Politika

Benediktas XVI. Apie principus, kuriais privalu vadovautis viešajai valdžiai

Tiesos.lt redakcija   2019 m. liepos 4 d. 16:04

1     

    

Benediktas XVI. Apie principus, kuriais privalu vadovautis viešajai valdžiai

Siūlome prisiminti popiežiaus Benedikto XVI kalbą, pasakytą viešosios valdžios atstovams Milane 2012 m. birželio 2 d.

Komentuodamas Luko evangeliją, šventasis Ambraziejus primena, kad „galios institucija taip kyla iš Dievo, kad tas, kuris ją vykdo, pats yra Dievo tarnautojas“ (Expositio Evangelii secundum Lucam, IV, 29). Šie žodžiai trečiojo tūkstantmečio žmonėms gali pasirodyti keisti, tačiau aiškiai parodo pagrindinę tiesą apie žmogaus asmenį, kuris yra socialinio bendro sugyvenimo pagrindas: jokia žmogaus galia nėra dieviška, vadinasi, nė vienas žmogus nėra kito žmogaus savininkas. Ambraziejus drąsiai primena tai imperatoriui parašydamas: „Ir tu, garbingasis imperatoriau, esi žmogus“ (Epistula 51, 11).

Šventojo Ambraziejaus mokyme galime atrasti dar vieną elementą. Valdančiųjų pirmutinė savybė yra teisingumas, iškili viešoji dorybė, nes yra susijusi su visos bendruomenės gėriu. Bet tai dar ne viskas. Ambraziejus priduria dar vieną savybę – meilę laisvei; šią savybę jis laiko kriterijumi, leidžiančiu atskirti gerus valdovus nuo blogų, nes, kaip jis rašo kitame laiške, „gerieji myli laisvę, blogieji – vergystę“ (Epistula 40, 2). Laisvė yra ne kelių privilegija, bet visų teisė, brangi teisė, kurią civilinė valdžia privalo laiduoti. Vis dėlto laisvė nereiškia individo savivalės, ji veikiau suponuoja kiekvieno atsakomybę. Čia atrandame vieną pagrindinių valstybės pasaulietiškumo principų – garantuoti laisvę, kad visi galėtų siūlyti savą bendro gyvenimo viziją, visada gerbdami kitą ir laikydamiesi įstatymų, kuriais siekiama visų gerovės.

Kita vertus, juo labiau atsisakoma konfesinės valstybės sampratos, juo akivaizdžiau, kad įstatymų teisėtumo ir galiojimo pagrindas – prigimtinė teisė, kuri yra žmogaus kilnumą atitinkanti tvarka ir pranoksta vien pozityvistinę sampratą, iš kurios neįmanoma išrutulioti kokio nors etinio pobūdžio nuostatų (plg. Kalba Vokietijos parlamente, 2011 09 22). Valstybės paskirtis tarnauti ir ginti asmenį ir jo „gerovę“ jo daugialypiais aspektais, pradedant teise į gyvybę, kurios nevalia sąmoningai slopinti. Kiekvienas tada gali suvokti, kad įstatymų leidyba bei valstybės institucijų veikla turi ypač tarnauti santuoka pagrįstai ir gyvybei atvirai santuokai ir pripažinti pirminę tėvų teisę laisvai auklėti ir ugdyti savo vaikus pagal, jų akimis, pagrįstą ir tinkamą auklėjimo planą. Šeima netraktuojama teisingai, jei valstybė visos visuomenės gerovės labui neremia auklėjimo laisvės.

Šioje piliečiams skirtoje valstybėje vertingas dalykas yra konstruktyvus bendradarbiavimas su Bažnyčia, nepainiojant, žinoma, civilinės ir Bažnyčios valdžios skirtingų ir savitų tikslų bei vaidmenų, bet naudojantis Bažnyčios indėliu, kuriuo ši su savo patirtimi, mokymu, tradicija, institucijomis bei darbais toliau prisideda prie visuomenės gerovės tarnaudama žmonėms. Užtenka prisiminti įspūdingą gretą šventųjų, dirbusių artimo meilės, auklėjimo, kultūros darbus, besirūpinusių ligoniais ir išstumtaisiais į paribį, kuriems tarnavo ir kuriuos mylėjo taip, kaip Viešpatį. Ši tradicija ir toliau duoda vaisių [...]. Krikščionių bendruomenės užsiima tuo ne kaip papildoma veikla, bet iš per kraštus besiliejančios Kristaus meilės ir savo tikėjimo visos patirties. Mūsų išgyvenamam krizės metui reikia ne vien drąsių techninių bei politinių sprendimų, bet ir nesavanaudiškumo. Anksčiau jau esu sakęs: „Žmogaus miestą augina ne tik teisėmis ir pareigomis grįsti santykiai, bet dar labiau ir pirmiausia neužsitarnaujamumo, gailestingumo ir bendrystės paženklinti santykiai“ (Caritas in veritate, 6).

