Įžvalgos

Andrius Navickas. Sutrikusio žmogaus žalojimas nėra rūpestis jo teisėmis ir laisve

Tiesos.lt redakcija   2017 m. lapkričio 15 d. 1:20

7     

    

Andrius Navickas. Sutrikusio žmogaus žalojimas nėra rūpestis jo teisėmis ir laisve

2000 m. buvo priimtas Civilinis kodeksas, kuriame yra nuostata, jog Lietuvos gyventojai turi teisę keisti lytį. Tai, kaip šis procesas turi vykti ir kaip teisiškai turėtų būti reglamentuojamas, nieko nebuvo pasakyta. Didžiąja dalimi ir todėl, kad pati lyties keitimo nuostata buvo įrašyta veikiau tam, jog būtų pamaloninti Europos Sąjungos biurokratai, o ne galvojant, kad Lietuvoje kada nors turėsime tokią praktiką. Taip teigti leidžia faktas, kad nebuvo bandoma parengti Lyties keitimo įstatymo, kita vertus, taip pat ir tie politikai, kurie nepritarė tokios procedūros įteisinimui, paprasčiausiai nekreipė į Civilinio kodekso nuostatą, ir tiek.

Naujas puslapis buvo atverstas, kai Lietuva buvo paduota į Europos Žmogaus Teisių Teismą dėl to, kad neturime įstatymo, reglamentuojančio lyties keitimo tvarką, ir tokiu būdu esą pažeidžiame žmonių, kurie norėtų pasikeisti lytį, pamatines teises. EŽTT, išnagrinėjęs bylą, paskelbė nuosprendį, kad Lietuva privalo sumokėti ieškovei kompensaciją, ir pagrasino bauda, jei artimiausiu metu Lyties keitimo įstatymas nebus parengtas.

Prabėgus net dešimčiai metų po EŽTT sprendimo premjeras S. Skvernelis pavedė Teisingumo ir Sveikatos apsaugos ministerijoms parengti projektus, kurie reglamentuotų galimybes keisti lytį Lietuvoje. M. Vainiūtė stropiai ėmėsi vykdyti pavedimo, o A. Veryga viešai išsakė mintį, kad Lyties keitimo įstatymas turės atsakyti į sudėtingus klausimus ir čia reikės sudėtingos diskusijos.

Dar vieną pretekstą tokiai diskusijai pateikė 31 Seimo nario grupės pateikta Seimui svarstyti Civilinio kodekso pataisa, kurioje teigiama, kad asmens lytis yra genetiškai nulemta žmogaus prigimtinė savybė. Tai reiškia, kad ir lyties nustatymo teisinis pagrindas yra genetiškai nulemta asmens lytis. Farmakologinės, chirurginės procedūros ar psichiatrinė, psichologinė terapija, kuriomis siekiama pakeisti genetiškai nulemtos asmens lyties požymius (lyties keitimas), Lietuvos Respublikoje yra draudžiamos.

Kadangi ir aš esu šią pataisą teikiančių parlamentarų grupėje, pabandysiu paaiškinti savo motyvus.

XXI a. pradžios simboliu galima vadinti sąvoką „gender“ (socialinė lytis). Tai, ką mes Lietuvoje nusakome vienu žodžiu „lytis“, anglų kalba įvardija dviem skirtingomis sąvokomis: „sex“ (biologinė lytis) ir „gender“ (socialinė lytis). Plėtojantis socialiniams mokslams buvo atkreiptas dėmesys, kad kiekvieno iš mūsų tapatybė yra daugiasluoksnė ir joje yra svarbus socialinis sluoksnis – iš konkrečios visuomenės perimti vaizdiniai, stereotipai. Judėjimo už moterų teises aktyvistės atkreipė dėmesį, kad mūsų „lytinė tapatybė“ yra ne tik biologiškai, bet ir socialiai sąlygota. Kitaip sakant, šalia įgimtų dalykų yra ir daug išmoktų, socialiai sukonstruotų. Šios įžvalgos leido gerokai praplėsti tradicinius „moteriškumo“, „vyriškumo“ vaizdinius. Deja, ilgainiui vis stiprėjo tendenciją žmogaus lytiškumą paversti vien tik socialiniu konstruktu, atmetant bet kokį biologinį lytinės tapatybės pamatą. Tai buvo glaudžiai susiję su „naujojo eugeninio mąstymo“ stiprėjimu.

