Dienos aktualija, Visuomenės pokyčių analizė, Propagandos ir ideologijos analizė, Demokratija ir valdymas

Andrius Švarplys. Kas ir kaip išduoda demokratiją?

Tiesos.lt redakcija   2020 m. kovo 20 d. 19:16

5     

    

Andrius Švarplys. Kas ir kaip išduoda demokratiją?

... ir ką apie tai sako Christopher Lasch su P. Deneen?

Demokratijos pagrindas – lokalios bendruomenės, kurios, kadangi yra įsišaknijusios, suvokia savo įsipareigojimą puoselėti šeimą, aplinką, kaimynystę, religiją, solidarumą, dorybę. (Sutampa su Alexiu de Toquille išvada apie demokratiją Amerikoje. Taip pat sutampa su senovės Graikijos demokratijos pagrindais). Iš čia kyla Amerikos Konstitucijos apsauga individo ir valstijų teisėms (kurios abi suprantamos kaip vieta-argumentas apriboti centrinės valdžios galią), religinėms bendruomenėms, teisei į ginklą, į susirinkimus. Trumpai, tai konstitucinės Laisvės vieta (locus).

Šis pasaulis buvo puoselėjamas žemės ūkio ekonomikoje (tačiau nėra nesuderinamas su kapitalistine ekonomika, bet tai kita tema). Vis dėlto, darbo jėgos išvadavimas – valstiečių perkėlimas į fabrikus – pradeda performuoti ekonominę-socialinę, bet ne konstitucinę, struktūrą. Modernizmas nesunaikina, bet reformuoja JAV konstitucionalizmą, pvz., panaikina vergiją ir rasinę segregaciją. Modernizme (19–20 a.vidurys) elitai dar yra nacionaliniai, todėl dar yra įsipareigojantis ryšys su masėmis, tauta, darbo vietomis, švietimo sistema, pvz., įvairiose valstijose prasideda identity politics, kad į švietimo sistemą būtų integruoti spalvotųjų vaikai. Dar yra nenutrūkęs locus ir politinio centro ryšys, politinis reprezentatyvumas (responsyvumas, atskaitingumas). Dar gyvas tikėjimas demokratija.

Tačiau ekonomikai tapus globalia, gamybai ieškant didesnių mastų (ką užtikrino Bretton Woods sistema ir tebeužtikrina WTO su IMF ir WB), pradeda formuotis nauja globalistų klasė. Ją išugdė ir tebeugdo laisvas bei globalus prekių / paslaugų / informacijos / finansų judėjimas. Globalistų klasė natūraliai ir galutinai nutolsta nuo locus (šeimos, bendruomenės, kaimynystės, dorybės, šaknų), nes toks nutolimas yra pagrindinė sąlyga karjerai. Globaliam judėjimui reikia globalių žmonių, globalaus gyvenimo būdo, globalios pasaulėžiūros, globalios kultūros (anti-kultūros, vartojimo). Multikultūralizmas, įvairovė, vartojimas, atviros sienos yra neišvengiami globalizmo palydovai. Sugebėjimas pasinaudoti (manipuliuoti) informacija yra esminis globalizuoto žmogaus tipažo bruožas („Volstryto vilkas“).

Globalizuoto elito klasės formavimasis susistiprėja 9 dešimtmetyje (R.Reagano ir M.Thatcher reformos), o ypatingą pagreitį įgauna po 1989 m., nelikus jokios konkurencijos.

Globalizuota sistema JAV įveda naujo tipo segregaciją tarp turtingųjų ir vargšų, pritaikytą ir visiškai atitinkančią formalius demokratijos ir konstitucinius reikalavimus. Turtingieji „demokratiškai“, „teisėtai“, „legaliai“ atsiskiria nuo vargšų ir įtvirtina savo turto statusą prieš varginguosius (pas mus buvo „runkeliai“, „varguoliai“, atsimenate?). Atskirtis pasireiškia simbolinės / informacinės / pajuokiančios galios primetimu („ko nori mergaitė?“, klausė pas mus parodjijuojantys tuos, kuriems šis klausimas buvo ne juokingas, o visiškai realus).

