Žmogaus teisės, Teisėkūros iniciatyvos, Žiniasklaida

Andrius Švarplys. Ką parodė provokacija?

Tiesos.lt redakcija   2017 m. vasario 3 d. 21:31

4     

    

Andrius Švarplys. Ką parodė provokacija?

Taigi ką parodė provokacija?

1. Liberalizmo apvertimas ir anti-liberalių politinių nuostatų įsivyravimas.

Liberalizmas istoriškai kilo kaip reakcija į šimtmetį trukusius religinius karus. Buvo įvestas liberalus tolerancijos principas, kuris reiškė, kad įstatymas saugo privačią sferą nuo bet kurios socialinės grupės prievartos ir spaudimo. Valstybei buvo uždėtas konstitucinis draudimas privilegijuoti kokią nors religinę/politinę grupę ir numatyta pareiga ginti tą žmonių grupę, kuri patiria spaudimą ir kuriai gresia susidorojimas.

The Rule of Law, „mano namai-mano tvirtovė“, „leiskite mums veikti“, „kas neuždrausta įstatymu – tas leidžiama“, freedom of speech/expression – visi šie principai ir sudaro vienintelį tikrąjį Vakarų liberalizmą.

Šiandien mes matome šių principų ir vardo apvertimą. Valstybės visuotinis reguliavimas, kaip auklėti savo vaikus, yra vadinamas liberalizmo vardu. Valstybė nutolsta nuo tiesioginės savo pareigos apginti savo piliečius nuo smurto ir imasi įstatymu reguliuoti šeimų gyvenimus (kurių absoliuti dauguma neturi nieko bendro su smurtu).

Grupė žmonių įtiki ir sveikina tokią siūlomą valstybės nuostatą. Tai jų teisėtas reikalas, tačiau ką tai turi bendra su liberalizmu? Ir ką turi bendra su Teise ir Įstatymo Viršenybe tos pačios grupės žmonių daromas socialinis spaudimas kitai žmonių grupei, kuri gina klasikinio liberalizmo nuostatą, draudžiančią valstybei kištis į vaikų auklėjimą šeimose?

Valstybė turi kištis ir bausti už smurto apraiškas, bet ji neturi kištis į auklėjimą.

2. Šiandien JAV pusė valstijų pripažįsta fizines bausmes vaikams. Didžioji Britanija pripažįsta fizines bausmes vaikams. Pažangios, liberalios valstybės. Liberalizmo bastionai. Fizinės bausmės dar nėra uždraustos įstatymu ir Lietuvoje, vyksta viešos diskusijos.

Kodėl tokia neapykanta kitai teisėtai, neuždraustai nuomonei?

Vadinasi, kairiojo anti-liberalizmo keliama neapykanta jau turi susiformavusią socialinę dirvą. Grupė žmonių jau įtikėjo, kad jų pozicija yra vienintelė pažangi ir teisinga, o jai oponuojanti pozicija – verta būti nulinčiuota netgi tuomet, kai ji įstatymiškai yra visiškai teisėta.

3. Žema oponavimo kultūra: nevengiama pereiti į familiarumą ir brautis į asmeninę erdvę. Greitos grubios nuorodos į „tavo auklėjimą“, „tavo vaikus“, „svetimą gėdos jausmą“.

Visa tai rodo, kaip smarkiai įtikėta savos pozicijos teisingumu ir kaip lengvai nuslystama į diktavimą. Ir kaip tai nieko bendra neturi su liberalumu ir tolerancija…

4. Komunikacinio racionalumo žlugimą. Į protestą prieš socialinį spaudimą darbovietei (kas liečia visus žmones iš visų darboviečių, kuriuos gali paliesti toks spaudimas) buvo atsakyta „nesiek savo asmeninių pažiūrų su darboviete“.

Visiškas komunikacinis nonsensas. Liberali pozicija būtų priešintis kišimuisi į privačią (darbovietės) sferą – tą aš pabandžiau padaryti. Čia buvo pastanga, kad asmens pažiūros niekuomet nebūtų siejamos su jo privačia erdve (darboviete).

Nesugebėjimas suprasti oponento pagrindinio argumento, motyvo ir logikos, įvaizdžio vaikymasis ir kritiškumo gniaužimas graužia artes liberales iš vidaus.

Taigi, visa tai rodo, kaip toli nuo tikrojo liberalizmo yra nutolę mūsų mąstymo ir diskusijos principai. Ir tai atitinka kai kuriuos Vakarų valstybėse jau pergyventus procesus: socialinį spaudimą ir viešą cenzūrą; vienos grupės pažiūrų dominavimą ir oponentų diskriminavimą; neapykantą ir smurtą prieš oponentus. Tai yra visa tai, nuo ko mus saugojo klasikinis liberalizmas. Naujausias pavyzdys yra iš Berkeley Universiteto (ČIA).

Visa ši diskusija, kaip ir daugelis kitų tokio pobūdžio diskusijų, parodė, kad turime didelių problemų su Įstatymo Viršenybės, Tolerancijos ir Teisinės Valstybės principais.

Ar tokiame kontekste įtvirtintos reformos gali atvesti į ką nors gero? Ar socialinis spaudimas gali pakeisti Įstatymo Viršenybės principą? Kokių pasekmių kyla, jeigu mes atsisakome klasikinio liberalizmo principų? Ir galiausiai – į ką veda viešos diskusijos, jei didžioji dauguma publikos net nesupranta liberalių argumentų ir motyvų?

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Bus vykdomas ATRANKINIS teisingumas       2017-02-4 20:03

Kaip per GARLIAVOS pogromą.
Ten net kiau šus daužė buože gulinčiam pagal įstatymą.

