Dienos aktualija, Visuomenės pokyčių analizė, Propagandos ir ideologijos analizė, Demokratija ir valdymas

Andrius Švarplys. Kas ir kaip išduoda demokratiją?

Tiesos.lt redakcija   2020 m. kovo 20 d. 19:16

5     

    

Andrius Švarplys. Kas ir kaip išduoda demokratiją?

... ir ką apie tai sako Christopher Lasch su P. Deneen?

Demokratijos pagrindas – lokalios bendruomenės, kurios, kadangi yra įsišaknijusios, suvokia savo įsipareigojimą puoselėti šeimą, aplinką, kaimynystę, religiją, solidarumą, dorybę. (Sutampa su Alexiu de Toquille išvada apie demokratiją Amerikoje. Taip pat sutampa su senovės Graikijos demokratijos pagrindais). Iš čia kyla Amerikos Konstitucijos apsauga individo ir valstijų teisėms (kurios abi suprantamos kaip vieta-argumentas apriboti centrinės valdžios galią), religinėms bendruomenėms, teisei į ginklą, į susirinkimus. Trumpai, tai konstitucinės Laisvės vieta (locus).

Šis pasaulis buvo puoselėjamas žemės ūkio ekonomikoje (tačiau nėra nesuderinamas su kapitalistine ekonomika, bet tai kita tema). Vis dėlto, darbo jėgos išvadavimas – valstiečių perkėlimas į fabrikus – pradeda performuoti ekonominę-socialinę, bet ne konstitucinę, struktūrą. Modernizmas nesunaikina, bet reformuoja JAV konstitucionalizmą, pvz., panaikina vergiją ir rasinę segregaciją. Modernizme (19–20 a.vidurys) elitai dar yra nacionaliniai, todėl dar yra įsipareigojantis ryšys su masėmis, tauta, darbo vietomis, švietimo sistema, pvz., įvairiose valstijose prasideda identity politics, kad į švietimo sistemą būtų integruoti spalvotųjų vaikai. Dar yra nenutrūkęs locus ir politinio centro ryšys, politinis reprezentatyvumas (responsyvumas, atskaitingumas). Dar gyvas tikėjimas demokratija.

Tačiau ekonomikai tapus globalia, gamybai ieškant didesnių mastų (ką užtikrino Bretton Woods sistema ir tebeužtikrina WTO su IMF ir WB), pradeda formuotis nauja globalistų klasė. Ją išugdė ir tebeugdo laisvas bei globalus prekių / paslaugų / informacijos / finansų judėjimas. Globalistų klasė natūraliai ir galutinai nutolsta nuo locus (šeimos, bendruomenės, kaimynystės, dorybės, šaknų), nes toks nutolimas yra pagrindinė sąlyga karjerai. Globaliam judėjimui reikia globalių žmonių, globalaus gyvenimo būdo, globalios pasaulėžiūros, globalios kultūros (anti-kultūros, vartojimo). Multikultūralizmas, įvairovė, vartojimas, atviros sienos yra neišvengiami globalizmo palydovai. Sugebėjimas pasinaudoti (manipuliuoti) informacija yra esminis globalizuoto žmogaus tipažo bruožas („Volstryto vilkas“).

Globalizuoto elito klasės formavimasis susistiprėja 9 dešimtmetyje (R.Reagano ir M.Thatcher reformos), o ypatingą pagreitį įgauna po 1989 m., nelikus jokios konkurencijos.

Globalizuota sistema JAV įveda naujo tipo segregaciją tarp turtingųjų ir vargšų, pritaikytą ir visiškai atitinkančią formalius demokratijos ir konstitucinius reikalavimus. Turtingieji „demokratiškai“, „teisėtai“, „legaliai“ atsiskiria nuo vargšų ir įtvirtina savo turto statusą prieš varginguosius (pas mus buvo „runkeliai“, „varguoliai“, atsimenate?). Atskirtis pasireiškia simbolinės / informacinės / pajuokiančios galios primetimu („ko nori mergaitė?“, klausė pas mus parodjijuojantys tuos, kuriems šis klausimas buvo ne juokingas, o visiškai realus).