Prisiminkime paskutinį vertingą šventojo Ambraziejaus [...] paraginimą. Tų, kurie bendradarbiauja valdymo ir viešojo administravimo srityje, šventasis Ambraziejus prašo, kad jie patys pasidarytų mylėtini. Kūrinyje De officiis jis teigia: „Tas, kuris myli, niekada nekels baimės. Nieko nėra naudingiau kaip pasidaryti mylėtinam“ (II, 29). Kita vertus, jūsų uolias pastangas įvairiose viešojo gyvenimo srityse turi motyvuoti vien troškimas tarnauti piliečių gerovei, vadinasi, aiškus ir akivaizdus meilės ženklas. Šitaip politika iš pagrindų sutaurinama, tampa pakylėta artimo meilės forma.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Eutanasia Prevention Coalition       2019-07-5 18:12

Rekomenduojame

Raimondas Navickas. Tai NE fontanas, tai kitaip vadinasi!

Liudvikas Jakimavičius. Covido simptomas: „Aplink nosį vaikšto šeškas – nieko neužuodžiu“

Vytautas Sinica. Siūlyčiau, priešingai, Lietuvai pagaliau viešai ir deramai pagerbti LAF’ą

Alvydas Jokubaitis. Noras panaikinti visus prietarus yra pats didžiausias prietaras

Arvydas Anušauskas Fainai Kukliansky: „Tai jau su J.Lukša-Daumantu viskas gerai?“

Audrius Bačiulis. Lukašenka žodžių tuščiai nešvaisto…

Skaitiniai. Vidmantas Valiušaitis rekomenduoja: „Svarbus aukščiausio JAV diplomato pareiškimas ir svari politinė parama Baltijos valstybėms“

Algimantas Rusteika. Pakelkim, pakelkime taurę kvailybės, kad Lietuvai būtų geriau!

Nuo bačkos. F. Kukliansky: kultūringas, inteligentiškas, nieko neįžeidžiantis, bendradarbiavimą skatinantis laiškas iššaukė minios protestą

Nikolajus Nielsenas. Rinkimai Baltarusijoje: Lukašenka prieš COVID-19

Audrius Bačiulis. Beprotybės kronikos: kas yra vyriausieji „Facebook“ cenzoriai?

Karolis Kaklys: Kaip Vijūnėlės dvaro statybos atskleidė visai Lietuvai opias problemas?

Kas mes? Vytautas Sinica apie Nacionalinį susivienijimą

Rasa Čepaitienė. Gyvename totalinio freimingo laikais

Skaitiniai. Andrius Švarplys rekomenduoja: Tiems, kam rūpi akademinė laisvė ir universiteto likimas ‘Black Lives Matter’ epochoje

Vytautas Radžvilas. Laisvė, arba Kodėl NACIONALINIS SUSIVIENIJIMAS dalyvauja rinkimuose?

Andrius Švarplys. Parklupdyti Vakarai nesugeba apginti net savęs, tai kaip mes galime iš jų tikėtis pagalbos?..

Ramūnas Aušrotas. Ar Prancūzijos parlamentas paseks Lietuvos pavyzdžiu ir pasmerks surogaciją kaip prieštaraujančią moterų ir vaikų orumui?

Trakų salos pilyje bus pristatyta Daliaus Stanciko knyga „Kūju per Lietuvos istoriją“

Raimondas Navickas. Nanto katedrą padegė keršydamas Prancūzijos valdžiai

Agnė Širinskienė. Apie neliečiamuosius

Audrius Bačiulis.Beprotybės kronikos: Leftistinių propagandistų miniai nepavyko parklupdyti didžiausio JAV verslo dienraščio „The Wall Street Journal“

Raimondas Navickas. Panašu, kad antisemitizmo ir etninės nesantaikos kurstytojai Lietuvoje išties kelia galvą

Andrius Švarplys. Vyksta didžiulė, giluminė, fundamentali demoralizacija

Geroji Naujiena: Kad ieškotume Jo Karalystės ir Jo teisumo

Vytautas Sinica. Kas yra leftizmas?

Vygandas Trainys. Partizanų ir kitų Lietuvai pasiaukojusių žmonių juodintojai nusipelno platesnio komentaro

Raimondas Navickas. Rinkimų naujienos iš ateities

Vitalijus Karakorskis. Atviras laiškas advokatei Fainai Kukliansky

Karolis Venckus demaskuoja: vaikų prievartautojas, ištvirkinęs pasaulio elitą. Lietuvoje to nėra?

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.