Įžvalgos

Andrius Švarplys. Tai, kas Vakaruose yra laisvė į religiją, Lietuvos Konstituciniam Teismui yra socialinės privilegijos ir lygybės pažeidimas

Tiesos.lt redakcija   2017 m. liepos 13 d. 15:07

9     

    

Andrius Švarplys. Tai, kas Vakaruose yra laisvė į religiją, Lietuvos Konstituciniam Teismui yra socialinės privilegijos ir lygybės pažeidimas

Konstitucinis Teismas nutarė: dvasininkų atleidimas nuo karo prievolės prieštarauja Konstitucijai. Dalijamės dr. sociologo ir politologo Andriaus Švarplio replika iš veidaknygės perskaičius Vyganto Malinausko komentarą „Galimybė laisvai praktikuoti savo tikėjimą Lietuvoje yra naikintina privilegija?“.

Dar vienas abejotinas Konstitucinio Teismo sprendimas: tai, kas Vakaruose yra laisvė į religiją, Lietuvoje yra socialinės privilegijos ir lygybės pažeidimas.

Įdomus istorinis-kultūrinis paradoksas. Katalikų Bažnyčios dominavimas tautinėje Lietuvos valstybėje turbūt labiausiai prisidėjo prie to, kad šalis ir visuomenė niekada neturėjo religinio pliuralizmo patirties, vadinasi, neturėjo ir suvokimo, kokia yra svarbi religijos laisvė, kaip konstituciškai reikšmingai ji yra susisaisčiusi su minties, sąžinės, įsitikinimų ir nuomonės laisve. Juk neatsitiktinai JAV Konstitucijoje freedom of speech yra minima tame pačiame straipsnyje (Pirmojoje Pataisoje) kaip ir laisvė į religiją.

Tačiau dabar katalikų argumentas yra būtent iš klasikinės Vakarų konstitucinės teisės į religijos laisvę ir jos praktikavimą. Po ilgo dominavimo kelio Bažnyčia turi gręžtis į religinio pliuralizmo dirvoje susiformavusį religijos laisvės principą. Tai rodo tam tikrą reikšmingą transformaciją.

Grįžtant prie KT, kodėl postsovietinėje tikrovėje taip išsikraipo Vakarų konstituciniai principai? Kodėl proporcingumo principas tampa privilegijų apgynimu (kaip, pavyzdžiui, teisėjų atlyginimo byloje)? Kodėl teisė į referendumą staiga tampa grėsme valstybei ir yra transformuojama į pareigą „atsiskaityti“ prieš Vyriausiąją Rinkimų Komisiją ir Seimą (kaip „Žemės referendumo“ byloje)? Kodėl vietoj vakarietiško savikritiškumo ir doktrinos koregavimo yra įtvirtinama KT?

Dabar ši byla rodo, kad aukščiausias teisinis rangas valstybėje nesuvokia religijos laisvės reikšmės demokratijai, pilietinei visuomenei, laisvei. Juk iš kunigų nesuformuosi profesionalių „žudikų“ būrio, jie neduos tiesioginės karinės naudos krašto apgynimui. Iš dvasininkų dalyvavimo valstybės karo mašinoje neišspausi jokios konstitucinės lygybės. Tuo tarpu atleidus juos nuo privalomos tarnybos užtikrinsi nemenkos visuomenės dalies pasitikėjimą valstybe, apginsi religinį pliuralizmą, daug skirtingų konfesijų žmonių jaus, kad jų pilietinės teisės apgintos. Religijos laisvė čia ryškiai nusveria konstitucinę lygybę. Ne privilegijos čia esmė, o priešingai – piliečių poreikiai ir pasitikėjimas valstybe.

Lietuvoje kaip oro trūksta suvokimo, kad gindamas Kito teises tu gali ginti ir savo paties teises. Gali būti netikintis ar metodiškas ateistas, tačiau verta ginti religijos laisvę, nes galų gale tai yra apskritai laisvės klausimas. Tai puikiai suvokė klasikiniai liberalai 17–19 amžiuje.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

