būti mūsų radikalaus atsinaujinimo pergalė, kai vadinamieji Vakarai jau imami pradėti suprasti ne tik kaip moderniausių ginklų pompa, bet ir kaip kolektyvinis Sokrato atvirumo būčiai pavyzdžio įkūnijimas.” Koks šios pretenzijos į poeziją turinys ? Kad yra kažkokių Vakarų atsinaujinimo požymių ? Gal tie požymiai yra tylus ir nuoseklus Europos sąjungos vertimas valstybe, nepaisant tautų valios ? Ar šalių pajungimas kinų ir Geico ar dar kažkokių konspiratorių kontroliuojamai Pasaulio sveikatos organizacijai ? Gal Talibano apginklavimas ?

miau.       2022-05-8 7:25

atsiprašau.sumaišiau pavardes.turėjau rašyt G.Visockas.abu jie portaliūkštyje trynėsi. nebesilankau slaptai.lt ir jums nerekomenduoju.

< miau       2022-05-8 5:34

O kas toks yra tas Stalioraitis, kieno jis draugelis

miau       2022-05-7 18:43

jei tiesos nusprendė degraduot su čiulde,tai tegu pabaigia spausdindami ir draugelį stalioraitį.

Jules       2022-05-7 9:26

XX amžiaus istoriją, pone Stasy, o ne jos padebesiuose sukurptus pseudo naratyvus - Centro Komiteto ir jo sąjungininkų, jo elektrifikuotojų ir industrializuotojų, žodžiu, Stalino Rusijos sąjungininkių istorijos schemos, versijos ir trafaretai. Londonas net Pirmojo pasaulinio karo archyvus tebelaiko įslaptinęs - saugo nuo runkelių ir Kapsukės aktyvistų arba kitaip - zubrylų (mokslo pirmūnų šiose srityse). Įslaptinti slapti paktai, planai, realizavimo apimtys ir dokumentai. O be dokumentų, nagliausi ir naratyviausi, kaip visuotinai žinoma, Kapsukės pseudo istorikai - dvejopų standartų maniakeriai ir amžinieji mūsų, lietuvių, kulpatoriai.

stasys        2022-05-6 21:38

cit. ‘Ji dar tebėra įslaptinta, o už paviešinimą skaudžiai baudžiama.’ ka konkrečiai turite mintyse ??

Jules       2022-05-6 15:14

Ji dar tebėra įslaptinta, o už paviešinimą skaudžiai baudžiama.

Vovanas ir Leksusas išdūrė R.Tuminą       2022-05-6 12:52

Российские пранкеры Владимир Кузнецов (Вован) и Алексей Столяров (Лексус) разыграли худрука Театра имени Вахтангова Римаса Туминаса, предложив ему поставить спектакль о Степане Бандере, культурный деятель согласился.
Один из пранкеров представился министром культуры Украины Александром Ткаченко и предложил Туминасу поставить спектакль “Мой друг Бандера”. Видео-пранк был опубликован на канале Вована и Лексуса на Rutube. “Да, хорошо”, - сказал Туминас, уточнив, в каком театре планируется постановка.
Также он согласился на предложение “министра” вести диверсионную деятельность в Театре Вахтангова и поддержал решение о дисквалификации российских деятелей на европейском культурном пространстве. “Конечно, таких вот откровенно высказывающих надо просто не допускать, забыть, стереть из памяти, если это возможно”, - заключил Туминас.
Daugiau straipsnyje - “ Туминас согласился на предложение пранкеров поставить спектакль о Бандере”.
Pagoglinkit Youtubeje video - “Розыгрыш Римантаса Туминаса” ir būtinai pažiūrėkite jį nuo 4:00 iki 44:00 min. Pamatysite, koks išvetstaskūris yra garsusis režisierius Rimantas Tuminas!… Kas daugiau moka, tam ir šoka. Nenoriu teisti, bet… Na, kaip žmogus, tai sakyčiau, - tiesiog menkysta. Atsiprašau, jei ką įžeidžiau.

Dzeikas       2022-05-6 12:22

Kokia dar nah… “istorijos pabaiga”.Cia tulas Fukujama nuveme kai Sovietija apsimete balta ir pukuota ir atrode kad toliau bus tik “mir druzba festival” , nes buktai nebelieka priestaravimu ir visi su visais sutinka.
Tai, ponuliai, tai bus Dievo karalyste. Ir konstatuos tokius dalykus ne kiausingalviai sociologai, o koekvienas musu, koekvienas zmogus. Eziui, kaip sakoma, bus aisku.