Aš apie mokinius mokyklose       2017-02-4 7:50

Ir vėl kilo skandalas kai mokyklos direktorius krepštelėjo išgamai per sprandą, kad taškėsi fekalijomis ne tik tarp savęs bet ir direktorių, kuris sudrausmino niekšą. Tai dabar įstatymų kūrėjai vėl sujudo kurti įstatymus draudžiančius prisiliesti prie “mokinio”, kuris išėjęs iš mokyklos apipilti kitą ne fekalijomis, o krauju subades su peiliu ar paleides kelias kulkas. Aš jau rašiau komentarus, kai įstatymų leidėjai kurpė įstatymus apie mokinių teises bet nė žodeliu ne užsiminė apie tokių mokinių pareigas, vien tik teisės, teisės, teisės. Kol nebus sukurtos mokiniams parewigos ir mokytojai negalės štokių mokinių supažindinti su jų pareigomis, kurių privalu laikytis ir už tai bus baudžiamas ne direktoriaus ar mokytojo krepštelėjimu ar ausies užsukimu, o išvijimu iš mokyklos kaip nesuprantantį kad savo pareigų mokykloje turi šventai laikytis. Kitaip tokie mokiniai atsisės mokytojams ant sprando.
      Siųlymas tokiems įstatymų kūrėjams dažniau apsilankyti mokyklose, ypač, per pertraukas ir pasiklausyti bei pasižiūrėti mokinių išsidirbinėjimų. Ir pamatis, kad tokius mokinius saugo ne jų teisės, o pareigos.

Jei mūsų mamos mums       2017-02-3 21:53

su krikščioniška raka kepšteldavo,tai buvo kas kita,nei dabar,kai nėra jokių moralinių įsitikinimų,tikėjimo,tai nėra jokių stabdžių.Bandoma smurtą užkardyti įstatymu,bet įstatymai apeinami juk.Jei nėra širdies.

nesvaikite su Įstatymo Viršenybės principu       2017-02-3 20:40

Garliavoje vaiką ir žmones kankino būtent su “Įstatymo Viršenybės principu”
Nekalti žmonės baudžiami, o aferistai korumpuoti - ne, būtent su mūsų “teisininkų” Įstatymo Viršenybės principu.


Rekomenduojame

Ramūnas Karbauskis atviru laišku kreipėsi į Seimo narius dėl tradicinės šeimos išsaugojimo

Verta prisiminti. Rein Raud. Lietuva: politinio vystymosi modelis

Brolio Pauliaus Vaineikio, OFM, liudijimas: „Dvasinis sukilimas prasidėjo: Už Kristų, už šeimą, už Lietuvą!“

ES vyskupų konferencija dėl EP rezoliucijos apie teisę į abortą Lenkijoje: nėra tokios teisės

Nida Vasiliauskaitė. Apie begalinio naivumo tikėjimą transformuojančia „švietimo“, mokyklos galia

Tomas Viluckas. Išskirtinis br. Pauliaus Vaineikio, OFM, vaizdo interviu: „Mes kovojame ne su žmonėmis“

Papunkčiui su Vytautu Sinica: Lietuva Europos Sąjungoje

10 faktų apie Stambulo konvenciją

Audrius Bačiulis. Kodėl kai kas taip kovoja už Stambulo konvencijos pasirašymą

Vidas Rachlevičius. Po tokių parlamento pirmininkės veiksmų civilizuotoje šalyje pakviptų arba jos apkalta, arba pirmalaikiais rinkimais

Lionginas Baliukevičius-Dzūkas. „Tokios niekšybės, tokio velniško išdavimo dar nebuvo partizanų istorijoje. Judas šiuo atveju būtų toli pralenktas“

Liudvikas Jakimavičius. Keli klausimai, kylantys stebint viešąją diskusiją

Arkivysk. Kęstutis Kėvalas kunigams: Drąsinkime vieni kitus būti aktyvius ir nebijoti tų, kurie prieštarauja prieš teisę pasisakyti

Irena Vasinauskaitė.  Vergvaldžiai pastatys paminklą „Tautos laisvei“? Nejuokinkite!

Geroji Naujiena: Jo klausykime!

Artūras Grigas. Išlikti žmogumi

Kunigo Toliato atvejis, arba Ką Lietuvoje nuo šiol sakyti draudžiama

Dainius Rudzevičius. Stambulo konvencija ir jos ryšys su socialinės lyties ideologija

Ligita Sinušienė. Ar Stambulo konvencijai bebus ką pražudyti Kretingos pranciškonų gimnazijoje?

Rasa Čepaitienė. Kaukių kritimo metas

Brolis Paulius Vaineikis OFM. Šaukiu aš tautą nuodėmės užguitą

Lietuvos gyventojų nuomonių apklausa

Dovydas Norkūnas. Kaip iš tikrųjų atrodo LYTINIS ŠVIETIMAS? Kam iš tiesų reikia Stambulo konvencijos?

Brolis išsižadėjo brolio ar direktorius – pavaldinio?

Alvydas Jokubaitis. Ar Europos Sąjungai reikia šeimos? – Taip ir ne

Algimantas Rusteika. Iliuzijų pabaigos metai

Andrius Švarplys. „Influenceriai-garsenybės“ gali viešai kalbėti apie politiką, o Bažnyčia nebe?

Nuo bačkos. Andrius Kubilius: Tomai, neišsigąsk šios atakos! Tomas Raskevičius: Dėkoju TS-LKD už palaikymą. Pažadu nepasiduoti!

Konstantinas Bogomolovas. Europos pagrobimas 2.0. Režisieriaus manifestas

Pozicija, kurios nenori girdėti LGBT lyderiai. Dovilo Petkaus pokalbis su Eimantu Gudu

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.