Visuomenės pokyčių analizė, Istorija, Žmogaus teisės, Piliečių akcijos ir iniciatyvos

Andrius Švarplys. Trumpas žmonijos istorijos įvadas :)

Tiesos.lt redakcija   2018 m. lapkričio 15 d. 23:22

6     

    

Andrius Švarplys. Trumpas žmonijos istorijos įvadas :)

Senovės graikai žmogaus orumą kildino iš proto, kuris iš prigimties skiria žmogų nuo gyvulio ir kuris atspindi visuotinę būties hierarchiją, nes jungia žema su aukšta (apačioje – materija, instinktai, viršuje – protas, tikslingumas, harmonija). Krikščionys graikiškąjį pradą sustiprino Išganymu, iš kurio sekė žmogus sielos vienkartiškumas, unikalumas ir begalinė vertė.

Susijungus Atėnams ir Jeruzalei, žmogaus orumas reiškė, kad net ir didžiausias valdovas neturi jurisdikcijos žmogaus sielai (nes ji priklauso aukštesnei būties hierarchijai nei pinigas, duona ir kalavijas) ir dar gi yra įpareigotas gerbti sielą (religijoje) ir teisingumą (politikoje). Tai leido Moderniesiems laikams formuluoti socialinio kontrakto idėją ir prigimtines žmogaus teises: gyvybę, laisvę, nuosavybę, religijos laisvę, minties, sąžinės, žodžio laisvę. Dar kartą ir (tikėtasi) visiems laikams šio pasaulio valdovams buvo priminta būties hierarchija: pirmosios Konstitucijos kodifikavo tai, ką šimtmečiais formavo Atėnai ir Jeruzalė.

Ir tiktai industrinis kapitalizmas pirmą kartą istorijoje sugamybina ir suprekina žmogaus pasaulį. Masiniu būdu gamta, o kartu su ja ir žmogus tampa prekybiniu vienetu. „Vartotojų visuomenė“ yra nevykęs socialinio žmonių pasaulio suprekinimo pavadinimas, nes iš esmės ne subjektas naudojasi daiktais maximos „Akropolyje“, o mes patys esame vartojami prekių-paslaugų-kapitalo judėjimo sistemos. „Matricoje“ kiek klaidingai sakoma, kad sistema nori mus paversti į bateriją, iš tikrųjų ji jau senokai mus pavertė į piniginį/prekybinį vienetą, kurio funkcija – kuo efektyviau cirkuliuoti sistemoje su „laisvo ir autonominio“ individo šūkiu.

Politinė galia pirmą kartą įgauna masines technologines galimybes gaminti, perdaryti, formuoti totaliniu (visa apimančiu) būdu. Iš čia Holokaustas su „mirties fabrikais“ ir du pasauliniai karai.

Kitaip tariant, politinei galiai jau nebereikia „laužyti kontrakto“, nes viskas funkcionuoja ne pagal subjekto – objekto, imanencijos – transcendencijos, politinės valdžios – prigimtinių teisių perskyrą ir įtampą; viskas ir visi dabar yra sustatyti fabrike, paversti funkcija, todėl stumdymasis vyksta dėl mygtuko paspaudimo. Galia įsakyti įstatymu nublanksta prieš gebėjimą orientuotis spaudinėti mygtukus. Todėl politiką pakeitė viešieji ryšiai, tiesą pakeitė įvaizdis, faktą – nuomonė (eksperto), socialinius ryšius – technologinės platfromos (vėl gi klaidingai vadinamos socialiniais tinklais, nes jie yra tikriausi anti-socialiniai tinklai). Subjektas visuotiniame fabrike yra nusubjektinamas, žmogus tampa ištekliu, bendruomenę keičia visuomenė, kuri yra „vadybininkų“ minkoma tešla politiniu, teisiniu, moksliniu, ekonominiu, medicininiu ir įvairiausiu kitokiu būdu. Paskiausiai realybę pakeičia Ekranas, naujojo pasaulio koncentratas.

Grėsmė laisvei galiausiai atėjo ne iš politinio centro (kaip tikėjosi Thomas Jeffersonas), ne iš visuomenės daugumos nuomonės (kaip manė John Stuart Mill’is), o iš visuotinės prekybinės sistemos, kuri transformuojasi ne į kovą už laisvę (kaip klaidingai manė K.Marksas), bet į dar didesnio laipsnio pasaulio susintetinimą.