Šį procesą skatina identity politics, kuri atitrūko nuo integracijos siekio ir pasuko link privelegijų politikos, įtvirtinančios nesibaigiančią diskriminaciją ir uždarų grupių išskirtinumą. Globalizmas susitiko / susijungė su radikalios Kairės išlaisvinimo (identity) politika, nes 1) turi bendrą priešą, nepasiduodantį rinkos, kūno, lyties, šeimos, kultūros manipuliacijai (performavimui) ir 2) įvairių grupių, saviraiškos, kūno išlaisvinimas turi ekonominį potencialą ir yra parankus laisvam judėjimui, globalistinei tvarkai. Todėl Respublikonų partija dar iki D. Trumpo iš esmės niekuo nesiskyrė nuo Demokratų partijos; Paul Ryan nuo Nancy Pelosi ar Clintonų (išskyrus sveikatos draudimo reformą, kuri smogė verslo pinigams).

Bet svarbiausia politinė pasekmė šito proceso (kurį įkūnija jau nebe keistas naujadaras Liberal Left, Dešinės ir Kairės hibridas) yra konstitucinio egalitarizmo erozija. Globalizuoti elitai atitrūksta nuo locus (ekonomiškai, socialiai, kultūriškai ir galiausiai politiškai); bendruomenių savivaldą keičia biurokratinės valdžios (elitų) intervencijos; dorybę keičia multikultūralistinė įvairovė, persmelkta kaltės tironijos; įsišaknijimą, pareigą artimajai aplinkai keičia globalistinis atvirumas svetimam, kitokiam; tausojimą (saiką) keičia ekonomizmas, vartojimas, karjerizmas. Universitetai tampa naujo globalizuoto elito gamyklomis: arba karjerizmui pasišventusių, arba tapatybų politikai/diskriminacijos/socialinio teisingumo karių treniravimo centrais. Globalizuotas elitas – tiek iš Dešinės, tiek iš Kairės – yra giliai anti-demokratinis.

Kyla esminis klausimas: kaip galima demokratija? Demokratijos locus – savivaldi, tausojanti, atskaitinga, lokali, sava kultūra besivadovaujanti bendruomenė – yra transformuojama ne kuria nors kryptimi, bet išnykimo kryptimi.

Tai ir yra elitų sukilimo bei demokratijos išdavimo esmė.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

ah1       2020-03-21 14:41

niekas nieko neišduoda - demokratija kai rinkimai keičia vadovus.

Dzeikas       2020-03-21 8:53

Ziurint pries kokia demokratija ar “demokratija” nukreiptas tas globalizmas.
Jeigu pries tokia, kokia Lietuvoje - tai tas globalizmas maziau blogas negu isgamu pasipuosusiu baltaja kumele ir trispalve pedofilinis issidirbinejimas ar demonstratyvus issidirbinejimas( Komskio ar kazkokio tautisko bajoro atzalos suzalojusio meregina issidirbinejimas).
Tvirtai demokratijai kuri remiasi laisvu zmoniu valia tas globalizms atsoks kaip vanduo nuo zasies.
Tiesa bando klijuot globalizma su pedofilija, bet gaunasi priesingai - pedofilija veikia sajungoje su patriotinemis vertybemis.

stasys        2020-03-21 7:30

Jaučiasi autoriaus poreikis gilintis ta tema , bet ar tai neprimena mums jauno Lenino staiga suradusio sau nauja kita veikla ? Nežinau ar tokios temos laiku ir vietoje , kai Lietuva fiksuoja pirmą mirtį nuo Corono viruso .. Aš mieliau paskaityčiau ka autorius mano kokį poveikį turės ta žinia visuomenei , atidarius ir ta grafą statistikos skaičių . Ar to pavyzdžio pakaks kad parkai ir viešos erdvės ištuštėtu o karantinas žmoniu protuose užimtu derama vieta ju savisaugos instinkte .  Ne autoriau Jus rašote pievas , tam kad rašyti ta tema reikia turėti bent minimalia gyvenimo patirtį nuo kurios atsispyrus bandytumėte klijuoti ta savo “Liberal Left, Dešinės ir Kairės hibridus“...paskaitykite Lenino raštus ..rasite daug sau naudingo . 

