Įžvalgos

Andrius Švarplys. Kai pusė tiesos skelbiama kaip vienintelė

Tiesos.lt redakcija   2017 m. balandžio 13 d. 12:49

4     

    

Andrius Švarplys. Kai pusė tiesos skelbiama kaip vienintelė

Veidaknygė

Įdomu stebėti, kaip nėra vien tik juoda-balta, kai yra daug pustonių, pusė tiesos arba tiesiog ne iki galo išsakytos tiesos, tačiau viešumoje akivaizdžiai stumiama viena linija ar palaikomas tiktai tam tikras įvaizdis.

Pavyzdžiui, Central Eastern University „susidorojimo“ atvejis Vengrijoje. Neteisinga uždarinėti neįtinkančius universitetus ar institutus, net jei jie yra visiškai propagandiniai, kaip, pvz., lietuviškas Laisvosios rinkos institutas (privati, ne akademinė Laisvos Rinkos Intereso institucija). Tu turi su jomis galynėtis kitomis priemonėmis, ne diktatoriškomis. Reikia palaikyti akademinę laisvę ir žodžio laisvę, nes jei išduodi teisės viršenybę tada, kai tau tinka, tuomet neturi jokio pagrindo priešintis, kai kita valdžia uždarinės jau tave.

Tačiau CEU įvaizdis kaip liberalaus universiteto, kaip akademinės laisvės bastiono yra tik pusė tiesos. Jis yra toks liberalus ir pliuralistinis, kad ten nė su žiburiu nerasi tradicionalistines vertybes puoselėjančių mokslininkų arba tų, kurie į neoliberalizmą, globalizaciją ir žmogaus teisių plėtrą žiūri atsargiau, bet ne mažiau moksliškai. Toks atvirumas, kuris pripažįsta tik tam tikrą perspektyvą, ir toks moksliškumas, kur vyrauja tik atitinkamos mokslinės teorijos. Toks politinis ekspertavimas, kuris į politines aktualijas žiūri tiktai per tam tikrą vieną prizmę.

Vakaruose daugelis universitetų, nors kai kas sako – dauguma, nejučia susiliejo su šiuolaikine ekonomine-politine-idėjine konjunktūra, nepastebimai tapo Progreso šaukliais, idėjiniais-moksliniais bastionais, kuriuose įsivyravo tik atitinkama idėjinė linija, paprastai žinoma Liberal Left vardu. Kitos mokslinės perspektyvos laikomos ne mokslinėmis, ne pažangiomis, ideologizuotomis. Idėjinė atmosfera tapo anti-pliuralistinė, anti-kritiška, kritiškumas pripažįstamas tiktai tuomet, jei jis nukreiptas demontuoti „nepažangius“ tautinius stereotipus, „ideologizuotus“ tradicinius vyro ir moters vaidmenis, „rasistines“ tautines ar lytines tapatybes.

Tuo tarpu kai kurie pavyzdžiai gali rodyti kaip tik priešingai. Pavyzdžiui, reikalavimas išimti „baltuosius rasistus“ Platoną ir Aristotelį iš studijų programų ar neseni smurtiniai proveržiai Berkeley universitete prieš atvykstantį lektorių rodo, kokio ideologizacijos/indoktrinacijos mastą pasiekė Liberal Left idėjos. Matome tokią tolerancijos rūšį, kuri skelbia išnaikinimo karą kitoms, „nepažangioms“ idėjoms ir jų skelbėjams – konkretiems žmonėms (vien tiktai už jų idėjas!), kuriai psichologinis genocidas (realiai – savavališkas ir neadekvatus terminas) yra reikšmingesnis nei realus genocidas. Būtent taip anksčiau elgdavosi sektantai ir kraštutiniai radikalai fanatikai.

Kita vertus, tai nuosekli 1968-ųjų gegužės revoliucijos Paryžiuje tąsa – indoktrinuotos, neadekvačios, susvetimėjusios sąmonės tąsa. Studentai nešė didžiųjų „laisvės“ šauklių Markso ir Mao Dzedungo portretus tuo metu, kai šių skelbtų idealų vardan milijonai žmonių buvo priversti kentėti ir mirti Laisvės gulaguose… Raymondo Arono akcentuotas „opiumas intelektualams“ ir kiti Pažangiosios Kairės neadekvatumai atgyja naujais pavidalais 21 amžiuje. Šie pavidalai yra žymiai labiau centralizuoti ir žymiai labiau įsiteisėję po demokratijos, tolerancijos, pliuralizmo, žmogaus teisių vėliavomis.