Šį procesą skatina identity politics, kuri atitrūko nuo integracijos siekio ir pasuko link privelegijų politikos, įtvirtinančios nesibaigiančią diskriminaciją ir uždarų grupių išskirtinumą. Globalizmas susitiko / susijungė su radikalios Kairės išlaisvinimo (identity) politika, nes 1) turi bendrą priešą, nepasiduodantį rinkos, kūno, lyties, šeimos, kultūros manipuliacijai (performavimui) ir 2) įvairių grupių, saviraiškos, kūno išlaisvinimas turi ekonominį potencialą ir yra parankus laisvam judėjimui, globalistinei tvarkai. Todėl Respublikonų partija dar iki D. Trumpo iš esmės niekuo nesiskyrė nuo Demokratų partijos; Paul Ryan nuo Nancy Pelosi ar Clintonų (išskyrus sveikatos draudimo reformą, kuri smogė verslo pinigams).

Bet svarbiausia politinė pasekmė šito proceso (kurį įkūnija jau nebe keistas naujadaras Liberal Left, Dešinės ir Kairės hibridas) yra konstitucinio egalitarizmo erozija. Globalizuoti elitai atitrūksta nuo locus (ekonomiškai, socialiai, kultūriškai ir galiausiai politiškai); bendruomenių savivaldą keičia biurokratinės valdžios (elitų) intervencijos; dorybę keičia multikultūralistinė įvairovė, persmelkta kaltės tironijos; įsišaknijimą, pareigą artimajai aplinkai keičia globalistinis atvirumas svetimam, kitokiam; tausojimą (saiką) keičia ekonomizmas, vartojimas, karjerizmas. Universitetai tampa naujo globalizuoto elito gamyklomis: arba karjerizmui pasišventusių, arba tapatybų politikai/diskriminacijos/socialinio teisingumo karių treniravimo centrais. Globalizuotas elitas – tiek iš Dešinės, tiek iš Kairės – yra giliai anti-demokratinis.

Kyla esminis klausimas: kaip galima demokratija? Demokratijos locus – savivaldi, tausojanti, atskaitinga, lokali, sava kultūra besivadovaujanti bendruomenė – yra transformuojama ne kuria nors kryptimi, bet išnykimo kryptimi.

Tai ir yra elitų sukilimo bei demokratijos išdavimo esmė.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

ah1       2020-03-21 14:41

niekas nieko neišduoda - demokratija kai rinkimai keičia vadovus.

Dzeikas       2020-03-21 8:53

Ziurint pries kokia demokratija ar “demokratija” nukreiptas tas globalizmas.
Jeigu pries tokia, kokia Lietuvoje - tai tas globalizmas maziau blogas negu isgamu pasipuosusiu baltaja kumele ir trispalve pedofilinis issidirbinejimas ar demonstratyvus issidirbinejimas( Komskio ar kazkokio tautisko bajoro atzalos suzalojusio meregina issidirbinejimas).
Tvirtai demokratijai kuri remiasi laisvu zmoniu valia tas globalizms atsoks kaip vanduo nuo zasies.
Tiesa bando klijuot globalizma su pedofilija, bet gaunasi priesingai - pedofilija veikia sajungoje su patriotinemis vertybemis.

stasys        2020-03-21 7:30

Jaučiasi autoriaus poreikis gilintis ta tema , bet ar tai neprimena mums jauno Lenino staiga suradusio sau nauja kita veikla ? Nežinau ar tokios temos laiku ir vietoje , kai Lietuva fiksuoja pirmą mirtį nuo Corono viruso .. Aš mieliau paskaityčiau ka autorius mano kokį poveikį turės ta žinia visuomenei , atidarius ir ta grafą statistikos skaičių . Ar to pavyzdžio pakaks kad parkai ir viešos erdvės ištuštėtu o karantinas žmoniu protuose užimtu derama vieta ju savisaugos instinkte .  Ne autoriau Jus rašote pievas , tam kad rašyti ta tema reikia turėti bent minimalia gyvenimo patirtį nuo kurios atsispyrus bandytumėte klijuoti ta savo “Liberal Left, Dešinės ir Kairės hibridus“...paskaitykite Lenino raštus ..rasite daug sau naudingo . 