Griežtai kalbant, žmogaus teisės tokiame pasaulyje yra neįmanomos. Panaikinus prigimtį nebelieka transcendencijos, nebelieka būties hierarchijos, nebelieka vienintelio žmogaus unikalumo kriterijaus. Būtent todėl matome siekį pripažinti gyvūnų teises, Polį praplėsti į Zoopolį. Nuo prigimties laisvas žmogus tampa biomase, save nuolat transformuojančiu homunkulu. O naujųjų žmogaus teisių tikslas yra užtikrinti biomasės transformacijos galimybes. Čia ir lyties keitimas į lytines orientacijas ir socialinius konstruktus, šeimos keitimas į „vaiko teises“, žmogaus gyvybės – į „moters teises“, embrionų šaldymą, eutanaziją ir t.t.

Politinė valdžia palaiko šitą evoliucinę kryptį tik todėl, kad ji pati yra šitos sistemos dalis (ne ji reguliuoja pelno srautus, o šie – ją. Visi ideologiniai skirtumai, visos „vertybės“ yra tiktai stumdymas prie kasos šaltinio).

Todėl naujosios žmogaus teisės gali naudotis senu civilizaciniu žodynu – laisvė!, tačiau jos turinys yra visiškai naujas. Pagal senąjį kodeksą žmogus yra laisvas tik todėl, kad jis skiriasi nuo gyvulio ir saugo jo žinioje esančią būties grandinę (skirtumą tarp aukšta ir žema, tarp teisingumo ir prievartos, tarp grožio ir bjaurasties, tarp gėrio ir blogio), o ne todėl, kad yra atpalaiduotas nuo prigimties. Nuo prigimtinių hierarchijų atpalaiduotas žmogus gali pagimdyti tik saviraiškos teises, o šios gali vesti tik į naujus totalitarinius pavidalus. Egocentristinės žmogaus teisės gali pagaminti tiktai atominę bombą, homunkulą ir begalines biomasės formas. Frankenšteinas gamina į save panašų.

Paskutinis civilizacijos mūšis yra dėl prigimties, t.y. mūšis su pačia savimi, dėl savo ištakų. Pirmą kartą žmonijos istorijoje civilizacija priėjo periodą, kai kvestionuojamos pačios jos ištakos, ir dar jos pačios vardu, jos pačios žodynu, principais ir mechanizmais…

Tai tiek ir norėjau pasakyti šioje minėjimo kalboje, bet išėjo kitaip smile

Išėjo tik paskutinė dalis – dėkingumas ir didžiulė pagarba už ištakų priminimą, už žmogaus orumo pavyzdžius.

Dr. Andriaus Švarplio (VDU) kalba, pasakyta minint Tikinčiųjų Teisėms Ginti Katalikų Komiteto įsteigimo 40-metį. Renginį filmavo Alvydas Rakauskas (Kauno arkivyskupijos Suaugusiųjų katechezės tarnyba). 2018 m. lapkričio 9 d.

 

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Šunų prieglauda       2018-11-17 21:47

Skelbimas homo sapiensų valdžiažmogių išsigimėliams. Daug profesionaliau psichologinės problemos yra išspręstos pas mus, - šunų globėjus. Mes atstatėme, jūsų nužmogėjusių individų sužalota psichiką šuniui, kuris negyvai sukandžiojo jūsų vaikutį. Jūsų elito nužmogėjimas pasiekė tokią ribą, kad reikia imti pavyzdį iš aukštesnės psichikos gyvūnų.

Pone Švarply,       2018-11-17 10:14

prašom mums pateikti tikslų, pilną Holocaust’o apirbrežimą, ačiū! Tik nesakyk, kad tai visuotinai žinoma, nes mums reikia apibrėžimo - tikslaus ir aiškaus.

Išlikimas       2018-11-16 19:25

Išlikti galiu tik būdama veidmainė. Pardavusi savo sielą nukvakusios Europos iškrypėliams, čia vaidinu kovą už vaikučių teises. Ši veikla nesusekama nebaudžiama nes vykdoma valstybės vardu. Užmerkusi akis į totaliai korumpuotus teisėjus ir dėl to apiplėšiamus žmones, atlieku baigiamąjį, antstolės darbą perimu turtą. Maudausi prabangoje. Neišpasakytam kaifui nusiperku jaunus eržiliukus. Visas pasaulis prie mano kojų. Filosofuokit toliau. Kartais malonu paskaityti.