Visiškas dugnas       2022-05-6 12:21

Artėja gegužės 14-oji, kai bus minimos 50-osios Romo Kalantos susideginimo metinės. Šiai datai pagerbti metai paskelbti Romo Kalantos metais. Deja, mano galva, Kaunas išdavė R.Kalantos atminimą, kai leido legendine miesto Laisvės alėja žygiuoti pedo*rastams, gėjams ir kitokiems LGBT veikėjams, nešiniems vaivorykštės spalvų vėliavomis. O kai pamačiau pedikų parade pirmosiose gretose žygiuojančią ir mūsų Rūtą Meilutytę, - supratau, kad tai visiškas dugnas.

Rimantas       2022-05-6 8:49

Puikus pakylėtas poetinis stylius, padedantis pajusti esaties esmę. Ačiū.

Neperskaiciau       2022-05-6 8:36

iki pabaigos,nes toks stilius labai vargina.Galetu apskritai visa straipsni parasyt vienu atsikvepimu,t.y.,vienu ilgu ilgu sakiniu.Tik skaitant pritruktu oro ir tektu mirt.Istorija pasibaigtu susmukus prie Ciuldes veikalo.Atsiprasau autoriaus,bet tai tiesa.

Rekomenduojame

Dr. Gintautas Vaitoška. Karas ir abortas

Karas Ukrainoje. Aštuoniasdešimt trečioji (gegužės 17) diena

Vokietijos katalikų bažnyčiose vyko vienalyčių porų laiminimai, dalyvavo ir vyskupas

Ukraina tikrina kiekvieną Rusijos Federacijos piliečiams išduotą dokumentą, leidžiantį gyventi šalyje

Ramūnas Aušrotas. Tas pats Partnerystės įstatymas, tik kitu pavadinimu

Kristina Zamaryte-Sakavičienė. Įteisinus partnerystę bus keičiama ir visuomenės nuomonė

Karas Ukrainoje. Aštuoniasdešimt antroji (gegužės 16-oji) diena

Linas Karpavičius. Puota maro metu

Dalis Lietuvos ortodoksų išdėstė viešu laišku savo ketinimus metropolitui Inokentijui

Vytautas Radžvilas. Įsivalstybinusios Lietuvos diena

Kard. Sigitas Tamkevičius SJ. Krikščioniškoji tapatybė – V Velykų sekmadienis

Šoką keliantis reikalavimas: ES reikia tik 14 balsų, kad pakeistų ES sutartis, sako buvęs ES Komisijos narys

Laiškas tiems, kuriems dar rūpi rūpi visa, kas susiję su Valstybės išlikimu

Dr. Darius Alekna. Apie šeimą ir valstybę

Karas Ukrainoje. Aštuoniasdešimt pirmoji (gegužės 15-oji) diena

Nuo Romo Kalantos aukos praėjo 50 metų

Indijos chirurgas planuoja persodinti gimdą į translytės „moters“ kūną ir sudaryti jam galimybę pastoti dėka pirmos tokios operacijos pasaulyje

Nepriklausomos valstybės ir imperijos. Vytautas Radžvilas

Vytautas Rubavičius. Partnerystės įstatymas – moterystės ir motinystės pažeminimas

Edvardas Čiuldė. Atviras laiškutis Emmanueliui Macronui

Kandidato į AT teisėjus E.Šileikio drąsi kalba išgąsdino Seimą

ES ciniškai naudojasi pavojaus situacija Europoje, kad išplėstų savo galias

Karas Ukrainoje. Septyniasdešimt devintoji (gegužės 13) diena

Kristina Zamarytė-Sakavičienė. Įveiksime ligas ar žmogiškumą?

Ramūnas Aušrotas. Vaiko teisių apsaugos klystkeliai

Vatikano sinodo svetainė švenčia homoseksualumą ir įvaikinimą homoseksualų porose

Mokslinė konferencija Romo Kalantos metams paminėti

Vytautas Sinica. Apie Gabrieliaus Landsbergio interviu

Vytautas Radžvilas. Ir vis tik tai PAKTAS

Karas Ukrainoje. Septyniasdešimt aštuntoji (gegužės 12-oji) diena

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.