Primenu, kad eugenika – tai XIX a. pabaigoje susiformavusi ideologija, tvirtinanti, kad žmogus, pasitelkdamas mokslinius išradimus, gali gerokai „patobulinti“ žmogiškąją prigimtį. Šių „tobulinimu“ programa baigėsi kraupiais nusikaltimais nacistinėse koncentracijos stovyklose, kur buvo vykdomi bandymai su žmonėmis. Tai kuriam laikui nutildė eugenikos entuziastus, tačiau XX a. pabaigoje susiformuoja „naujoji eugenika“, kuri dalina pažadus, kad gali padėti žmogui susikoncentruoti save ar savo atžalas pagal „užsakymą“.

Praktiškai nė vienam sveiko proto žmogui XX amžiuje nekilo klausimas – kiek yra lyčių? Galima buvo ginčytis dėl socialinių vaidmenų, priskiriamų lytims, bet ne dėl lyčių skaičiaus. Deja, mūsų laikais situacija jau gerokai kitokia ir vis garsiau girdime, kad žmonijos skirstymas į dvi lytis – tai žmogaus prigimties uždarymas į narvą. Nenuostabu, kad iškilo ir klausimas, ar žmogaus lytiškumas yra įgimtas dalykas ar pasirinkimo reikalas. Nuo senų laikų yra žinoma, kad atsiranda žmonių, kurie nejaukiai jaučiasi būdami moterimis ar vyrais. Medicinoje tai buvo nusakoma „lytinės disforijos“ sąvoka ir buvo traktuojama kaip psichinis sutrikimas, kurį dera gydyti. Kaip buvo suprantamas gydymas – kaip pagalba žmogui priimti savo kūną ir lytiškumą.

Tačiau, įsivyravus „naujajai eugenikai“, pradėta garsiai reikalauti, kad žmogus, nepatenkintas savo lytimi, turi būti traktuojamas ne kaip ligonis, bet kaip kūrybiškas asmuo, kurio teisė kurtis naują lytinę tapatybę turi būti garantuota įstatymais. Taip atsirado „lyties keitimo“ metodologijos, nors ir nesiliovė ginčai, ar iš tiesų įmanoma, pakeičiant pirminius ir antrinius lytinius požymius, pakeisti lytį? Tuo labiau, kad tyrimai atskleidė neraminančius faktus, jog esama tragiškų atvejų, kai po chirurginės ir hormoninės intervencijos žmogus jaučiasi visiškai svetimas pakeistam savo kūnui ir jaučiasi sužalotas. Būtina atkreipti dėmesį ir į tai, kad depresijų ir savižudybių skaičius po „eugeninės“ intervencijos gerokai padidėja. Tai leidžia abejoti „eugenikos“ šalininkų teze, kad „lyties keitimas“ – tai pagalba žmogui pasijusti geriau.

Kyla ir daugiau klausimų. Pavyzdžiui, ar nepasitenkinimas savo lytimi tikrai nėra psichinis sutrikimas? Jei yra, tai mes turėtume ne stengtis realizuoti sutrikusio žmogaus fantazijas, bet padėti jam atgauti autentišką santykį su savimi. Jei tai nėra sutrikimas, tai kodėl griebiamės medicininių priemonių? Kas jomis gydoma? Kuo nepasitenkinimas savo lytimi skiriasi nuo nepasitenkinimo savo išvaizda? Jei žmogus nori daryti platinę operaciją, ar tai galima vadinti, kad žmogus šios operacijos metu yra gydomas? Ar valstybė tikrai turi mokėti už tai? Kas yra atsakingas, jei po intervencijos (vengiu žodžių junginio „lyties keitimas“, nes laikausi nuostatos, kad būtent lyties, genetiškai įgimtos, pakeisti neįmanoma) žmogus jaučiasi nelaimingas ir sužalotas?

Bene dažniausia kritika, kurią tenka girdėti, svarstant svarbius bioetikos klausimus – negi tau gaila, kad žmogus nori gyventi pagal savo supratimą? Taip, man gaila žmogaus, kuris yra mulkinamas, o mes visi skatinami tai įvardinti kaip „laisvės triumfą“. Man svarbu, kad viešojoje erdvėje būtų girdima ir rimtai priimama kita nuomonė, nei „eugeninio sąjūdžio“ propaganda. Kitas dalykas – čia apeliuoju į tuos, kurie mėgsta skaičiuoti valstybės pinigus – labiausiai suinteresuoti, kad „eugeninės intervencijos“ būtų apmokamos iš Ligonių kasos pinigų – tokią „paslaugą“ teikiantys žmonės. Aš nenoriu mokėti už tai, kad žmogus būtų žalojamas, net ir išgavus jo pritarimą, o tu?

P. S. Tiesos.lt siūlo skaitytojams remtis Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos platintojų patirtimi: Perskaitęs nusiųsk nuorodą kitam.

  • Google+

Parašyk komentarą 

Vardas
Tiesos.lt primena, kad už komentaro turinį atsako autorius, ir pasilieka teisę šalinti su straipsnio tema nesusijusius, asmens orumą žeminančius, apmokėtus ir propagandinius komentarus.                   
Kraunami komentarai...

