Dienos aktualija, Visuomenės pokyčių analizė, Propagandos ir ideologijos analizė, Demokratija ir valdymas

Andrius Švarplys. Kas ir kaip išduoda demokratiją?

Tiesos.lt redakcija   2020 m. kovo 20 d. 19:16

5     

    

Andrius Švarplys. Kas ir kaip išduoda demokratiją?

... ir ką apie tai sako Christopher Lasch su P. Deneen?

Demokratijos pagrindas – lokalios bendruomenės, kurios, kadangi yra įsišaknijusios, suvokia savo įsipareigojimą puoselėti šeimą, aplinką, kaimynystę, religiją, solidarumą, dorybę. (Sutampa su Alexiu de Toquille išvada apie demokratiją Amerikoje. Taip pat sutampa su senovės Graikijos demokratijos pagrindais). Iš čia kyla Amerikos Konstitucijos apsauga individo ir valstijų teisėms (kurios abi suprantamos kaip vieta-argumentas apriboti centrinės valdžios galią), religinėms bendruomenėms, teisei į ginklą, į susirinkimus. Trumpai, tai konstitucinės Laisvės vieta (locus).

Šis pasaulis buvo puoselėjamas žemės ūkio ekonomikoje (tačiau nėra nesuderinamas su kapitalistine ekonomika, bet tai kita tema). Vis dėlto, darbo jėgos išvadavimas – valstiečių perkėlimas į fabrikus – pradeda performuoti ekonominę-socialinę, bet ne konstitucinę, struktūrą. Modernizmas nesunaikina, bet reformuoja JAV konstitucionalizmą, pvz., panaikina vergiją ir rasinę segregaciją. Modernizme (19–20 a.vidurys) elitai dar yra nacionaliniai, todėl dar yra įsipareigojantis ryšys su masėmis, tauta, darbo vietomis, švietimo sistema, pvz., įvairiose valstijose prasideda identity politics, kad į švietimo sistemą būtų integruoti spalvotųjų vaikai. Dar yra nenutrūkęs locus ir politinio centro ryšys, politinis reprezentatyvumas (responsyvumas, atskaitingumas). Dar gyvas tikėjimas demokratija.

Tačiau ekonomikai tapus globalia, gamybai ieškant didesnių mastų (ką užtikrino Bretton Woods sistema ir tebeužtikrina WTO su IMF ir WB), pradeda formuotis nauja globalistų klasė. Ją išugdė ir tebeugdo laisvas bei globalus prekių / paslaugų / informacijos / finansų judėjimas. Globalistų klasė natūraliai ir galutinai nutolsta nuo locus (šeimos, bendruomenės, kaimynystės, dorybės, šaknų), nes toks nutolimas yra pagrindinė sąlyga karjerai. Globaliam judėjimui reikia globalių žmonių, globalaus gyvenimo būdo, globalios pasaulėžiūros, globalios kultūros (anti-kultūros, vartojimo). Multikultūralizmas, įvairovė, vartojimas, atviros sienos yra neišvengiami globalizmo palydovai. Sugebėjimas pasinaudoti (manipuliuoti) informacija yra esminis globalizuoto žmogaus tipažo bruožas („Volstryto vilkas“).

Globalizuoto elito klasės formavimasis susistiprėja 9 dešimtmetyje (R.Reagano ir M.Thatcher reformos), o ypatingą pagreitį įgauna po 1989 m., nelikus jokios konkurencijos.

Globalizuota sistema JAV įveda naujo tipo segregaciją tarp turtingųjų ir vargšų, pritaikytą ir visiškai atitinkančią formalius demokratijos ir konstitucinius reikalavimus. Turtingieji „demokratiškai“, „teisėtai“, „legaliai“ atsiskiria nuo vargšų ir įtvirtina savo turto statusą prieš varginguosius (pas mus buvo „runkeliai“, „varguoliai“, atsimenate?). Atskirtis pasireiškia simbolinės / informacinės / pajuokiančios galios primetimu („ko nori mergaitė?“, klausė pas mus parodjijuojantys tuos, kuriems šis klausimas buvo ne juokingas, o visiškai realus).