CEU Vengrijoje pagarsėjo ne vien tik kaip V.Orbano diktatoriškos politikos kritikai, bet ir kaip nuoseklūs vienos ideologinės krypties propaguotojai. Nuoseklus neoliberalistinis, kultūrinio marksizmo požiūris į Brexitą, Europos Sąjungą, D.Trumpą, migracijos krizę, postkolonializmą, lyčių lygybės politiką, rinkos laisvę ir t.t. Vargu ar vienos perspektyvos dominavimas nusipelno liberalizmo, akademinės minties laisvės, demokratijos, pliuralizmo aureolės. Progreso, kurio turinys yra išimtinai Liberal Left, sutapatinimas su demokratija jau tapo norma. Ir reikia pripažinti, kad tai yra klaidingas sutapatinimas.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Įdomiai vakar per       2017-04-13 20:16

Panoramą nušvietė įvykius Vengrijoje,pasakydami,kad Vengrijos valdžia nesutinka su liberalia pasaulėžiūra,o pripažįsta rusišką pasaulėžiūrą.Ir kodėl Vengrijos valdžia turi būtinai sutikti su liberalia pasaulėžiūra kaip vienintele pažangia?Gal Vengrijos valdžia klysta ,bet ne dėl liberalų,o aplamai ieško gal konsrvatyvios,gal dar kitokios krypties.Toks primygtinas liberalų prikaišiojimas labai rėžia ausį.Aplamai,kažkas Panoramoje pradėjo rašyti primityviai tendencingus tekstus.Tiesiog įžūliai.

Studentai dar       2017-04-13 20:12

neturi tiek gyvenimiškos patirties,kad vykdytų valstybės valdymą.Dažnai jie yra tik griovėjai kada gerąja,kad blogąja prasme.

Pirmajam       2017-04-13 19:04

Soroso pinigais nebus finansuojama mokslo istaiga,kurioje studentai nebus ruosiami pagal jo ideologija.O prestizas ? Cia kaip anekdote-tu mane gerbi ?Ir as tave.Vadinas abu esam gerbiami zmones.Beje-vakaruose universitetais vadinamu istaigu dalis atatinka buvusios sovietu ,,proftiechos” lygi.Deja…

AAA       2017-04-13 18:02

Kaip čia taip autorius? Juk net per LRT televiziją šis universitetas įvardijamas kaip prestižinis universitetas. Tiesa, kad apie tokį išgirdau pirmą kartą:) O jei rimtai, tai būtų įdomu, kokį jis turi reitingą, kad per mūsų žinias pavadintas prestižiniu?


Rekomenduojame

Kviečiame į konferenciją „Šeimos instituto reguliavimo perspektyvos Lietuvoje: sociologiniai ir teisiniai aspektai“

Antanas Maceina. Liberalizmo kelias į bolševizmą (I)

Aušrinė Balčiūnė. Garliavos šturmo liudytojų byla tęsiasi – antros instancijos teismas pakartotinai tiria įrodymus

Aušra Maldeikienė. Briedžių medžioklė

Vidmantas Valiušaitis. Kodėl tylima apie likiminius dalykus?

Emmanuel Macron ir Marine Le Pen: dvi programos, kuriose beveik viskas kitaip

Kodėl ekonomika auga, o lietuvių pajamos mažėja? – VU mokslininkų atsakymas

Raimondas Navickas. Atvejo analizė: kuo mūsų valdžia, spauda ir visuomenė skiriasi nuo Estijos

Audrius Bačiulis. Apkalta Mindaugui Basčiui – tai apkalta visai Socialdemokratų partijai

Dovilas Petkus. Neutralios istorijos kelias į okupaciją

Džocharas Dudajevas. „Likime, grąžink man laisvės dvasią!“

Andrius Švarplys. Kelios Arvydo Šliogerio citatos: bulvė prieš visuotinį techno-biurokratinį-totalitarizmą

Geroji Naujiena. Antrasis Velykų sekmadienis: „Tu įtikėjai, nes pamatei. Palaiminti, kurie tiki nematę!“

Kas žinotina apie CETA, kuri įsigalios jau liepą

Laurynas Kasčiūnas. Keli pastebėjimai apie Prancūzijos prezidento rinkimus

Gintautas Paluckas: „Į partijos politinę darbotvarkę galų gale grįš socialdemokratija, o į partijos struktūras – demokratija“

Algimantas Rusteika. Dviguba pilietybė: dar viena imitacija

Kun. Algirdas Jurevičius. 15 kalėjimų Velykų

Irena Vasinauskaitė. „Kam kvapai, o kam – smarvė...“

Maršas už mokslą ir už žiniomis grįstą politiką

Humanitarinių ir socialinių mokslų atstovų Sąjūdžio deklaracija „Dėl Lietuvos mokslo politikos atnaujinimo“

Aurelijus Veryga: Vaistai atpigs trečdaliu

Žinių radijas: Ar esame pajėgūs sustabdyti didėjančią nelygybę ir skurdą?

Politinis teismų procesas tęsiasi: Kauno apygardos teismas atliks Garliavos šturmo liudytojų bylos įrodymų tyrimą

Andrius Švarplys. Technokratinė leftistinė Europos Sąjunga nepajėgi spręsti saugumo problemų

Filosofė Chantal Delsol: „Europa turi susinaikinti, kad atgimtų po šimto metų“

Algimantas Rusteika. Apie guminį teisingumą

Tomas Bakučionis. Ko valdžia negali daryti, jei nori sugrąžinti emigrantus

Tomas Čyvas. Privatumo naikinimas: kada jau bus gana?

Žinių radijas: Ką duos naujasis Darbo kodeksas?

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.