Dienos aktualija, Visuomenės pokyčių analizė, Istorija

Domininko Burbos paskaita „Didysis maras, ligos, epidemijos Vilniuje XVIII a.“

Tiesos.lt redakcija   2020 m. birželio 13 d. 0:42

5     

    

Domininko Burbos paskaita „Didysis maras, ligos, epidemijos Vilniuje XVIII a.“

Kad ir koks galingas jaustųsi žmogus, gamta primena, kad egzistuoja už jį stipresnė jėga, slypinti akimi neįžiūrimoje viruso dalelėje. Koronavirusas nuo žemės paviršiaus tarsi nupūtė visą ankstesniąją jo galybę. „Tai dar nėra taip blogai, kaip siaučiant maro epidemijai 1710-aisiais, – teigia istorikas, humanitarinių mokslų daktaras, Vytauto Didžiojo universiteto docentas Domininkas Burba. – Mes turime kur kas daugiau galimybių išgyventi – jei tik būsime sąmoningesni“, – Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos TV studijoje dr. D. Burba pasakoja apie XVIII a. pradžioje Vilniuje siautusį Didįjį marą.

Prieš užklumpant marui, skaudžiai pažeistas Vilnius buvo Švedijos ir Rusijos kariuomenių, žygiuojančių į Šiaurės karą, tarpine stotele. Plėšimai, žudynės, maisto, finansų trūkumas ir nuolatinė kova už būvį – toks buvo kasdienis varganas Vilniaus XVIII a. pradžios veidas. Kanalizacija tuo metu jau egzistavo, bet buvo skirta tik patiems turtingiausiems, o visiems kitiems tiko šuliniai ir drumstas Neries vanduo, kur visi kvartalo kaimynai pildavo srutas. Apie kokį nors komfortą nėra ko ir kalbėti.

Šių laikų keliautojai po Indiją ir Afrikos šalis gali išvysti kai ką panašaus, kas vyko tuometiniame Vilniuje, tik ten kitoks klimatas. XVIII a. pradžioje Vilniaus mieste dėl plūstančių atvykėlių žmonės gyveno prastesnėmis sanitarėmis sąlygomis (tankumas buvo didžiulis) nei tuometiniame Lietuvos kaime. Tokia situacija XVIII a. buvo ne tik Lietuvoje, bet ir visoje Europoje – vyravo nešvara, stigo elementaraus supratimo apie sanitariją ir higieną, aukštuomenė net niekino prausimąsi ir mėgstančius maudytis gąsdino nebūtomis ligomis.

Tuometiniai žmonės nieko nežinojo apie mikrobus bei bakterijas ir tikėjo, kad visos ligos – Dievo bausmė. Gydytojų tais laikais buvo nedaug, o ir jų gana barbariška gydymo metodika vargu ar galėjo kam nors padėti. Tuometiniai vilniečiai manė, kad 1710-ųjų maras kilo dėl nuodėmių. Ši liga tūnojo kažkur liūnuose bei pelkėse ir, su rūku slinkdama per miestą, niokojo žmones.

Didysis Vilniaus maras, tikima, atkeliavo iš Prūsijos. Apie jį savo knygose rašė ir Ieva Simonaitytė, ir Kristina Sabaliauskaitė. Žinoma, romanuose daugiau literatūros nei istorijos realijų, bet tiesa tokia, kad dėl maro išmirė Rytų Prūsija, liga persimetė į karo siaubiamą Lietuvos Didžiąją Kunigaikštystę ir atslinko į Vilnių. Ją, kaip ir daugelį ligų, greičiausiai atnešė keliaujantys žmonės: pirkliai pirko ir pardavinėjo prekes, valstiečiai vežiojo ūkio produkciją, karo pabėgėliai ieškojo vietų, kur ramiau gyventi. Daug nulėmė ir oro sąlygos – tais metais buvo labai šalta žiema, dėl to nukentėjo derlius.

Kviečiame klausytis D. Burbos paskaitos ir daugiau sužinoti apie 30 000 vilniečių gyvybių nusinešusį marą.