Šį procesą skatina identity politics, kuri atitrūko nuo integracijos siekio ir pasuko link privelegijų politikos, įtvirtinančios nesibaigiančią diskriminaciją ir uždarų grupių išskirtinumą. Globalizmas susitiko / susijungė su radikalios Kairės išlaisvinimo (identity) politika, nes 1) turi bendrą priešą, nepasiduodantį rinkos, kūno, lyties, šeimos, kultūros manipuliacijai (performavimui) ir 2) įvairių grupių, saviraiškos, kūno išlaisvinimas turi ekonominį potencialą ir yra parankus laisvam judėjimui, globalistinei tvarkai. Todėl Respublikonų partija dar iki D. Trumpo iš esmės niekuo nesiskyrė nuo Demokratų partijos; Paul Ryan nuo Nancy Pelosi ar Clintonų (išskyrus sveikatos draudimo reformą, kuri smogė verslo pinigams).

Bet svarbiausia politinė pasekmė šito proceso (kurį įkūnija jau nebe keistas naujadaras Liberal Left, Dešinės ir Kairės hibridas) yra konstitucinio egalitarizmo erozija. Globalizuoti elitai atitrūksta nuo locus (ekonomiškai, socialiai, kultūriškai ir galiausiai politiškai); bendruomenių savivaldą keičia biurokratinės valdžios (elitų) intervencijos; dorybę keičia multikultūralistinė įvairovė, persmelkta kaltės tironijos; įsišaknijimą, pareigą artimajai aplinkai keičia globalistinis atvirumas svetimam, kitokiam; tausojimą (saiką) keičia ekonomizmas, vartojimas, karjerizmas. Universitetai tampa naujo globalizuoto elito gamyklomis: arba karjerizmui pasišventusių, arba tapatybų politikai/diskriminacijos/socialinio teisingumo karių treniravimo centrais. Globalizuotas elitas – tiek iš Dešinės, tiek iš Kairės – yra giliai anti-demokratinis.

Kyla esminis klausimas: kaip galima demokratija? Demokratijos locus – savivaldi, tausojanti, atskaitinga, lokali, sava kultūra besivadovaujanti bendruomenė – yra transformuojama ne kuria nors kryptimi, bet išnykimo kryptimi.

Tai ir yra elitų sukilimo bei demokratijos išdavimo esmė.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

ah1       2020-03-21 14:41

niekas nieko neišduoda - demokratija kai rinkimai keičia vadovus.

Dzeikas       2020-03-21 8:53

Ziurint pries kokia demokratija ar “demokratija” nukreiptas tas globalizmas.
Jeigu pries tokia, kokia Lietuvoje - tai tas globalizmas maziau blogas negu isgamu pasipuosusiu baltaja kumele ir trispalve pedofilinis issidirbinejimas ar demonstratyvus issidirbinejimas( Komskio ar kazkokio tautisko bajoro atzalos suzalojusio meregina issidirbinejimas).
Tvirtai demokratijai kuri remiasi laisvu zmoniu valia tas globalizms atsoks kaip vanduo nuo zasies.
Tiesa bando klijuot globalizma su pedofilija, bet gaunasi priesingai - pedofilija veikia sajungoje su patriotinemis vertybemis.