Teisingai       2020-03-20 20:23

Puikios įžvalgos, nėra ko ir pridėt, viltis tokia, viskam yra pabaiga, ateis ir tokiai vystomai struktūrai pabaiga, gali ateit ir katastrofa.

Kad tik tai nebūtų       2020-03-20 19:56

“būsimų nelaimių pradžia”.


Rekomenduojame

Vytautas Radžvilas. Apie lietuviškąjį čiukčio sindromą

Skiepų karai. Ramūnas Aušrotas: Klausimas tik toks: ar bus taikoma „grubi prievarta“, ar…

8-tosios Garliavos antpuolio metinės: neabejingi piliečiai ir vėl klausė: „Ar dar gyva Deimantė?“ Papildyta Neringos Venckienės komentaru

Eligijus Dzežulskis-Duonys. Kaip atkurti pašlijusią ES reputaciją?

Per 500 žmonių pasirašė laišką Lietuvos vyskupams dėl Komunijos dalijimo būdo

Liudvikas Jakimavičius. Gyvenimo redaktorius Covidas

Kerouaco vertėja Irena Balčiūnienė – apie Mykolaitį-Putiną ir kiekviena proga jį menkinantį Tomą Venclovą

Neringa Venckienė. Valstybė laikosi ant melo pamatų

Algimantas Rusteika. Gyvename linksmiau ir laisviau

Liudvikas Jakimavičius. Prisiklausėme

Jonas Švagžlys. Apie opozicijos atstovų sekamas sėkmės istorijas

Rasa Čepaitienė. Mažumų valstybė

Vytautas Sinica. Būtina naikinti Vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybą

Rasa Čepaitienė. Čiukčiai prie Baltijos

Geroji Naujiena: Tiesos Dvasia – mūsų Globėjas

Algimantas Rusteika. Įtampą žūtbūt reikia išlaikyti

Povilas Urbšys. Apie opiumą liaudžiai ir Jo Ekscelenciją

Arūnas Gumuliauskas. Minint Steigiamojo Seimo šimtmetį

Povilas Gylys rekomenduoja. Apie zuikius ir valstybę

Istorikas Artūras Svarauskas apie Steigiamojo Seimo šimtmetį

Vytautas Sinica. Ironiška – nemirtinga neteisingai mąstančiųjų persekiojimo dvasia atgimsta sovietmetį tyrinėjančių galvose

Lietuvos Respublikai – 100! Gabrielės Petkevičaitės-Bitės žodis pirmajame Steigiamojo Seimo posėdyje

Vytautas Sinica. „Ne, vaikas nėra kolektyvinė mūsų visų atsakomybė“

Kaip iš Neringos Venckienės namų buvo pagrobta Deimantė Kedytė – dalijamės vaizdo įrašu ir Karolio Venckaus komentarais (video)

Algimantas Rusteika. Pasislėpti nepavyks niekam

Marijos radijas: Ar esama realių priežasčių pilietiniam judėjimui laisvoje šalyje, demokratinėje santvarkoje?

Rasa Čepaitienė. Kito žvilgsnyje

1972-ųjų gegužės 14-oji, Kaunas: Romas Kalanta ir kalantinės

Algimantas Rusteika. Kelios pastabos „vaiko ėmimo“ įrašo paraštėje

Aštuntosioms Garliavos antpuolio metinėms artėjant Neringa Venckienė klausia: Kodėl? Už ką?..

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.