Teisingai       2020-03-20 20:23

Puikios įžvalgos, nėra ko ir pridėt, viltis tokia, viskam yra pabaiga, ateis ir tokiai vystomai struktūrai pabaiga, gali ateit ir katastrofa.

Kad tik tai nebūtų       2020-03-20 19:56

“būsimų nelaimių pradžia”.


Rekomenduojame

Neringa Venckienė. Neatsakyta iki šiol

Liudvikas Jakimavičius. „Vyčiui pliaže – ne vieta“

Kviečiame į kasmetinę Lietuvos laisvės kovotojų atminimo šventę: susitinkame liepos 4 d. Mūšios Didžiosios Kovos apygardos partizanų parke

Robertas Grigas. Aleksandr Galič apie (pra)tylėjimo kainą

Algimantas Rusteika. Apie ką giedosime liepos 6-ąją: apie Lietuvą ar apie vienybę su žmonija?

Rasa Baločkaitė. Kraupusis Merkinės stadionas

Andrius Švarplys. R.Šimašiaus ir Co akcijos matmuo – amputuoti istoriją, atmintį, kančios sakralumą

Per 20 organizacijų reikalauja Prezidento dėmesio istorijos politikai

Vilius Kavaliauskas. Lukiškės: Ką nutyli Vilniaus meras?

Ramūnas Aušrotas. Išlaikyti LRT gyventojams kainuoja triskart brangiau nei Vyriausybę

Nida Vasiliauskaitė. Mokslas yra dalykas didis

Vytautas Radžvilas. Kūjo ir pjautuvo šešėlis virš šeimos (II)

Liudvikas Jakimavičius. Dočys politikuoja

Atgimstantys paminklai. Kun. Robertas Gedvydas Skrinskas: Atkurkime Gumbių kaimo koplystulpį –  išgelbėkime istorinį paminklą

Povilas Urbšys: „Vytis yra tai, kas mus gali suvienyti“

Rasa Čepaitienė. Atsisakantys keistis

Nida Vasiliauskaitė. Apie Linos Žigelytės versiją iš serijos „Kas atsitiko Nidai Vasiliauskaitei?“

Iš propagandos frontų: Dainius Pūras. Apie smėlį ir paplūdimį Lukiškių aikštėje kaip laimingoje erdvėje

Povilas Urbšys: Jei bus priimta tai, ką siūlo valdantieji, Lukiškių aikštėje stovės ne Vytis. Argi tai ne dar viena išdavystė?

Ne juokas. Politinis kompasas pagal liberalus

Andrius Švarplys. Kas gali apginti žodžio laisvę ir laisvę apskritai?

Geroji Naujiena: Stiprūs Jo malone

Vytautas Matulevičius. „270 milijonų, kurie parklupdė Lietuvą“

Raimondas Navickas. O gal tai jokie NE vandalai? Gal tai PROTESTUOTOJAI?

Pagaliau. Vygantas Malinauskas. Katalikų jaunuoliai neleido nugriauti šv. Junipero Serra statulos Kalifornijoje

Ramūnas Aušrotas. Hipsteriai, į Seimą!

Česlovas Iškauskas. Smėlis pro pirštus. Ironiškos pastabos

Iš propagandos frontų: LRT atsiskaito visuomenei: birželio 29 d. 16 h per LRT TELEVIZIJĄ ir portale LRT.lt. rengia spec. laidą, kviečia klausti

Ne juokas. Tadas Skukas vilniečių vardu: mere Š., pasitikrink sveikatą!

Vytautas Radžvilas. Kūjo ir pjautuvo šešėlis virš šeimos (I)

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.