VaidasVDS       2017-07-14 22:23

Letai,
turi tokį intelektą ir atėjęs verki apie neraštingus tikėjimo “kritikus”. Na tai triuškink juos tiek faktų, tiek žinių, tiek savojo intelekto jėga. Dabar numeti tą savo Apr 13,17 ir viskas.
Nors iš esmės tikėjimas yra labai paprastas - tereikia tikėti Dievą, sugebėti Jį suvokti ir vykdyti Jo tikrąją valią - su meile skleisti gėrį.
Bet žmogaus evoliucija ir žmogaus pirmykštis barbarizmas labai apsunkino tikėjimą. Dievui labai sunku buvo apreikšti barbarams tikras žinias apie Dievą, nes barbarai jas vis tiek pakreipdavo ne link dieviško, bet link barbariško, na šiek tiek žmogiško suvokimo.
Senasis Testamentas tai žmogiškų barbarizmų rinkinys, kartu su bandymu apšviesti žmogiškąjį protą dvasinėmis tiesomis. Ir nors ST yra daug tikrojo apreiškimo detalių, ypač Išminties Knygoje, Patarlių Knygoje ir kai kuriose pranašų knygose, bet tos tikrojo apreiškimo detalės faktiškai paskęsta žmogiškuose barbarizmuose.
Nenuostabu, kad žydai taip ir nepriėmė Jėzaus ir jo mokymų. Nenuostabu ir tai, kad Paulius su savo draugu Luku taip stengėsi pritempti Jėzaus mokymus prie ST. Jono apreiškimas ne tik, kad suklastotas, bet ir perdarytas taip, kad atitiktų ST pranašystes. Nors Jono evangelija yra arčiausiai Jėzaus tiesos, bet ir ji yra koreguota, o be to Jonas nedrįso kai ko rašyti į ją dėl jo paties persekiojimo, kitų apaštalų likimo ir tuo metu vykdyto krikščionių persekiojimo. Tiek ST, tiek ir NT evangelijos buvo koreguotos vėlesniais amžiais.
Bet niekas negali labai kaltinti Pauliaus. Tais laikais jo darbas buvo alternatyva tam, kad Jėzaus mokymai neišnyktų iš viso, nes tų laikų pasaulis tiesiog negalėjo iš karto priimti jo mokymų, ką rodo ir vienas žemiau pasisakę komentatorius. Dar ir šiandien žmonės nesuvokia, ką reiškia atsukti kitą skruostą ir mylėti priešus. Net ir tu, toks intelektualas to nesuvoki. Tai kodėl kaltini kitus? Bet apaštalas Jonas tą suvokė tikrai: 7 Mylimieji, mylėkime vieni kitus, nes meilė yra iš Dievo. Kiekvienas, kuris myli, yra gimęs iš Dievo ir pažįsta Dievą. 8 Kas nemyli, tas nepažino Dievo, nes Dievas yra meilė. Jei mylime vieni kitus, Dievas mumyse pasilieka, ir jo meilė mumyse tobula tampa.[i2] 13 Iš to pažįstame, kad pasiliekame jame ir jis mumyse: jis yra davęs mums savo Dvasios. ... 18 Nebėra meilėje baimės, bet tobula meilė išveja baimę. Baimė bijo bausmės, ir kas bijo, tas dar netobulai myli. 19 Mes mylime, nes Dievas mus pirmas pamilo. 20 Jei kas sakytų: „Aš myliu Dievą“, o savo brolio nekęstų, – tasai melagis. Kas nemyli savo brolio, kurį mato, negali mylėti Dievo, kurio nemato. 21 Taigi mes turime jo įsakymą, kad kas myli Dievą, mylėtų ir savo brolį.[i3] (1 Jn 4)
Ir šį laišką Jonas parašė tikrai jau po jo Apreiškimo užrašymo. Ir kaip skiriasi suklastotas dokumentas nuo nesuklastoto.
——
tam kitam komentatoriui
Ar pats sugebėtum atsukti skruostą gavęs į vieną pusę, ar sugebėtum tik apsiverkti? Reikia geroko ryžto, susivaldymo ir orumo netrenkti atgal iš karto ir tuo priversti susimąstyti tą barbarą, o gal jis turi ir žmogiškų savybių...
Priešų mylėjimas - tai tiesiog žmonių, potencialiai mūsų brolių mylėjimas. Net jei jų darbai blogi, reikia jiems padėti suvokti, kad jų darbai blogi. Bet jei jie nesuvokia ir jiems paaiškinus, tai tuomet vargu ar kas gali jiems padėti, nebent koks nors nelaimingas atsitikimas jų gyvenime. O tuomet jie mums tikriausiai visai ir ne broliai…

