Politika, Demokratija ir valdymas, Piliečių akcijos ir iniciatyvos, Žiniasklaida, Emigracija, imigracija, demografija, Geopolitika, Visuomenės pokyčių analizė, Propagandos ir ideologijos analizė, Europa

Andrius Švarplys. Kaip ES, kurta prieš totalitarizmą, virto represuojančiu globalizmu

Tiesos.lt redakcija   2018 m. lapkričio 19 d. 21:27

3     

    

Andrius Švarplys. Kaip ES, kurta prieš totalitarizmą, virto represuojančiu globalizmu

Europos Sąjunga buvo kuriama prieš totalitarizmą – atvirą terorą prieš savo piliečius ir kitas valstybes. Ir ji sėkmingai tai padarė. ES yra Šaltojo karo darinys, kai kiekvienas buvo už save ir kuo nors (sąjungininkais), kad galėtų išgyventi ir atremti atvirą agresiją. Žiūrint dar giliau, ES – tai 19 a. procesų kūrinys, tiksliau, reakcija į to ilgojo šimtmečio pagrindinius procesus – industrializmą ir agresyvųjį nacionalizmą.

ES nebūtų atsiradusi, jei ne industrijos pasiektos apimtys, pradėjusios spausti teritorinę rinką (nacionalinę valstybę) ir veržtis kurti globalesnę rinkos prekybą. Susidarė itin palankios ekonominės plėtros ir geopolitinio saugumo sąlygos, kurias genialiai ir įkūnijo R. Schumano planas 1950 m.

Tačiau sėkmingai sulaikiusi išorinį totalitarizmą, ES nenumatė vidinio pavojaus demokratijai: globalizuoto elito (neofunkcionalistai, kaip Ernst‘as Haas‘as, vadino juos transnacionaliniu elitu) nenoro atstovauti žmones – demos. Ilgainiui globalistai (beje, tai savaime, bent jau istoriškai, nėra blogas žodis) atitrūko nuo humanistinių-demokratinių pradų, kuriems atstovavo Konradas Adenaueris, Alltieris Spinelli, R.Schumanas (bet ne Jean Monnet), ir pradėjo mąstyti pagal savo sukirpimą: „Kadangi viskas galų gale atsiremia į pinigus, tai duosim chebrai (valstybėms, tautoms) pinigų ir tie eis paskui mus iki galo – tai juk pinigas, nauda!“. Tačiau utilitaristinis motyvas pilnai nesuveikė. Tautos ima pinigus, rekonstruoja kelius, ligonines, mokyklas, tačiau europiečiais netampa, išskirtinai europinės tapatybės nedemonstruoja.

Tada globalizuotas elitas atsiduria katastrofiniame prieštaravime: negalima atšaukti globalizacijos, nes kelio atgal paprasčiausiai čia nėra (ką veiks Vokietija viena su savo, kad ir automobilių pramone?), nes tai yra vienintelis ekonominės plėtros kelias. Šia prasme visi mes esame globalistai, net ir D. Trumpas. Tačiau ką daryti su tais netikšomis vietiniais, kurie kelia triukšmą norėdami parodyti, kad jie su savo poreikiais dar egzistuoja?... Globalizuotos prekybos sistema yra sukurta ir teikia didžiulę naudą, o nacionalizmai vėl atgyja ir kelia kultūrinius tikslus (tauta, istorija, kalba, šeima, religija, gyvybė).

Ir globalizuotas elitas neturi kito pasirinkimo, jis pradeda represuoti savo piliečius. Jis padalina pasaulį į dvi dalis: esame mes – pažangioji dalis, atstovaujame demokratiją, laisvę, taiką, civilizaciją, klimato kontrolę ir vadinasi apskritai Pažangą. Ir yra atsilikusi, užsispyrusi tamsioji dalis – nacionalistai, populistai, homofobai, kurie siekia grįžti į praeitį, į tuos siaubingus „akis už akį“ laikus. Kadangi jie visiškai natūraliai įtikėję į savo raison d‘être (globalią prekybą ir pokario Europos tapatybę), globalizuoti elitai tą prieštaravimą – „Mes jums naudą, taiką ir ramybę, o jūs mums karingą nacionalizmą“ – bando paaiškinti savo stiliumi: šituos tamsuolius reikia apšviesti, jie nežino kokią didelę naudą gauna, juos reikia bent jau informuoti ir jie galbūt pakeis savo nuomonę. Būtent tai matome jau nuo 1975 m. Europos Komisijos vykdomos kultūros politikos „padaryti ES matoma“ laikų. Lygiai tą patį girdime šiandien Brexito aiškinime („tai buvo fake news padarinys“ ar „turi būti antras Brexitas“) ar E.Makrono primygtiniuose pamokymuose: „Jūs esate europiečiai, o ne danai, vokiečiai ir t.t.“. Tai yra įtikėjusio elito soft ir hard veiksmų versijos. Anuos reikia arba painformuoti, arba tiesiog užčiaupti.