stasys        2020-03-21 7:30

Jaučiasi autoriaus poreikis gilintis ta tema , bet ar tai neprimena mums jauno Lenino staiga suradusio sau nauja kita veikla ? Nežinau ar tokios temos laiku ir vietoje , kai Lietuva fiksuoja pirmą mirtį nuo Corono viruso .. Aš mieliau paskaityčiau ka autorius mano kokį poveikį turės ta žinia visuomenei , atidarius ir ta grafą statistikos skaičių . Ar to pavyzdžio pakaks kad parkai ir viešos erdvės ištuštėtu o karantinas žmoniu protuose užimtu derama vieta ju savisaugos instinkte .  Ne autoriau Jus rašote pievas , tam kad rašyti ta tema reikia turėti bent minimalia gyvenimo patirtį nuo kurios atsispyrus bandytumėte klijuoti ta savo “Liberal Left, Dešinės ir Kairės hibridus“...paskaitykite Lenino raštus ..rasite daug sau naudingo . 

Teisingai       2020-03-20 20:23

Puikios įžvalgos, nėra ko ir pridėt, viltis tokia, viskam yra pabaiga, ateis ir tokiai vystomai struktūrai pabaiga, gali ateit ir katastrofa.

Kad tik tai nebūtų       2020-03-20 19:56

“būsimų nelaimių pradžia”.


Rekomenduojame

Algimantas Rusteika. Šitie neramumuose ir riaušėse būtų pirmieji

Vytautas Sinica: Ką daryti su Lietuvos ekonomika? Įgalinti lietuvius pačius kurti darbo vietas

Kunigas egzorcistas Arnoldas Valkauskas: Pandemija nėra Šėtono pergalė

Geroji Naujiena: Jėzau, Tu mūsų viltis

Ramūnas Aušrotas. Naujoji Zelandija skubos tvarka liberalizavo abortus

Nijolė Bulotaitė. Kunigas Alfonsas Lipniūnas: lietuviško žodžio ir katalikiškos meilės galia

Kaip karantinas pakeitė lietuvių gyvenimą?

Ramūnas Aušrotas. Net ir katalikiškoje mokykloje apie „Didžiąją Prancūzijos revoliuciją“ dėstoma liberalų propaganda

Povilas Gylys. Nerimas dėl ekonominės krizės suvaldymo

Susipažinkime: Dievo Tarnas kun. Alfonsas Lipniūnas

Rasa Čepaitienė. Pasaka apie Cacą ir Kaką

Laimonas Kairiūkštis. Ar visiems verslininkams reikia padėti?

Liudvikas Jakimavičius. Kova su korona iš mano balkono

Jurga Karčiauskaitė-Lago. Ispanija – pavyzdys kaip nedaryti!

Tikintieji kviečiami kasdien drauge melstis šv. Juozapo maldą

Vytautas Rubavičius. Karūnuotasis keičia pasaulį

Rasa Čepaitienė. Karantinas (II): kinų pavasaris. Antroji dalis: politekonominė

In memoriam: Vaclovas Bagdonavičius

„Iš savo varpinės“. Naujausios PSO rekomendacijos: karantinas COVID-19 nesustabdys?

Marius Malakauskas. #LaikykisVeryga

Italija: kunigas, atidavęs kitam pacientui savo plaučių ventiliatorių, mirė nuo koronaviruso

Neringos Venckienės pranešimas spaudai: Ar buvo galima tikėtis kitokios teismo nutarties?

Vytautas Radžvilas. Dagio „krikščioniškos“ frakcijos pavardės

Vytautas Sinica. Visi genijai pasiruošę vertinti po laiko

Mindaugas Skrupskelis iš Kinijos: kovo 26-osios įrašas apie pasaulio atsaką į CoVid-19 iššūkį

Aras Lukšas. Precedento neturinti byla: Lietuva prieš nacizmą

LGGRT Centro tyrimo išvadas patvirtino Rusijos Federacijos valstybinis archyvas

Susitelkusi Lietuva. Mykolas Kleck: „O, Lietuva, kaip aš tave myliu“

Audrius Bačiulis. Apie Europos Sąjungos jungtinius apsaugų nuo Corona viruso epidemijos pirkimus

Algimantas Rusteika. Na, bet kai viskas baigsis, bus gerai

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.