Marginalas       2017-07-14 17:25

Iš “komentarų” (ne tik čia, bet itin prie Sinicos ar Radžvilo) susidaro įspūdis, kad sistema eina į kontrataką dviem būdais:
1) naudodamasi neraštingų tikėjimo “kritikų” mase su viltimi, kad skaitytojai tokie pat neraštingi, ir
2) kuria alternatyvinę kovos su savimi tikrovę, kurioje vos ne pats svarbiausias ginklas - globalių spectarnybų sekimo lusto pavadinimas “Lietuvos pasu” kovoje už “lietuviškus rašmenis” to elektroninio lusto aplankėlyje. Čia alternatyvinę tikrovę vieningai gina Pro Patria, sąmoningai ar ne, vaizduodama opoziciją, kuri atėjus į “valdžią”, grąžins 1918 metų Lietuvą (ir iš ES išstos, ir į ruskiją nebepateks!) su Tautos prioritetu prieš asmens laisve (suprask: orvelinis lustas liks vietoje, nes a) jis naudingas Tautai ir b (kita vertus) “prieš vėją nepapūsi”).

ar žinot, kad        2017-07-14 13:44

Šimtus kartų pakartotas melas tampa “tiesa”? Iki spaudos išradimo beraštė  žmonija aklai tikėjo Bažnyčios “tiesa”. Vos tik paskaitę žmonės iškart suprato, kad Bažnyčia juos ne tik mulkino bet dar ir reketavo (mokėk dešimtinę, arba ...). Užtat prieš 500 metų ir kilo reformacija. Bažnyčia tada nesiteisino ir neatsuko “kito žando”. Tai ką ji padarė, lietuviai ir lenkai nežino. Istorikai apie tai tyli, nes neturi šaltinių. Slaptieji Vatikano archyvai tebėra uždari. Jie uždaryti tam, kad žmonės nesužinotų TIESOS. Kiek ilgai tai dar truks pasakyti sunku. Šiais laikais nebegelbsti nei slaptosios tarnybos, nei įslaptinti žudikai.

Apie tris religijas       2017-07-14 9:45

Taip rašyti gali tik asmuo nesusipažinęs su žydų religija,  musulmonų religija ir nesakitęs visos Biblijos. Žydų religijos esmė - tautos arba tarnauja žydams arba sunaikintos, žydai tautas valdo per skolinimą ir palūkininkavimą, vienintelis pavydus, žmogžudys dievas JAHVĖ - pagal Biblijos Torą/Penkiaknygę, musulmonų religijos esmė - draudžiamos palūkanos, krikščionys ir žydai ne draugai musulmonams, Alah Akbar - pagal Koraną, krikščionybė - gavus per vieną veidą atsukti kitą, mylėti priešus, pas Jėzaus Tėvą kuris neaišku kas papulsit tik per Jėzų, laukti ateinant Jėzaus kuris visus išžudys palikdamas tik žydus nesusitepusius su moterimis - pagal NT ir Jono apokalipsį/revoliuciją/apreiškimą. Visų trijų religijų bendras vardiklis Adomas ir Ieva…
Ar ne amžinas konfliktas užprogramuotas šiose trijose religijose?  Ir kuris Dievas tikras - JAHVĖ, Alah Akbar ar Jėzus?



Svarbiausia turėti savo       2017-07-13 21:00

Dievą,o kelias į jį gali būti įvairios religijos,ne taip ir svarbu.Bet jei gerbi tėvus,kurie tave krikštijo,tai lieki toje religijoje,kurią tau skyrė Dievas,kaip skyrė ir tėvus.Mes katalikai,nors daug kas patinka ir pas protestantus.Dievas vis tiek vienas.Renkiesi tu.

Marginalui       2017-07-13 16:55

Kuo taip nusipelnęs tas Geidaras Džemali?

Marginalas klystakaikuršvarpliui       2017-07-13 16:54

Kaip ir “visi”, painioji demokratiją su laisve. Patarčiau paskaityti apie jakobinų giljotinas ir atsakyti, ar jos buvo demokratinės, ar ne, ar tik ne “tautos atstovų” “balsų daugumos” įteisintos.

Marginalas       2017-07-13 16:50

Na ir Švarplys!
Atrodo dar ne senis, bet kartoja senių suvokimus apie “Vakarų” “laisvę” ir dar pagrįsdamas tai nuorodomis į KKKonstitucijas!
Patarčiau jam nuvykti į JAV ir pabandyti viešoje vietoje (ne tam skirtoje “kulto vietoje”) paskaityti miniai ištraukas iš Šventojo Rašto apie sodomitus. Ragaus “žodžio ir minties laisvę” kalėjime.
Arba nuvykti į Vokietiją ir pažiūrėti, ar kur nors šioje “krikščioniškoje šalyje” ras valdišką (ir ne tik!) įstaigą, kurioje, kaip kadais, būtų pakabintas kryžius (aš ESU MATĘS, tik tai buvo prieš ketvirtį amžiaus).
Atrodo, kad Lietuvoje nebėra ir jau nebebus Almatoje nunuodyto Geidaro Džemalio lygio intelektualų.