Tačiau europietiškas globalizmas nuslepia ir tai, kad be akivaizdžios ES naudos, globalizuoti elitai paneigia demokratijos esmę – atstovauti savo piliečiams. Jie jų negali atstovauti dėl jau minėto ekonomikos ir kultūros prieštaravimo. 2015 m. migracijos banga tai užaštrino „iki peilio prie gerklės“ –  atsidengė visas vaizdas.

Europiniai globalistai nesupranta savo padėties. Jie nemato, kad negalima sukurti globalizmo be demokratinio atstovavimo. O demokratinis atstovavimas negali būti be kultūrinio (nacionalinio) pamato. Globalizacija gali pasiūlyti tik vartotojišką kultūrą, kuri, žinoma, nėra jokia kultūra. Kultūra teikia metafiziką, kuri nenuperkama jokiame supermarkete ir jokioje rinkoje.

Tad Europos Sąjunga jau suvaidino savo istorinį vaidmenį: ji sėkmingai akumuliavo visas kultūrinius ir politinius resursus į apsaugą nuo totalitarizmo, tačiau kuo toliau, tuo labiau ji virsta represuojančiu globalizmu. Ir nors ji iš inercijos ginasi sena „laisvės vs. totlitarizmo“, „tikroji demokratija vs. populistai“ schema, ši yra beviltiškai pasenusi, nes totalitarizmo bruožų ateina iš pačios laisvės saugotojos.

Konfliktas ypač reikšmingas tuo, kad ekonominių resursų prasme pažanga yra globalizmo pusėje, tačiau humanizmo ir demokratijos pažanga yra būtent vietinių bendruomenių pusėje. Nes negali būti nedemokratinio valdymo. Jis paprasčiausiai virs vienokiu ar kitokiu totalitarizmo pavidalu ir todėl ves į konfliktą.

A.Merkel veiksmai per migracijos krizę, o dabar Emanuelio Makrono entiuziazmas kurti dar stipresnę ES (ir dar prieš JAV) rodo, kokioje desperacijoje yra europinis elitas. Neįmanoma kurti dar stipresnės Europos be demokratijos pagrindų.

Be to, tą pačią „dar stipresnę Europą“ iš vidaus plauna dar vienas veiksnys – universalistinė, pacifistinė Kairė, siekianti Europą atverti (islamo) pasauliui. Stiprios Europos norintis globalizuotas elitas, be demokratinio iššūkio, susilaukia dar ir labai įtakingos Kairės spaudimo. Stiprus valdymas visuomet atsiremia į stiprią savo tapatybę. O kokią tapatybę gali pasiūlyti Kairė su savo dekonstrukcija? Kaip ir ką galima ginti, jeigu, anot Kairės, reikia įsisąmoninti savo Kaltę ir besąlygiškai priimti Kitą?

Panašu, kad europiniam globalizuotam elitui Kairė teikia moralinį tapatybės užtaisą: atvirumas, tolerancija, atsiprašymas ir gailestis europiečių nuskriaustam „Kitam“ leidžia patogiai užmiršti, kad taipogi reikia atstovauti savo piliečiams. Leidžia komfortiškai demokratiją iškeisti į moralinę viršenybę prieš tuos piktuosius nacionalistus (kurie trukdo kitoje vietoje – kelia kultūrinius reikalavimus prieš globalizaciją). Todėl globalizuoti elitai mėgsta Kairę. Todėl šiandien liberalizmas (=laisva rinka) eina koja kojon su Kaire.

Visos sąlygos rodo, kad globalizuoti elitai neturi nė menkiausių galimybių susidemokratinti. Lietuvoje matome Europos miniatiūrą: net akivaizdžiuose žmogaus teisių pažeidimuose (vaiko teisių srityje) didžioji žiniasklaida ir partinis elitas stoja represavimo pusėn (ir joje buvo visais be išimties atvejais, kai reikėjo valdžios stabilumą apginti nuo demokratinio žmonių atstovavimo). Tad nusimato prieštaringas Europos stiprinimas piliečių sąskaita.

Dabartinis elitas negali sukurti post-ES santvarkos, bet turi visus resursus ginti senąją tvarką. Ir kol jis tai darys, vis labiau praras savo moralinį legitimumą. Jau dabar silpnėja E.Makrono ir A.Merkel vidaus pozicijos, o atsarginio plano nėra. Kito kelio nėra – kada nors prireiks pripažinti, kad reikia eiti į koalicijas su dar vakar vadintais homofobais, populistais, radikalais. Demokratija turi laimėti todėl, kad tai yra demokratjia. Todėl, kad kitame demokratijos polyje yra tiktai totalitarizmo pavidalai.