Komentarai

Raigerdas        2017-11-18 14:57

Na, pirmiausia, aš, asmeniškai, nematau Andriaus Navicko sveikumo požymių. Pažiūrėkite į į Andrių Navicką ir jūs galite pasakyti, kad tai yra sveikas žmogus? Čia tokia “kieta” medikė iš karto pradėjo formuoti nuomonę, kaip tai buvo daroma sovietmečių, ir išpyškino:“Lyties keitimo noras - psichologinė problema, ją padėti spręsti gali tik psichiatrai ir psichologai”. Toks ir yra A.Navicko šio straipsnio tikslas, nes tai yra ne pirmas kartas, kai jis dirba psichiatrijos ir psichologijos labui. kadangi A. Navickas yra gana suktas manipuliatorius, kuris nei kiek nenusileidžia netgi žymiausiems Rusijos propagandistams, tai jis prisidengia tokia nekaltumo skraiste, kaip EUGENIKA. Kadangi mūsų politikai nelabai išmano apie Eugeniką, tai jis ten jaučiasi dideliu gudruoliu. Eugenika (gr. eugenes ‘geros kilmės’) – 1) mokslas apie žmonių biologinių savybių pagerinimą; 2) mokslinė teorija, teigianti, kad genetikos principais galima gerinti žmogaus paveldimas savybes (Eugenetika); 3) pseudomokslinė teorija ir praktika, istorijoje buvusių bandymų taikyti genetikos žinias žmonių atžvilgiu (rasinė higiena). A.Navickas nuslepia tą faktą, kad pagrindiniai Eugenikos šalininkai buvo psichiatrai. Psichiatrai taip pat tampriai dirbo su naciais, išnaudodami netgi tą patį Hitlerį savo tikslų įgyvendinimui. Psichiatrai taip pat tampriai dirbo ir su KGB. Jie pastoviai tampriai yra susiję su tais, kas tuo metu yra valdžioje. Ką naujo siūlo suktas manipuliatorius A.Navickas? Jis nori dabar psichiatriją pajungti tarnauti krikščionybei. Todėl visiškai neatsitiktinai čia atsirado “komentatorė” Medikė. Jeigu krikščionybė randa bendrus sąlyčio taškus su psichiatrija, tai, atleiskite, kas čia per religija? Psichiatrija pasižymėjo kaip vienas iš didžiausių manipuliatorių žmogaus dvasinės sveikatos srityje. Tai, jeigu krikščionybė randa bendrų sąlyčio taškų su psichiatrija, tai kas jas jungia? Ar tik ne manipuliavimas tokia samprata, kaip dvasia? XXI amžius - tai, be abejo, genetinės inžinerijos amžius. Kišimasis į prigimtinius žmogaus dalykus, be abejonės, gali turėti labai liūdnų pasekmių. Tačiau, būtų gerai, kad tokius klausimus spręstų labai aukštos klasės profesionalai, o ne viduramžišku tamsumu pasižymintys kai kurie Seimo nariai. Kol kas A.Navickas Lietuvai yra žalos pridaręs daugiau, nei vienas ar kitas žmogelis, užsinorėjęs pakeisti savo lytį. Dėka A.Navicko kiauliško elgesio, kuris susijęs su psichiatrijos palaikymu, gyvybes prarado jau ne vienas šimtas žmonių, o gal net virš tūkstančio. Ir tai yra padaryta dėka šitos psichiatrijos, kuri mirtinai nugydė šimtus žmonių, palaikymo iš Seimo narių pusės. Vis jie tikisi, kad už šitas gyvybes arba už sužalotus žmones po psichiatrinio gydymo nereikia atsakyti. Manau, jie klysta.

Medikė       2017-11-15 10:53

Teisingas straipsnis. Išeities taškas aiškus - įgimtos lyties genetiškai pakeisti neįmanoma. Tas vadinamas lyties keitimas yra žmogaus žalojimas, dėl kurio jo lytis iš esmės nepasikeičia, todėl tokios operacijos ir visokie hormoniniai poveikiai - nusikaltimas. Lyties keitimo noras - psichologinė problema, ją padėti spręsti gali tik psichiatrai ir psichologai.

