Įžvalgos

Andrius Švarplys. Kai pusė tiesos skelbiama kaip vienintelė

Tiesos.lt redakcija   2017 m. balandžio 13 d. 13:49

4     

    

Andrius Švarplys. Kai pusė tiesos skelbiama kaip vienintelė

Veidaknygė

Įdomu stebėti, kaip nėra vien tik juoda-balta, kai yra daug pustonių, pusė tiesos arba tiesiog ne iki galo išsakytos tiesos, tačiau viešumoje akivaizdžiai stumiama viena linija ar palaikomas tiktai tam tikras įvaizdis.

Pavyzdžiui, Central Eastern University „susidorojimo“ atvejis Vengrijoje. Neteisinga uždarinėti neįtinkančius universitetus ar institutus, net jei jie yra visiškai propagandiniai, kaip, pvz., lietuviškas Laisvosios rinkos institutas (privati, ne akademinė Laisvos Rinkos Intereso institucija). Tu turi su jomis galynėtis kitomis priemonėmis, ne diktatoriškomis. Reikia palaikyti akademinę laisvę ir žodžio laisvę, nes jei išduodi teisės viršenybę tada, kai tau tinka, tuomet neturi jokio pagrindo priešintis, kai kita valdžia uždarinės jau tave.

Tačiau CEU įvaizdis kaip liberalaus universiteto, kaip akademinės laisvės bastiono yra tik pusė tiesos. Jis yra toks liberalus ir pliuralistinis, kad ten nė su žiburiu nerasi tradicionalistines vertybes puoselėjančių mokslininkų arba tų, kurie į neoliberalizmą, globalizaciją ir žmogaus teisių plėtrą žiūri atsargiau, bet ne mažiau moksliškai. Toks atvirumas, kuris pripažįsta tik tam tikrą perspektyvą, ir toks moksliškumas, kur vyrauja tik atitinkamos mokslinės teorijos. Toks politinis ekspertavimas, kuris į politines aktualijas žiūri tiktai per tam tikrą vieną prizmę.

Vakaruose daugelis universitetų, nors kai kas sako – dauguma, nejučia susiliejo su šiuolaikine ekonomine-politine-idėjine konjunktūra, nepastebimai tapo Progreso šaukliais, idėjiniais-moksliniais bastionais, kuriuose įsivyravo tik atitinkama idėjinė linija, paprastai žinoma Liberal Left vardu. Kitos mokslinės perspektyvos laikomos ne mokslinėmis, ne pažangiomis, ideologizuotomis. Idėjinė atmosfera tapo anti-pliuralistinė, anti-kritiška, kritiškumas pripažįstamas tiktai tuomet, jei jis nukreiptas demontuoti „nepažangius“ tautinius stereotipus, „ideologizuotus“ tradicinius vyro ir moters vaidmenis, „rasistines“ tautines ar lytines tapatybes.

Tuo tarpu kai kurie pavyzdžiai gali rodyti kaip tik priešingai. Pavyzdžiui, reikalavimas išimti „baltuosius rasistus“ Platoną ir Aristotelį iš studijų programų ar neseni smurtiniai proveržiai Berkeley universitete prieš atvykstantį lektorių rodo, kokio ideologizacijos/indoktrinacijos mastą pasiekė Liberal Left idėjos. Matome tokią tolerancijos rūšį, kuri skelbia išnaikinimo karą kitoms, „nepažangioms“ idėjoms ir jų skelbėjams – konkretiems žmonėms (vien tiktai už jų idėjas!), kuriai psichologinis genocidas (realiai – savavališkas ir neadekvatus terminas) yra reikšmingesnis nei realus genocidas. Būtent taip anksčiau elgdavosi sektantai ir kraštutiniai radikalai fanatikai.

Kita vertus, tai nuosekli 1968-ųjų gegužės revoliucijos Paryžiuje tąsa – indoktrinuotos, neadekvačios, susvetimėjusios sąmonės tąsa. Studentai nešė didžiųjų „laisvės“ šauklių Markso ir Mao Dzedungo portretus tuo metu, kai šių skelbtų idealų vardan milijonai žmonių buvo priversti kentėti ir mirti Laisvės gulaguose… Raymondo Arono akcentuotas „opiumas intelektualams“ ir kiti Pažangiosios Kairės neadekvatumai atgyja naujais pavidalais 21 amžiuje. Šie pavidalai yra žymiai labiau centralizuoti ir žymiai labiau įsiteisėję po demokratijos, tolerancijos, pliuralizmo, žmogaus teisių vėliavomis.