 

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Life Site News       2020-06-16 1:45
Ekspertui       2020-06-15 19:55

O lavonų krūvos Lombardijoje? Tai nepaneigiamas faktas, nors ir jį galima paaiškinti sąmoninga diversija kitiems įbauginti.

Higienistas ah1       2020-06-13 13:35

Dergimas už trobos buvo itin ekologiškas ir logiškas būdas. Visų pirma kaimuose koncentracija žmonių nebuvo itin didelė, reikia paminėti, kad ir žmones tada mažai valgydavo todėl tas dergimas būdavo simbolinis. Beto šudas gamtoje greitai iširdavo. O va degimas į duobę yra kur kas pavojingesnis nes ten susidaro terpė kur parazitai gali daugintis ir plisti. Kita tema miestuose - pas mus pilyse visada būdavo kanalizacijos sistemos ir išvietės, kol tuo metu pvz. Versalio rūmuose damos šikdavo tiesiog ant liptų.

ah1       2020-06-13 11:50

marai, epidemijos nešvaros ir netvarkos ir buvimo svieto perėjūnų, ligonių rinkimosi į bažnyčių pamaldas padariniai. Higiena, prausimasis, rankų plovimas, pirtys, švara, tvarka - prevencinės ligų ir epidemijų priemonės.  Kaip rašoma knygoje ” Lietuvių būdas” tualetus Lietuvoje privertė statyti vokiečiai per I pasaulinį karą iki to laiko lietuviai dergdavo už trobos,  na o nuo maro lietuviai gelbėjosi saviizoliacija miškuose, pagal K. “Lietuvos istoriją”

Ekspertas       2020-06-13 10:58

Šita COVID19-psichozė yra niekas kitas kaip globalus psicho-terorizmas, kurio tikslas yra pertvarkyti pasaulio tvarką ekonominėje, finansinėje ir socialinėje plotmėje. Šitai psichologinei atakai neatsispiria ir žmonės su moksliniais laipsniais, kadangi dažnai jie turi siaurus suvokimus apie tai kas vyksta pasaulyje, beto priklauso įvairioms konjuktūroms ir labai bijo tapti baltomis varnomis, todėl itin stiprus refleksas prarasti čiulpiamos dešros galą.
Taigi koronapsichozė savo esme labai panaši į 09/11 suplanuotus teroro aktus ir “kovą su terorizmu”. Esminiai parametrai, kurie yra globalūs:
1. Visuotinas gąsdinimas. Per visas priemones kiekvieną dieną pranešama kiek susirgo, kiek numire, bus atroji banga ir t.t.. Išsigandęs žmogus praranda galimybę mąstyti, silpnėja imunitetas.
2. Feikinis testavimas. Teigiami atvejai tiesiniai priklausomi nuo testavimų skaičiaus t.y. nėra jokios susirgimų dinamikos. Testai veikia ne konkrečiai į kažkokį COVID19, bet apskritai į visus korona virusus ar dar kokius virusus. Atsiranda loginiai kalambūrai - besimptomis sirgimas, saviizoliacija ir t.t..
3. Feikinis mirčių konstatavimas. Mirę su teigiamu tokiu testų užskaitomi, kaip mirę nuo COVID19, nepaisant kokia buvo ligų eiga ar atitinka COVID19 komplikacijas. 4. Normalios medicinos sutrikdymas - pasirodo nebesvarbūs visi susirgimai buvę iki psichozės - ateity generuos daugiau lavonų nuo visų likusių ligų, o šiuos jau irgi galės priskirti prie COVID19.
5. Visame pasaulyje per visas žiniasklaidos priemones kalbinami medikai-diletantai (virosologijos atžvilgiu) arba susįję su PSO. Pas mus aiškūs - Kasiulevičius ir Čaplinskas.
6. Neadekvačių priemonių taikymas bloginančių virusologines situacijas - karantinavimas būriais, izoliavimas namuose, kaukių nešiojimas, pirštinių naudojimas, spiritizavimas rankų ir t.t..
7. Naujo skiepo populiarinimo propaganda. Tam kad išdirbti saugų skiepą - reikia bene 30 ir daugiau metų, nes poveikis sveikatai pasimato ne iš karto. Beleikokiam skiepui išdirbti užtenka ir 2 metų - imituoti poveikio bandymus ir praeiti biurokratines leidimų procedūras. Tokių aferų buve nemažai, pvz. kelių gripas ir t.t. O išdirbti beleikokį skiepą psichozės sąlygomis - užteks ir metų.