Šiek tiek apie mediciną.       2017-11-14 15:22

Danijoje ,vakar delfyje pasakojo emigrantė,yra užtkrinami du baziniai žmogaus poreikiai-sveikatos apsauga ir švietimas.O paskui galima gyventi kukliai,bet laimingai.Tai yta tikrasis saugumas.

ruta       2017-11-14 15:04

Puiki publicistika , aciu , kad Autorius neissigando Tapinoido ir jo chunveibinu gaujos uzpuoliu ..

grumstas       2017-11-14 14:42

Šiek tiek pravėrėte dureles norintiems suprasti, kas tas lyties keitimas, kokia to įstatymo svarba ir t.t. Tačiau išsamesnės informacijos šiuo klausimu: apie tai kokie rezultatai buvo gauti atliekant tokias lyties keitimo operacijas, kokie mokslininkų duomenys ir išvados, kokie gydytojų specialistų pastebėjimai šiuo klausimu labai maža info. Ir aišku, kad informacija nenoriai suteikiama , netgi savotiškai cenzūruojama nepraleidžiant džino į viešają erdvę. Tai ką jūs papasakojote yra labai švelnu, neužkabinta giliau tos problemos į kurias veda lyties keitimo šalininkai.Čia dar tiktų ir analizė, kas finansuoja tokius ‘laisvės"keisti lytį šauklius, kam, kokiems politiniams ir ekonominiams subjektams tai neša naudą?

AAA       2017-11-14 13:04

“Gender” kažkada buvo verčiama kaip “giminė” (moteriškos giminės, vyriškos giminės). Neišradinėkime dviračio.

mąstantis       2017-11-14 10:34

Ačiū už tiesos žodį, bet daugelis bijo šios temos prie esamos europietiškos ,,demokratijos”. O skelbiamos baudos parodo mūsų ,,nepriklausomybę” ir ES ,,demokratiją”.


Rekomenduojame

Seimas aiškinsis, kokia jo pozicija dėl ES ateities vizijos: parengti trys skirtingi projektai

Vienas iš šiuolaikinės dvasininkijos veidų..., arba Kai politinis korektiškumas svarbiau negu krikščionybė!

Gintaras Karosas. Vytis

Kavarskas pagerbs laisvės kovotojų, šios parapijos ganytojų mons. Alfonso Svarinsko ir Algimanto Keinos atminimą

Rimantas Jonas Dagys. Kaip gyvensime ratifikavę Stambulo konvenciją, arba Ką reiškia „gender blender“ (video)

Lietuvos medikų sąjūdis kviečia pasirašyti nacionalinį susitarimą

2017-ųjų Laisvės premija skirta laisvės gynėjai, politinei kalinei s. Nijolei Sadūnaitei. Sveikiname!

Kristina Zamarytė-Sakavičienė. Ar laisvoje visuomenėje reikalingi draudimai? Atsakymas A. Tereškinui

Andrius Narbekovas. Transseksualizmas – medicininiai ir etiniai aspektai

Dešimtmetį skurdinami aukštųjų mokyklų dėstytojai: padėtis katastrofiška

EP reakcija į „Rojaus popierius“: raudona kortelė padedantiems slėpti mokesčius

Vytautas Radžvilas. Nekalti žaidimai?

Algimantas Rusteika. Apie pasaulį anapus ekrano

Europos Parlamentas griežtina poziciją dėl Lenkijos

Pirmoji pasaulyje „gyvybės vizas“ žydams išdavė Lietuva, bet pasaulis to nežino

Pirmą kartą Danijos teismas už teroristinius nusikaltimus atėmė pilietybę

Kviečiame paremti Andriaus Švarplio peticiją – apginkime ir krikščioniškų pažiūrų Seimo nario žodžio laisvę

Karolis Kaupinis. Viešas laiškas tiems, kuriems rūpi

1863–1864 m. sukilimo dalyvių palaikus siūloma palaidoti Rasų arba Bernardinų kapinėse

Vytautas Radžvilas. Prigimties pabaiga

Dr. Ignas Kalpokas. Kodėl socialiniai tinklai tapo politikos technologijų dalimi?

Povilas Urbšys. Esu seksistas ir mužikas

Žilvinas Nečiūnas. Kas „gelbėja“ Gedimino kalną

Andrius Navickas. Sutrikusio žmogaus žalojimas nėra rūpestis jo teisėmis ir laisve

Apie Dainiaus Kepenio „lengvatikystę“, arba Kokia argumento „atsimena iš pasakojimų“ vertė?

Savo parašu paremkime Aldonos Jankevičienės peticiją: apginkime tuos, kurie žuvo vardan Tėvynės, pareikalaukime teisingumo

Rita Miliūnaitė. Ar požiūris į kalbą reiškia požiūrį į valstybę?

Mihailas Neamţu. Sorosas ar Tocquevilleʾis?

Kas pagimdė medikų bruzdėjimus?

Giulio Meotti. Naujoji oficiali Europos istorija: krikščionybė trinama, islamas propaguojamas

Daugiau

Saitai

© 2012 tiesos.lt. Svetainės turinį galima platinti įdėjus veikiančią nuorodą.