CEU Vengrijoje pagarsėjo ne vien tik kaip V.Orbano diktatoriškos politikos kritikai, bet ir kaip nuoseklūs vienos ideologinės krypties propaguotojai. Nuoseklus neoliberalistinis, kultūrinio marksizmo požiūris į Brexitą, Europos Sąjungą, D.Trumpą, migracijos krizę, postkolonializmą, lyčių lygybės politiką, rinkos laisvę ir t.t. Vargu ar vienos perspektyvos dominavimas nusipelno liberalizmo, akademinės minties laisvės, demokratijos, pliuralizmo aureolės. Progreso, kurio turinys yra išimtinai Liberal Left, sutapatinimas su demokratija jau tapo norma. Ir reikia pripažinti, kad tai yra klaidingas sutapatinimas.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Įdomiai vakar per       2017-04-13 21:16

Panoramą nušvietė įvykius Vengrijoje,pasakydami,kad Vengrijos valdžia nesutinka su liberalia pasaulėžiūra,o pripažįsta rusišką pasaulėžiūrą.Ir kodėl Vengrijos valdžia turi būtinai sutikti su liberalia pasaulėžiūra kaip vienintele pažangia?Gal Vengrijos valdžia klysta ,bet ne dėl liberalų,o aplamai ieško gal konsrvatyvios,gal dar kitokios krypties.Toks primygtinas liberalų prikaišiojimas labai rėžia ausį.Aplamai,kažkas Panoramoje pradėjo rašyti primityviai tendencingus tekstus.Tiesiog įžūliai.

Studentai dar       2017-04-13 21:12

neturi tiek gyvenimiškos patirties,kad vykdytų valstybės valdymą.Dažnai jie yra tik griovėjai kada gerąja,kad blogąja prasme.

Pirmajam       2017-04-13 20:04

Soroso pinigais nebus finansuojama mokslo istaiga,kurioje studentai nebus ruosiami pagal jo ideologija.O prestizas ? Cia kaip anekdote-tu mane gerbi ?Ir as tave.Vadinas abu esam gerbiami zmones.Beje-vakaruose universitetais vadinamu istaigu dalis atatinka buvusios sovietu ,,proftiechos” lygi.Deja…

AAA       2017-04-13 19:02

Kaip čia taip autorius? Juk net per LRT televiziją šis universitetas įvardijamas kaip prestižinis universitetas. Tiesa, kad apie tokį išgirdau pirmą kartą:) O jei rimtai, tai būtų įdomu, kokį jis turi reitingą, kad per mūsų žinias pavadintas prestižiniu?


Rekomenduojame

Dr. Vaidotas Vaičaitis: teisingumo jausmą reikia ne tik turėti, bet ir mokytis jį atpažinti

Algimantas Zolubas. Žirgelis Lietuvoje

Vytautas Radžvilas. Išdavusieji laisvę (III)

Vytautas Leščinskas. Medžiai, pasmerkti sušaudyti, arba pasivaikščiojimas su žurnalistu ir rašytoju Romu Sadausku po slaunų Vilniaus miestą

Rumunijos piliečių iniciatyva surengti referendumą dėl santuokos apibrėžimo (video)

Valdas Vasiliauskas. Autobusas be keleivių. Kas?

Verta prisiminti. Antanas Maceina. Dabartiniai mūsų rūpesčiai

Nuo bačkos. Premjeras Saulius Skvernelis raportuoja: „Pasiekėme istorinių rezultatų“

Dalia Staponkutė. O medžiai buvo dideli…

Romualdas Ozolas. Išsivadavimas: jėgų struktūra ir sąveika (I)

Siūlome prisiminti. Viktoras Orbanas Lietuvoje: 2012-ųjų kalbos ir tyla 2018-aisiais

Nuo bačkos. Nerijus Mačiulis: „Lietuva pamažu atsikrato nelaimių šleifo ir patenka tarp ketvirtadalio laimingiausių valstybių pasaulyje“

Kam partijos ištaškė beveik 7 milijonus

Vytautas Radžvilas. Išdavusieji laisvę (II)

Justas Mundeikis. Sąžiningo atlyginimo skaičiuoklė

Viktoro Orbano partija rinkimuose užsitikrino konstitucinę daugumą

Kreipimasis į piliečius dėl ES lėšomis masiškai naikinamo miesto medžių paveldo Lietuvoje – ruošiamas kolektyvinis ieškinys (renkama informacija)

Vytautas Sinica. Apie genderizmą (ilgas)

Vytautas Rubavičius. Lukiškių aikštės ateitis jau seniai buvo nulemta?

Algimantas Rusteika. Durniasklaida

Geroji Naujiena: Palaiminti, kurie tiki nematę!

Vytautas Vyšniauskas. „Konservatoriai“ – antivalstybininkai? R. Juknevičienė ir A. Kubilius – Lietuvos išdavikai?

Povilas Aleksandravičius. Nekontroliuojamos fantazijos. Atsakymas Vytautui Radžvilui

Romualdas Ozolas. Tauta kryžkelėje

Gintaras Songaila. Nuo vasario 16-osios į birželio 3-iąją ir visados

Vytautas Radžvilas. Išdavusieji laisvę (I)

Algis Krupavičius. Kartų ir vertybių pokyčiai: žvilgsnis per Europos socialinio tyrimo prizmę

Vytautas Radžvilas: „Žaidimas baigtas“

Girininkas Petras Budvytis. Kaip sunkiasvorė skandinaviška miškų kirtimo technika „mala“ Lietuvos miškus

Buvęs translytis:  „Lyties keitimas – absoliučiai melaginga procedūra“

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.