Rekomenduojame

Kardinolas Sigitas Tamkevičius: bijau, kad Bažnyčia liks vienintele institucija, kuri gins demokratiją

Geroji Naujiena: Kristus tikrai prisikėlė! Sveikiname sulaukus Šventų Velykų

Ado Jakubausko spaudos konferencija: Buvau atleistas, nes atsisakiau pasiduoti politiniam spaudimui iš anksto pasmerkti Birželio sukilimo dalyvius

Nida Vasiliauskaitė. Sako, į mūsų tolimus ramius kraštus atėjo maras. Laimei, bus naujų Mokslo dovanų

Šv. Augustino homilija apie Kristaus prisikėlimą

Didžiojo Šeštadienio Geroji Naujiena. Tuščio kapo žinia

Andrejus Gaidamavičius kviečia jungtis prie Nacionalinio miškų susitarimo: Nestovėk po medžiu – stok už medį!

Rasa Čepaitienė. Velykos 2021

Vitalijus Balkus „Iš savo varpinės“: DELFI panikuoja – propaganda jau neveikia

Nuo bačkos. Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Arvydas Anušauskas: paaiškinimas partiečiams, kodėl susidorota su prof. Adu Jakubausku

Mini serialas „Tiesa apie vakcinas“: pirmosios serijos pirmoji dalis

Nuo bačkos. Kubilius Rachlevičiui: konservatoriai kaip „ėjo į Vakarus“, taip ir toliau eis

Didžiojo Penktadienio Geroji Naujiena: „Atlikta!“ (Jn 19, 30)

Šv. Juozapo vyrų judėjimas kviečia šį šeštadienį rinktis Aušros Vartuose melstis rožinį vyrų intencijomis: Už Kristų, už šeimas, už Lietuvą!

Seimo sprendimas neturi analogų Lietuvoje, o galbūt ir visame pasaulyje. Visa Ado Jakubausko kalba Seimo tribūnoje

Vinco Kubiliaus reportažas iš mitingo, surengto šalia parlamento prof. Adui Jakubauskui palaikyti

TAUTŲ KIEMO diskusijų erdvė: Klestinčią valstybę kurti ant dorybės pamato: misija (ne)įmanoma?

Nida Vasiliauskaitė. Uždažyti vėliavą

Geroji Didžiojo Ketvirtadienio Naujiena: Jis parodė mums savo meilę iki galo

Nuo bačkos. Aušra Maldeikienė: „Na, šiaip jau mes Lietuvai neturėtume dirbti. Mes dirbam Europai“

Povilas Girdenis: Sveikinu su naujosios vargo mokyklos metinėmis!

Prof. Ado Jakubausko atsakymai į jam mestus melagingus kaltinimus

Andrius Macas. Krikščionio laikysena Didžiąją savaitę gydytojo akimis

Vidas Rachlevičius. Politinis bankrotas per 100 dienų

Vytautas Radžvilas. Pastaba apie Vytautą Landsbergį-Žemkalnį, arba Kas mūsų laukia

Liudvikas Jakimavičius. Šimonytė ir Bilotaitė nelabai suvokia, ką šneka…

Lietuvos mokslininkų sąjunga Seimui: itin teigiamai vertiname prof. Ado Jakubausko vertybines nuostatas ir veiklą

Česlovas Iškauskas. Kaip suprantame laisvę?

Marijos radijo „Aktualijų“ laida apie A. Dulkio sprendimą hormoninę kontraceptinę spiralę paauglėms ir jaunoms merginoms padaryti nemokamą

Lietuvos laisvės kovotojų sąjungos laiškas TS-LKD skyrių pirmininkams dėl A. Jakubausko: kova už Lietuvos laisvę dar nebaigta

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.