Pagarba autoriui       2018-11-16 8:58

Malonu skaityti. Viskas suprantama

Dėkui       2018-11-16 6:14

Apie tai reikia kalbėti daug ir išsamiai, kad mes suvoktume mūsų zombinimo ir pasaulio naikinimo sistemą.„Ir tiktai industrinis kapitalizmas pirmą kartą istorijoje sugamybina ir suprekina žmogaus pasaulį. Masiniu būdu gamta, o kartu su ja ir žmogus tampa prekybiniu vienetu“.

gerardas        2018-11-16 3:37

aciu Dievui kad dar Lietuvoj yra taip mastanciu ir nebijanciu pasisakyti Zmoniu.


Rekomenduojame

Agnė Širinskienė: O neteisingos informacijos skleidimas partijų programose ar per rinkimus taip pat bus baudžiamas?

Povilas Gylys apie nacionalinius lietuviškos liberalios demokratjos ypatumus

Papunkčiui su Vytautu Sinica. Ar gali prabilti kunigai?

Žodžio liturgija ir Telšių vyskupo nuomonė dėl Stambulo konvencijos

Neredaguota.lt pokalbis su Andriumi Švarpliu apie Stambulo konvenciją ir genderizmą

Arkivyskupas Lionginas Virbalas. Esu pasiruošęs palaikyti kenčiantį, išjuoktą, užsipultą žmogų net ir be „Je suis N.“

Robertas Grigas. Apie prezidento „kaltes“

Iš Vidmanto Valiušaičio archyvų. Pasikalbėjimas su „Amerikos balso“ lietuvių redakcijos vedėju Romu Sakadolskiu: „Tauta turi būti pasiruošusi“

Lina Šulcienė. „Norėčiau stoti br. Pauliaus Vaineikio pusėje ir oponuoti savo Broliams ir Sesėms Kristuje, kurie jį kaltina ir ragina atsiprašyti“

Br. Paulius Vaineikis OFM. Mylėk žmogų, koks jis bebūtų, bet nesitaikstyk su jo daroma nuodėme

Liudvikas Jakimavičius. Siūlau projektą LRT nacionaliniam transliuotojui

Rasa Čepaitienė. Jei parašus prieš Raskevičių laiko niekiniais, tai ką jie čia nori atšaukti ir aplenkti?

Nida Vasiliauskaitė. Šimtui tūkstančių bekojų: „Jūs gi jėga – suformuokit armiją“. Nutaisius naivią miną

Marijos radijas: apie neapykantos kalbą diskutuoja kun. Algirdas Toliatas, Audrius Globys, Kristina Zamarytė-Sakavičienė ir Dalius Rakutis

Vygantas Malinauskas. Kokia Bažnyčia turėtų būti po karantino?

Verta prisiminti: Tikėjimo mokslo kongregacija. Pastabos dėl homoseksualių asmenų sąjungų teisinio pripažinimo projektų

Gitanas Nausėda apie išpuolius prieš Stambulo konvencijai nepritariančiuosius: „Lietuvoje susiformavo viešoji inkvizicija“

Ramūnas Karbauskis atviru laišku kreipėsi į Seimo narius dėl tradicinės šeimos išsaugojimo

Verta prisiminti. Rein Raud. Lietuva: politinio vystymosi modelis

Brolio Pauliaus Vaineikio, OFM, liudijimas: „Dvasinis sukilimas prasidėjo: Už Kristų, už šeimą, už Lietuvą!“

ES vyskupų konferencija dėl EP rezoliucijos apie teisę į abortą Lenkijoje: nėra tokios teisės

Nida Vasiliauskaitė. Apie begalinio naivumo tikėjimą transformuojančia „švietimo“, mokyklos galia

Tomas Viluckas. Išskirtinis br. Pauliaus Vaineikio, OFM, vaizdo interviu: „Mes kovojame ne su žmonėmis“

Papunkčiui su Vytautu Sinica: Lietuva Europos Sąjungoje

10 faktų apie Stambulo konvenciją

Audrius Bačiulis. Kodėl kai kas taip kovoja už Stambulo konvencijos pasirašymą

Vidas Rachlevičius. Po tokių parlamento pirmininkės veiksmų civilizuotoje šalyje pakviptų arba jos apkalta, arba pirmalaikiais rinkimais

Lionginas Baliukevičius-Dzūkas. „Tokios niekšybės, tokio velniško išdavimo dar nebuvo partizanų istorijoje. Judas šiuo atveju būtų toli pralenktas“

Liudvikas Jakimavičius. Keli klausimai, kylantys stebint viešąją diskusiją

Arkivysk. Kęstutis Kėvalas kunigams: Drąsinkime vieni kitus būti aktyvius ir nebijoti tų, kurie prieštarauja prieš teisę pasisakyti

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.