„Man Europos Sąjunga yra A. Spinellis, bet ne Briuselis.“ Ir tai yra nesuvokiamas pasaulis Bloombergui (skaityti „John Follain. ES gimė Italijos saloje, dabar jos gyventojai nori lauk“) ir visiems jo draugams…

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

ona       2018-11-20 17:49

Perskaičiau Jūsų užblokavimo problemą,supratau,,kad nepatiko Jūsų tekstas,mane jau ketvirtą kartą blokuoja kažkada metų pradžioje parašytus komentarus,kurie nepatiko tiems ypatingiems>Labai daug kas skundžiasi ,kad blokuoja už įvairius “nusikaltimus”.Mano mama sakytų jie gali daryti ,mes negalim nė kalbėti.

Taip,nežabotas turtėjimas        2018-11-20 8:01

turi savo kainą.Nyksta tauta,-emigracija,mažas gmstamumas,,nutautėjimas…Kažkada tai išseks.Kaip išlikimo klasika turi išlikti žemės dirbimas ir galimybė tai daryti kiekvienam.Tai garantuoja saiką ir šaknis .Nuvarius tautas ,žmones nuo žemės,užsisuka nuožmi globalizacija.

ES KAPUT?       2018-11-19 23:32

Das ist gut! Tiesiog taip gerai rimuojasi. smile

Rekomenduojame

Teksaso Respublikonų partija priima prieš LGBT nukreiptą politinę platformą, remiasi tuo, kad būti gėjumi yra „nenormalu“

Almantas Stankūnas. Kiek kartų lipsime ant to paties neoliberalizmo stabo - viską atiduoti privačiam kapitalui, grėblio?!

Audrius Bačiulis. Kalbame apie rusų kultūrą kaip pavergimo įrankį

Bidenas kelia nerimą net demokratams

Krikščionis amerikietiško futbolo treneris laimėjo bylą JAV Aukščiausiajame Teisme – atleido iš darbo už maldą

Edvardas Čiuldė. Smulkioji karo tautosaka: aforizmai, barbarizmai, lyrizmai (V)

Karas Ukrainoje. Šimtas dvidešimt šeštoji (birželio 29 diena)

Paulius Markevičius. Strateginės bylos prieš visuomenės dalyvavimą pasaulyje ir Lietuvoje ( III )

Kanados įstatymo projektas C-11, kenkiantis nepriklausomiems interneto turinio kūrėjams, ką tik buvo patvirtintas Bendruomenių rūmuose

Dėl vakcinos nuo koronaviruso gauta dešimt kartų daugiau pranešimų apie pašalinius poveikius

NATO planas: leisti Rusijai ištrinti Estiją iš žemėlapio

2021 metais 20% kūdikių, gimusių Prancūzijoje, buvo duoti musulmoniški vardai

Jonas Jasaitis. Aktyvistai – kolaborantai – šių dienų lyderiai

Briuselyje milžiniška demonstracija prieš dideles pragyvenimo išlaidas

Karas Ukrainoje. Šimtas dvidešimt penktoji (birželio 28 diena)

Pierre Manent. „Santuoka visiems“

Edvardas Čiuldė. Lietuvos homoseksualizacija kaip tautos idėjos ir valstybės pagrindų demontažo sambrūzdis

Briuselio direktyvomis Lietuvos valdžia tik prisidengia?

Vidmantas Valiušaitis. Daugiau ir giliau tyrinėti laikotarpį, kalbėti faktais

Kardinolas Mulleris: J. Martino LGBT propaganda yra erezija

Karas Ukrainoje. Šimtas dvidešimtoji (birželio 23 diena)

Vokietijos migracijos ministrė daro spaudimą, kad migrantai gautų pilietybę greičiau, kviečia keisti pilietybės įstatymą

Karas Ukrainoje. Šimtas devynioliktoji (birželio 22 diena)

Vytautas Sinica. Patyčių iš žmonių maratonas tęsiasi

Paulius Markevičius. Strateginės bylos prieš visuomenės dalyvavimą pasaulyje ir Lietuvoje ( II )

Edvardas Čiuldė. Smulkioji karo tautosaka: aforizmai, barbarizmai, lyrizmai (IV)

Stokholme dviračių takai atspindės lyčių lygybę

Per Lamanšą atvykę migrantai bus sužymimi ir patraukti baudžiamojon atsakomybėn

Vidas Rachlevičius. Generolas Patrickas Sandersas: esame karta, kuri turi parengti kariuomenę vėl kariauti Europoje

Japonijos teismas: tos pačios lyties asmenų santuokų draudimas atitinka konstituciją

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.