Socialinė politika, Ekonominė politika

Andrius Švarplys. Apie lietuviškąją diskusijų mokesčių klausimais specifiką

Tiesos.lt redakcija   2015 m. spalio 30 d. 0:39

2     

    

Andrius Švarplys. Apie lietuviškąją diskusijų mokesčių klausimais specifiką

„Capital was never linked by a contract to the society it rules“ (Jean Baudrillard).

Ar kas nors pastebėjote, kokia Lietuvos viešojoje erdvėje vykstančių diskusijų mokesčių klausimais specifika?

Iš pradžių pakilo didžiulė banga prieš pačius progresinius mokesčius. Pirmosios bangos diskusijose buvo pasisakoma neva prieš A.Syso siūlymus, bet tikruosius diskutantų motyvus išdavė piešiami apokaliptiniai vaizdai.

Ir šioje vietoje man patiko „apetito ir neapykantos“ virtuozas iš delfio A.Užkalnis* – jis nesislapstydamas garsiai įvardijo tai, ką dauguma „valstybininkų“ mąsto, bet nutyli. Būtent jis ir yra tų 14 nuošimčių (antrojo progresyvumo „krepšelio“ pagal A. Sysą) išviešinta sąžinė, pagarsinta vaizduotė, neslepiami instinktai: „Progresiniai mokesčiai – tai komunistinis lūzerių metodas atimti ir padalinti“. Kaip sakė Investuotojų (Gaujos) forumo atstovas: „Progresinius turi Argentina, Nigerija, Venesuela…“ Jų metodai yra daugmaž aiškūs, nors čia ir nieko naujo: civilizuoti barbarai niekuomet neturėjo jokio socialinio įsipareigojimo ir, kaip matome, jokio, net elementariausio, padorumo diskusijose (progresinius mokesčius turi dauguma civilizuotų Vakarų pasaulio šalių).

Bet dabar jau kyla antroji banga – pateikiami neva dalykiniai pasiūlymai. O čia irgi pasimato nevienareikšmių dalykų. „Dalykiniai pasiūlymai“ pateikiami taip, kad pats klausimas – progresiniai mokesčiai ir jų politinis prioritetas – nueina kažkur už horizonto. Pirmiausia ekspertavimo „didybė“ sumala ad hominem A.Sysą, po to nupiešiamas didžiulis reformų kontekstas. Kaip triušis iš skrybėlės ištraukiama mokestinių lengvatų poblema, pajamų apibrėžimo problema, NPD bazės plėtimas, šešėlinė ekonomika ir t.t. Ir didžiulis choras sutinka tai ilgais ir audringais aplodismentais: „Štai žiūrėkite kokie nesąmoningi Syso siūlymai!“. Be to, šis choras vieningai nepastebi ir melo, išryškėjusio pirmojoje bangoje. (Ką tai savaime rodo?).

Juk kaip turėtų vykti diskusija, jeigu vis dėlto progresiniai mokesčiai nėra didysis pasaulio blogis ar Nigerijos išmislas?

Visi taip manantys ekspertai lyg ir turėtų pradėti savo siūlymus maždaug šitaip: „Šaunuolis, A.Sysai! Palaikom tavo iniciatyvą. (Puikiai suprantame visus tavo paties ir tavo partijos žaidimus, bet mokestinis progresyvumas yra toks svarbus, kad į tuos žaidimus kol kas nekreipiame dėmesio.) Bet žiūrėk – tavo siūlymas turi štai tokių ir tokių trūkumų. Kartu siekime, kad progresinio mokesčio modelis būtų kuo tobulesnis. Imkim ir sušaukime ekonomistų ir politikų forumą-darbo grupę, pasikvieskime ekspertų iš užsienio, šviesdami visuomenę paviešinkime kitų valstybių progresyvumo modelius, ištaisykime tavo siūlymo trūkumus ir iki tos ir tos datos priimkime įstatymą“.

Jaučiate pozicijų skirtumą?

Bet juk ne! Visi ekspertai ir jų laukiantis choras pirmiausia puola malti A.Syso „pasiūlymą“. Kiekvienas suranda argumentų pagąsdinti, koks blogis mūsų laukia. Keli padoresni neužmiršta dėl viso pikto įtraukti sakinuką „šiaip progresiniai mokesčiai galėtų būti“.

Koks yra tokio „ekspertavimo“ efektas? Sunaikinamas politinis poreikis progresiniams mokesčiams, panaikinama galimybė pasiekti visuotinį konsensusą dėl progresinio mokesčio. Tokiu būdu neslepiama asmeninė „ekspertavimo“ didybė siunčia progresyvumą kartu su A.Sysu toli toli – į ateities miglas.

Aš nežinau, kodėl tų 14 nuošimčių choras šitaip elgiasi: ar tiesiog nuoširdžiai nesupranta konteksto, ar tiesiog sofistikuotai gina savo statusą (algą)?

Politinis efektas abiem atvejais yra būtent toks: progresinis mokestis eina šuniui ant uodegos, galimybė subalansuoti atskirtį eilinį kartą nutolsta, 87 nuošimčiai „nenašiai dirbančių žmonių“ toliau palikti plūduriuoti skurde iki išmirimo arba emigracijos.