klysta kai kur švarplys       2017-07-13 15:50

“Katalikų Bažnyčios dominavimas tautinėje Lietuvos valstybėje turbūt labiausiai prisidėjo prie to, kad šalis ir visuomenė niekada neturėjo religinio pliuralizmo patirties”
——-
VISAIS amžiais gyveno ir pravoslavai ir žydai ir bambizai ir kitos religijos - tuo požiūriu Lietuva buvo, ko gero, demokratiškiausia (net Anglijoje vienu metu buvo persekiojami katalikai)
——-
tik okupacijos-tarybiniais metais buvo persekiojamos VISOS religijos.
Na, kadangi, okupacija nesibaigė tai viskas kartojasi, tik vietoj marksismo-leninizmo atsirado pederastija-liberastija, vietoj komsomolų - homsomolai, bet esmė tapati.


Rekomenduojame

Marcusas Robertsas. Pasaulio religijos 2060-aisiais

Alvydas Jokubaitis, Mindaugas Kubilius. Europos Sąjunga: kur mes keliaujame?(III). Nedemokratiškų nuostatų įsivyravimas demokratijoje?

Dariaus Kuolio atrinkta. Justino Marcinkevičiaus atsakas savo kaltintojams: „Valstybę praradote jūs, o tautą mes vis dėlto išsaugojome“

Raimondas Kuodis. „Ekonomikos dėstymą yra užvaldę neoliberalai“

Valdas Vasiliauskas. Tauta nebuvo pakviesta į  šimtmečio šventę

Nuo bačkos. Vilniaus meras Remigijus Šimašius: „Vilnius yra kosmopolitinis, atviras miestas ir turi labai simbolizuoti tokias idėjas“

Nida Vasiliauskaitė. #TuIrgiKaltas?

Vladimiras Laučius. „Pagrindinis žurnalistikos tikslas yra ieškoti tiesos“

Lietuvos Respublikai – 100. Darius Kuolys: Vilniuje – Valstybės atkūrimo takas (II)

Vasario 13-ąją Vidmanto Valiušaičio knygos „Ponia iš Venecijos tavernos“ pristatymas

Irena Vasinauskaitė. Nieko asmeniško… Tik vykdau pažadą [2], arba Šis bei tas apie politinį priekabiavimą

Eligijus Dzežulskis-Duonys. Paskutinė idėja Lietuvai

Vasario 16-ąja Lukiškių aikštėje įvyks šventinis renginys „Atmintis ir pagarba“

Kun. Robertas Skrinskas. Lietuvos paaukojimai Marijai: istorinė apžvalga

Kun. Vytenis Vaškelis. Tėvynės paaukojimas Marijai

Geroji Naujiena: Viešpaties ranka pagydo ligotus kūnus ir nuvalo nuo sielos nuodėmės raupsus

Vilniaus forumas: Lietuvos valstybė buvo, yra ir bus!

Prof. Vytauto Radžvilo knygos „Kiek kartų gali atgimti tauta?“ pristatymas (papildyta)

Vyskupų kreipimasis, artėjant Lietuvos paaukojimui Nekaltajai Marijos, Lietuvos Globėjos, Širdžiai

Šimtas metų atkurtai valstybei: Kokią Lietuvą sukūrėme? Žurnalistų požiūris

Donaldas Trumpas: „Tikėjimas yra pagrindinis amerikiečių gyvenimo principas“, mūsų teisės „dovanotos mūsų Kūrėjo“

Kun. Robertas Skrinskas. #Metoo, arba Kaip elgėsi įvairių laikų krikščionys, patyrę lytinę prievartą, priekabiavimą

Kun. Robertas Grigas. #MeToo Sekuliarios dogmatikos veidmainystė

Algimantas Rusteika. Skandalai ir ritualai

Replika. Liudvikas Jakimavičius apie DELFI žurnalistikos kokybę

Antanui Terleckui – 90. Nuoširdūs sveikinimai!

Vidmantas Valiušaitis. „Tai kelias į dvasinį totalitarizmą“

Lietuvos Respublikai – 100. Darius Kuolys: Vilniuje – Valstybės atkūrimo takas

VDU mokslininkai: gimstamumo padėtį galime taisyti pasimokę ir iš gerų pavyzdžių

Vasario 15 dieną kviečiame paminėti vyskupus ir kunigus – laisvės kovotojus, savo gyvybę ar gyvenimą paaukojusius už Lietuvos laisvę

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.