Šitaip „pasiuntus“ A.Sysą, lauk išmetamas ir pats progresinis mokestis, o su juo – ir teisingesnės valstybės galimybė.

Ir nereikia sakyti, kad „tokio A.Syso pasiūlymo tiesiog negalima priimti, jis būtų pražūtingas“ – į tai ką tik atsakiau. Būtent todėl viešosios diskusijos kultūra nėra vien tiktai techninis dalykas – viešieji debatai yra politinis dalykas savaime.

Todėl aš netikiu dauguma ekspertų, pagrįstai kritikuojančių A.Sysą: nuo Veidaknygės komentarų iki nacionalinio lygmens viešųjų erdvių.

* Rasa Baločkaitė („Atminties bendruomenė: ką šiandien reiškia sovietiniai laikai“, Kultūros barai, 2015,7/8) yra sakiusi, kad A.Užkalnis padeda lietuviams susitarti dėl sovietinio periodo atminties. Aš manyčiau, kad jis kur kas labiau padeda susitarti dėl ekonominės, socialinės ir politinės atskirties šiandien. Ir, beje, pirmoji funkcija yra antrosios dalis – ją maitina.

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

pensininke is Kauno       2015-11-1 13:07

Sis autorius,kokia tema beliestu,islaiko aukstos prabos padoruma.Gerbiu ji uz tai ir skaitau jo straipsnius.
  O musu seimas pasirodys tikrai apgailetinai,jei sis mokesciu klausimas bus atidetas.Graudu ir jau juokinga,kai pries rinkimus visi puola zadeti mazinti atskirti,ivesti progresinius mokescius,mazinti seimo nariu skaiciu,isvis mazinti biurokratija-o paskui viska uzmirsta ir dirba tik savo naudai.
  Senai jau priverta tarsi dalyvauti gerb. Maldeikienes projekte-isgyvenk jei gali.
Pensija nedaug virs 200

kaip ruskeliai daro...       2015-10-30 7:23

visa ekonomika ir mokesčiai - tai kaip komunistų šeimininkai ruskeliai daro.
rusijoje nėra progresinių mokesčių - nebus ir Lietuvoje.
komunistams į kraują įaugę priklausomybė nuo okupantų rusų.

Rekomenduojame

Karas Ukrainoje. Aštuoniasdešimt devintoji (gegužės 23) diena

Ramūnas Aušrotas. Kodėl siūloma keisti Tarptautines sveikatos priežiūros taisykles?

Kardinolas Sigitas Tamkevičius SJ. Jei kas mane myli – VI Velykų sekmadienis

Karas Ukrainoje. Aštuoniasdešimt aštuntoji (gegužės 22) diena

Edvardas Čiuldė. Humetyno galios žaidimai

Romualdas Žekas. Sveikatos reforma finišo tiesiojoje. Kas nutylima?

Mindaugas Kubilius. Sinodinio kelio kontroversija: ar tik vokiška? (II)

Linas Karpavičius. Jis laukiasi

JAV arkivyskupas S. Cordileone dėl abortų palaikymo uždraudė Atstovų Rūmų pirmininkei priimti šv. Komuniją

Karas Ukrainoje. Aštuoniasdešimt septintoji (gegužės 21) diena

Mastercard pristato kontroversiškus biometrinius mokėjimus, reikalaujančius veido skenavimo

Futbolininkas I. Gueye turės pasiaiškinti, kodėl praleido rungtynes, kuriose buvo reiškiamas palaikymas LGBTQ+ bendruomenei

Romualdas Žekas. Pastabos dėl sveikatos reformos

Jūratė Laučiūtė. Apie Liudvikos Pociūnienės „vertybes ir niekšybes“

Vytautas Radžvilas. Du paklausimai elektros „rinkos“ tema

Dvylika Viktoro Orbano taisyklių politinei pergalei

Karas Ukrainoje. Aštuoniasdešimt šeštoji (gegužės 20) diena

Andrzej Krajewski. Vakarų Europa bijo Ukrainos pergalės prieš Rusiją

Almanto Stankūno kalba akcijoje „Neaukokite piliečių „nepriklausomiems“ elektros tiekėjams!”

Virdžinijos apskrities mokyklos gali laikinai nušalinti nuo pamokų mokinius už „translyčiųv bendraklasių vadinimą tikraisiais vardais ir įvardžiais

Į Švediją atkeliavo beždžionių raupai

Nepriklausomi elektros tiekėjai - dar vieni spąstai visuomenei?

Vytautas Sinica. Visiems užsiimantiems politikos komentavimu verta kaskart savęs paklausti, kiek manyje Laurinavičiaus

Ramūnas Aušrotas. Ta pati mergelė, tik kita suknelė

Dominykas Vanhara. Dėl Mariupolio gynėjų

Karas Ukrainoje. Aštuoniasdešimt penktoji (gegužės 19) diena

NŠTA teigia: už rūpestį šeima – ir vėl kremlinių etiketės

Vytautas Sinica. Reikalavimas paprastas: valstybei neatiduoti sektoriaus nepriklausomiems tiekėjams ir nekurti rinkos iliuzijos ten, kur ji neįmanoma

Tatjana Aleknienė. „Akademikų“ tylėjimas

Edvardas Čiuldė. Banalybės bokštų architektonika. Universitetas

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.